jotakin huhuja Northstar koneen huonosta kestävyydestä on kantautunut tietooni. Mitkä
ovat nämä 'huonot' koneet?? Onko tilavuuksissa tai vuosimalleissa se kestävyysero??
Olen ostamassa
3
2477
Vastaukset
- STS-99
Nuo otsikossa mainitut ovat varmaankin ne yleisimmät valituksen aiheet.
Northstarissa ei oikeastaan ole sen enempää kansivikoja kuin missä tahansa muussa alumiinikasissa, mutta kannen pulttien kierteet on tehty siinä suoraan alumiiniin, mikä tarkoittaa että tiivisteen vaihtamisen yhteydessä pitää kierteetkin uusia. Tämä lisää työtä jo ennestäänkin isoon remonttiin, ja nimenomaan työmäärän takia Northstarin kannentiivisteremppojen hinnat lienevät 2000-3000 euron tienoilla. Kannentiivisteen kestävyyden maksimoimiseksi kannattaa Northstarin jäähdytysjärjestelmä huoltaa määräajoin, eli uudet silikaattivapaat nesteet ja sealant-tabletit sisään noin kolmen vuoden välein. Vuonna 2000 Northstaria uudistetiin, ja tässä uudessa motissa mm. alumiiniseos on vähemmän huokoisa. Kuulemma myös kannentiivisteet kestää paremmin.
Öljynkulutus taas johtuu pääosin männänrenkaiden juuttumisesta ja karstoittumisesta jos koneelle ei välillä anna kenkää. Northstarin hoonauskuvio on sellainen että sen kuuluukin syödä jonkin verran öljyä, siksi myös öljytilavuus on yli seitsemän litraa. Jos ruokahalu kasvaa liian suureksi, niin koneelle säännöllisesti hanaa. Auto tykkää siitä että sillä ajetaan!
Northstar on silti varsin vähävikainen ja käyttöominaisuuksiltaan loistava mylly. Huoltovälit ovat pitkät: nokkia pyörittää ketju, tulpat ovat platinakärkiset, laturi ja startti ovat pitkäikäisiä (laturi nestejäähdytetty, startti suojassa lohkojen välissä). Northstarin kumppanina on aina GM:n paras nelilovinen laatikko, eli 4T80-E joka on kestävä ja toiminnaltaan erittäin hienostunut.
Itse en 1993 tai uudempaa Cadillaccia ilman Northstar-pakettia huolisi :)- Kiitos tiedoista!
Kiitti!
- ex-sts01
Minulla oli Sts monta vuotta, ja kieltämättä hieman ikävä on.. Olisin jatkanut samaa sarjaa, mutta tuli kilometrit täys, ja korimalli vaihtui mielestäni rumaksi. Hinnasta puhumattakaan..
Northstar on erinomainen moottori, kun vain muistaa pitää hyvää huolta. Mm. jo mainittu jäähdytinneste.
Öljynkulutus on normaalia, vaihtovälillä joutuu lisäämään jopa toista litraa. Vaihdoin öljyjä aina kun mittari rääkäisi, suunnilleen 15-20 tkm. Kengän antamisella en ainakaan minä huomannut mitään vaikutusta öljynkulutukseen suuntaan enkä toiseen.
Northstar on varmaankin huoltokustannuksiltaan halvin moottori ikinä. Huoltoohjelmaan ei nimittäin kuulu juuri öljynvaihtoja ja filtterien vaihtoja kummempaa. Jotain remmejä kai välillä vaihdetaan ja saranoita rasvataan. Luullakseni suurehko öljynkulutus on osittain selitettävissä myös tällä. Eli niin on tarkoituskin, jotta pata kestää.
Sts on erittäin yliehrkkä pienellekin renkaiden epätasapainolle, eli tasapainotuskäynnit tulevat erittäin tutuiksi. Pienikin heitto aiheuttaa perkeleellisen tärinän n. 80-120 km/h. Johtuneeko alustan rakenteesta, vai tietokoneohjatun iskunvaimennuksen puutteista. Mene ja tiedä. Jokatapauksessa ko. auton iskunvaimennus upea renkaiden ollessa tasapainossa. Montut vain häviää johonkin.
Kannattaa kuitenkin vanhaa Cadillacia ostaessa olla tarkkana. Voit saada huippuyksilön, tai työntää kätesi ns. jaskaan. Vie vaikka kuntotarkastajalle noin aluksi ennen kuin on nimet paperissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.774622- 1801897
- 1241600
- 1241125
Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️161081- 351036
- 78933
- 52896
Hyvää huomenta!
Mietin miten suhtaudut minuun, jos kerron tunteista. Voinko enää sen jälkeen olla samassa paikassa kanssasi, jos koet as78872- 4838