hyperventilaatio

miten teillä....

mulle on tullut hyperventilaatuo kierre...kohtausten pelossa,oireita tarkkaillessa alan hengittää pinnallisesti,tosi lyhyitä vetoja,ja jänitän hartioita kokoajan..lopulta se huipentuu puutumiskohtaukseen..osaako joku kertoa avuksi muuta kuin hihaan hengitys...kertokaa samalla mitä teille tapahtuu hyperventilaation aikana...itselläni nousee poskiin tunnottomuus..

6

1079

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ajateltuna tulis mieleen

hengittää syvään vatsalla ja rentoutua.

• myös..

Heippa.Ajattelin kertoa omista oireistani kun minulla on ollut pari viimeistä päivää hyperventilaatiota.Sairastan paniikkihäiriötä ja ventilointi on tullut viime vuosina mukaan.Itselläni ainakin huomaan sen että jos niskat/hartiat ovat tavallista kireempänä hyperventiloin herkemmin.Joskus oireet ovat kokonaan hävinneet kun olen saanut jännityksen niskasta pois.Paperipussiin hengittely auttaa myös.Minulla on se aina mukana kun lähden ulos:) Itselläni hyperventilaation aikana iskee hiki päälle,rupeaa huimaamaan,päätä kiristää,suu kuivuu ja naama puutuu myös.Olen pari kertaa jopa pyörtynyt.Mutta nykyään on helpompaa kun tietää mitä se on ja osittain kuuluu tähän paniikkihäiriöön.Sun pitäis saada sun hartiat rennoiks kun tunnet että h-kohtaus on tulossa ja ei kannata olla koneella silloin,ainakin itsellä jostain syystä koneella olo pahentaa oireita.Toivottavasti oli jotain apua...

• Olet sisällä kohtauksen tullessa, avaa ikkunat ja ovikin jos siltä tuntuu. Hengittele rauhassa nenän kautta sisään ja suun kautta ulos.

• MINULLEKIN TÄMÄ "YLIHE...

...siitä on kyllä jo vuosia..Mutta tiedän, että on tosi kiusallinen!! Samantyyppisesti oireilin ja tuli sellainen "sisäinen vapina" vaikka ei ollut kylmä, mutta sekin on yksi ikävä tunne.

Olen luonteeltani herkkä ja silloin oli melkoinen stressi päällä kun rakensimme omakotitaloa ja työkin piti siinä hoitaa samalla...

Migreenin yhteydessä tuli ensimmäinen hyperventilaatio-"kohtaus"....Sydän hakkasi haljetakseen..olin aivan varma, että kuolen.
      Terkkarissa lääkäri oli aivan rauhallinen. Ekg taidettiin ottaa..joka normaali.
      Antoi neuvoksi, että hengitellä vaikkapa paperipussiin ja juoda kylmää vettä tiuhaan tahtiin....

Muistan kun aina nukkumaan mennessä kun tietysti aloin miettimään voimakkaammin tätä ongelmaani, se aiheutti sen, että pelkäsin todellakin mennä pitkäkseni.

Mutta ajan kuluessa, kun huomasin, että tämä ei ole vaarallista, aloin rauhoittumaan....

Nyt ei sitä vaivaa enää ole ollut.
      Sen sijaan sellasia inhottavan oloisia "muljahduksia" tulee joskus....yleensä jos hermostun.

Seurasin tietysti itseäni kaiken aikaa...mitä uskallan tehdä...mitä en...

Toivon, että se sinullakin helppaa.....
      Ja minua lohdutti sekin kun puhuin siitä ystäville ja kotona tietysti perheelleni tai miehelleni, lapset olivat silloin vielä pieniä.

Yritähän suunnata ajatuksesi jonnkein mukavaan ajatusmaailmaan...helppo sanoa, mutta usko vain, niin pääset siitä vaivasta varmasti eri seuraan!!!

• selviytyjä

hyperventilointi johtuu liiasta hapesta veressä.

• Oireet

Hengitys vinkuu, sormet turpoo ja paperi pussi hengitys auttaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Upea peppuisella naisella

Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      100
      6424
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3843
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      28
      3220
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      370
      1736
    5. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1398
    6. Upea peppuisella miehellä

Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      27
      1340
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      46
      989
    8. Anteeksi kulta

En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      966
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      890
    10. Tykkään susta todella

Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      879
    Aihe