Sanomalehti Karjalaisessa oli 18.8.2007 Pirkanmaan ammattikorkeakoulun rehtorin lausuma, ettei psykologisista testauksista ole luovutu hoitoalalla vieläkään, vaikka peruspalveluministeri vieritti syyn ylöjärveläisen hoitajan soveltumattomuudesta oppilaitoksen valintaprosessin piikkiin. Kyseinen sarjatappajahoitaja oli testattu ennen opintojen alkua. Mielestäni hoitajat tulee testata myös opiskelujen päätyttyä vielä kerran ennenkuin heidät laillistetaan. Jos testituloksesta tulee huono, hoitaja olisi lähetettävä psykoterapeutin juttusille selvittämään, miksi tulos oli huono ja miten tulosta voidaan parantaa. Ehkä kaapista nousisi luurankoja, jotka kaipaisivat hoitoa ja asioiden selvittämistä. Vasta sitten, kun negatiivisen tuloksen saanut olisi läpikäynyt terapian, hän voisi osallistua uudelleen testiin ja saada laillistetun hoitajan pätevyyden.
Epäilen myös, että hoitoalan pätkätyöt, turvattomuus virkojen saannissa tai yleensäkin työpaikan saannissa sekä ylisuuret hoitotyömäärät yhdellä kierrolla tekevät ajan oloon hoitajista henkisesti sairaita vaikka viikkopalaverit olisi joka perjantai, jossa luodataan hoitajarenkaan työkykyä ylihoitajan tai osastonhoitajan johdolla. Burn out-oireyhtymän voi pitkälle salata ja sitten se voi saada tällaisia kieroutuneita muotoja, jossa hoitaja yrittää päästä liian suuresta työtaakasta parhaaksi katsomallaan keinolla: antamalla yliannoksen lääkettä, että olisi vähemmän työtä mutta sama palkka. Eli syy sittenkin on kuntien säästötoimenpiteissä, joissa hoitajan ajetaan hermoromahduksen partaalle ja psykoosi sairaine muotoineen ilmenee esim. piilevänä skitsofreniana. Minua kauhistutti kerran erään perushoitajan, joka sitten kouluttautui sairaanhoitajaksi ja sitten erikoissairaanhoitajaksi hänen puheensa omaisensa "kuolettamisesta", koska omainen sairasti pahanlaatuista syöpää ja oli testamentannut omaisuutensa sairaanhoitajasukulaiselleen. Myöhemmin samainen erikoissairaanhoitaja puhui toisenkin iäkkään omaisensa kuolemasta ihan vieraiden kuullen, että onko omainen ajatellut, että pian kuolema korjaa...
Sehän ei ole enää normaalia puhetta vaan loppuunpalaneen hoitajan fantasioita, että taas yksi taakka on vähemmän...
Ihan käy surku sitä nuorta 26-vuotiasta hoitajaa Ylöjärvellä, hänhän kuuluu samaan kastiin kuin Sanna Sillanpää. Eli Amerikoissa hoitaja saisi sähykötuolia, mutta meillä se on ehkä elinkautinen tai minun mielipiteeni mukaan pitkäaikainen psykiatrinen hoito suljetulla osastolla, aluksi vankimielisairaalassa...
Hollannissa eutanasia on laillistettua toimintaa, jos omainen on allekirjoittanut terveenä ollessaan lapun, että jos hän sairastuu parantumattomasti ja ei ole toivoa, niin sovellettakoon kivutonta kuolemanapua häneen... Suomessa on olemassa passiivista eutanasiaa jo nyt, siihen eivät ole sairaanhoitajat ja lähihoitajat syyllisiä vaan päättäjät, jotka antavat yhdelle hoitajalle 30-50 potilasta per työvuoro, jotka pitäisi lääkitä, syöttää, vaihtaa alusastiat, käyttää vessassa, tutkia, viedä tutkimushuoneeseen, vaihtaa petivaatteet, keskustella, silittää päätä, harjata tukkaa, pyyhkiä ihoa, antaa juomaa, tervehtiä iloisesti, tehdä testejä, ottaa vastaan valituksia, kuunnella omaisia, käydä palavereissa muun hoitohenkilökunnan kanssa, ottaa vastaan esimiehen ohjeita ja käskyjä, pelätä, koska seuraava pätkätyösopimus solmitaan vai joutuuko hakeutumaan ensi kerraksi kortistoon tai peräti hakemaan ulkomailta töitä, istumaan yövuorossa yksin, käydä täydennyskoulutuksessa, kuunnella johdon kuukausipalaverissa suunnitelmia toiminnan tehostamisesta, kuten eräs tutkija oli tässä tutkinut, että tehdään muka paljon turhaa työtä ja päällekkäistoimintoja...
Jaa. Jokaisessa meissä asuu esiin pakotettuna pikkumengele, joka pyrkii kynsin hampain selviytymään tässä kilpailussa, vai mitä???
HOITOALAN LIIKA KUORMITUS
15
1161
Vastaukset
- työuupumus kyseessä
Tässä tapauksessa ei varmaan ole henkilö joka on rasittunut liiasta työstä. Työsuhde kestänyt vähänaikaa. Jos henkilö on aseella uhannut omaa veljeään ja jousella ampunut kohti entistä kaveriaan, varastellut työpaikassaan. Kyseesä on henkisesti häiriintynyt. Jos koulukaverit muistavat hänet siitä että äiti oli kaikkialla mukana, sitomassa mm. kengännauhat, muuten muistavat eristäytyneenä ja paras kaikessa kilpailuissa henkilönä.
- koko tekstisi
ainakii ton murhaajan osalta.
Kesäkuussa ( vaiko vieläkin myöhemmin) työt aloittanut ei todellakaan ole kerennyt väsyä ja leipiintyä, tuossa ajassa.
ja sekö mielestäsi antaa oikeuden ruveta potilaita tappamaan?
Olet siis itse hoito alalla? Hui kauhistus! montako olet jo tappanut! - hoitotyön rasittavuudesta
testauksista ei ole luovuttu ainakaan Turun AMK :ssa sairaanhoitajaopiskelijoita valittaessa,mutta kuinka ollakaan lähihoitajaopiskelijoita ei läheskään aina testata ja se kyllä ikävä kyllä kentällä näkyy- näin hoitoalan ihmisenä olen jo pitkään sydän syrjälläni pelännyt joka kerran kun heitä otan harjoittelijoiksi vastaan työpaikalleni -kyllä on jos jonkinlaista tallaajaa!! yllättävän monelta puuttuu tervemaalaisjärki kokonaan
sairaanhoitaja opiskelijoita ei pienellä työpaikallani juuri näykään
testaaminen ei kokonaan poista joukosta soveltumattomia yksilöitä,mutta varmaankin vähentää heitä - ja sekin on hyvä..ihan liikaa olen tavannut täysin valmiita joiden ajatukset ja teot eivät kestä päivän valoa..ihan vastaavia juttuja joista kerroit..
...tosin joskus vierailija voi saada asioista vääränkin käsityksen,koska meillä hoitajilla on paljon omaa K18 sarjaan kuuluvaa huumoria - se ei ole tarkoitettu herjaamaan ketään tai pilkkaamaan tmv..mutta se on kevennystä raskaan työn keskellä..jokaisella ammattikunnalla on varmaankin oma vitsivarastonsa jota ulkopuolinen ei ymmärrä
hoitosuhteet ovat hoitotyössä sekä sen rikkaus että raskaus - hoitaja kiintyy ja luopuu kiintyy ja luopuu..hoitotyö on ihmissuhteiden viidakko,jossa väsyy valtavasti..ihmisiin
en valita työn määrää enkä kiirettä,mutta se jatkuva ihmisten tulva joka menee ja tulee saa ainakin itsessäni aikaan väsymistä - kaipaisin työnantajaltani enemmän tukea jaksamiselleni- työnohjausta,jotta voin jakaa tunteitani,voisin purkaa sitä vastuun kuormaa..epäonnistumisen tuskaa ja häpeää siinä kuin onnistumisen ihanuuttakin
--voi veljet..siinä on hoitotyö..se on elämää ja se on ihanaa niin raskasta ja niin antoisaa - yksityinen sektori
Hoitoalan akat valittaa työmäärää ja pitäis saada lisää liksaa. Itse olen ollut lomalla lähes 1,5 v sitten viimeksi ja vaikka jatkan usein päivää omaan piikkiin tulot on taatusti pienemmät kuin keskiverto hoitsulla. Minä kyllä selviäisin hoitsun hommista mutta yksikään hoitsu ei hoitaisi minun duuniani, mieti sitä. Arvaa tuhlataanko aikaa iikkopalavereihin?
Saisinko mielestäsi murhata ihmisä kun mulla on niin kovaa?- idiootti
Vaihda ammattia! Vaikka itse painat töitä tuolla tahdilla ja porskutat eteenpäin, ei se tarkoita että kaikkien pitää jaksaa!
Ja mistä sen tietää koska sulla napsahtaa? - sairaanhoitaja......
et VARMASTI suoriutuisi hoitajan hommista ilman koulutusta.hoitajat ansaitsevat parempaa palkkaa,koska työn vastuu on niin suuri.mielestäni on paljon vaativampaa olla vastuussa ihmishengestä kuin kaupan kassasta.
On naurettavaa,että nyt kaikki yksinkertaiset aivokääpiöt luulevat kaikkien hoitajien olevan samanlaisia kuin Ylisen tapaus. - yarpeess
Kirjoituksesi on katkera ja antaa sinusta kaikkivoipaisuuden kuvan, niin itsestäsi ajattelet.
Ehdottaisin sinulle pikimmiten lomaa. Kukaan ei ole korvaamaton.
Hoitsun töistä et selviäisi ilman koulutusta. Ei voi sanoa kuinka moni hoitaja selviäisi sinun töistäsi, kun et kertonut mitä se on.
- ei ole syy tällä
murhaajalla. Tässä on kysymyksessä yksittäinen mieleltään sairas ihminen. Mielestäni tässä yhteydessä ei voi puhua hoitoalan kuormituksesta yms. Tämä nainen on hullu, joka tarvitsee suljetun osaston, ettei pääse vahingoittamaan enää muita.
Suurin osa hoitajista on hyviä työssään, mutta mukaan mahtuu muitakin niinkuin joka ammattikunnassa.
T.Hoitaja minäkin - kommentoida, mutta
totean vain sen, että säälistä tms. johtuva surmaaminen lienee poissuljettu tässä tapauksessa esim. siksi, että henkilön epäillään yrittäneen myös pienen lapsen surmaamista. Ei ole uskottavaa, että sillä lapsella olisi epäillyn mielestä ollut niin kehnot olot, että olisi herännyt sääli ja halua "auttaa" surmaamalla lapsi.
Sairashan tuo hoitaja on, jos hän on tosiaan tehnyt sen, mistä häntä epäillään.
Ihmisen mielihän on joskus kuin kaksi erillistä kaistaa: toinen on selkeä, suora, älykästä toimintaa loistava ja toinen sitten aivan mutkikas ja kuoppainen, kurainen polku...
Hoitajien työ on kyllä raskasta, olen itsekin vanhusten ja vammaisten kanssa työtäni tehnyt perushoitaja, yökkö vuosien ajalta.
Tuo kyseinen hoitajahan oli aika hiljattain vasta valmistunutkin ja vasta aloittanut työt sairaiden parissa, joten ei liene uupunut ainakaan pitkän työrupeaman vuoksi.
Mutta sairas hän on, sehän on selvä. Väitän, että samansuuntaisia hoitajia on työssä vanhustenhoitajina, mutten usko silti että surmaamista "kukaan" ajattelee. Sen sijaan kyllä moni kohtelee huonosti ja epäkunnioittavasti vanhuksia: kiroilee, haistattelee ja jopa läppäsee -- olen nähnyt Helsingin isoissa kroonikkosairaaloissa tuollaista öiseen aikaan kierroilla ja kertonut ylihoitajalle näkemästäni.
Olen itse jäänyt pois ko. laitoksista suorastaan pelon vuoksi aikoinaan -- pelkäsin joitakin yökköjä, joilla ei ollut koulutustakaan ja jotka olivat selvästi ilkeitä. En pystynyt olemaan sellaisessa ilmapiirissä.
Vaihdoin pieneen, kotoisaan laitokseen, jossa saatoin olla oma itseni ja jossa toisetkin arvostivat vanhuksia.
Kroonisesti sairaiden vanhusten hoitaminen on todellakin vaativaa myös henkisesti, se on totta. Surullista on se, että monista syistä kaikki hoitajat eivät tunnista tai uskalla tunnistaa / tunnustaa itsessään heräävää vihaksi muuttuvaa uupumusta ja hakeudu työhön muualle.
Työtä ei ole helppo saada ja ehkä sitä tuntee epäonnistuneensa, jos ei olekaan sopiva "sisar hento valkoiseksi". "Mitä sukukin sanoo"-tyyliin voidaan ajatella.
Mielestäni hoitajia pitäisi rohkaista tunnustamaan se, ettei jaksa eikä haluakaan/pystykään olemaan hoitotyössä -- pitäisi rohkaista ymmärtämään, ettei se ole häpeä. Häpeähän on se, että tekee pahaa potilaille vaikkapa vain tylyn käytöksen muodossa.
No niin, paljonhan tätä voisi ruotia, mutta lopetan "hyvän sään aikana" - ei edes sada vielä:)- Kiitos siitä!
Ihanaa lukea ja huomata että vielä nykypäivänäkin löytyy aidosti empaattisia ihmisiä.
- nurse
minä olen ollut kohta 20 vuotta välillä todella kuormittavassa hoitotyössä mutta eipä ole vielä kertaakaan käynyt mielessä, että taakkani kevenisi potilaita tappamalla. Päinvastoin, kun yksi potilas lähtee niin uusia odottelee oven takana kymmenen. Se on kuule ihan oman mielenterveyden rakenteesta kiinni kenestä se ns. Mengele löytyy. Minusta ei ainakaan, sen verran voin sanoa jo itseäni tuntevani.
mengeleä sarjamurhaajaan. mengele teki tutkimuksia.
perkele.........lohkes pala hampaasta, voip olla, ettei uskalla mennä ees hampulääkäriin. täytysköhän ite paikata?- tarvit apua
harrastelijakirurgi kirjoitti:
mengeleä sarjamurhaajaan. mengele teki tutkimuksia.
perkele.........lohkes pala hampaasta, voip olla, ettei uskalla mennä ees hampulääkäriin. täytysköhän ite paikata?juttelemaan jollekkin psykiatrille tms.
- silti tarttis
tappaa. Tuo ei ole mikään puolustus. Hakekoot sellainen ihminen hoitoa, joka ei jaksa työtänsä niinkuin muut.
Ja puolustelet henkilöä joka yritti murhata sukulaislapsensa (8kk:n ikäisen lapsen).
Jos on pakko tappaa niin tappais sitten ittensä kun viattomia lapsia tai vanhuksia, vammaisia....
Jotenkin olisin ymmärtänyt sen, jos vauvaa ei olis yritetty murhata, eikä niitä kehitysvammaisia, mutta että ne vanhukset olisivat itse kirjoittaneet kirjeen että haluavat kuolla pois tuskistaan. Itse en suostuisi kylläkään edes tässä tilanteessa avustamaan sairaita, vaikka olisin Hollannissa sairaanhoitajana. Onneksi en ole edes sairaanhoitaja - on kokemusta ikävästä sellaisesta, jonka epäilen aiheuttaneen minulle sairaalabakteeritartunnan yksityishuoneessa 1989 joulukuussa.
Uskokaa tai älkää - näitä tapauksia on paljon enemmän. - Ei rekkautunut
Jokainen käyköön kokeilemaan hoitotyötä vuodeosastolla muutaman vuoden, ennekuin tulee väittämään tietävänsä työstä yhtään mitään. Itse olen työskennellyt siellä 7 vuotta. Kun olin uupumuksen vuoksi sairaslomalla, osastonhoitaja soitteli vähän väliä, joko tulen töihin, enhän vain hae lisää sairauslomaa jne. Moni muukin olisi sairausloman tarpeessa tuolloin ollut, moni muu ei uskaltanut sitä hakea, niin hullulta kuin kuulostaa.
Väärin on purkaa minkäänlaisia omia ongelmiaan vanhuksiin tai muihinkaan potilaisiin, jotka kaipaavat huolenpitoa ja hoitoa. Ehkä tämä potilaita myrkyttänyt ei ole kyennyt ymmärtämään olevansa avun tarpeessa, ehkä on ollut hel.etillisen paha olla jonkin muun kuin työuupumuksen takia. Olen sitä mieltä, ettei terve ihminen tuollaista pysty tekemään ja moni terve ihminen ei pysty tuollaista ymmärtämään.
Ei ole kuin pari vuotta aikaa kuin osasto oli töissä täynnä työpaikalla potilaita. Lisää oli tulossa kotoa, eri sairaaloista, ensiavusta... Potilaita oli jo pitkin käytäviä, hoitajia ei saatu lisää. Osastonhoitaja luetteli silloin nimeltä, että jospa tuo kuolisi perjantaita, niin olisi uudelle tulokkaalle sänky, jospa tuo ja tuokin, tuokin joutaisi kuolla.. Osastollamme oli huonokuntoisia välillä paljon. Tiettynä ajanjaksona kuoli ihmetyttävän paljon potilaita, olivat kunnan päättäjätkin ihmetelleet. En nyt rupea osastonhoitajaamme syyttelemään, mutta tullut mieleen tämän myrkytysmurhajutun tiimoilta, että ylitarjontaa kun oli, niin tiedä, onko kaikki kuolleet luonnollisen poistuman kautta. Toivottavasti kuitenkin on näin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .573175Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen472911Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631242719Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3541817- 711104
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito101081Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.193971- 44829
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että101822Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde26820