Mun gyne sanoo et pillereistä ei ole mitään varsinaisia haittavaikutuksia. Oma kierto ei sekoitu juurikaan, vaan pillereiden lopettamisen jälkeen palautuu normaaliksi. Pillerit on täysin turvalliset. Onko teillä kokemuksia, että pillerit ei välttämättä oiskaan niin hyvät?
-tyttö, 17v-
Pillerit 100% turvalliset
8
884
Vastaukset
- ....
Kylläpä on gyne valehdellut sinisilmäiselle teinille päin naamaa. Vai onko sittenkin niin, että sinisilmäinen teini valehtelee meille päin naamaa vain provotakseen?
- Ei sinisilmäinen
Sinisilmäinen teini ei yritä provota.
Gynekologi sanoi, että ei ole ongelmaa saada luonnollinen kierto toimimaan pillerien lopettamisen jälkeen. Ehkä pillerit sitten on mulle hyvä vaihto. Jollei 100% turvallista, niin ehkä 80%?
Jos kuulosti provolta liikaa, niin kysyn uudestaan. Millaisia ongelmia olet havainnut pillerien lopettamisen jälkeen? Onko kierto normalisoitunut? Muita ongelmia? Millaisia ongelmia pillerien syömisen aikana?
Kiitos. - kelläkin
Ei sinisilmäinen kirjoitti:
Gynekologi sanoi, että ei ole ongelmaa saada luonnollinen kierto toimimaan pillerien lopettamisen jälkeen. Ehkä pillerit sitten on mulle hyvä vaihto. Jollei 100% turvallista, niin ehkä 80%?
Jos kuulosti provolta liikaa, niin kysyn uudestaan. Millaisia ongelmia olet havainnut pillerien lopettamisen jälkeen? Onko kierto normalisoitunut? Muita ongelmia? Millaisia ongelmia pillerien syömisen aikana?
Kiitos.Minulla ei ole koskaan ollut mitään ongelmia pillereiden lopettamisen kanssa. Kaikki on palannut aina ennalleen: kierron pituus, vuodon kesto, kuukautiskivut, hiusten rasvoittuminen, finnit...
Pillereiden syömisen aikana ongelmana on ollut lähinnä se, että vuoto on saattanut niuketa ihan pelkäksi tuhruksi ja kerran se loppui kokonaankin. Näistä olen kuitenkin selvinnyt pillerimerkkiä vaihtamalla ja nyt viimeksi Nuvaringiin vaihtamalla. Mitään muita ongelmia ei minulle ole e-pillereistä ollut. (Ja tuo vuodon niukkeneminen tai edes loppuminenkaan ei lääkärin mukaan ole mitenkään vaarallista, itse vain tykkään että kuukautiset kuuluu tulla.) - ....
Kiitos.En ole koskaan lopettanut pillereitä. Vain vaihtanut merkistä toiseen. Tämä siksi, ettei ensimmäinen pillerimerkki sopinut minulle ollenkaan. Pää oli jatkuvasti kipeä (sekään ei voi olla pidemmän päälle terveellistä), vuodot tulivat miten sattuu ja verenpaine nousi. Toinen merkki ei näitä ongelmia ole aiheuttanut.
Ei ole pitkäkään aika siitä, kun Ruotsista tuli uutisia. Tyttöjä oli siellä kuollut e-pillereiden aiheuttamiin oireisiin (veritulppa). Itse pidän riskiä saada veritulppa tai muita terveydellisiä haittoja (esim. syöpä) niin pienenä, että uskallan kyllä pillereitä syödä. Mutta se, että väitetään pillereiden olevan 100% turvallisia, se menee yli käsityskyvyn.
Mitä pillereiden lopettamiseen tulee, niin siitä on vain toisen käden tietoa eli se mitä olen lukenut ja kuullut muilta. Oman hormonitoiminnan palautuminen pillereiden jäljiltä ei ole välttämättä ihan niin helppo homma kuin mitä gynesi on antanut ymmärtää. Joillekin raskaaksi tuleminen pillereiden jälkeen on vaikeaa, koska oma hormonitoiminta ei käynnisty kuten pitäisi. Lääkäri ratkaisee tämän asian tietysti syöttämällä lisää hormoneja.
Itse asiassa, ihan hyvä, että jotakuta kiinnostaa oikeasti miten käy pillereiden lopettamisen jälkeen (ja niiden aikana). Kun lukee esimerksiksi tuolta ehkäisy-palstalta noita "lopetin pillerit, mitä nyt"-viestejä, niin huomaa ettei kovin monellakaan ole mitään käsitystä siitä, mitä pillerit voivat aiheuttaa tai miten ne yleensäkään ovat toimineet.
Tulikohan tästä nyt ihan liian negatiivinen viesti? Noh, jokaisen on punnittava riskin ottaminen omalla kohdallaan. Itse otan kyllä ihan suitta suruitta riskin, ettei kaikki mene niin kuin pitäisi käytön aikana tai lopettamisen jälkeen. Ehkä ero onkin siinä, että tiedostan riskit. - kokemukset
Kiitos.Lopetin pillerit (Yasmin) toukokuussa. Ekat menkat tuli kesäkuussa ihan oikeaan aikaan ja olin yllättynyt että onpa nopea palautuminen. Mutta sen jälkeen ei sitten ole kuulunutkaan mitään. Mukava sinänsä ettei niitä ole tarvinnut sietää, ei siinä mitään, kun raskauden pelkoakaan ei ole. Mutta finnejä ja näppyjä on tullut iholle huomattavasti enemmän. Iho kiiltää. Hiukset rasvoittuu nopeasti. Että siinä sen näkee, miten kokonaisvaltainen vaikutus e-pillereillä on kehoon; ei niiden syöminen ole tosiaankaan mikään pikku juttu.
- pillereiden lopettaja
kokemukset kirjoitti:
Lopetin pillerit (Yasmin) toukokuussa. Ekat menkat tuli kesäkuussa ihan oikeaan aikaan ja olin yllättynyt että onpa nopea palautuminen. Mutta sen jälkeen ei sitten ole kuulunutkaan mitään. Mukava sinänsä ettei niitä ole tarvinnut sietää, ei siinä mitään, kun raskauden pelkoakaan ei ole. Mutta finnejä ja näppyjä on tullut iholle huomattavasti enemmän. Iho kiiltää. Hiukset rasvoittuu nopeasti. Että siinä sen näkee, miten kokonaisvaltainen vaikutus e-pillereillä on kehoon; ei niiden syöminen ole tosiaankaan mikään pikku juttu.
tänään otin viimeisen pillerin. Perjantaina alkaa menkat, loppuvat tiistaina. Saa nähdä mitä sitten tapahtuu.
Todennäköisesti viikon päästä maanantaina tulen katumapäälle ja juoksen apteekkiin hakemaan taas kolmen kuukauden satsin. - ne, mutta
Kiitos.se kuinka kauan se vie, onkin jo toinen juttu. Mulla meni puolitoista vuotta pillereiden lopettamisesta ennen kuin kierto palautui normaaliksi. Käytön aikana lähinnä mielialojen hailahtelua, itkuherkkyyttä ja "raivokohtauksia", jotka ei kuitenkaan mennet ns. yli. Huomasi kyllä hormonien vaikutuksen jo lyhyen käytön jälkeen. Et ei ne nyt turvallisia ole, aina, jos syöt jotakin, joka muuttaa luonnollista hormoni- tms. tasapainoa, niin et voi olla oireeton.
- ja oireeet
kokemukset kirjoitti:
Lopetin pillerit (Yasmin) toukokuussa. Ekat menkat tuli kesäkuussa ihan oikeaan aikaan ja olin yllättynyt että onpa nopea palautuminen. Mutta sen jälkeen ei sitten ole kuulunutkaan mitään. Mukava sinänsä ettei niitä ole tarvinnut sietää, ei siinä mitään, kun raskauden pelkoakaan ei ole. Mutta finnejä ja näppyjä on tullut iholle huomattavasti enemmän. Iho kiiltää. Hiukset rasvoittuu nopeasti. Että siinä sen näkee, miten kokonaisvaltainen vaikutus e-pillereillä on kehoon; ei niiden syöminen ole tosiaankaan mikään pikku juttu.
On täysin normaalia, että pillereiden lopettamisen yhteydessä esiintyy hiusten rasvoittumista, hiusten lähtöä, aknea, jne. Se johtuu kaikki siitä että oma hormonitoiminta ei ole käynnistynyt vielä täysillä toimintaan. Yleensä tuo vaihe menee kuitenkin muutamassa kuukaudessa ohi.
Yleensä pillereiden jälkeen tilanteen pitäisin ns. normalisoitua n. 6 kk:n sisällä. Jos sen jälkeen vielä on ongelmia, tai kuukautisia ei vieläkään kuulu, niin sitten vaan lääkärille. Vika voi olla muuallakin, esim. mulla todettiin PCOS juurikin tuolla tavalla. Olin syyttänyt finneistä ja rasvaisesta ihosta vain e-pillereiden lopettamisesta, kunnes sainkin tietää että elimistössäni on hormonitasapainon häiriö, ja tulee olemaan loppuelämääni.
Eli jos puolen vuoden jälkeen ei kuukautisia kuulu, tai ne on tosi epäsäännölliset, tai on aknea, ihon rasvoittumista, yms. niin lääkärille vaan.
Itse pidän nykyisiä e-pillereitä suhteellisen turvallisina. Toki silloin kasvaa veritulpan riski, mutta esim. raskauden aikana MYÖS on suurentunut veritulpan riski, vielä paljon, paljon suurempi kuin e-pillereiden käytön aikana...eikä ihmiset siltikään pidä raskautta nyky-yhteiskunnassamme suurena terveysriskinä. Päinvastoin, veritulppariskistä huolimatta ihmiset tekevät lapsia minkä kerkeävät.
Kannattaa vain muistaa että tupakka ja e-pillerit ei sovi yhteen. Ja varsinkaan, jos suvussa on verisuonitauteja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t563857- 332261
- 402144
Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin171731Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐401562Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?251492- 801457
- 1411186
Mietin tässä T....
Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..221153Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät901125