Jos naapuri suullisista kielloista huolimatta tunkeutuu pihalle tai kotiin, voinko käydä fyysisesti kiinni, ts. vetää lättyyn tai kunnolla pieksää, kyseistä tyyppiä vedoten kodin puolustamiseen?
Vai onko tämä sosiaalitanttojen luvattu maa kieltänyt kodin puolustamisen?
USA:ssahan ainakin joissain osavaltioissa voi jopa ampua luvatta pihalle tunkeutuvan, esim. naapurin. Mutta Suomihan onkin rikollisten luvattu maa.
kotirauhan puolustaminen?
15
2883
Vastaukset
- rikoslain nojalla
ilmoituksen kotirauhan rikkomisesta. Muuta et voi tehdä.
- lammasdemokratia
Niin, pitihän se arvata että mitään ei saa naapurille tehdä. On tää saatana yhteiskunta!! Mitä auttaa joku ilmoituksen tekeminen. Mun mielestä naapuria pitäs saada ampua (vaikka jalkaan) jos tulee rähinöimään pihalle/ovelle. Tai edes pieksää pikkusen.
- ei saa
lammasdemokratia kirjoitti:
Niin, pitihän se arvata että mitään ei saa naapurille tehdä. On tää saatana yhteiskunta!! Mitä auttaa joku ilmoituksen tekeminen. Mun mielestä naapuria pitäs saada ampua (vaikka jalkaan) jos tulee rähinöimään pihalle/ovelle. Tai edes pieksää pikkusen.
naapuria ampua. Kuvitelmaa vaan. Missään ei joudu niin helposti vahingonkorvaussyytteeseen kuin jenkkilässä.
- mielestäni
ei saa kirjoitti:
naapuria ampua. Kuvitelmaa vaan. Missään ei joudu niin helposti vahingonkorvaussyytteeseen kuin jenkkilässä.
Jokaisessa maassa saa ampua kotirauhaansa häiritsevän rähinöitsijän? ... siitä vain joutuu rikosoukeudelliseen vastuuseen myöhemmin. Mutta oletpa ainakin tehnyt maailmalle hyvän palveluksen poistamalla yhden kusipään täältä häröilemästä.
Eihän laki mitään estä, eikös se ole vain hinnasto?
- polustaa
vaikka sisälle tulisi ikkunasta et saa kuin puhua nätisti ja soittaa poliisit. Ei suomessa saa edes koira purra sisään tunkeutujaa. Ei saa puolustaa omiaan kun vaan puhua nätisti
- on rikos
jokainen saa ottaa kiinni verekseltä tai pakenemasta tavatun rikoksentekijän, jos rikoksesta saattaa seurata vankeutta tai rikos on lievä pahoinpitely, näpistys, lievä kavallus, lievä luvaton käyttö, lievä vahingonteko tai lievä petos. Myös etsintäkuulutetun saa ottaa kiinni.
Kiinniotettu on viipymättä luovutettava poliisille.
Yksityisen kansalaisen ei kuitenkaan pidä käyttää kiinniotto-oikeuttaan, jos se vaarantaa hänen omansa tai muiden turvallisuuden.
Kotirauhan rikkomisesta voi saada kolme kuukautta vankeutta. Mutta vaikka joku teko rikkoo sinun mielestä kotirauhaa, ei se välttämättä osu laissa määritellyn "kotirauhan rikkominen" -rikoksen piiriin
- puolustaa_
Kyllä kotirauhaansa saa puolustaa. Jos joku kiellosta huolimatta tunkee pihaan tai kotiin, on täysin luvallista käyttää fyysistä voimaa tunkeutumisen estämiseksi tai pysäyttämiseksi.
Voimankäyttö ei kuitenkaan saa vahingoittaa tunkeutujaa ja sen on oltava järkevässä suhteessa tunkeutujan käyttämään voimaan. Eli käytännössä; jäkättävän naapurin ämmän voit taluttaa kädestä kadulle sellaisin ottein, että hieman sattuu, muttei jää jälkiä.
Mikäli tunkeutuja on voimakkaampi, voit omalla pihallasi "napata häntä nenuun" sillä tavalla, ettei jää jälkiä tai todisteita pahoinpitelystä. Ennen voimatoimiin ryhtymistä varmistu siitä, että toiminta tapahtuu taatusti ja yksiselitteisesti nimenomaan sinun omalla alueellasi.- on itse vastuussa
antamastaan neuvosta. Eli tätä ei kenenkään pidä lukea siten että oikeasti olisi lupa väkivaltaan.
Paras soittaa poliisi paikalle. - Lentsu *
on itse vastuussa kirjoitti:
antamastaan neuvosta. Eli tätä ei kenenkään pidä lukea siten että oikeasti olisi lupa väkivaltaan.
Paras soittaa poliisi paikalle.Minun tapauksessa aina soitin poliisit paikalle ja nyt on perheellä jo kaksi varoitusta isännöitsijän toimesta.
- vastuussa...
on itse vastuussa kirjoitti:
Paras soittaa poliisi paikalle....lukutaidostaan, tai oikeammin tässä tapauksessa lukutaidottomuudestaan.
Väkivalta ja fyysisen voiman käyttäminen kotirauhan turvaamiseksi ovat kaksi täysin eri asiaa. Kenenkään ei tarvitse sietää kotiin tai pihaan tunkevaa häiritsijää. On selvää, että on täysin laillista poistaa häiritsijä voimakeinoin, elleivät muut keinot tepsi.
Yhtä selvää on sekin, että käytettävä voiman määrä on oltava järkevässä suhteessa tilanteeseen. Normaalilla järjellä varustettu ihminen kyllä tietää, missä rajat ovat. - Tapan paskan
vastuussa... kirjoitti:
...lukutaidostaan, tai oikeammin tässä tapauksessa lukutaidottomuudestaan.
Väkivalta ja fyysisen voiman käyttäminen kotirauhan turvaamiseksi ovat kaksi täysin eri asiaa. Kenenkään ei tarvitse sietää kotiin tai pihaan tunkevaa häiritsijää. On selvää, että on täysin laillista poistaa häiritsijä voimakeinoin, elleivät muut keinot tepsi.
Yhtä selvää on sekin, että käytettävä voiman määrä on oltava järkevässä suhteessa tilanteeseen. Normaalilla järjellä varustettu ihminen kyllä tietää, missä rajat ovat.Liipaisimesta vetämiseen ei paljoa tarvitse.Tänne tuleva saa luodin otsaansa.
- sen takaan...
Tässä maassa kun on omien oikeuksien puolustaminen siihen kykeneviltä ilman jälkiseuraamuksia käytännössä tehty mahdottomaksi, niin jäljelle ei jää kuin mafian käyttämät keinot. Niistä löytyy takuu varmasti jokaiseen tapaukseen sopiva menettelytapa sen kummemmin tässä niitä mainostamatta.
Vai pitäisi poliisi joka tapaukseen soittaa.... Siitä kun ei seuraa kuin lisää ongelmia, takuulla.
Tuomoista sitä seuraa kun kaiken maailman luonevikaisten kanssa joutuu asumaan kolhoosimuotoisessa asumis muodossa.
Itse en menisi suin surminkaan asumaan tuomisiin. Lääniä olla pitää ja niin on ollutkin tähän asti ja niin tulee olemaan tulevaisuudessakin. - KOkemusta on
Eihän täällä saa tehdä mitään toiselle, vaikka toinen sattuisikin tulemaan kutsumatta kylään.
Ainoa tapa välttää ongelma on rakentaa riittävän korkea ja tukeva aita, ettei naapuri pääse tulemaan. Jos asut kaava-alueella, tarvii yli 1.2 metrinen aita luvan. - omakotitaloni
tontille ja ovelle joku jehova tai muu jeesustelija jolle sanoin, että ei kiinnosta ja poistu. Jatkoi siinä ja alkoi kaivaa kassista jotain lehtisiä jolloin sanoin "odotas hetki". Menin autotalliin, otin kirveen, menin tyypin luo ja sanoin "nyt lähdet ja vähän vitun äkkiä etkä koskaan enää astu mun tontilleni". Tyyppi lähti, eikä ole sitä tai sen kavereita näkynyt sen jälkeen.
- laiton uhkaus
ja rikosasia. Toivottavasti seuraavat tekevät ilmoituksen viranomaisille. Hullu nä oot! Hoitoon joutaisit!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?971968- 881380
- 1101153
- 761047
- 1201038
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57893- 47811
- 36792
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis48761- 33713