Tyroksiini ja migreeni

Väsy ja kiukku

Aloitin tyroksiinilääkityksen viime vuoden lokakuussa arvoilla TSH 10, T4v 9. Siihen asti migreenini olivat koko ajan lieventyneet ja harventuneet (lääkitys Zomig 2,5mg).

Huomasin heti marraskuussa, että migreenit tihenivät ja pahentuivat huomattavasti, mutta toivoin, että tilanne tasoittuisi myöhemmin. Annostusta nostettiin vähitellen, ja mukaan kuvioihin tuli raju närästys, jota minulla ei ollut ollut koskaan aikaisemmin.

Huhtikuussa vetelin jo 12 Zomiggia kuukaudessa. Lääke auttoi kyllä, ja ilman lääkettä olin pian pää vessanpytyssä, eli kyse oli todellakin migreenistä. Aloin olla aika poikki siinä vaiheessa, kun tyroksiiniannosta nostettiin toukokuussa kokonaiseen 0,1mg tablettiin/päivä.

Sain paitsi liikatoimintaoireita (ahdistuin ja hikoilin kovasti), myös pahan yskän ja turposin. Luulin yskää ensin lievän vilustumiseni jälkitaudiksi ja sain siihen parit yskäntropit sekä lopulta myös antibiootit, mutta mikään ei auttanut.

Kesäkuussa aloin lukea hieman enemmän asioista ja pohdin, voisiko yskä johtua närästyksestä. Aloin pudottaa tyroksiiniannosta, ja yskä loppui siinä vaiheessa, kun söin puolikasta tablettia - närästyskin oli vähentynyt huomattavasti. Migreeni sen sijaan jatkui, kohtaukset vain olivat lievempiä.

Nyt heinäkuun lopulla sitten ajoin tyroksiinin alas kokonaan, eli lopetin sen. Vaikutus: takana kolme migreenitöntä viikkoa. Paino on lähtenyt laskuun. Yskää ei enää ole, närästys häipyi vähitellen unholaan. Minulla ei alunperinkään ollut juuri mitään vajaatoiminnan oireita, eikä niitä ole tullut nytkään.

Minulla on asiaa ollut hoitamassa neljä eri lääkäriä, kukaan heistä ei ole reagoinut asialliseti oireisiini. Kilpirauhastani ei ole tutkittu mitenkään, tyroksiiniresepti on kirjoitettu verikokeiden perusteella. Aion käydä vielä yksissä kokeissa syyskuun lopulla nähdäkseni, mitä lopetus on tehnyt kilpirauhasarvoilleni, mutta sen jälkeen en enää tiedä, mitä tehdä. Yksityinen lääkäri ei ole vaihtoehto (ei ole rahaa), enkä takuulla aio syödä enää tyroksiiniakaan, sillä loputkin käteiseni menevät Zomigiin.

Mitä ihmettä tekisin? Onko ketään muuta, jolle tyroksiini on aiheuttanut migreenikierteen? Ja ei, en todellakaan aio koskea enää tyroksiinipurkkiin vähään aikaan. Apua!

6

5177

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toivoelää

      On se kumma, että lääkettää saa ilman, että kilpirauahsta tutkitaan. Niin minullakin on käynyt. Nyt vasta 8-9-kuukauden lääkityksen ja monien ruinausten (myös yksityisiltä) jälkeen sain viimein ultrauksen. Tämä on aiheuttanut hirveää ahdistusta, kun en ole tiennyt, että syönkö lääkettä turhaan. Kesällä olen ollut hyvin ahdistunut ja stressaantunut. Olen nyt vähentämisen tiellä käytyäni jo 1,5 aikuisten tabussa.

      En vieläkään ultrauksen jälkeen varmuudella tiedä, onko kilpirauhasessani tulehdusta vai ei. Syyskuussa saan sitten viimein ohutneulatutkimuksen, koska ultrassa näkyi kyhmy.

      Paljonko sinun kilpirauhasarvosi olivat lääkityksen aikana? Jospa kuitenkin saisit ultrauksen? Minäkin saan nyt ohutneulankin, koska ultrassa oli kyhmy, jota ei ole ne lääkärit, jotka ovat tunnustelleet, tunteneet.

      • Väsy ja kiukku

        Toukokuussa, kun söin 0,1mg tablettia, lääkärin mukaan T4v oli n. 16 ja TSH alle yksi. Eli "hienosti viiterajojen sisällä", kuten hän sanoi. Ja silti, kuten sininen* totesi, liikatoiminnan oireet olivat selkeitä (voisin mainita vielä pätkittäisen yöunen).

        Minulla on ollut joskus teini-iässä kilpirauhasen tulehdus, ja söin silloin jonkin aikaa tyroksiinia, mutta varsin pienillä annoksilla, enkä muista saaneeni mitään sivuvaikutuksia. Tämän jälkeen minulla oli pitkään TSH alle 5, mikä lääkärin mukaan oli normaali (ilmeisesti ihannearvotkin ovat parissa vuosikymmenessä muuttuneet). En tiedä. Ehkä kroppani on/oli sopeutunut korkeisiin TSH-arvoihin?

        Kilpirauhaseni jäi teini-iän tulehduksen seurauksena pysyvästi hitusen koholleen, eikä siinä ole mielestäni tapahtunut mitään muutoksia. Tunnustellessa se on tasainen eikä paina tai purista mitenkään.

        Taidan nyt vain odotella suosiolla sinne lokakuun alkuun ja käydä kokeissa ja miettiä sitten asioita uusiksi. Olo on ollut kuitenkin viime viikkoina lopetuksen jälkeen helpottavan normaali. Jospa tätä vain jatkuisi vielä pitempään, tästä syksystä on tulossa kiireinen, enkä jaksaisi enää olla päivääkään kipeänä...


    • sininen*

      Tyroksiini aiheuttaa närästystä! Jos lääkäri väittää ettei, se on täysi valhe. Joskus aikoinaan tyroksiinin sivuvaikutuksia testattaessa ei vaan ihmiset sattuneet saamaan siitä närästystä tai sitä ei raportoitu. Itse jouduin vetelemään happosalpaajia koko tyroksiinin ottamisen ajan ja nekään eivät edes auttaneet. Armour ei närästä jos sen imeyttää suun limakalvoilla. Närästysvaivaisten siis pitää vaihtaa thyroxin armouriin. Ja olisi hyvä jos joku lääkäri noteeraisi tämän thyroxinista johtuvan närästysvaivan edes kun siitä ei kukaan näytä tietävän vaikka monia kärsijoitä on!

      Jos sulla on autoimmuunitulehdus, et todellakaan pärjää ilman tyroksiinia. Kilpparin tuhoutuessa lopulta kuolet. Alku voi mennä siis hyvin. Otahan siis selville onko sulla vasta-aineita tai sitten se ohutneulanäyte joka kertoo varmemmin.

      Sulla on sitäpaitsi ollu selkeä liikatoiminta. Niin ja se yskä on johtunut närästyksestä joka ärsyttää kurkunpäätä. Mulle annettiin siihen jopa astmalääkkeitä vaikkei ole astmaa.

      Kerro ihmeessä sitten aikanasi kun saat uusia arvoja mitattua. Voihan sulla olla ollut joku tilapäinen kilpparihäiriö?

      • toivoelää

        närästyskausi ja ylämahan "tukoskusta" vajaa kaksi vuotta sitten, eli siitä lääkkeen aloitukseen oli vajaa vuosi. Sitten jatkona oli astmantapainen kausi (tutkittiin), ja sekin meni ohi. Astmalääkkeitä käytin muutaman kuukauden. Tyroksiinin aikana ei ole onneksi ollut kumpaakaan. Jos vatsa on alkanut vähän oireilla, olen ottanut maitohappobakteerivalmisteita. On sitten toinen asia auttaako tyroksiini varsinaiseen ongelmaan. Kilpirauhasvasta-aineita ei ole, joten syy voi olla muualla.

        On todella keljua, jos sinun närästyksen riippuvuutta tyroksiinista ei ole noteerattu. On kai olemassa joku ylempi taho, johon lääkkeiden sivuvaikutuksia voi tiedottaa. Muistan nähneeni jossakin englanninkielisillä sivuilla seilatessani.

        Käytätkö nyt Armouria?


      • sininen*
        toivoelää kirjoitti:

        närästyskausi ja ylämahan "tukoskusta" vajaa kaksi vuotta sitten, eli siitä lääkkeen aloitukseen oli vajaa vuosi. Sitten jatkona oli astmantapainen kausi (tutkittiin), ja sekin meni ohi. Astmalääkkeitä käytin muutaman kuukauden. Tyroksiinin aikana ei ole onneksi ollut kumpaakaan. Jos vatsa on alkanut vähän oireilla, olen ottanut maitohappobakteerivalmisteita. On sitten toinen asia auttaako tyroksiini varsinaiseen ongelmaan. Kilpirauhasvasta-aineita ei ole, joten syy voi olla muualla.

        On todella keljua, jos sinun närästyksen riippuvuutta tyroksiinista ei ole noteerattu. On kai olemassa joku ylempi taho, johon lääkkeiden sivuvaikutuksia voi tiedottaa. Muistan nähneeni jossakin englanninkielisillä sivuilla seilatessani.

        Käytätkö nyt Armouria?

        En syö yhtikäs mitään lääkettä enkä vitamiinia enää. Päätin kokeilla näinpäin ikuisten vitamiinikuurien sijaan. D-vitamiini sai mulle kylmän hien aamuöisin ja "kalsiumoksetuksen" eli kalkkitabletit ällötti. D-vitamiini toimii parathormonin tavoin (lisäkilpirauhashormooni) ja se oli mulla alarajalla. Eli vitamiinit sekoitti systeemiä.

        Muutaman viikon päästä taas kokeisiin, kerron täällä tuloksista sitten. Olo on nyt parempi kuin aikoihin mutta epäilen että se johtuu hellejaksosta joka lisää kilpparituotantoa.


    • Anonyymi

      Hmm.. itselläni on kilpirauhanen poistettu syövän takia. Aiemmin annokseni oli 1.25mg, mutta nyt annostani nostettiin että muuten se on 1.25mg, mutta tiistaisin ja perjantaisin se on 1.50mg. Olen saanut aurallisia migreeneitä päivinä jolloin annos on korkeampi. Muutenkin olen nyt laihtunut (olen valmiiksi jo alipainoinen joten se on huono) myös kuukautiskiertoni on lääkityksen muutoksen myötä harventunut ja epäsäännöllistynyt. Pitää varmaan sanoa lääkäriin että uusi annostus on huono kun on kontorolli käynti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      312
      3151
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      222
      1977
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1602
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      4
      1404
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      81
      1288
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      276
      1224
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      81
      1074
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1051
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      80
      991
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      145
      867
    Aihe