Iltapäiväkerhot

mitä mieltä

Mitä mieltä olette iltapäiväkerhoista? Onko hyviä paikkoja? Onko paljon ohjattua pakonomaista toimintaa vai saako lapset leikkiä ja tehdä heille mielenkiintoisia juttuja?
Olen sitä mieltä, että en halua lastani enää koulun jälkeen ohjattuun toimintaan, kun koulussa jo sitä ihan tarpeeksi.
Haluaisin kuula mielipiteitänne.

23

3948

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nainen1974

      puolestani täytyy sanoa, että ovat erittäin hyviä paikkoja. Oma poikani oli sekä eka- että toisen luokan ajan ip:ssä ja viihtyi tosi hyvin. Ohjattua toimintaa ei ollut muuta kuin välipala sekä sen jälkeinen noin 15min lukuhetki. Muuten saivat olla ulkona, sisällä, pelatä, luistella mitä itse haluivat. Nyt ollaankin ihmeissään, kun kolmannella ei ip:tä ole ja iltapäivät pitäisi olla yksin.

      Toinen asia on, että itselle ei tullut edes mieleen, että ekaluokkalainen olisi kolme-neljä tuntia päivässä yksin, ilman aikuisen läsnäoloa.

    • mutta liian kallis

      Ekaluokan ajan tyttö kävi ip:ssä. Ei siellä kauheesti pakonomaisia juttuja ollu. Sai leikkiä muitten kanssa, mikä on sinänsä hyvä, kun meidän pihapiirissä ei muita lapsia ole. Hinta oli kuitenkin aika järkyttävä. 95 euroo kuukaudessa siitä, että on pari tuntia koulun jälkeen leikkimässä 1p:ssä.

      • ....?

        Pari tuntia? Eikö toiminta-aika ole viiteen? Ainakin meidän paikkakunnalla. 12-17.00
        Vapaata toimintaa on ja välipala sisältyy kerhomaksuun.


      • nainen1974
        ....? kirjoitti:

        Pari tuntia? Eikö toiminta-aika ole viiteen? Ainakin meidän paikkakunnalla. 12-17.00
        Vapaata toimintaa on ja välipala sisältyy kerhomaksuun.

        hinnoissa on paikkakuntakohtaisia eroja, koska me maksettiin 68 euroa kuukaudessa. Ip:ssä sai olla klo 12-16 välisen ajan. Musta hinta oli sikahalpa verrattuna siihen mitä sillä saatiin (lapsen ei tarvinnut olla yksin, aikuinen lähellä, välipala). Meillä oli myös mahdollisuus osa-aikaisuuteen eli 34 eurolla sai ip:ssä viettää kymmenen päivää.


      • muuttuneet
        nainen1974 kirjoitti:

        hinnoissa on paikkakuntakohtaisia eroja, koska me maksettiin 68 euroa kuukaudessa. Ip:ssä sai olla klo 12-16 välisen ajan. Musta hinta oli sikahalpa verrattuna siihen mitä sillä saatiin (lapsen ei tarvinnut olla yksin, aikuinen lähellä, välipala). Meillä oli myös mahdollisuus osa-aikaisuuteen eli 34 eurolla sai ip:ssä viettää kymmenen päivää.

        Maksut taisivat nyt vasta muuttua.
        Itse olen tyytyväinen ja maksan mielelläni siitä,että lapsellani on turvallinen valvottu paikka koulun jälkeen.
        Kyllähän tuo päivähoitokin maksaa....


      • Maksaisin vaikka enemmänkin

        Eikö lähtöidea ole, että lapsi on valvotuissa ja TURVALLISISSA oloissa? Kerhossa saa välipalan ja aikuinen valvoja huolehtimassa. Ei se hoitaja ilmaiseksi työskentele, kuten ilmaista ei ole myöskään ruoka, saati tilojen vuokra.

        Hintahan jää alle 5€ päivä, moni aikuinen törsii tuon rahan jo päivittäin omiin, ei niin tarpeellisiin ostoksiin.

        Alle 5€/pvä ja sillä saat lapselles turvaa ja vähän ruokaakin.Onko se muka tosiaan paljon? Ai juu, ne lapset on myös vakuutettu iltiksen aikana!


      • äitihoitsu

        Meille kävi niin, että lapset saivat olla ippessä aika vapaasti, juosta sisällä ja ulkona, mikä vaikutti aluksi mukavalta. Sitten kävikin niin, että poikani sai yhden kaapin lukon jotenkin sekaisin, kun hän vain kokeili, että miten se toimii... No siinä vaiheessa vakuutuksella ei ollutkaan merkitystä, vaan minulle lähetettiin lasku uudesta kaapista ja aiemmin ihanaksi kehuttu poika haukuttiin, niin että hän itki kaksi päivää. Otin pojan pois kerhosta, kun huomasin, että maksan ei-mistään ja lisäksi kerhon tädit eivät olekaan mistään vastuussa, vaan vanhemmille lähtee heti lasku kun tätien silmä välttää. Eli ihan peestä! Sama kuin päiväkodista lähetettäisiin vanhemmille lasku, jos heidän lapsensa kiipeää aidan yli, eikös se vastuu ole henkilökunnalla mitä siellä tapahtuu....


    • ihan ok

      Lapseni on nyt toisella luokalla ja on edelleen iltapäiväkerhossa, koska olemme molemmat töissä klo 16 asti. Koulupäivät loppuvat usein jo klo 12, joten yksinoloa on pitkään.

      Meilläpäin iltapäiväkerhon järjestää NMKY tai seurakunta, lapseni on NMKY:n kerhossa. Ohjaajilla on vähänlaisesti kokemusta kouluikäisten toiminnasta, ja ongelmia on ollut jonkin verran. Ongelmat ilmenevät kiusaamisena, tavaroiden heittelyinä, vaatteiden leikkelemisenä ym ilkeytenä, nämä siis yleisesti, ei kohdistuen yhteen lapseen. Nyt kerhossa on vanhempi vetäjä, joka näyttää hallitsevan tilanteen paremmin, hänellä itsellään on kouluikäisiä lapsia.

      Ongelmista huolimatta koen, että lapsen on parempi olla kerhossa kuin yksin kotona. Toiminta iltapäiväkerhossa on vapaaehtoista, joka päivälle on jokin teema. Liikuntateemoja olisin toivonut lisää ja niin olisi tyttärenikin. Kaikkien ehdoton suosikki oli viime vuonna perjantain elokuva.

      Iltapäiväkerhoissa on usein aika meluista, kun 20-25 lasta on samassa tilassa. Läksyjen tekoon ja muuhun lukemiseen oli varattu oma pieni tila, jossa piti olla hiljaa. Aina välillä tyttäreni kuitenkin soitti minulle, että haluaa lähteä aikaisemmin kotiin, kun on niin meluista. Yleensä saikin luvan ja odotti minua sitten kotona kun tulin töistä.

      • meidän kerhoon

        Meluisuus johtuu varmasti ei ammattitaitoisista ohjaajista.
        Meidän kerhossa on ammattitaitoisia ohjaajia, yksi tutkinnonsuorittanut ip-ohjaaja, koulunkäyntiavustaja ja lähihoitaja. He myös jakavat ryhmää, osa ulkona osa sisällä jne...
        Minusta meidän ilttis toimii!! Läksyt tehdään kerhossa ja silloin lapset antavat jokaiselle läksyjenteko rauhan.Ohjaajat pitävät siitä huolen.
        Vanhemmat jutelkaa ohjaajien kanssa, niin saatte paremmin infoa kerhoista.
        Olen onnellinen siitä, että lapseni ei tarvitse olla yksin, vaan saa leikkiä kavereiden kanssa.
        Kerhot ovat lapsen vapaa-aikaa ja se hyvä. Itse en haluaisi mitään liikuntaa ym... Pihaleikit ok. Esim hyppynaru, polttopallo...


    • Annio

      Moi, meillä maksaa kokopäiväinen IP-kerho 100 euroa/kk, eikö sisaralennusta. Hinta riippuu ihan siitä, mikä taho kerhon järjestää ja meidän kunnassa kerhotoiminta on ostettu ulkopuoliseltä yhdistykseltä.

      Ekana viikkona oli ongelmana rauhalliselle lapsellemme, että siellä EI ollut mitään ohjattua toimintaa, kaikki saivat tehdä mitä huvittivat ja ekaluokkalaista lasta pelotti kun isommat pojat rakensivat majoja ja komensivat vain, että ei saa tulla tänne...

      Nyt toiminta on jo rauhallisempaa, vapaata leikkiä on, mutta jos haluaa rauhoittua, saa olla rauhassa, ja myös ulkona saa olla, lapsikin on alkanut viihtyä. Ongelmahan oli, että päiväkodissa lapsi oli ehtinyt hyvään järjestyksen ja kuriin, ja vapaa 'riehuminen' oli pelottavaa. Siihenkin on totuttava, kun koulussa on jo aika suuri vastuu itsellä tekemisistään ja olemisistaan.
      Jos sinulla on kunnon vaihtoehto lapsellesi koulun jälkeen, voit toki valita sen, mutta yksin kotona ei sitä minun mielestäni ole. Pakonomaista ei toiminta kuitenkaan ole.

    • struputsi

      Olen ollut yhteensä vuoden verran iltiksissä eripuolilla Suomea (mannerheim 4h-liitto) ja kokemukset ovat hyviä ohjaajankin näkökulmasta.
      Meillä oli ryhmässä lähinnä ekaluokkalaisia tosin muutama kakkonenkin oli mukana.

      Ohjattua toimintaa joka päivä, lapset viihtyivät, läksyt tuli tehtyä ja ei, lapsi ainakaan joutunut yksin kotona olemaan.
      Oma ekaluokkalaiseni on myös iltapäiväkerhossa sillä se on paras (jos ei mummua, tai kotona ketään) vaihtoehto heti kotohoidon jälkeen.
      7v. on liian pieni olemaan kotona yksin.

    • NJuoivjcvhuh

      Itse vierestä seuranneena sanoisin, että en laittaisi lastani sellaiseen. Harvassa paikassa työntekijät oikeasti mukavia ja kunnollisia. Työntekijöiksi pääsee kuka vain. Yksikin iltapäiväkerho Tapanilan lähellä...näin kuinka miestyöntekijä lääppi lapsen selkää pihalla, väkisinkin tuli epäilyttävä olo. Mistä ihmeestä tiedätte, että lapsenne eivät ole siellä pedofiilien hoidettavina?

      • uttra

        Lapseni kerhossa aikuiset ovat koulun porukkaa ja tuttuja jokapäiväisinä. Ei tosiaan kuka vain mistä vain. Olen kyllä hakiessani nähnyt ja koulussa liikkuessani niitä aikuisia, eivät yhtään oo epäilyttäviä. Toki pedoja näkee kaikkialla jos haluaa. Itsekin olin aikanaan kerhossa ja viihdyin hyvin.


    • Humanistisest

      Tämä on kuitenkin lakisääteistä, joskin aika uutta toimintaa, niin kuin toisesta ketjusta "Iltapäiväkerhotoiminnan tulee olla tunnustuksetonta" ilmenee.
      Kunnalla on vastuu, vaikka toteuttaja olisikin joku muu. Vanhempien on hyvä reagoida havaitsemiinsa puutteisiin ja ilmoittaa niistä kunnan vastaaville toimenhaltijoille, joilla on vastuu ja valvontavelvollisuus yksittäisiin toimipaikkoihin päin. Toki voi myös jutskailla paikan henkilöstönkin kanssa.

      • Humanisti-vapari

        Seurakunnat pyrkivät myös lakisääteisen ip-kerhotoiminnan nimikkeen alla opettamaan lapsille aktiivisesti uskonnon harjoittamista eli ruokarukouksia ja viikottaisia hartaustilaisuusrukoiuluja. Näin jopa Helsingissä. Tällainen menettely on vastoin lakia ja OPH.n ohjeita, vaikka ohjeet ovat velvoittavia ("velvoittavana noudatettavia") eikä mitään suosituksia
        http://www.oph.fi/saadokset_ja_ohjeet/opetussuunnitelmien_ja_tutkintojen_perusteet/aamu_ja_iltapaivatoiminta

        Seurakunnat voisivat rukoiluttaa pikkulapsia pyhäkouluissa ja ikiomissa kerhoissaan, mutta niillä ei ole oikeutta käyttää väärin lakisääteist ja kunnan tukemaa ip-kerhotoimintaa - ei, vaikka kerhopaikoista onkin pulaa.


    • saijas1

      Minun mielestäni iltapäivätoiminnalla on todella iso merkitys lapsen sosiaalisen kehityksen kannalta. Oma lapseni aloittaa liikunnallisessa iltapäiväkerhossa Kaisaniemessä (Move 4 Fun), enkä voisi olla äitinä tyytyväisempi. Lapsi saa monipuolista liikuntaa päivittäin ja lisäksi ryhmän ollessa pieni, tulee ryhmäkavereista melko varmasti läheisiä. Ensimmäåisen luokan alkaessa (kaikkea uutta ja jopa pelottavaa), on mielestäni erityisen tärkeää, että lapsi kokee myös turvallisia rutiineja.
      Kerhossa on luvattu siis joka päiväistä liikuntaa. Liikunnan ja muun puuhan teemat vaihtelevat. Lisäksi aikaa on jätetty rentoutumiselle ja läksyille. Jännä nähdä, mitä tuleman pitää. Odotan innolla ja jännityksellä! Hinta on kallis, mutta lapsen hyvinvointi on mielestäni asia johon kannattaa sijoittaa.

      • Höpölöpöä

        Täälläkin samaa mainontaa, miten sattuikin että samana päivänä kys. " tyytyväinen äiti" kirjoittaa jokaiseen mahdolliseen foorumiin :D


    • Ennen oli hyvin

      Suorittamista joka tapauksessa, tavalla tai toisella. Myös lapset tarvitsevat lepohetkensä. Omassa kodissa se onnistuu, vaan eihän äidit enää ole kotona.

      • ...

        Ei ole äidit enää kotona. Ei tämän maan rattaat pyörisi, ei nuoret eläkeläiset juhlisi, eikä pummit saisi leivän päälle maggaraa, jollei meitä duunarimutseja olisi.


    • Tasapainoisten äiti

      Kylläpä ennen pyöri ja paremmin pyörikin. Pullan tuoksussa kasvavat tasapainoiset lapset.

    • uttra

      Mun 8v on toistavuotta kerhossa ja aika vapaata se on siellä. Välipala on kellonmukaan ja vapaaehtoinen läksyparkki. Muuten saavat touhuta jakotiloissa ja pihalla ovat paljon. Toki vetäjät ohjaavat tekemisiä jos halukkuutta/tarvetta on. Lapsi ennemmin leikkii ja touhuaa kavereiden kanssa kun on yksin kotona montakin tuntia.

    • Anonyymi

      Oma lapseni kävi ippessä ja on ollut kyllä hyvä päätös laittaa hänet sinne.Ei juurikaa pakollista toimintaa mutta olivat askarrelleet paljon ja käyneet esim luistelemassa.Välipalakin oli kuulemma hyvää.Ja huolehdittiin aina että lapsi tulee ja menee oikeaan aikaan.Ainoa miinus puoli oli se että ippessä oli 72 lasta.Eli välillä aika ahdasta ja meluisaa.Ohjaaja olivat kyllä mukavia ja ammattitaitoisia

    • Anonyymi

      Olen ip-kerhon ohjaaja. Monesti sai tästä lukea aika surullista tekstiä,eikä moni tajus, miten tärkeää työtä ja erittäin pienellä palkalla ohjaajat tekevät.

      Jos kerhotila on surkea, ei oikeasti sillä rahalla, mitä kerho tuottaa, voi kummoistakaan vuokrata. Välipala maksaa. Arkartelutarvikkeetkin ovat arvokkaita.

      Moni lapsi kiukuttelee, koska ei nuku kotona tarpeeksi. Meillekin olisi mukavampaa, kun lapset olisivat hyväntuulisia. Miten kiukuttelu liittyy kerhon vetäjiin ja ohjelmaan?

      Voin taata, että keksimme leikkejä ja askartelua ja muuta lasten omatoimisen leikin ohelle. Mutta ihan jokaisen toivetta emme voi täyttää.

      Lasta ei koskaan jätetä yksin. Voitte uskoa, ettei ohjaaja meinaa edes vessaan ehtiä hulinassa. Olisi kiva, kun miettisitte vähän näitä kirjoituksianne. Eikö ole tärkeää, että kerhot pyörivät vai haluatteko itse tulla tutustumaan päivään, niin osaatte seuraavalla kerralla arvostaa kerhoja paremmin. Tämä on erittäin raskasta ja vastuullista työtä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1595
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      172
      1263
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      104
      1090
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      1037
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      86
      930
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      68
      861
    7. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      44
      858
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      61
      779
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      753
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      748
    Aihe