Minulle on useampi salolainen käyttänyt sanaa "sukkela" merkityksessä, jota en ymmärrä. Enkä kehtaa kysyä.
Esim. ihminen on sukkela (tehnyt jotain huonoa)
Omalla hämäläisellä murteellani sukkela tarkoittaa nopeaa.
Kiitos avusta :)
mitä salossa tarkoittaa "sukkela"?
16
2855
Vastaukset
- aqwee
sukkela on omituinen, outo... etc.
- sukkelaa
Mun käsityksen mukaan sukkela on synonyymi sanalle ovela..
- kummallinen
jotain tuollaista...
- os..
ja se tarkoittaa leikinlaskua. Jotain nokkelaa huumoripuhetta siinä ajatellaan.
- saloon muuttanut
Ahaa... Kiitos paljon. Enpä ymmärtänyt sitä noin.
Käytättekö te salolaiset sitä muuten ikinä merkityksessä nopea, ripeä?- Salolainen 9
Sukkela sanana on tarkoittanut myös, ehkä ihan vähän erikoista. Outoa lievempi ilmaisu.
Meni sukkelaan, lähti sukkelaan, on totta, että se tarkoittaa myös nopeaa.
- tietää
Sukkela tarkoittaa mun mielestä nopeaa ja oon asunu salossa 25 vuotta.... En ole kuullutkaan että se tarkoittaisi omituista... Mutta aina näköjään oppii uutta!
- Mummo....
,,,sanoin , kun joskus en ehtinyt org...asti..
- sukkela on siis -nopeasti. - nopea nopea
jotain ulkopaikkakuntalaisten murretta se nopeus.
Salolaisen mielestä on se sit sukkelaa kun ette ymmärrä mitä sukkela tarkoittaa...
- vanhempi rva
Mene nyt sukkelasti sinne(nopeasti,pian)
Oli se sitte sukkela juttu(outo omituinen) - os..
http://chat.yle.fi/yleradio1/keskustelu/viewtopic.php?p=40388
Lähettäjä: Kasperi H. | 31.01.2003 - 23:40 | 6 | |
--------------------------------------------------------------------------------
Suomalainen tosiaan tuntee toisen suomalaisen - vaikka sadan ihmisen joukosta ilman silmälaseja. Sukkela: 1) nopea(liikkeinen), ketterä, vikkelä; 2) (hauskan, huvittavan) neuvokas, kekseliäs, näppärä, nokkela, terävä-älyinen; 3) outo, merkillinen, kummallinen, hullunkurinen. (Nykysuomen sanakirja s.v. "sukkela".)- minä82vaan
Itse ymmärrän sanan kahdella tapaa.
Esim. Se tapahtui sukkelasti =nopeasti.
Esim. Aika sukkelaa! =ovelaa,kekseliästä. - achiro
minä82vaan kirjoitti:
Itse ymmärrän sanan kahdella tapaa.
Esim. Se tapahtui sukkelasti =nopeasti.
Esim. Aika sukkelaa! =ovelaa,kekseliästä.se tarkoittaa niin monta asiaa, ite käytän sitä nopea-sanan sijasta, mut ihmisistä puhuttaessa tarkoittaa outoa, ovelaa, ihmeellistä, erikoista...myös joskus hulvattoman hauskaa tyyppiä.
- hulvaton?
achiro kirjoitti:
se tarkoittaa niin monta asiaa, ite käytän sitä nopea-sanan sijasta, mut ihmisistä puhuttaessa tarkoittaa outoa, ovelaa, ihmeellistä, erikoista...myös joskus hulvattoman hauskaa tyyppiä.
Ja mikä se hulva oikein on? Entä jos ihmisellä on hulva? Onko hän silloin hulvallinen tyyppi?
- mä vaan
hulvaton? kirjoitti:
Ja mikä se hulva oikein on? Entä jos ihmisellä on hulva? Onko hän silloin hulvallinen tyyppi?
Höh , olin kakara ja muualta muttanut siloin 60 -luvulla.
Naapurin setä sanoi meille kakruille että -mennäs liukumaa , kesä kun oli ihmettelin silloin kun vanhalla mossella ajeltiin ja että koskas se liukumäki sitten tulee?
Olin pettynyt , mut vanhempana vasta tiesin sanan taroituksen. - Suit sait
mä vaan kirjoitti:
Höh , olin kakara ja muualta muttanut siloin 60 -luvulla.
Naapurin setä sanoi meille kakruille että -mennäs liukumaa , kesä kun oli ihmettelin silloin kun vanhalla mossella ajeltiin ja että koskas se liukumäki sitten tulee?
Olin pettynyt , mut vanhempana vasta tiesin sanan taroituksen.Tuli mieleen kanssa sanonta suit sait sukkelaan. Ei oo paljoa tullut sukkela-sanaa käytettyä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Haluan sinut, kuuletko minua.
Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad821310- 44938
Alastomat miehet seksikeinussa lasten nähden PRIDEssä!
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/adf62289-a0b6-4b4c-9672-9e19c01beb51 Eikö nyt muka mene jo aivan liian pitkälle että362767- 132720
- 53683
Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän116656- 51648
Naiselle Kuuleppa Tämä
Tämä ei ole mikään vitsi. Minulla on ikävä sinua nainen! Naiselle mieheltä38615- 76602
- 56594