syliin nukuttaminen

apua!

meillä 4kk vauvan nukuttaminen on yhtäkkiä mennyt tosi vaikeeksi ja pahenee vaan.. ennen nukahti kiltisti pinnasänkyyn. Nyt huutaa ja huutaa pahimmillaan puolitoista tuntia ennen kuin saan sadannen kerran syliin nostettuani sen rauhoittumaan lopullisesti, kun vauva on jo puoliunessa, ja saan laskettua sen pinnikseen. Paljon vähemmällä pääsisin jos antaisin nukahtaa syliin kävellessäni ympäriinsä, mutta aina sanotaan, että se ei kannata.

Onko kauhee moka nukuttaa vauva syliin ja laskea sitten sänkyyn???? Ja samaan ongelmaan liittyen, jos vauva ei pinnasängyssä enää vaikutakaan väsyneeltä, niin saako sen ottaa sieltä pois vai kannattaako väkisin nukuttaa??? Oppiiko se tästä just sen huutamisen? Mulla on tosi epäonnistunut olo äitinä, kun en tiedä mitä oon tehnyt väärin, kun vauva ei enää nukahda kiltisti.... =(

7

997

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vauvan ehdoilla

Mulla on ns. vaativa vauva, joka ei ole viiden kuukauden ikään mennessä nukahtanut kertaakaan itsekseen, vaan aina syliin tissille. En ole tästä tippaakaan huolissani ja tapa jää varmastikin pois viimeistään murrosiässä.

Kuka sanoo, ettei syliin nukahtaminen kannata? Kyllä se on minusta luonnollisempaa kuin omaan pinnasänkyyn huudattaminen. Monien asiantuntijoiden mukaan nisäkäspennun paikka on äidin lähellä, vauva turvaa näin älykkäästi oman eloonjääämismahdollisuutensa ja saa rutkasti perusturvallisuutta.

En myöskään ymmärrä toista kysymystä - jos vauva ei vaikuta väsyneeltä, niin "saako" sen ottaa pinnasängystä pois? Olisi mielenkiintoista kuulla, miten vauva nukutetaan väkisin?

• kolmannen lapsen kanssa vas...

maailma on muuttunu niin kiinnostavaksi.Näin ainakin meillä.
      Ja tee se nukuttaminen kuule just niinkun haluat ja hyvältä tuntuu.Välittämättä mitä kirjat , neuvolat tms. neuvoo.
      Tääl ollaan yks elämä, vauva on pieni hetken ja montako esim. koululaista nukutetaan illalla syliin = )
      Ei se vaihe kauaa kestä... ja sit tuleekin jo taas jotain muuta.= )

• aslkfdiwköef

meillä oli tuota samaa ainakin 6kk. se vaan josakin vaiheessa loppui ihan itsekseene. ei rauhoittunut meillä kun syliin ja veden lorinaan. ihan hermoraunioina siinä oltiin. nyt tyttö 1v 2kk ja nukuttaminenn edelleen vaikeeta keskimäärin kestäää noin tunnin! kaikki ajallaan. onneksi optiitu nyt nukkumaan edes päikkärit omassa sängyssä, ennen nukkui vaan vaunussa:o
      siitäs evaan menee....

• nukahtaa syliin

Neuvon samoin kuin edelliset eli anna vauvasi nukahtaa syliin. Minun tyttöni nukahti aina vain syliin aamu- ja iltapäivä unilleen. Saatoin istua nukkuva vauvani sylissäni sohvalla parhaimmillaan parisen tuntia. Tämä vaihe meni kuitenkin ohi, tytön ollessa noin puolivuotias ei syliin nukahtaminen enää kiinnostanutkaan kun ympärillä oli kaikkea uutta ja ihmeellistä. Nyt kun tyttö on 10kk nämä syliin nukahtamishetket ovat enää harvassa, toivoisin jopa että nukahtais taas useamminkin syliin=) Joten nauti niistä hetkistä kun rakas lapsesi nukkuu sylissäsi =) Ne menevät ohi niin nopeasti!

• 4 kk +

Ei nukahda kuin äitin nisä suussa. Lisäksi nyt on käynyt päiväunillakin vaatimaan, että minä olen koko ajan kyljessä kiinni!

Poika syö vähintään puoli tuntia (siis ennen nukahtamista, muuten saattaa tyytyä 15 min/ puoli), yleensä tunninkin, torkkuen. Sitten päästää irti rinnasta ja jatkaa uniaan. Jos pysyn vieressä unet saattavat kestää parikin tuntia. Jos lähden tekemään kotitöitä, herää viimeistään vartin päästä hurjasti itkien.

En jaksa antaa häiritä. Olen sanonut samaa, että kyllä se viimeistään rippileirille lähtiessä kai itsekseen jo nukkuu =)

Ei tuo vaihe voi kauaa kestää, koko ajan se kasvaa ja kehittyy. Ei tätä aikaa takaisin saa. Joskus ne neuvolan tätien ohjeet tuntuu hiukkasen saksalaisnuorison kasvatusohjeilta toisen maailmansodan ajalta..

Niin, muistinko mainita, ettei poika ole pinnasängyssään nukkunut ikinä muutamaa tuntia pidempää, ja yli neljän kuukauden aikana kaiken kaikkiaan alle kymmenen kertaa.. Kyllä, kainalossani nukkuu yöt.

• äiti 5/07

poitsu 3,5kk nukahti aiemmin myös helposti omaan sänkyyn kun oli jo ns. puolivaloilla, mutta nyt tosiaan maailma kiinnostaa eikä malttaisi nukkua. Nukutan syliin jumppapallon päällä keikutellen yleensä, jollei nukahda muuten, esim.tissille ja lasken omaan sänkyyn. Pallon päälle rauhoittui jo vastasyntyneenäkin, kun oli masuvaivoja jonkun verran. Ekan unipätkän poika nukkuu omassa sängyssä, jos sammuu kovin aikaisin ja sit kun herää tissille, nukkuun loppuyön kainalossa. Mä en huudattaisi sängyssä vaan nostan pois jos ei sinne jää. Kyllähän sitä itsekin on hieman ihmeissään kun lapsukaiset kasvaa ja kokoajan tulee uusia juttuja ja pitää keksiä uusia tapoja tehdä asioita mutta toisaalta moni asia myös helpottuu=) Mukavaa syksyä teille!

• vaan kaikille

vastauksista! Mä taidan olla niitä uusavuttomia äitejä, jotka tekee just niin mitä oppaat tahi neuvolatäti sanoo... =). Jotenkin mulla vaan sellainen mielikuva, että aina toitotetaan, ettei syliin saa nukuttaa ja oon sitä uskonut, vaikka en siinä sen suurempaa järkeä ole nähnyt. Kiva kuulla miten muut tekee. =)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      72
      2766
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2674
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1792
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1627
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1560
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1490
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1402
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1257
    9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1233
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1219
    Aihe