Sanakieppejä?

Yykaakoo

Oon aina ollut hidas hoksaamaan sanakieppien saloja ja tietenkin avuton niitä itse rustaamaan. Pyydänpä teitä arvoisat taitavat kiepsuttajat ylöskirjaamaan joitain tänne, jospa tuo kieli vielä niinku notkistuisi ja hoksottimet niinku terävöityisivät.

Nehän sanakiepit on näitä: sanakieppi > kanasieppi...ka, en nyt muita muista, osaa...

18

4181

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KristaTee

Kalalokki = Lola kakki.

• hauskoja

Sananmuunnokset ovat joskus ihan hauskoja, oikeassa paikassa sopivasti laukaistuna. Pari tutumpaa. "Pavosen Heska ja Kuvosen Helli kävelivät kaksistaan." "Emännän sumppi pihisee." "Tuossa on tosi kurvi."

• tuvan alta napsua

syötiin rasvassa uiskentelevia nakkeja, Lillin kuhaa . Lokki on kivellä.
        vihreänuttuinen Huttusen Saara ja Pentti Hirvonen.

• Kyllä näitä mukulana kieputeltiin ja enää ei muista mitään.

Yksi tuli mieleen: Ensin oli pullojen kalinaa ja sitten oli kallojen pulinaa.

• Muistista kaivettu

Kun juo illalla h i l p e e n ä k a l j a a on usein aamulla k a l p e e n a h i l j a a.

• KristaTee

Pietari Suuri hattunsa polki = suutari pieri pottunsa halki.

• ovat näitä

sanamuunnoksia= munasaannoksia

• tarkoitti

sanakieppejä, jotka ovat kokonaan eri asia kuin sanamuunokset. Hänen esimerkkinsä "sanakieppi>kanasieppi" on nimenomaan sanakieppi eikä sanamuunnos. Sanamuunnoksena se menisi jotenkin "sanakieppi>kinasaeppi".

Hieno esimerkki sanakiepeistä on seuraava runo, muistaakseni Ollin käsialaa:

Outo himo vaivaa kotkaa
        kuusen alta kaivaa votkaa.
        Pettymys ol' valju kotkan,
        oli juonut kalju votkan.

Jos tuon tekee sanamuunnokseksi niin siitä tulee puuta heinää.

Esim. Google antaa hakusanalla "sanamuunnokset" vaikka kuinka paljon tavaraa ja voihan niitä kuka tahansa laatia niin paljon kuin lystää kunhan systeemin hoksaa.

Yllä oleva Ollin runo on jo kokonaan toista luokkaa; yrittäkääpä laatia jotain vastaavaa. Vertaisin sitä vaikeusasteeltaan limerikkeihin.

• tarkoitti kirjoitti:

sanakieppejä, jotka ovat kokonaan eri asia kuin sanamuunokset. Hänen esimerkkinsä "sanakieppi>kanasieppi" on nimenomaan sanakieppi eikä sanamuunnos. Sanamuunnoksena se menisi jotenkin "sanakieppi>kinasaeppi".

Outo himo vaivaa kotkaa
        oli juonut kalju votkan.

Esim. Google antaa hakusanalla "sanamuunnokset" vaikka kuinka paljon tavaraa ja voihan niitä kuka tahansa laatia niin paljon kuin lystää kunhan systeemin hoksaa.

Yllä oleva Ollin runo on jo kokonaan toista luokkaa; yrittäkääpä laatia jotain vastaavaa. Vertaisin sitä vaikeusasteeltaan limerikkeihin.

ovat tuttuja, mutta sanakiepit ovat minulle ihan uusia asia. Osaisiko joku kertoa, mistä ne ovat syntyneet ja missäpäin Suomea sellaisia on harrastettu? (Nykysuomen sanakirjakaan ei tunne sanakieppiä.)

Olisi kiva saada lisävalistusta asiaan, vaikka tuo Ollin teksti selvitti periaatteen ihan hyvin. Kiitos siitä ja kiitos mielenkiintoisesta aloituksesta! Jään mielenkiinnolla odottelemaan jatkoa. ;))

• ihan se mitä
        tarkoitti kirjoitti:

Outo himo vaivaa kotkaa
        oli juonut kalju votkan.

haetaan,mutta näin menee yksi" runoelma".

Pankaapa ovi auki
        rannasta tuodaan iso hauki
        Tässä olisi tää hauki
        Vaan eihän se ovi ole auki.

• runio
        tarkoitti kirjoitti:

Outo himo vaivaa kotkaa
        oli juonut kalju votkan.

runo menisi kai näin

Outo himo vaivaa kotkaa-koivaa vatkaa
        kuusen alta kaivaa votkaa.-voivaa katkaa
        Pettymys ol' valju kotkan,-kolju vatkan
        oli juonut kalju votkan.-votju kalkan
        Sananmuunnoksissa vaihdetaan tavujen paikkaa.
        Paitsi ei taida mennä oikein sanoissa sananmuunnoksia ;D

• nhyhnn
        ovat näitä kirjoitti:

tulee mieleen pehmeä jänis ja öö olli kuvissa olli pajalla

• T.R.deivaar

Uimaseuran narut on Pikkaraisen hallus.

• "Tanssitalo"
        ovat näitä kirjoitti:

Janiksen petke

• ei ymmärrä...

Illalla hilpeänä kaljaa....aamulla kalpeana hiljaa. Oikeesti ei hajuakaan mistään sanakiepeistä. ???

• Tilja

Sellainen on Lappi.

• a.

Mulla tuli idea: Kalapään arvoitus. Eiks tää ole niitä just ?

• pyörät huutaa

vai onnistuuko niiltä ?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      37
      5116
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      82
      3636
    3. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      37
      3050
    4. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      61
      3005
    5. Suuri tulipalo

Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      10
      2936
    6. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      56
      2363
    7. Miksi haluat pitää estettynä mutta täällä puhut?

Eikö olisi parempi puhua ihan kasvotusten?
      Ikävä
      41
      1848
    8. Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!

Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….
      Kotimaiset julkkisjuorut
      9
      1790
    9. Mies! Lupaatko

enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      18
      1731
    10. Kiusaaja otti yhteyttä, mitä tekisit?

Minulle kävi näin pari kk sitten. Olin aluksi todella ystävällinen. Sanoin, että olin jo unohtanut jne. Asia jäi vai
      Sinkut
      139
      1718
    Aihe