Pitäisi saada lamppu pihalle, tolpassa 3 lamppua, se k-raudan 2-metrinen cello kolmihaaraisena. Kaveri sanoi että kaiva nurmikolle 60cm syvä oja ja laita sinne putki, jonka molemmat päät nousevat maan yläpuolelle. Antoi vielä 8 m kaapelia, jossa merkinnät:
EKKJ/MCKM 0,6/1kv 4x2,5/2,5 2E NEXANS GS BLYFRI
Kaapeli on mustaa ja siinä on sisällä valkoinen kuori jossa 4 kaapelia. Kun en mitään ymmärrä sähköstä, asennuksen tulee tekemään velipoika viikonloppuna, niin kysynkin nyt teiltä viisaammilta, että onko tämä oikeaa kaapelia, velipoikaa ei saa kiinni kun on laivalla. Käykö kaapeli tähän tarkoitukseen, voisiko tuohon vielä laittaa auton lämmityksen samasta kaapelista?
millainen maakaapeli pihavaloille?
10
7526
Vastaukset
- Sähkömies EVP
käy. Nuo tunnukset ovat minulle outoja, mutta jospa kirjoittamasi kaapelitunnus MCKM pitääkin olla MCMK niin sitten on jo varmaa, että käy. Mutta, jos kaapelista puuttuu pintavaipan alta kuparinen punos niin sitten se ei käy. Kokomerkintä 4x2,5/2,5 viittaa kyllä punoksen olemassaoloon. Sama kaapeli käy myös autonlämmitykseen, kun se varustetaan vikavirtasuojalla, jonka suosittelen asennettavaksi siten, että se kattaa myös valopylvään asennuksen. Hyvä, että käytät ammattimiestä kytkentään. Toki velipojalla pitäisi olla myös työ tekemiseen hyväksytty pätevyys. Laivasähköasentajan tutkinto ei siihen yksin riitä, vaikka en yhtään epäile etteikö hän työtä osaisi tehdä.
- kelpaa
Olet saanut 3 vaihe kaapelia, eli voinet sytyttää valaisem kolmesta lampusta minkä tahansa kerrallaan. Vaatii tietysti 3 nap kytkimen.
Yleensä nuo valaisimet kytketään yksivaiheisesti. - suulake
Minulla on samanlaista johtoa mutta lukema on 4x1,4/1,5. Kyllä tämänkin pitäisi käydä pihavalaistukseen, mutta auton lämpäriä ei taida enää kestää... Kertokaas viisaammat onko näin?
- Triine
optikolla!
- kestää
Kyllä se kestää, 10A sulakeella.
Vaikka kolme autoa, jokainen omaan vaiheeseen. - ollaan
kestää kirjoitti:
Kyllä se kestää, 10A sulakeella.
Vaikka kolme autoa, jokainen omaan vaiheeseen.Autolämmitykset hoidettu 2,5 neliön johdolla ja 16 ampeerin sulakkeella. Ja vvsk.
- on turhan
Jämäkkää johtoa yhdelle valaisimelle, 16 ampeerin nallin taakse olisi laitettava. Joku 1,5 neliön johto olisi minusta parempi mutta oma asiahan se tietysti on. Autolämmitykseen käy, molemmat pitää vaan laittaa vikavirran perään jos autonlämmityksen nakkaat samalle. Muuttuuko muuten kohta ulkovalaistuskin vikavirran piiriin, pistorasiathan ovat jo olleet jonkin aikaa?
- sen voi
ihan hyvin laittaa vaikka 6 A sulakkeen taa :)
Ja auton lämmitys hoituu kummasti 10A propulla, pakkoko sinne on 2kw puhallinta laittaa.
Valot ei niin paljoa vie... ja se 3-napainen kytkin, lienee viisainta käyttää kolmea 1-napaista :) , 3-napaisessa kun kaikki vaiheet toimii yht'aikaa.... - daa!
sen voi kirjoitti:
ihan hyvin laittaa vaikka 6 A sulakkeen taa :)
Ja auton lämmitys hoituu kummasti 10A propulla, pakkoko sinne on 2kw puhallinta laittaa.
Valot ei niin paljoa vie... ja se 3-napainen kytkin, lienee viisainta käyttää kolmea 1-napaista :) , 3-napaisessa kun kaikki vaiheet toimii yht'aikaa...."Valot ei niin paljoa vie... ja se 3-napainen kytkin, lienee viisainta käyttää kolmea 1-napaista :) , 3-napaisessa kun kaikki vaiheet toimii yht'aikaa...."
syötön voi laittaa yhdeltä vaiheelta, ja kaapelissa näin ollen 3 säädettävää vaihetta. eli 3-napainen kytkin käy hyvin.
- MCMK
Kaapelisi on ok, 1,5 neliöinenkin riittäisi, en minä sinne ojaan kyllä mitään putkea menisi enää laittamaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1442480Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?1971173Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131081Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi298901- 66868
- 53851
- 90850
- 46839
- 55789