Menen käymään Porissa viikonvaihteessa 24.8.2007 ja ajattelin ottaa mukaan trailerin päällä kulkevan Busterini ja tehdä veneretken Porista Reposaareen ja takaisin.
Kysymys 1 porilaisille veneilijöille: Missä olisi sopiva veneluiska Kirjurinluodon paikkeilla?
Kysymys 2. Onko paluureitti Kyläsaarenjuopa-Hevosluodonjuopa-Huvilajuopa kulkukelpoinen Karjarantaan saakka? Jos ei, niin onko muita vaihtoehtoisia paluureittejä vai onko parempi palata väylää pitkin?
Kysymys 3. Onko Kirjurinluodon kohdalta merelle menevällä väylän osalla nopeusrajoitusta ja mikä on rajoituksen suuruus?
Kokemäenjoen suiston kulkukelpoisuus
8
2003
Vastaukset
- KMKK
Moi, viimeksi kun paikalla kävin oli shellin takana luiska, josta voi laskea veneen vesille.
Muistaakseni Huvilajuopa on hyvin matala joten siinä en suosittele ajamaan ainakaan kahvat kaakossa. - ex-porilainen
Kysymys 1 porilaisille veneilijöille: Missä olisi sopiva veneluiska Kirjurinluodon paikkeilla?
SHELL-HUOLTAMON VIERESSÄ KIRJURIN RISTEYKSESTÄ PARISATAA METRIÄ KARJARANTAAN PÄIN.
Kysymys 2. Onko paluureitti Kyläsaarenjuopa-Hevosluodonjuopa-Huvilajuopa kulkukelpoinen Karjarantaan saakka? Jos ei, niin onko muita vaihtoehtoisia paluureittejä vai onko parempi palata väylää pitkin?
KYLLÄ KUN TUNTEE KIVET.
Kysymys 3. Onko Kirjurinluodon kohdalta merelle menevällä väylän osalla nopeusrajoitusta ja mikä on rajoituksen suuruus?
AINOASTAAN KIRJURIN KOHDALLA. SIITÄ ETEENPÄIN VAPAA NOPEUS. HUOMIOI SOUTUVENEET JA MUUT KULKIJAT.- Turistiveneilijä
Kiitos neuvoista KMMK ja ex-porilainen. Täytyykin olla varovainen Huvilajuovassa tai kenties ajaa Raumanjuopaa, sillä en tunne kiviä. Soutaminenkin tällä Busterilla sujuu melko hyvin.
Ihmettelin muuten jo aamupäivällä, miksei KMMK:n klo 10.37 annettu vastaus näkynyt ennenkuin vasta sen jälkeen, kun ex-porilainen oli vastannut. - veneiliä porist
Turistiveneilijä kirjoitti:
Kiitos neuvoista KMMK ja ex-porilainen. Täytyykin olla varovainen Huvilajuovassa tai kenties ajaa Raumanjuopaa, sillä en tunne kiviä. Soutaminenkin tällä Busterilla sujuu melko hyvin.
Ihmettelin muuten jo aamupäivällä, miksei KMMK:n klo 10.37 annettu vastaus näkynyt ennenkuin vasta sen jälkeen, kun ex-porilainen oli vastannut.Noi pääjuovat on kivettömiä,ei niistä kiveä löydä tollaisella veneellä vaiks vähän sivustoja ajelis kans.
Nyt on vaarana kaikki risut,uppotukit muu roina joka on ajautunut jokeen kovien sateiden mukana.
Saa katsella vähän mitä vedenpinnalla liikkuu.
Huvilajuopa on ajettavassa kunnossa ja kun suuripiirtein keskellä ajelee,en ite ainakaan koskaan ole kiviä sieltä löytänyt. Matalaa kyllä on paikka paikoin ja varsinkin kun Porin päässä juopa yhtyy raumanjuopaan,siinä kannattaa nostaa pikkasen ylemmäs konetta.
mutaa,hiekkaa,liujua pohja on. - Turistiveneilijä
veneiliä porist kirjoitti:
Noi pääjuovat on kivettömiä,ei niistä kiveä löydä tollaisella veneellä vaiks vähän sivustoja ajelis kans.
Nyt on vaarana kaikki risut,uppotukit muu roina joka on ajautunut jokeen kovien sateiden mukana.
Saa katsella vähän mitä vedenpinnalla liikkuu.
Huvilajuopa on ajettavassa kunnossa ja kun suuripiirtein keskellä ajelee,en ite ainakaan koskaan ole kiviä sieltä löytänyt. Matalaa kyllä on paikka paikoin ja varsinkin kun Porin päässä juopa yhtyy raumanjuopaan,siinä kannattaa nostaa pikkasen ylemmäs konetta.
mutaa,hiekkaa,liujua pohja on.Reissu tuli tehtyä lauantaina 25.8. Suunnitelmista poiketen ajoin menomatkan Raumanjuopaa ja palasin väylää pitkin. Huvilajuopa jäi ajamatta, kun lähtiessäni Karjarannasta Huvilajuovan yli johtavan sillan kohdalla näkyvissä oli aika paljon kiviä. Samaan aikaan poliisivene oli menossa Rauman juovan suuntaan. Katsoin turvallisimmaksi ajella aluksi sen perässä.
Pihlavanlahtea lähestyessäni sivutuuli alkoi tuntua kovemmalta kuin sääennustuksen lupaama 6 m/s. Kolpanlahdella vauhti sitten tuulen vuoksi hyytyi kuuteen solmuun. Siirryin väylältä lähemmäs rantaa, jossa aallokko oli pienempi ja pystyin etenemään normaalia parinkymmenen solmun matkavauhtia.
Alitettuani Reposaareen johtavan sillan jouduin kuitenkin kääntymään takaisin, sillä Eteläselällä aallot löivät niin korkeina, että katsoin parhaaksi jättää Reposaareen menon toiseen kertaan. Myöhemmin kuulin tuulen nopeuden olleen 16 m/s.
Ilmeisesti Meri-Porin vesillä kalaa nousee nykyisin oikein hyvin, sillä jokisuun viimeisen 5 km matkalla rannat olivat lähes täynnä pyydyksiä ja Kolpanlahdella oli uistelupuuhissa toistakymmentä venekuntaa.
Kiitokset vielä hyödyllisistä neuvoista.
- toinenkin on.
Eli siis merelle menevällä väylällä on toinenkin rajoitus, Reposaaren siltojen kohdalla.
Porilainen erikoisuus on ennen Reposaaren kaupparantaa,siinä venesataman aallonmurtajan nokassa oleva kympin taulu.
Nuijapojat vesihiihtivät satama-altaassa, poliisiveneen miehistö kehoitti heitä pysymään pois väylältä taulun vaikutusalueella. Poliisin tulkinta oli siis,että rajoitus koskee väylää.
Viime kesänä merivartijat sakottivat väylän ulkopuolella ajanutta veneilijää ylinopeudesta. Merivartijoiden tulkinta oli,että rajoitus koskee väylän ulkopuolistakin osaa.
Veneilijän pulma onkin; Kun Reposaaren siltojen nopeusrajoituksen vaikutus päättyy ja silloilta oikaistaan lahden yli Reposaareen Kaupparantaan,niin mistä veneilijä tietää liikkuvansa rajoitetulla alueella.
Kysymys on vähän pilkunviilaamista mutta periaatteessa silloilta voi oikaista mainitulla tavalla ja se ensimmäisen venesataman aallonmurtajan nopeusrajoituskilpi jää ulos tulijan näköpiiristä.
Toinen vaihtoehto on,että koko Mäntyluodon/Reposaaren satama-allas on rajoitettua aluetta. Siinä tapauksessa ylävirtaan kuljettaessa maantiesiltaan merkitty rajoitus ja rajoitetun alueen ilmoittava lisäkilpi on aiheeton.
Jos saisin sakon kuten edellä mainittu veneilijä sai,riitauttaisin jutun. Toinen asia on sitten se,onko kovinkaan fiksua tehdä aaltoja paikassa jossa kaijan pystysuorat seinät heijastavat aallot ja liekutus jatkuu vartin.
Asiani nyt oli vähän kysymyksestä sivussa mutta kun tilaisuus tuli niin sainpa sanoa. Jos olen ymmärtänyt paikalliset rajoitukset väärin,niin toivottavasti joku oikaisee.- Turistiveneilijä
En ole aikaisemmin liikkunut veneellä Reposaaren vesillä, joten en aivan tarkkaan tiedä ko. nopeusrajoitusmerkkien sijaintia ja olosuhteita ko. vesialueella.
Merenkulkulaitoksen tiedotuslehden nro 3/2003 6 § 1) kohdan mukaan nopeusrajoituksen vaikutusalue tai nopeusrajoitus solmuina (knots) ilmoitetaan tarvittaessa apumerkillä. Väylää koskeva nopeusrajoitusmerkki sijoitetaan, mikäli mahdollista, kulkusuuntaan nähden väylän oikealle puolelle.
Ymmärrän tämän niin, että pääsääntöisesti nopeusrajoitusmerkin vaikutusalue ulottuu myös väylän ulkopuolelle. Näin varsinkin silloin, kun ei olla aivan ulapalla. Usein nopeusrajoitukset on asetettu rannan asukkaiden rauhan ja heidän omaisuutensa turvallisuuden vuoksi.
Eivät ne vesiliikennemerkit niin kuin eivät tieliikennemerkitkään aina ole yksiselitteisiä tai oikein asetettuja. Varmaan kannattaisi kyseenalaistaa, jos joutuisit sakotetuksi. Voisit päästä huomautuksella, ainakin eka kerralla.
Valitin kerran pysäköintivirhemaksusta sillä perusteella, että pysäköintikieltoa osoittava liikennemerkki oli väärin sijoitettu. Ei mennyt valitukseni läpi, mutta merkin paikka vaihdettiin nopeasti sen jälkeen, kun olin tällä tavoin kiinnittänyt asiaan huomiota. - Turistiveneilijä
Turistiveneilijä kirjoitti:
En ole aikaisemmin liikkunut veneellä Reposaaren vesillä, joten en aivan tarkkaan tiedä ko. nopeusrajoitusmerkkien sijaintia ja olosuhteita ko. vesialueella.
Merenkulkulaitoksen tiedotuslehden nro 3/2003 6 § 1) kohdan mukaan nopeusrajoituksen vaikutusalue tai nopeusrajoitus solmuina (knots) ilmoitetaan tarvittaessa apumerkillä. Väylää koskeva nopeusrajoitusmerkki sijoitetaan, mikäli mahdollista, kulkusuuntaan nähden väylän oikealle puolelle.
Ymmärrän tämän niin, että pääsääntöisesti nopeusrajoitusmerkin vaikutusalue ulottuu myös väylän ulkopuolelle. Näin varsinkin silloin, kun ei olla aivan ulapalla. Usein nopeusrajoitukset on asetettu rannan asukkaiden rauhan ja heidän omaisuutensa turvallisuuden vuoksi.
Eivät ne vesiliikennemerkit niin kuin eivät tieliikennemerkitkään aina ole yksiselitteisiä tai oikein asetettuja. Varmaan kannattaisi kyseenalaistaa, jos joutuisit sakotetuksi. Voisit päästä huomautuksella, ainakin eka kerralla.
Valitin kerran pysäköintivirhemaksusta sillä perusteella, että pysäköintikieltoa osoittava liikennemerkki oli väärin sijoitettu. Ei mennyt valitukseni läpi, mutta merkin paikka vaihdettiin nopeasti sen jälkeen, kun olin tällä tavoin kiinnittänyt asiaan huomiota.Viime viikon lopulla kävin teettämässä talvihuollon perämoottorilleni Porissa. Tankkia tyhjentääkseni ajoin huvilajuopaa ja kiersin Kvistinluodon. Juopien alussa (oli niin matalaa, että menin soutamalla. Potkuri olisi uponnut pohjaliejuun. Muutoin matkanteko sujui mukavasti, vaikka Lanajuovan eteläpäässä ei juurikaan taideta moottoriveneelä liikkua.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t744528- 332551
- 402394
Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin211835Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐401732- 821573
Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?251572- 1511407
Mietin tässä T....
Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..231277Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät901155