miehellä puku?

ristiäisissä

pitääkö tai onko tapana että miehillä on ristiäisissä puku päällä?

25

7278

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tarja 2

      riippuu miehestä ja miten fiinisti teillä on tapana juhlia...toisaalta voisi päätellä että teilläkin ei,kun ei kerran ole itsestäänselvyys:):)
      toisille perheille/ihmisille se on itsestäänselvyys että juhla kuin juhla niin miehelle kuuluu puku,mutta pienissä perhepiirin juhlissa minusta se ei todellakaan ole välttämätön....

      • mapee

        varsinkin kun kaste on kotona niin harvemmin enää on pukuja päällä tai ainakaan lämpimällä ilmalla. Juhlan muoto on tavallaan vapautunut entisestä linjastaan tässä osassa.


      • vai arkea?
        mapee kirjoitti:

        varsinkin kun kaste on kotona niin harvemmin enää on pukuja päällä tai ainakaan lämpimällä ilmalla. Juhlan muoto on tavallaan vapautunut entisestä linjastaan tässä osassa.

        Minusta pukeutuminen viestittää suhtautumista juhlaan. Jos ollaan kotoisasti niin kuin kotona yleensäkin, se antaa viestin: ei tämä nyt niin merkittävää ole, tavallista arkea vaan. Suosittelen pukeutumista juhlaan ristiäisten kohdalla!


      • ::Jossu::
        vai arkea? kirjoitti:

        Minusta pukeutuminen viestittää suhtautumista juhlaan. Jos ollaan kotoisasti niin kuin kotona yleensäkin, se antaa viestin: ei tämä nyt niin merkittävää ole, tavallista arkea vaan. Suosittelen pukeutumista juhlaan ristiäisten kohdalla!

        Mun mielestä jokainen saa itse määritellä millainen pukukoodi on oman lapsen ristiäisissä. Meillä se oli hyvin rento, minä ja mies oltiin kumpikin farkuissa. Se ei silti poista sitä että tilaisuus oli meille tärkeä ja hetki oli elämässämme hieno. Tosin: minä astelin vihillekin farkuissa... Tärkeintä on se, mitä tekee, ei se miltä näyttää.

        Toisten ristiäisiin ja muihin juhliin pukeudun niinkuin järjestäjät toivovat.


      • mapee
        vai arkea? kirjoitti:

        Minusta pukeutuminen viestittää suhtautumista juhlaan. Jos ollaan kotoisasti niin kuin kotona yleensäkin, se antaa viestin: ei tämä nyt niin merkittävää ole, tavallista arkea vaan. Suosittelen pukeutumista juhlaan ristiäisten kohdalla!

        en tainnut kirjoittaa että ihan verkkareissa ollaan vaan että kotona ollaan rennommin. Sillä ajoin takaa lähinnä paita ja suorat housut linjaa ja siihen sitten liiviä tai sliparia tms oheen ihan maun ja tyylin mukaan niitä kun taas on tarjolla paljon.

        Ja koska nyt alkoi kututtaa niin miksi ristiäiset on juhla? Alunperinhän oli kyse ihan toisesta tilaisuudesta eli kasteesta, joka on kirkollinen toimitus... Suosittelen siis etiketin opettelua jo alkaen sanastosta!


      • juhla
        mapee kirjoitti:

        en tainnut kirjoittaa että ihan verkkareissa ollaan vaan että kotona ollaan rennommin. Sillä ajoin takaa lähinnä paita ja suorat housut linjaa ja siihen sitten liiviä tai sliparia tms oheen ihan maun ja tyylin mukaan niitä kun taas on tarjolla paljon.

        Ja koska nyt alkoi kututtaa niin miksi ristiäiset on juhla? Alunperinhän oli kyse ihan toisesta tilaisuudesta eli kasteesta, joka on kirkollinen toimitus... Suosittelen siis etiketin opettelua jo alkaen sanastosta!

        Ristiäiset on kirkon tärkeimpiä toimituksia ellei tärkein: "Tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni kastamalla... ja opettamalla..." Vaikea kuvitella ettei kyseessä olisi iso juhla. Pukeutuminen on aina kulttuurisidonnaista. Suomessa ristiäisiin on perinteisesti pukeuduttu kuin juhlaan.


      • ...:::...
        juhla kirjoitti:

        Ristiäiset on kirkon tärkeimpiä toimituksia ellei tärkein: "Tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni kastamalla... ja opettamalla..." Vaikea kuvitella ettei kyseessä olisi iso juhla. Pukeutuminen on aina kulttuurisidonnaista. Suomessa ristiäisiin on perinteisesti pukeuduttu kuin juhlaan.

        Perinteisesti Suomessa on pukeuduttu juhlia varten itse tehtyihin kansallispukuihin. Minkä alueen kansallispuku sulla oli lapsesi ristiäisissä?


      • tarja 2
        ...:::... kirjoitti:

        Perinteisesti Suomessa on pukeuduttu juhlia varten itse tehtyihin kansallispukuihin. Minkä alueen kansallispuku sulla oli lapsesi ristiäisissä?

        että juhlapukeutuminen pieni muotoisissa kastejuhlissa perhepiirissä ei ole yhtä kuin miehelllä puku yms...
        Suorat housut ja paita tai mahdollisesti esim. mustat siistit farkut ja paita on minusta ihan asiallinen asu...


      • farkuissa????
        ::Jossu:: kirjoitti:

        Mun mielestä jokainen saa itse määritellä millainen pukukoodi on oman lapsen ristiäisissä. Meillä se oli hyvin rento, minä ja mies oltiin kumpikin farkuissa. Se ei silti poista sitä että tilaisuus oli meille tärkeä ja hetki oli elämässämme hieno. Tosin: minä astelin vihillekin farkuissa... Tärkeintä on se, mitä tekee, ei se miltä näyttää.

        Toisten ristiäisiin ja muihin juhliin pukeudun niinkuin järjestäjät toivovat.

        Se nyt jotenkin menee tajuntaan, jos mies pukeutuu ristiäisiin farkuissa (eikä kaikkein huonokuntoisimmissa hänkään),
        mutta että nainen !!!

        Naisille on niin paljon valinnan varaa pukeutumisen suhteen,
        ettei luulisi olevan tarvetta turvautua ihan vaan farkkuihin.
        Onhan kyse sentään pienokaisen ensimmäisestä juhlasta.

        Olet varmaan nipin napin parikymppinen,
        jos alttarillekin astelit farkuissa!!!

        Pukupakkoa ei toki ristiäisissä ole,
        mutta kyllä aikuisten tulisi sen verran olla ajan tasalla,
        että siistit vaatteet tekeväty juhlan.
        Kyllä näin on!!


      • ei enään yleisesti ole
        ...:::... kirjoitti:

        Perinteisesti Suomessa on pukeuduttu juhlia varten itse tehtyihin kansallispukuihin. Minkä alueen kansallispuku sulla oli lapsesi ristiäisissä?

        pukeuduttu vuosikymmeniin. Ilahduttavaa kyllä aina silloin tällöin on kansallispuku juhlissa bongata:)
        Sen sijaan pukuun pukeutumisella on usean viimevuosikymmenen perinne.


      • ei vissiin maininnut,
        ::Jossu:: kirjoitti:

        Mun mielestä jokainen saa itse määritellä millainen pukukoodi on oman lapsen ristiäisissä. Meillä se oli hyvin rento, minä ja mies oltiin kumpikin farkuissa. Se ei silti poista sitä että tilaisuus oli meille tärkeä ja hetki oli elämässämme hieno. Tosin: minä astelin vihillekin farkuissa... Tärkeintä on se, mitä tekee, ei se miltä näyttää.

        Toisten ristiäisiin ja muihin juhliin pukeudun niinkuin järjestäjät toivovat.

        että kyseessä oman lapsen juhla?


      • weiu
        ei enään yleisesti ole kirjoitti:

        pukeuduttu vuosikymmeniin. Ilahduttavaa kyllä aina silloin tällöin on kansallispuku juhlissa bongata:)
        Sen sijaan pukuun pukeutumisella on usean viimevuosikymmenen perinne.

        Joo ja viime vuosien perinne on tää, et jotkut pukeutuu farkkuihin ja t-paitaan oli tilaisuus mikä hyvänsä - rentoa nääs.


      • mapee
        juhla kirjoitti:

        Ristiäiset on kirkon tärkeimpiä toimituksia ellei tärkein: "Tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni kastamalla... ja opettamalla..." Vaikea kuvitella ettei kyseessä olisi iso juhla. Pukeutuminen on aina kulttuurisidonnaista. Suomessa ristiäisiin on perinteisesti pukeuduttu kuin juhlaan.

        ristiäiset ei ole kirkon juhla lainkaan vaan se on KASTE!!!!


      • mun tuttavapiiri
        weiu kirjoitti:

        Joo ja viime vuosien perinne on tää, et jotkut pukeutuu farkkuihin ja t-paitaan oli tilaisuus mikä hyvänsä - rentoa nääs.

        ei o ihan noin rentoa. Mutta mie oonkin maalta;))


    • Inkeri70

      Kaikissa ristiäisissä, jotka olen järjestänyt omille lapsille ja joissa olen ollut muuten ollut vieraana, kaikilla miehillä on ollut puku päällä. Omissa juhlissa vieraita 10-20, isommissa kekkereissä varmaan yli 50. Minusta korrektia. ;-)

    • kyllä miehet

      kunnioittaa lapsen ensimmäistä juhlaa pukeutumalla pukun.
      Myös oman lapsemme ristiäisiin videokuvaamaan tullut ystävämme piti itsestäänselvänä pukuun pukeutumista. Ja puvuissa muutkin miehet. Vaikka ilma oli lämmin.
      Minunkin mielestäni pukeutumisella ihminen viestittää kuinka paljon juhlaa arvostaa.
      Meillä ei jouluaattonakaan olla verkkareissa. Vaikka ei kyllä ihan pukupakkoakaan ole;)

      • täällä

        kyllä vähintään on ollu puvun takki päällä. Eikö muutenkin tollasissa kirkollisissa juhlissa pitäis ollapukeutunu.


    • sinisiipi

      ilman muuta on tapana pistää puku päälle. kuten häihin, hautajaisiin ym. Mutta tokihan nykyään löytyy niitä boheemeja/rennompia/nuorekkaampia/tahdittomampia/juntimpia, jotka eivät käytä pukua em. tilaisuuksissa. Riippuu varmaan muuten tyylistä sopiiko. Jos haluu olla sovinnainen, tavanomainen eikä ketään loukkaa niin puku päälle ja kraka kaulaan...

      • rapu

        Voiko olla ihmisiä joiden mielestä puku on ainoa ja oikea vaatetus juhlaan.Omasta mielestäni tärkeintä on,että jokainen saa nauttia tilaisuudesta Omana Itsenään,eikä esittää jotain muuta..miettiä puku päällä että koskahan tää tuska loppuu.Meillä ristiäiset olivat omassa puutarhassa jossa kaikilla rento,mutta toki arkea juhlavampi pukeutuminen.Tilaisuus oli ihanan rento,kaikki viihtyivaät koko päivän ja illan vieraanamme, lapsesta ja yhdessäolosta nauttien.Ps.mikähän on se instanssi jolta kaikki täälläkin kyselevät eri "pakoista" ym.Eiköhän sellaiset jo jouda romukoppaan.


      • tarja 2
        rapu kirjoitti:

        Voiko olla ihmisiä joiden mielestä puku on ainoa ja oikea vaatetus juhlaan.Omasta mielestäni tärkeintä on,että jokainen saa nauttia tilaisuudesta Omana Itsenään,eikä esittää jotain muuta..miettiä puku päällä että koskahan tää tuska loppuu.Meillä ristiäiset olivat omassa puutarhassa jossa kaikilla rento,mutta toki arkea juhlavampi pukeutuminen.Tilaisuus oli ihanan rento,kaikki viihtyivaät koko päivän ja illan vieraanamme, lapsesta ja yhdessäolosta nauttien.Ps.mikähän on se instanssi jolta kaikki täälläkin kyselevät eri "pakoista" ym.Eiköhän sellaiset jo jouda romukoppaan.

        loukkaus jos menet vieraaksi ristiäisiin puku päällä jossa vauvan vanhemmilla on ei niin "viralliset" juhlavaatteet...eli silloin olet ns ylipukeutunut...


      • *Ö*Ö*
        rapu kirjoitti:

        Voiko olla ihmisiä joiden mielestä puku on ainoa ja oikea vaatetus juhlaan.Omasta mielestäni tärkeintä on,että jokainen saa nauttia tilaisuudesta Omana Itsenään,eikä esittää jotain muuta..miettiä puku päällä että koskahan tää tuska loppuu.Meillä ristiäiset olivat omassa puutarhassa jossa kaikilla rento,mutta toki arkea juhlavampi pukeutuminen.Tilaisuus oli ihanan rento,kaikki viihtyivaät koko päivän ja illan vieraanamme, lapsesta ja yhdessäolosta nauttien.Ps.mikähän on se instanssi jolta kaikki täälläkin kyselevät eri "pakoista" ym.Eiköhän sellaiset jo jouda romukoppaan.

        Haluan että tulevan lapseni ristiäiset/ kastejuhla on rento tilaisuus jossa kenenkään ei tarvitse pitää kravaattiaan liian kireällä! Jos juhla alkaa puvut päällä, toivon että viimeistään kahvipöydässä takit riisutaan. Tuskin tuleva lapsenikaan kastemekossa koko juhlia on. Päivän pääasia ei ole miten hienosti tai virallisesti miehet pukeutuvat, vaan kahden suvun ensimäisen yhteisen jäsenen iloinen juhla.


      • viiden äiti
        *Ö*Ö* kirjoitti:

        Haluan että tulevan lapseni ristiäiset/ kastejuhla on rento tilaisuus jossa kenenkään ei tarvitse pitää kravaattiaan liian kireällä! Jos juhla alkaa puvut päällä, toivon että viimeistään kahvipöydässä takit riisutaan. Tuskin tuleva lapsenikaan kastemekossa koko juhlia on. Päivän pääasia ei ole miten hienosti tai virallisesti miehet pukeutuvat, vaan kahden suvun ensimäisen yhteisen jäsenen iloinen juhla.

        Kaikki niissä ristiäisissä, missä minä olen ollut osallisena (joko vieraana, kummina tai emäntänä),
        on vauva ollut kastemekossa niin kauan kuin on ollut vieraitakin.

        Pääsääntöisesti miehillä on ollut puvut päällä,
        mutta onollut sellaisiakin, joilla on ollut sisitit suorat housut ja kauluspaita, eikä välttämättä kravaattia.

        Kaikki ovat viihtyneet, usein miehet ovat puvuntakin riisuneet papin lähdön jälkeen.

        Mutta - kukin tyylillään.


      • ollut vieraana,emäntänä
        viiden äiti kirjoitti:

        Kaikki niissä ristiäisissä, missä minä olen ollut osallisena (joko vieraana, kummina tai emäntänä),
        on vauva ollut kastemekossa niin kauan kuin on ollut vieraitakin.

        Pääsääntöisesti miehillä on ollut puvut päällä,
        mutta onollut sellaisiakin, joilla on ollut sisitit suorat housut ja kauluspaita, eikä välttämättä kravaattia.

        Kaikki ovat viihtyneet, usein miehet ovat puvuntakin riisuneet papin lähdön jälkeen.

        Mutta - kukin tyylillään.

        ja kahvinkaatajana ristiäisissä,joissa lapselle vaihdettiin muuta kaunista ylle pian kastamisen jälkeen. Toki ensin kuvattiin runsaasti ja sitten vauvalle muuta ylle.


    • tikru86*

      Mun piti melkeimpä pakottaa mies laittaan puku päälle ekan lapsen ristiäisiin. "Ongelmana" oli se että meidän suvulle on ollut aina päivänselvää pukeutua juhliin vähän parempiin vaatteisiin eikä ainakaan niihin ns. arkivaatteisiin. Eli kaikki joulut, ristiäiset ym. ja kyläänkin laitetaan jotkut paremmat vaatteet eikä ihan niitä koti römppä vaatteita. Kun taas miehen suvulla ei ole ollut mitään tälläistä jonka vuoksi sanookin meidän sukua porvareiksi. Kuulostaa tyhmältä mutta ei voi mitään. Ja sitten ristiäisissä heti kun lapsi oli kastettu ja olisi pitänyt ottaa valokuvia niin eiköstä mies ollut ehtinyt sen puvun jo ottaa pois ja vaihtaa farkut ja t-paidan. Minä siinä sitten yksin lapsen kanssa kuvissa miehen suvun kanssa ja kaikissa muissakin kuvissa ja eikä meistä kolmesta eli minusta, miehestäni ja lapsesta ole siltä päivältä yhtään kuvaa koska hän vaihtoi ne vaatteet. Ristiäiset oli kyllä toukokuussa ja oli tosi lämmin päivä mutta olisi sen verran voinut pukua pitää että oltais ne valokuvat saatu otettua. Itelläkin meni päivä ihan pipariks kun ois se ukko voinu kysyä ett voiko mennä vaihtaan vaatteet kun ikääkin oli tosiaan sillon JO 25!!! Saa nähdä mitän käy tän kakkosen ristiäisissä... Tuli vähän pitkä teksti mut kiva joss joku jakso lukee tän. =)

      • mapee

        Jos mies inhoaa pukua ja kenties paitaa ja solmiota niin on tehtävä kompromissi. Sen takin voi jättää juuri kesällä pois ja sen sijaan laittaa liivin tms tuotteen tai talvellakin slipari todellakin tai juhlavampi neule ajaa saman asian.
        Tosin puvun takeissakin on sellaisia jotka sopii ns farkkukansan päälle ihan loistavasti, mutta silloin pitää mennä asiantuntevaan miestenvaatekauppaan ostoksille. Kokenut myyjä löytää mallin joka ei tunnu haitalliselta päällä ja mies voi jopa vahingossa itse ehdottaa sen käyttöä joskus...

        Paidoissa on myös todella mukavi aja hengittäviä eli ei niitä puuvillaisia ja halpoja vaan vähän satsausta ja sileänä pysyvä ja vähän joustavakin materiaali voi pysyä kunnialla päällä.

        Solmiota en pakota käyttämään. Se voi ola todella ahdistava joten sellainen paita jonka saa kiinni ylös asti tai jossa on ihan pysty kaulus (taannoin oli enemmän sitä mallia..).


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      613
      4533
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      468
      3499
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      150
      3183
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      168
      2449
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2299
    6. 249
      1839
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1457
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1349
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      95
      1340
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1130
    Aihe