Suomenruotsalainen englanniksi?

käännösapua

Suomalaisten käyttämä englantikin on omituista kielipolitiikkaa ja kertoo enemmän Suomesta kuin kielitaidosta. Esimerkkejä.

1. Suomenruotsalaisia kutsutaan joskus englanniksi käsitteellä "Swedish speaking Finn". Se on väärin, koska se tarkoittaa ruotsia puhuvaa suomalaista. Vrt. Italian speaking American, German speaking Dane tai Turkish speaking German.

2. Jos henkilöllä on kansalaisuus, mutta vanhemmat ovat maahanmuuttajia tällöin käytetään käsitettä esimerkiksi: Italian-American, Turkish-German tai Ruotsissa ruotsinsuomalaisesta Finnish-Swede.

Ruotsalainen maahanmuuttaja, joka on saanut Suomen kansalaisuuden, mutta vanhemmat ovat ruotsalaisia on "Swedish-Finn". Hän ei ole suomenruotsalainen, koska riikinruotsalainen maahanmuuttaja ei ole suomenruotsalainen.

Lopputulos on se, että käsite "suomenruotsalainen" on anomalaia (poikkeama),joka ei sovi siihen luokitteluun, jota suuressa maailmassa harjoitetaan. Se onkin Suomeen kehitetty propagandakäsite (Freudenthal mm.), joka on suuressa maailmassa täysin käsittämätön.

Väärien käännösten levittäminen "suomenruotsalaisista" on epärehellisyyttä tai englannin kielen syvemmän ymmärtämisen osaamattomuutta ja englannin kielen normiston vastaista.

Mitä on suomenruotsalainen englanniksi? Em. eivät käy, kuten osoitettu. Pliizz.

12

4280

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Finland Swedish

      Finland Swedish

      • Englisyh speaker...

        Finland Swedish on tankeroenglantia. Tankeroruotsia puhuva vielä kun puhuu tankeroenglantia niin johan on soppa valmis.

        Vrt. USA Englishman, Great-Britain Pakistani, Russia Estonian... sehän olisi ihan kökköä.


    • tarkka selitys

      Alkuperainen kirjoittaja on aivan oikeassa. Minusta on pakko selittaa kuulijalle, mista ryhmasta on kyse. Siis useammalla lauseella historillinen tausta, ettei tule vaarinkasitysta. Italian-American on henkilo joka ehdottomasti puhuu englantia ja ehka italiaa. Vain hanen sukujuurensa on Italiassa. Aivan toinen asia on suomenruotsalainen.

      Tiesitko muuten, etta suomenruotsalaiset kayttavat itsestaan sanontaa "svensk", mika on taysin vaarin. Vain Ruotsissa asuva, ruotsia puhuva, ruotsalaisisten vanhempien jalkelainen on "svensk" - ei missaan nimessa suomenruotsalainen voi olla "svensk".

    • borje

      next

    • wickedninjette

      ..käytettävän sanaa finnswede. Tätä käyttää mm. englantilaiset kaverini.

    • Natives are Finns

      In Finland we have two peoples

      Finns and Swedes !

      Finlanders are swedish speaking Finns !

    • ethnic minority

      Suomenruotsalaiset are: A Swedish speaking ethnic minority in Finland. In Finland, unlike in many other countries, natives are required to learn the language of an ethnic minority. For example, in the USA, Americans do not have to learn Spanish - yet.

      Other ethnic minorities in Finland include: Russian, Somali, Romani.

      • Sininen123

        Minun englantilainen kaveri kutsuu heita finnish swedish, of course! it's obvious! :) hehe


      • samantapainen tilanne
        Sininen123 kirjoitti:

        Minun englantilainen kaveri kutsuu heita finnish swedish, of course! it's obvious! :) hehe

        Hanen maassaan on myos 'English Pakistani', mutta ehka Englannissa ei ole pakko jokaisen opetella Pakistanin kielta?


      • minä vaan...
        samantapainen tilanne kirjoitti:

        Hanen maassaan on myos 'English Pakistani', mutta ehka Englannissa ei ole pakko jokaisen opetella Pakistanin kielta?

        Mietin tässä itsekkin tätä samaa dilemmaa ,kun aiemmat kirjoittajat.Miksi minua pitäisi kutsua,kun olen syntynyt Ruotsissa ja minulla oli Ruotsin kansallisuus.Suomalaiset vanhempani olivat muuttaneet Suomesta Ruotsiin töihin ja synnyin siis siellä.Olin kaksi vuotta ,kun muutimme Suomeen ja minulla on Suomen kansallisuus.Puhun suomea paremmin kuin ruotsia.


      • borje fron hindsby
        minä vaan... kirjoitti:

        Mietin tässä itsekkin tätä samaa dilemmaa ,kun aiemmat kirjoittajat.Miksi minua pitäisi kutsua,kun olen syntynyt Ruotsissa ja minulla oli Ruotsin kansallisuus.Suomalaiset vanhempani olivat muuttaneet Suomesta Ruotsiin töihin ja synnyin siis siellä.Olin kaksi vuotta ,kun muutimme Suomeen ja minulla on Suomen kansallisuus.Puhun suomea paremmin kuin ruotsia.

        Kasittaakseni tilanteesi on hyva, koska olet suomalainen ja osaat suomea, varsinkin jos viela asut Suomessa.

        Olet kahden maan kansalainen ja en usko etta esim Ruotsissa vaaditaan etta jokainen oppii Suomen kielta sukusi alkuperan takia.

        "Miksi minua pitaisi kutsua"

        Asemassasi mina ainakin kutsuisin itseani suomalaiseksi.


    • Camille

      Kyse on kansallisuudesta. Suomenruotsalainen on "a Finn", jos hän on suomalainen. Jos erikseen kysytään kielestä, voi kertoa, mikä on äidinkieli.
      Sveitsissä on 4 kielialuetta mutta he kaikki kertovat olevansa sveitsiläisiä. Useimmat puhuvat useita kieliä.
      Vain Suomessa voi tapahtua, että kansalaiset ulkomailla ovat yhtäkkiä kahden maan kansalaisia (kuten Tom Krause "Swedish-Finn").

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1759
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1381
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1357
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1342
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1335
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1304
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1284
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe