Mulla olisi ko toimenpide 4.9 ja hiivatti, että jännittää.... Millaisia kokemuksia kyseisestä toimenpiteestä teillä on?
Gastroskopia
8
1203
Vastaukset
- Jännittäjä itsekin
tämä nyt oli?
Jos on paksusuolentähystys, ei siinä inhoittavaa ole muuta kuin se kun ruvetaan pumppaamaan ilmaa suolistoon, vatsasta sattuu, itse jouduin ainakin painamaan vatsasta, sattui mulla niin paljon. Tähystys kestää noin 30 minuuttia
Jos se on vatsatähystys, iljettävää on se nieleminen mutta siihen menee aikaa muutama sekunti ja kokonaisuudessaan se vatsatähystys kestää 10 minuuttia.
Eli älä jännitä, hyvin menee! - joku
Ennen kyseistä toimenpidettä on mahdollista saada esilääkitys, jos kovasti jännittää
- kauheeeeeeeeeeeeeeeeeeta
Meinaan se pelko on hirvittävää ja kauheeta, mutta lähes aiheetonta.
Olin eilen tähystyksessä, ja tuolla sairaalassa se tehtiin kyljellään maaten, kyllä sen kestää, ei satu, ja hoitsu vieressä huolehtii, samoin lääkäri. Vastaanottoaika oli 30 min myöhässä, ja rohkeutta oli varattu 15 minuutiksi, meinasin jo pinkaista karkuun. Turhaan olisin pinkonut, ei siinä mennyt kuin 5-10 min ja juttu oli selvä, kuvat otettu ja ruokatorventulehdus taas todettu. Leikkaukseen menen kunhan saan ajan, ilmeisesti marraskuulla. Tsemppiä, ei se todellakaan ole niin kamalaa, kuin monet antavat täällä ymmärtää. Muistat vain hengitellä, ja pian se on ohi.- skopioita
Jatkan vielä tuohon, että tässä viimeisten viikkojen aikana minulle tehtiin ruokatorven paineen mittaus, ja 24h happomittaus. Ei nekään kummosia olleet, oli vain kuin flunssa kun oli letku nenästä mittariin vyötärölle sen vuorokauden.
Pelottihan niihinkin meno, mutta jälkikäteen nauratti se pelko. Ei niissä kipua tunne, jos ovat vähän epämieluisia.
Eniten naurattaa ihmisten säälivät ilmeet kun oli se mittari, ja letku nenästä.
Puudutuksella ne tehdään, nenänkautta tehtävät saa itse puudutella geelillä ja pumpulitikulla. Tähystyksessä spreiataan puudute nieluun. Ja takuulla puutuu. Rohkeutta, ja naurat sitten jälkikäteen. :-)
- callevaan
Ihan helppo toimenpide se on. Kun lekuri laittaa letkun ruokatorveen niin leuka painetaan rintaan kiinni. Väkisin siinä tule yksi yökkäys, mutta sitten mennään kyljelleen ja ollaan siinä. Lekuri yleensä puhuu, mitä tekee. Hoitsu on vieressä katsomassa, että voit hyvin. Ota vaan ihan rauhallisesti, äläkä jännitä. Ei se satu eikä letku vatsassa tunnu miltään. Homma on ohi 5 minuutissa.
Älä ota esilääkitystä. Ei mitään järkeä. Hammaslääkäri on paljon kenkkumaisempi paikka. - Kokemukset
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000000202&posting=22000000028360320
Hammaslääkärin pora sattuu, moderni, ohut ja joustava gastroskooppi vain yököttää satunnaisesti. Olen nähnyt museoesineissä vanhanmallisen gastroskoopin 1970-luvulta, vähemmän taipuisa letku teki varmasti nielussa häjyä. - terveeks
Niin, vielä tuosta tähystyksestä, niin hoitsu ruiskautti sellaisella pitkänokkaisella spraypurkilla puudutusaineen kurkkuun siinä istumassa ollessa, ja sen jälkeen asetuin vasemmalle kyljelle makuulleni. Leuka rintaan kiinni, ja ennen kuin huomasinkaan lääkäri oli työntnyt tähystimen sisääni. Vähän yökkäytti, mutta hengittelin hoitajan neuvojen mukaan, ja nopeastihan ne kuvat oli otettu, ja letku poistettu. Todellakin aika helppo juttu ainakin tuolla phks.n gastrologian osastolla.
Olen niellyt letkun viitisen kertaa kaikkiaan.
Nuo nanometriat ja ph mittaukset kävin läpi elokuun alussa. Ne olivat vähän epämiellyttävät, muttei puoliakaan siitä mitä näitä kirjoituksia lukemalla olin saanut ymmärtää. Paineenmittauksessa ja ph mittauksessa nenä puudutetaan geelillä, ja kunnon vesikulauksilla ohut letku menee helposti alas. Ph-mittauksen yhteydessä ei letku/johto ole kuin n.2mm paksu. Vähän flunssaisen tuntuinen olo on se letku nenässä sen vuorokauden. Siis rohkeasti vaan tutkimuksiin. Ei niissä kipua tunne, yllättävän helposti ne hoituvat. - MasaB
Sanotaan alkuun, että olen vähän tutkimuskammoinen minäkin... mulle tehtiin tähystys vuosi sitten.
Inhottavaahan se on, mutta menee onneksi tosi nopeasti, kun letku on saatu sisään, niin tuskin menee viittäkään minuuttia.
Letkun nieleminen onnistui suoraan ilman puudutustakin, vaikka olen oksennusherkkä, muistaakseni sanoivat että ei kannata puuduttaa suoraan, jos nieleminen onnistuu, koska puudutus toisaalta heikentää nielun lihaksia ja vaikeuttaa nielemistä ja hidastaa siten tutkimusta. Tätä en tosin kovin hyvin enää muista tässä vaiheessa, kun olin kuitenkin esilääkityksessä ja muutenkin vähän jännitti.
Varsinaisesti tutkimus ei sattunut, mutta inhottavalta tuntui ja pieniä jaksoja lukuun ottamatta koko ajan oksetti. Koepalojen ottamista tuskin edes huomasi. Ripeätä lääkäriä sekään ei oksentelukaan haitannut, kun hetkittäin onnistuin hengittämään rauhallisemmin, silti meni tosi nopeasti homma.
Minulla hommaa taisi helpottaa esilääkitys, eli jos pyytää niin varmasti antavat rauhoittavaa lääkitystä. Takavuosina rauhoittavia annettiin operaatioissa ihan automaattisesti jopa kysymättä, mutta nykyään eivät anna jos ei itse pyydä. Mutta kaksi kertaa operaatioissa rauhoittavaa saaneena sanoisin, että olisi typerää olla ilman, olo on yksinkertaisesti mukavampi, kevyempi ja raukemapi, mikä helpottaa tutkimusta huomattavastikin. Psyykkisesti terveelle ihmiselle, joka ei käytä mitään lääkitystä säännöllisesti ja tuskin reagoi lääkkeeseen epätoivotusti, ei yhdestä 10mg diapamista taatusti ole mitään haittaa. Kunhan ei aio lähteä ajamaan autoa noin kahteen tuntiin tutkimuksesta, mutta sitä nyt ei voi suositella muutenkaan.
Tähystyksen jälkeen nielu oli kyllä kipeä ja vatsakin arka iltaan asti. Pidin tuon päivän sairaslomaa, vaikka ensin ajattelin, että palaan töihin tunnin parin jälkeen. Flunssaisena ja kuumeisenakin on tullut töitä tehtyä, mutta nyt ei ollut töihin mitään jakoa. Sitä paitsi koepalojen ottokohdat voivat tihkua verta,eikä ainakaan kova rehkiminen ole hyväksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nato kaatamassa Petterin haaveileman Tunnin junan?
Nato edellyttää pohjoisessa Jäämereltä Rovaniemelle saakka kapearaitesta suoraa rautatieväylää, joka maksaa paperirahaa,1075348Puoluebarometri: Marinin hallituksella 7 parasta mittaustulosta
Orpon hallitusta pitää huonona 2/3 kansalaisista, joka on aika hyvin linjassa hallituspuolueiden yhteenlasketun kannatuk663962Donald Trump pääsi samalle listalle Sanna Marinin kanssa
Eli vasemmistolaisen Time-median top 100 jännäihmisten listalle. https://time.com/collections/time100-next-2021/5937699263485- 812546
Pride-rautu korvaamaan kirjolohi
Kekkosen saatanan tunari meni muuttamaan aikoinaan sateenkaariväen kalan nimen. Unkarin vallankumouksen innoittamana n82025- 241959
Grahn-laasonen taas todisti millaista porukkaa
kokoomusloiset ovat...työttömät jäävät kuulemma kotiin nukkumaan kun naapuri lähtee töihin...eikös taannoin kokoomuslois4121909Purran aikaisemmat kannattajat siirtyneet Lindtmanin leiriin
Melkoinen muutos on käynnissä Suomen politiikan kentällä. Tulevista häviäjistä on hirmuinen kiire päästä ajoissa voittaj21808Tekeekö hän
Tekeekö hän sinut h*lluksi ja millä tavalla? Uusi yritys, kun edellinen aloitus poistettiin.301721Laine voitti oikeudessa
Onnea Savonlinna! Laine voitti oikeudessa kuten arvelinkin ja lieköhän palaa valtaisuimelleen?561659