TODELLISUUS JA SEN VARJO
Kol. 2:16-23
--
2:16 Älköön siis kukaan teitä tuomitko syömisestä tai juomisesta, älköön myös minkään juhlan tai uudenkuun tai sapatin johdosta,
2:17 jotka vain ovat tulevaisten varjo, mutta ruumis on Kristuksen.
2:18 Älköön teiltä riistäkö voittopalkintoanne kukaan, joka on mieltynyt nöyryyteen ja enkelien palvelemiseen ja pöyhkeilee näyistään ja on lihallisen mielensä turhaan paisuttama
2:19 eikä pitäydy häneen, joka on pää ja josta koko ruumis, nivelten ja jänteiden avulla koossa pysyen, kasvaa Jumalan antamaa kasvua.
2:20 Jos te olette Kristuksen kanssa kuolleet pois maailman alkeisvoimista, miksi te, ikäänkuin eläisitte maailmassa, sallitte määrätä itsellenne säädöksiä:
2:21 "Älä tartu, älä maista, älä koske!"
2:22 - sehän on kaikki tarkoitettu katoamaan käyttämisen kautta - ihmisten käskyjen ja oppien mukaan?
2:23 Tällä kaikella tosin on viisauden maine itsevalitun jumalanpalveluksen ja nöyryyden vuoksi ja sentähden, ettei se ruumista säästä; mutta se on ilman mitään arvoa, ja se tapahtuu lihan tyydyttämiseksi.
--
Harhaopettajat lupasivat uskovien pääsevän tietynlaisella tekniikalla vajoamaan taivaallisiin enkelinäkyihin ja taivasmatkoille (18).
Tähän kuului itsekuri, määrättyjä ruokasäännöksiä ja paastoa sekä määrä-aikojen seuraamista (16).
Näin he kokivat pääsevänsä aivan uudelle tasolle ja saavuttavansa täydellisyyden.
Uskovien ei enää tarvinnut tuntea olevansa vain syntisiä, joiden oli saatava kaikki armosta, lahjaksi ja joiden ilona oli risti ja anteeksiantamus (2:13-14) ja turvana yhteys Kristukseen, joka päänä huolehtii kaikesta (19). Paavali paljasti kuitenkin kaikki tällaiset ponnistelut omatekoiseksi hurskaudeksi, joka vain tyydyttää ihmisen ylpeyttä (18,23). Tällainen ”ylihengellisyys” on itse asiassa yksi lihallisen mielen ilmenemismuoto.
Tällainen uskonnollinen tapa korottaa itsensä muitten yläpuolelle voi viedä monet mukanaan. Älä kuuntele niitä, jotka lupaavat kaikkea hyvää ohi ristin.
Älä kuuntele niitä, jotka vaativat sinua kieltäytymään tietyistä ruuista tai tekevät juutalaisesta sapatinvietosta autuuden asian. Kyllä sellaisia säädöksiä on Mooseksen laissa, mutta ne pätivät vain Kristukseen asti.
"Älä tartu, älä maista, älä koske!" (21). Kieltoja kiellon päälle!
Tällaiseltako näyttää meidän kristillisyytemme? Joudummeko kieltäytymään kaikesta siitä, mistä oikeasti pidämme?
Ajatus siitä, että ansaitsemme Jumalan mielisuosion luopumalla jostakin ja olemalla ankaria itsellemme, on yleisinhimillistä.
Nämä ns. alkeisvoimat orjuuttavat meitä (20). Yleinen mielipide, päivän muoti tai solakkuuden ihannointi ja lukuisat muut asiat ympärillämme voivat pitää meitä myös otteessaan. Ellet toimi näiden normien ja sääntöjen mukaan, et kelpaa meidän joukkoomme etkä Jumalallekaan - näin ajatellaan, vaikkakaan ei aina ”ääneen”.
Kaikesta näistä orjuuttavista voimista Kristus on vapauttanut meidät.
---
”Valvoa mun, Jeesus, anna aina ristis juurella ja niin joka päivä kuolla synneistäni kaikista. Suo myös kuolla maailmasta, kuolla itsestänikin, että kaiken elämäni sinulle vain eläisin.
Ristissäsi, haavoissasi armon löydän ikuisen. Kaikki muu on turhaa aivan, kun vain niitä katselen. Rakas Jeesus, haavoihisi minut kätke kokonaan, kätke siksi, kunnes noudat minut taivaan kunniaan”.
(Virsi 315:4).
Näyillä pöyhkeily..., Kol. 2:16-23
72
1348
Vastaukset
# Älä kuuntele niitä, jotka lupaavat kaikkea hyvää ohi ristin. #
Tarkoittanet tuolla yllä mainitulla Kristuksen ristiä Golgatalla.
Mutta oletko Tapio vielä huomannut ottaa omaa ristiäsi?
Sitä ristiä, josta Jeesus puhuu Matteuksen evankeliumissa 10:38
"ja joka ei ota ristiänsä ja seuraa minua, se ei ole minulle sovelias."
Oletko Jeesuksen Kristuksen oma niin, että Sanan mukaan olet ristiinnaulinnut oman lihasi himoineen ja haluineen sille ristille, jonka olet Jeesuksen kehotuksen mukaan ottanut, vai oletko ottanut?
Gal. 5:24
"Ja ne, jotka ovat Kristuksen Jeesuksen omat, ovat ristiinnaulinneet lihansa himoineen ja haluineen."
Ei millään pahalla, mutta tuo pehmeän samettinen, sentimentaalisiin virsiin ja sakramentteihin sävytetty usko ei välttämättä ole sitä oikeaa voittavaa uskoa.
Ilm. 3:5
"Joka voittaa, se näin puetaan valkeihin vaatteisiin, enkä minä pyyhi pois hänen nimeänsä elämän kirjasta, ja minä olen tunnustava hänen nimensä Isäni edessä ja hänen enkeliensä edessä."
Haluatko Tapio osoittaa uskossasi tekoja - vai oletko mieluummin turha ihminen ja pidät omaa uskoasi voimattomana ja kuolleena?
Jaakobin kirje:
2:20 Mutta tahdotko tietää, sinä turha ihminen, että usko ilman tekoja on voimaton?
2:26 Sillä niinkuin ruumis ilman henkeä on kuollut, niin myös usko ilman tekoja on kuollut.Semper.Fidelis: "Haluatko Tapio osoittaa uskossasi tekoja - vai oletko mieluummin turha ihminen ja pidät omaa uskoasi voimattomana ja kuolleena"?
---
USKO JA TEOT
"Samoin uskokin, jos sillä ei ole tekoja, on itsessään kuollut..... usko ilman tekoja on voimaton"? (Jaakob 2:17,20).
--
Kristittyjen tehtävänä on kautta aikojen ollut köyhien ja syrjäytyneiden avustaminen.
Jaakob varoittaa meitä ummistamasta silmiämme, kun näemme hädässä olevan ihmisen (Jaakob 2:15,16) lähellämme.
Älkäämme olko välinpitämättömiä.
”Hätä ja tuska maailman, suurempi on kuin aavistan. Ken tahtoo kärsivää auttaa”?
Pelastava usko ilmenee rakkauden teoissa (Gal. 5:6, 1. Kor. 6:9).Semper.Fidelis: "... pehmeän samettinen, sentimentaalisiin virsiin ja sakramentteihin sävytetty usko ei välttämättä ole sitä oikeaa voittavaa uskoa"
--
Kysympä minäkin:
-Millaiset virret mielestäsi kuuluvat voittoisaan uskoon?
-Etkö sinä halua kasvaa "Herramme ja Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen ARMOSSA JA TUNTEMISESSA" (2. Piet. 3:18)?Tapio522 kirjoitti:
Semper.Fidelis: "Haluatko Tapio osoittaa uskossasi tekoja - vai oletko mieluummin turha ihminen ja pidät omaa uskoasi voimattomana ja kuolleena"?
---
USKO JA TEOT
"Samoin uskokin, jos sillä ei ole tekoja, on itsessään kuollut..... usko ilman tekoja on voimaton"? (Jaakob 2:17,20).
--
Kristittyjen tehtävänä on kautta aikojen ollut köyhien ja syrjäytyneiden avustaminen.
Jaakob varoittaa meitä ummistamasta silmiämme, kun näemme hädässä olevan ihmisen (Jaakob 2:15,16) lähellämme.
Älkäämme olko välinpitämättömiä.
”Hätä ja tuska maailman, suurempi on kuin aavistan. Ken tahtoo kärsivää auttaa”?
Pelastava usko ilmenee rakkauden teoissa (Gal. 5:6, 1. Kor. 6:9).Tapio522:
'Kristittyjen tehtävänä on kautta aikojen ollut köyhien ja syrjäytyneiden avustaminen.'
Apostoli Jaakob ei tarkoittanut tuon sortin tekoja, vaikka nekin hyviä ja rakkaudellisia ovat kenelle tahansa.
Maailmassa on valtavan paljon ns. hyviä ihmisiä, jotka jopa pyyteettömästi toimivat YK:n, SPR:n ja lukemattomien muiden avustusjärjestöjen kautta. Kuitenkin suurin osa noista ihmisistä ei seuraa eikä tunnusta Jeesusta! He tekevät kenties rakkaudellisia mutta silti kuolleita tekoja.
Todellinen teko on siinä, että me suostumme kantamaan oman ristimme ja pitämään itsemme synnille kuolleina, mutta Jumalalle elävinä Kristuksessa Jeesuksessa.
"Niin tekin pitäkää itsenne synnille kuolleina, mutta Jumalalle elävinä Kristuksessa Jeesuksessa."
Todellista tekemistä on siinä, että olemme valmiit tekemään Jumalan tahdon emmekä omaamme.
"Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon."
Todellista tekemistä on se, että olemme valmiit kärsimään lihassa jotta lakkaisimme synnistä.
"Koska siis Kristus on kärsinyt lihassa, niin ottakaa tekin aseeksenne sama mieli - sillä joka lihassa kärsii, se lakkaa synnistä".
Jaakobin tarkoittamaa tekemistä on se, että pidämme Hänen käskynsä, eivätkä ne ole raskaat:
"Joka sanoo: "Minä tunnen hänet", eikä pidä hänen käskyjänsä, se on valhettelija, ja totuus ei ole hänessä."
Todellinen tekeminen on vaeltamista Hengessä niin, ettemme lihan himoa täytä.
Vain se vaellus, totinen vaellus Hengessä, tuottaa meille Hengen hedelmää, ei mikään muu kaunis pyrkimys tai korulause tms.
"Minä sanon: vaeltakaa Hengessä, niin ette lihan himoa täytä."
Älkäämme olko välinpitämättömiä sen suhteen, mitä Jumalan tahdon tekeminen tarkoittaa omassa elämässämme!Tapio522 kirjoitti:
Semper.Fidelis: "... pehmeän samettinen, sentimentaalisiin virsiin ja sakramentteihin sävytetty usko ei välttämättä ole sitä oikeaa voittavaa uskoa"
--
Kysympä minäkin:
-Millaiset virret mielestäsi kuuluvat voittoisaan uskoon?
-Etkö sinä halua kasvaa "Herramme ja Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen ARMOSSA JA TUNTEMISESSA" (2. Piet. 3:18)?Ei minulla virsiä vastaan ole mitään erityistä, niistä useimmissa on kelpo sanat ja kaunis melodia..
Halusin sanoa, etteivät kauniit laulut ja tunteet eivätkä hartaimmatkaan sakraaliset muotomenot paina mitään, jos emme ole päässeet sisälle Kristuksen sisällisen tuntemiseen, Jumalan tahdon mukaiseen vaellukseen Hengessä.
Tiituksen kirje:
2:11 Sillä Jumalan armo on ilmestynyt pelastukseksi kaikille ihmisille
2:12 ja kasvattaa meitä, että me, hyljäten jumalattomuuden ja maailmalliset himot, eläisimme siveästi ja vanhurskaasti ja jumalisesti nykyisessä maailmanajassa,Semper.Fidelis kirjoitti:
Tapio522:
'Kristittyjen tehtävänä on kautta aikojen ollut köyhien ja syrjäytyneiden avustaminen.'
Apostoli Jaakob ei tarkoittanut tuon sortin tekoja, vaikka nekin hyviä ja rakkaudellisia ovat kenelle tahansa.
Maailmassa on valtavan paljon ns. hyviä ihmisiä, jotka jopa pyyteettömästi toimivat YK:n, SPR:n ja lukemattomien muiden avustusjärjestöjen kautta. Kuitenkin suurin osa noista ihmisistä ei seuraa eikä tunnusta Jeesusta! He tekevät kenties rakkaudellisia mutta silti kuolleita tekoja.
Todellinen teko on siinä, että me suostumme kantamaan oman ristimme ja pitämään itsemme synnille kuolleina, mutta Jumalalle elävinä Kristuksessa Jeesuksessa.
"Niin tekin pitäkää itsenne synnille kuolleina, mutta Jumalalle elävinä Kristuksessa Jeesuksessa."
Todellista tekemistä on siinä, että olemme valmiit tekemään Jumalan tahdon emmekä omaamme.
"Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon."
Todellista tekemistä on se, että olemme valmiit kärsimään lihassa jotta lakkaisimme synnistä.
"Koska siis Kristus on kärsinyt lihassa, niin ottakaa tekin aseeksenne sama mieli - sillä joka lihassa kärsii, se lakkaa synnistä".
Jaakobin tarkoittamaa tekemistä on se, että pidämme Hänen käskynsä, eivätkä ne ole raskaat:
"Joka sanoo: "Minä tunnen hänet", eikä pidä hänen käskyjänsä, se on valhettelija, ja totuus ei ole hänessä."
Todellinen tekeminen on vaeltamista Hengessä niin, ettemme lihan himoa täytä.
Vain se vaellus, totinen vaellus Hengessä, tuottaa meille Hengen hedelmää, ei mikään muu kaunis pyrkimys tai korulause tms.
"Minä sanon: vaeltakaa Hengessä, niin ette lihan himoa täytä."
Älkäämme olko välinpitämättömiä sen suhteen, mitä Jumalan tahdon tekeminen tarkoittaa omassa elämässämme!Semper.Fidelis:"Minä sanon: vaeltakaa Hengessä, niin ette lihan himoa täytä." (Gal. 5:16).
Älkäämme olko välinpitämättömiä sen suhteen, mitä Jumalan tahdon tekeminen tarkoittaa omassa elämässämme!
--
HENKI JA LIHA
5:13 Te olette näet kutsutut vapauteen, veljet; älkää vain salliko vapauden olla yllykkeeksi lihalle, vaan palvelkaa toisianne rakkaudessa.
5:14 Sillä kaikki laki on täytetty yhdessä käskysanassa, tässä: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi".
5:15 Mutta jos te purette ja syötte toisianne, katsokaa, ettette toinen toistanne perin hävitä.
5:16 Minä sanon: vaeltakaa Hengessä, niin ette lihan himoa täytä.
5:17 Sillä liha himoitsee Henkeä vastaan, ja Henki lihaa vastaan; nämä ovat nimittäin toisiansa vastaan, niin että te ette tee sitä, mitä tahdotte.
5:18 Mutta jos te olette Hengen kuljetettavina, niin ette ole lain alla.
5:19 Mutta lihan teot ovat ilmeiset, ja ne ovat: haureus, saastaisuus, irstaus,
5:20 epäjumalanpalvelus, noituus, vihamielisyys, riita, kateellisuus, vihat, juonet, eriseurat, lahkot,
5:21 kateus, juomingit, mässäykset ja muut senkaltaiset, joista teille edeltäpäin sanon, niinkuin jo ennenkin olen sanonut, että ne, jotka semmoista harjoittavat, eivät peri Jumalan valtakuntaa.
5:22 Mutta Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen.
5:23 Sellaista vastaan ei ole laki.
5:24 Ja ne, jotka ovat Kristuksen Jeesuksen omat, ovat ristiinnaulinneet lihansa himoineen ja haluineen.
5:25 Jos me Hengessä elämme, niin myös Hengessä vaeltakaamme.
5:26 Älkäämme olko turhan kunnian pyytäjiä, niin että toisiamme ärsyttelemme, toisiamme kadehdimme.
--
Kristityn vapaus ja lähimmäisenrakkaus kulkevat käsikädessä (j.13,14). Ihminen on luonnostaan itsekäs ja haluaa elää omien mielihalujensa mukaan.
Itsekäs ihminen tavoittelee vain omaa kunniaa ja kadehtii muita (j.26). Tämä ilmeni Galatian seurakunnissa ankarina sisäisinä riitoina (j.15).
Galatalaiset ovat kuin tappeleva koiralauma, jossa rähistään ja purraan.
Paavali kehoittaa tappelijoita säilyttämään malttinsa, etteivät perinjuurin tee loppua toisistaan (j.15).
Jakeissa 19-23 Paavali esittää kaksi toisilleen vastakkaista luetteloa: 1) lihan teot (j. 19-21) ja 2) Hengen hedelmä (22,23).
Tässä joudumme itsetutkistelun paikalle itse kukin! Vaellammeko me Hengen johdatuksessa vai toteutammeko oman itsekkään luontomme mielihaluja (10).
Aiheellinen on siis kehoituksesi: "Älkäämme olko välinpitämättömiä sen suhteen, mitä Jumalan tahdon tekeminen tarkoittaa omassa elämässämme"!
Olemme tulleet Jeesuksen Kristuksen omiksi kasteessa. Olemme saaneet siinä uuden elämän ja Pyhän Hengen( Kol. 2:11-14).
Vanha luontomme on ristiinnaulittu himoineen ja haluineen (24).
Lue Room. 6:s luku!Tapio522 kirjoitti:
Semper.Fidelis:"Minä sanon: vaeltakaa Hengessä, niin ette lihan himoa täytä." (Gal. 5:16).
Älkäämme olko välinpitämättömiä sen suhteen, mitä Jumalan tahdon tekeminen tarkoittaa omassa elämässämme!
--
HENKI JA LIHA
5:13 Te olette näet kutsutut vapauteen, veljet; älkää vain salliko vapauden olla yllykkeeksi lihalle, vaan palvelkaa toisianne rakkaudessa.
5:14 Sillä kaikki laki on täytetty yhdessä käskysanassa, tässä: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi".
5:15 Mutta jos te purette ja syötte toisianne, katsokaa, ettette toinen toistanne perin hävitä.
5:16 Minä sanon: vaeltakaa Hengessä, niin ette lihan himoa täytä.
5:17 Sillä liha himoitsee Henkeä vastaan, ja Henki lihaa vastaan; nämä ovat nimittäin toisiansa vastaan, niin että te ette tee sitä, mitä tahdotte.
5:18 Mutta jos te olette Hengen kuljetettavina, niin ette ole lain alla.
5:19 Mutta lihan teot ovat ilmeiset, ja ne ovat: haureus, saastaisuus, irstaus,
5:20 epäjumalanpalvelus, noituus, vihamielisyys, riita, kateellisuus, vihat, juonet, eriseurat, lahkot,
5:21 kateus, juomingit, mässäykset ja muut senkaltaiset, joista teille edeltäpäin sanon, niinkuin jo ennenkin olen sanonut, että ne, jotka semmoista harjoittavat, eivät peri Jumalan valtakuntaa.
5:22 Mutta Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen.
5:23 Sellaista vastaan ei ole laki.
5:24 Ja ne, jotka ovat Kristuksen Jeesuksen omat, ovat ristiinnaulinneet lihansa himoineen ja haluineen.
5:25 Jos me Hengessä elämme, niin myös Hengessä vaeltakaamme.
5:26 Älkäämme olko turhan kunnian pyytäjiä, niin että toisiamme ärsyttelemme, toisiamme kadehdimme.
--
Kristityn vapaus ja lähimmäisenrakkaus kulkevat käsikädessä (j.13,14). Ihminen on luonnostaan itsekäs ja haluaa elää omien mielihalujensa mukaan.
Itsekäs ihminen tavoittelee vain omaa kunniaa ja kadehtii muita (j.26). Tämä ilmeni Galatian seurakunnissa ankarina sisäisinä riitoina (j.15).
Galatalaiset ovat kuin tappeleva koiralauma, jossa rähistään ja purraan.
Paavali kehoittaa tappelijoita säilyttämään malttinsa, etteivät perinjuurin tee loppua toisistaan (j.15).
Jakeissa 19-23 Paavali esittää kaksi toisilleen vastakkaista luetteloa: 1) lihan teot (j. 19-21) ja 2) Hengen hedelmä (22,23).
Tässä joudumme itsetutkistelun paikalle itse kukin! Vaellammeko me Hengen johdatuksessa vai toteutammeko oman itsekkään luontomme mielihaluja (10).
Aiheellinen on siis kehoituksesi: "Älkäämme olko välinpitämättömiä sen suhteen, mitä Jumalan tahdon tekeminen tarkoittaa omassa elämässämme"!
Olemme tulleet Jeesuksen Kristuksen omiksi kasteessa. Olemme saaneet siinä uuden elämän ja Pyhän Hengen( Kol. 2:11-14).
Vanha luontomme on ristiinnaulittu himoineen ja haluineen (24).
Lue Room. 6:s luku!Room. 6:11
Näetkö tuon kehotuksen, jonka Paavali antaa?
PITÄKÄÄ itsenne synnille kuolleina..! Sehän merkitsee omakohtaista toimintaa,
Ei sinua Tapio-kiltti ole ainakaan lapsikasteessa ristiinnaulittu, vai mahdoitko tarkoittaakaan sitä.
Aika brutaalin kuuloista ylipäänsäkin - vaikka 'hengelliseksi' (lue: rituaaliksi) tarkoitettu onkin - tuo vauvan ristiinnaulitseminen, hautaaminen, uudesti synnyttäminen jne.
Tapio522:
## Olemme tulleet Jeesuksen Kristuksen omiksi kasteessa. Olemme saaneet siinä uuden elämän ja Pyhän Hengen( Kol. 2:11-14).
Vanha luontomme on ristiinnaulittu himoineen ja haluineen (24). ##
Tuo on, ystävä hyvä, täysin pakanallista tekstiä. Ilmaisu on rehellinen eikä sitä ole tarkoitettu loukkaukseksi.
Vastasyntynyt vauva on syntyessään isän ja äidin oma, mutta sen lisäksi viaton Jumalan, Taivaallisen Isänsä kasvojen edessä.
Mennä sellaista 'pientä tainta Taivahan' synnistä vedellä pesemään ja ristiinnaulitsemaan (sitähän tarkoitit..?) sekä uudestisynnyttämään ym. ym.; sehän on uskomatonta ritualismia, jolle ei Pyhässä Sanassa, Raamatussa ole niin minkäänlaista pohjaa.
Sinullekin Tapio on käynyt niin hassusti, että olet mennyt uskomaan sen valheen, jonka valtiokirkot ovat kehitelleet elävän uskon minimoimiseksi sekä taloutensa ja asemansa turvaamiseksi mukavasti maallisen vallan kyljessä.
Olet tuota harhaa ja petosta pitkään nieltyäsi tullut niiden kaltaiseksi, joille Jumala on antanut "uneliaisuuden hengen, silmät, etteivät he näkisi, ja korvat, etteivät he kuulisi,"
Mutta meidän Jumalamme on hyvä Jumala.
Itse uskon vakaasti, että Hän armahtaa kaikkia vilpittömiä etsijöitä, kaikkia niitä jotka koko sydämestään haluavat tulla pelastetuiksi Hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen nimessä ja veressä.
Kilvoitellaan yhdessä eteenpäin uskon tiellä ja anokaamme päivittäin:
"että meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala, kirkkauden Isä, antaisi meille viisauden ja ilmestyksen Hengen hänen tuntemisessaan".Semper.Fidelis kirjoitti:
Room. 6:11
Ei sinua Tapio-kiltti ole ainakaan lapsikasteessa ristiinnaulittu, vai mahdoitko tarkoittaakaan sitä.
Aika brutaalin kuuloista ylipäänsäkin - vaikka 'hengelliseksi' (lue: rituaaliksi) tarkoitettu onkin - tuo vauvan ristiinnaulitseminen, hautaaminen, uudesti synnyttäminen jne.
Tapio522:
## Olemme tulleet Jeesuksen Kristuksen omiksi kasteessa. Olemme saaneet siinä uuden elämän ja Pyhän Hengen( Kol. 2:11-14).
Tuo on, ystävä hyvä, täysin pakanallista tekstiä. Ilmaisu on rehellinen eikä sitä ole tarkoitettu loukkaukseksi.
Vastasyntynyt vauva on syntyessään isän ja äidin oma, mutta sen lisäksi viaton Jumalan, Taivaallisen Isänsä kasvojen edessä.
Mennä sellaista 'pientä tainta Taivahan' synnistä vedellä pesemään ja ristiinnaulitsemaan (sitähän tarkoitit..?) sekä uudestisynnyttämään ym. ym.; sehän on uskomatonta ritualismia, jolle ei Pyhässä Sanassa, Raamatussa ole niin minkäänlaista pohjaa.
Sinullekin Tapio on käynyt niin hassusti, että olet mennyt uskomaan sen valheen, jonka valtiokirkot ovat kehitelleet elävän uskon minimoimiseksi sekä taloutensa ja asemansa turvaamiseksi mukavasti maallisen vallan kyljessä.
Olet tuota harhaa ja petosta pitkään nieltyäsi tullut niiden kaltaiseksi, joille Jumala on antanut "uneliaisuuden hengen, silmät, etteivät he näkisi, ja korvat, etteivät he kuulisi,"
Itse uskon vakaasti, että Hän armahtaa kaikkia vilpittömiä etsijöitä, kaikkia niitä jotka koko sydämestään haluavat tulla pelastetuiksi Hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen nimessä ja veressä.
"että meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala, kirkkauden Isä, antaisi meille viisauden ja ilmestyksen Hengen hänen tuntemisessaan".Semper.Fidelis: "Vastasyntynyt vauva on syntyessään isän ja äidin oma, mutta sen lisäksi viaton Jumalan, Taivaallisen Isänsä kasvojen edessä".
--
Kysymyksiä:
--Syntyykö pieni lapsi "lihasta" (Joh. 3:6)? Jos syntyy, niin mitä se tarkoittaa?
--Room. 3:9 sanoo, että "KAIKKI ovat synnin alla". Pitääkö "KAIKKI"-sana myös sisällään vastasyntyneet?
--"Me olemme LUONNOSTAMME VIHAN LAPSIA" (Ef. 2:3). Koskeeko tämä myös pieniä lapsia?Semper.Fidelis kirjoitti:
Room. 6:11
Tapio522:
"että meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala, kirkkauden Isä, antaisi meille viisauden ja ilmestyksen Hengen hänen tuntemisessaan".Semper.Fidelis: "Mennä sellaista 'pientä tainta Taivahan' synnistä vedellä pesemään ...., jolle ei Pyhässä Sanassa, Raamatussa ole niin minkäänlaista pohjaa".
---
Turhaanko jo kuukauden ikäiset poikalapset kastettiin pirskottamalla heihin "synnistä puhdistavaa vettä"?
Jos he olivat viattomia ja puhtaita, miksi tarvittiin tällainen toimenpide?
Vanhassa Testamentissä kerrotaan, kuinka Jumala määräsi leeviläiset pyhäkköpalvelukseen (4. Moos. 3:15,28).
Mooseksen piti puhdistaa leeviläiset pirskottamalla heihin synnistä puhdistavaa vettä (4. Moos. 28:5-7).
Kaikki kuukauden ikäiset ja sitä vanhemmat miespuoliset leeviläiset oli pirskotettava (4. Moos. 3:15).- ML213
Tapio522 kirjoitti:
Semper.Fidelis: "Mennä sellaista 'pientä tainta Taivahan' synnistä vedellä pesemään ...., jolle ei Pyhässä Sanassa, Raamatussa ole niin minkäänlaista pohjaa".
---
Turhaanko jo kuukauden ikäiset poikalapset kastettiin pirskottamalla heihin "synnistä puhdistavaa vettä"?
Jos he olivat viattomia ja puhtaita, miksi tarvittiin tällainen toimenpide?
Vanhassa Testamentissä kerrotaan, kuinka Jumala määräsi leeviläiset pyhäkköpalvelukseen (4. Moos. 3:15,28).
Mooseksen piti puhdistaa leeviläiset pirskottamalla heihin synnistä puhdistavaa vettä (4. Moos. 28:5-7).
Kaikki kuukauden ikäiset ja sitä vanhemmat miespuoliset leeviläiset oli pirskotettava (4. Moos. 3:15).Joo, tässäkin viestissä ilmentyy erikoisen korostuneesti, miten kaste pelastaa Luterilaisuudessa.Kaste on ohjautunut Jeesukseen uskon tilalle.
Samoin kuin toisessa uskomuksessa Maria on nostettu Jeesuksen sijaan.
Toiset uskovat Jeesuksen pelastustyöhön ja toiset kasteeseen.Tästä johtuukin miten Tapiokin näkee vauvana saadun kasteen pelastuksena.
No, mielikuvia on vaikea muuttaa.Esim. Itselleni Jumalan seurakuntaan liittyvän mielikuvan syntyminen oli "työn ja tuskan takana". "Katsokaa, ettei kukaan teitä eksytä" ML213 kirjoitti:
Joo, tässäkin viestissä ilmentyy erikoisen korostuneesti, miten kaste pelastaa Luterilaisuudessa.Kaste on ohjautunut Jeesukseen uskon tilalle.
Samoin kuin toisessa uskomuksessa Maria on nostettu Jeesuksen sijaan.
Toiset uskovat Jeesuksen pelastustyöhön ja toiset kasteeseen.Tästä johtuukin miten Tapiokin näkee vauvana saadun kasteen pelastuksena.
No, mielikuvia on vaikea muuttaa.Esim. Itselleni Jumalan seurakuntaan liittyvän mielikuvan syntyminen oli "työn ja tuskan takana". "Katsokaa, ettei kukaan teitä eksytä"ML213: "Joo, tässäkin viestissä ilmentyy erikoisen korostuneesti, miten kaste pelastaa Luterilaisuudessa.Kaste on ohjautunut Jeesukseen uskon tilalle. Toiset uskovat Jeesuksen pelastustyöhön ja toiset kasteeseen.
--
USKO JA KASTE!!!
"Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu, mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen" (Mark. 16:16).
--
Eikö sinun mielestäsi Jeesus mitenkään liity kasteeseen?
Jos liittyy, niin miten?
Vai onko kasteella sinulle pelkkä symbooliarvo?
Toisin sanoen Jeesus on vain vertauskuvallisesti läsnä kasteessa.
Muistaakseni sanoit joskus, että kasteasia (sen sisältö) ei sinua erikoisemmin kiinnosta.
Oletko vielä samaa mieltä?Tapio522 kirjoitti:
Semper.Fidelis: "Vastasyntynyt vauva on syntyessään isän ja äidin oma, mutta sen lisäksi viaton Jumalan, Taivaallisen Isänsä kasvojen edessä".
--
Kysymyksiä:
--Syntyykö pieni lapsi "lihasta" (Joh. 3:6)? Jos syntyy, niin mitä se tarkoittaa?
--Room. 3:9 sanoo, että "KAIKKI ovat synnin alla". Pitääkö "KAIKKI"-sana myös sisällään vastasyntyneet?
--"Me olemme LUONNOSTAMME VIHAN LAPSIA" (Ef. 2:3). Koskeeko tämä myös pieniä lapsia?Sinun kanssasi, Tapio, taitaa olla hyödytöntä ryhtyä perusteelliseen kastekeskusteluun.
Murheellista sanoa, mutta olet sokaistunut perinnäissääntöihisi ja kuolleisiin kirkollisiin kaavoihisi.
Totuus kasteasiassa tulee pysymään sinulta peitettynä, ellet Jumalasi edessä suostu nöyrtymään omavanhurskaudestasi.
Pieni lapsi syntyy lihasta, tottakai.
Et vain taida ymmärtää, mikä ero on 'lihalla' luonnollisen syntymän yhteydessä ja 'lihalla' silloin kun on kyse turmeltuneen luonnon tahdosta meissä.
"Mutta kun synti otti käskysanasta aiheen, herätti se minussa kaikkinaisia himoja; sillä ilman lakia on synti kuollut."
Pienellä lapsella ei ole "kaikkinaisia himoja", jotka heräävät käskysanasta.
Ja kestää sentään vuosia ennen kuin lapsi saadaan jollain tavalla vastuulliseksi "käskysanoista".
Vastasyntyneet eivät siis ole synnin alla.
Yhtä vähän he ovat luonnostaan vihan lapsia.
Ei Jumalan perusasenne ihmistä kohtaan voi olla VIHA.
Jumala vihaa vain ja ainoastaan laittomuutta ja SYNTIÄ, mutta sitähän se pieni lapsi ei ole ehtinyt eikä voinut vielä viattomuudessaan tehdä.
Mietihän näitä, Tapio!Semper.Fidelis kirjoitti:
Sinun kanssasi, Tapio, taitaa olla hyödytöntä ryhtyä perusteelliseen kastekeskusteluun.
Murheellista sanoa, mutta olet sokaistunut perinnäissääntöihisi ja kuolleisiin kirkollisiin kaavoihisi.
Totuus kasteasiassa tulee pysymään sinulta peitettynä, ellet Jumalasi edessä suostu nöyrtymään omavanhurskaudestasi.
Et vain taida ymmärtää, mikä ero on 'lihalla' luonnollisen syntymän yhteydessä ja 'lihalla' silloin kun on kyse turmeltuneen luonnon tahdosta meissä.
"Mutta kun synti otti käskysanasta aiheen, herätti se minussa kaikkinaisia himoja; sillä ilman lakia on synti kuollut."
Ja kestää sentään vuosia ennen kuin lapsi saadaan jollain tavalla vastuulliseksi "käskysanoista".
Jumala vihaa vain ja ainoastaan laittomuutta ja SYNTIÄ, mutta sitähän se pieni lapsi ei ole ehtinyt eikä voinut vielä viattomuudessaan tehdä.
Mietihän näitä, Tapio!Semper.Fidelis: "Pieni lapsi syntyy lihasta, tottakai.
Et vain taida ymmärtää, mikä ero on 'lihalla' luonnollisen syntymän yhteydessä ja 'lihalla' silloin kun on kyse turmeltuneen luonnon tahdosta meissä".
---
Olen kanssasi samaa mieltä, että Joh. 3:5 ”Mikä lihasta on syntynyt, on liha” pitää sisällään kaikki ihmiset.
--
1. Piet. 3:21 puhuu ”lihan saastasta”, jota kaste ei poista.
Mitä kaste ei poista?
Mitä "lihan saasta" tarkoittaa?Semper.Fidelis kirjoitti:
Sinun kanssasi, Tapio, taitaa olla hyödytöntä ryhtyä perusteelliseen kastekeskusteluun.
Mietihän näitä, Tapio!Semper.Fidelis: "Pienellä lapsella ei ole "kaikkinaisia himoja", jotka heräävät käskysanasta".
--
Toivoisin, että sinäkin miettisit seuraavia Raamatun kohtia.
Kun Adamille syntyi poika, niin sanotaan, että tämä oli hänen Adamin kaltainen, hänen kuvansa, ei enää Jumalan kuva, kuten Adam ennen syntiinlankeemusta (1Moos. 5:3).
Eli syntiinlankeemuksesta alkaen kaikki syntyneet ihmiset ovat syntiin langenneen Adamin kuvan kaltaisia, ei enää Jumalan kuvan kaltaisia.
Ihminen syntyy siis maailmaan jo valmiiksi syntisenä kuten Raamattu lukuisasti ilmoittaa:
Ps. 51:7 "Katso, minä olen synnissä syntynyt, ja äitini on minut synnissä siittänyt".
Ps. 58:4 "Luopuneita ovat jumalattomat äidin kohdusta asti, eksyneitä valhettelijat hamasta äidin helmasta".
Jes. 48:8 "..sinä olet aivan uskoton ja luopioksi kutsuttu hamasta äidin kohdusta".
Room. 3:10 "Ei ole ketään vanhurskasta, ei ainoatakaan,..."
1.Kor. 15:22,22. "Sillä niinkuin KAIKKI KUOLEVAT Aadamissa, niin myös kaikki tehdään eläviksi Kristuksessa,..."
Jos ihminen syntyisi maailmaan synnittömänä, niin kukaan pikkuvauva ei voisi kuolla.
Synti tuli maailmaan Adamin kautta ja sen mukana kuolema.
Room. 5:12 12. ”Sentähden, niinkuin YHDEN IHMISEN KAUTTA SYNTI TULI MAAILMAAN, ja synnin kautta kuolema, niin kuolema on tullut kaikkien ihmisten osaksi, KOSKA KAIKKI OVAT SYNTIÄ TEHNEET –...".
Mietippä näitä Raamatun kohtia rukouksen Hengessä.Tapio522 kirjoitti:
Semper.Fidelis: "Pieni lapsi syntyy lihasta, tottakai.
Et vain taida ymmärtää, mikä ero on 'lihalla' luonnollisen syntymän yhteydessä ja 'lihalla' silloin kun on kyse turmeltuneen luonnon tahdosta meissä".
---
Olen kanssasi samaa mieltä, että Joh. 3:5 ”Mikä lihasta on syntynyt, on liha” pitää sisällään kaikki ihmiset.
--
1. Piet. 3:21 puhuu ”lihan saastasta”, jota kaste ei poista.
Mitä kaste ei poista?
Mitä "lihan saasta" tarkoittaa?Pietari puhui aikuisista, joilla oli saastunut ja turmeltunut liha.
Hän puhui ihmisistä, jotka olivat jo ehtineet vaeltaa turmeltuneen lihan, 'sen vanhan ihmisen', mielen mukaista tietä.
Noille Pietarin tarkoittamille aikuisille uskoon tulleille ihmisille kaste todella oli
"hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta",
niin kuin Pietari kirjoittaa.
Kuten Tapion täytyy hyvin ymmärtää ja tietää, vastasyntyneillä lapsilla ei ole käsitystä hyvästä/huonosta omastatunnosta eivätkä he voi mitään sellaista keneltäkään pyytää!
Summa summarum, vastaus kysymykseesi:
Lapsikaste ei poista pienestä lapsesta mitään, ei yhtään mitään; ei se myöskään anna yhtään mitään!
Siksi lapsikaste onkin täysin joutava ihmisten keksimä rituaalimeno.
Jumalan armoa se ei millään tavalla poista meidän yltämme.
Eikä se lapsikaste yksipuolisesti tehtynä rituaalina myöskään ole millään tavalla esteenä oikean ja raamatullisen kasteen ottamiselle.
Ei vaikka eräs T. Suni näemmä täällä vallan muuta 'saatanallisilla säkeillään' yrittääkin uhkailla.
Oletteko Tapio muuten samoilla linjoilla kastekysymyksessä ja muutenkin Teuvo Sunin kanssa?
Sinä olet edelleen kuin itse rauhallisuus tekstiesi perusteella; Suni taas päinvastoin muistuttaa enemmän Boanerges-heimoa, ukkosen jylinän poikia ;).Tapio522 kirjoitti:
Semper.Fidelis: "Pienellä lapsella ei ole "kaikkinaisia himoja", jotka heräävät käskysanasta".
--
Kun Adamille syntyi poika, niin sanotaan, että tämä oli hänen Adamin kaltainen, hänen kuvansa, ei enää Jumalan kuva, kuten Adam ennen syntiinlankeemusta (1Moos. 5:3).
Eli syntiinlankeemuksesta alkaen kaikki syntyneet ihmiset ovat syntiin langenneen Adamin kuvan kaltaisia, ei enää Jumalan kuvan kaltaisia.
Ihminen syntyy siis maailmaan jo valmiiksi syntisenä kuten Raamattu lukuisasti ilmoittaa:
Ps. 51:7 "Katso, minä olen synnissä syntynyt, ja äitini on minut synnissä siittänyt".
Ps. 58:4 "Luopuneita ovat jumalattomat äidin kohdusta asti, eksyneitä valhettelijat hamasta äidin helmasta".
Jes. 48:8 "..sinä olet aivan uskoton ja luopioksi kutsuttu hamasta äidin kohdusta".
1.Kor. 15:22,22. "Sillä niinkuin KAIKKI KUOLEVAT Aadamissa, niin myös kaikki tehdään eläviksi Kristuksessa,..."
Jos ihminen syntyisi maailmaan synnittömänä, niin kukaan pikkuvauva ei voisi kuolla.
Room. 5:12 12. ”Sentähden, niinkuin YHDEN IHMISEN KAUTTA SYNTI TULI MAAILMAAN, ja synnin kautta kuolema, niin kuolema on tullut kaikkien ihmisten osaksi, KOSKA KAIKKI OVAT SYNTIÄ TEHNEET –...".
Mietippä näitä Raamatun kohtia rukouksen Hengessä.Oma uskoni ja käsitykseni on sellainen, että lapsikaste hätäkastemuunnoksineen ei voi olla Raamatun tarkoittama kaste, siis se hyvän omantunnon pyytäminen Jumalalta.
Kuvittele tilanne jollain peräkylällä, jossa vastasyntynyt vauva on kuolemaisillaan. Vanhemmilla ei ole tietoa eikä ehkä haluakaan tietää, miten hätäkaste suoritetaan.
Onko tuo kastamatta jäävä vauva nyt siis kadotuksen lapsi 'Adamin kaltaisena syntisenä'?
Eikö ole kohtuutonta epätasa-arvoa, jos kaste ja pelastus riippuvat siitä, onko vanhempien know-how ja motivaatio kasteasiaan kunnossa?
Ajattele ateistien lapsia, ja helluntailaisten jne..?
Kuulehan, Jumala on vanhurskas tuomari kaikessa.
Ja erityistä vanhurskautta Jumala varmasti osoittaa pienten lasten kohdalla.
He ovat Jumalan erityissuojeluksessa. Sen voi päätellä evankeliumeista ja Jeesuksen opetuksesta.Nimimerkistä:
Semper.fidelis on hyvä ja mielestäni erittäin raamatullinen (!) tavoite ja päämäärä.
Tiedän kyllä vajavaisuuteni, mutta haluan silti sitoutua esikuvaani ja edelläjuoksijaani Kristukseen ja tunnustautua Hänelle uskolliseksi, niin pitkälle kuin ikinä on mahdollista minulle.
Ilm. 2:10
"Älä pelkää sitä, mitä tulet kärsimään. Katso, perkele on heittävä muutamia teistä vankeuteen, että teidät pantaisiin koetukselle, ja teidän on oltava ahdistuksessa kymmenen päivää. OLE USKOLLINEN KUOLEMAAN ASTI, niin minä annan sinulle elämän kruunun."
Kysyt:
# Kuinka monta kertaa sinut on kastettu (lapsenakaste mukaanlukien)? #
Minut on kastettu yhden (1) kerran uskovien raamatullisella kasteella.
Se yksi kaste riittää Jeesukselle kuuliaisen opetuslapsen vaellukseen.selkokielisellä tavalla, varmuuden vuoksi sinulle!
Vauvana saamastani kasteesta en ole aikanaan mitään ymmärtänyt enkä tiedostanut.
Se ei ole raamatullinen toimenpide vaan kirkollispoliittinen vallanmerkki.
Se ei edes perustu omaan tahdonilmaisuuni.
En siitä syystä pidä sitä raamatullisessa mielessä kasteena; se on kirkollinen kuollut rituaali ja seremonia, jolla ei ole hengelliseltä kannalta mitään arvoa.Semper.Fidelis kirjoitti:
Pietari puhui aikuisista, joilla oli saastunut ja turmeltunut liha.
Hän puhui ihmisistä, jotka olivat jo ehtineet vaeltaa turmeltuneen lihan, 'sen vanhan ihmisen', mielen mukaista tietä.
Noille Pietarin tarkoittamille aikuisille uskoon tulleille ihmisille kaste todella oli
Kuten Tapion täytyy hyvin ymmärtää ja tietää, vastasyntyneillä lapsilla ei ole käsitystä hyvästä/huonosta omastatunnosta eivätkä he voi mitään sellaista keneltäkään pyytää!
Lapsikaste ei poista pienestä lapsesta mitään, ei yhtään mitään; ei se myöskään anna yhtään mitään!
Eikä se lapsikaste yksipuolisesti tehtynä rituaalina myöskään ole millään tavalla esteenä oikean ja raamatullisen kasteen ottamiselle.
Ei vaikka eräs T. Suni näemmä täällä vallan muuta 'saatanallisilla säkeillään' yrittääkin uhkailla.
Oletteko Tapio muuten samoilla linjoilla kastekysymyksessä ja muutenkin Teuvo Sunin kanssa?
Sinä olet edelleen kuin itse rauhallisuus tekstiesi perusteella; Suni taas päinvastoin muistuttaa enemmän Boanerges-heimoa, ukkosen jylinän poikia ;).Semper.Fidelis: "Pietari puhui aikuisista, joilla oli saastunut ja turmeltunut liha.
Hän puhui ihmisistä, jotka olivat jo ehtineet vaeltaa turmeltuneen lihan, 'sen vanhan ihmisen', mielen mukaista tietä".
---
Eikö heidän lihansa ollutkaan turmeltunut jo syntymästään asti?
--
Vielä Piet. 3:21.
Vanhassa käännöksessä on kohta:
kaste on ”hyvän omantunnon liitto Jumalan tykönä”.
Liitto-sana vastaa tässä hyvin Raamatun muuta kielenkäyttöä.
Kasteessa Jumala tekee kanssamme liiton, joka pysyy aina voimassa.
Hän lahjoittaa meille hyvän omantunnon antamalla syntimme anteeksi puhdistaen siten sydämemme.
Jumalan armoliitto ei ole sellainen Jumalan ja ihmisen keskenään tekemä sopimus, jossa molemmilla osapuolilla on päätäntävalta liiton ehdoista.
Se on Jumalan yksin ihmisen parhaaksi tekemä iankaikkinen liitto. Se perustuu Jumalan rakkauteen meitä langenneita ihmisiä kohtaan.Semper.Fidelis kirjoitti:
Pietari puhui aikuisista, joilla oli saastunut ja turmeltunut liha.
Sinä olet edelleen kuin itse rauhallisuus tekstiesi perusteella; Suni taas päinvastoin muistuttaa enemmän Boanerges-heimoa, ukkosen jylinän poikia ;).Semper.Fidelis: "Oletteko Tapio muuten samoilla linjoilla kastekysymyksessä ja muutenkin Teuvo Sunin kanssa"?
---
Voit kyllä sinutellakin!
Ymmärtääkseni Teuvo Suni ei anna paljoa arvoa kasteelle, samoin kuin ei ehtoollisellekaan...., virsille ja hengellisille lauluille, seurakunnalle eikä juuri Jumalan Sanallekaan "uskon, opin ja elämän korkeimpana ohjeena".
Hänellä on oma "ilmestystietonsa" (Voit lukea tarkemmin tästä hänen kirjastaan)...lähes Raamattuun verrattavissa, paikoin jopa yli senkin!- ML213
Tapio522 kirjoitti:
ML213: "Joo, tässäkin viestissä ilmentyy erikoisen korostuneesti, miten kaste pelastaa Luterilaisuudessa.Kaste on ohjautunut Jeesukseen uskon tilalle. Toiset uskovat Jeesuksen pelastustyöhön ja toiset kasteeseen.
--
USKO JA KASTE!!!
"Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu, mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen" (Mark. 16:16).
--
Eikö sinun mielestäsi Jeesus mitenkään liity kasteeseen?
Jos liittyy, niin miten?
Vai onko kasteella sinulle pelkkä symbooliarvo?
Toisin sanoen Jeesus on vain vertauskuvallisesti läsnä kasteessa.
Muistaakseni sanoit joskus, että kasteasia (sen sisältö) ei sinua erikoisemmin kiinnosta.
Oletko vielä samaa mieltä?Muistaakseni sanoit joskus, että kasteasia (sen sisältö) ei sinua erikoisemmin kiinnosta.
Oletko vielä samaa mieltä?
---------
Voi tuntua oudolta, mutta kasteasiaani en ole ajatellut erikoisemmin enää 20-vuoteen.Kun uudestisynnyin/tulin uskoon, niin silloin kasteasia taas pyöri mielessäni voimakkaasti.
Kastehan kuuluu Kristuksen opin alkeisiin ja Kristus pelastukseen.
En enää ala pohtia kaste asiaa laajemmin, mutta haluaisin sinunkin Tapio selkeyttävän itselleen, mitä Ap. 1:5 pitää sisällään.
"Sillä Johannes kastoi vedellä, mutta teidät kastetaan Pyhällä Hengellä, ei kauan näitten päivien jälkeen".
Samoin Jeesus tarjoaa vettä, jota juotuaan ei ihminen janoa eli Raamatuussa on paljon käsitelty näitä "vesiasioita" ja ne todella liittyvät Jeesukseen uskomiseen.
Joo, kaste ei erityisemmin kiinnosta, koska se on Kristuksen opin alku.Kieltäähän Jumala "vatkaamasta" Kristuksen opin alkeita (Heb 6).Toisaalta ymmärrän selkeästi miten Luterilaisille merkitsee paljon kastetodistus. ML213 kirjoitti:
Oletko vielä samaa mieltä?
---------
Voi tuntua oudolta, mutta kasteasiaani en ole ajatellut erikoisemmin enää 20-vuoteen.Kun uudestisynnyin/tulin uskoon, niin silloin kasteasia taas pyöri mielessäni voimakkaasti.
Kastehan kuuluu Kristuksen opin alkeisiin ja Kristus pelastukseen.
En enää ala pohtia kaste asiaa laajemmin, mutta haluaisin sinunkin Tapio selkeyttävän itselleen, mitä Ap. 1:5 pitää sisällään.
"Sillä Johannes kastoi vedellä, mutta teidät kastetaan Pyhällä Hengellä, ei kauan näitten päivien jälkeen".
Samoin Jeesus tarjoaa vettä, jota juotuaan ei ihminen janoa eli Raamatuussa on paljon käsitelty näitä "vesiasioita" ja ne todella liittyvät Jeesukseen uskomiseen.
Joo, kaste ei erityisemmin kiinnosta, koska se on Kristuksen opin alku.Kieltäähän Jumala "vatkaamasta" Kristuksen opin alkeita (Heb 6).Toisaalta ymmärrän selkeästi miten Luterilaisille merkitsee paljon kastetodistus.ML213: "En enää ala pohtia kaste asiaa laajemmin, mutta haluaisin sinunkin Tapio selkeyttävän itselleen, mitä Ap. 1:5 pitää sisällään.
---
Apt. 1:5 viittaa helluntaihin, jolloin Pyhä Henki vuodatettiin (Apt. 2:1-13).
Pietari pitää saarnan ja kehoittaa kuulijoita tekemään parannuksen (siis uskomaan) ja ottamaan kasteen JEESUKSEN KRISTUKSEN NIMEEN SYNTIEN ANTEEKSISAAMISEKSI ja jotta saisivat Pyhän Hengen lahjan (Apt. 2:38).
Oletko puolestasi jo selkeyttänyt itsellesi, miten Pyhä Henki liittyy Raamatun Sanan mukaan kasteeseen (Isä ja Poika ja Pyhä Henki)?
Tuskimpa sinullekkaan kaste merkitsee vain pelkkää vettä (upotusta)!- ML213
Tapio522 kirjoitti:
ML213: "En enää ala pohtia kaste asiaa laajemmin, mutta haluaisin sinunkin Tapio selkeyttävän itselleen, mitä Ap. 1:5 pitää sisällään.
---
Pietari pitää saarnan ja kehoittaa kuulijoita tekemään parannuksen (siis uskomaan) ja ottamaan kasteen JEESUKSEN KRISTUKSEN NIMEEN SYNTIEN ANTEEKSISAAMISEKSI ja jotta saisivat Pyhän Hengen lahjan (Apt. 2:38).
Oletko puolestasi jo selkeyttänyt itsellesi, miten Pyhä Henki liittyy Raamatun Sanan mukaan kasteeseen (Isä ja Poika ja Pyhä Henki)?
Tuskimpa sinullekkaan kaste merkitsee vain pelkkää vettä (upotusta)!Oletko puolestasi jo selkeyttänyt itsellesi, miten Pyhä Henki liittyy Raamatun Sanan mukaan kasteeseen (Isä ja Poika ja Pyhä Henki)?
Tuskimpa sinullekkaan kaste merkitsee vain pelkkää vettä (upotusta)!
-------
Itse miellän Pyhän Hengen osallisuuden kasteeseen samoin kuin uudestisyntymääni.Jumala Pyhän Hengen avulla johdatti asioita tahtonsa mukaisesti.
Kasteen taas miellän saman suuntaisesti kuin hääpäivän avioliitossani.Esim. En koskaan kiitä Jumalaa kasteesta tms, vaan kiitokseni ja iloni kulminoituu Jeesukseen ja Golgatan tapahtumiin. - on syntynyt
Tapio522 kirjoitti:
ML213: "En enää ala pohtia kaste asiaa laajemmin, mutta haluaisin sinunkin Tapio selkeyttävän itselleen, mitä Ap. 1:5 pitää sisällään.
---
Tuskimpa sinullekkaan kaste merkitsee vain pelkkää vettä (upotusta)!Jeesus muutti veden viiniksi, mutta Tapio
muuttaa Pyhän-Hengen vedeksi!!!!!
Messiasainesta, ainakin omasta mielestääm aina
oikeassa. - ollenkaan, mitä
Tapio522 kirjoitti:
Semper.Fidelis: "Pienellä lapsella ei ole "kaikkinaisia himoja", jotka heräävät käskysanasta".
--
Mietippä näitä Raamatun kohtia rukouksen Hengessä.sinulle vastataan?
Toistat taas tuota samaa väittämääsi:
"Kun Adamille syntyi poika, niin sanotaan, että tämä oli hänen Adamin kaltainen, hänen kuvansa, ei enää Jumalan kuva, kuten Adam ennen syntiinlankeemusta (1Moos. 5:3)".
Sinulle on aikaisemmin vastattu Raamatun sanoilla:
1. Kor 11:
"Miehen ei tule peittää päätänsä, koska HÄN ON JUMALAN KUVA ja kunnia."
Ihminen on Jumalan kuva vielä langenneenakin!!!!
Pitääkö sinun aina uudestaan ja uudestaan vääris-
tää Raamatun ilmoitusta hakiessasi tukea omalle
käsityksellesi? on syntynyt kirjoitti:
Jeesus muutti veden viiniksi, mutta Tapio
muuttaa Pyhän-Hengen vedeksi!!!!!
Messiasainesta, ainakin omasta mielestääm aina
oikeassa.Nimimerkki "on syntynyt" väittää: "... Tapio
muuttaa Pyhän-Hengen vedeksi"!!!!!
---
Ei pidä paikkaansa. Miksi väität tällaista?
Jeesus puhuu vedestä ja Hengestä-syntymisestä (Joh. 3:5, Tiit. 3:5).
Eikö sinunkaan mielestä Pyhä Henki liity mitenkään kasteeseen?ML213 kirjoitti:
Tuskimpa sinullekkaan kaste merkitsee vain pelkkää vettä (upotusta)!
-------
Itse miellän Pyhän Hengen osallisuuden kasteeseen samoin kuin uudestisyntymääni.Jumala Pyhän Hengen avulla johdatti asioita tahtonsa mukaisesti.
Kasteen taas miellän saman suuntaisesti kuin hääpäivän avioliitossani.Esim. En koskaan kiitä Jumalaa kasteesta tms, vaan kiitokseni ja iloni kulminoituu Jeesukseen ja Golgatan tapahtumiin.ML213: "En koskaan kiitä Jumalaa kasteesta tms, vaan kiitokseni ja iloni kulminoituu Jeesukseen ja Golgatan tapahtumiin".
---
Kaste liittää meidät "Golgatan tapahtumiin". Sanoohan Raamattu: "...olemme kastetut Kristukseen, olemme hänen KUOLEMAANSA KASTETUT" (Room. 6:3).
Lue Room. 6:1-14!
Sanot vielä,ML213: "Itse miellän Pyhän Hengen osallisuuden kasteeseen samoin kuin uudestisyntymääni".
--Sittenhän sinun ei tarvitse muuttaakaan vesi-sanaa muuksi (Joh. 3:5), vaan voit uskoa "niinkuin on kirjoitettu:
Vesi=vesi
Henki=Henkiollenkaan, mitä kirjoitti:
sinulle vastataan?
Toistat taas tuota samaa väittämääsi:
"Kun Adamille syntyi poika, niin sanotaan, että tämä oli hänen Adamin kaltainen, hänen kuvansa, ei enää Jumalan kuva, kuten Adam ennen syntiinlankeemusta (1Moos. 5:3)".
Sinulle on aikaisemmin vastattu Raamatun sanoilla:
1. Kor 11:
"Miehen ei tule peittää päätänsä, koska HÄN ON JUMALAN KUVA ja kunnia."
Ihminen on Jumalan kuva vielä langenneenakin!!!!
Pitääkö sinun aina uudestaan ja uudestaan vääris-
tää Raamatun ilmoitusta hakiessasi tukea omalle
käsityksellesi?"Pekka" kirjoittaa: "Ihminen on Jumalan kuva vielä langenneenakin"!!!!
---
Eikö ihmisen tilassa tapahtunut mitään muutosta syntiinlankeemuksessa?
Mitä sinä ymmärrät sillä, että Seet oli "Aadamin kaltainen (syntiinlangenneen), hänen kuvansa" (1. Moos.5:3)?
Toivottavasti et ole se "Pekka", jolta ei saa kysyä "kiusaavia kysymyksiä".
Jos olet, niin sivuuta tämä kysymykseni!
Muutkin voivat kommentoida.- on,.
Semper.Fidelis kirjoitti:
Mietihän näitä, Tapio!Vastasyntynyt lapsi on perisynnin alainen.
- ML213
on,. kirjoitti:
Vastasyntynyt lapsi on perisynnin alainen.
Eihän tätä varmaan kukaan Raamattuun uskova ihminen toisin väitäkkään.
Kaikki ihmiset taas pelastuu sydämenuskolla takaisin Jumalan lapsiksi uskomalla kuulemaansa Sanaan/Raamatun ilmoitukseen.Ihmisen pelastavana tekijänä onkin usko Jeesukseen. - ML213
Tapio522 kirjoitti:
ML213: "En koskaan kiitä Jumalaa kasteesta tms, vaan kiitokseni ja iloni kulminoituu Jeesukseen ja Golgatan tapahtumiin".
---
Kaste liittää meidät "Golgatan tapahtumiin". Sanoohan Raamattu: "...olemme kastetut Kristukseen, olemme hänen KUOLEMAANSA KASTETUT" (Room. 6:3).
Lue Room. 6:1-14!
Sanot vielä,ML213: "Itse miellän Pyhän Hengen osallisuuden kasteeseen samoin kuin uudestisyntymääni".
--Sittenhän sinun ei tarvitse muuttaakaan vesi-sanaa muuksi (Joh. 3:5), vaan voit uskoa "niinkuin on kirjoitettu:
Vesi=vesi
Henki=HenkiKaste liittää meidät "Golgatan tapahtumiin". Sanoohan Raamattu: "...olemme kastetut Kristukseen, olemme hänen KUOLEMAANSA KASTETUT"
Vesi=vesi
Henki=Henki
--------
Miellän Pyhän Hengen vain asioiden ohjaavana tekijänä, en mystillisenä "persoonana" uskovan elämässä.Siis Jumala Pyhän Henkensä avulla kutsui minua "kun Herra meidän Jumalamme kutsuu" ja kasteasiakin tuli kokemusperäiseksi Pyhän Hengen ohjauksen kautta.
Taas kasteen miellän todella kuin vihkimispäivän vaimomi kanssa avioliiton solmiessamme.En koskaan kiitä vaimoani hääpäivästä tms.Siis kaste tai avioliiton vihkimispäivä on vain kokemusperäinen asia, ei mikään mystillinen pelastus.
Luterilaisuudessahan kaste ei ole tietoinen kokemusperäinen tapahtuma ja lisäksi todella kasteeseen liitetään ihmeellisesti ihmisen pelastuminen.Seuraappa Luterilaisten ihmisten mielikuvia asiasta.
Kaste heillä pelastaa ei sydämen usko.Järkyttävää harhaopetusta. - turhaa
Tapio522 kirjoitti:
"Pekka" kirjoittaa: "Ihminen on Jumalan kuva vielä langenneenakin"!!!!
---
Eikö ihmisen tilassa tapahtunut mitään muutosta syntiinlankeemuksessa?
Mitä sinä ymmärrät sillä, että Seet oli "Aadamin kaltainen (syntiinlangenneen), hänen kuvansa" (1. Moos.5:3)?
Toivottavasti et ole se "Pekka", jolta ei saa kysyä "kiusaavia kysymyksiä".
Jos olet, niin sivuuta tämä kysymykseni!
Muutkin voivat kommentoida.vastata, koska et usko mitään, mikä poikkeaa
omista ennakkokäsityksistäsi.
Parin viikon päästä kyselet taas samaa. ML213 kirjoitti:
Eihän tätä varmaan kukaan Raamattuun uskova ihminen toisin väitäkkään.
Kaikki ihmiset taas pelastuu sydämenuskolla takaisin Jumalan lapsiksi uskomalla kuulemaansa Sanaan/Raamatun ilmoitukseen.Ihmisen pelastavana tekijänä onkin usko Jeesukseen.ML213: "Eihän tätä varmaan kukaan Raamattuun uskova ihminen toisin väitäkkään".
---
Eikö?
JUHANA LEHMUSKOSKI, entinen luterilainen pappi, kirjassaan YKSI KASTE (RV –82) sanoo ”perisynnistä”:
”Koska pieni lapsi on täysin kehittymätön pahan tekemisessä, siinä ei myöskään ole turmelusta” (sivu 79).
”Pieni lapsi on samassa tilassa, jossa Aadam ja Eeva olivat paratiisissa ennen lankeemustaan” (sivu 79).
”Pienet lapset, jotka eivät vielä pysty vihaamaan Jumalaa, ovat kokonaan vapaat perisynnistä” (sivu 81).
Mitähän näihin väitteisiin sanot?- jatkuvasti tuota
Tapio522 kirjoitti:
Nimimerkki "on syntynyt" väittää: "... Tapio
muuttaa Pyhän-Hengen vedeksi"!!!!!
---
Ei pidä paikkaansa. Miksi väität tällaista?
Jeesus puhuu vedestä ja Hengestä-syntymisestä (Joh. 3:5, Tiit. 3:5).
Eikö sinunkaan mielestä Pyhä Henki liity mitenkään kasteeseen?samaa?
Avaa sydämesi vastaan ottamaan kaste Pyhässä-Hengessä, niin sinunkaan ei tarvitse kysel
lä samaa asiaa uudelleen ja uudelleen.
Luuk 11:13 "kuinka paljoa enemmän teidän taivaal-
linen isänne antaa Pyhän-Hengen niille, jotka sitä
Häneltä anovat."
Yritätkö kysemisellä kiertää Jeesuksen lupauksen?
Jeesus puhui tuossa "syntymisestä ylhäältä", Hengestä
eikä vedestä, alhaalta, mutta tämä totuus ei tunnu
menevän sinun päähäsi. turhaa kirjoitti:
vastata, koska et usko mitään, mikä poikkeaa
omista ennakkokäsityksistäsi.
Parin viikon päästä kyselet taas samaa."Pekalta" tyypillinen vastaus: "Sinulle on turhaa vastata ..."
--
OK!
"Pekka",tt ehkä ole huomannutkaan, että täällä on uusia keskustelijoita.
Rohkaistaan heitäkin osallistumaan keskusteluihin.
Ei estellä!
Ne voivat vastata, joita asia kiinnostaa!- samaa mieltä
Tapio522 kirjoitti:
ML213: "Eihän tätä varmaan kukaan Raamattuun uskova ihminen toisin väitäkkään".
---
Eikö?
JUHANA LEHMUSKOSKI, entinen luterilainen pappi, kirjassaan YKSI KASTE (RV –82) sanoo ”perisynnistä”:
”Koska pieni lapsi on täysin kehittymätön pahan tekemisessä, siinä ei myöskään ole turmelusta” (sivu 79).
”Pieni lapsi on samassa tilassa, jossa Aadam ja Eeva olivat paratiisissa ennen lankeemustaan” (sivu 79).
”Pienet lapset, jotka eivät vielä pysty vihaamaan Jumalaa, ovat kokonaan vapaat perisynnistä” (sivu 81).
Mitähän näihin väitteisiin sanot?Lehmuskosken kanssa: Kirkkopostilla
20. Ensiksi todetkaamme se vahva ja varma perustava
asia: kukaan ei tule autuaaksi toisen uskolla ja
vanhurskaudella, vaan omallansa, eikä myöskään
ketään tuomita kadotukseen toisen epäuskon tai synnin tähden, vaan oman epäuskonsa tähden, niin-
kuin evankeljumi kirkkaasti ja selvästi sanoo
Mark 16:16 jakeessa." - tuo on?
Tapio522 kirjoitti:
"Pekalta" tyypillinen vastaus: "Sinulle on turhaa vastata ..."
--
OK!
"Pekka",tt ehkä ole huomannutkaan, että täällä on uusia keskustelijoita.
Rohkaistaan heitäkin osallistumaan keskusteluihin.
Ei estellä!
Ne voivat vastata, joita asia kiinnostaa!Kelaat samoja väitteitäsi parin viikon välein ja viisveisaat vastauksista, jotka perustuvat Raamat-
tuun.
Esität vain omaa vanhurskauttamsioppiasi, jonka
Luther aikoinaan kehitti. jatkuvasti tuota kirjoitti:
samaa?
Avaa sydämesi vastaan ottamaan kaste Pyhässä-Hengessä, niin sinunkaan ei tarvitse kysel
Häneltä anovat."
menevän sinun päähäsi.OK, "Pekka", antaa niiden vastata rauhassa, joita asia (Joh. 3:5, Tiit. 3:5) kiinnostaa!
tuo on? kirjoitti:
Kelaat samoja väitteitäsi parin viikon välein ja viisveisaat vastauksista, jotka perustuvat Raamat-
tuun.
Esität vain omaa vanhurskauttamsioppiasi, jonka
Luther aikoinaan kehitti.Anna niiden rauhassa vastata, joilta kysytään!
- toivon sinulta.
Tapio522 kirjoitti:
Anna niiden rauhassa vastata, joilta kysytään!
Samojen väittämien ja kysymysten esittäminen ei
ole kenellekekään hyödyksi. Teet itsesi vain
naurunalaiseksi.
Mene pariksi viikoksi kammioosi, sulje ovesi ja
rukoile, että Jeesus kastaa sinut Pyhällä-Hengellä.
Etkö uskalla koettaa? Mitä luulet menettäväsi,
jos nouidatat Raamatun kehoitusta?
"Anova saa". - ML213
Tapio522 kirjoitti:
ML213: "Eihän tätä varmaan kukaan Raamattuun uskova ihminen toisin väitäkkään".
---
Eikö?
Mitähän näihin väitteisiin sanot?Itsekkin olen havainnut, miten pieni lapsi muistuttaa käyttäytymiseltään sitä tilaa, joka oli ihmisessä ennen lankeemusta.Tähän lapsen erilaiseen käyttäytymiseen,- verraten sitä aikuisen ihmisen käyttäytymiseen, sisältyy sen havainnoimiseen erittäin paljon Jumalan viisautta.
Voi miten vaikeaa sinun on ymmärtää, miten ihmisen/lapsen kasvaessa, ihmisessä alkaa se turmeltuneisuus vaikuttaa genetiikan kautta.Vauvassa on ikään kuin valmiustilassa tämä lankeemus.
Esim. Tämän lankeemuksen valmiustilan ja sen aktivoutumisen voi selkeyttää ihmisen puhumiseen liittyvillä tekijöillä (mielikuvat ja reagoimistasot/tavat).Kuten aiemminkin olen todennut, niin lapsi puhuu selkeästi alkuvaiheessa lauserakenteitakin mieltäen, mutta kehityksen edetessä hänen puhumisensa hankaloituu mielikuvien tuoman epävarmuuden takia. (siis epävarmuuden tila on alitajunnassa).
Tästä roblematiikasta ilmentyy lasten änkytys puhumisessa.Huomioippa Tapio miten lankeemus vaikuttaa kielteisesti ihmisen/lapsen kehitykseen.Siis ihminen aktivoituu tekemään syntiä lankeemuksesta johtuen.
Ymmärtänet taas, ettei pieni lapsi mahdollistu/oppii tekemään syntiä.No, korkeintaan näykkäämään äidin rinnasta, jos äiti reagoi tähän muodostuen siitä leikki lapselle.
Huomioinet Tapio, miten uskon Raamattuun siten, että se toteutuu arkitodellisuudessa aina ihmisen kehityksestä lähtien. - ML213
Tapio522 kirjoitti:
Anna niiden rauhassa vastata, joilta kysytään!
Itseäni harmittaa miten todella et jostain syystä kykene käsittelemään lapsen tilaa ja yleensä ihmisen kehittymistä.Jos tämän asian mieltäisit,- siis todellisuuden, niin sillä tekijällä voisit havainnoida vauvakasteen harhaisuuden.Tietänet, miten Raamattu on todellisuutta ei taikakirjallisuutta.
Raamatun avulla voidaan ilmentää ihmisen sairastuminen ja siitä paraneminen.Tietenkin se vaatii uskomista Sanaan.Älä loukkaannu, mutta minua todella turhauttaa samojen asioiden läpikäyminen aina uudestaan ja uudestaan.Jumalan tahtohan on meidän kasvaa yhä syvemmälle Jumalan viisauden tuntemisessa/tiedostamisessa.
Niin, kysymisessä ja uteliaisuudessa ei todella ole mitään vikaa.Lapsethan ovat tässäkin asiassa esimerkillisiä, mutta erona sinuun, lapsen sisäistäessä/uskoessa asian lapsi siirtyy yhä vaikeimpiin ja vaativimpiin "tehtäviin".
Aatteleppa, jos lapsi ei todella toimisi noin, vaan jähmettyisi alkuasteelle kehityksessään.Leikkisi nukke/auto leikkejään vielä eläkeiässään. jatkuvasti tuota kirjoitti:
samaa?
Häneltä anovat."
menevän sinun päähäsi."Pekka": "Jeesus puhui tuossa "syntymisestä ylhäältä", Hengestä eikä vedestä, alhaalta, mutta tämä totuus ei tunnu menevän sinun päähäsi".
---
"Pekka", minun täytynee taas kerrata, ties monennenko kerran, mitä kaste ON.
Kaste ei ole pelkkää vettä!
MITÄ KASTEESSA ON?
Kahdenlaiset asiat:
- maallinen (vesi)
- taivaalliset (Isä, Poika ja Pyhä Henki)
Miksi tämä totuus ei tunnu menevän perille?
(Kasteessa on erityisesti Pyhä Henki,jota emme näe, Joh. 3:5)samaa mieltä kirjoitti:
Lehmuskosken kanssa: Kirkkopostilla
20. Ensiksi todetkaamme se vahva ja varma perustava
asia: kukaan ei tule autuaaksi toisen uskolla ja
vanhurskaudella, vaan omallansa, eikä myöskään
ketään tuomita kadotukseen toisen epäuskon tai synnin tähden, vaan oman epäuskonsa tähden, niin-
kuin evankeljumi kirkkaasti ja selvästi sanoo
Mark 16:16 jakeessa."Vetoat Lutheriin: "kukaan ei tule autuaaksi toisen uskolla ja vanhurskaudella, vaan omallansa.." (Luther).
--
Mitä Luther opettaa lapsen uskosta:
"Kristus käskee tuomaan lapset luokseen, ottaa heidät syliinsä ja antaa heille taivaan valtakunnan.
Kun lapset saavat omakseen taivaan valtakunnan, merkitsee se myös oman uskon saamista.
Kasteessa toteutuu se sama, minkä Jeesus teki hänen luokseen tuoduille lapsille: Pikkulapset siunataan ja he saavat omakseen taivaan valtakunnan. Tämä taas ei voi toteutua, ellei heillä ole omaa uskoa” (Luther).
--
Jeesus sanoo Matt.18:4-6: ”ja joka holhoo senkaltaisen lapsen minun nimeeni, se holhoo luokseen minut ja joka pahentaa yhdenkin näistä pienimmäisistä, jotka uskovat minun päälleni, parempi hänen olis, että myllynkivi ripustettaisiin hänen kaulaansa, ja hän upotettaisiin meren syvyyteen”.
Edelleen Jeesus sanoo: ”ellei joku synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan. Mikä lihasta on syntynyt on liha ja mikä Hengestä on syntynyt on henki (Joh.3:5-6).- harhaa sinä
Tapio522 kirjoitti:
"Pekka": "Jeesus puhui tuossa "syntymisestä ylhäältä", Hengestä eikä vedestä, alhaalta, mutta tämä totuus ei tunnu menevän sinun päähäsi".
---
"Pekka", minun täytynee taas kerrata, ties monennenko kerran, mitä kaste ON.
Kaste ei ole pelkkää vettä!
MITÄ KASTEESSA ON?
Kahdenlaiset asiat:
- maallinen (vesi)
- taivaalliset (Isä, Poika ja Pyhä Henki)
Miksi tämä totuus ei tunnu menevän perille?
(Kasteessa on erityisesti Pyhä Henki,jota emme näe, Joh. 3:5)toistat näillä palstoilla jatkuvasti.
Kun et ymmärrä Pyhän-Hengen työtä, niin oletat,
että Pyhä-Henki toimisi vedessä.
Etkö osaa ajatella itsenäisesti, kun jatkuvasti
toistat Lutherin käsityksiä?
Vai, että kasteessa on Isä, Poika ja Pyhä-Henki????
Etkö ole vielä kuullut, että Jeesus on mennyt
taivaaseen?
No ilmankos kaste on sinulle epäjumala.
Putoavatko nuo jumalat vedestä pois, kun kastevesi
kaadetaan maahan? - sekoilet tuon
Tapio522 kirjoitti:
Vetoat Lutheriin: "kukaan ei tule autuaaksi toisen uskolla ja vanhurskaudella, vaan omallansa.." (Luther).
--
Mitä Luther opettaa lapsen uskosta:
"Kristus käskee tuomaan lapset luokseen, ottaa heidät syliinsä ja antaa heille taivaan valtakunnan.
Kun lapset saavat omakseen taivaan valtakunnan, merkitsee se myös oman uskon saamista.
Kasteessa toteutuu se sama, minkä Jeesus teki hänen luokseen tuoduille lapsille: Pikkulapset siunataan ja he saavat omakseen taivaan valtakunnan. Tämä taas ei voi toteutua, ellei heillä ole omaa uskoa” (Luther).
--
Jeesus sanoo Matt.18:4-6: ”ja joka holhoo senkaltaisen lapsen minun nimeeni, se holhoo luokseen minut ja joka pahentaa yhdenkin näistä pienimmäisistä, jotka uskovat minun päälleni, parempi hänen olis, että myllynkivi ripustettaisiin hänen kaulaansa, ja hän upotettaisiin meren syvyyteen”.
Edelleen Jeesus sanoo: ”ellei joku synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan. Mikä lihasta on syntynyt on liha ja mikä Hengestä on syntynyt on henki (Joh.3:5-6).Lutherin opetuksen kanssa, kun Lutherkin itsekin sekoili.
Välillä hän väittää, että lapset eivät voi uskoa:
""Hän sanoo saarnassaan: 1.
Siis kysymme, kuinka on pienten lasten laita, heillä kun ei vielä ole mitään YMMÄRRYSTÄ ja kun he EIVÄT OMAKOHTAISESTI VOI USKOA, koskapa on kirjoitettu: »Usko tulee kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta» — Roomalaiskirjeen 10. luku (Room. 10:17. jae).
EIVÄTHÄN PIENET LAPSET kuule eivätkä ymmärrä Jumalan sanaa; HEILLÄ EI siis myöskään VOI OLLA OMAA USKOA."Toisaalla hän väittää, että lapset uskovat.
Ota tuosta sitten selvää!!!!!
Lutherkin huomaa, että Jeesus käski tuomaan lapset luokseen, mutta ei hänkään ole niin röyhkeä,
että väittää Jeesuksen kastaneen lapsia. On hä-
nellä sen verran totuuden tajua.
Mutta Lutherin seuraajille ei riitä Jeesuksen
antama esimerkki, vaan heidän pitää tehdä sel-
laista, mitä Jeesus ei tehnyt. harhaa sinä kirjoitti:
toistat näillä palstoilla jatkuvasti.
Kun et ymmärrä Pyhän-Hengen työtä, niin oletat,
että Pyhä-Henki toimisi vedessä.
Etkö osaa ajatella itsenäisesti, kun jatkuvasti
toistat Lutherin käsityksiä?
Etkö ole vielä kuullut, että Jeesus on mennyt
taivaaseen?
No ilmankos kaste on sinulle epäjumala.
Putoavatko nuo jumalat vedestä pois, kun kastevesi
kaadetaan maahan?Vai, että kasteessa on Isä, Poika ja Pyhä-Henki????
---
Ilmeisesti kaste on sinulle vain pelkkää vettä?
Joten eipä siinä silloin ole mitään enempää puhumista.
Ilmeisesti kiellät myös kolminaisuuden (kuten Raimo Poutiainen)?
--
Jo Jumalan luomisteoissa vesi, Henki ja Sana liittyivät toisiinsa?
Raamatun viitteet:
1.Moos. 1:2: ”…Jumalan Henki liikkui vetten päällä.”
-2. Piet. 3:5: Sillä tietensä he eivät ole tietävinään, että taivaat ja samoin maa, vedestä ja veden kautta rakennettu, olivat ikivanhastaan olemassa Jumalan sanan voimasta
-Joh. 1:1, 10: ”Alussa oli Sana (Jeesus), ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala. 10. …..maailma on hänen kauttaan saanut syntynsä……sekoilet tuon kirjoitti:
Lutherin opetuksen kanssa, kun Lutherkin itsekin sekoili.
Välillä hän väittää, että lapset eivät voi uskoa:
""Hän sanoo saarnassaan: 1.
Siis kysymme, kuinka on pienten lasten laita, heillä kun ei vielä ole mitään YMMÄRRYSTÄ ja kun he EIVÄT OMAKOHTAISESTI VOI USKOA, koskapa on kirjoitettu: »Usko tulee kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta» — Roomalaiskirjeen 10. luku (Room. 10:17. jae).
EIVÄTHÄN PIENET LAPSET kuule eivätkä ymmärrä Jumalan sanaa; HEILLÄ EI siis myöskään VOI OLLA OMAA USKOA."Toisaalla hän väittää, että lapset uskovat.
Lutherkin huomaa, että Jeesus käski tuomaan lapset luokseen, mutta ei hänkään ole niin röyhkeä,
että väittää Jeesuksen kastaneen lapsia. On hä-
nellä sen verran totuuden tajua.
Mutta Lutherin seuraajille ei riitä Jeesuksen
antama esimerkki, vaan heidän pitää tehdä sel-
laista, mitä Jeesus ei tehnyt."Pekka" siteeraa Lutheria:
"Hän sanoo saarnassaan: 1.
"Siis kysymme, kuinka on pienten lasten laita, heillä kun ei vielä ole mitään YMMÄRRYSTÄ ja kun he EIVÄT OMAKOHTAISESTI VOI USKOA, koskapa on kirjoitettu: »Usko tulee kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta» — Roomalaiskirjeen 10. luku (Room. 10:17. jae).
EIVÄTHÄN PIENET LAPSET kuule eivätkä ymmärrä Jumalan sanaa; HEILLÄ EI siis myöskään VOI OLLA OMAA USKOA."
Toisaalla hän väittää, että lapset uskovat.
---
Lueppa tarkemmin!
Edellä Luther kyselee ("siis kysymme"), kuten moni täälläkin, mutta ei tuo lainaamassasi tekstissä vielä omaa mielipidettään julki.
Kannattaisi lukea laajemmin asiayhteys.- alat väärentämään
Tapio522 kirjoitti:
"Pekka" siteeraa Lutheria:
"Hän sanoo saarnassaan: 1.
"Siis kysymme, kuinka on pienten lasten laita, heillä kun ei vielä ole mitään YMMÄRRYSTÄ ja kun he EIVÄT OMAKOHTAISESTI VOI USKOA, koskapa on kirjoitettu: »Usko tulee kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta» — Roomalaiskirjeen 10. luku (Room. 10:17. jae).
EIVÄTHÄN PIENET LAPSET kuule eivätkä ymmärrä Jumalan sanaa; HEILLÄ EI siis myöskään VOI OLLA OMAA USKOA."
Toisaalla hän väittää, että lapset uskovat.
---
Lueppa tarkemmin!
Edellä Luther kyselee ("siis kysymme"), kuten moni täälläkin, mutta ei tuo lainaamassasi tekstissä vielä omaa mielipidettään julki.
Kannattaisi lukea laajemmin asiayhteys.Lutherinkin tekstejä?
Luther sanoo SELVÄSTI:
"EIVÄTHÄN PIENET LAPSET kuule eivätkä ymmärrä Jumalan sanaa; HEILLÄ EI siis myöskään VOI OLLA OMAA USKOA."
Ei hän kysele mitään vaan toteaa, kuinka asia on.
Taidat olla oikein väärentämisen mestari! - Jumalan Sanaa
Tapio522 kirjoitti:
---
Ilmeisesti kaste on sinulle vain pelkkää vettä?
Joten eipä siinä silloin ole mitään enempää puhumista.
Ilmeisesti kiellät myös kolminaisuuden (kuten Raimo Poutiainen)?
--
Jo Jumalan luomisteoissa vesi, Henki ja Sana liittyivät toisiinsa?
Raamatun viitteet:
1.Moos. 1:2: ”…Jumalan Henki liikkui vetten päällä.”
-2. Piet. 3:5: Sillä tietensä he eivät ole tietävinään, että taivaat ja samoin maa, vedestä ja veden kautta rakennettu, olivat ikivanhastaan olemassa Jumalan sanan voimasta
-Joh. 1:1, 10: ”Alussa oli Sana (Jeesus), ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala. 10. …..maailma on hänen kauttaan saanut syntynsä……Maailam luotiin Jumalan Sanalla. Ei Hän siihen
tarvinnut vettä!
2. Piet. 3:5: Sillä tietensä he eivät ole tietävinään, että taivaat ja samoin maa, vedestä ja veden kautta rakennettu, olivat ikivanhastaan olemassa Jumalan sanan voimasta"
Se, että maailmassa on vettä n 70%, ei todista
mitään vauvakasteesta! alat väärentämään kirjoitti:
Lutherinkin tekstejä?
Luther sanoo SELVÄSTI:
"EIVÄTHÄN PIENET LAPSET kuule eivätkä ymmärrä Jumalan sanaa; HEILLÄ EI siis myöskään VOI OLLA OMAA USKOA."
Ei hän kysele mitään vaan toteaa, kuinka asia on.
Taidat olla oikein väärentämisen mestari!"Pekka", kyllä asia selviää, kun luet lainaamaasi tekstiä laajemmin. Eli, mitä Luther on sanonut ennen ja jälkeen tuon lainaamaasi tekstin.
Laitappa siitä enemmän tekstiä meille kaikille luettavaksi.
Mistä muuten sait tänne laittamasi Lutherin tekstikatkelman.Jumalan Sanaa kirjoitti:
Maailam luotiin Jumalan Sanalla. Ei Hän siihen
tarvinnut vettä!
2. Piet. 3:5: Sillä tietensä he eivät ole tietävinään, että taivaat ja samoin maa, vedestä ja veden kautta rakennettu, olivat ikivanhastaan olemassa Jumalan sanan voimasta"
Se, että maailmassa on vettä n 70%, ei todista
mitään vauvakasteesta!"Pekka" väittää:Maailma luotiin Jumalan Sanalla. Ei Hän siihen tarvinnut vettä!
--
Eikö tämä ole selkeästi sanottu:
"... taivaat ja samoin maa, VEDESTÄ JA VEDEN kautta rakennettu...".
Ei tässä pitäisi olla epäselvyyttä!- kiinnostaa,
Tapio522 kirjoitti:
"Pekka", kyllä asia selviää, kun luet lainaamaasi tekstiä laajemmin. Eli, mitä Luther on sanonut ennen ja jälkeen tuon lainaamaasi tekstin.
Laitappa siitä enemmän tekstiä meille kaikille luettavaksi.
Mistä muuten sait tänne laittamasi Lutherin tekstikatkelman.niin selaileppas Lutherin kirkkopostillaa.
Sietä paljastuu se sekasotku, mitä Luther kirjoit-
teli milloin mistäkin asiasta. Välillä hän kumosi
oman oppinsa ja kohta sen jälkeen kiivailee sitä
vastaan.
Välillä lapset uskovat, välillä eivät, sitten heille lahjoitetaan seurakunnan usko jne, jne.
Mutta kaiken huippu on, että joskus hänen mielestään
kaste ei ole ollenkaan välttämätön pelastumiseen.
Nyt taitaa sinun opiltasi pudota pohja pois:
"26. Saattaahan joku uskoa, vaikka ei olekaan kastettu. Kastehan on ainoastaan ulkonainen merkki, jonka on määrä muistuttaa meitä Jumalan lupauksesta. Jos kaste on saatavissa, niin kaikella muotoa se otettakoon, sillä kukaan ei saa sitä halveksia; mutta ellei sitä voida saada tai jos se evätään, ei silti kadotukseen tuomita, kunhan vain uskotaan evankeliumi. Siinä, näet, missä on evankeliumi, on myöskin kaste ja kaikki muukin, minkä kristitty tarvitsee, sillä kadotus ei ole minkään muun synnin seurausta kuin epäuskon. Sen tähden Herrakin sanoo: "Joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen" eikä sano: "Joka ei ole kastettu", näin vaieten kasteesta. Eihän kaste vähääkään hyödytä ilman uskoa, vaan se on kuin kirje, johon sinetti ripustetaan, mutta itse kirjeeseen ei ole mitään kirjoitettuna. Sillä ihmisellä siis, jolla on se merkki, jota me nimitämme sakramentiksi, mutta ei uskoa, on pelkkä sinetti kirjeineen, jossa ei ole mitään kirjoitusta."
Kyseleppäs taas jotakin. Se on niin hauskaa. kiinnostaa, kirjoitti:
niin selaileppas Lutherin kirkkopostillaa.
vastaan.
Välillä lapset uskovat, välillä eivät, sitten heille lahjoitetaan seurakunnan usko jne, jne.
"26. Saattaahan joku uskoa, vaikka ei olekaan kastettu. Kastehan on ainoastaan ulkonainen merkki, jonka on määrä muistuttaa meitä Jumalan lupauksesta. Jos kaste on saatavissa, niin kaikella muotoa se otettakoon, sillä kukaan ei saa sitä halveksia; mutta ellei sitä voida saada tai jos se evätään, ei silti kadotukseen tuomita, kunhan vain uskotaan evankeliumi. Siinä, näet, missä on evankeliumi, on myöskin kaste ja kaikki muukin, minkä kristitty tarvitsee, sillä kadotus ei ole minkään muun synnin seurausta kuin epäuskon. Sen tähden Herrakin sanoo: "Joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen" eikä sano: "Joka ei ole kastettu", näin vaieten kasteesta. Eihän kaste vähääkään hyödytä ilman uskoa, vaan se on kuin kirje, johon sinetti ripustetaan, mutta itse kirjeeseen ei ole mitään kirjoitettuna. Sillä ihmisellä siis, jolla on se merkki, jota me nimitämme sakramentiksi, mutta ei uskoa, on pelkkä sinetti kirjeineen, jossa ei ole mitään kirjoitusta."
Kyseleppäs taas jotakin. Se on niin hauskaa.Toivoisin vielä, "Pekka", että laittaisit sen edellä siteeraamasi kohdan laajemmin, niin kaikki näemme, mitä Luther tarkoitti lainaamassasi kohtaa.
----
Luther mielestäsi sanoo, että välillä lapset uskovat, välillä eivät...
Näinhän se onkin.
Usko on Jumalan teko, jonka Hän vaikuttaa Sanansa kautta.
Luonnollisen syntymänsä perusteella kenelläkään ei ole uskoa.
Lutherinkin opetus on vajavaista, niinkuin meidän kaikkien muiden, myös sinun.
Paavalikin joutui myöntämään tämän:
"...tietomme on vajavaista ja profetoimisemme on vajavaista..." (1. Kor. 13:9).
Kukaan meistä ei ole täydellinen.
Sen tähden kaikki opetus pitää koetella, onko se yhtä pitävä Raamatun kanssa.
Kristitty ei pitäisi olla vain toisten ihmisten opetusten varassa; on itse tutkittava kirjoituksista, onko opetus sen mukaista kuin on kirjoitettu.
Berean kristityistä sanotaan, että "he ottivat sanan halukkaasti vastaan ja tutkivat päivittäin kirjoituksista, pitikö kaikki paikkansa" (Apt 17:11).
Meidänkin olisi hyvä ottaa mallia heistä.kiinnostaa, kirjoitti:
niin selaileppas Lutherin kirkkopostillaa.
vastaan.
Kyseleppäs taas jotakin. Se on niin hauskaa."Pekka": "Kyseleppäs taas jotakin. Se on niin hauskaa".
---
Hyvä, että vihdoinkin hyväksyt sen, että kyselläkin saa!
Tämä oli vapauttava tieto.
Voisit siis vihdoinkin vastata kysymykseeni, miten Pyhä Henki liittyy kasteeseen?
Mikä on Hänen tehtävä siinä?
Vai eikö Pyhällä Hengellä ole mielestäsi mitään tekemistä kristillisessä kasteessa(Matt.28:19)?
(Perustelut Raamatun Sanalla).
- päättelylykykysi tosiaan
tuota tasoa?
Lueppas uudestaan:
"2. Piet. 3:5: Sillä tietensä he eivät ole tietävinään, että taivaat ja samoin maa, vedestä ja veden kautta rakennettu, olivat ikivanhastaan olemassa Jumalan sanan voimasta "
JUMALAN SANAN VOIMASTA!!!!!
Lueppas 1. Mooseksenkirjan alkua oikein ajatuksen kanssa, niin kyllä tyhmemmällekin pitäisi selvitä,
miten maailma luotiin.
"Ja JUMALA SANOI...!!!
Ei Jumala ottanut vettä ja vihmonut sillä ole-
mattomuutta, vaan SANALLAAN HÄN LOI MAAILMAN.
Herb 11:3
"Uskon kautta me ymmärrämme, että maailma on ra-
kennettu Jumalan Sanalla, niin että se, mikä näh-
dään, EI OLE SYNTYNYT NÄKYVÄISESTÄ." - kiinnostunut kovasti
Pyhän-Hengen työstä kasteessa. Kun noin vilpittömästi ja tosissasi kysyt, niin vastaan
sinulle.
No kirkkohan opettaa, että kasteessa ihminen saa KAIKEN.
"Kaste antaa sen vuoksi jokaiselle kristitylle koko elämän ajaksi riittämiin oppimista ja harjoittamista. Hänellä on jatkuvasti täysi työ uskoa lujasti se, minkä kaste lupaa ja vaikuttaa: voitto Perkeleestä ja kuolemasta, syntien anteeksiantamus, Jumalan armo, Kristus kaikkinensa ja Pyhä Henki lahjoinensa."
Myös Pyhän-Hengen lahjoinensa, joten kun Luther
on niin päättänyt, niin Pyhän-Hengen on alistuttava hänen komentoonsa ja mentävä siihen
vauvaan. Muuten Luther antaa huutia Pyhälle-Hen-
gelle.
Ei tässä kysytä Jumalan tai lapsen omaa mieli-
pidettä.
Pyhän-Hengen on toteltava papin ääntä sillä Lut-
her tietää asiat paremmin kuin PH.
Vielä Pyhän-Hengen on annettava ne armolahjat
sille vauvalle, koska Luther on niin päättänyt.
Eikö olekin valtavaa, että vedellä on noin mah-
tava voima.Arvasinkin, ettei selvää vastausta tule!
Eipä taida siis Pyhä Henki liittyä mielestäsi, "Pekka", kasteeseen mitenkään.
Vai miten tulkitsen vastauksesi, "Pekka"?
Vai oletko se "Toinen Pekka"?
(Teistä kun ei kukaan saa selvää, kuka milloinkin "huutelee puskasta")
Puhut, mitä kirkko/Luther, osaksi oman tulkintasi mukaan, opettaa kasteesta.
Kysyinkin sinun/teidän omia Raamatun Sanalla perusteltuja mielipiteitä.
Mutta lienee "tyhjästä paha nyhjäistä"."Toinen Pekka" kirjoittaa kirkon opetuksesta:
"...kaste lupaa ja vaikuttaa: voitto Perkeleestä ja kuolemasta syntien anteeksiantamus, Jumalan armo, Kristus kaikkinensa ja Pyhä Henki lahjoinensa."
---
Laitan vielä muutaman Raamatun paikan.
---"..voitto Perkeleestä ja kuolemasta,..."
Room. 6:1-14, Kol. 2:11-14
---"..syntien anteeksiantamus, Jumalan armo, Kristus kaikkinensa"
Apt. 2:38, Apt. 22:16, Gal. 3:27
---".. ja Pyhä Henki lahjoinensa"
Apt. 2:38,39, Joh. 3:5, 1.Kor. 12:13, 1. Kor. 6:11.
----
Jos ei näe mitään Hengen (jumalallista) työtä kasteessa, niin kasteesta jäljelle jää pelkkä vesi ja oma teko!
Hyvin monet helluntalaiset kieltävät Jumalan toiminnan kasteessa.
Helluntalainen EINO MANNINEN opettaa kirjassaan "EVANKELIUMIN KASTE (v:lta-57) näin:
"Sellainen lause, että "kaste on Jumalan teko" , on eräs useimmiten toistettuja, vailla Sanan tukea olevia iskulauseita lastenkastajilla.
...toimituksen paneminen Jumalan teoksi...on jo yliuskoa" (sivu 29).
Näin siis opettaa Manninen.
Jos Jumala ei toimi kasteessasi, niin kuka siinä sitten toimii?
Jääkö tosiaan kasteestasi jäljelle vain pelkkä vesi ja oma suoritus?- pieni ongelma
Tapio522 kirjoitti:
"Toinen Pekka" kirjoittaa kirkon opetuksesta:
"...kaste lupaa ja vaikuttaa: voitto Perkeleestä ja kuolemasta syntien anteeksiantamus, Jumalan armo, Kristus kaikkinensa ja Pyhä Henki lahjoinensa."
---
Laitan vielä muutaman Raamatun paikan.
---"..voitto Perkeleestä ja kuolemasta,..."
Room. 6:1-14, Kol. 2:11-14
---"..syntien anteeksiantamus, Jumalan armo, Kristus kaikkinensa"
Apt. 2:38, Apt. 22:16, Gal. 3:27
---".. ja Pyhä Henki lahjoinensa"
Apt. 2:38,39, Joh. 3:5, 1.Kor. 12:13, 1. Kor. 6:11.
----
Jos ei näe mitään Hengen (jumalallista) työtä kasteessa, niin kasteesta jäljelle jää pelkkä vesi ja oma teko!
Hyvin monet helluntalaiset kieltävät Jumalan toiminnan kasteessa.
Helluntalainen EINO MANNINEN opettaa kirjassaan "EVANKELIUMIN KASTE (v:lta-57) näin:
"Sellainen lause, että "kaste on Jumalan teko" , on eräs useimmiten toistettuja, vailla Sanan tukea olevia iskulauseita lastenkastajilla.
...toimituksen paneminen Jumalan teoksi...on jo yliuskoa" (sivu 29).
Näin siis opettaa Manninen.
Jos Jumala ei toimi kasteessasi, niin kuka siinä sitten toimii?
Jääkö tosiaan kasteestasi jäljelle vain pelkkä vesi ja oma suoritus?Ap5:32:
" Ja me olemme kaiken tämän todistajia.Niin myös Pyhä-Henki,
jonka Jumala on antanut niille, JOTKA HÄNTÄ
TOTTELEVAT."
Tuleeko se Pyhä-Henki niihin vanhempiin, jotka tottelevat kirkon opetusta vai pappiin, joka tottelee virkansa velvollisuuksia?
Vauvahan ei tottele ketään eikä mitään! pieni ongelma kirjoitti:
Ap5:32:
TOTTELEVAT."
Tuleeko se Pyhä-Henki niihin vanhempiin, jotka tottelevat kirkon opetusta vai pappiin, joka tottelee virkansa velvollisuuksia?
Vauvahan ei tottele ketään eikä mitään!"Pekka":
Apt.5:32: "Ja me olemme kaiken tämän todistajia.Niin myös Pyhä-Henki,
TOTTELEVAT."
---
Taidat sekoittaa lain ja evankeliumin toisiinsa!
Gal. 5:4 "Te olette joutuneet pois Kristuksesta, te, jotka tahdotte lain kautta tulla vanhurskaiksi; te olette langenneet pois armosta".
Gal. 3:2 "...lain teoistako saitte Hengen vai uskossa kuulemisesta"?
---
Uskovien kasteen kannattajat korostavat ihmisen omaa osuutta ja kuuliaisuutta kastetapahtumassa.
Tämä painotusero (ns. uskovien kasteen ja Raamatun mukaisen kasteen) tulee hyvin esiin silloin, kun kysytään, mikä on näiden kahden eri kasteen sisältö.
Uskovien kasteen kannattajat tekevät kasteestaan ihmisen omaa tekoa ja ratkaisua korostavan lain teon, johon ei liity mitään Pyhän Hengen työtä.
Näin he hävittävät raamatulliseen kasteeseen liittyvän Jumalan yksinomaista armotekoa ja lahjaa ilmentävän (evankeliumiin liittyvän)merkityksen.
Senpä takia moni kiusaantuukin, jos kysyy "onko kaste lakia vai evankeliumia" tai "miten Pyhä Henki liittyy kasteeseen".
Tämän huomaamme tästäkin ketjusta.
Niinpä nämä kysymykset pyritäänkin väistämään- kuka mitenkin.
Hyvin usein alkaa lapsen kasteen parjaaminen, eikä suoraa vastausta tule juuri keneltäkään uskovien kasteen kannattajalta.
Tämä on valitettavaa.- vastata kysymykseen?
Tapio522 kirjoitti:
"Pekka":
Apt.5:32: "Ja me olemme kaiken tämän todistajia.Niin myös Pyhä-Henki,
TOTTELEVAT."
---
Taidat sekoittaa lain ja evankeliumin toisiinsa!
Gal. 5:4 "Te olette joutuneet pois Kristuksesta, te, jotka tahdotte lain kautta tulla vanhurskaiksi; te olette langenneet pois armosta".
Gal. 3:2 "...lain teoistako saitte Hengen vai uskossa kuulemisesta"?
---
Uskovien kasteen kannattajat korostavat ihmisen omaa osuutta ja kuuliaisuutta kastetapahtumassa.
Tämä painotusero (ns. uskovien kasteen ja Raamatun mukaisen kasteen) tulee hyvin esiin silloin, kun kysytään, mikä on näiden kahden eri kasteen sisältö.
Uskovien kasteen kannattajat tekevät kasteestaan ihmisen omaa tekoa ja ratkaisua korostavan lain teon, johon ei liity mitään Pyhän Hengen työtä.
Näin he hävittävät raamatulliseen kasteeseen liittyvän Jumalan yksinomaista armotekoa ja lahjaa ilmentävän (evankeliumiin liittyvän)merkityksen.
Senpä takia moni kiusaantuukin, jos kysyy "onko kaste lakia vai evankeliumia" tai "miten Pyhä Henki liittyy kasteeseen".
Tämän huomaamme tästäkin ketjusta.
Niinpä nämä kysymykset pyritäänkin väistämään- kuka mitenkin.
Hyvin usein alkaa lapsen kasteen parjaaminen, eikä suoraa vastausta tule juuri keneltäkään uskovien kasteen kannattajalta.
Tämä on valitettavaa.Pyhä-Henki annetaan niille, jotka Häntä tottelevat!!!
Tajuat kuitenkin, että Pyhä-Henki saadaan USKOSSA KUULEMISESTA!! eikä kasteessa.
Sinä kyllä osaat lukea oikein, mutta luetun ymmär-
täminen on aika heikkoa.
Joten taas kasteoppisi veti vesiperän!!!! vastata kysymykseen? kirjoitti:
Pyhä-Henki annetaan niille, jotka Häntä tottelevat!!!
Tajuat kuitenkin, että Pyhä-Henki saadaan USKOSSA KUULEMISESTA!! eikä kasteessa.
täminen on aika heikkoa.
Joten taas kasteoppisi veti vesiperän!!!!Eipä, "Pekka", vastaustasi kuulu.
Jospa vielä kerran toistaisin kysymykseni:
"Miten Pyhä Henki liittyy kasteeseen"?
---
Kerrataampa vielä!
Sanoja "anna kastaa itsesi" vastaa kreikassa vain yksi sana (baptisai).
Sanoja "antaa" ja "itsesi" ei ole ollenkaan alkutekstissä.
Myöskään alkukielessä ei käytetä sanontaa "kastattaa itsensä".
Kastaa-verbi on säännöllisesti passiivissa, kun kerrotaan jonkun tulleen kastetuksi.
Kasteessa kyse ei siis ole lakihenkisestä ja ihmisen omaa tekoa korostavasta asiasta.
Voit tarkistaa/tarkistuttaa tämän itse.
-----
Kun on kyseessä kasteen ulkonainen toimittaja (siis kastaja; "KASTAKAA"), verbi on aktiivissa.
Esim. Apt. 9:18 sanotaan, että Paavali "otti kasteen" (tuli kastetuksi).
Passiivimuoto kastaa-verbissä ilmaisee sen, että kasteessa:
-toimii Jumala
-Ananias toimi välikappaleena
-ja Paavali oli kohde.
"...te olette vastaaottaneet PESON (kasteen), te olette pyhitetyt, te olette vanhurskautetut meidän HERRAMME JEESUKSEN KRISTUKSEN NIMESSÄ ja MEIDÄN JUMALAMME HENGESSÄ" (1. Kor. 6:11).- olla selittämisen
Tapio522 kirjoitti:
Eipä, "Pekka", vastaustasi kuulu.
Jospa vielä kerran toistaisin kysymykseni:
"Miten Pyhä Henki liittyy kasteeseen"?
---
Kerrataampa vielä!
Sanoja "anna kastaa itsesi" vastaa kreikassa vain yksi sana (baptisai).
Sanoja "antaa" ja "itsesi" ei ole ollenkaan alkutekstissä.
Myöskään alkukielessä ei käytetä sanontaa "kastattaa itsensä".
Kastaa-verbi on säännöllisesti passiivissa, kun kerrotaan jonkun tulleen kastetuksi.
Kasteessa kyse ei siis ole lakihenkisestä ja ihmisen omaa tekoa korostavasta asiasta.
Voit tarkistaa/tarkistuttaa tämän itse.
-----
Kun on kyseessä kasteen ulkonainen toimittaja (siis kastaja; "KASTAKAA"), verbi on aktiivissa.
Esim. Apt. 9:18 sanotaan, että Paavali "otti kasteen" (tuli kastetuksi).
Passiivimuoto kastaa-verbissä ilmaisee sen, että kasteessa:
-toimii Jumala
-Ananias toimi välikappaleena
-ja Paavali oli kohde.
"...te olette vastaaottaneet PESON (kasteen), te olette pyhitetyt, te olette vanhurskautetut meidän HERRAMME JEESUKSEN KRISTUKSEN NIMESSÄ ja MEIDÄN JUMALAMME HENGESSÄ" (1. Kor. 6:11).lahja, mutta ei luetun ymmärtämisen lahjaa.
Stefanos kysyi hoviherralta: Ymmärrätkös myös mitä
luet?
Sinä et näytä ymmärtävän, vaan selittämällä luulet
muuttavasi Raamatun totuuden!
Kastettava on aina passiivisessa tilassa KUN HÄN ANTAA KASTAA ITSENSÄ.
Tähän ei sisälly mitään väkivaltaa, kuten vau-
vakasteessa!
Lakihenkistä on nimenomaa vanhempien yritys väkisin pelastaa pieni vauva!!!! olla selittämisen kirjoitti:
lahja, mutta ei luetun ymmärtämisen lahjaa.
Stefanos kysyi hoviherralta: Ymmärrätkös myös mitä
luet?
Sinä et näytä ymmärtävän, vaan selittämällä luulet
muuttavasi Raamatun totuuden!
Kastettava on aina passiivisessa tilassa KUN HÄN ANTAA KASTAA ITSENSÄ.
Tähän ei sisälly mitään väkivaltaa, kuten vau-
vakasteessa!
Lakihenkistä on nimenomaa vanhempien yritys väkisin pelastaa pieni vauva!!!!"Pekka" :Tähän ei sisälly mitään väkivaltaa, kuten vauvakasteessa"!
---
Tehän siunaatte pienet lapsenne.
Mikä sinänsä on OIKEIN!
Eikö se ole yhtälailla "väkivaltainen" teko?
Tuskimpa kukaan kyselee siihen pieneltä vauvalta lupaa.
--
SALLITAAN lapselle siunaus, sallitaan myös kaste ja sen tuoma siunaus...ei estellä.
Ei toimita niin, kuten opetuslapset tekivät, kun estelivät vanhempia tuomasta lapsiaan Jeesuksen tykö (Mark. 10:13-16) ja ottamasta vastaan Jumalan valtakuntaa (jae 15).vastata kysymykseen? kirjoitti:
Pyhä-Henki annetaan niille, jotka Häntä tottelevat!!!
täminen on aika heikkoa.
Joten taas kasteoppisi veti vesiperän!!!!"Pekka":
"Tajuat kuitenkin, että Pyhä-Henki saadaan USKOSSA KUULEMISESTA"!!
---
Ovatko pienet lapset kaikki kuuroja?
--
Lapsen uskosta
Jeesus ei aseta mitään ikärajaa uskomiselle.
“Ja joka viettelee yhden näistä pienistä, jotka uskovat, sen olisi parempi, että myllynkivi olisi pantu hänen kaulaansa ja hänet olisi heitetty mereen”. (Mk 9:42)
Koska pikkulapsi voi olla Jumalan rakkauden kohde, hänen armonsa vastaanottaja (Mark. 10:15), yksi niiden, joiden on Jumalan valtakunta, hänet voidaan myös kastaa.
Tietyn kypsyneisyyden (ns. ymmärtäväinen ikä) katsominen kasteen ehdoksi sisältää mielivaltaisen lisäyksen Raamatun armo-oppiin.
Kypsyneisyys ei ole mikään pelastuksen lähde Jumalan armon rinnalle.
(Kaste on Jumalan teko; se ei ole ihmisen teko.)- lapsille siunaus,
Tapio522 kirjoitti:
"Pekka":
"Tajuat kuitenkin, että Pyhä-Henki saadaan USKOSSA KUULEMISESTA"!!
---
Ovatko pienet lapset kaikki kuuroja?
--
Lapsen uskosta
Jeesus ei aseta mitään ikärajaa uskomiselle.
“Ja joka viettelee yhden näistä pienistä, jotka uskovat, sen olisi parempi, että myllynkivi olisi pantu hänen kaulaansa ja hänet olisi heitetty mereen”. (Mk 9:42)
Koska pikkulapsi voi olla Jumalan rakkauden kohde, hänen armonsa vastaanottaja (Mark. 10:15), yksi niiden, joiden on Jumalan valtakunta, hänet voidaan myös kastaa.
Tietyn kypsyneisyyden (ns. ymmärtäväinen ikä) katsominen kasteen ehdoksi sisältää mielivaltaisen lisäyksen Raamatun armo-oppiin.
Kypsyneisyys ei ole mikään pelastuksen lähde Jumalan armon rinnalle.
(Kaste on Jumalan teko; se ei ole ihmisen teko.)mutta kun se siunaaminen ei riitä teille. Tehän väitätte, että kasteeseen sisältyy kaikki Raamatun lupaukset.
Te komennatte Pyhää-Henkeä.
Lastahan petetään tuollaisessa valheellisessa lu-
paamisessa.
Miksi et vastaa edellä esitettyyn kysymykseen?:
TOTTELEVAT."
Millä tavalla vauva tottelee Jumalaa?
Kenelle tässä luvataan Pyhä-Henki? - viisaasti, kun
lapsille siunaus, kirjoitti:
mutta kun se siunaaminen ei riitä teille. Tehän väitätte, että kasteeseen sisältyy kaikki Raamatun lupaukset.
Te komennatte Pyhää-Henkeä.
Lastahan petetään tuollaisessa valheellisessa lu-
paamisessa.
Miksi et vastaa edellä esitettyyn kysymykseen?:
TOTTELEVAT."
Millä tavalla vauva tottelee Jumalaa?
Kenelle tässä luvataan Pyhä-Henki?vaikenet, etkä jatka enää tuota epäraamatullista
vauvakastemagian levittämistä.
Jatka samalla linjalla!
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi423116Lubondaksentiellä taitaa huomenna tyssätä!
Nyt TAX-1 hakee kolmatta kertaa poikkeuslupaa venevajan muuttamiseksi kesäasuntoon! Sari Paljakka ehdottaa lautakunnalle41891Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!3231822- 1291736
Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!651293Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan91229- 751209
"Elokapina": "Olemme tyhjentäneet renkaan autostasi
älä ota henkilökohtaisesti." Asialla on ilmastonmuutoksen takia autojen renkaita tyhjentävä Tyre Extinguishers -aktivis1411171Kun satutin sinua
Niin vihasin itseäni. Kaikki paha minkä sinulle suuntasin oli pahuutta itseäni kohtaan. Puhuttelit sieluani. Tunsin rakk341163- 721117