Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Akvaarion ammattilaisille!!!

... =)

Hejssan!! =)

Oon muuttamassa, ja ajatteiln nyt, kun akvaario pitää joka tapauksessa tyhjentää, uusia tiivisteet.

Eli kysyisin, että miten teen sen? Pitääkö vanhan tiivisteet poistaa? Ja jos pitää, miten kannattaa? Mitä silikonia käyttää? Kauan kestää kuivua? Ja miten voin olla 100-varma, että oon tehny kaikki oikein?

Voisin vielä lisätä tähän että minulla on n.85-litranen akvaario, jos sitä tietoa nyt johonkin tarvitsee... =)

KIITOS kaikille vastauksista!! =)

10

4008

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • iisa

      Ei tässä mitään ammattilaisia olla, mutta autan sen verran kun osaan :)

      "Oon muuttamassa, ja ajatteiln nyt, kun akvaario pitää joka tapauksessa tyhjentää, uusia tiivisteet."

      Onko kaloille varapaikka reiluksi kuukaudeksi? Kun vaihdat silikonit ja kypsytät altaan uudelleen menee reilu kuukausi ennen kuin kalat voivat palata vanhaan altaaseen.

      "Eli kysyisin, että miten teen sen? Pitääkö vanhan tiivisteet poistaa? Ja jos pitää, miten kannattaa? Mitä silikonia käyttää? Kauan kestää kuivua? Ja miten voin olla 100-varma, että oon tehny kaikki oikein?"

      Vanhat silikonit pitää poistaa, terävällä veisellä (partaveitsellä). Käytä akvaarioille tarkoitettua silikonia, muissa on myrkkyjä jotka tappavat kalat. Kuivuminen kestää ehkä viikon verran jos koko altaan silikonit aiot vaihtaa. Et mitenkään voi olla 100% varma, pitää olla ripaus hulluutta ja paljon rohkeutta jos lähtee itse vaihtamaan ensimmäistä kertaa silikonit koko altaaseen, jolla on kokoa kuitenkin se 85-litraa. Sen sisälle laitettava vesi kun painaa jo aika paljon.

      Itse en menisi moista hommaa tekemään ilman kokeneempaa "silikonistia", mutta jostainhan se on jokaisen aloitettava. Suosittelen vierailemaan linkkien keskustelupalstoilla ja kysymään lisää neuvoja /apua hommaan.

      http://www.aqua-web.org
      http://www.lemmikkipalstat.net --->akvaariopalsta

    • blub

      1. Peset altaan oikein hyvin ja kuivumista odotellessa kipaiset akvaariokauppaan ostamaan riittävänkokoisen tuubin silikonia (ja puristimen). Halvemmalla pääset jos ostat rautakaupasta, mutta joudut itse tarkistamaan tai varmistamaan myyjäsedältä ettei silikoni ole homesuojattua versiota. Tuubi jossa lukee jossain kohtaa "soveltuu akvaarioihin" tms tai kyljessä on akvaarion kuva on sopivaa.

      2. Raaputtelet altaan sisäkulmista vanhat silikonit pois mahdollisimman tarkkaan esim partaterän, mattoveitsen tms avulla. Varo koskemasta lasien välissä olevaan silikoniin, joka pitää altaan koossa, vain ne sisätiivisteet.

      3. puhdista lasit rasvoista silikonoitavista kohdista sinolilla tai asetonilla

      4. pursottele uudet silikonit kulmiin mahdollisimman tasaisesti, varo ilmakuplia, tasoita saippuavesisormella tai pyöreäpäisellä lastalla, lusikalla tms. Tuuleta etikkahuurut pois jos haluat hengittääkin samalla.

      5. odottele muutama päivä rauhassa jotta silikoni kuivuu kunnolla (lunttaa tarkempi kuivumisaika tuubin kyljestä)

      6. rapsuttele partaterällä pois vääriin paikkoihin eksyneet silikonituhrut. Huuhtele allas hyvin.

      7. kanna allas kylppäriin ja testaa pitääkö vettä, jos pitää niin olet tehnyt kaiken oikein, jos ei niin koita paikallistaa vuotokohta ja tutki saako sen paikattua vai pitääkö aloittaa alusta...

    • ...
    • nannu

      Hei,
      itse juuuri uusin ensimmäistä kertaa 140-litraisen akvaarion silikoonit, joten voin kertoa omat kokemukset. Ensinnäkin, projekti ei ollut helppo, muttei mahdoton. Nyt seuraava projekti sujuisi varmaankin ripeämpään, koska on yhtä kokemusta rikkaampi.
      Silikoonit täytyy uusia koko altaasta, yhtä kohtaa ei voi korjata, sillä uuden silikoonin ja vanhan silikoonin rajakohta voi alkaa vuotamaan.Tämä tarkoittaa myös sitä, että mikäli allas vuotaa silikoonirempan jälkeen, ei sitä periaatteessa voi korjata vain vuotokohdasta, vaan kaikki silikoonit on revittävä uudestaan ja aloitettava alusta.

      1. raaputin silikoonit pois kirurginveitsellä, lasien kulmakohtaan hyvä väline oli linoleikkaukseen tarkoitettu raaputusterä, jonkä kärki on suorakulma. Sillä voi turvallisesti vetää lasien liitoskohdan, koska terä ei mene lasien väliin. Handylla (tarkoitettu maalin raaputtamiseen pois laseista, saa rautakaupasta) sai hyvin loput silikoonijämät pois.

      2. silikoonimurusten poisto imuroimalla ja saumojen puhdistus sinolilla ja karhealla rätillä.

      3. teippasin maalarinteipillä sopivanlevyiset saumat (en suosittele teipin käyttöä, syy seuraa tuonnempana)

      4.silikooni kannattaa ostaa isommissa tuubeissa (0.3 l tuubi) ei niitä pieniä, tavallisissa putkiloissa olevia, eivät riitä ja tulee kalliiksi. Tarvitset tuohon isompaan putkiloon lisäksi puristimen. Itse käytin Bostikin lasisilikoonia, jossa on kyljessä akvaarion kuva, putkilo maksoi 5 euroa, puristin 6 euroa. Omaan 140 litraiseen meni puolitoista putkiloa, itse selviät kevyesti yhdellä, ellet joudu korjailemaan.

      5. Seuraavaksi on ripeyttä tarvitsevat työvaiheet. Testasimme silikoonin levitykseen käytettäviä työvälineitä ja päädyimme kameran filmikoteloon, sillä sai mukavan koveran ja sopivan levyisen silikonisauman. Yleensä immeiset käytävät levittämiseen omaa sormeaan. Kastoimme filmikoteloa aina astianpesuainevedessä, jolloin silikooni ei tartu siihen niin helposti. Siisteimmät saumat saa, kun levittää silikoonin kerrallaan yhteen saumaan, levittää sen samantien filmikotelolla ja ottaa heti maalarinteipin pois. Sitten vasta taas seuraavan sauman kimppuun. Teimme perustavanlaatuisen virheen emmekä ottaneet maalarinteippejä välittömästi silikoonin levittämisen jälkeen vaan teimme pari saumaa samaan syssyyn, jolloin silikoonin pinta oli jo sen verran kuivahtanut, että teippi repi saumasta silikoonia ja jälki tuli röpelöiseksi.

      6. annan akvaarion kuivahtaa viikon verran ennen koetäyttöä, joka itselläni tapahtuu vasta ensi viikolla. Sormet ja varpaat ovat jo valmiiksi ristissä ;)

    • juha

      Ei ymmärrä miksi niitä silikooneja pitäisi joka muuton yhteydessä alkaa raaputtelemaan?

      Kertokaas arvon asiantuntijat kun osaatte neuvoa silikoonien raaputtamisesta,pursottamisesta jne. seikkaperäisiä selostuksia.

      Miksi niitä silikooneja pitäisi alkaa raaputtelemaan ja pursottelemaan Joka välissä? Varmuuden vuoksiko?

      • nannu

        Mikä riepoo, Juha?
        Yleensä akvaarion silikooneille annetaan ohjeistuksena kymmenen vuoden ikä. Tämä ei ole mikään sääntö, akvaario voi kestää vuotamatta pitempään tai vuotoja voi tulla jo parinkin vuoden sisällä. Silikooni on aine, joka ajan kuluessa väsyy ja haurastuu ja täten akvaario saattaa alkaa vuotamaan.
        Akvaarion silikoonit on hyvä tarkastaa aika ajoin. Mikäli ne kovin repsottavat tai tuntuvat haperoilta, kannattaa ne uusia tai ostaa uusi akvaario. Ihan sen takia, ettei joskus löydy lattialta kymmeniä, jopa satoja litroja vettä.
        Mielenkiintoinen asia, että tunnuit ottavan herneen nenääsi siitä, että joku neuvoo seikkaperäisesti miten silikooniremontti on hyvä tehdä. Ei tämä tarkoita, että sinun täytyy heti tarttua toimeen ja suorittaa silikooniremontti tai jokaisen akvaarion tyhjennyksen yhteydessä täytyy silikoonit vaihtaa. Eihän alkuperäinen kysyjä ollut tekemässä tätä joka välissä, niinkuin itse tuumasti. Mistä sen edes päättelit, että joka välissä se täytyisi tehdä?
        Minä vaihdoin silikoonit akvaariooni, sillä vanhat, hauraat ja repsottavat saumat epäilyttivät. Jokainen punnitkoon oman akvaarion kunnon omalla tahollaan.


      • juha
        nannu kirjoitti:

        Mikä riepoo, Juha?
        Yleensä akvaarion silikooneille annetaan ohjeistuksena kymmenen vuoden ikä. Tämä ei ole mikään sääntö, akvaario voi kestää vuotamatta pitempään tai vuotoja voi tulla jo parinkin vuoden sisällä. Silikooni on aine, joka ajan kuluessa väsyy ja haurastuu ja täten akvaario saattaa alkaa vuotamaan.
        Akvaarion silikoonit on hyvä tarkastaa aika ajoin. Mikäli ne kovin repsottavat tai tuntuvat haperoilta, kannattaa ne uusia tai ostaa uusi akvaario. Ihan sen takia, ettei joskus löydy lattialta kymmeniä, jopa satoja litroja vettä.
        Mielenkiintoinen asia, että tunnuit ottavan herneen nenääsi siitä, että joku neuvoo seikkaperäisesti miten silikooniremontti on hyvä tehdä. Ei tämä tarkoita, että sinun täytyy heti tarttua toimeen ja suorittaa silikooniremontti tai jokaisen akvaarion tyhjennyksen yhteydessä täytyy silikoonit vaihtaa. Eihän alkuperäinen kysyjä ollut tekemässä tätä joka välissä, niinkuin itse tuumasti. Mistä sen edes päättelit, että joka välissä se täytyisi tehdä?
        Minä vaihdoin silikoonit akvaariooni, sillä vanhat, hauraat ja repsottavat saumat epäilyttivät. Jokainen punnitkoon oman akvaarion kunnon omalla tahollaan.

        Ai mikä riepoo?
        Tasapäisyys ja turha työ ja ylenmääräinen varmuuden maksimointi mm.

        Joku kysyy miten vaihdetaan silikoonit?Vastauksena tulee nippu työselostuksia.Hyvä niin.
        Mutta kellään ei tule mieleen kysyä onko vaihto todellakin tarpeellista?

        Maailmassa tehdään niinpaljon turhaa työtä ja jotkut on vakuuttuneita,että silikoonit pitäisi vaihtaa "varmuuden vuoksi" milloin minkäkin ajan välein.

        Taas yksi tyypillinen kommentti tuo seurauksilla pelottelu.Silikooneja olen jonkinverran laittanut ja suuri osa vaihdoista on turhia.
        Monet vaan huhujen takia luulevat,että niitä pitää alvariinsa olla raaputtamassa.

        Tavallaan sama se,palkka tulee turhastakin työstä,mutta joskus ihmetyttää nämä "varmuuden vuoksi jutut"

        Jos haluaa pelata varman päälle ettei tule vahinkoja.Ei kannata nousta sängystä ylös eikä tehdä yhtään mitään,tai no sitten voi kyllä tulla makuuhaavoja.
        Helppoa ei ole sekään.


      • ... =)
        juha kirjoitti:

        Ai mikä riepoo?
        Tasapäisyys ja turha työ ja ylenmääräinen varmuuden maksimointi mm.

        Joku kysyy miten vaihdetaan silikoonit?Vastauksena tulee nippu työselostuksia.Hyvä niin.
        Mutta kellään ei tule mieleen kysyä onko vaihto todellakin tarpeellista?

        Maailmassa tehdään niinpaljon turhaa työtä ja jotkut on vakuuttuneita,että silikoonit pitäisi vaihtaa "varmuuden vuoksi" milloin minkäkin ajan välein.

        Taas yksi tyypillinen kommentti tuo seurauksilla pelottelu.Silikooneja olen jonkinverran laittanut ja suuri osa vaihdoista on turhia.
        Monet vaan huhujen takia luulevat,että niitä pitää alvariinsa olla raaputtamassa.

        Tavallaan sama se,palkka tulee turhastakin työstä,mutta joskus ihmetyttää nämä "varmuuden vuoksi jutut"

        Jos haluaa pelata varman päälle ettei tule vahinkoja.Ei kannata nousta sängystä ylös eikä tehdä yhtään mitään,tai no sitten voi kyllä tulla makuuhaavoja.
        Helppoa ei ole sekään.

        Ei huolta Juha!! =) En varmasti aio tehä turhaa työtä!! Ei sovi mun luonteelle.... ;)

        Akvaario on ollut mulla jo 7w ja ite ostin sen käytettynä! En tiä onx sille ikinä tehty mitään... Eli remontti vois olla tarpeen... Saa nähä alanko sitä kuitenkaan tekemään, ku painaa muutto ja lakkiaiset päälle. Onnex on toinen, melkein samankokonen säilössä! =)

        KIITOS kaikille neuvoista!! Tietenki saa laittaa lisää, jos vaan keksii... Tai jos on hyviä vinkkejä! =)


      • -blub-

        Itse en vaihtaisi "varmuuden vuoksi" tai "joka muuton yhteydessä", mutta jos joku sen haluaa tehdä niin siitä vaan.
        Jos allas vuotaa tai saumat ovat selvästi hyvin kuluneen näköiset ja repsottavat niin sitten kannattaa vaihtaa. Ja jos aihetta vaihtoon on niin tokihan se muuton yhteydessä kannattaa tehdä kun allasta joutuu joka tapauksessa ronkkimaan ja tyhjentämään.
        Itselläni on alkanut vuotaa yksi allas saumasta, ja siinä silikonit todellakin olivat jo silminnähden huonossa kunnossa, olisi kannattanut vaihtaa vuotoa edeltäneen muuton yhteydessä.


      • Anonyymi
        juha kirjoitti:

        Ai mikä riepoo?
        Tasapäisyys ja turha työ ja ylenmääräinen varmuuden maksimointi mm.

        Joku kysyy miten vaihdetaan silikoonit?Vastauksena tulee nippu työselostuksia.Hyvä niin.
        Mutta kellään ei tule mieleen kysyä onko vaihto todellakin tarpeellista?

        Maailmassa tehdään niinpaljon turhaa työtä ja jotkut on vakuuttuneita,että silikoonit pitäisi vaihtaa "varmuuden vuoksi" milloin minkäkin ajan välein.

        Taas yksi tyypillinen kommentti tuo seurauksilla pelottelu.Silikooneja olen jonkinverran laittanut ja suuri osa vaihdoista on turhia.
        Monet vaan huhujen takia luulevat,että niitä pitää alvariinsa olla raaputtamassa.

        Tavallaan sama se,palkka tulee turhastakin työstä,mutta joskus ihmetyttää nämä "varmuuden vuoksi jutut"

        Jos haluaa pelata varman päälle ettei tule vahinkoja.Ei kannata nousta sängystä ylös eikä tehdä yhtään mitään,tai no sitten voi kyllä tulla makuuhaavoja.
        Helppoa ei ole sekään.

        Jos muutat kahden kuukauden välein 60l akvaarion kanssa niin onhan se hölmöä. Mutta kun alat kuutiometrin allasta siirtämään niin siinä on mietittävä kylliksi, on tapetoinnit väliaikainen akvaario kaloille ja kaikki pitää saada tehtyä nopeasti. Puhutaan minimissään 3-4 vuorokautta. Jos olette nopeampia niin jotain jää huomioimatta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2184
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2013
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1632
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1460
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      75
      1420
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1347
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1324
    8. 50
      1215
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1180
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1169
    Aihe