Vestibuliitti :(

Nainen 81

Hei!

Minulla on todettu vestibuliitti, mutta en ole saanut gynekologilta jolla olen asian takia käynyt juurikaan minkäänlaista apua...Vaiva vaan jatkuu ja koko elämä menee pilalle :(

Osaisiko joku neuvoa jonkun hyvän gynekologin tampereelta, jolle kannattaisi varata aika?

Ja muutenkin vinkkejä tämän sairauden hoidosta ottaisin vastaan mielelläni ja kokemuksia!

11

2056

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • VD...

Ainakin J. Paavonen Helsingissä ja Väestöliiton lääkärit Helsingissä ovat hyvin perehtyneitä vaivaan.

Minun vestibuliittini lähti jättämällä e-pillerit kokonaan. Tähän kului aikaa puolisen vuotta. Lisäksi käytin ja käytän Vagifem -nimisiä kapseleita (vain reseptillä).

• Nainen 81

Paavosesta olen kuullutkin, mutta eipä taida olla varaa siihen lääkäriin... Mites ne väestöliiton lääkärit, voinko siis varata sinne aikaa vaikka asun Tampereella ja osaatko sanoa, että minkä hintasta siellä käyminen on? Ja e-pillereitä en ole käyttänytkään, joten niistäkään tämä ei johdu.

• VD....
        Nainen 81 kirjoitti:

Paavosesta olen kuullutkin, mutta eipä taida olla varaa siihen lääkäriin... Mites ne väestöliiton lääkärit, voinko siis varata sinne aikaa vaikka asun Tampereella ja osaatko sanoa, että minkä hintasta siellä käyminen on? Ja e-pillereitä en ole käyttänytkään, joten niistäkään tämä ei johdu.

Väestöliiton lääkärin hintaa en muista, mutta yksityisen lääkärin hinta se kuitenkin oli. Muista, että saat Kela-korvauksen joka tapauksessa!

Väestöliiton lääkärille voi hakeutua, vaikka asuisi muualla. Minä matkustin 500 kilometriä, sillä kotipaikkakunnallani (pienessä kaupungissa) gynekologit eivät ottaneet vaivaani vakavasti.

Väestöliitolle soittaessasi kerro ongelmastasi puhelimeen vastaavalle, jotta hän voi laittaa sinut oikealle lääkärille.

Tosiaan sinulle on myös fysioterapiaa tarjolla, kysy siitä lääkärillä käydessäsi.

• Ollas hyvä!

Itsehoidossa tärkeintä on ihon ja limakalvojen oikea hoito. Alapesu vain vedellä. Kuivaaminen tulee tehdä hellästi, ei hankaamalla. Kuivia limakalvoja voi hoitaa apteekista reseptittä saatavilla lotioneilla ja nesteillä. Puuvillainen, valkoinen alusvaate on paras. Mitään vuotosuojaa ei tule käyttää kuin se aika, jolloin se on välttämätöntä. Yhdyntäkipua voi lievittää liukasteilla ja tarvittaessa puuduttavilla voiteilla. Hiivasienitulehdusten esiintyvyyttä voi vähentää välttämällä sokeria - siis myös makeisia - ja vaaleaa leipää.

Onko sinulla vaginismusta? Tätä voidaan hoitaa fysioterapialla.

Lääkäri voi hoitaa kipua myös pistoksin ja viimeisenä keinona myös leikkauhoito on mahdollinen.

• nainen 81

mulla kai ole sitä vaginimusta, koska lääkäri ei ainakaan maininnut siitä mitään...Vai miten se voidaan todeta, että onko sitä?

Ja hiivatulehduksista sen verran, että sitä mulla ei ole ollut koskaan...

• kyllä, jos
        nainen 81 kirjoitti:

mulla kai ole sitä vaginimusta, koska lääkäri ei ainakaan maininnut siitä mitään...Vai miten se voidaan todeta, että onko sitä?

Ja hiivatulehduksista sen verran, että sitä mulla ei ole ollut koskaan...

olisi. Sen huomaa yhdynnässä, ainakin miehesi huomaisi asian.

• ..vaan

Mä kärsin vestibuliitista usean vuoden. Kaikki mahdolliset hoidot ja keinot kävin läpi, lopulta leikkaus auttoi. Toki monet onneksi pääsevät helpommalla sen kanssa.
      Tuosta tampereen gyne tilanteesta senverran, että mä varmaan soittelisin lääkäriasemille ja yrittäisin kysellä niiden gynekologien vestibuliittitietämyksestä. Täytyis vaan toivoa että puhelimeen vastaisi ystävällinen ja avulias ihminen.
      Suosittelen sinua tutustumaan esimerkiksi verkkoklinikan vestibuliittikeskusteluihin. Joskin se on hieman hiljainen ollut viimeaikoina, niin ainakin siellä voi lueskella kanssakärsivien kokemuksista sekä varmasti saa vinkejä vb:n kanssa elämisestä ja sen hoidoista. Katotaan saanko sen linkin tähän : http://www.verkkoklinikka.fi/keskustelut/&c=8362491&f=6103845
      Ja tossa olis vielä linkki toiseenkin keskusteluun
      http://keskustelu.plaza.fi/ellit/liikunta-ja-terveys/keskustelu/t1518225

Kovasti jaksamista sulle tuon vaivan kanssa. Jos se yhtään lohduttaa, niin meitä on useita. Hyvää loppukesää :)

• Nainen 81

vastauksistanne! Kysyisin vielä, että onko tämän vestibuliitin hoitamiseksi mahdollista määrätä jokin masennuslääkkeen tyylinen vai olenko ymmärtänyt ihan väärin?

Täytyy varmaankin sitten soitella nyt ensiksi lääkärikeskuksiin täällä tampereella ja jos ei näin tule apua niin varata aikaa sitten sinne väestöliiton lääkärille..

• ..vaan
        Nainen 81 kirjoitti:

vastauksistanne! Kysyisin vielä, että onko tämän vestibuliitin hoitamiseksi mahdollista määrätä jokin masennuslääkkeen tyylinen vai olenko ymmärtänyt ihan väärin?

Täytyy varmaankin sitten soitella nyt ensiksi lääkärikeskuksiin täällä tampereella ja jos ei näin tule apua niin varata aikaa sitten sinne väestöliiton lääkärille..

Mulle ei ainakaan ikinä mainittu mistään masennuslääkkeistä. Enkä usko että niitä pelkkään vestibuliittiin määrätään, tai että niistä ainakaan apua olisi vestibuliitin tulehtuneisiin kipupisteisiin ja kosketusarkuuteen. Ymmärtääkseni masennuslääkkeitä määrätään esimerkiksi neuralgisen vulvodynian oireisiin. Mut en sit tiiä.
        Kävitkö jo kattelemassa niitä keskusteluita? Toivottavasti niistä löytyy apua mieltäsi vaivaaviin asioihin. Pidän peukkuja pystys et pääset hyvälle, asiantuntevalle lääkärille :)

• Nainen 81
        ..vaan kirjoitti:

Mulle ei ainakaan ikinä mainittu mistään masennuslääkkeistä. Enkä usko että niitä pelkkään vestibuliittiin määrätään, tai että niistä ainakaan apua olisi vestibuliitin tulehtuneisiin kipupisteisiin ja kosketusarkuuteen. Ymmärtääkseni masennuslääkkeitä määrätään esimerkiksi neuralgisen vulvodynian oireisiin. Mut en sit tiiä.
        Kävitkö jo kattelemassa niitä keskusteluita? Toivottavasti niistä löytyy apua mieltäsi vaivaaviin asioihin. Pidän peukkuja pystys et pääset hyvälle, asiantuntevalle lääkärille :)

olen käynyt lukemassa keskustelut ja tuntuu toisaalta vielä kauheemmalta, kun luin että jotkut ovat kärsineet tästä vaivasta jo todella monta vuotta :( Itselläni takana vasta vähän yli vuosi ja jo nyt on olo todella kauhea kaikinpuolin, mutta kyllähän siellä oli osa kirjottaneista jo tästä parantuneitakin, onneksi :)

• Vihdoinkin apua

Tampereelta en osaa nimetä asiantuntevaa lääkäriä, mutta suosittelisin ehdottomasti sinua menemään Helsinkiin Jorma Paavosen vastaanotolle, niin saat kertaheitolla apua vaivaasi, ja mikä tärkeintä, toivoa paranemiseen...

Vestibuliitti on sellainen sairaus, jonka hoidossa ei kannata säästellä aikaa eikä vaivaa. Voimia!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      94
      1763
    2. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      358
      1189
    3. Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"

Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna
      Suomalaiset julkkikset
      18
      1178
    4. Mikä on horoskooppisi?

Entä tiedätkö kaivattusi?
      Ikävä
      96
      1048
    5. Onks se väärin jos

Tutustuttaisiin edes vähän enemmän?
      Ikävä
      63
      838
    6. Vanhemmalle naiselle

Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam
      Ikävä
      36
      821
    7. Hyvää yötä

Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      764
    8. Mitä meidän välillä

Tulee tapahtumaan? Sinusta paljon kiinni
      Ikävä
      46
      706
    9. Lapuan liike nyt! rähinöimässä Tampereella

Avoimen rasistisen ja fasistisen sinimustan liikkeen poprukat riehuvat Tampereella parasta aikaa.
      Maailman menoa
      132
      698
    10. En vaan ymmärrä

Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla
      Ikävä
      42
      690
    Aihe