Moottoripyörien huoltovälit

Köyhäilijä

Autoissa on nykyään yleisesti 15-20.000 km:n huoltovälit, myös öljynvaihdoissa. Miksi moottoripyörien moottoreita, jotka saattavat olla hyvinkin pikkuauton moottorin kokoisia, pitää huoltaa ja öljyt vaihtaa muutaman tuhannen kilometrin välein? Hyvin yleinen huoltoväli on esim. 6.000 km. Joissakin merkeissä venttiileitäkin pitää säätää 10.000 km:n välein.

Onko syy yksinkertaisesti rahastus (jos on varaa ostaa kallis pyörä, on varaa huollattaakin)? Turhaankinko?)

35

6973

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pelkästä rahastuksesta.

      edes silloin, vaikka huollot tekee merkkiliike. Tässä muutama syy miksi mp, huollot tehdään useammin: Yhteinen öljy moottorilla ja vaihteistolla. Moottorin suurempi kierrosnopeus. Parhaassakin tapauksessa kausittainen käyttö. Moottori on myös öljytilavuudeltaan usein pienempi kuin auton moottori, samoin jäähdytysnesteen määrä on yleensä alle 2 litraa jne.

      • vielä lisäksi

        Plus että mp:n tekniikka on vanhanaikaista, kaasutinkoneita pääosin, ja vielä ajetaan yleensä mineraaliöljyillä. Tiheästä huollosta huolimatta mp:n kone kestää hyvä jos 100tkm, kun nykyauton kone helposti >300tkm. Miksihän muuten iso pyörä maksaa lähes pikkuauton verran, vaikka kaikkea on paljon vähemmän? Mikä ihme niissä maksaa?


      • ihmetellyt miksi
        vielä lisäksi kirjoitti:

        Plus että mp:n tekniikka on vanhanaikaista, kaasutinkoneita pääosin, ja vielä ajetaan yleensä mineraaliöljyillä. Tiheästä huollosta huolimatta mp:n kone kestää hyvä jos 100tkm, kun nykyauton kone helposti >300tkm. Miksihän muuten iso pyörä maksaa lähes pikkuauton verran, vaikka kaikkea on paljon vähemmän? Mikä ihme niissä maksaa?

        timanttisormus maksaa niin paljon vaikka siinä ei ole mitään tekniikkaa. Samoin on rolexin kanssa kun kelloista puhutaan, miksi sekin maksaa niin paljon vaikka monissa kelloissa on paljon enemmän osia ja uudempaa tekniikkaa. On tämä outo tämä maailma.


      • Anonyymi
        ihmetellyt miksi kirjoitti:

        timanttisormus maksaa niin paljon vaikka siinä ei ole mitään tekniikkaa. Samoin on rolexin kanssa kun kelloista puhutaan, miksi sekin maksaa niin paljon vaikka monissa kelloissa on paljon enemmän osia ja uudempaa tekniikkaa. On tämä outo tämä maailma.

        olen puoliammattilaisena maalannut vähän yli tuhat taulua,
        kalleimman 30x40 cm kokoisen myin aikoinaan 1600e,
        maalaamiseen ja kehystämiseen meni puoli päivää,
        entä kun oikein kuuluisat ovat maalanneet samassa ajassa taulun
        ja myyneet niitä kymmenillä ja sadoilla tuhansilla,
        myöhemmin niistä saatettu maksaa miljoonia,
        mikä niissä oikein maksaa, sanokaa ny


    • Kra

      On venytetty osittain keinotekoisestikin ihan markkina- ja kilpailusyistä, sielläkin on joillakin merkeillä tullut jo seinä vastaan kun on koneita alkanut paukkumaan ennen aikojaan. Tosin 20--30 vuotta takaperin autoissa oli liiankin paljon huoltokohteita ja huoltovälit hyvin paljon lyhyempiä. Nyt on tultu toiseen ääripäähän, ehkä sieltä se kultainen keskitiekin vielä joskus löytyy(?)

      Prätkillä ei (onneksi) ainakaan vielä ole sellaista pakottavaa tarvetta ollut alkaa kikkailemaan huoltojen kanssa.

      Mitä tehokkaampi ja herkempi tekniikka on kyseessä sitä tarkemmaksi huoltojen merkitys tulee ja nyky prätkä on hyvä esimerkki tästä kehityksestä.

    • mittari 

      Huolto- ja öljynvaihtotarve pitäisi perustua moottorin käyttöasteeseen mutta kun sitä on ollut vaikea mitata niin on päädytty kilometreihin.

      Moottoripyörän moottoria kierrätetään keskimäärin kaksinkertainen määrä auton moottoriin verrattuna niin siitä johtuen huoltoväli on myös tiheämpi.

      • Köyhäilijä

        Hyviä vastauksia, kiitos niistä. En kuitenkaan ihan vielä ole vakuuttunut:

        >Moottoripyörän moottoria kierrätetään keskimäärin >kaksinkertainen määrä auton moottoriin verrattuna >niin siitä johtuen huoltoväli on myös tiheämpi.

        Joitakin kyykkyjä kierrätetään varmasti jopa enemmän kuin kaksinkertaisesti, mutta jos tarkastellaan esim. isoja matkapyöriä tai customeita, niin kierrosluvut normaaliajossa ovat hyvin lähellä autojen vastaavia. Silti huoltoja pitää tehdä kolminkertaisella tiheydellä.

        Ehkäpä kyse on - rahastuksen lisäksi :-) - varmuuden jonkinlaisesta maksimoinnista. Pyörien koneitahan _voitaisiin_ kierrättää paljon kovemmin kuin autojen, vaikka normiajossa moni ei niin teekään.


      • sikarikas
        Köyhäilijä kirjoitti:

        Hyviä vastauksia, kiitos niistä. En kuitenkaan ihan vielä ole vakuuttunut:

        >Moottoripyörän moottoria kierrätetään keskimäärin >kaksinkertainen määrä auton moottoriin verrattuna >niin siitä johtuen huoltoväli on myös tiheämpi.

        Joitakin kyykkyjä kierrätetään varmasti jopa enemmän kuin kaksinkertaisesti, mutta jos tarkastellaan esim. isoja matkapyöriä tai customeita, niin kierrosluvut normaaliajossa ovat hyvin lähellä autojen vastaavia. Silti huoltoja pitää tehdä kolminkertaisella tiheydellä.

        Ehkäpä kyse on - rahastuksen lisäksi :-) - varmuuden jonkinlaisesta maksimoinnista. Pyörien koneitahan _voitaisiin_ kierrättää paljon kovemmin kuin autojen, vaikka normiajossa moni ei niin teekään.

        Eihän niitä huoltovälejeä ole pakko noudattaa.
        Siitä vaan ajelet 30 tonnia ja katsot miten käy.


      • pääosin siitä
        Köyhäilijä kirjoitti:

        Hyviä vastauksia, kiitos niistä. En kuitenkaan ihan vielä ole vakuuttunut:

        >Moottoripyörän moottoria kierrätetään keskimäärin >kaksinkertainen määrä auton moottoriin verrattuna >niin siitä johtuen huoltoväli on myös tiheämpi.

        Joitakin kyykkyjä kierrätetään varmasti jopa enemmän kuin kaksinkertaisesti, mutta jos tarkastellaan esim. isoja matkapyöriä tai customeita, niin kierrosluvut normaaliajossa ovat hyvin lähellä autojen vastaavia. Silti huoltoja pitää tehdä kolminkertaisella tiheydellä.

        Ehkäpä kyse on - rahastuksen lisäksi :-) - varmuuden jonkinlaisesta maksimoinnista. Pyörien koneitahan _voitaisiin_ kierrättää paljon kovemmin kuin autojen, vaikka normiajossa moni ei niin teekään.

        että öljyt voitelevat sekä vaihteiston että moottorin. Onhan niitä muitakin syitä tiheämpään huoltotarpeeseen mutta mitä niitä enempää ihmettelemään kun tossa on suurin ero autoon. Muistanet varmaan mitä citroen visat ja tietyt saabit oli? Niissä oli ja yhteiset öljyt koneella ja vaihteistolla, mutta eiväthän ne mitään kilometrejä sietäneet koska käytettiin auton moottoriöljyjä ja huoltovälit kuin luxuspirssillä :-)


      • Anonyymi

        Lisäksi useimmissa 4-tahti moottoripyörissä joitakin poikkeuksia lukuunottamatta sama öljy joka voitelee moottorin, voitelee myös vaihteistonkin. Lisäksi kytkin on aika monesti märkäkytkin minkä ansiosta moottoriöljy ei saa sisältää niin suuria määriä kitkan poistoaineita kuin autojen moottoriöljyt, ettei moottoripyörien kytkinlevyt kulu ennenaikaisesti käyttökelvottomiksi.
        Useimmissa autoissahan on moottorille ja vaihteistolle omat öljynsä, eikä sama öljy voitele molempia moottoria ja vaihteistoa. Siksi autojen moottoriöljyissä on usein enemmän kitkanpoistoaineita.
        Tämä video havainnollistaa useimpien moottoripyörien kytkimen rakennetta.
        https://www.youtube.com/watch?v=V2erpwRdTzs


    • haittaa

      Aika suurella osalla ajokausi on kuitenkin alle 6tkm joten öljyt tulee silloin vaihdettua jo etuajassa koska ne kuitenkin vaihdetaan joka syksy talvisäilytystä varten. Jos ajoa tulee enemmän niin ehkä kannattaa ostaa pyörä jossa on moottorille oma öljy. Niillähän voi yleensä ajaa pidempään.

    • missä on

      telvakkimies?

      • telvaccimies

        10000km on telvacin öljynvaihtoväli.
        Eikä niitä venttiileitä kymppitonnin välein säädetä vaan tarkastetaan välykset.

        Vanhassa mopossa jouduin säätämään välystä ensimmäisen kerran 50tkm:ssä ja tässä uudemmassa vaihdoin palan ensimmäisen kerran 35000km:ssä ja seuraavan kerran vaihdoin palan (tai oikeemmin 3 palaa) 80000km:ssä ja silloinkin kaikki välykset olivat vielä rajojen sisäpuolella, mutta lähellä vaihtorajaa.


      • on kuin
        telvaccimies kirjoitti:

        10000km on telvacin öljynvaihtoväli.
        Eikä niitä venttiileitä kymppitonnin välein säädetä vaan tarkastetaan välykset.

        Vanhassa mopossa jouduin säätämään välystä ensimmäisen kerran 50tkm:ssä ja tässä uudemmassa vaihdoin palan ensimmäisen kerran 35000km:ssä ja seuraavan kerran vaihdoin palan (tai oikeemmin 3 palaa) 80000km:ssä ja silloinkin kaikki välykset olivat vielä rajojen sisäpuolella, mutta lähellä vaihtorajaa.

        malporomiehen keuhkot. Toisia oli tosin vaan yksi ja sekin kuollut tuotteeseensa. Jos vertaisi mp moottoreita ja telvakkii niin pelkään että tulossa on oikea mustasurma.


      • tiedä miten
        telvaccimies kirjoitti:

        10000km on telvacin öljynvaihtoväli.
        Eikä niitä venttiileitä kymppitonnin välein säädetä vaan tarkastetaan välykset.

        Vanhassa mopossa jouduin säätämään välystä ensimmäisen kerran 50tkm:ssä ja tässä uudemmassa vaihdoin palan ensimmäisen kerran 35000km:ssä ja seuraavan kerran vaihdoin palan (tai oikeemmin 3 palaa) 80000km:ssä ja silloinkin kaikki välykset olivat vielä rajojen sisäpuolella, mutta lähellä vaihtorajaa.

        sopii, mutta Castrolin gps on ollut koneessa aina, eikä venttiilit ole kaivanneet säätöä 65 000 km. Eivätkä kaivanneet vieläkään. Samalla tehtiin puristuspaine ja ohivuotomittaus. Kaikki kunnossa niiltä osin, eli ei vuoda ja puristukset kuin uudessa. Tosin minä en luukutakaan tota pyörääni vaan päästelen karstoja jos niitä olisi, Saksan moottoriteillä. Vaan eipä se kunnon öljyllä mitään karstaa edes koneeseen tuota. Korvien väliin pikemminkin ja niitä höyryjä sitten syydetään ulos.


      • Kra
        tiedä miten kirjoitti:

        sopii, mutta Castrolin gps on ollut koneessa aina, eikä venttiilit ole kaivanneet säätöä 65 000 km. Eivätkä kaivanneet vieläkään. Samalla tehtiin puristuspaine ja ohivuotomittaus. Kaikki kunnossa niiltä osin, eli ei vuoda ja puristukset kuin uudessa. Tosin minä en luukutakaan tota pyörääni vaan päästelen karstoja jos niitä olisi, Saksan moottoriteillä. Vaan eipä se kunnon öljyllä mitään karstaa edes koneeseen tuota. Korvien väliin pikemminkin ja niitä höyryjä sitten syydetään ulos.

        .........puristuspaine ja ohivuotomittaus.....

        Teitkö todellakin tuon ohivuotomittauksen prätkään?

        Tiedän tasan tarkkaan miten se tehdään ja minulla on siihen laitteetkin olemassa, mutta on joitakin käytännön hankaluuksia tehdä se prätkän koneelle.

        Kerro lisää miten sen teit.........


      • tiedätkin mutta
        Kra kirjoitti:

        .........puristuspaine ja ohivuotomittaus.....

        Teitkö todellakin tuon ohivuotomittauksen prätkään?

        Tiedän tasan tarkkaan miten se tehdään ja minulla on siihen laitteetkin olemassa, mutta on joitakin käytännön hankaluuksia tehdä se prätkän koneelle.

        Kerro lisää miten sen teit.........

        mikäs siinä sulla niin hankalaa on? Tietysti jos laitteistosi on mallia biltema, niin kuin hoonauslaitteesi jota porakoneella pyörittäen sylintereitä kunnostat, niin vaikeuksiahan se tuottaa. Nytpä olisikin kiva tietää missä kohtaa sulla se homma niin pahasti tökkii?


      • tekijän taitamattomuutta?
        Kra kirjoitti:

        .........puristuspaine ja ohivuotomittaus.....

        Teitkö todellakin tuon ohivuotomittauksen prätkään?

        Tiedän tasan tarkkaan miten se tehdään ja minulla on siihen laitteetkin olemassa, mutta on joitakin käytännön hankaluuksia tehdä se prätkän koneelle.

        Kerro lisää miten sen teit.........

        Mitäs ihmeellistä siinä nyt on? Mäntä yläkuolokohtaan puristustahdin lopussa. Kaikki tulpanjohdot irti. Mitattavan sylinterin tulppa pois ja paineilmaliitin siihen. Tukitaan huohotinletku ja laitetaan painetta sylinteriin. Jotta moottori ei pyörähdä vaihde päälle. Kuunnellaan missä sihisee ja päätellään mikä vuotaa. Mittarista näkee läpimenevän ilmamäärän. Tietysti jos se laitteesi on pelkkä polkupyörän pumppu, homma tökkii pahasti. Niin, ja öljyntäyttötulppa auki jotta pääsee kuuntelemaan kampikammion myös.


      • olla joku
        Kra kirjoitti:

        .........puristuspaine ja ohivuotomittaus.....

        Teitkö todellakin tuon ohivuotomittauksen prätkään?

        Tiedän tasan tarkkaan miten se tehdään ja minulla on siihen laitteetkin olemassa, mutta on joitakin käytännön hankaluuksia tehdä se prätkän koneelle.

        Kerro lisää miten sen teit.........

        joka on käyttänyt Kra,n nikkiä? Veikkaisin.


      • on alottanut
        olla joku kirjoitti:

        joka on käyttänyt Kra,n nikkiä? Veikkaisin.

        viikonlopun vieton jo noin aamulla ;-) Kuhan se herää se hämmästelee itsekin tota mahtipontisuuttaan ;-))) Ettei vaan olis just ollu suorittamassa sitä ohivuotomittausta sillä "laitteistollaan", kompressori ja katkaistu auton sytytystulppa joka ei sopinutkaan siihen moottoripyörän tulpan paikalle ;-)))))) Ettei vaan olis nukahtanut stetoskooppi korvissaan...hih hih heh hee...


      • Kra
        on alottanut kirjoitti:

        viikonlopun vieton jo noin aamulla ;-) Kuhan se herää se hämmästelee itsekin tota mahtipontisuuttaan ;-))) Ettei vaan olis just ollu suorittamassa sitä ohivuotomittausta sillä "laitteistollaan", kompressori ja katkaistu auton sytytystulppa joka ei sopinutkaan siihen moottoripyörän tulpan paikalle ;-)))))) Ettei vaan olis nukahtanut stetoskooppi korvissaan...hih hih heh hee...

        Tässä pari linkkiä aiheeseen, en viitsi alkaa kinaamaan tästäkään asiasta.





        http://buy1.snapon.com/products/diagnostics/eepv309a.asp

        Mittalaite jota käytän on jokseenkin samanlainen ameriikan tehtaassa tehty kuin tuo snap-on:in mittari

        http://www.kam.fi/kkvk/Moottorin kuntotarkastus/ohivuotomittaus.htm

        Hyvää viikonloppua vaan sinullekin!


      • sitten on kinattu?

      • mihin se sulla
        Kra kirjoitti:

        .........puristuspaine ja ohivuotomittaus.....

        Teitkö todellakin tuon ohivuotomittauksen prätkään?

        Tiedän tasan tarkkaan miten se tehdään ja minulla on siihen laitteetkin olemassa, mutta on joitakin käytännön hankaluuksia tehdä se prätkän koneelle.

        Kerro lisää miten sen teit.........

        tyssää se ohivuotomittaus? Ei tossa pitäs olla mitään eroa minkään moottorityypin kanssa. Eli suomeksi joko puhaltaa liikaa ohi tai sitten ei. Missä sulla oli sellasia ongelmia moottoripyörän kanssa että ei onnistunut? Ja mikä pyörä? Tietenkään et voi katsoa V-moottorista vuotaako kannentiiviste ja silleen, mutta näkeehän sen muutenkin vaikkapa kupliiko syyläri ja silleen. Mutta kerro nyt mitä sä tasan tarkkaan tiedät koko testistä. ;-) Osaat kaiketi lukea sitä mittaria?


      • Kra
        mihin se sulla kirjoitti:

        tyssää se ohivuotomittaus? Ei tossa pitäs olla mitään eroa minkään moottorityypin kanssa. Eli suomeksi joko puhaltaa liikaa ohi tai sitten ei. Missä sulla oli sellasia ongelmia moottoripyörän kanssa että ei onnistunut? Ja mikä pyörä? Tietenkään et voi katsoa V-moottorista vuotaako kannentiiviste ja silleen, mutta näkeehän sen muutenkin vaikkapa kupliiko syyläri ja silleen. Mutta kerro nyt mitä sä tasan tarkkaan tiedät koko testistä. ;-) Osaat kaiketi lukea sitä mittaria?

        Näin totesin:

        ...mutta on joitakin käytännön hankaluuksia tehdä se prätkän koneelle.......

        Toteamus oli yleisluontoinen ei merkkikohtainen ja omaan XJ Jammuun en ole edes ajatellut tehdä kyseistä mittausta. Kyllä sen huomaa jo ajaessaan "polvilumpiollaankin" jos jostain pytystä alkaa paineet katoamaan.

        Mittalaitteet (aika kalliit) olen hankkinut pelkästään lentomoottoreiden mittauksia varten, joita teen kymmeniä vuosittain. Siinä ohivuotomittaus on ns pakollinen huoltotoimenpide isommissa huolloissa.

        Muutama hankaluus prätkässä:

        - millä pidät männän yläkuolokohdassa mittauksen aikana kun kaikissa moottoreissa ei pääse edes työkalulla pitämään kampiakselia paikallaan (T-merkkissä = TDC Top Dead Center)

        - iso vaihde ja takajarru päällä männän asento on aina jokin muu kuin yläkuolokohta ja kun se mittaus, että sillä olis mitään virkaa täytyy tehdä juuri täsmälleen mäntä YKK:ssa

        - joihinkin prätkiin joutuis tekemään omat paineliittimet tulpan reikään

        Voihan tuon mittalaitteen (kahden mittarin systeemi) rakentaa itsekin halutessaan, ohjeet löydät linkin huolto-ohjekirjasta. Kohdan 12-00-00 2.5 page 9 mukaan.

        http://www.rotax-aircraft-engines.com/pdf/dokus/d03108.pdf?bcsi_scan_6B038E9359437594=dyo8J3WfTMhvTP2W4fevSCMAAAAVsNAN&bcsi_scan_filename=d03108.pdf

        Aika tiiviitä koneita muuten nuo Rotax:it, ehjän koneen vuodot yleensä alle 5% ja erot /-1% luokkaa. (nicasil pytyt synteettinen öljy)


      • Kra
        Kra kirjoitti:

        Näin totesin:

        ...mutta on joitakin käytännön hankaluuksia tehdä se prätkän koneelle.......

        Toteamus oli yleisluontoinen ei merkkikohtainen ja omaan XJ Jammuun en ole edes ajatellut tehdä kyseistä mittausta. Kyllä sen huomaa jo ajaessaan "polvilumpiollaankin" jos jostain pytystä alkaa paineet katoamaan.

        Mittalaitteet (aika kalliit) olen hankkinut pelkästään lentomoottoreiden mittauksia varten, joita teen kymmeniä vuosittain. Siinä ohivuotomittaus on ns pakollinen huoltotoimenpide isommissa huolloissa.

        Muutama hankaluus prätkässä:

        - millä pidät männän yläkuolokohdassa mittauksen aikana kun kaikissa moottoreissa ei pääse edes työkalulla pitämään kampiakselia paikallaan (T-merkkissä = TDC Top Dead Center)

        - iso vaihde ja takajarru päällä männän asento on aina jokin muu kuin yläkuolokohta ja kun se mittaus, että sillä olis mitään virkaa täytyy tehdä juuri täsmälleen mäntä YKK:ssa

        - joihinkin prätkiin joutuis tekemään omat paineliittimet tulpan reikään

        Voihan tuon mittalaitteen (kahden mittarin systeemi) rakentaa itsekin halutessaan, ohjeet löydät linkin huolto-ohjekirjasta. Kohdan 12-00-00 2.5 page 9 mukaan.

        http://www.rotax-aircraft-engines.com/pdf/dokus/d03108.pdf?bcsi_scan_6B038E9359437594=dyo8J3WfTMhvTP2W4fevSCMAAAAVsNAN&bcsi_scan_filename=d03108.pdf

        Aika tiiviitä koneita muuten nuo Rotax:it, ehjän koneen vuodot yleensä alle 5% ja erot /-1% luokkaa. (nicasil pytyt synteettinen öljy)

        Koska siitä kohtaa se sylinteri kuluu eniten ja jos mittaat vuodot jostain muusta (männän asennosta) kohtaa, niin saat paremmat mittaustulokset kuin mitä moottorin senhetkinen kunto edellyttää. Ei kannata huijata itseään eikä muita väärillä mittaustuloksilla.


      • suu tukkoon
        mihin se sulla kirjoitti:

        tyssää se ohivuotomittaus? Ei tossa pitäs olla mitään eroa minkään moottorityypin kanssa. Eli suomeksi joko puhaltaa liikaa ohi tai sitten ei. Missä sulla oli sellasia ongelmia moottoripyörän kanssa että ei onnistunut? Ja mikä pyörä? Tietenkään et voi katsoa V-moottorista vuotaako kannentiiviste ja silleen, mutta näkeehän sen muutenkin vaikkapa kupliiko syyläri ja silleen. Mutta kerro nyt mitä sä tasan tarkkaan tiedät koko testistä. ;-) Osaat kaiketi lukea sitä mittaria?

        mittarimiehellä kun kra täräytti asiantuntevan vastauksen! Taitaa olla vähän enemmän infoa.. HOHHOOhihhii!!


      • Kra
        tekijän taitamattomuutta? kirjoitti:

        Mitäs ihmeellistä siinä nyt on? Mäntä yläkuolokohtaan puristustahdin lopussa. Kaikki tulpanjohdot irti. Mitattavan sylinterin tulppa pois ja paineilmaliitin siihen. Tukitaan huohotinletku ja laitetaan painetta sylinteriin. Jotta moottori ei pyörähdä vaihde päälle. Kuunnellaan missä sihisee ja päätellään mikä vuotaa. Mittarista näkee läpimenevän ilmamäärän. Tietysti jos se laitteesi on pelkkä polkupyörän pumppu, homma tökkii pahasti. Niin, ja öljyntäyttötulppa auki jotta pääsee kuuntelemaan kampikammion myös.

        Tätä vielä kotona!

        .........Tukitaan huohotinletku ja laitetaan painetta sylinteriin........

        Tuolla menolla saat kaikki moottorin ja vaihteiston akselitiivisteet pullahtamaan joko pois paikaltaan tai sitten kääntyy tiivistehuulet väärinperin ja tulee öljyt "tonttiin". Aikamoinen operaatio on tuollaisen vamman korjaaminen kuntoon.

        Ja vaikka paikat kestäiskin laittaa täydet paineet kampikammioon, niin mitäs sinä oletkaan silloin mittaamassa? Tarkoitushan oli mitata männän ohi vuotavaa ilmaa, mutta jos molemmilla puolilla mäntää on sama paine. Ho hoijaa... mikä vuotaa silloin ja mihin? Kiville menee tämä touhu.......

        Jos kuvitellaan, että laitetaan vaikka perinteiseen 4-rivikoneeseen ylipainetta kampikammioon, niin ei se kampiakseli pyörähdä yhtään mihinkään sen ansiosta. Kaksi mäntää yrittää ylöspäin ja loput kaksi yrittää alaspäin, voimat kumoavat toisensa. Kiville menee tämäkin (arvauksesi)


      • Kra
        olla joku kirjoitti:

        joka on käyttänyt Kra,n nikkiä? Veikkaisin.

        Ole aikoihin tapahtunut, tai en ole ainakaan huomannut!


      • oikein ymmärrä..
        Kra kirjoitti:

        Tätä vielä kotona!

        .........Tukitaan huohotinletku ja laitetaan painetta sylinteriin........

        Tuolla menolla saat kaikki moottorin ja vaihteiston akselitiivisteet pullahtamaan joko pois paikaltaan tai sitten kääntyy tiivistehuulet väärinperin ja tulee öljyt "tonttiin". Aikamoinen operaatio on tuollaisen vamman korjaaminen kuntoon.

        Ja vaikka paikat kestäiskin laittaa täydet paineet kampikammioon, niin mitäs sinä oletkaan silloin mittaamassa? Tarkoitushan oli mitata männän ohi vuotavaa ilmaa, mutta jos molemmilla puolilla mäntää on sama paine. Ho hoijaa... mikä vuotaa silloin ja mihin? Kiville menee tämä touhu.......

        Jos kuvitellaan, että laitetaan vaikka perinteiseen 4-rivikoneeseen ylipainetta kampikammioon, niin ei se kampiakseli pyörähdä yhtään mihinkään sen ansiosta. Kaksi mäntää yrittää ylöspäin ja loput kaksi yrittää alaspäin, voimat kumoavat toisensa. Kiville menee tämäkin (arvauksesi)

        Miten ihmeessä ne tiivisteet pullahtaa siellä koneessa?? Öljyntäyttötulppa auki. Eihän se jumalauta ole kuin pieni sihinä mikä männän ohi virtaa tai venttiili-istukan ja lautasen läpi. Millanen on se sun mittausmetodi tai tapa? Toivottavasti teet tollasia mittauksia vain omalle koneellesi. Luulin sua vähän taitavammaksi, mutta ilmeisesti oletkin täysi tolvana.


      • Kra
        oikein ymmärrä.. kirjoitti:

        Miten ihmeessä ne tiivisteet pullahtaa siellä koneessa?? Öljyntäyttötulppa auki. Eihän se jumalauta ole kuin pieni sihinä mikä männän ohi virtaa tai venttiili-istukan ja lautasen läpi. Millanen on se sun mittausmetodi tai tapa? Toivottavasti teet tollasia mittauksia vain omalle koneellesi. Luulin sua vähän taitavammaksi, mutta ilmeisesti oletkin täysi tolvana.

        .......Niin, ja öljyntäyttötulppa auki jotta pääsee kuuntelemaan kampikammion myös.......

        Jäi näköjään viimeinen lause kommentistasi lukematta.

        En ala arvioimaan kenenkään ammattitaitoa ennenkuin olen nähnyt omin silmin/korvin millaista jälkeä oikeasti syntyy. Älä siis sinäkään jookosta........


    • Jake l

      Moottori on yleensä pienempi ja suuritehoisempi verrattuna auton moottoriin, johtuen mp:n moottorin korkeammasta viritysasteesta. Tämän huomaa myös paljon suuremmasta kierrosluvusta ennen punarajaa, mikä on useilla sport moottoripyörillä on yleensä helposti yli 12000rpm.

      Customit taas ovat yleensä hyvin matalaviritteisiä, esim. 1400cc huoltovälit ovat monesti 10000km:stä ylöspäin.


      Kuutiot ja käyttötarkoitus(minkälaiseen käyttöön mp on suunniteltu) vaikuttavat huoltoväleihin, esim. 1400cc(1,4l) customilla huollot taisivat olla siellä 15tkm välein. Riippuu moottoripyörästä.

      Jos melkein kaikkien moottoripyörien moottorit olisivat vaikka 2000cc(2l) kokoisia, tulisi monelle ongelmaksi moottoripyörän suuri paino.

      Autojen moottorit ovat usein myös pidemmälle kehittyneitä kuin useimpien moottoripyörien.

      Lisäksi tietysti ajotapakin vaikuttaa huoltoväleihin. Esim. kuski rajaa usein suurella nopeudella ja suurilla kierroksilla kiihdyttäen räväkästi. Tällöin monet mp valmistajat suosittelevat tekemään huollot useammin kuin normaalisti, jopa huoltovälien puolittamista.

      Mineraaliöljyä monet mp korjaajat suosittelevat, Koska joidenkin pyörien kytkin kärsii käytettäessä synteettistä öljyä. Eikä kytkimen kärsiminen näy heti, vaan paljon pidemmällä ajalla sen saattaa huomata.

      Tehkää kuitenkin ne huollot niin pyörä kestää pidempään ja pysyy liikenneturvallisena.

      Minä olen tarkkana huoltojen suhteen.
      Huollot on oltava tehty huoltoohjelman ja tarpeen mukaisesti. Jos huoltoja ei ole tehty, jää se moottoripyörä ostamatta. Samalla kyseinen myyjä joutuu mustalle listalleni ja en ostaisi häneltä edes autoakaan. Silloin menen mahdollisuuksien mukaan toisen myyjän luo.

      • tarkkaan

        myös se, kuka huollot on tehnyt. TM-testit ovat osoittaneet, että leima huoltokirjassa ei välttämättä takaa muuta kuin, että öljyt on toivottavasti vaihdettu.


      • Jake l
        tarkkaan kirjoitti:

        myös se, kuka huollot on tehnyt. TM-testit ovat osoittaneet, että leima huoltokirjassa ei välttämättä takaa muuta kuin, että öljyt on toivottavasti vaihdettu.

        Aina katsonut ja pelkkä huoltokirja ei riitä. Pitää myös olla kuitteja mahdollisista varaosista ja liikkeessä tehdyistä huolloista.
        Lisäksi tutkin moottoripyörää ennen ostoa, silmämääräinen tutkinta ja testiajo kuuluvat myös vaatimuksiini.

        Minä käyn aina ennen ostopäätöksen tekemistä paikan päällä tutkimassa moottoripyörää. Minä en halua ostaa sikaa säkissä.

        Aikoinaan ostamastani honda cb500 nakupyörästä entinen omistaja sai täydet pisteet pyörän huolehtimisesta.
        Huoltoja ei jäänyt tekemättä sain kansion missä oli paljon kuitteja varaosista ja liikkessä tehdyistä huolloista. cb500(yli 7v vanha)
        oli lähes täysin ruosteeton, vain muutamassa kohdassa oli todella vähän ruostetta.
        Mitään ongelmia ei ollut missään vaiheessa.

        Nykyään en omista cb500:sta.


    • rahastusta on

      10t välein, mutta maksaa saman mitä kolme auton määräaikaishuoltoa.

      Niin, voi olla rahastusta mutta moottorpyörän moottori on vähän kevyempi, vähän kireämpi ja lisäksi sama voiteluaine hoitelee vaihteiston, kytkimen ja moottorin. Autossa on erilliset vaihteistoöljyt ja kuiva kytkin ja usein matalampi viritysaste.

    • long life

      Mulla on pikkuHondassa (500cc) 12 tonnia öljyn suodattimen huoltoväli, kuuden tuhannen välein oikeastaan ihan vaan pieniä tarkastuksia ja ruuvien kiristelyä. Venojen tarkistus ja tulppien vaihto 24 tkm välein, ja yleensähän säätöä tarvtaan vasta joka toisella kerralla, jos silloinkaan. Palat pitää säädön pitkään, tosin tarvittaessa onkin sitten irroitettava nokka-akselit ja kiikutettava shimmit kauppaan mittausta ja vaihtoa varten.

      Öljyt vaihdan kumminkin 6 tkm välein, eli juuri Euroopan reissun heittää yksillä öljyillä (kokemusta on!). Pari päivää sitten vaihdoin taas, kirkkausasteesta päätellen aika turhaan. Hyvällä omallatunnolla käytän marketin halpoja semisynteettisiä merkkiautoöljyjä. Kolme litraa menee kerralla.

      Huollot rahastusta vai ei? Sitä en tiedä, kun olen tarkoituksella valinnut helposti itse huollettavan pyörän, jonka moottorikonstruktio periytyy kait 80-luvulta ja on todettu kestävän vähällä hoidolla ainakin parisataa tuhatta kilometriä ihan kevyesti. Ja juuri TM:n testeihinkin nojautuen, jatkossakin pyörääni huoltaa luotettava huoltomies - minä itse ... Valtuutetun huollon ohjeajat on ainakin ihmeen pitkät verrattuna siihen, miten nopeasti itse taulukoihin merkityt kohdat teen. Ja joka tapauksessa mieluummin pari tuntia omaa vapaa-aikaa rassaamiseen kuin vaikka päivän palkkani huoltoliikkeeseen.

      Joka tapauksessa kerran vuodessahan ne öljyt pitää vaihtaa ihan käytöstä riippumattakin, ennen talvea, jotta korroosionestoaineet on tuoreita ja muutenkin vettä ja rikkiä ym. ei turhaan jää muhimaan puoleksi vuodeksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6233
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3986
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      262
      2397
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1940
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1403
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1306
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1087
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1050
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      996
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      971
    Aihe