Krooninen virtsatietulehdus?

tosissaan kyllästynyt

Haluaisin kuulla kokeneilta kroonisesta virtsatietulehduksesta, koska itse epäilen itselläni olevan sellaisen.

Kaikki alkoi minulla useita kuukausia putkeen kestäneestä virtsatietulehduksesta, joka ei suostunut parantumaan antibiooteilla. (bakteeri oli harvinaisempi) Siitä on jo vuosia, mutta sen jälkeenkin oireita on ollut. Tulee hetkittäisiä kausia jolloin on suht selviä virtsatieoireita (tai no sellaisia minulle selviä koska ne muuttuivat tuon kuukausien sairastamisen aikana kirvelyn ja vessahädän sijaan polttelun/kivun/viiltelyn tunteiksi rakossa ja selässä. ) Nuo oireet lähtevät yleensä tullessaan pian pois, noin päivässä tai kahdessa. Oirekausia oli tiheämmin tuolloin pitkän virtsatietulehduksen jälkeen, nyt harvemmin. Yleensä silloin myös virtsan mukana oli ihosuikaleiden/hilseen näköisiä valkoisia roskia, joskus jopa punertavan ruskeita :O. (Eikä todellakaan ole valkovuotoa yms. koska ei oireettomana näy koskaan mitään vastaavaa) Muutaman kerran otin näytteen, mutta tulehdusta ei näkynyt(Tosin minulla ei yleensäkään näy kuin vasta viljelyssä bakteerit. Tuon kuukausien sairastelun aikana muuttui sellaiseksi. Mutta siitä ei aina jaksa väitellä joten tyydyn liuskatestiin. Hassua on ettei valkosolujakaan silti yleensä näy...tai no ehkä otan näytteen aina liian myöhään)

Myöhemmin en ole käynyt ollenkaan testissä kun oireita on tullut sillä ne yleensä häipyvät niin äkkiä pois. Yleensä oireet ilmenevät nykyään sillä tavoin että aamuyöllä täytyy toisinaan herätä vessaan ja virtsaamisen jälkeen rakkoa alkaa poltella paljon ja se jatkuu kunnes nukahtaa, kuitenkin aamulla herätessä kaikki oireet ovat poissa. Nyt oli pitkästä aikaa pidempikestoinen oireilu, eli ensin joskus reilu kaksi viikkoa sitten iski tunne että täytyy käydä hieman useammin vessassa, mutta se häipyi parissa tunnissa pois. Sitten muutama päivä sitten tuli vähissä vaatteissa kylmässä polttelua rakkoon ja kipua alaselkään, yritin juoda paljon ja syödä älyttömästi c-vitamiinia sekä juoda sitruunavettä pari päivää, mutta oireet eivät tuntuneet tykkäävän siitä. Sitten lopetin happaman juomisen ja vitamiinit ja oireet taas katosivat pikkuhiljaa kokonaan. Pidän hygieniasta erityisen (melkein toisista jo sairaalloisen, itseäkin kyllästyttävän) hyvää huolta ja siksi tuntuukin niin oudolta että tulehdus voisi iskeä. Pesen jopa kädet huolellisesti ennen vessassakäyntiä.

Onkohan tämä kaikki kroonista virtsatietulehdusta, koska käyttäytyy niin oudosti tavalliseksi virtsatietulehdukseksi? Millaisia oireita muilla on siinä ollut? Miten se todetaan ja miten hoidetaan? Ei kai sen hoitaminen vaadi jatkuvaa antibioottien syömistä? (Sain niihin kammon tuon kuukausien sairastelun aikana koska ne aiheuttivat jatkuvan todella pahoinvoivan olon ja vatsakipuja sekä verta ja limaa ulosteeseen.) Paraneeko kroonisesta virtsatietulehduksesta koskaan? Voiko se aiheuttaa munaistulehdusta yms?

Kiitos etukäteen vastauksista.

13

17533

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • entinen kroonikko

tuohon en osaa sanoa että onko kyseessä krooninen virtsatietulehdus vai mikä,sen tietää lääkäri paremmin.
      mutta mulla oli ensin lapsena kuusi vuotta ja nyt aikuisena 4 vuotta krooninen tulehdus johon söin estolääkitystä,eli antibioottia ei tarvitse syödä kuin silloin jos se jostain syystä kuitenkin iskee.
      munuaistulehduksen se tosiaan voi aiheuttaa,minulla ollut munuais-altaiden tulehdus useamman kerran ja se on todella kivulias(ja vaarallinenkin) tauti,siksi onkin tärkeää että tulehdus aina hoidetaan.nyt olen ollut kohta 10 vuotta ilman tuota riesaa,joten kyllä se parantuakkin voi!
      mene nyt ihmeessä lääkäriin ja kerro kaikki mitättömiltäkin kuulostavat oireet,niin etköhän saa kunnon hoidon.
      tsemppiä =)

• siitä

Mulla on ollut vähän samantyyppisiä oireita. Sairastin pitkän tulehduskierteen viime vuoden lopulla ja söin estolääkitystä 4kk, jonka aikana tai jälkeen ei tulehdusta ole ollut, vaikka oireita on silloin tällöin. Mulla oireet yleensä pahimmillaan oviksen ja menkkojen aikaan, joten liittynee hormoneihin jotenkin. Multakaan ei koskaan enää nykyään löydy bakteereita näytteistä, jolloin kyse ei ole tulehduksesta, vaan jostakin rakon ärtymyksestä. Ei se sullakaan välttämättä ole bakteeritulehdus. Ja jos ei ole, ei myöskään ole munuaistulehduksen vaaraa. Jos on tulehdus, näkyy se kyllä viimeistään viljelyssä. Noin pitkän tulehduskierteen jälkeen kuin sulla on ollut, rakko voi oireilla pitkään ilman varsinaista tulehdustakin.

Edelliselle vastaajalle: eikös estolääkityskin ole antibioottia?

• Karpalotyttö

Virtsatietulehduksen estoon kokeilkaa sokeritonta karpalomehua desi päivässä. Happamoittaa virtsan niin, että ei bakteerit viihdy. Mehua pitää sitten juoda kuukausitolkulla.

• aloittaja

söin niitä tabletteja joka päivä kuukausia mutten huomannut mitään estävää vaikutusta. Mutta pitää kokeilla tuota mehua vielä, kiitos vinkistä.

• tietämätön????

voiko virtsatietulehduksesta olla oireena se, että aina virtsaamisen jälkeen jää vielä semmonen tunne että pitäisi virtsata vielä..?? Jos yrittää uudelleen virtsaa ei kuitenkaan tule..
      Kun antaa vaan tunteen olla jonkun aikaa niin se häviää..
      Vai onko kyse jostain muusta??
      Vaiva on ollut minulla jo pari kuukautta.

• voi olla sellainen tunne

Virtsatietulehduksessa pissattaa koko ajan. Koko ajan tuntuu että pitäis mennä kuselle mutta sit kun menee, niin se sattuu ihan saatanasti ja sit sitä alkaa oikeen pelkäämään sitä pissaamista koska se tuntuu niin kauheelta mut sit on kuitenkin koko ajan kusihätä.

Se on ihan hirveetä!!

Lievässä virtsatietulehduksessa se voi tuntua sellaisena pienenä kirvelynä pissan loputtua, mutta enemmän se kuulostaa siltä että et vaan oo juonut tarpeeksi nestettä. Juo paljon vettä ja katso kirveleekö silti.

• Moksu

Oli lohdullista kuulla että monet kärsivät samanlaisista vaivoista. Oireet ovat inhottavat ja haittaavat aamuyöllä.Nyt on tulehdus taas lääkitty.Juon karpalomehua c-vitamiinia ja toivon että tämä lysti loppuu. 9

• J. Auttakaa

Olen itsekin kärsinyt kroonisests virtsatietulehduksesta noin 6 vuotiaasta asti, aina kun lopetin estolääkityksen niin oireet pysyivät poissa noin viikon ja sitten tulivat uudestaan. Olen nyt ollut yli vuoden ilman oireita, mutta tänään tuntui taas kirvelyä pissatessä. Sain auringon pistoksen ja samalla nestevajauksen ennen oireiden tuloa. Voisiko kirvely johtua siitä että en ollut moneen tuntiin käynyt pissalla ja olen juonut hyvin vähän oksettavan olon takia? ps. Vastatkaa pian :) Olen muuten tällä hetkellä Thaimaassa jossa on hyvin erilainen bakteerikanta kuin Suomessa, voiko tämä vaikuttaa myös asiaan?

• epätoivoinen:(
        J. Auttakaa kirjoitti:

Olen itsekin kärsinyt kroonisests virtsatietulehduksesta noin 6 vuotiaasta asti, aina kun lopetin estolääkityksen niin oireet pysyivät poissa noin viikon ja sitten tulivat uudestaan. Olen nyt ollut yli vuoden ilman oireita, mutta tänään tuntui taas kirvelyä pissatessä. Sain auringon pistoksen ja samalla nestevajauksen ennen oireiden tuloa. Voisiko kirvely johtua siitä että en ollut moneen tuntiin käynyt pissalla ja olen juonut hyvin vähän oksettavan olon takia? ps. Vastatkaa pian :) Olen muuten tällä hetkellä Thaimaassa jossa on hyvin erilainen bakteerikanta kuin Suomessa, voiko tämä vaikuttaa myös asiaan?

Moi! Mulla on ollu tässä yli kuukauden ajan hirveä virtsaamisen tunne,virtsatessa ei ole minkään laista kipua.
        Välillä vatsaan ja selkään sattuu mut se menee aika äkkii pois. Onko tää merkki virtsatulehduksesta??
        Oon 13 ja olen tosi arka kertomaan tällätteest vanhemmilleni. Toivoisin että te vastaisisitte,koska on hirveee tressi kokoajan.
        Kiitos!
        Ps. Silloin kun mulla on menkat hirveää virtsaamisen tunnetta ei ole. Mut heti ku alkaa niukkenee vuoto,tunne alkaa taas.

• tympiintynyt potilas
        epätoivoinen:( kirjoitti:

Moi! Mulla on ollu tässä yli kuukauden ajan hirveä virtsaamisen tunne,virtsatessa ei ole minkään laista kipua.
        Välillä vatsaan ja selkään sattuu mut se menee aika äkkii pois. Onko tää merkki virtsatulehduksesta??
        Oon 13 ja olen tosi arka kertomaan tällätteest vanhemmilleni. Toivoisin että te vastaisisitte,koska on hirveee tressi kokoajan.
        Kiitos!
        Ps. Silloin kun mulla on menkat hirveää virtsaamisen tunnetta ei ole. Mut heti ku alkaa niukkenee vuoto,tunne alkaa taas.

Epätoivoinen, kerro toki vanhemmillesi.. siinä ei ole mitään noloa. Virtsatulehduksen päästessä pitkälle selkäkivut voivat enteillä tulehduksen menneen munuaisiin. Nyt lääkäriin!
        Itselläni krooninen virtsaputkentulehdus vaivannut monta vuotta, estolääkitys annettiin ensimmäisenä vuotena ja se auttoi hetken mutta mokoma pissatautipiru palasi silti.
        Huolehdin hygieniasta, käyn pissalla seksin jälkeen, juon karpalomehua ja vettä.. ostin jopa joitakin tohtori tolosen karpalopillereitä joista minulla ei ole hyvää eikä huonoa sanottavaa. Kannattaa lääkärin kanssa puhua, itsellä varmaan toinen yritys estolääkkeen kanssa edessä ellei kotipoppaskonstit toimi.
        Ostin karpalomehua missä vain karpaloa, ei muuta eikä edes sokeria. Katsotaan mitä tapahtuu mutta shottilaseista tätä myrkkyä saisi vetää kun ikenetki sulaa..

• masentunut1

mulla on ollut jo kauan sanomja tuntemuksia. Antibiottikuuri ei auta kuin pari viikkoa sen syömisen jälkeen ja pissatessa kirvelee ja myöskin alapäässä tuntuu koko ajan pientä kipua. Ei jaksa tätä kohta enään. Lääkärissä eivät anna estolääkitystä.

• asta 72

Minulla ollut muutaman kuukauden aikana viisi virtsarakon tulehdusta.ne alkaa niin akkia kirvelylla,,usein aamulla, ja heti sen jalkeen virtsa on sakeeta...Kerroin laakarille, antoi vain tulehdus laakkeita joita voin uusia, Olen ottanut kuurin kokonaakin eika se auttanut. Viimeksi otin 2 paivaa vaan ja 3 viikon paasta oli taas tulehdus..Olen juonnut karpalomehua ja kayttanyt myos karpalo kapseleita joka paiva...Mika avuksi,,aina tarvitsee olla tableitit mukana mihin menee...Nykyaan kun pidetaan alapaa puhtaana on enempi tulehdusta, Miksi ei ennen kun vaan kerran viikossa pestiin? Onko viela muita kotikonsteja milla sais nama loppumaan ,, valilla oli vaan kerran vuodessa tuelhdus, nyt joka kuukausi. Olen 72 vuotias.

• hohohhh

Itselläni on todettu krooninen virtsatientulehdus niin, että joka kuukausi alkaa oireilemaan ja paljon juomalla lähtee päivässä - kahdessa pois. Mutta siis eroon tästä en pääse enää edes antibiooteilla, ainut on, että pitää juoda ns huuhdellen se "pöpö" pois :) Eli joka kk sama rumba, mutta sitten se onkin taas ohi. x)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      40
      7003
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3948
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      46
      3347
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      40
      2949
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2726
    6. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2238
    7. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2196
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2153
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      48
      2087
    10. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      40
      2058
    Aihe