chrysler voyager 02 Nykii

Koiranilma

Mulla on 2002 chrysler voyager vähän yli satatuhatta ajettu, on ruvennut nykimään 80 vauhdissa, missä vika voisi olla?Tuntuu muutenkin tehottomalta yli 60 vauhdissa ja nykii vaikka olisi vakionopeudensäädin päällä.Vika ei ole yli 100 vauhdissa ja kun kierrokset on yli 2000

28

18526

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • täysin

      normaalia vojakkerille noilla ajomäärillä. Kansipahvin/kannen määräaikaishuolto (vaihto) lähestyy...

    • Onkohan

      kyseessä 2,4 vai 3,3,? Mulla oli entinen 2,4 ja 100,000 paikkeilla alkoi nykimään! Huollossa vaihtoivat tulpat ja johtosarjan, loppui siihen. Nykyinen on 3,3, vm-03 mittarissä tällä hetkellä 105000, enkä ole vielä havainnut samankaltaista nykimistä kun edellisessä! Mut miten näistä takuuseen osaa mennä.....!

      • Korjaantui

        130 000 oli mittarissa, kun alkoi nykimään. Tulpat ja tulpanjohdot vaihtoon ja nykiminen hävisi lähes täysin. Ainoastaan pintakaasulla ajettaessa esiintyi hyvin pientä nypytystä. Nyt sekin on hävinnyt ja mittarissa 150 000. Käsitykseni mukaan tulppien kärkiväli jäi hiukan liian pieneksi ja nyt kun ovat vähän kuluneet, ei esiinny minkäänlaista nykimistä.

        Suosittelen alkuperäisiä osia. Varsinkaan tulppia ei kannata laittaa muuta kuin alkuperäiset.


      • iliman
        Korjaantui kirjoitti:

        130 000 oli mittarissa, kun alkoi nykimään. Tulpat ja tulpanjohdot vaihtoon ja nykiminen hävisi lähes täysin. Ainoastaan pintakaasulla ajettaessa esiintyi hyvin pientä nypytystä. Nyt sekin on hävinnyt ja mittarissa 150 000. Käsitykseni mukaan tulppien kärkiväli jäi hiukan liian pieneksi ja nyt kun ovat vähän kuluneet, ei esiinny minkäänlaista nykimistä.

        Suosittelen alkuperäisiä osia. Varsinkaan tulppia ei kannata laittaa muuta kuin alkuperäiset.

        muuta alkuperäisosia! Ja eikös 120.000 km määräaikaishuollossa vaihdeta tulpat/johtosarja? Muistelen!


      • Ihmetellen
        iliman kirjoitti:

        muuta alkuperäisosia! Ja eikös 120.000 km määräaikaishuollossa vaihdeta tulpat/johtosarja? Muistelen!

        Huoltokirjan mukaan tulppien vaihto on vasta 156 000 kohdalla. Saataahan se olla, että merkkihuolto on ongelman huomannut ja vaihtaa jo aikaisemmin. Ihmeteltävän pitkä on tuo huoltokirjan vaihtoväli. Oman autoni huollan itse ja minulle vaihto tuli tuossa 130 000 kohdalla.


      • ajomukavuutta
        iliman kirjoitti:

        muuta alkuperäisosia! Ja eikös 120.000 km määräaikaishuollossa vaihdeta tulpat/johtosarja? Muistelen!

        Ja eikös 120.000 km määräaikaishuollossa vaihdeta tulpat/johtosarja? Muistelen!


        Niin mäkin luulin että merkkiliike ne vaihtaa ...

        auto tuli nykivänä takas ja keveri vaan tokas ettei kone löytänyt mitään vika koodia :)
        huollon teki kuten lupas paitsi että tulpat vaan jäi taas vaihtamatta .
        Vaihdatin tulpat ja johtosarjan niin eipä ole sen jälkeen tarvinnut kärsiä nykimisestä....
        Merkkiliikkeelle en myöskään enään vie vaan huollan muualla joka tietää noista jenkkiautoista


    • Koiranilma

      Auto on siis automaatti ja kone 3,3. En usko et olis tulpissa vikaa kun miten se nykiminen häviää yli 100 vauhdissa?

      • Näin se menee

        Nykimistä voi esiintyä useammasta syystä, mutta yleisin on se, että palamistapahtuma on epätäydellinen. Seos yritetään ohjelmoida mahdollisemman laihaksi siten, että moottori kuitenkin toimii moitteetta. Jos kaikki on kunnossa laihempikin seos syttyy puhtaasti. Palamistapahtumaan vaikuttaa oleellisesti kipinä ja jos kipinä on huono, on myös palamistapahtuma epätäydellinen.

        Erityisesti pintakaasulla alhaisilla kierroksilla tämä tulee esiin. Kun nopeutta nostetaan, on myös moottorin saamaa polttoainemäärää lisättävä ja on taas kysymys erilaisesta palamistapahtumasta. Jos koitat niin, että ajat 3:lla 80 km/h saattaa olla ettei silloinkaa nykimistä tunnu.

        Minulla oli uusilla tulpilla sellainen tilanne, että jos moottori ei vielä ollut täysin normaalilämpöinen, ei pientäkään nypytystä esiintynyt, mutta kun moottori oli täysin lämmin, eli seos ei enää ollut yhtään normaalia rikkaammalla alkoi pieni nypytys nimenomaan 80:n nopeudessa. Kuten aiemmin kirjoitin, sekin hävisi, kun tuli kilometreja.

        Voihan olla että esim. imuilman tai moottorin lämpötunnistin toimii väärin tai autossasi on imuilmavuoto, PCV venttiili voi vuotaa jne, mutta koska tuo tulppa/tulpanjohto-ongelma on vojassa niin ylenen, kannattaisi ne vaihtaa kuitenkin ensin. Niiden vaihtohan on jokatapauksessa edessä.
        Muista: laita vain alkuperäistä.


    • Johdot

      Juuri eilen uudet sytytysjohdot ja -tulpat. Auto -96 mallia 2,4. Muuttui aivan toiseksi. Ei nykimistä ja tuntuisi lähtevän liikkeellekin paljon säserämmin kuin ennen vaihtoa.

      • Jappe123456

        ihmeellä ne tulpat sais itse vaihdettua kun ovat kohtalaisen syvällä moottorissa? Osaisiko joku neuvoa? Aikamoisen ahtaassa paikassa muutenkin tuntuvat olevan...


      • ...
        Jappe123456 kirjoitti:

        ihmeellä ne tulpat sais itse vaihdettua kun ovat kohtalaisen syvällä moottorissa? Osaisiko joku neuvoa? Aikamoisen ahtaassa paikassa muutenkin tuntuvat olevan...

        2.4 koneeseen on aika helppo vaikka syvällähän ne on. 3.3 joutuu purkamaan aika paljon ennenkuin onnistuu. 75 tkm on vaihtoväli tulpanjohdoille ja tulpille muistaakseni eli ei ihme jos alkaa nykimään yli 100 tkm. Itselläni sebring alkoi nykiä vasta 160 tkm joilloin vaihdoin ja kaikki muuttui normaaliksi.


      • Tehty!!
        Jappe123456 kirjoitti:

        ihmeellä ne tulpat sais itse vaihdettua kun ovat kohtalaisen syvällä moottorissa? Osaisiko joku neuvoa? Aikamoisen ahtaassa paikassa muutenkin tuntuvat olevan...

        Toiset vaihtaa alakautta pitkän jatkon turvin. Minä vaihdoin yläkautta irrottamalla sen kotelon, missä lasinpyyhkimien vivusto on. Kotelo on suunniteltu irrotettavaksi ja lähtee helposti pois. Homma on selkeä, jos jotakin on joskus tehnyt ja työkalut pysyvät kädessä.


      • Jappe123456
        Tehty!! kirjoitti:

        Toiset vaihtaa alakautta pitkän jatkon turvin. Minä vaihdoin yläkautta irrottamalla sen kotelon, missä lasinpyyhkimien vivusto on. Kotelo on suunniteltu irrotettavaksi ja lähtee helposti pois. Homma on selkeä, jos jotakin on joskus tehnyt ja työkalut pysyvät kädessä.

        Yläkautta sain vaihdettua kahden lyhyen jatkovarren avulla. Eikä tarvinnut purkaa mitään edestä. 2.4 litrainen siis kyseessä.


      • ED...
        Jappe123456 kirjoitti:

        Yläkautta sain vaihdettua kahden lyhyen jatkovarren avulla. Eikä tarvinnut purkaa mitään edestä. 2.4 litrainen siis kyseessä.

        Yläkautta vaihdettaessa 3.3:n V6:seen joutuu vähän purkamaan, siitä postaus.


      • uudet tulpat
        ED... kirjoitti:

        Yläkautta vaihdettaessa 3.3:n V6:seen joutuu vähän purkamaan, siitä postaus.

        löysää tulppa-avaimella tulpat. Sitten pätkä taipuisaa letkua joka mahtuu menemään tulpan päälle, ja senkun pyörittelee tulpat pois ja nostaa letkunpätkällä ylös. Samoin saa päin vastoin uudet tulpat paikoilleen ja kiristys vain tulppa-avaimella. Räikkä/jatkot lienee paras.


    • ile666

      Vie vehje ajotietokoneen ohjelmistopäivitykseen, niin homma voi korjaantua

    • nykii

      anna nykiin vaan,anna nyki vaan:) maahantuoja vain on tietävinään,mutta rahastaa siita se osaa eikä muuta.ise en niiden palveluja käytä ja ns alkuperäiset osat
      on alihankkijoilta hommattu.samaa ne muutkin valmistajat tekee katiskasta riippumatta.

    • testeri-eki

      Milloinka ne tulpat on vaihdettu? Lambda on toinen vaihtoehto, ota johto irti ja tee kierros. Jos auto ei nyi niin tiedät vian.

    • käytännössä

      Yleensä johtuu tulpan kärkivälistä, jos sen iskee~0,7 niin tuntuu kuin tulisi 100hv lisää, eikä ole väliksi kuinka vanhat ne tulpat on, jos malttaa putsat ja elektrodit ovat normaalit ja muutoin ehjä.
      Se johtojen vaihto on pelkkää rahastusta mulla on Volvossa 23 v vanhat johdot (alkuperäiset) ja ei mitään häiriöitä.

      Tietysti se voi olla joku muukin vika, mutta meidän chryslerissä toistuu aina tuo sama. Ongelma toistuu aina huoltovälin lopussa jos käyttää ns merkkihuollossa ja syy on se, että laittat uudet tulpat katsomatta kärkiväliä ollenkaan.
      Cryslerin tulpat on vähintään kiristettävä vaihtovälin kohdalla, koska ovat sitä moottorisaha mallia, kokemusta on siitäkin kun se sitten ampuu itsensä irti.

    • voja

      mul on 2.4 04vm voya ja rupes moottorin häikkä valo palamaan ja vaihteita meinaa vaihella vaik tasakaasulla tormuuttaa.Onko kellään kokemuksia saman moisista häiriöistä???

      • tps anturi

        mulla oli sama vika vaihdoin tps anturan (kaasu läpän tunnistin antura) maksoi us partsissa 49.90 loppui valon palaminen ja vaihtoi vaihteet hyvin


    • hh

      nv hgvjkmöo

    • Ristomatias

      Moi. Onko 2004 jälkeisten vuosimallien takapenkkien käsittely helpottunut? Eli onko ne jo sellaista kaadettavaa mallia, joita eurooppalaiset ja japsit käyttävät.

    • Rysky Vojatzer

      Mulla vm. 99 2.4 automaatti Vojatzer, ajettu 283tkm. Alkoi tuossa nykiä noin 80 vauhdissa ja etenkin silloin, jos antoi aivan kevyttä pintakaasua siihen lisää.
      Nyt alkanut nykimään enemmälti. Joskus lämpimänä käynnistäessä aivan kuin kävisi kolmella pytyllä. Muutenkin tehot ovat kadoksissa nykimisen aikana.
      Tulpat on vaihdettu säännöllisesti, mutta johdot on vaihdettu vain kerran koko auton historian aikana. En vain muista milloin se oli, olikohan 96tkm huollossa. Osat eivät ole olleet alkuperäisiä, vaan alkuperäisiä tarvikeosia. Kokeilenpas vaihtaa uudet tulpat ja johdot, josko auttaisi.
      Tuossa sytytystulppien kärkivälin säätämisellä pienmmäksi voi olla jotain perää. Tämä kun tuntuu olevan ainakin 2.4ja 3.3 koneiden ongelma. 2.0litraisissa en ole kuullut tätä ongelmaa olevan. Tosin 2.0litraisia ei ole niin paljon kuin noita suuremmilla koneella olevia. Ainakin noissa 2000 ja vanhemmissa malleissa sytytystulpan kärkiväli on 2.0 litraisissa muistaakseni 0.8-0.9mm. 2.4 ja 3.3 litraisissa se on 1.2mm. Mitä suurempi kärkiväli on, sitä suurempi täytyy olla puolilta tulevan jänniteen tai vaihtoehtoisesti sytytystulppien johtojen resistanssi ei saa vastustaa liikaa virran kulkua tulpille. Johtojen resistanssi suurenee vanhetessaan, mikä pinentää kipinän voimakkuutta. Nyt jos kärkiväliä pienentää, pitäisi kipinän olla varmempi muodostumaan, mutta kipinän koko hieman tietenkin pienenee ja jos sen likaantumisen todennäköisyys pahenee, voi olla tarpeen vaihtaa tulppia hieman tiuhempaan. Monikärkitulpat voi olla myös hyvä ajatus, mutta tämä vaatii puolalta tehoa tuottamaan riittävä virta, että usea samanaikainen kipinä muodostuu.
      No, se oli vain yksi mielenhäiriöllinen ajatusteoria, mutta kokeilenpas vaihtaa nuo tulpat ja johdot, niin jos sillä saa Voitsun taas pöhisemään, niin mikäs siinä. Sitten ajetaan taas renkaat soikeana pitkään...

      • Rysky Vojatzer

        Joo, irroitin vanhat tulpan johdot ja mittasin yleismittarilla kaapelit.
        Ohmisesti mitatut arvot olivat
        sylinterikohtaisesti seuraavat:
        1. 3,9k ohmia
        2. 2,9k ohmia
        3. 33Mega ohmia!!!! Tämä sylinteri siis
        pätkinyt.
        4. 3,9kilo ohmia

        Tuota kaapelia, jossa 33M ohmia kääntelin ja vääntelin. Sen jälkeen se pieneni
        15 Megaohmiin, eikä muuttunut enään vaikka kaapelia kuinka väänteli ja käänteli.
        Löin kaapelit uudelleen
        paikalleen ja sen jälkeen ei enään pätkinyt sytytys.

        Siitä päättelin, että kaapelin resistanssi pieneni
        sen verran, että puola kykeni tuottamaan riittävän kipinän tulpille johdon läpi. No, sitten kävin ostamassatarvikkeena uudet JANMOR kaapelit, joille tuli hintaa 40 Euroa.
        No, kyselin myös alkuperäiskaapelien hintaa ja koko setti olisi maksanut 121 Euroa!!!??? Alkuperäisosana siis kolme kertaa kalliimmat. En usko alkuperäiskaapelien olevan niin erkoiset, että niistä kannattaisi maksaa noin
        paljon, ellei niillä kaapeleilla tule sitten koneeseen TUHAT hevosvoimaa lisää! :o)

        Mittasin uusista tarvikkeena ostetuista JANMOR:n kaapeleista resistanssit ja niissä lukemat olivat aivan toista luokkaa. Resistanssit
        olivat vain 1,1 - 1,2k ohmia eli huomattava ero vanhoihin kaapeleihin verrattuna.

        Vaihdoin uudet kaapelit, rysäytin Ryskyn käyntiin ja johan naukuu kone eri tavalla. Auto kiihtyy kuin tabletti, eikä kone pätki eikä nyi yhtään. Kohtuu rahalla tuosta ongelmasta pääsee eroon, eikä tarvitse käyttää alkuperäisosia.
        Tulppia en vaihtanut, kun sen aika tulee vasta 286tkm huollossa.

        Suosittelen kaapelien uusimista sellaisiin kaapeleihin, jossa sisäresistanssi olisi mahdollisimman pieni, koska ongelmia tuntuu olevan Voyagereissa tämän osalta.
        Helpoin vaihtoehto on ostaa vain uudet johdot, joissa pienempi sisäresistanssi.


    • Driver.

      Näin se menee.
      Itse vaihdoin tuossa syksyllä samasta syystä uudet tulpanjohdot. Vaihdoin myös tulpat, oli päässyt vaihto unohtumaan ja mennyt 20 tkm yli.
      Yksi johdin oli täysin poikki, joka aiheutti koneeseen erikoisen tärinän, kuin olisi ajanut kivipellossa.

    • Chrysleristi

      Vanha foorumi mutta, vastaan kaikkiin haulla liittyvään. Jos tulpat ja johdot kunnossa, nin seuraava on egr venttiili.... Se oli se alkuperäinen tekijä ainakin omassa 3.3. 2001 vuoden voyagerissä. No, tuli siinä tosin vaihdettua TPS, MAP anturi turhaan, sekä suorasytkä puola turhaan. Lambdan vaihto osu kohilleen kun autolla vedetty 275 000 kilsaa eikä koskaan vaihdettu. Lambdan vaihto vaikutti suoraan kulutukseen, sekä siihen, että pakoputkesta ei tule sitä paskan hajuista pakokaasua. Vaikutti suoraan tohon. Saas nähdä paljonko kulutus tippuu lisää kun tulppasin egr:n. Aiemmin kun tankkas 20 egellä nin pääs about 60 kilsaa, nyt pääs lambda vaihdon jälkeen about 90 kilsaa... Katotaan sitten paljon egr tullpaus tekee kilsoja lisää... Mutta näin meitin hyrslerin kohdalla...

    • Chrysleristii

      Ja siis nykiminen / nypyttäminen hävis täysin...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      284
      2988
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      215
      1900
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1572
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      2
      1360
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      78
      1231
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      263
      1172
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      80
      1052
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1021
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      80
      971
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      143
      831
    Aihe