Aloitteleva naismoottoripyöräilijä näillä mitoilla: noin 170cm ja 50 kg etsii nyt hyvää pyörää.
Itse olen korviani myöten ihastunut näihin kahteen malleihin: Yamaha YZF - sarjaan sekä Aprilia RSV - sarjaan.
Molemmat mallit eivät taida olla se paras eka pyörä?
Pyörään on tietenkin mahduttava kaksi ihmistä.
Kokemusta pyöristä ei olen muuta kuin scootterilla ajelin yläasteella :D
Olisi todella mahtavaa päästä näiden mallien kyytiin ja tutkia lähempää, mutta eipä noita täälläpäin taida löytyä :(
Eka pyörä nuorelle naiselle
44
5258
Vastaukset
- GHOSTWRITER
On aika mahdotonta suositella mitään. Ota kuitenkin ostaessasi huomioon se, että pyörä on tarpeeksi kevyt ja ketterä. Jos itse olisin ostamassa niin ehkä Kawasakin er-6 tai Yamahan MT-03 olisivat sellasia näpsäköitä. Tosi elämässä käynee kuitenkin niin, että ostat sen mihin silmä sattuu tykästymään. Älä ota kuitenkaan liian painavaa ensipyöräksi. Ja opettele pyörän käsittely kunnolla. Sen toki tiesitkin. :-)
- terttu
polkupyörä missä olis apupyörät olis sopivin
- torttu
...kun on liian vikuri peli. Haussa on kolmipyörä
- 250cc
Virago tms. Sen jälkeen on hyvä miettiä tehokkaamman tarvetta.
- joku 500 perus mc
Suosittelisin esim Hondan CB500 tai Kawa ER-5. Kivoja ja helppoja ajaa/käsitellä, eikä karkaa heti käsistä jos kaasukahva vähän lipshataa. Tehoa on kuitenkin ihan riittävästi kaikenlaiseen ajoon nopeusrajoitusten puittessa. Edullisemmasta päästä ovat käyttää ja vakuuttaa. Eikä oo heti kädet ja hartiat puuduksissa ekan 5km jälkeen.
- tyylillään
ite ostin eka pyöräksi 1100xx ja olin tyytyväinen. ja ei karannu lapasesta. mut osta semmonen mikä sinusta on hyvä ja mieleinen.
- Ensikesäksi
tyylillään kirjoitti:
ite ostin eka pyöräksi 1100xx ja olin tyytyväinen. ja ei karannu lapasesta. mut osta semmonen mikä sinusta on hyvä ja mieleinen.
kyse oli kuitenkin höyhenen painoisesta naisesta joten menee aivan varmasti maku/henki pyöräilystä jos tommoseen hankkii.
itse suosittelisin 600cc cbr:ää 91vm alkaen.
hieno pyörä ja pitää hyvin hintansa,ainut miinus mikä tuosta valinnasta on aavistuksen kallis vakuutus.
cb500 oli kyl kiva pyörä mut jotenki kankean oloinen cbr:ään verrattuna.
Cb:llä on tosin mukava ajaa rauhallista ajoa kun taas cbr:llä adrealiini alkaa virrata ja hymy tulee huulille,kiihdyttäen esim tavoitenopeuteen,esim 0-100 4sek pintaan,tai sitten nauttivan tutusta mutkatiestä kruisaillen aavistuksen ylinopeutta. - painavat
Ensikesäksi kirjoitti:
kyse oli kuitenkin höyhenen painoisesta naisesta joten menee aivan varmasti maku/henki pyöräilystä jos tommoseen hankkii.
itse suosittelisin 600cc cbr:ää 91vm alkaen.
hieno pyörä ja pitää hyvin hintansa,ainut miinus mikä tuosta valinnasta on aavistuksen kallis vakuutus.
cb500 oli kyl kiva pyörä mut jotenki kankean oloinen cbr:ään verrattuna.
Cb:llä on tosin mukava ajaa rauhallista ajoa kun taas cbr:llä adrealiini alkaa virrata ja hymy tulee huulille,kiihdyttäen esim tavoitenopeuteen,esim 0-100 4sek pintaan,tai sitten nauttivan tutusta mutkatiestä kruisaillen aavistuksen ylinopeutta.höyhenet.
Tytöllä oli ihan hyvät mitat pyörän käsittelyyn. Ei sitä pyörää tarvi suorille käsille nostaa.
- Turo--Inkeri
"Yamaha YZF" pitää sisällään aika pirun monta mallia ja vuosimallia, jos esim. tarkoittaisit YZF750R:ää 90-luvun alusta, sen voi laskea nykyisin melkein touring-vehkeeksi. Jos taas meinaat uusia R6 ja R1-malleja, ne on tietysti kevyitä mutta huipputehokkaita, ja helpompiakin laitteita on ajoharjoittelun aloittamiseen olemassa. Sama pätee RSV Milleen (ja ainakin niissä ensimmäisissä on mielestäni superkamala ajoasento, jopa kyykkypyöräksi!) Noissa ei esim. ohjaustanko käänny kuin ihan vähän, eli tasapainottelu hitaassa ruuhka-ajossa tai parkkipaikoilla vaatii kokemusta. Samoin niiden jarrut on erittäin herkät (varsinkin joissakin Aprilian huippusporteissa ne on mielestäni liiankin herkät) eli on erittäin helppoa kupsahtaa nurin esim. juuri parkkipaikalla, jos sattuu olemaan hieman hiekkaa eturenkaan alla, eikä vielä ole oikein ´tatsia´ sen oikean käden vivun kanssa.
Bonuksena tällaiset on verhoiltu joka puolelta huiman kalliilla muoviosilla, jotka saavat kovin helposti ainakin kosmeettista haittaa jo pikkukaadoissa. Niitä saa kaupasta lisää, mutta kannattaa budjetoida tuollaiset 300-600 euroa toisen puolen sivukatteelle, eli siitä saa hieman käsitystä mitä koko katesarja kyykkypeliin kustantaa. Vakuutuksestakin noita kyllä korvataan, mutta ei loputtomiin, ja mikään korvausautomaatti se ei ole, vaan vahinkotapahtumat nostavat myös vakuutusmaksujasi.
Liikkeelle päästyä näillä on helppo ajaa, ja ajo-ominaisuudethan niissä on aivan huippua. Tosin lähinnä 1-päällä, jo kevyenkin kyytiläisen mukanaolo oikeastaan pilaa pyörän ajettavuuden, koska hänen painonsa on niin hankalassa paikassa painopistettä ajatellen. Samoin on liiankin helppoa ylittää itsensä esim. mutkaan ajettaessa, ja silloin pitää tietää mitä tehdä. Tällaisten laitteiden jarrut ja alusta antaa mahdollisuuden ns. "get away with murder", eli aika pahastakin ajovirheestä voi vielä selvitä tiellä pysyen, mutta fysiikan lakeja ne eivät pysty kumoamaan. Eikä parhaatkaan komponentit auta, jos kuskille tulee ns. hartialukko, eikä hän osaa toimia.
Eli, en suosittelisi aloittamaan tuollaisella, ensinnäkin siksi, että niillä "oppirahat" tuppaavat olemaan tyyriimpiä kuin halvemmissa ja simppelimmissä laitteissa. Mutta sitten toisaalta, jos taloutesi on hyvin kunnossa, ja uskot vakaasti, että sinulla pysyy myös järki päässä kunnes opit ajamaan (ja huom: moni ajattelee näin, mutta kaikilla se ei kuitenkaan pidä paikkaansa), ei kai mikään estä tämmöiselläkään aloittamasta.
Jätä budjettiisi myös hieman varusteisiin, vakuutuksiin, huoltoihin ja kuluviin osiin. Juuri noissa kyykkypeleissä huollot ja renkaat maksaa niin että tuntuu. Pikku huoltoakin varten yleensä joutuu muoviverhoilun riisumaan (=työtunteja lisää), ja moiset laitteet on todella tarkkoja renkaistaan, eli kehnokuntoisilla kumeilla ei ole järkeä ajaa, ja niiden pitävät (=pehmeät) kumiseokset tuppaa kulumaan paljon nopeammin kuin esim. matkapyörissä. Mutta näiden asioiden merkitys on toki täysin riippuvainen siitä, paljonko ajat.
Tokihan nämä hankinnat ei aina perustu järkeen, ja se tietenkin on noin harrastusta ajatellen myös tosi tärkeää, että ajaa sellaisella pyörällä, josta itse tykkää:)! - mieti tarkaan
millaiseen käyttöön tulee, hyviä aloituspyöriä esim. Hondan CBR 600 F ja 600 S / CB 600 F Hornet, Suzuki GSF 600/650 Bandit / GSR 600 / GSX 600 F, Kawasaki ER-6f / ER-6n, Yamaha FZ6-S / FZ6-N, nämä vain esimekkeinä, toki noilta kaikilta löytyy myös se "kyykky malli", noilla vaan ois helpompi aloittaa.....
- tehokkaita
Ei melko pienikokoisen todellakaan pidä aloitella ajouraansa millään 80 hv pyörällä. Siinä menee pahimmassa tapauksessa henki harjoittelussa.
- Motokolli
tehokkaita kirjoitti:
Ei melko pienikokoisen todellakaan pidä aloitella ajouraansa millään 80 hv pyörällä. Siinä menee pahimmassa tapauksessa henki harjoittelussa.
miten se teho sen hengen vie?
Olen ihan eri mieltä asiasta sillä tehokas pyörä on aina turvallisempi kuin tehoton. Jos pyörässä on tehoa ja se kiihtyy suurimmallakin vaihteella vain kaasua vääntämällä niin on paljon pienempi kynnys hidastaa vauhtia ennakoivissa tilanteissa.
Ei se teho tule koskaan on/off menetelmällä tai jos tulee niin silloin pyörässä tai säädöissä on jotain pahasti vialla. - Turo--Inkeri
Motokolli kirjoitti:
miten se teho sen hengen vie?
Olen ihan eri mieltä asiasta sillä tehokas pyörä on aina turvallisempi kuin tehoton. Jos pyörässä on tehoa ja se kiihtyy suurimmallakin vaihteella vain kaasua vääntämällä niin on paljon pienempi kynnys hidastaa vauhtia ennakoivissa tilanteissa.
Ei se teho tule koskaan on/off menetelmällä tai jos tulee niin silloin pyörässä tai säädöissä on jotain pahasti vialla.että kun on niin pirun kiva ajella vähän reippaammin mutkatiellä, ja sitten tulee pieni suoranpätkä, missä on niin pirun kiva antaa vähän "hanikkaa" kun se peli kiihtyy niin pirun pirteästi.
Sitten tuleekin vastaan mutka, joka kiristyy hieman ennakoitua enemmän, ja vauhtia onkin hieman enemmän kuin itse kuvitteli, ja pitäisi osata tehdä yhtä sun toista "manööveriä" jotta selviäisi ehjin nahoin mutkasta läpi, mutta kun ei vielä osaa...
Edellä kuvatunlaiseen vaaratilanteeseen joutuminen käy huomattavasti näppärämmin itselle hieman ylitehokkaalla pyörällä. Eipä silti, vaikkapa nuo nykyiset 1000cc sportit toki ovat ylitehokkaita jo oikeastaan kenelle vain. Haluaisin nähdä sen tyypin, joka moisen tehon pystyy katuajossa täysin hyödyntämään, kun ei siihen moni pysty edes suljetulla radalla.
Kyllä se vaan niin päin menee, että vähemmän tehoa on ensialkuun hyvä juttu. - näin.
Turo--Inkeri kirjoitti:
että kun on niin pirun kiva ajella vähän reippaammin mutkatiellä, ja sitten tulee pieni suoranpätkä, missä on niin pirun kiva antaa vähän "hanikkaa" kun se peli kiihtyy niin pirun pirteästi.
Sitten tuleekin vastaan mutka, joka kiristyy hieman ennakoitua enemmän, ja vauhtia onkin hieman enemmän kuin itse kuvitteli, ja pitäisi osata tehdä yhtä sun toista "manööveriä" jotta selviäisi ehjin nahoin mutkasta läpi, mutta kun ei vielä osaa...
Edellä kuvatunlaiseen vaaratilanteeseen joutuminen käy huomattavasti näppärämmin itselle hieman ylitehokkaalla pyörällä. Eipä silti, vaikkapa nuo nykyiset 1000cc sportit toki ovat ylitehokkaita jo oikeastaan kenelle vain. Haluaisin nähdä sen tyypin, joka moisen tehon pystyy katuajossa täysin hyödyntämään, kun ei siihen moni pysty edes suljetulla radalla.
Kyllä se vaan niin päin menee, että vähemmän tehoa on ensialkuun hyvä juttu.Tuskin olisin itsekään täällä kirjoittelemassa jos olisin aloittanut 100-heppaisella. 15-30 hv on sopiva aloittelijan tehomäärä.
- Turo--Inkeri
näin. kirjoitti:
Tuskin olisin itsekään täällä kirjoittelemassa jos olisin aloittanut 100-heppaisella. 15-30 hv on sopiva aloittelijan tehomäärä.
hevosvoimamäärästä, mikä nyt sitten olisi sopiva. Mielestäni jostain 500-650 luokasta löytyy monta soveliasta harjoittelupyörää, joissa on tehoa jossain 40-70hv välillä. Pitää muistaa, että se on HUIPPUteho, ja normaaliajossa paljon enemmän käytännön merkitystä on vääntöalueella.
Eipä semmoinen jatkuva liikenteen jaloissa oleminenkaan ole kivaa, tai edes turvallista kun rekkaa painaa ohi jatkuvalla syötöllä. 15-heppaisellahan se on sitä enempi tai vähempi, paitsi jollain aivan pienimmillä maaseututeillä. - Motokolli
Turo--Inkeri kirjoitti:
että kun on niin pirun kiva ajella vähän reippaammin mutkatiellä, ja sitten tulee pieni suoranpätkä, missä on niin pirun kiva antaa vähän "hanikkaa" kun se peli kiihtyy niin pirun pirteästi.
Sitten tuleekin vastaan mutka, joka kiristyy hieman ennakoitua enemmän, ja vauhtia onkin hieman enemmän kuin itse kuvitteli, ja pitäisi osata tehdä yhtä sun toista "manööveriä" jotta selviäisi ehjin nahoin mutkasta läpi, mutta kun ei vielä osaa...
Edellä kuvatunlaiseen vaaratilanteeseen joutuminen käy huomattavasti näppärämmin itselle hieman ylitehokkaalla pyörällä. Eipä silti, vaikkapa nuo nykyiset 1000cc sportit toki ovat ylitehokkaita jo oikeastaan kenelle vain. Haluaisin nähdä sen tyypin, joka moisen tehon pystyy katuajossa täysin hyödyntämään, kun ei siihen moni pysty edes suljetulla radalla.
Kyllä se vaan niin päin menee, että vähemmän tehoa on ensialkuun hyvä juttu.Ilmeisesti et osaa kontrolloida itseäsi ja kirjoituksesi perusteella sinulla ei pitäisi olla minkäänlaista pyörää tai kulkuneuvoa. Olet todella vaarallinen itsellesi ja ympäristöllesi.
Kyllä se 30 heppainenkin kulkee ihan mukavasti mutta siinä on juuri se juju että kun olet sen vihdoin saanut vauhtiin niin et malta hidastaa mutkaan kun se kiihdytys kestää taas niin kauan.
Voimakas pyörä on leppoisa ajettava, väännät kaasua niin se kiihtyy ja päästät kaasun niin se hidastuu kun moottori jarruttaa sopivasti. Siinä ei paljon tarvi jarruja käytellä. - Turo--Inkeri
Motokolli kirjoitti:
Ilmeisesti et osaa kontrolloida itseäsi ja kirjoituksesi perusteella sinulla ei pitäisi olla minkäänlaista pyörää tai kulkuneuvoa. Olet todella vaarallinen itsellesi ja ympäristöllesi.
Kyllä se 30 heppainenkin kulkee ihan mukavasti mutta siinä on juuri se juju että kun olet sen vihdoin saanut vauhtiin niin et malta hidastaa mutkaan kun se kiihdytys kestää taas niin kauan.
Voimakas pyörä on leppoisa ajettava, väännät kaasua niin se kiihtyy ja päästät kaasun niin se hidastuu kun moottori jarruttaa sopivasti. Siinä ei paljon tarvi jarruja käytellä.mp-ajokokemuksella sitä ollaan näin painavasti moisia väittämässä?
Käyppäs kysäisemässä vaikkapa joltain motskarikauppiaalta, onko nykyiset tonnikyykyt sopiva valinta, kun mietit ekaa pyörääsi, niin saat varmasti pienen esitelmän aiheesta. Vaikka se olisikin kauppiaan intresseissä myydä sinulle mahdollisimman kallis peli. Tiedän monta kauppiasta, jotka eivät missään nimessä myisi sinulle semmoista, jos ei ole ajokokemusta.
Jenkeissähän joku sankari tänä keväänä "kontrolloi kaasua" uudella GSXR1000:lla noin 50 metriä ennen osumistaan tiiliseinään, pyörä tuhannen paskaksi, kaverille ei onneksi käynyt sen pahemmin, mutta sai maksaa oppirahoja uuden GSXR1000 verran, koska ei ollut vakuuttanut uutta pyöräänsä. - ei se teho yksin
Turo--Inkeri kirjoitti:
mp-ajokokemuksella sitä ollaan näin painavasti moisia väittämässä?
Käyppäs kysäisemässä vaikkapa joltain motskarikauppiaalta, onko nykyiset tonnikyykyt sopiva valinta, kun mietit ekaa pyörääsi, niin saat varmasti pienen esitelmän aiheesta. Vaikka se olisikin kauppiaan intresseissä myydä sinulle mahdollisimman kallis peli. Tiedän monta kauppiasta, jotka eivät missään nimessä myisi sinulle semmoista, jos ei ole ajokokemusta.
Jenkeissähän joku sankari tänä keväänä "kontrolloi kaasua" uudella GSXR1000:lla noin 50 metriä ennen osumistaan tiiliseinään, pyörä tuhannen paskaksi, kaverille ei onneksi käynyt sen pahemmin, mutta sai maksaa oppirahoja uuden GSXR1000 verran, koska ei ollut vakuuttanut uutta pyöräänsä.Joo, liika teho on turhaa ja joillekin vaarallista. Eikä se siitä tehosta ja mallistakaan ole kiinni jos ei osaa ajaa, ja jenkeissä nyt löytyy kuskia joka lähtöön niinkun nyt tämäkin;) (Tuskin tässä tehoa hirveesti on, tosin sekin on kuskille liikaa)
http://www.youtube.com/watch?v=qZlAPD67jfQ&mode=related&search= - GHOSTWRITER
Motokolli kirjoitti:
Ilmeisesti et osaa kontrolloida itseäsi ja kirjoituksesi perusteella sinulla ei pitäisi olla minkäänlaista pyörää tai kulkuneuvoa. Olet todella vaarallinen itsellesi ja ympäristöllesi.
Kyllä se 30 heppainenkin kulkee ihan mukavasti mutta siinä on juuri se juju että kun olet sen vihdoin saanut vauhtiin niin et malta hidastaa mutkaan kun se kiihdytys kestää taas niin kauan.
Voimakas pyörä on leppoisa ajettava, väännät kaasua niin se kiihtyy ja päästät kaasun niin se hidastuu kun moottori jarruttaa sopivasti. Siinä ei paljon tarvi jarruja käytellä.Ollut kyse siitä että aloitteleva neitokainen etsii pyörää? Kysymys tuskin on nyt siitä kuinka ja miten kukakin osaa tehoja käsitellä. Toivottavasti N22 omaa sen verran järkeä, ettei nyt ihan tykkiä osta. Noi tehot ovat siinä mielessä hämääviä, että kun se sisäinen pikku piru käskee kääntämään kahvaa, niin on aivan omasta harkinnasta kiinni kuinka tuohon kehotukseen reagoi. Aivan aloittelijalla harkintakyvyn ja taidon puuttuessa pyörästä tulee varsin pian se, joka vie. Valitettavan usein myös metsään.
- Turo--Inkeri
ei se teho yksin kirjoitti:
Joo, liika teho on turhaa ja joillekin vaarallista. Eikä se siitä tehosta ja mallistakaan ole kiinni jos ei osaa ajaa, ja jenkeissä nyt löytyy kuskia joka lähtöön niinkun nyt tämäkin;) (Tuskin tässä tehoa hirveesti on, tosin sekin on kuskille liikaa)
http://www.youtube.com/watch?v=qZlAPD67jfQ&mode=related&search=mutta silti kaikista helpointa on järjestää itsensä hankalaan tilanteeseen kevyellä ja tehokkaalla pyörällä. Toki jos pyörä on esim. hyvin painava tai muuten käsiteltävyydeltään kehnonlainen, sekin voi johtaa ongelmiin, mutta liian suuri tilannenopeus vaan on merkittävänä osatekijänä monessa ikävästi päättyneessä mp-onnettomuudessa. Ja liian suureksi sen tilannenopeuden saa kaikista kätevimmin sellaisella laitteella, joka kiihtyy kuin Naton ohjus.
Eli: PV50:llä voi vaivatta ajaa itsensä hengiltä, jos ei homma ole hanskassa, mutta R1:llä se käy vielä paljon ripeämmin, JA tarvitaan myös paljon enemmän taitoa voidakseen välttyä joutumasta sellaiseen tilanteeseen kyseisenlaisella laitteella ajaessa. - ArcticEli
Turo--Inkeri kirjoitti:
että kun on niin pirun kiva ajella vähän reippaammin mutkatiellä, ja sitten tulee pieni suoranpätkä, missä on niin pirun kiva antaa vähän "hanikkaa" kun se peli kiihtyy niin pirun pirteästi.
Sitten tuleekin vastaan mutka, joka kiristyy hieman ennakoitua enemmän, ja vauhtia onkin hieman enemmän kuin itse kuvitteli, ja pitäisi osata tehdä yhtä sun toista "manööveriä" jotta selviäisi ehjin nahoin mutkasta läpi, mutta kun ei vielä osaa...
Edellä kuvatunlaiseen vaaratilanteeseen joutuminen käy huomattavasti näppärämmin itselle hieman ylitehokkaalla pyörällä. Eipä silti, vaikkapa nuo nykyiset 1000cc sportit toki ovat ylitehokkaita jo oikeastaan kenelle vain. Haluaisin nähdä sen tyypin, joka moisen tehon pystyy katuajossa täysin hyödyntämään, kun ei siihen moni pysty edes suljetulla radalla.
Kyllä se vaan niin päin menee, että vähemmän tehoa on ensialkuun hyvä juttu.ja aloittelijat varsinkaan, hyvin harvoin lähtee mutkateille ajamaan liian lujaa.
siks tuossa ei paljon ole järkeä, että pitää laittaa alle tehoton lussu.
Se on enemmän nuorten miesten ongelma.
Niinkuin autolla-ajossakin, myös pyörällä, naiset on liiankin varovaisia aloittaessaan ;))
- thai
Käy katsastamassa Triumphin Bonneville ja sisarmallit America ja Speedmaster. Klassinen ulkonäkö, kohtuullisesti tehoa ja kuljettaa kahtakin tarvittaessa pitkällekin. Kaupan päälle kiloittain katu-uskottavuutta.
- Nuori nainen too...
Tuli kolme kesää sitten ostettua Honda Hornet 600 ensipyöräksi kaikista "liian-tehokas-tapat-itses" varoituksista huolimatta. Hah hah! Olin ajanut aikaisemmin muutaman kerran mopolla, autokoulun pyörällä ja nyt omalla 30 tkm!
Teho ei itsekseen karkaa, eikä vauhti nouse, vaan se vaatii kaasun avaamista.
Tyytyväinen olen pyörään ollut, olen hengissä vielä, ja aion vaihtaa isompaan (168 cm, 58 kg).
Suurin ongelma näyttää olevan vanhat jäärät, jotka ei käsitä, että nuori nainenkin voi hallita suht tehokkaan pyörän. Kusipäiset pissis-pojat ja testosteroni-amisviikset on sitten asia erikseen. Kun ei ole näyttämisen tarvetta, voit ajaa turvallisesti millä tahansa pyörällä, jota jaksat käsitellä. Älä usko noihin besservissereiden höpötyksiin, niillä on aivan toinen lähestymistapa asiaan...- kypsynyt
puhut täysin asiaa. Ei tällä palstalla pysty mistään asiallisestikaan kysymään kun turo on jo vänkäämässä omia totuuksiaan väenvägnällä kehiin. Pyörä pitää valita sellainen kun mieli tekee eikä kuunnella kaikkitietäviä. Siinä sitä pikkuhiljaa alkaa taitoa kertymään kun järjen kanssa harjoittelee.
- GHOSTWRITER
kypsynyt kirjoitti:
puhut täysin asiaa. Ei tällä palstalla pysty mistään asiallisestikaan kysymään kun turo on jo vänkäämässä omia totuuksiaan väenvägnällä kehiin. Pyörä pitää valita sellainen kun mieli tekee eikä kuunnella kaikkitietäviä. Siinä sitä pikkuhiljaa alkaa taitoa kertymään kun järjen kanssa harjoittelee.
Jätä ihmeessä pyörä kotiin ja pihalle, jos vasta järjen kanssa harjoittelet ;-)
- Minä Setä Samuli
kypsynyt kirjoitti:
puhut täysin asiaa. Ei tällä palstalla pysty mistään asiallisestikaan kysymään kun turo on jo vänkäämässä omia totuuksiaan väenvägnällä kehiin. Pyörä pitää valita sellainen kun mieli tekee eikä kuunnella kaikkitietäviä. Siinä sitä pikkuhiljaa alkaa taitoa kertymään kun järjen kanssa harjoittelee.
"Pyörä pitää valita sellainen kun mieli tekee eikä kuunnella kaikkitietäviä."
Eikö neitokainen kysynytkään mielipiteitä...taisin ymmärtää väärin. - Motokolli
Itsestä se täytyy olla kiinni kuinka sitä pyörää käskee. Jos sitä kontrollia ei ole itsellä niin aika heikolta tuntuu mahdollisuudet pärjät tässä maailmassa.
- abcdefgefdyuenmk
Motokolli kirjoitti:
Itsestä se täytyy olla kiinni kuinka sitä pyörää käskee. Jos sitä kontrollia ei ole itsellä niin aika heikolta tuntuu mahdollisuudet pärjät tässä maailmassa.
Ei muuta väliä tyttö , että sun jalat ylttää maahan kun istut satulassa
- *pimu*
Ite alotin "uran" (15v. jälkeen taas) 550 Kawalla.
Garmee vekotin...Kyllähän se lähti kun kahvaa käänsi, mutta siihen se jäikin...
Kahdeksassa kympissä tärisi hampaat, sadassa stonga ja 120:ssä minä...
Kaikki sivutuulet tekivät siitä aivan levottoman ja ohi ei päässyt normi sadan nopeuksissa- edes rekasta... Siinä vaan ajelit ojan penkan reunassa ja pelkäsit.
OK, se pyörä oli 4 viikkoa, vaihdoin sen 1100:n
Kawaan. No se jo "vähän" oli vakaampi, mutta niin "yliohjautuva" (mikä lie liian pieni etujättö, tai jotain sinnepäin), mutta sen selästä meinasi kipata oitis, jos eturengas ei ollut luotisuoraan tullessa risteykseen (jarrutuksessa) tai ylipäätään sillä ei voinu tehdä "ukea" ilman jalkapallokenttää (tai sen olisi kaatanut- ja sitä kokeili moni paljon ajanut miestuttuni ja sanoivat samaa)
No sen vaihdoin kesän jälkeen 1300:n Hondaan, jonka kanssa ei ole ollut MITÄÄN ongelmia.
Etupää on sen verran pitkä, että sen voi kääntää paikallaan ilman ongelmia, se ei puske, ei tee mitään, mutta kiihtyy, jos tarvis on.
Samoin ohitustilanteet ovat turvallisia, koska pienellä ranneliikkeellä olen jo rekan tai koko autojonon ohi.
Ja jos tuulee, pyörä menee kuin juna (minä ehkä hieman heilun selässä;O)
Joten se siitä isojen mopojen tehoista/vaaroista!
Ne tehot kyllä oppii tuntemaan tosi nopeesti (jos vähäänkään on itsesuojeluvaistoa ja tolkkua!)
Paljon helpompi ajaa kun esim. se 550:n
Ja samaa ovat sanoneet kaikki kaverini/tuttuni, jotka ovat aloittaneet "liian" pienestä pyörästä.
Eli "sillähän meinas päästä hengestään".
Mutta jokainen tavallaan...ja kykyjensä mukaan.
Myös Sulle Turo!
Kokemuksen syvällä rintaäänellä
T: *pimu* ja 1300 kuutioo ;)- *pimu*
joku "viisastelija" tähän taas kommentoi; niin Kawat olivat Zephyreitä (painavia, "vanhoja" kawoja- ei mitään tekemistä uusien "kyykkyjen" kanssa)
ja Hondalla (X4) ONNELLISIA/TURVALLISIA kilometrejä on jo takana n. 30 000, joten varmaan tiedän "mistä puhun"! - järkivalinnasta.
*pimu* kirjoitti:
joku "viisastelija" tähän taas kommentoi; niin Kawat olivat Zephyreitä (painavia, "vanhoja" kawoja- ei mitään tekemistä uusien "kyykkyjen" kanssa)
ja Hondalla (X4) ONNELLISIA/TURVALLISIA kilometrejä on jo takana n. 30 000, joten varmaan tiedän "mistä puhun"!Moni ei arvaakaan miten hyvä ajettava X4 on kokemattomankin käsissä. Tukeva, vääntävä, matala ja hyvät jarrut. Eipä uskoisi "customiksi". Harmi vaan kun on niin kallis.
- *pimu*
järkivalinnasta. kirjoitti:
Moni ei arvaakaan miten hyvä ajettava X4 on kokemattomankin käsissä. Tukeva, vääntävä, matala ja hyvät jarrut. Eipä uskoisi "customiksi". Harmi vaan kun on niin kallis.
..sitä se todella on, vakaa ja yllättävän helppo/mukava käsitellä ja vääntö on aivan mahtava.
Mutta Customiksi sitä en kyllä sanoisi...
Jalat kun ei ole "eteenpäin" eikä pyörä muutenkaan ole perinteisen "customin" näköinen.
Retro ennemminkin on sopiva sana ;)
- mikävaan
Moottoripyöräily ei ole voimalaji.Ota sellainen pyörä,missä jalat yltää hyvin maahan.Pyörän teholla ei myöskään ole suurta merkitystä.Itsesuojeluvaisto rajoittaa liian tehon käytön.Itsellä ekapyörä Bandit 1250,10000km takana.Eikä mitään ongelmia.Paitsi että en uskalla ajaa yhtäkovaa kuin muut motoristit:(.
- Turo--Inkeri
Juuri tuota minä olen peräänkuuluttanut. Sitä tehoa ei saa olla liikaa kun ei ole dd-lukkoakaan.
- liiaanisojapyöriä
no tuo vois periaattessa olla ok pyörä alhaisten tehojen vuoksi mutta liian möhkö noin hentoselle naiselle.Ennemmin joku 600cc sportti jota on huomattavasti helpompi käsitellä paikallaan.
- ensipyöränä
yamaha r6. meikä 165cm ja 50kg.ajoin kortin keväällä ja ostin yamahan r6:n ensipyöräks kun kaveri suositteli tuollaista, en käynyt edes koeajamassa muita eikä olisi tarvinnutkaan koska tuollaine pyörä sopi meikän kokoiselle todella hyvin. takana jo ihan mukavasti kilometrejä eikä ole osto kaduttanut yhtään. SUOSITTELEN!
- *N22*
Kiitän teidän vastauksista, jotkut hyviä jotkut taas ei.
Esim. KAWASAKI ER 5 ja HONDA CB 500 ovat kyllä niin rumat ettei niillä voisi ajaa. Into moottoripyöräilyyn meneehän kun tuollaisia rumia kapistuksia löytyy.
Kuten täällä joku sanoin niin naisethan ajavat rauhallisemmin liikenteessä, niin pätee minuunkin. Vauhti ei kiinnosta niin paljon, mutta kunhan pyörällä voi ajaa moottoritiellä niin olen tyytyväinen.
Onko olemassa joku ns. "kyykkypyörä" joka soveltuisi ekaksi pyöräksi?
Ja raha ei ole ongelma ;) Oma firma netissä tuo mukavasti liksaa jolla voi hyvin elää. - Uuno T.
*N22* kirjoitti:
Kiitän teidän vastauksista, jotkut hyviä jotkut taas ei.
Esim. KAWASAKI ER 5 ja HONDA CB 500 ovat kyllä niin rumat ettei niillä voisi ajaa. Into moottoripyöräilyyn meneehän kun tuollaisia rumia kapistuksia löytyy.
Kuten täällä joku sanoin niin naisethan ajavat rauhallisemmin liikenteessä, niin pätee minuunkin. Vauhti ei kiinnosta niin paljon, mutta kunhan pyörällä voi ajaa moottoritiellä niin olen tyytyväinen.
Onko olemassa joku ns. "kyykkypyörä" joka soveltuisi ekaksi pyöräksi?
Ja raha ei ole ongelma ;) Oma firma netissä tuo mukavasti liksaa jolla voi hyvin elää.vaimokseni?
Olisi paikka vapaana sattuneesta syystä.
- SSS-72
Hola, eli asun Espanjassa ja auton lisäksi ostin suzuki marauder 250cc, joka on sellainen custom- henkinen, helppo ja mukava ajaa. Se on samalla halppohoitoinen ja vie todella vähän polttoainetta. Selkätuki matkustajalle takaa mukavan matkustuksen. Minulla on sivulaukut, joihin voi laittaa aikalailla tavaraa. Todella mukava "harley"-style maisemien katseluun... eli siis oma motukkani ei ole kiitoon, vaan nautiskeluun, vauhtia saa n.150-160km/h, miká minulle rittää. Farkut, nahkarotsi ja bootsit jalkaan ja menox... Hyvää loppukesää koti Suomeen... hiukan on pörhisteltávä, että itse voin ajella ympárivuoden säiden puolesta... hehehe. Toivotaan että siellá olisi kaunis ja kuiva syksy, joka mahdollistaisi ajelun. Hasta luego.Beso.
- minkälaista
jälkeä tulee pyllynposkeen kun luistelee asfaltilla farkut jalassa. Semmoinen sentin kerros lähtee helposti. No eipä tarvi tehdä rasvaimua sen jälkeen.
Eli laitappas kunnon housut jalkaan ettei mene isukilta halut. - SSS-72
minkälaista kirjoitti:
jälkeä tulee pyllynposkeen kun luistelee asfaltilla farkut jalassa. Semmoinen sentin kerros lähtee helposti. No eipä tarvi tehdä rasvaimua sen jälkeen.
Eli laitappas kunnon housut jalkaan ettei mene isukilta halut.totta se on, mut kun on niin kuuma... hyvä kun farkutkin viitsii laittaa, joskus nákee hurjia tapauksia kun ajelevat shortsessa täälläpäin...
- hoh heh
eihän se mopo edes kulje huippujakaan kuin 120.
- ajohousut
SSS-72 kirjoitti:
totta se on, mut kun on niin kuuma... hyvä kun farkutkin viitsii laittaa, joskus nákee hurjia tapauksia kun ajelevat shortsessa täälläpäin...
ei ole yhtään kuumemmat kuin farkut, päinvastoin.
- nakun
Eli ensimmäiseksi pyöräksi tuli Triumphin Speed Triple 1050, vuosimallia -06. Nyt on toinen kesä menossa ja ajoja on takana jo yli 19000 km. Aivan mahtava pyörä, on kevyt ja helppo käsitellä, vääntöä löytyy sitten hieman enemmänkin, olen 172cm ja yllän juuri maahan koska pyörä on korkea. Tuo Yamaha on kuulemma todella painava pyörä, itse en suosittelisi, mutta makuja on niin moneen ja itseäkin ulkonäkö miellytti tässä Trumpassa, putket kun vielä vaihdettiin, niin onhan hieno.... Jokos oot pyörän laittanut ja millaisen?
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi244666- 883724
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313483105- 542667
- 2062621
- 512599
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322400- 1522328
- 311955
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1081539