hei!kuukauden päästä alkaisi n.3kk mittainen päättymätön nelivuoro,miten on kannattaako työtä ottaa.siinä tienais hyvin siksi sitä olen ajatellut.mutta saako raskaana tehdä yövuoroja,siinä olis 4 yötä aina putkeen ja sit vaihtuu aamuun tai iltaan.olen nyt rv 14 1
yövuorot
13
1795
Vastaukset
- shshs
mä olen mies tosin, mutta kun minut vuosi sitten pakotettiin painostamalla ja vittuilemalla yövuoroon niin mulla meinas kaali hajota siihen. tulin kotiin seittemältä aamulla ja nukahdin ehkä kahelta päivällä ja taas illalla kaheksalta heräsin, olin ihan zombi pari viikkoa kun sitä hommaa tein. Oon huono tekemään ylipäätään mitään vuorotyötä kun rytmi sekoaa helposti, niin siihen vielä päälle tommosta. Eli jos et oo kokeillut ennen niin en todellakaan suosittele sulle raskaana ollessas. Siitä voi tulla arvaamattoman kova stressi jota et huomaakkaan ehkä ite, ja kohta onkin keskenmeno valmis. Raha on pakollista lapsen kanssa mutta se ei saa olla mulle itelleni syy tehdä ylitöitä. Ja sen takia en teekkään, tää nykynen päivätyö ja 40h/vko tuntuu jo raskaalta torstain kohdalla (fyysinen työ)
- 10+4
Ei kait raskaus itsesään mitään vuorotyötä estä?
Itse ravintola-alalla, meinaan olla oman jaksamiseni mukaan. Meillä kun työtunteja on siitä 30:stä 60:een /vko... Että jos rupee tuntuun pahalta niin sanon pomolle että teen lyhyempää vuoroa.
Jos otat työn, onko siitä mahdollista irtautua (koeaika?) - .fpp
10+4 kirjoitti:
Ei kait raskaus itsesään mitään vuorotyötä estä?
Itse ravintola-alalla, meinaan olla oman jaksamiseni mukaan. Meillä kun työtunteja on siitä 30:stä 60:een /vko... Että jos rupee tuntuun pahalta niin sanon pomolle että teen lyhyempää vuoroa.
Jos otat työn, onko siitä mahdollista irtautua (koeaika?)siis eihän raskaus estä vuorotyön tekemistä vaan sen aiheuttamat lieveilmiöt. Joita kaikille ei edes tule. Puhuin vaan omasta kokemuksestani joka oli hyvin stressaava, ja jos olisin ollut nainen ja raskaana en olis lasta koskaan varmaan synnyttänyt. Siks mietin vaan että jos mulla oli niin paskamaista se, niin entäs sitten raskaana olevalla..
- yökyöpeli!
raskaana olon takia tarvitse olla ottamatta työtä vastaan. Nythän sulla on raskauden helpoin ajanjakso käynissä.
eriasia, jos on muutenkin vaikeeta yö työ. Niin kuin edelliselle kirjoittajalle.
Niin, kuin sanottua niin raskaus ei ole sairaus. Eikä keskenmeno tuu sen helpommin teki töitä yöllä tai päivällä. Eikä normaali työ vaikuta sikiöön mitenkään. Huomaa, että mies kirjoittanut, kun luulöee, että keskenmenon voi itse aiheuttaa....- ottaisit selvää
pistäpä googleen yötyö ja keskenmeno, niin jo alkaa tulla tietoa yötyön vaikutuksesta raskauteen.
Enkä ihan usko et nää kaikki tutkimukset perustuu mollaamasi mies-sukupuolen "muka"-tietoon.
Eli lyhyesti: yötyö lisää riskiä keskenmenoon, ennenaikaiseen synnytykseen ja alipainoisina syntyneisiin vauvoihin.
Eiköhän siinä ole riittävästi syytä miettiä tarkkaan koko yötyötä.
- Neljättä ootellaan.
Suosittelen kyllä tosiaankin miettimään omaa jaksamistasi. Ei raskaus nyt varsinaisesti ole este työnteolle, mutta yötyö ja varsinkin vuorotyö ei ole mitenkään ihanne. Raskaus myös mitä todennäköisemmin lisää väsymystäsi muutenkin. Ja jos yötyö stressaa, niin sekään ei ole hyväksi raskaudelle.
Oletko ennen ollut vuorotyössä (yövuoroissa)? Jos et, niin kehoittaisin harkitsemaan, kannattaako aloittaa raskausaikana. Jos olet ollut ja olet kokenut sen olevan ok, niin saattaa se mennä nyt raskaanakin. Kyse ei kuitenkaan olisi kuin 3 kuukaudesta.
Raskaus ei ole sairaus, mutta kyllä se asettaa fyysisiä rajoitteita jaksamiseen. - _-Yökkö-_.
Minä olen kolmevuorotyössä. Raskaus aikana yötyö aiheutti kovia mahakipuja ja tuntui että en pystynyt tekemään työtäni kunnolla. Minä kysyin pomolta voisinko lopettaa yövuorot ja se sopi hänelle...todistuksen olisin saanut myös lääkäriltä. Muutenkin työni (hoitotyö) oli niin raskasta, että sairaslomalle lääkäri laittoi jo kolme kuukautta ennen laskettua aikaa. Ja kyllä minulla oli kovia mahakipuja jo aikaisessa vaiheessa raskautta.
- Töissä-
Itse tein kolmivuoro duunia esikoista odottaessani.Kysäsin ihan ohi mennen lääkärikäynnillä,että saako tehdä normaali kolme yötä putkeen?ja lääkäri sano,et loppuraskaudessa ei saa tehdä yö työtä.Oliskohan ollu viimeset 4kk ennen synnytystä piti vaihdella vuoroja kun lääkäri ei antanut lupaa yövuoroihin.Oli sillä siihen joku selityskin,mutta en enään muista mikä oli syy.
- katjuskaz
Minä odotan toista ja olen ollut myös esikoisen odotuksessa samassa työssä(tehtaassa ja kolmivuorossa) eikä minulla vaikuttanut mihinkään. Että eiköhän ole parasta että että kokeilet ja sitten tiedät enemmän!!
Huom! Raskaus ei ole sairaus ja kaikki on yksilöitä!!! - nytkin menossa
Neuvolassa yritettiin jo ensimmäisellä kerralla kysellä yövuoroista luopumista, kun kolmivuorotyössä olen, mutta itsestäni ei tunnu vielä ainakaan siltä että niistä pitäisi luopua. Yövuoroissa teen aina 3-6 yötä perätysten, mutta päivävuoroissa vuorot saattavat jojotella aamusta iltaan ja illasta aamuun, joten itse olen kokenut päivävuorot rankemmiksi - silloin jää huonommin aikaa levolle!.. Öissä saan sitä paitsi itse määrätä tahdin :)(hoitotyö)En sitten tiedä onko varsinaisesti yötyö vaarallista, vaiko vuorotyö rytminvaihdoksineen...
- pysty enää
kävin viime viikolla neukussa(rv20) ja kerroin kuinka varsinkin yövuoroissa verenpaineeni laskee huiman alas, sydämen rytmihäiriöitä tuntuu(niitä ollut lapsena viimeksi) ja väsymys on kaksinkertaista verrattuna "normaaliin" tilaan.sain neuvolasta ehdottoman yötyökiellon ja sanoivat vielä että yleensä juuri näillä viikoilla äidit lopettavatkin ne.
- Toista odotteleva
Esikoista odottaessa minä olin lähinnä vaan yötöissä. Tein 14-tuntisia päiviä alkaen 16.00 ja loppuen aamulla. Ei ainakaan minulla vaikuttanut. Nytkin tekisin mieluummin yötöitä... Mut eipä onnistu kun esikoinen on jo esikoulussa... Se on ihmisestä kiinni, mutta mä en ainakaan näe siinä muuta eroa kun sen, että vähemmän väsyttää kun aamusin ;)
- Toista odotteleva
Tein silloin myös välillä aamuvuoroja. Välillä jopa niin, että olin tullut yöllä kotia ja aamulla taas töihin...
Mulle vaan ehkä sopii paremmin tommonen epäsäännöllinen työrytmi...
Mut oman jaksamisen mukaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv252416- 1132031
- 1131657
Syitä välttelyyn
En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?421523Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.
Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.91457Miksi kaivattunne
ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo901065Purrasta tehty huoli-ilmoitus
Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016120996Pelottaa kohdata hänet
En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt87955Olisin halunnu vaan tutustua
Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno35947Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu
Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu15939