Kysely työttömille opettajille

Työtön Turussa

Nyt kun tämä hurja opettajapula on valloillaan varsinkin täällä Turun seudulla, niin haluaisin tietää, mitä te opettajat, jotka ette alan töitä saaneet teette?

Mitä muita töitä olette hakeneet, jos olette?
Vai oletteko työttöminä kotona? Mille alalle kannattaisi tällä koulutuksella suunnata?

Nyt on käynyt aika selväksi, että opettajan töitä ei ainakaan seuraavaan 20 vuoteen ole täällä päin saatavilla, joten saman alan lisäopinnot eivät kannata. Ja 20 vuotta pois alalta ei ole valttia sitten kun töitä taas hakee.

Pitäisiköhän perustaa maksullinen yksityiskoulu?

Mitä te muut teette? Itse olen kaupan kassana. Hienoa, että edes johonkin kelpaa.

37

6683

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • työtön ope

      olen ollut kotona ja ottanut vastaan pätkäsijaisuuksia, kun olen saanut. Olen toki hakenut opettajan paikkoja kauempaakin kuin vain kotiseudultani, mutta eipä ole onni suosinut minua tänäkään vuonna. Komas lukuvuosi pätkäsijaisuuksia odotellessa alkoi.

      Mutta nyt rupeaa minun mittani olemaan täysi. Hain työvoimakoulutukseen ja toivottavasti pääsen, jos ei näitä alan töitä rupea tässä pian kuulumaan. Toivottavasti pääsisin sen ehkä mahdollisen koulutuksen jälkeen muihin töihin, kun ei tämä ala, josta suuresti kyllä pidän minua enää työllistä.

      JA maassammehan oaj:n mukaan on opettajpula....

      • sijaisope

        ...kiinnostaa kovasti, koska haen pian luokanopettajien koulutukseen.


      • uusi ura
        sijaisope kirjoitti:

        ...kiinnostaa kovasti, koska haen pian luokanopettajien koulutukseen.

        Työtön minäkin, määräaikaisuus loppui kesällä ja useista hakemuksista huolimatta uutta työtä ei löytynyt (Turun seudulta minäkin). Tein siis radikaalin alan vaihdoksen toistaiseksi ja olen nyt lentoemäntäkurssilla. Töitä tiedossa ainakin kevääseen asti, joten katsotaan sen jälkeen, mikä tilanne silloin taas on.


      • työttömiä opettajia
        sijaisope kirjoitti:

        ...kiinnostaa kovasti, koska haen pian luokanopettajien koulutukseen.

        on ilmeisesti lähes kaikissa aineissa ja luokanopeissa myös. Itse olen kieltenope.


      • y6r5r

        onnea hakuun


    • ope-wannabe

      Mäkin haluisin tietää et minkä alan ope oot? Onko sulla mahdollisuutta muuttaa töiden perässä vaikka toiselle puolelle Suomea? Itse olen opintojen loppuvaiheessa, ja tekis jo mieli perhettä perustaa, mutta en tosiaankaan voi tuon tulevaisuuden epävarman työtilanteen takia, koska mun pitää olla valmis muuttamaan IHANMIHINTAHANSA töiden takia ja vauvojen kanssa se ei onnistu jos isäpappa asuu toisella paikkakunnalla.... vai onnistuisko, mitä mieltä ootte?

      • master-ope

        Tee lapsi useammalle miehelle ympäri Suomea, niin voit muuttaa työn perässä kivuttomasti ;)


    • alalla jatketaan,

      työtön kolmekymppinen opettajamies opiskelee sairaanhoitajaksi! Töitä ainakin riittää, ja ehkä koulutus ei sittenkään mennyt aivan hukkaan ;)

      • valinta!

        Onnittelut, hieno valinta! Jos olisin nuorempi tekisin itse saman.


    • Epäviralliset markinaalit ?

      Huh, kauhistuin tuosta myyntialastasi. Luin nimittäin lehdestä juuri vähän aikaa sitten että jonkun oppilaan isä oli iloissaan siitä että hänen lapsensa opettaja sentään omaa sellaiset vuorovaikutustaidot jotka eivät kestä vain kaupanteon ajan.

      Eli opettaja kykenee pitkäjännitteiseen vuorovaikutukseen toisin kuin myyntialan ihmiset jotka kuulemma kasvavat henkisesti työn mukana lähinnä maksimaalisen edun tavoittelun mahdollistavaan vuorovaikutustasoon. Olkoonkin että hyvä tulos on hyvin moninaisen ihmistyyppijoukon hyvän tuntemuksen edellytys. Opettaja jaksaa ja jaksaa ja osaa olla huolehtivainen ihan ilman palkanlisiä oppilaistaan.

      Opettajat opiskelevatkin nykyisin vuorovaikutustaitoja työn ohella mutta myyntialan työssä saavutetut taidot eivät varmaan sitten ole käytettävissä koulussa. Myöskään myyntipuolen yrittäjyys ja kokonaisvaltainen positiivinen asenne lähimmäisiin ja elämään yleensä ei liene saanut laajaa kannatusta koulupiireissä.

      Kolmas seikka jota kannattaa miettiä on se että työtä on kyllä tarjolla. Mutta ei ensimmäisinä sellaisille jotka ovat pitkäaikaistyöttöminä, myyntityöhön siirtyneitä (Ei ainakaan sellaisia jotka vain yrittävät ansaita rahaa edes sen verran että tulevat toimeen tai saavat opinnot loppuun. Mustia hevosia tosin saattavat olla hyvin myyntielämässä pärjänneet johtotason henkilöt tulevaisuudessa) tai jotka eivät ole suorittaneet opintoja vauhdilla loppuun.

      Mitä tehdä on jokaiselle oma ongelma. Lyhytaikaisetkin sijaisuudet ovat lupaus paremmasta.

      • Työtön Turussa

        Niin siis olenko minä enemmän opettaja vai kaupan kassa? No, toiseen ammattiin minulla on koulutus, toiseen ei.

        Sen kyllä huomasin, että aiempi, koko opiskeluaikani kestänyt asiakaspalvelutyö (muuta kuin kaupan kassa), ei ole ollut minkään arvoista työpaikoissani kouluissa. Tuntui, että oli parempi, etten maininnutkaan siitä opettajainhuoneessa.

        Ehkä olen vähän tyhmä ja yksinkertainen, mutta mielestäni selostuksesi oli vaikeaselkoinen. Mitä ihmettä tarkoitat tuolla "myyntityöhön siirtyneitä"? En kai minä mihinkään ole siirtynyt! Tottakai tekisin opettajan töitä, myös niitä lyhyitä sijaisuuksia, jos niitä vain olisi tarjolla. Onko se synti, että haluaa maksaa lainansa ja elämisensä työllä, eikä työttömyyskorvauksella? Kirjoitat "hyvin myyntielämässä pärjänneistä". Voisitko selventää? Lause jäi aika epäselväksi.

        Mielestäni opintojen vauhdilla loppuun suorittaminen ei ole hyve. Opettajalla täytyy olla vähän kokemusta elämästä. Suoraan lukiosta opettajakoulutukseen ja sieltä suoraan töihin antaa loppujen lopuksi aika heikot eväät siihen ammattiin, joka siis on paljon, paljon muutakin kuin itse opettamista. "Epäviralliset markinaalit ?" et ole itse opettaja ja se paistaa läpi tekstistäsi.

        Lisättäköön, että olen kielten opettaja, kolme opetettavaa kieltä, kahdesta opintoja sen verran, että olen pätevä opettamaan niitä lukiossakin, kolmannesta opintoja alle cumun. Työkokemusta noin neljä vuotta.

        Muutto toiselle paikkakunnalle ei tule kysymykseen perheen vuoksi. Olen kyllä harkinnut vaihtoehtoa, että kulkisin pääkaupunkiseudulle päivittäin. Onko täällä ketään pendlaavaa opettajaa? Miten se mahtaa onnistua?


      • opeksi?
        Työtön Turussa kirjoitti:

        Niin siis olenko minä enemmän opettaja vai kaupan kassa? No, toiseen ammattiin minulla on koulutus, toiseen ei.

        Sen kyllä huomasin, että aiempi, koko opiskeluaikani kestänyt asiakaspalvelutyö (muuta kuin kaupan kassa), ei ole ollut minkään arvoista työpaikoissani kouluissa. Tuntui, että oli parempi, etten maininnutkaan siitä opettajainhuoneessa.

        Ehkä olen vähän tyhmä ja yksinkertainen, mutta mielestäni selostuksesi oli vaikeaselkoinen. Mitä ihmettä tarkoitat tuolla "myyntityöhön siirtyneitä"? En kai minä mihinkään ole siirtynyt! Tottakai tekisin opettajan töitä, myös niitä lyhyitä sijaisuuksia, jos niitä vain olisi tarjolla. Onko se synti, että haluaa maksaa lainansa ja elämisensä työllä, eikä työttömyyskorvauksella? Kirjoitat "hyvin myyntielämässä pärjänneistä". Voisitko selventää? Lause jäi aika epäselväksi.

        Mielestäni opintojen vauhdilla loppuun suorittaminen ei ole hyve. Opettajalla täytyy olla vähän kokemusta elämästä. Suoraan lukiosta opettajakoulutukseen ja sieltä suoraan töihin antaa loppujen lopuksi aika heikot eväät siihen ammattiin, joka siis on paljon, paljon muutakin kuin itse opettamista. "Epäviralliset markinaalit ?" et ole itse opettaja ja se paistaa läpi tekstistäsi.

        Lisättäköön, että olen kielten opettaja, kolme opetettavaa kieltä, kahdesta opintoja sen verran, että olen pätevä opettamaan niitä lukiossakin, kolmannesta opintoja alle cumun. Työkokemusta noin neljä vuotta.

        Muutto toiselle paikkakunnalle ei tule kysymykseen perheen vuoksi. Olen kyllä harkinnut vaihtoehtoa, että kulkisin pääkaupunkiseudulle päivittäin. Onko täällä ketään pendlaavaa opettajaa? Miten se mahtaa onnistua?

        Ookoo, eli sieltähän löytyi se syy sun pulaan opetöistä -et voi muuttaa! Mulla on sellanen käsitys että töitä kyllä löytyy jos on valmis muuttamaan niiden perässä, ja useimmiten työttömyydestä valittavat ne ketkä on perheen takia jääneet asumaan sille paikkakunnalle missä on tasan yksi koulu tai vastaavasti paikkakunnalle missä yliopisto syytää markkinoille uusia opettajia harva se päivä???


      • Epäviralliset marginaalit
        opeksi? kirjoitti:

        Ookoo, eli sieltähän löytyi se syy sun pulaan opetöistä -et voi muuttaa! Mulla on sellanen käsitys että töitä kyllä löytyy jos on valmis muuttamaan niiden perässä, ja useimmiten työttömyydestä valittavat ne ketkä on perheen takia jääneet asumaan sille paikkakunnalle missä on tasan yksi koulu tai vastaavasti paikkakunnalle missä yliopisto syytää markkinoille uusia opettajia harva se päivä???

        Opepa tietenkin.

        Mutta tarkoitukseni oli vain herätellä Sinua ettet tyytyisi helposti löytyvään kassatyöhön tuolla koulutuksellasi enää tulevina vuosina. Yritä löytää jotain vaativampaa.


      • muuttamisellakin
        opeksi? kirjoitti:

        Ookoo, eli sieltähän löytyi se syy sun pulaan opetöistä -et voi muuttaa! Mulla on sellanen käsitys että töitä kyllä löytyy jos on valmis muuttamaan niiden perässä, ja useimmiten työttömyydestä valittavat ne ketkä on perheen takia jääneet asumaan sille paikkakunnalle missä on tasan yksi koulu tai vastaavasti paikkakunnalle missä yliopisto syytää markkinoille uusia opettajia harva se päivä???

        Tulisiko opettajan poukkoilla parin kuukauden työpätkien perässä ympäri maita ja mantuja? Lapsiperheelle moinen pätkäelämä ei tule kuuloonkaan, väittäköön muut mitä tahansa.


      • Työtön Turussa
        Epäviralliset marginaalit kirjoitti:

        Opepa tietenkin.

        Mutta tarkoitukseni oli vain herätellä Sinua ettet tyytyisi helposti löytyvään kassatyöhön tuolla koulutuksellasi enää tulevina vuosina. Yritä löytää jotain vaativampaa.

        No enpä olisi sinua ensimmäiseksi opettajaksi uskonut!

        Kuka on sanonut, etten yritä löytää jotakin muuta kuin kassatyötä? En välttämättä vaativampaa kuitenkaan. Jos et ole kassana ollut, niin et voi tietää, että sekin työ on vaativaa; aivan eri tavalla kuin opettajan työ, mutta silti. Mitä vaativaa työtä sitten suosittelisit opettajalle? OAJ on huolissaan, kun koulutetut opettajat valuvat muille aloille. Miksiköhän me valumme muille aloille? Olisiko niin, että opettajia on jo ihan liikaa ja lisää tulee kovaa vauhtia. Töitä ei yksinkertaisesti ole kaikille. Ja kyllä, mol.fi-sivuilla on hirrrrveästi vapaita paikkoja. Kaikki vain ei tunnu ymmärtävän, että esim. kielten opettaja ei ole pätevä liikunnan opettaja ja jos on lukenut englantia ja ruotsia, niin ei ole välttämättä hyvä ranskan opettaja, jos ei ole eläissään sitä kieltä lukenut!

        Edellinen vastaaja jo löysikin syyn työttömyyteeni! Asuinpaikkakuntani Turku! Tämähän on pääkaupunkiseudun ja Tampereen jälkeen asukasluvultaan seuraavaksi suurin kaupunki, eli pikkukylä. Edellisellä vastaajalla ei liene perhettä. Kaikki kai tajuavat, että jos puolisolla on vakituinen työ, niin ei siinä sitten sijasuuden perässä muuteta minnekään ja elätetä opettajan palkalla koko perhettä! Perheettömän on kai tätä vaikea ymmärtää, kun ei ole vastuussa muusta kuin omasta hyvinvoinnistaan. Muuttakaa te nuoret ja vähän vanhemmatkin sinkut työn perässä vaikka maailman ääriin, kyllä minäkin muuttaisin ja olen ennen muuttanutkin, mutta nyt on vain toinen tilanne.


      • Epäviralliset marginaalit?
        Työtön Turussa kirjoitti:

        No enpä olisi sinua ensimmäiseksi opettajaksi uskonut!

        Kuka on sanonut, etten yritä löytää jotakin muuta kuin kassatyötä? En välttämättä vaativampaa kuitenkaan. Jos et ole kassana ollut, niin et voi tietää, että sekin työ on vaativaa; aivan eri tavalla kuin opettajan työ, mutta silti. Mitä vaativaa työtä sitten suosittelisit opettajalle? OAJ on huolissaan, kun koulutetut opettajat valuvat muille aloille. Miksiköhän me valumme muille aloille? Olisiko niin, että opettajia on jo ihan liikaa ja lisää tulee kovaa vauhtia. Töitä ei yksinkertaisesti ole kaikille. Ja kyllä, mol.fi-sivuilla on hirrrrveästi vapaita paikkoja. Kaikki vain ei tunnu ymmärtävän, että esim. kielten opettaja ei ole pätevä liikunnan opettaja ja jos on lukenut englantia ja ruotsia, niin ei ole välttämättä hyvä ranskan opettaja, jos ei ole eläissään sitä kieltä lukenut!

        Edellinen vastaaja jo löysikin syyn työttömyyteeni! Asuinpaikkakuntani Turku! Tämähän on pääkaupunkiseudun ja Tampereen jälkeen asukasluvultaan seuraavaksi suurin kaupunki, eli pikkukylä. Edellisellä vastaajalla ei liene perhettä. Kaikki kai tajuavat, että jos puolisolla on vakituinen työ, niin ei siinä sitten sijasuuden perässä muuteta minnekään ja elätetä opettajan palkalla koko perhettä! Perheettömän on kai tätä vaikea ymmärtää, kun ei ole vastuussa muusta kuin omasta hyvinvoinnistaan. Muuttakaa te nuoret ja vähän vanhemmatkin sinkut työn perässä vaikka maailman ääriin, kyllä minäkin muuttaisin ja olen ennen muuttanutkin, mutta nyt on vain toinen tilanne.

        Korjaan että tarkoitin vastata eka kysymykseesi; kumpi olet enemmän opettaja tai kassa tms. Siis ope, vastaan.

        Mielestäni tilanteesi on kyllä ihan hyvä tällä hetkellä - mutta muuutos parempaanhan on ymmärrettävästi toivelistallasi.


      • opexi?
        muuttamisellakin kirjoitti:

        Tulisiko opettajan poukkoilla parin kuukauden työpätkien perässä ympäri maita ja mantuja? Lapsiperheelle moinen pätkäelämä ei tule kuuloonkaan, väittäköön muut mitä tahansa.

        just sitä tarkotinkin. Eli koskeeko opettajien työttömyys vain niitä ketkä eivät suostu muuttamaan? Eli olisiko töitä kuitenkin oikeasti olemassa? Lapset sit vasta kolmenkympin jälkeen kun on virka!!


      • kyllä,
        muuttamisellakin kirjoitti:

        Tulisiko opettajan poukkoilla parin kuukauden työpätkien perässä ympäri maita ja mantuja? Lapsiperheelle moinen pätkäelämä ei tule kuuloonkaan, väittäköön muut mitä tahansa.

        itse tein perheeni kanssa valinnan kesällä: muutamme koko perhe saamani työn perässä vuodeksi toisaalle. Tähän asti olen ollut päätökseen tyytyväinen, mutta joka vuosi en jaksaisi muutella (siis perheen kanssa, eri asia olisi, jos olisin sinkku). Sen verran rankkaa tää alku oli muuttoineen ja koulun alkuineen! Sitä paitsi, ei olisi lapsistakaan varmaan pitemmän päälle muuttaa jatkuvasti koulusta toiseen.

        Todellakaan muutaman kuukauden takia ei VOI muuttaa ihan eri puolelle Suomea!!

        BTW, lähetin eri puolille hakemuksia lähemmäs sataan eri paikkaan, ja tää paikka oli ainut, minne pääsin. Pienen pieni paikkakunta! Isompiin paikkoihin ei siis mulla näköjään ole mitään mahdollisuuksia päästä... Tosin valintani jälkeen parista muustakin pienestä paikkakunnasta soiteltiin, että heiltä kaikki valitut ja varasijalla olleet ovat peruneet tulonsa, että kiinnostaisko mua, mutta en sitten mennyt näihin "jämäpaikkoihin", missä mulla olisi ollut opetettavana myös muita kuin omia aineita.

        Kolmeen haastatteluun sentään kesällä pääsin, mutta en sen enempää noista n. sadasta hakemuksesta. Jotenkin tuntuu aivan uskomattomalta, varsinkin, kun opiskelutodistukseni ei ollut todellakaan huono ja työtodistuksissani minua kehutaan. Myös hakemukseni omasta mielestäni oli kiinnostusta herättävä ja toi esille monipuolisen osaamiseni.

        Olen kolmikymppinen, ja usein puhutaan, että vanhemmat ihmiset eivät töitä saa - minä kyllä nyt pistän nuoruuteni piikkiin sen, etten saanut edes haastattelukutsuja, varsinkin, kun katsoo paikkoihin valittujen ikiä - suurin osa on reilut kymmenen vuotta minua vanhempia, joilla työkokemusta alalta on samaten reilut kymmenen vuotta enemmän kuin minulla. Eli ei siis pelkästään "nuori" ikäni (jos siis komikymppistä voi enää nuoreksi sanoa), vaan se pitkän työkokemuksen puute.

        Tietty joistakin paikoista tuli vain kirje, että kiitos mielenkiinnosta, sinua nyt ei valittu, eikä ollut mitään tietoa siitä, kenet paikkaan otettiin. Ehkä nuoria ja kokemattomia, mutta ei minua.


      • niitä virkoja
        opexi? kirjoitti:

        just sitä tarkotinkin. Eli koskeeko opettajien työttömyys vain niitä ketkä eivät suostu muuttamaan? Eli olisiko töitä kuitenkin oikeasti olemassa? Lapset sit vasta kolmenkympin jälkeen kun on virka!!

        on?! ;) Ei ole tullut mulle vastaan...


      • höpö.
        opexi? kirjoitti:

        just sitä tarkotinkin. Eli koskeeko opettajien työttömyys vain niitä ketkä eivät suostu muuttamaan? Eli olisiko töitä kuitenkin oikeasti olemassa? Lapset sit vasta kolmenkympin jälkeen kun on virka!!

        Virkoihin riittää hakijoita jopa satamäärin, ja nuoret opettajat kamppailevat sijaisuuksista verissäpäin epäpätevien kanssa. Yliopistojen tutkintotehtailu pitää huolen siitä, että nykymenolle ei näy loppua.


      • vaan on niin

        että ei sitä niitä töitä kaikkien alojen opettajille niin vain löydy ja älä sinä muita syyttele, jos alaa vaihtaa. Kuinka kauan ihmisen pitää jaksaa niitä pätkäsijaisuuksia? Ja nyt puhun niistä max. 2 viikon sijaisuuksista. Kyllä se kuule niin on, että jos on yli 35-v niin rupeaa jo mitta olemaan täynnä. Pitkäaikaisempaakin työkokemusta on takana, mutta nyt jo kolmatta lukuvuotta tätä samaa. Joo olen kyllä hakenut paikkoja pitkästi asuinpaikkani ulkopuoleltakin, mutta valinnat eivät tälläkään kertaa osuneet minuun. Yksinkertaisesti valinnaisten kielten opettajan paikkoja ei kovin montaa ole auki ollut.

        Ja toiseksi tässä iässä en enää jaksa sitäkään, että joka vuosi vaihtaisin asuinpaikkaa ympäri Suomen jonkun sijaisuuspätkän perässä, jos niitä edes olisi... Kai ihmisellä on oikeus olla koti jossain, eikä elää koko ikäänsä jotain matkalaukkuelämää ympäri Suomen kuin mikäkin paimentolainen. Ja kyllä, asuinpaikkakunnallani on useampikin koulu, mutta jos kaikki määräaikaiset sijaisuudet jaetaan tiskin alta jopa epäpäteville, niin mitäs muuta tässä enää tekee kuin vaihtaa alaa, kun kerran pätevät opettajat eivät kelpaa. Tekisin kyllä opettajan töitä mieluiten, mutta kun ei niitä saa, niin täytynee etsiä muita töitä. Opintolainat on minullakin maksettava enkä halua koko ajan velaksi elää.


      • mieleeni
        vaan on niin kirjoitti:

        että ei sitä niitä töitä kaikkien alojen opettajille niin vain löydy ja älä sinä muita syyttele, jos alaa vaihtaa. Kuinka kauan ihmisen pitää jaksaa niitä pätkäsijaisuuksia? Ja nyt puhun niistä max. 2 viikon sijaisuuksista. Kyllä se kuule niin on, että jos on yli 35-v niin rupeaa jo mitta olemaan täynnä. Pitkäaikaisempaakin työkokemusta on takana, mutta nyt jo kolmatta lukuvuotta tätä samaa. Joo olen kyllä hakenut paikkoja pitkästi asuinpaikkani ulkopuoleltakin, mutta valinnat eivät tälläkään kertaa osuneet minuun. Yksinkertaisesti valinnaisten kielten opettajan paikkoja ei kovin montaa ole auki ollut.

        Ja toiseksi tässä iässä en enää jaksa sitäkään, että joka vuosi vaihtaisin asuinpaikkaa ympäri Suomen jonkun sijaisuuspätkän perässä, jos niitä edes olisi... Kai ihmisellä on oikeus olla koti jossain, eikä elää koko ikäänsä jotain matkalaukkuelämää ympäri Suomen kuin mikäkin paimentolainen. Ja kyllä, asuinpaikkakunnallani on useampikin koulu, mutta jos kaikki määräaikaiset sijaisuudet jaetaan tiskin alta jopa epäpäteville, niin mitäs muuta tässä enää tekee kuin vaihtaa alaa, kun kerran pätevät opettajat eivät kelpaa. Tekisin kyllä opettajan töitä mieluiten, mutta kun ei niitä saa, niin täytynee etsiä muita töitä. Opintolainat on minullakin maksettava enkä halua koko ajan velaksi elää.

        tällainen: oletteko kuulleet/lukeneet siitä että lapsettomuus on lisääntynyt, osin siksi että lapsia aletaan hankkimaan usein vasta yli 30 vuotiaina. Usein edessä on sitten tuskallisia hedelmättömyyshoitoja ja muita vuosia kestäviä koettelemuksia. Tästä sitten syyllistetään että kun itsekkäät uranaiset ne ei perhettä perusta parikymppisenä kun pitää vaan opiskella ja hommata se virka...

        Jos sinulla sitten on niitä lapsia alle 30 v, etkä voi vaikkapa puolison työn vuoksi muuttaa muualle niitten pätkien sun muiden perässä,niin taas syyllistetään, että pitikö niitä pentuja vääntää kun ei vielä ollut virkaa...

        Tuli vaan mieleeni kun luin tuon yhden vastauksen siitä että tehkää nyt ne lapset vasta yli 30 v kun on vakituinen virka.

        Mitä tästä opimme: kohen ei oo koskaan.

        Itse en ole opettaja, en edes akateeminen, kunhan tuli vaan mieleen.


      • Katoan
        vaan on niin kirjoitti:

        että ei sitä niitä töitä kaikkien alojen opettajille niin vain löydy ja älä sinä muita syyttele, jos alaa vaihtaa. Kuinka kauan ihmisen pitää jaksaa niitä pätkäsijaisuuksia? Ja nyt puhun niistä max. 2 viikon sijaisuuksista. Kyllä se kuule niin on, että jos on yli 35-v niin rupeaa jo mitta olemaan täynnä. Pitkäaikaisempaakin työkokemusta on takana, mutta nyt jo kolmatta lukuvuotta tätä samaa. Joo olen kyllä hakenut paikkoja pitkästi asuinpaikkani ulkopuoleltakin, mutta valinnat eivät tälläkään kertaa osuneet minuun. Yksinkertaisesti valinnaisten kielten opettajan paikkoja ei kovin montaa ole auki ollut.

        Ja toiseksi tässä iässä en enää jaksa sitäkään, että joka vuosi vaihtaisin asuinpaikkaa ympäri Suomen jonkun sijaisuuspätkän perässä, jos niitä edes olisi... Kai ihmisellä on oikeus olla koti jossain, eikä elää koko ikäänsä jotain matkalaukkuelämää ympäri Suomen kuin mikäkin paimentolainen. Ja kyllä, asuinpaikkakunnallani on useampikin koulu, mutta jos kaikki määräaikaiset sijaisuudet jaetaan tiskin alta jopa epäpäteville, niin mitäs muuta tässä enää tekee kuin vaihtaa alaa, kun kerran pätevät opettajat eivät kelpaa. Tekisin kyllä opettajan töitä mieluiten, mutta kun ei niitä saa, niin täytynee etsiä muita töitä. Opintolainat on minullakin maksettava enkä halua koko ajan velaksi elää.

        Tuli vaan mieleen että silloin kun itse pääsin OKL:n sisälle niin meille sanottiin aika suoraan että älkää lukeko kieltenopettajiksi koska niistä on ylitarjontaa... muistaakseni toinen vastaava oli historianopettaja. Miehiä kehotettiin lukemaan luokanopettajiksi silloin. :)


      • Työtön Turussa
        Katoan kirjoitti:

        Tuli vaan mieleen että silloin kun itse pääsin OKL:n sisälle niin meille sanottiin aika suoraan että älkää lukeko kieltenopettajiksi koska niistä on ylitarjontaa... muistaakseni toinen vastaava oli historianopettaja. Miehiä kehotettiin lukemaan luokanopettajiksi silloin. :)

        Joo, miehiä halutaan luokanopettajiksi. Oletteko te muut huomanneet, että yllättävän monessa koulussa on avoinna paikka, joka edellyttää poikein liikunnan ja teknisen työn opettamista. Todellisuudessa näitä aineita ei sitten kuitenkaan siinä toimessa ole, halutaan vain miespuolisia hakijoita. MOT


      • Mistä paras ratkaisu
        vaan on niin kirjoitti:

        että ei sitä niitä töitä kaikkien alojen opettajille niin vain löydy ja älä sinä muita syyttele, jos alaa vaihtaa. Kuinka kauan ihmisen pitää jaksaa niitä pätkäsijaisuuksia? Ja nyt puhun niistä max. 2 viikon sijaisuuksista. Kyllä se kuule niin on, että jos on yli 35-v niin rupeaa jo mitta olemaan täynnä. Pitkäaikaisempaakin työkokemusta on takana, mutta nyt jo kolmatta lukuvuotta tätä samaa. Joo olen kyllä hakenut paikkoja pitkästi asuinpaikkani ulkopuoleltakin, mutta valinnat eivät tälläkään kertaa osuneet minuun. Yksinkertaisesti valinnaisten kielten opettajan paikkoja ei kovin montaa ole auki ollut.

        Ja toiseksi tässä iässä en enää jaksa sitäkään, että joka vuosi vaihtaisin asuinpaikkaa ympäri Suomen jonkun sijaisuuspätkän perässä, jos niitä edes olisi... Kai ihmisellä on oikeus olla koti jossain, eikä elää koko ikäänsä jotain matkalaukkuelämää ympäri Suomen kuin mikäkin paimentolainen. Ja kyllä, asuinpaikkakunnallani on useampikin koulu, mutta jos kaikki määräaikaiset sijaisuudet jaetaan tiskin alta jopa epäpäteville, niin mitäs muuta tässä enää tekee kuin vaihtaa alaa, kun kerran pätevät opettajat eivät kelpaa. Tekisin kyllä opettajan töitä mieluiten, mutta kun ei niitä saa, niin täytynee etsiä muita töitä. Opintolainat on minullakin maksettava enkä halua koko ajan velaksi elää.

        Niin, tässäpä juuri ollaan.


      • naisetkin
        Työtön Turussa kirjoitti:

        Joo, miehiä halutaan luokanopettajiksi. Oletteko te muut huomanneet, että yllättävän monessa koulussa on avoinna paikka, joka edellyttää poikein liikunnan ja teknisen työn opettamista. Todellisuudessa näitä aineita ei sitten kuitenkaan siinä toimessa ole, halutaan vain miespuolisia hakijoita. MOT

        Kyllä noita virkoja voi naisetkin hakea. Ei se tarkoita, että hakijan tulee olla mies.

        Toisaalta ymmärrän kyllä myös halua saada kouluun myös miesopettajia. Meidän koulussa on mainio tilanne, kun meitä on puolet ja puolet :-)


      • Työtön Turussa
        naisetkin kirjoitti:

        Kyllä noita virkoja voi naisetkin hakea. Ei se tarkoita, että hakijan tulee olla mies.

        Toisaalta ymmärrän kyllä myös halua saada kouluun myös miesopettajia. Meidän koulussa on mainio tilanne, kun meitä on puolet ja puolet :-)

        Joo, ei se todellakaan estä minua hakemasta, aina olen niitäkin paikkoja hakenut, ei vaan ole tärpännyt. Toisaalta, en olekaan luokanopettaja, eli ei mikään ihme, ettei ole tärpännyt. Yrittänyttä ei laiteta!


      • mikä työ tahansa
        Epäviralliset marginaalit? kirjoitti:

        Korjaan että tarkoitin vastata eka kysymykseesi; kumpi olet enemmän opettaja tai kassa tms. Siis ope, vastaan.

        Mielestäni tilanteesi on kyllä ihan hyvä tällä hetkellä - mutta muuutos parempaanhan on ymmärrettävästi toivelistallasi.

        Pätkien keskellä olen etsinyt mitä muuta työtä tahansa. Nyt teen kielenkäännöksiä parille nettifirmalle. Yksinhuoltajana on pakko olla jotain työtä, ansiosidonnaisella ei yksinkertaisesti pystyisi elättämään perhettä.


      • X89

        Historian ja yhteiskuntaopin opettajien ( siis pätevien ja auskultoituneiden FK) ON TODELLA VAIKEA saada töitä, syrjäisiinkin paikkoihin on kovasti hakijoita esim. Lapin SAVUKOSKELLE oli 14 täysin pätevää maisteria! Vaikka siellä lukiossa on noin 15 oppilasta. ..Lisäaineita on oltava uskonto, filosofia, ruotsi, äidinkieli, englanti jne.... Oulun seudulle on jopa 100 hakijaa, joista osa on tohtoreita. Samoin Joensuun tienoille. Ei toivoakaan muuten kuin pieniin pätkätöihin. Ei pääse edes ulkomaille.
        Historiaa voi harrastella, mutta yliopisto-opinnot eivät tuota työtä.... ei, ei, ei....


    • dudduli

      Eräässä pikkukaupungissa oli auki opettamieni aineiden virka. Siis ihan junttikaupunki keskellä Suomea. No toimeen oli sitten 20 pätevää hakijaa. Eli vaikka olisi valmis muuttamaan ties minne, työttömänä ollaan.

      Kun ei oo suhteita... Virat usein täytetään vähin äänin.

      Muuten kaikin puolin pätevä olen. Työtilanteen huomattuani olen lieventänyt shokkiani hankkimalla lapsia ja hakeutumalla amk-koulutukseen. Eli tämä maisteri käy amkissa. Elämä jatkuu nyt sitten näin, vaatimattomasti elellen.

      Älkää nyt hyvät naisopet lykätkö sitä lapsentekoa! Tällä menolla saatte lykätä elämänne loppuun saakka. Hankkikaa lapsia, nauttikaa niistä ja sitten uusia polkuja pitkin kulkemaan.

      Olen vahvasti sitä mieltä, että lapsentekoiässä olevia naisopeja ei haluta. Sain myös työhaastattelussa sen kuvan, että nuoria opeja ei haluta, sillä jotkut opet ja reksit pelkäävät, että nuori ope kaveriutuu liikaa opppilaiden kanssa. Vaikka nuorilla opeillahan on ties mitä valmiuksia!!

      MIKSI OPETTAJIA SITTEN VAAN LISÄÄ JA LISÄÄ KOULUTETAAN?

      Kunpa joku nyt tekisi jotakin asialle vihdoin...

    • Turun seudulla

      Olen tietotekniikan ope. Sitä työtä ei ole löynyt, joten teen sekalaista feelancertyötä. Kun sitä riittää tarpeeksi, palkkaa tulee enemmän kuin opetushommista, mutta ongelma on, ettei koskaan tiedä viikkoa-kahta pitemmälle, onko työtä. Asuntovelalliselle raskas tilanne, mutta täytyy koettaa jaksaa epävarmuuden keskellä tehdä täysillä ne työt, joita on.

    • opettaja myös

      Itse huomasin ihanien kotiäitivuosien jälkeen, että asuinpaikkakunnallani ei ole töitä tarjolla keski-ikää lähestyvälle opettajalle. Vanha sanonta - mene kauas, jotta voit palata lähelle - ei ainakaan minun tapauksessani pitänyt paikkansa.

      Lapsettomana oli helppo startata auto päivittäin ja pyyhkäistä yli 70 kilometrin yhdensuuntainen työmatka. Toiveena, että työtä löytyisi lähempää, kunhan työkokemus karttuu. Nyt ei enää tullut mieleenkään moinen, joku raja se on kerjätessäkin.

      Asuinpaikkani opettajanvirkoihin on aivan tolkuton määrä hakioita ja puskaradio laulaa. Olen huolestuneena seurannut nuorten opettajien - jotka ovat jalan oven väliin jollain konstilla saaneet - joka keväistä stressiä. Moni on esimerkiksi "joutunut" lähtemään töihin vauvan ollessa pieni (kymmenen kuukautta), koska ei ole voinut kieltäytyä rehtorin tarjoamasta paikasta. He ovat pelänneet maineensa puolesta.

      Eräs nainen kertoi, että ensimmäinen työvuosi pienokaisen syntymän jälkeen oli yhtä helvettiä. Lapsi itki yönsä, luokka oli todella hankala ja äiti itki väsymystään iltaisin. Mutta ei tullut huonon työntekijän mainetta.

      Kerran satuin kuulemaan nuoren naisopettajan puhtetta. Hän oli lahjoillaan (tosi pätevä tyyppi) saanut viran ja mietti, kuinka käy kun illat joutuu olemaan koululla tuntsareita tekemässä. Kunnes muisti, ettei tarvikaan. Virkahan on jo saatu.

      Ulkopuolisten silmissä koulujen tilanne näyttää loistavalta, on varaa mistä valita. Minua huolestuttaa, kun missään ei kirjoiteta asian varjopuolista. Uskaltavatko nuoret opettajat ilmaista väsymystään ajoittain hyvinkin rankkaankin työhön? Jos eivät, loppuunpalamisen riskit kasvavat. Ei ole edes koulujen etu pitkällä tähtäimellä, että päättäjät voivat kuoria kerman päältä.

      Äitiys - ja hoitovapaallani päätin, että en lähde tuohon kilpailuun mukaan. En näe siinä mitään järkeä. Sinänsä harmi, koska koulumaailma menettää minussa loistavan opettajan :), Toistaiseksi kartoitan vielä tilannetta. Opiskelen muutaman päivän viikossa, kirjoittelen kaikenlaista ja otan hymyssä suin vastaan minulle tarjottuja lyhyitä sijaisuuksia. Hymyilen, koska tiedän ettei minun tarvitse jaksaa niitä ikuisuuksia. Elämässä on vaihtoehtoja!

    • Turun lähikunnasta

      Eipä tullut minullekaan mieleen 90-luvulla, kun hätävaroiksi(!) hankin opettajan pätevyyden, että tämä olisikin se ala, jolta kaikkein viimeiseksi löytyisi töitä. Opettamani aineet ovat historia ja yhteiskuntaoppi eli ne hankalimmin työllistävät ja joitten opettajista ei koskaan tule pulaa.

      Itse olen siinä tilanteessa, että ainut vaihtoehto tulojen turvaamiseksi lienee uuden ammatin opiskelu. valmistumiseni jälkeen (-99) olen tehnyt töitä sihteerinä ja tutkijana, viimeiset pari vuotta olen ollut työttömänä/kotiäitinä. Nyt olen suuntaamassa hoitoalalle, jossa kai työllisyys on aika hyvin taattu, vaikkei palkassa hurraamista olisikaan. Vielä on tosin ratkaisematta, miten perheemme talous kestää monen vuoden opiskeluni...

      Ystäväni valmistui keväällä Turusta matemaattisten aineiden opeksi, oli perheineen valmis muuttamaan pois Turusta ja sai lopulta valita kahdesta paikasta mieluisemman. Muutti sitten omalle kotiseudulleen.

    • GroverAlgorithm

      Muutin takaisin Suomeen 10 vuotta sitten . Piti suorittaa kemiasta cumu, jotta saisi edes pätevyyden(90-luvulla riitti matikasta lavi ja 3 abbroa, paska-aivot menivät muuttamaan pätevyysrajoja jälkeenpäin). Silloin tällöin tuli vuoden keikka, joutoaikana suoritin sitten fysiikasta cumun. 2012 tuli ilmi, ettei haastatteluun edes kutsuta ellei ole kolmen aineen pätevyyttä. Syksyllä sain atk:sta neljännen pätevyyden tosi rankan opiskelun jälkeen( aine ei edes kiinnostanut erityisesti).
      Nyt erääseen kaupunkiin en päässyt edes varasijoille työpaikan haussa. Paikan sai noin 30 v håra. Hänellä tuskin on yhtä paljon opekokemusta tai tutkinnossa opintopisteitä kuin minulla. Tuskin antoi haastattelussa fittaansa mutta jotain muuta ilmeisesti ehdotti lesbotyönantajalleen.
      Alan opiskellla syventäviä tammikuussa kemiasta ja fyssasta, jotta voisi neuvoa tytärtä lukiossa lääkikseen pyrkimiseen liittyvissä tehtävissä. Toivottavasti hän pääsee, eikä valitse yhtä kahjua alaa kuin isänsä.
      Niin mitä muuta olen tehnyt työttömyysvuosina: rakennussiivousta, henkilökohtaisen avustajana( paskan pyyhkiminen perseestä) ja tiskarina.

      • Opettajaa

        Tuolla asenteella ja ulosannilla toivon ettet pääsekään mihinkään kouluun töihin tai muutenkaan ihmistyöhön. Mites olisi se lääkis itselläkin? Patologin asiakkaat eivät niin välitä.


    • mioioioi

      tarjotaan koulusta 16h viikko tunteja
      kuka normaali raksamies suostuisi että tekee vain 16h viikko eli 2 päivän työt elääkö sillä kukaan
      olisin voinut vaikka työntää sille rehtorin viransijaiselle kusista munaa suuhun mutta näkyi olevan herpes huulessa niin peruutin sen ajatuksen ja rentoututin kivekseni

    • Huolestunut.kansalainen

      Eiköhän totuus liene se, että työllistymisongelmia on lähinnä aineopettajien puolella. Täkköinkin kyseessä voivat olla tietyt aineet tai aineyhdistelmät.

      Luokanopettajille työtä löytyy kyllä, jos on valmis muuttamaan työn perässä eikä keskity vain yksittäiseen yliopistokaupunkiin. Jo vastavalmistuneena kannattaa siis vakavasti mietty muitakin vaihtoehtoja kuin ne perinteiset Tampere, Jyväskylä ja Oulu. Sitä pidän sivumennen sanoen ihmeenä, että ylipäätään ottaen kukaan menee töihjin pääkaupunkiseudulle opettajaksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      135
      5559
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3425
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1893
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      23
      1865
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      24
      1720
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      73
      1548
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      14
      1463
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1346
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1337
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      23
      1308
    Aihe