Veneessäni on sähkömekaaniset trimmilevyt, eli sisäpuolella venettä on pelkkä johto ja muut mekanismit ovat veneen ulkopuolella "trimmisylinterissä". Hydraulinesteitä ei ole.
Onko kenelläkään palstalaisella kokemusta moisista trimmilevyistä, itselläni on aina ollut vain hydraulisia?
Oikeanpuoleinen levy lopetti toimimasta muutama viikko sitten. Onko kenelläkään tietoa mistään tyyppivioista näissä sähkömekaanisissa pumpuissa?
Onko tietoa missä näitä myydään? Paikallinen veneliike ei tiennyt näistä mitään. Hintatietoja jos sylinteri menee vaihtoon?
Sähkömekaaniset trimmilevyt
8
10097
Vastaukset
- selvittäjä
Sähkömekaanisessa trimmissä moottori on siinä putkessa. Putki ei vaan ole täysin ilmatiivis. Niinpä sinne kertyy ajan mittaan kondensoitumalla kosteutta joka rikkoo laitteen. Sähkömekaaninen trimmi ei tule toimimaan tuollaisessa paikassa. Lisäksi tulevat muut sähkölaitteille ominaiset viat kuten ankkurin palaminen, johtimen hapettuminen ja hiilien kuluminen.
Meillä niitä muistaakseni myy paikallinen veneliike eli Maritim ja olen kuullut, että Turussa paikallinen liike myy myös eli olikohan Nautikulma vai Meredin. muiden paikkakuntien paikallisia liikkeitä en tunne.
Katsele noiden webbisivuja niin alkaa jotakin löytymään. - näyttäis
vielä olevan ainakin Meredinin luettelossa. ANCHOR merkkiset. Niiden laadusta ei minulla ole mitään tietoa. Myöskään hintaa en noille löytänyt. Mahtaako tuo trimmi tyyppi olla häipymässä kokonaan pois koska minulla on sellainen muistikuva että 90-luvulla noita olisi ollut tarjolla enemmäkin? Liekö harhaa vain!
- mariner
niitä myydään ja asennetaan
http://www.sakaco.fi/28
itsekin ajattelin moiset laittaa, kyllä perinteisessäkin trimmisysteemeissä on pulmansa.
- nämä...
Monet venevalmistajat käyttää Lenco merkkisiä sähkötrimmejä ensiasennusvehkeinä ja ne lienevätkin laadukkaimmasta päästä. Hinta on kyllä aika suolainen, mutta ne on helppo asentaa ja yksinkertaisen rakentensa vuoksi myös toimintavarmat.
Kun kosteutta pääsee sen sylinterin sisällä
olevaan vaihteistoon. Rattaat ruostuvat
liikkumattomaksi möykyksi.
Viidentoista vuoden sisällä on kaksi kertaa
lakannut sylinteri toimimasta. Ensimmäisellä
kerralla onnistuin korjaamaan avaamalla ja
puhdistamalla välitykset. Toisella kertaa
kuoren muoviosat olivat jo niin kovettuneet,
etten saanut sylinteriä kasattua, toimimaan
sain. Eivät olekaan tarkoitettu avattaviksi,
vaan uusittaviksi.
Eli kestää aikansa, minulla 10 vuotta, noi
Lencot- Nimetön
Olen vaihdellut 3 kpl Lencon sylintereitä viiden kesän aikana. Yksi meni jumiin, toinen halkesi talvitelakoinnin aikana, koska oli täyttynyt vedellä ja kolmas klonksui päittäisvälystä. Kaikissa tapauksissa sain Machinerylta uuden sylinterin takuuna. Positiivista asiassa on Machineryn toiminta ja vaihtotyön helppous...jos vaan vene on maalla. Sähköinen trimmi toimii nopeammin kuin hydraulinen, mutta en ainakaan henkilökohtaisesti pysty suosittelemaan tuota merkkiä. Olisikohan Lecotrab/Maritim sitten parempi? Ei kokemusta.
- R K-S
Nimetön kirjoitti:
Olen vaihdellut 3 kpl Lencon sylintereitä viiden kesän aikana. Yksi meni jumiin, toinen halkesi talvitelakoinnin aikana, koska oli täyttynyt vedellä ja kolmas klonksui päittäisvälystä. Kaikissa tapauksissa sain Machinerylta uuden sylinterin takuuna. Positiivista asiassa on Machineryn toiminta ja vaihtotyön helppous...jos vaan vene on maalla. Sähköinen trimmi toimii nopeammin kuin hydraulinen, mutta en ainakaan henkilökohtaisesti pysty suosittelemaan tuota merkkiä. Olisikohan Lecotrab/Maritim sitten parempi? Ei kokemusta.
On olevinaan laatutuote, mutta käytäntö on ihan jotain muuta. Lisäksi varaosia on huonosti saatavana. Perusajatus, että laitetaan sähkömoottori ja ruuvimekanismi ulos veteen on absurdi. Ennemmin tai myöhemmin tiivisteet pettää ja silloin on moottori sökö. Sama tilanne on perämoottoreiden trimmimoottoreiden kanssa.
Kintomagneeteilla varusettu sähkömoottori pannaan meriveteen uimaan ja suojataan kevyesti maalaamalla. Ei voi kestää kuin juuri takuuajan yli. Ja se on ilmeisesti tarkoituskin.
Itse asennan Instamatic hydr. trimmejä. On niissäkin vikoja, mutta en on jotenkin helpompi hallita ja tivisteiden vaihto on pikku juttu.
- Anadigi
Eltrimmit olleet 28vuotta 21 jalkaisessa veneessä kiinni.
25v iässä unohdin vaihtaa haitarikumin keväällä, vesi sisään PB trimmiin ja sulake paloi.
Avasin muovikuoren dremelillä ihan vaan mielenkiinnon vuoksi, hei tämähän on korjattavissa, vaihdoin moottorin ja asentopotentiometrin (yleiselektroniikasta) ja liimasin kiinni. Varmistukseksi epoksilaminaatti top coat päälle. Toiselle trimmille muodon vuoksi sama juttu. Turha homma koska se oli kunnossa.
Trimmit toiminut siitä lähtien edelleen OK, tosin viime syksynä PB asentomittari lakkasi näyttämästä. Syynä se että piirilevy joka trimmikytkimien alla happanee. Taidan ostaa uuden ohjausyksikön koska varaosia näyttää saavan edelleen.
Eli Eltrimmit näyttää olevan OK (tosin arvokkaita ovat)kunhan muistaa vaihtaa alapään haitarikumit vuosittain.
Itse vaihdan mieluummin trimmiservot vaikka 5v välein kunhan ei tarvitse sähkö-hydraulikka-mekaniikan kanssa pelleillä. Makuasia.
Vielä kun saisi tuon Lencon asentonäytön tuon Eltrimmin oman modernin tilalle...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2195973
Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m263734- 822587
- 392121
- 331902
- 451868
- 1071765
- 211656
- 271502
Tappajamanne kiinni
Herätys koko Mikkeli! Nyt tietoa kehiin, että saadaan tämä tappaja kiinni!331458