Ohittaminen ei meinaa minulta oikein sujua kun niin usein jään noiden rekkojen ja matkailuajoneuvojen taakse.Sitten kun vielä taakseni ilmestyy pari muuta autoa niin siinä me sitten yhdessä muodostetaan vielä pitempi tukko kuin se edellä menevä karavaanari tai rekkamies.Tietäisikö kukaan että onkohan autokouluissa jotain lisäkoulutusta että saisin hieman sitä itsevarmuutta ohittamiseen?Millä vaihteella kannattaa kiihdyttää?Onko normaalia ohittaa joku?Entä jarruttaminen?Ja taas kiihdyttäminen?
Mikä
30
8528
Vastaukset
- Kouluun
Suositelen ajokortin ajamista autokoulussa. Hyviä kokemuksia on 09 9833312. Kannattaa otaa yhteyttä.
- Vaikka
Harjoitella hiljaiseen aikaan vaikka moottoritiellä sitä karavaanarin ohittamista niin ei ole pelkoa vastaantulijoista.Sitten kun taito karttuu niin huomaat että eihän se mitään vaikeata olekaan.Rohkeutta peliin.
- voisit
vaihtaa sitä päivittäistä lääkitystäsi, sellaiseen joka ei aiheuta paranoiaa.
- monta.
Älä sure, meitä on monta. Sitten me tullaan porukalla kiukuttelemaan tänne, että kun oli jonoa taas, ja en päässy ohi, ja varmaan ajo vaan kuuttakymppiä, mutta en vaan päässyt ohi kun ei auto kulkenut enempää, vaikka kuinka pumppasin kaasua. Et ole yksin.
- Olet riski!
Kaltaisesi kuljettajat aiheuttavat vuosittain satoja kolareita. Olet tyypillinen kuski, joka empii juuri ne tärkeimmät sekunnit siellä letkassa ja joka syöksyy auttamatta liian myöhään ohitukseen. Suosittelen joko riittävän tehokkaan auton hankintaa tai siirtymistä joukkoliikenteen käyttäjäksi. Ei pahalla, olen nähnyt sielunkumppaneitasi paljon liikenteessä. Ajan joka vuosi n. 100 000km.
- Stormheart
Pysy kotona tai mene dösällä jos olet noin helvetin avuton!
- opelisti
Ohittaminenhan ei ole välttämättömyys, mutta jos ihan varmasti haluat tehdä turvallisen ohituksen niin oppia ikä kaikki:
- ohitus tehdään vasta kun ollaan täysin varmoja ettei vastaantulevien kaistalla ole tulossa ketään (ei ohitella jos ei nähdä tarpeeksi pitkälle)
- parhaan vedon nopeudessa omaava vaihde toimikoon ohitusvaihteena
- jos autossa ei ole puhtia ylipäätään, ei lähdetä ohittamaan
- omalla kaistalla otetaan jo niin kova vauhti että matka väärällä kaistalla olisi mahd. lyhyt
- käytetään vilkkuakyllä tässä opelisti puhuu mielestäni täyttä asiaa.on tainnut ajella autolla aika paljon tai sitten tiedot ja taidot ovat hyvät.itse teen ohituksen samanlailla kuin opelisti.järki päässä.
- tuotah
"- ohitus tehdään vasta kun ollaan täysin varmoja ettei vastaantulevien kaistalla ole tulossa ketään (ei ohitella jos ei nähdä tarpeeksi pitkälle)
- parhaan vedon nopeudessa omaava vaihde toimikoon ohitusvaihteena
- jos autossa ei ole puhtia ylipäätään, ei lähdetä ohittamaan
- omalla kaistalla otetaan jo niin kova vauhti että matka väärällä kaistalla olisi mahd. lyhyt
- käytetään vilkkua"
Tuohan on ITSESTÄÄNSELVYYS! Ihme jos ei tuota tajua! Kannattaa käydä semmonen kuin AUTOKOULU ennen rattiin menemistä! Oletkos koskaan tuosta kuullut?! Ohittaminen, muun muassa, opetetaan siellä! - Twyla
tuotah kirjoitti:
"- ohitus tehdään vasta kun ollaan täysin varmoja ettei vastaantulevien kaistalla ole tulossa ketään (ei ohitella jos ei nähdä tarpeeksi pitkälle)
- parhaan vedon nopeudessa omaava vaihde toimikoon ohitusvaihteena
- jos autossa ei ole puhtia ylipäätään, ei lähdetä ohittamaan
- omalla kaistalla otetaan jo niin kova vauhti että matka väärällä kaistalla olisi mahd. lyhyt
- käytetään vilkkua"
Tuohan on ITSESTÄÄNSELVYYS! Ihme jos ei tuota tajua! Kannattaa käydä semmonen kuin AUTOKOULU ennen rattiin menemistä! Oletkos koskaan tuosta kuullut?! Ohittaminen, muun muassa, opetetaan siellä!Autokoulu on erittäin huono paikka opettelemaan ohittamista. Ajaminen keskittyy lähinnä kaupunkiin, missä on enemmän huomioitavaa ja siihen aikaan, kun ajotunnit yleensä ovat, on yleensä melko hiljaista moottoritielläkin. Yritäpä siinä sitten ohittaa olemattomia autoja.
Ohittamisen harjoitteluun tosin moottoritie on hyvä paikka, jos on monta samansuuntaista kaistaa. Silloin ei tarvitse hätäillä vastaantulevista vaan voi rauhassa oppia tekniikan ja huomaa, kuinka paljon matkaa ohitus vie.
Ohjeet olivat todellakin normaalia maalaisjärkeä, mutta kuten usein nykyään huomaa, monet eivät omaa sitäkään. Loput unohtavat sen siinä vaiheessa, kun pääsevät ratin taakse. - Minje
tuotah kirjoitti:
"- ohitus tehdään vasta kun ollaan täysin varmoja ettei vastaantulevien kaistalla ole tulossa ketään (ei ohitella jos ei nähdä tarpeeksi pitkälle)
- parhaan vedon nopeudessa omaava vaihde toimikoon ohitusvaihteena
- jos autossa ei ole puhtia ylipäätään, ei lähdetä ohittamaan
- omalla kaistalla otetaan jo niin kova vauhti että matka väärällä kaistalla olisi mahd. lyhyt
- käytetään vilkkua"
Tuohan on ITSESTÄÄNSELVYYS! Ihme jos ei tuota tajua! Kannattaa käydä semmonen kuin AUTOKOULU ennen rattiin menemistä! Oletkos koskaan tuosta kuullut?! Ohittaminen, muun muassa, opetetaan siellä!Meillä autokoulussa ohittamisesta vain MAINITTIIN yhdellä teoriatunnilla ohimennen. Opi siinä sitten sitä käytäntöä kun ei siitä sanallisesta selityksestä kauheasti mitään ymmärtänyt. Niillä ajotunneilla ei sitten ikinä ohittamisesta ollut edes puhetta. Mentiin isommillakin teillä ja jos edessä oli joku hituri tms jonka kuka tahansa muu ohittaisi, niin autokoulun auto ei sitä ohittamista edes harkinnut. Että näin ainakin meilläpäin.
Tosin autokoulun jälkeen on tullut ajeltua jonkin verran ja ohittamisiakin tehtyä muutama. Ekoilla kerroilla äiti istui vieressä ja selitti mitä pitää tehdä jos meinasi paniikki iskeä. Nykyään sujuu jo ihan ok.
Että kannattaa ottaa joku kokeneempi kuski mukaan ja kysyä siltä apuja jos pahalta tuntuu. ja harjoittelemalla sitä vaan oppii...
- ammatti kuski =kukka reski
Mitä huonompi kuski sen kovemmat kommentit . oikealla asialla olet yhteispelillä liikenteessä pärjää. turvalista matkaa
- juhan...d
Tän täytyy olla joku vitsi?
No ensialkuun, jos et osaa ohittaa, niin jätä ainakin sellaiset kaksisataa metriä väliä siihen autoon josta haluaisit mennä ohi, (mutta et osaa). Tämä siksi, että ne jotka osaavat ohittaa, pääsisivät huokeammalla sinusta ohi sekä siitä jota et uskalla ohittaa. - 3243
Ohittamisen perus-säännöt:
1. Riittävä eäisyys ohitettavaan autoon (puskurissa kiinni ajaessa et pysty havainnoimaan vastaan tulevaa liikennettä).
2. Älä ohita mutkissa, mäkimaastossa, sumussa jne. Havainnoi riskit = käytä päätäsi.
3. Riittävä alkuvauhti ohotukseen lähdettäessä.
4. Käytä vilkkua hyvissä ajoin, myös omalle kaistalle palattaessa!
5. Jos ohittaminen on pujottelua, unohda koko homma ja jätä riittävää turvaväliä. Kaahaus ei hyödytä. Parista minuutista ei elämä ole koskaan kiinni. Järjestä matkasi siten että ehdit varmasti.
6. Ohittaessa ajat usein ylinopeutta! Ohitetaan vain silloin kun edesä on alinopeutta ajava ajoneuvo (traktori, panssarivaunu tms. :D )
7. Harjoitus tekee mestarin!!! Mestaritkin harjoittelevat... - Toinen Tumpelo
Toisin kuin nämä itseään täynnä olevat "hyvät" kuskit, neuvon sinua toisin: letkan tekeminen hajottaa muiden hermoja, mutta jos et uskalla, sitten et uskalla. Jätä oman autosi ja toisen hitaan auton väliin kolmen auton mittainen väli, niin sitten nämä maanteiden sekopäät, joilla on isomoottorin auto alla ja "maailman paras ajotaito" ja "maailman eniten kilometrejä" takana, saavat ohittaa. Sinulla ei ole kiire.
Itse opin ohittamaan ajelemalla moottoritiellä, sitten ohitin maantiellä ainoastaan pitkillä suorilla ja nykyään aina tilaisuuden tullen.
Tähän näillä hyvillä kuskeilla voi olla tietysti kommentoitavaa, joten annetaan heidän osoittaa ylemmyytensä:
Ohita näin:
Aja samaa nopeutta kuin edellä ajava, jätä noin yksi autosi mitta väliä.
Mikäli edellä ajava on rekka, sijoita itsesi aika lähelle keskiviivaa, niin, että näet kuikkia. Rekkakuskit ovat siitä fiksua porukkaa, että useimmiten huomaavat, jos joku haluaa ohittaa ja antavat vilkulla merkin, kun on hyvä paikka ja näkyvyys. Ennen, kuin lähdet, tarkista, että takaasi ei lähde joku maanteiden kuningas kaasuttamaan ilman vilkkua ohi, näitä näkee nimittäin etenkin ns. kalliiden autojen kanssa.. (nimim. 100k km vuodessa)..
Kun näet tarpeeksi pitkälle eteenpäin, pistä kolmonen silmään ja paina kaasua. Vilkauta vilkkua vaikka edes näön vuoksi.. Anna kierrosten nousta, poltat samalla vähän vaikka karstoja. Vaihda neloselle vasta, jos ohitus on pitkä ja moottori alkaa huutaa, tiedät sen kyllä sitten, kun se huutaa ;) Ohita niin kauan, että ohitettavan auton keula jää oikean takaikkunan takareunaan. Vilkauta vilkkua ja takaisin kaistalle.
Sitten vaan hölläät kaasua ja annat nopeuden tippua sinne rajoituksen pinnalle. Ja vaihteet kierrosten mukaan.
Ei se sen kummempaa ole, tärkeintä on vaan se, että opit arvioimaan tarvittavan matkan. Muista sekin, että mitä hitaampi ohitettava, sitä lyhyemmällä matkalla vastaantulijoiden kaistalla selviät itse. Ei ole tarpeen lähteä satasen alueella ohittamaan autoa, joka ajaa tasan satasta, jättää vaan turvavälin, niin kyllä nämä maanteiden ritarit sen ohittamisen hoitavat.
Heh, tekstipohjainen esimerkki ei ehkä kaikkein paras. :)
Kivoja ohittamisia ;)- turvaväli
En voi olla vastaamatta tähän edelliseen, kun siellä puhuttiin kolmen auton mittaisesta etäisyydestä edellä ajavaan. Tai jopa yhden auton? Olisiko ollut vitsi? Jos oli, ei auennut minulle vitsiksi, ja siksi sanon: Älkää uskoko edellistä,jonkun aiemmin mainitsema 200 metriä on ehdottomasti parempi! Useampi kymmenen metriä joka tapauksessa!
Samoin se ohitusohje, kun ohitettava näkyy takasivulasista niin sitten takaisin! Joskus on tietenkin pakko olla nopeasti takaisin omalla kaistalla. - Turmion Tommi
turvaväli kirjoitti:
En voi olla vastaamatta tähän edelliseen, kun siellä puhuttiin kolmen auton mittaisesta etäisyydestä edellä ajavaan. Tai jopa yhden auton? Olisiko ollut vitsi? Jos oli, ei auennut minulle vitsiksi, ja siksi sanon: Älkää uskoko edellistä,jonkun aiemmin mainitsema 200 metriä on ehdottomasti parempi! Useampi kymmenen metriä joka tapauksessa!
Samoin se ohitusohje, kun ohitettava näkyy takasivulasista niin sitten takaisin! Joskus on tietenkin pakko olla nopeasti takaisin omalla kaistalla.Ohittaminenhan ei ole välttämättömyys, mutta jos haluat tehdä turvallisen ohituksen:
Ohitus tehdään vasta kun
- edellä ajavan nopeus on niin alhainen että ohittamiseen on tarvetta
- ollaan täysin varmoja ettei vastaantulevia ole joiden turvallisuus vaarantuu
Kiihdytetään vauhti sallitulle tiekohtaiselle nopeudelle.
Käytetään vilkkua ja kerrotaan muille tienkäyttäjille aiotusta toimenpiteestä.
"Mitä tulee siihen, että jonon viimeinen lähtee ensinnä ohittamaan on sikäli kummallista, että hänellä ei välttämättä ole lainkaan mitään tietoa siitä, miksi jonon alkupää ei ole joskus aikoinaan lähtenyt ohittamaan." - vaihdetta
Oletit että aloittajalla on bensa-auto. Luultavasti onkin, mutta varmuuden vuoksi :) Jos omistat vahvasti vääntävän dieselin niin ohittaminen sujuu yleensä helposti vain kaasua painamalla. 1.4 litraisella bensalla saakin jo sitten antaa kenkää ja pudottaa sille kolmoselle. 1.6 ja ylöspäin yleensä riittää neljäs vaihde (jos rahoitus 100 ja 5 vaihteinen loota) ja alla ei ole jokin vanha kottero.
Muuten edellä tulikin jo paljon hyviä neuvoja. Turvaväli on se tärkein. - Reissu-Reiska
vaihdetta kirjoitti:
Oletit että aloittajalla on bensa-auto. Luultavasti onkin, mutta varmuuden vuoksi :) Jos omistat vahvasti vääntävän dieselin niin ohittaminen sujuu yleensä helposti vain kaasua painamalla. 1.4 litraisella bensalla saakin jo sitten antaa kenkää ja pudottaa sille kolmoselle. 1.6 ja ylöspäin yleensä riittää neljäs vaihde (jos rahoitus 100 ja 5 vaihteinen loota) ja alla ei ole jokin vanha kottero.
Muuten edellä tulikin jo paljon hyviä neuvoja. Turvaväli on se tärkein.Jep, hyviäkin ohjeita ketjusta löytyy! Se turvaväli: satasen vauhdissa satakunta metriä, 80/80 jne. Jos jonoa kertyy taakse, voit tottakai myös hidastaa - anna merkki jarruvaloilla, niin takana tulija todennäköisesti siirtyy ohitsesi, kunhan riittävä väli sinun ja edellä ajavan välille on auennut.
Ohittaessa tulee ajettua ylinopeutta, totta, mutta mitä vähemmän aikaa olet vastaan tulevien kaistalla, sitä turvallisempi ohitus. Vilkaise muuten taustapeiliin, kun ohittamaan lähdet: joku voi olla samoissa aikeissa suhteesi!
Ja ohittamaan lähtiessä vilautus kaukovaloilla kertoo aikeistasi ohitettavalle, ohitettavan jarruvalojen vilautus taas siitä, että hän on aikeesi huomannut - ja todennäköisesti väistää, jos tilanne yllättäen tiukkenee. Ohitettavan vilkun käyttö on kaksijakoista; hidastaako vai kääntyykö?
Sinä tietysti laitat vilkun vasemmalle, kun ohittamaan lähdet!
Niin, ja ethän silti "pudota" heti ohittamasi eteen!
Ota etäisyyttä niin, että näet ohittamasi taustapeilistä, ennenkuin palaat omalle kaistallesi.
Tarvitset hyvän näkyvyyden, harjoitusta - vaikkapa autokoulun avulla, asiallisen kulkupelin ja päättäväisyyttä toimia.
Lycka till! - Nimetön
Reissu-Reiska kirjoitti:
Jep, hyviäkin ohjeita ketjusta löytyy! Se turvaväli: satasen vauhdissa satakunta metriä, 80/80 jne. Jos jonoa kertyy taakse, voit tottakai myös hidastaa - anna merkki jarruvaloilla, niin takana tulija todennäköisesti siirtyy ohitsesi, kunhan riittävä väli sinun ja edellä ajavan välille on auennut.
Ohittaessa tulee ajettua ylinopeutta, totta, mutta mitä vähemmän aikaa olet vastaan tulevien kaistalla, sitä turvallisempi ohitus. Vilkaise muuten taustapeiliin, kun ohittamaan lähdet: joku voi olla samoissa aikeissa suhteesi!
Ja ohittamaan lähtiessä vilautus kaukovaloilla kertoo aikeistasi ohitettavalle, ohitettavan jarruvalojen vilautus taas siitä, että hän on aikeesi huomannut - ja todennäköisesti väistää, jos tilanne yllättäen tiukkenee. Ohitettavan vilkun käyttö on kaksijakoista; hidastaako vai kääntyykö?
Sinä tietysti laitat vilkun vasemmalle, kun ohittamaan lähdet!
Niin, ja ethän silti "pudota" heti ohittamasi eteen!
Ota etäisyyttä niin, että näet ohittamasi taustapeilistä, ennenkuin palaat omalle kaistallesi.
Tarvitset hyvän näkyvyyden, harjoitusta - vaikkapa autokoulun avulla, asiallisen kulkupelin ja päättäväisyyttä toimia.
Lycka till!Tuli todella hyviä ohjeita ja muistat vain miettiä mitä teet. Itse olin samassa tilanteessa, enkä kuitenkaan ollut mikään riskitekijä. Autokouluista saa vuokrata autoa(jossa varmasti tarpeeksi tehoa kunnolliseen ohitukseen) ja opettajaa tiettyä summaa vastaan, joka tuskin on 100 euroa suurempi. KÄy siellä ensin ja sen jälkeen omalla autolla, kunhan muistaa sitten että omassa ei välttämättä yhtä paljon tehoa kuin autokoulun autossa, että välit täytyy huomioida hyvin. Onhan myös olemassa ajoratoja jonka saa vuokrata, sinne kaveria ohittelemaan.
- että kun on turvallista ohi...
ja rekkakuski sen näkee ja haluaa sinulle kertoa,niin hän vilauttaa vilkkua oikealle.
- millaisii
Reissu-Reiska kirjoitti:
Jep, hyviäkin ohjeita ketjusta löytyy! Se turvaväli: satasen vauhdissa satakunta metriä, 80/80 jne. Jos jonoa kertyy taakse, voit tottakai myös hidastaa - anna merkki jarruvaloilla, niin takana tulija todennäköisesti siirtyy ohitsesi, kunhan riittävä väli sinun ja edellä ajavan välille on auennut.
Ohittaessa tulee ajettua ylinopeutta, totta, mutta mitä vähemmän aikaa olet vastaan tulevien kaistalla, sitä turvallisempi ohitus. Vilkaise muuten taustapeiliin, kun ohittamaan lähdet: joku voi olla samoissa aikeissa suhteesi!
Ja ohittamaan lähtiessä vilautus kaukovaloilla kertoo aikeistasi ohitettavalle, ohitettavan jarruvalojen vilautus taas siitä, että hän on aikeesi huomannut - ja todennäköisesti väistää, jos tilanne yllättäen tiukkenee. Ohitettavan vilkun käyttö on kaksijakoista; hidastaako vai kääntyykö?
Sinä tietysti laitat vilkun vasemmalle, kun ohittamaan lähdet!
Niin, ja ethän silti "pudota" heti ohittamasi eteen!
Ota etäisyyttä niin, että näet ohittamasi taustapeilistä, ennenkuin palaat omalle kaistallesi.
Tarvitset hyvän näkyvyyden, harjoitusta - vaikkapa autokoulun avulla, asiallisen kulkupelin ja päättäväisyyttä toimia.
Lycka till!ohjeita. Vilauta valoilla. Ei siis mitään järkeä! Eikä yhdessäkään neuvossa opasteta katsomaan taustapeiliin ennen ohituksen aloittamista.
Tietääks' kukaan, miksi?
Mä tiedän ja osaan ohittaa turvallisesti.
- Ärsyttävää
Olisivat muutkin niinkuin sinä niin ei tarttis joka päivä lehdistä lukea ruumistilastoja! Joka kerta kun lähtee pitemmälle reissulle näkee näitä helvetin koko letkan ohittajia ja järjestään sen viimeisen rekan jälkeen on läheltäpiti tilanne. Ei jumalauta voi olla niin kiire! On sääli,että näiden idioottien toimesta kuolee viattomia siinä sivussa.
- 3234
Tuo nykyajan liikenne on sellainen sirkus että ei millään väliä. On suorastaan ihme että "näinkin hyvin" menee. Todellakin, läheltä pitää joka päivä... Pliis, pientä rajaa!
- Karuhemmo
Mikää ei ole niin idioottimaista liikentees ku jonossa ohittelu, yhden ohi ja ängetää väkisin pienee rakoo ja taas seuraavast ohi, jne jne. Siitä tuleva hyöty on täysin olematonta, ja totta sekin ettei sillä kalliimma luoka bemarilla, mersulla tai audilla ei mitenkää voi roikkua kenenkää hanurissa, ohi on mentävä vaikka keltasella viivalla ja mäennyppylässä. Muutaman tilanteen joskus todennu, isommalla ku ajelen, vastaa tulee toine iso, mut ohi on pienen "kenkälaatikon" päästävä, mitäs sitte jos et ehdikkä takasin omalle kaistalle, ite en anna tuumaaka periks, eikä isolla muutenka kovin hätäsiä liikkeitä voi tehdä, eikä kannata, muute löytää ittensä lepikon puolelta, jote jonku idioottimaise ohittajan takia en rupea väistöliikkeit tekemää, ohittajan oma moka jos kolahtaa, ja minkä pirun takia niitä isompia pitää ohitella, kasikympin alueella isompi menee liki ysikymppiä, silti sen ohi pitää päästä, vaik kulkee yli rajotuksen. Se on vaa aika monelle pakkomielle, isomman perässä ei yksinkertasesti voi ajella, eihä sieltä takaa näe yhtää mitää, mut kuka perkele käskee roikkua sen perseessä kiinni, yhtälai meikäläistä kyrpii hanuris roikkujat vaik isommal ajelenki, välist miettii et onkoha kärryn persukses jotai kiihottavaa, että se vetää puoleensa ku magneetti näit pikku kindereit, jotai mielenkiintosta siellä täytyy olla...
Vaihda kuule mopoautoon, ni ei tarvii ohittaa.
- on kyllä apua
mutta toki maksaa.
Hanki Pemari, se antaa itseluottamusta - Foolwen
Ennen pelkäsin ohittamista. Lähinnä sen takia koska usein meinasi tulla tiukka paikka. Silloin autona 1.1 litraisella moottorilla varustettu. Nyt ei yhtään edes jännitä koska tietää että ohi menee ja heittämällä (verrattuna entiseen). Moottorina 1.8l ja tehoakin tuplasti enemmän.
Onnittelen! Vaikka olet ehkä arka ohittaja, sinulla on sentään järkeä korvien välissä (toisin kuin monilla muilla kuskeilla). Sinä sentään pysähdyt miettimään kannattaako edellä menevä auto ohittaa ja missä/miten, et suinkaan syöksy satanen mittarissa vastaantulevien kaistalle ja mieti vasta sitten "mitäs tehdään kun vastaan tulee täysperävaunullinen rekka"?!?! (=muut kuljettajat väistävät pientareelle, jotta tämä "hurjapää" saa suorittaa ohituksensa onnistuneesti loppuun asti.)
Itse kulutan Suomen teitä arviolta n. 60 000 kilometrin edestä vuodessa ja näitä jälkimmäisiä "läheltäpititilanteita" näkee lähes joka ajoreissulla. Tässäkin keskusteluketjussa sen huomaa, kuinka hieman "arkoja" kuskeja patistetaan istumaan bussin penkille. Mutta ohittamisen oppimiseen ei auta kuin harjoittelu.
Kannattaa aloittaa treenaaminen ohituskaistoilla/ohitusteillä. Miettiä siellä nopeutta ja sitä, kuinka pitkän matkan vaatii, että pääsen ohitettavasta autosta ohitse? Soveltaa tätä tietoa maanteille: kuinka "pieniin" väleihin lähden ohittamaan, jotta ohitus sujuu turvallisesti?
Ps. Parempi olla arka kuin "tyhmänrohkea"! ;)
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1231732
NO NIIN !!!
Totuus Ukrainan sodan todellisista ja oikeista juurisyistä alkaa nyt näköjään paljastua lopultakin. https://www.youtube6811644Se helpottaisi oloa jos
Se toinen tietäisi että molemmat tykkäämme toisistamme. Se on asia mikä vaivaa ja ahdistaa minua vaikka tilanne olisikin881467Palsta kysely..
Mikä on mielestäsi hyvä ikäero parisuhteessa? Tulevassa/kuvitteellisessa tulevaisuuden suhteessa, voisitko harkita ”ott1651343Sä et pääse yli, mä en pääse yli
Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V1231298Trumpin hallinto hiljentää mediaa USA:ssa
Tuo paskahallinto on sananvapauden vihollinen, vaikka Vancen idiootilla oli otsaa syyttää eurooppalaisia sananvapauden p3221294- 431258
- 251195
- 671155
Haluaisin nainen vain välillä heilutella peittoa sinun kanssa
Mutta kuitenkin oltaisiin uskollisia toisillemme.611142