Kaytin tuossa pari tuntia sitten 12v leikattua narttu kissaani eläinlääkärillä ja lääkäri totesi ripsukalla olevan maksa sairauden.Sain lääkkeet siihen ja ens tiistaina vien sen uuestaan lääkäriin.Eli onko monella muulla auttanut lääkkeet kissan maksa sairauteen??Olis mukava tietää että millaset mahollisuudet ripsukalla on parantua ja selviytyä siitä koska ite tietty toivon että kissa eläs mahollisimman kauan!!!!
MAKSA SAIRAUS!!
13
2564
Vastaukset
- Sande81
Mun 5-vee katilla todettiin n.puoli vuotta sitten maksan vajaatoiminta ja se sai hoidoksi siihen lääkkeet ja uudet ruokintaohjeet eli se saa syödä vain ja ainoastaan maksasairaalle kissalle tarkoitettua, eläinlääkäriltä ostettavaa ruokaa. Nyt se voi hyvin ja viime viikkoisella kontrollikäynnillä lääkäri totesi maksa-arvojen olevan kunnossa! :)
- pixu72
Kiitos!!Mukaavaa kuulla että on toivoa siitä että riiviö seleviäis hengissä!!!Kun on monet itkut jo itketty sen vuoksi.Lopettiko sun kissa ensin syömisen ja oliko tosi masentuneen oloinen eli yksinään jossain nurkassa koko ajan oli kun muuten on tosi sosiaalinen ja sylissä viihtyvä kissa!??!!
- Kepa81
pixu72 kirjoitti:
Kiitos!!Mukaavaa kuulla että on toivoa siitä että riiviö seleviäis hengissä!!!Kun on monet itkut jo itketty sen vuoksi.Lopettiko sun kissa ensin syömisen ja oliko tosi masentuneen oloinen eli yksinään jossain nurkassa koko ajan oli kun muuten on tosi sosiaalinen ja sylissä viihtyvä kissa!??!!
Jeps, se lopetti syömisen ja laihtui silmissä! Oli tosi apaattinen eikä sitä enää kiinnostanut lähteä edes ulos... Nyt se on taas onneksi oma entinen itsensä! :)
- pixu72
Kepa81 kirjoitti:
Jeps, se lopetti syömisen ja laihtui silmissä! Oli tosi apaattinen eikä sitä enää kiinnostanut lähteä edes ulos... Nyt se on taas onneksi oma entinen itsensä! :)
Eli semmosta tässä kyselen että kasvoiko sun kissalle hirveä pallo maha sairauden myötä??eikä paino kuitenkaan noussut.Kun riiviölle tullut älytön pallo maha ja takajalat välillä pettävät kylläkin harvoin ja varmaan mahan vuoksi.Kun ei se raukka pääse enää hyppäämään pöydällekkään sen vuoksi.Lääkekuuria lääkäri jatkoi ja ruoka kyllä nyt taas maistuu kunnolla!!!Pulikas pilleri joka toinen päivä.Kiitos!!
- Kokenut
Mun 3-vuotias leikattu narttukissa lakkasi käymästä hiekka-astialla. Siitä ensin huolestuneena ensilääkkeeksi annettiin parafiiniöljyä ja ummetuslääkettä suolistotukoksen parantamiseksi.
Se ei auttanut. Kissa oli apea, makasi hiljaa sängyn alla eikä kehrännyt. Leikitkin jäivät. Vein kissan eläinlääkäriin ja sieltä paljastui vakava maksatulehdus. Karvan alta paljastui täysin keltainen iho.
Eläinlääkäri antoi 50% selviämisennusteen. Kissaa tutkittiin, siltä otettiin verinäytteitä, jne. Sitten sille määrättiin useita eri lääkkeitä, mm. oksennuksenestolääkitys, ummetuslääke nopeuttamaan myrkkyjen poistumista kehosta, antibiootteja sekä jotakin muuta lääkettä.
Pariin viikkoon ei edstystä tapahtunut. Lääkkeiden annon lisäksi kissaa jouduttiin pakkoruokkimaan. Ensin käytin tavallista kissanruokaa ja vettä puristettavalla ruiskulla, sitten siirryttiin maksaruokiin. Mikään ei näyttänyt kelpaavan. Kissa oli laihtunut olemattomiin ja sen turkki oli sekaisin kuivuneesta ruuasta. Pelkäsimme pahinta.
Kissalle lisättiin lääkitykseen kortisoni. Paraneminen alkoi hiljalleen. Lopulta tarjosimme mitä tahansa ruokaa, jotta kissa alkaisi syömään. Läpimurto tehtiin muikulla, joilta se suostui maistelemaan päät. Lopullinen merkki paranemisesta oli, kun kissa heitteli leikkisästi pari kertaa palloa.
Ennusteena oli, että maksatulehdus saattaisi uusia, tai että maksa-arvojen muututtua kissa joutuisi syömään maksaruokaa loppuelämänsä ajan. Kissa kumminkin tervehtyi täysin, ja syö nyt tavallista ruokaa ja on erittäin eloisa. Vakava sairastelu kehitti myöskin kissan ja minun välille erityisen siteen. Nyt se vaikuttaa luottavan minuun täysin, vaikka jouduimmekin pakkoruokkimaan sitä sairauden aikana.
Toivon kisullesi kaikkea hyvää! Hain itsekin aikoinaan tietoa maksatulehduksesta, mutta siitä kirjoitetaan hyvin vähän. Maksasairauksien kohdalla sama juttu. Tsemppiä!- pixu72
Tosi mahtavaa kuulla tuommosta!!!Riiviö on ruvennut syömään paremmin mutta pallo joka on tullut mahan kohalle ei vielä ole laskeutunut mutta ei kait mikään lääke ihan nuin nopeaa autakkaan!!Tuliko sun kissalle iso pallo maha???Näytti niinkuin ois paksuna ja muuten kissaei paina mitään on kevyt kuin höyhen!monet itkut on tullu jo itkettyä kun pelottaa ettei kissa parane!!!minkä merkkinen se lääke oli mikä autto sun kissaa??jos vaan satut muistamaan!!!Kiitos kannustuksesta ja hauskaa alku syksyä sinulle ja kissallesi!!!!
- PIXU72
VIELÄ OLIS YKSI KYSYMYS ELI TULIKO KISSALLESI ÄLYTÖN PALLOMAHA MAKSATULEHDUKSEN MYÖTÄ? KUN RIIVIÖLLE TULLUT TOSI ISO PALLOMAHA JA EI OLE LIHOMISTA KUN VIELÄKIN TOSI KEVYT KISU.LÄÄKÄRI EI OSANNUT SANOA MIKÄ SE OIKEIN ON JA LÄHTEEKÖ SE IKINÄ POIS!!!JA JOS SUN KISSALLE TULI SE NIIN LÄHTIKÖ SE POIS??MUN KISSALLA LÄÄKEKUURI JATKUI JA LÄÄKKEEN NIMI ON DEXAMETASON,KORTISONI POHJAINEN LÄÄKE.TOIVOTTAVAST SIITÄ OLIS APUA!!!KIITOS!!!
- Kokenut
PIXU72 kirjoitti:
VIELÄ OLIS YKSI KYSYMYS ELI TULIKO KISSALLESI ÄLYTÖN PALLOMAHA MAKSATULEHDUKSEN MYÖTÄ? KUN RIIVIÖLLE TULLUT TOSI ISO PALLOMAHA JA EI OLE LIHOMISTA KUN VIELÄKIN TOSI KEVYT KISU.LÄÄKÄRI EI OSANNUT SANOA MIKÄ SE OIKEIN ON JA LÄHTEEKÖ SE IKINÄ POIS!!!JA JOS SUN KISSALLE TULI SE NIIN LÄHTIKÖ SE POIS??MUN KISSALLA LÄÄKEKUURI JATKUI JA LÄÄKKEEN NIMI ON DEXAMETASON,KORTISONI POHJAINEN LÄÄKE.TOIVOTTAVAST SIITÄ OLIS APUA!!!KIITOS!!!
En muista oliko kissalla pallomahaa. Mutta kovin riutunut se oli, lähestulkoon luuranko. Oireetkin varmaan ovat aika yksilöllisiä.
En muista nyt lääkkeiden nimiä, mutta kortisoni oli yksi lääke, sitten antibiootti, oksennuksenestolääke ja vielä ulostuslääke (ihmisten jokin ummetuslääke) nopeuttamaan myrkkyjen poistumista kissan kehosta. Kannattaa varmasti keskustella eläinlääkärin kanssa.
Olen kuullut myös tarinan kissasta, joka sairasti maksasairautta melkein puoli vuotta. Lopulta kissa tervehtyi, paraneminen vaatikin enemmän omistajan kärsivällisyyttä. Toivottavasti tämä miukuliini paranee nopeammin.
Maksaruokaakin yritettiin ruutalla väkisin syöttää, mutta se on ilmeisesti niin pahaa, että lopulta annoimme nestettä ja joitakin herkkuruokia, mitä se ei suurella inholla niellyt.
Tsemppiä! - pixu72
Kokenut kirjoitti:
En muista oliko kissalla pallomahaa. Mutta kovin riutunut se oli, lähestulkoon luuranko. Oireetkin varmaan ovat aika yksilöllisiä.
En muista nyt lääkkeiden nimiä, mutta kortisoni oli yksi lääke, sitten antibiootti, oksennuksenestolääke ja vielä ulostuslääke (ihmisten jokin ummetuslääke) nopeuttamaan myrkkyjen poistumista kissan kehosta. Kannattaa varmasti keskustella eläinlääkärin kanssa.
Olen kuullut myös tarinan kissasta, joka sairasti maksasairautta melkein puoli vuotta. Lopulta kissa tervehtyi, paraneminen vaatikin enemmän omistajan kärsivällisyyttä. Toivottavasti tämä miukuliini paranee nopeammin.
Maksaruokaakin yritettiin ruutalla väkisin syöttää, mutta se on ilmeisesti niin pahaa, että lopulta annoimme nestettä ja joitakin herkkuruokia, mitä se ei suurella inholla niellyt.
Tsemppiä!kiitti vastauksesta!!!!Samaa myös toivon että riiviö paranisi kun monet itkut jo itkeny kun niin rakas kissa se on!!
- trisseni
pixu72 kirjoitti:
Tosi mahtavaa kuulla tuommosta!!!Riiviö on ruvennut syömään paremmin mutta pallo joka on tullut mahan kohalle ei vielä ole laskeutunut mutta ei kait mikään lääke ihan nuin nopeaa autakkaan!!Tuliko sun kissalle iso pallo maha???Näytti niinkuin ois paksuna ja muuten kissaei paina mitään on kevyt kuin höyhen!monet itkut on tullu jo itkettyä kun pelottaa ettei kissa parane!!!minkä merkkinen se lääke oli mikä autto sun kissaa??jos vaan satut muistamaan!!!Kiitos kannustuksesta ja hauskaa alku syksyä sinulle ja kissallesi!!!!
minun 16-vuotiaalla kissalla todettiin myös pitkälle edennyt maksasairaus. ell antoi elinaikaa muutamasta viikosta pariin kuukauteen, ja nyt kolmen-neljän kuukauden jälkeen kissa edelleen elossa. tosin voi melko huonosti, ruokahalu alkaa pikkuhiljaa hiipumaan ja vatsa ollut löysällä jo pitkän aikaa. oksennellut ei tosin ole. ell ei tosin puhunut mitään lääkkeistä, sanoi vain ettei siihen ole olemassa sellaisia, mikä nyt tietenkin kuulostaa hullulta teidän tarinoiden jälkeen! siis onko todella mahdollista, että kissani voisi vielä parantua? täytyypä vaihtaa lääkäriä! kissa tosin on jo 16, mutta onhan niitä vanhemmaksikin eläneitä. kissa siis tullut minulle huostaanotettuna vanhoina päivinään noin puoli vuotta sitten.
- trisseni
Kokenut kirjoitti:
Tsemppiä!kyllä minun kissalla ainakin on iso roikkomaha vaikka muuten tosi laiha! ell sanoi sen johtuvan nesteen kertymisestä vatsaan.
- pixu72
trisseni kirjoitti:
minun 16-vuotiaalla kissalla todettiin myös pitkälle edennyt maksasairaus. ell antoi elinaikaa muutamasta viikosta pariin kuukauteen, ja nyt kolmen-neljän kuukauden jälkeen kissa edelleen elossa. tosin voi melko huonosti, ruokahalu alkaa pikkuhiljaa hiipumaan ja vatsa ollut löysällä jo pitkän aikaa. oksennellut ei tosin ole. ell ei tosin puhunut mitään lääkkeistä, sanoi vain ettei siihen ole olemassa sellaisia, mikä nyt tietenkin kuulostaa hullulta teidän tarinoiden jälkeen! siis onko todella mahdollista, että kissani voisi vielä parantua? täytyypä vaihtaa lääkäriä! kissa tosin on jo 16, mutta onhan niitä vanhemmaksikin eläneitä. kissa siis tullut minulle huostaanotettuna vanhoina päivinään noin puoli vuotta sitten.
Toivottavasti kissasi paranee!!Kun minun Riiviö kuoli 6viikkoa sitten!!!Suru on ollut aivan älytön mutta onneksi on kolme muuta kisua lohduttamassa minua!!Voimia sulle ja kissallesi!!!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941719
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2321453- 881331
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!651005Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46921- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38898Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9864- 46842
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35809