Halvimmalla Ukrainaan??1

Vassilisa

eli haikailisin tuonne Odessaan tai Krimin niemimaalle..Itä-Euroopan- omatoimimatkalla, jolla ensiksi kai kävisin Prahassa ja Krakovassa, sitten Romanian Transsilvanian seudulle?
Tietääkö kukaan varmuudella tarvitseeko Ukrainaan, jonkun "luvan"josta nyt olen kuullut kauhutarinoita..siis kun ei-lentäen maahan tulee..viisumista ei ole kyse.
Lennot vain näyttävät olevan aika kalliita Odessaan/Kiovaan- Helsinkiin..tai sitten toisinpäin, että Hesasta sinne lentäisin..miten halvalla sieltä voi lentää, jeesaisiko joku joka tietää?!

11

4293

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tellustelija

      Olin seudulla reilu kuukausi sitten. Hienoa aluetta, hienoa aluetta. Pari vastausta kysymyksiin.

      - Mitään lupia ei tarvita, mahantulokortti täytetään, joka pitää olla mukana, mutta ei kai sen puuttumisesta kauhukertomuksia tarvita. Jos miliisi haluaa rahastaa, niin se kyllä keinot keksii, vaikka olisi mitä mukana (no, kuulemma dipl. passi on yleensä hyvä karkoituskeino. Vaan mistä semmosen saisi...?)
      - Finnairilla välillä hyviä tarjouksia Kiovaankin. Airbalticilla näyttäis olevan about 200€ per suunta Odessaan. Lensin sillä viimeksi ja toimi hyvin.
      - Yöjuna toimii Odessa-Krim välillä, MUTTA tsekkaa myös (lentokentällä) paikallisen yhtiön (en nyt muista mikä nimi, matkatoimistotkin voi auttaa) lentotarjouksia Odessa-Simferopol välille. Kaveri lensi ko. välin 60€ suuntaan, ehdottomasti paras vaihtoehto, jos saa lipun.
      - Majoitus jos ei ole hoidossa etukäteen, niin no problem. Mene Odessan juna-asemalle, siellä on useita mummoja tarjoamassa majoitusta. Meillä ainakin toimi hyvin ja maksettiin n. 15€ per henki ihan hhyvästä kämpästä. Muualla toimii myös vast. periaatteella.
      - Odessan biitsit on tosi ok. Mielestäni paremmat kuin Krimillä, koska ne eivät ole aidattuja karsinoita. Arcadia beach ehkä se coolein mesta. Keliä kyllä riittää siellä syksylläkin pohjoisen pojalle.

      No, tässä näitää vastauksia nyt alkuun.

      T:Tellustelija

      ps. Ainiin miliiseistä vielä. Eräs paikallinen kertoi, että jos miliisiin törmää, niin parempi olla rauhallisesti ja puhua ENGLANTIA. Tällöin ei ainakaan epäillä epämääräiseksi suomipassin ryöstäneeksi kirgiisiksi jos yrittää sössöttää huonoa venäjää. Muutenkaan venäjä ei ole kovin pop alkuperäisten ukrainalaisten keskuudessa, jonka kyllä usein huomasimme, vaikka kaikki kieltä kyllä ymmärtävät.

      • Vassilisa

        Moi!

        Kiva kun joku viimein osasi vastata!
        Haluaisin tietää lisää, lisää..;)
        LonelyPlanetia olen lueskellut ja kuitenkin olisi mukava kuulla omakohtaisia kokemuksia..
        Oliko hintataso mielestäsi miten edullinen?ulkona syöminen?
        Mitens vaatteet;löytääköhän edullisesti kaunista päälle pantavaa, mikä saa olla näyttävämpää&eksoottisempaa kuin suomen katukuvassa..tähän et ehkä osaa vastata;)
        Ukrainan sisäinen matkustaminen halpaa..
        Osaako Odessassa, Krimillä..helposti suunnistaa paikasta toiseen?Saako paikanpäältä maakohtaisia/kaupunkikarttoja?Pärjääkö englannilla vai ei..luin että suuri osa tienviitoista yms.on vain venäjä/ukrainankielisiä.


      • Tellustelija
        Vassilisa kirjoitti:

        Moi!

        Kiva kun joku viimein osasi vastata!
        Haluaisin tietää lisää, lisää..;)
        LonelyPlanetia olen lueskellut ja kuitenkin olisi mukava kuulla omakohtaisia kokemuksia..
        Oliko hintataso mielestäsi miten edullinen?ulkona syöminen?
        Mitens vaatteet;löytääköhän edullisesti kaunista päälle pantavaa, mikä saa olla näyttävämpää&eksoottisempaa kuin suomen katukuvassa..tähän et ehkä osaa vastata;)
        Ukrainan sisäinen matkustaminen halpaa..
        Osaako Odessassa, Krimillä..helposti suunnistaa paikasta toiseen?Saako paikanpäältä maakohtaisia/kaupunkikarttoja?Pärjääkö englannilla vai ei..luin että suuri osa tienviitoista yms.on vain venäjä/ukrainankielisiä.

        Terve Vassi Liisa ;)

        Kuten arvata saattaa, hintataso on halba. 5-10 eurolla saa jo kunnon aterian juomineen about kaikista paikoista, halvemmallakin.

        Vaatteet, hei siis Ukrainan tytöt on ehkä tyylikkäimpiä ja naisellisimpia KOKO Euroopassa. Jostain nekin vaatteensa hankkii ja tuskin Champs Elyseen putiikeista, että en olisi asiasta mitenkään huolissani. Ennemminkin, miten tuollaisia vaatteita löytää Suomesta...!

        Suunnistaminen onnistuu. Odessassa ainakin löytyy karttoja, ja muualtakin. Yleensä juna-asemilla on joku infopisteen tapainen, josta kaupunginkartan löytää mihin vaan. Venäjä on kyllä hyvä osata, VAIKKA, paikalliset nyrpistää sille nenäänsä ihan kuin muuallakin ex-itäeuroopan maissa. Englantia osaa nuorempi väki (paitsi ukrainan neukut). Opettele ainakin aakkoset.

        Paikalliset kuitenkin YLEENSÄ ystävällisiä ja auttavaisia, että eiköhän tuolla pärjää. Tietenkin ongelmia voi tulla ummikolle, kuten ihan missä vaan...

        T:Tellustelija

        ps. Ummikkona jos olet niin koita välttää takseja, ne kyllä osaa vedättää huomatessaan sopivan kohteen. Etenkin lentokentän taksikuskit pitäisi kaikki ampua! Kysy joltain, mikä reittitaksi vie juna-asemalle lentokentältä (siis Odessassa) ja koita selvitä sillä.


      • jussa2111

        Onko kellään kokemusta bussimatkasta Odessasta Chisinauhun. Kauhunhetkiäkö rajalla???? Mikä se Moldaviasta itsenäiseksi julistautunut alue nyt onkaan...se jää kai sen bussimatkan varrelle ja koijarit yrittää rahastaa olemattomilla viisumeilla??? kertokaa jos tiedätte uskaltaisko lähteä sinne Odessasta käymää pariksi yöksi mieheni kanssa????


      • crimologi

        Joo..paikallinen oli oikeassa..mulle toi toimi..eli kannattaa puhua ENGLANTIA jos miliisit alkaa kuulustella..tosin voi olla että Kiovassa tää ei tepsi..tämä tapahtui Simferopolissa..kaverina oli yks paikallinen..ja se kertoi mulle että puhu vaan englantia jos miliisit pysäyttää. Oltii tultu myöhään Simferopoliin ja tarkotus jatkaa matkaa Jaltalle..oli jo hämärää..ja huomattiin että paljon miliisejä partioi bussiaseman kulmilla..ei kauaa kun yks huusi..(ja mä en puhu venäjää..kaveri kertoi mitä se oli huutanut) "Seis! Mitä miehiä te olette! Mitä teillä on kasseissa!" Mä siihen ihan rauhallisesti että "We are looking bus to Yalta" Se ihmetteli vähän aikaa..kun siellä ei hirveesti törmää Englantia puhuviin turisteihin..Se miliisi oli vaan sitten sanonut "Ai te olette turisteja" vähän ihmeissään..ei häirinnyt meitä enempää! Onneks mun kaveri ei puhunut venäjää tai ukrainaa silloin sille..olis ehkä kuulustellut meitä tarkemmin..tiedä häntä..mut tässä tapauksessa Englanti toimi erinomaisesti! ;)


      • Jonestone
        crimologi kirjoitti:

        Joo..paikallinen oli oikeassa..mulle toi toimi..eli kannattaa puhua ENGLANTIA jos miliisit alkaa kuulustella..tosin voi olla että Kiovassa tää ei tepsi..tämä tapahtui Simferopolissa..kaverina oli yks paikallinen..ja se kertoi mulle että puhu vaan englantia jos miliisit pysäyttää. Oltii tultu myöhään Simferopoliin ja tarkotus jatkaa matkaa Jaltalle..oli jo hämärää..ja huomattiin että paljon miliisejä partioi bussiaseman kulmilla..ei kauaa kun yks huusi..(ja mä en puhu venäjää..kaveri kertoi mitä se oli huutanut) "Seis! Mitä miehiä te olette! Mitä teillä on kasseissa!" Mä siihen ihan rauhallisesti että "We are looking bus to Yalta" Se ihmetteli vähän aikaa..kun siellä ei hirveesti törmää Englantia puhuviin turisteihin..Se miliisi oli vaan sitten sanonut "Ai te olette turisteja" vähän ihmeissään..ei häirinnyt meitä enempää! Onneks mun kaveri ei puhunut venäjää tai ukrainaa silloin sille..olis ehkä kuulustellut meitä tarkemmin..tiedä häntä..mut tässä tapauksessa Englanti toimi erinomaisesti! ;)

        Miliisistä, jos ei puhumalla, niin rahalla sitten. Kerronpa esimerkin; olimme autolla (vuokra Honda Civic 08) ja ajoin ratikan perässä vahingossa yksisuuntaiselle kadulle. No. olipa miliisi ja patukka heti vastassa ja alkaa kovasti kysymään papereita. Siinä raiteilla ja väärään suuntaan, yritin sitten selittää, että voin mennä tyhjään paikkaan auton kanssa ja jatketaan sitten. Vaimo kun on venäjän taitoinen, osasi tietty kertoa, mitä virkamies sanoi. hetken päästä sainkin siirtää auton kadun viereen ja nokka oikeaan suuntaan. huono tuuri jatkui, kun olin illaksi vaihtanut pitkät housut ja takin päälle, eikä paperin paperia tullut mukaan. Miliisi tietty halusi kovasti laittaa kaikki vankilaan, minusta tuntui, mutta ei auttanut mikään rukoilu, eikä selitys. Auto takavarikoidaan heti ja huomenna pitää mennä maksamaan sakot, 800 uah (n.70€). Vaimo sitten istui miliisi-ladan etupenkillä ja minä takana. En ymmärtänyt muuta, kuin vaimolta käsky ulos. hetken päästä hän pyysi antamaan 400 grivnaa. Sanoin, ettei taskussa ollut kuin kolme sataa, - anna ne sitten, äkkiä ja istui takaisin autoon. Hetken päästä vaimoni nousi autosta ja sanoi, että nyt pois täältä, asia oli selvä. Kun olimme päässeet kauemmaksi, hän kertoi, että miliisi oli näyttänyt kännykän ruudulle kirjoittamaansa 400 lukemaa. Kun oli vain kolme sataa, se oli kuitenkin kelvannut. 300 uah on suurin piirtein 27 euroa, sen hetken kurssilla (1:11,1).
        Melko tyytyväisenä haimme lompakkoni ja auton paperit mukaan ja jatkoimme ilta-ajelua. On tältä reissulta paljon muitakin seikkailuja, mutta en nyt tässä inhittavassa sikaflunssassa jaksa enempää. Ajeltiin viikko vuokra-autolla, Odessa tällä kertaa pisimmällä. Asuinpaikka oli Yevpatoria, josta Odessaan melko tasan 500 km. Aikaa on paras varata koko päivä, voin myöhemmin kertoa, miksi.
        Hauskaa loppukesää ja rohkeita Krimin reissuja kaikille.


    • Krimille

      Helpoimmin löytää, ehkäpä edullisimmin www.airbaltic.com -sivuilta. Halvimpien vertailu onnistuu myös www.reseguiden.se -sivuilta. Sieltä löytää linkkejä muillekin hakukoneille kunhan vähän työstää.

      Vaimoni on kotoisin Krimiltä, Eupatoriasta ja siksi olen usein lentänyt Simferopoliin. Tällä kentällä vain kannattaa huolehtia, ettei ole ylipainoa, ovat ERITTÄIN halukkaita rahastamaan ylipainomaksua matkatavaroista, 15€/kilo, jos vähäisessäkään määrin ylipainoa. Missään muualla en ole tavannut moisia "haukkoja". Punnitsevat myös käsimatkatavarat, tämäkään käytäntö ei ole missään muualla tullut vastaan. Myös pimeää rahastusta, omiin taskuihin, on yritetty ylipainosta.

      Olen käyttänyt reittivaihtoehtoja Luulaja-Tukholma-Kiova-Simferopol, Oulu-Riika-Simferopol, talviaikaan Oulu-Riika-Kiova-Simferopol. Halvimmillaan 120€/suunta/henkilö. Pohjoisesta lennettäessä vain on haittana, joutuu yöpymään joko Tukholmassa tai Riikassa yön yli.
      Simferopolin kentällä kannattaa myös välttää taksien käyttöä. Pahimmillaan ovat kuulemma rahastaneet 500€ matkasta lentokentältä Simferopolin keskustaan, n. 15km. Matka johdinautolla/bussilla maksaa n. 2 hrivnaa = n. 0,20€/henkilö kesän 2009 valuuttakurssilla.
      Taksi Eupatoria - Simferopolin lentokenttä, n. 80km, n.200-250 hrivnaa, n. 25€. Matka Simferopolin l-a asemalta Eupatoriaan n. 17hrivnaa = n. 1,60€/henkilö. Eli matkustelu johdinautoilla, busseilla, raitsikoilla on suomalaisittain "ilmaista" Ukrainassa.

      Miliisien kanssa ei ole kertaakaan ollut pienintäkään ongelmaa. Tosin on tiedossa, että autoilevilta ulkomaalaisilta he rahastavat, omiin taskuihinsa "sakkoja". Tämä onnistuu helpoimmin, jos olet liikkeellä suomessa rekisteröidyllä autolla.
      Poliisin kuukausipalkka n. 2000 hrivnaa, nykykurssilla n. 190€/kk. Eli 800 hrivnan "sakko" on mukava lisä kuukausipalkkaan. On edelleenkin, jos tämä "sakko" neuvottelujen jälkeen puolitetaan. Kuittia heiltä ei saa. Jos et maksa, on seurauksena auton takavarikointi eli "sakko" on helpompi vaihtoehto kumpaisellekin.
      Heinäkuussa matkalla Eupatoriasta Simferopoliin oli kolme miliisien rahastuspistettä. Kesä tuottoisinta aikaa, koska turisteja riittää. Ja kun ulkomainen auto pysäytetään, siitä satavarmasti löytyy sakotettava "vika".

      Suurimmat "ongelmat" minulle on aiheuttanut valokuvaaminen, videointi. Useammin kuin kerran on tullut vastaan tilanne, paikalliset luulevat, että kuvaan, videoin heitä, kun maisemia yms. kuvaan. Esim Simferopolin l-a asemalla nyt heinäkuussa kuvasin mainosta, jossa Marcus Grönholm poseerasi, jokin isokokoinen rakennus taustalla. Siihen paikallinen asukki mölyämään, miksi häntä kuvaan! Väkijoukossa kuvaan yhtä ihmistä? En voinut kuin silmiäni pyöritellä kun vaimoni selvitti, mistä älämölyssä oli kyse, oma venäjänkielentaitoni ei riittänyt. Enkä edes älynnyt kuunnella ko. möykkää. Eli kannattaa pitää silmänsä auki, missä kuvaa ettei vahingossakaan "ulkopuolisia" tule kuvaan "lähietäisyydellä".

    • bhio

      Palataan vielä ensimmäisen kysyjän kysymykseen. Pietarista on suora junayhteys Sevastopoliin Krimille. Toisin kuin muut Pietarista Ukrainaan menevät junat, tämä juna ei kulje Valko-Venäjän kautta, vaan koukkaa Moskovaan ja jatkaa sieltä Kurskin ja Harkovan kautta Krimille. Valko-Venäjän viisumia ei siis tarvitse. Venäjän viisumin toki tarvitsee, mutta jos sellainen sattuu olemaan, niin tämä ei ole ongelma. Hintatietoja en ole tiedustellut, mutta kolmannessa luokassa pääsee todennäköisesti 45-60 eurolla Krimille. Pietariin pääsee Helsingistä venäläisellä marshrutkalla 15 eurolla aivan Moskovan aseman kupeeseen. Bussi saapuu sinne noin kuudelta illalla ja Sevastopolin juna lähtee kahdeksalta. Sopiva vaihtoaika ja aikaa myös lipun ostoon. Kannattaa kuitenkin tarkistaa aikataulut, sillä päivittäiset vuorot kulkevat ainoastaan kesäaikaan. Muulloin junia kulkee kolmesti viikossa. Toki olisi hyvä, jos Pietarissa olisi joku ystävä ostamassa lippuja etukäteen, niin ainakin voi olla varma että sellaisen saa. Varsinkin loma-aikoina nuo junat ovat usein loppuunmyytyjä. Uskoisin että tämä on halvin tapa matkustaa krimille siinäkin tapauksessa, että joutuu hankkimaan Venäjän viisumin. Hieman seikkailumieltähän se toki vaatii.

      • schrotte

        mahtavaa hienoa tietoa


    • 4

      Ekaks taytyy sanoa etta jopas oot ajan loytany..

      • od1722

        Itse menin Varsovasta Odessaan yöjunalla niin, että pysähdyin pariksi päiväksi Lviviin (upea vanha hienosti säilynyt kaupunki).


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ole rohkeampi kuin koskaan

      ja kerro tähän suoraan kaivattusi nimi
      Ikävä
      94
      1991
    2. Oulussa puukotettu lasta

      Onko perussuomalaiset huolissaan julkisten tilojen turvallisuudesta. Miten sisäministeri Rantanen suhtautuu lapsiin kohd
      Perussuomalaiset
      417
      1542
    3. Mitä tekisit jos

      täällä ois viesti sulle, otsikossa sun etunimi ? Ja viestissä sanotaan "minä rakastan sua" ja allekirjoituksena kaiva
      Ikävä
      91
      1293
    4. Nyt pärähtää - Uusi lavatanssiohjelma starttaa tv:ssä!

      Oletko toivonut lavatanssiohjelmaa televisioon? Puoli seiskan kesäilta tuo lavatanssit suomalaisiin koteihin. Juontajin
      Tv-sarjat
      14
      1086
    5. Milloin olet viimeksi nähnyt

      Kaivattusi ja missä? Onko ikävä vastaa rehellisesti.
      Ikävä
      73
      1042
    6. Kokki Akseli Herlevin ex-rakas Emmi Suuronen kisasi Diilissä - Nyt Selviytyjissä: "Vaikka olen..."

      Emmi Suuronen ja Akseli Herlevi ovat ex-pariskunta. Nyt Emmi nähdään taas tosi-tv-ohjelmassa. Takana on jo Diili ja mis
      Suomalaiset julkkikset
      10
      996
    7. Ääripersu puukotti taas.

      Kamalaksi on mennyt. Persut ammuskelee ja puukko heiluu..
      Oulu
      179
      979
    8. Miten ihmeessä

      on kaksi niin samanlaista. Älä ymmärrä väärin, en yritä mitenkään itseäni ylentää mutta eiköhän me jollakin radioaallol
      Ikävä
      49
      959
    9. Onpas punavihreät taas ärhäkkäinä

      😺 Ihan tuntuu kuin syyttäisitte meikäläisiä/meikäläistä Oulun puukotuksesta. Tapaus on hyvin ikävä ja tuomittava. En
      Luterilaisuus
      248
      924
    10. Pelkäätkö että olisin

      Ilkeä sulle jos nähtäisiin? Naiselta miehelle
      Ikävä
      74
      837
    Aihe