Minulle on todettu ihan vauvana astma ja allergiatesteissä olin allerginen eläinpölylle.
Nyt olen 25-vuotta astma ei ole oireillut moniin vuosiin mutta ihottumaa on käsissä lähes aina vaikka en itseäni millekkään allergisoivalle altistakkaan.
Monista varoituksista huolimatta, pitkän pohdinnan jälkeen olen päättänyt hankkia koiran.
Haluaisin nyt kuitenkin kuulla teidän kokemuksianne elämästa koiran ja allergian/astman kanssa...myös varoittavia esimerkkejä jos niitä on.
Onko jotain arjen pieniä kikkoja minkä avulla olette saaneet pidettyä oireet kurissa/mahd. vähäisinä jne?
Otan koiran
10
1222
Vastaukset
- joley =)f
itselläni todettu koira-allergia ja nyt on koira... rotu coton de tulear on yksi niistä koirista joka soveltuu allergikko perheeseen sen puuvillamaisen turkkinsa ansiosta... mitään en mene seinään lyömään mutta itselläni ei ole tullut oireita... koira ollut jo 2v
- karvat
allergiaa aiheuta vaan sylki ja virtsa ja ihosta irtoava hilse.
- viestin aloittaja
karvat kirjoitti:
allergiaa aiheuta vaan sylki ja virtsa ja ihosta irtoava hilse.
joo, näin mäkin oon ymmärtänyt että nimenomaan ne eläinproteiinit (virtsa, sylki, hilse) ovat niitä allergiaa aiheuttavia. siksi monesti koiran pentu vaihe on se pahin.
esim. kaverillani oli koira josta ei irronnut karvaa ollenkaan, mutta itse kyllä huomasin päivän hänen luonaan oltuani että koira oli talossa.
ja sitten taas monet muut kuten lapinkoirat, paimenkoirat jne. niistä ei ole tullut (pientä kutinaa käsissä lukuun ottamatta) paljoa mitään. - mieti!!!
pystyisitkö muka luopumaan lapsestasi jos se sattuisi itkemään hiukankin äänekkäämmin???!!! Miettikää ennen kun kysytte!!!!
- kysymykseesi:
OLET!!!!!
- tyhmä.....
koska harkitset asiaa, mutta ratkaisussasi saatat tehdä tyhmyyden. Kun sinulla kuitenkin on taipumus astmaan/allergiaan/yliherkkyyteen, voit altistua ajanmittaan tälle ärsykkeelle. Säälin tulevan koirasi kohtaloa jo etukäteen.
- 2 astmaista lasta
Vastasin jo sinun (?) viestiisi tuossa ylempänä?
Ymmärrän tosi hyvin ajatuksesi koska samojen kanssa ollaan painuttu tosi paljon. Nuorimmalla pojalla oli traumaattinen kokemus isovanhempiensa koiran hävittämisestä ja siitä käytiin ihan psykiatrilla asti lapsen kanssa. Kokeiltiin sitten ottaa meillekin ja hyvin on mennyt.
Huolehdithan koiralle jo etukäteen varakodin jonne voi mennä jos et voikaan itse sitä pitää!!!
Tässä vielä aiempi vastaukseni:
Papillon eli perhoskoira on ollut meillä nyt puolitoista vuotta (eli on jo aikuisen ikäinen) eikä ole ollut mitään ongelmia.
Kaksi lasta on astmaisia ja kolmannella on koira-allergia todettu.
Papillonissa on omat ongelmansa: pitkä turkki vaatii pasemistä ja harjaamista paljon. Samoin puuttuu ns aluskarva joten talvella pitää pukea lenkille lähtiessä ja kovemmilla pakkasilla vain pikaisia pyrähdyksiä ulkona. On kovin leikkisä joten sisällä tulee riekuttua sen kanssa aika paljon.
Astma lääkäri ja hoitaja ei tykänneet ollenkaan kun kerrottiin että meillä on koira ja ovat aika tyrmistyneitä olleet kun mitään ongelmia ei olekaan tullut, eikä lääkkeiden antoa ole pitänyt lisätä.
Otimme tietoisen riskin ja koiralla oli jo valmiiksi sovittu koti jos ongelmia tulisi, samoin asiasta oli puhuttu lasten kanssa.
Henkinen hyvin vointi löi pikkaisen fyysistä hyvinvointia mutta onneksi kaikki meni ok.
Olen kuullut että myös villakoira voisi olla hyvä mutta vielä enemmän turkin hoitamista ja omaa kokemusta siitä ei ole. - mieti tarkkaan
ensi kokeilla joidenkin tuttujen koiran hoitoo muutama viikko (jos mahdollista). ite olen allerginen, mut aina ei tuu kamalia oireita ja pystyn hoitamaa tuttuni koiraa viikonkin... en sinuna ottais heti koiraa, kannattaa tosiaan harkita asiaa, kun oireet voi pahentua pitemmän ajan jälkeen. kokemusta on..
- olenko tyhmä?
kiitti kaikille jotka on asiallisesti jaksaneet vastailla...pienenä olen saanut pitää "hoitokoiraa" joka asui mummolassa, mutta kävin sitä siellä viikottain hoitamassa. Nyt on lapsuuden kodissa saman tapainen koira (ulkokoira) joten käytännössä on tuota allergian sietorajaa testattu...
serkullan on myös taipuvaisuutta allergiaan, ja atoopisesta ihottumasta kärsiikin, silti hänellä on koira. oireet eivät ole erityisemmin pahentuneet. itseäni ei oikeastaan huoleta kuin se että astmani pahenee, ja oireiden kanssa ei pärjää ilman lääkitystä tai että tosiaankin joudun antamaan koiran pois =/.
Haluaisinkin painottaa että ihan kuka vaan koiran omistaja voi tulla yliherkäksi lemmikilleen. - martta-mannekiini
olenko tyhmä? kirjoitti:
kiitti kaikille jotka on asiallisesti jaksaneet vastailla...pienenä olen saanut pitää "hoitokoiraa" joka asui mummolassa, mutta kävin sitä siellä viikottain hoitamassa. Nyt on lapsuuden kodissa saman tapainen koira (ulkokoira) joten käytännössä on tuota allergian sietorajaa testattu...
serkullan on myös taipuvaisuutta allergiaan, ja atoopisesta ihottumasta kärsiikin, silti hänellä on koira. oireet eivät ole erityisemmin pahentuneet. itseäni ei oikeastaan huoleta kuin se että astmani pahenee, ja oireiden kanssa ei pärjää ilman lääkitystä tai että tosiaankin joudun antamaan koiran pois =/.
Haluaisinkin painottaa että ihan kuka vaan koiran omistaja voi tulla yliherkäksi lemmikilleen.Kokeilu elävällä eläimellä ei vaan ole oikein hyvä vaihtoehto. Jos altistut koiralle, luopuminen on todella tuskallista, molemmille.
Mutta...niin kuin ylempänä kirjoitettiin, se psyykkinen puoli onkin sitten toinen asia. Lemmikki antaa ehkä enemmän kuin sitten ottaa.
Itse olen allerginen lähes kaikella ja varustettuna vaikealla astmalla. Koirasta olen joutunut luopumaan jo lapsena ja nyt aikuisena kävin testeissä uudelleen. Edelleen koira, kissa, hevonen huippulukemat. No, kotiin ostettiin ihana kanipoika lapsille iloksi, eikä siitä ole mitään oireita tullut. Pupu ollut meillä nyt kaksi vuotta ja saa olla mun kanssa sängyssäkin.
Ja ratsastuksenkin olen aloittanut uudelleen. Olen mahd. vähän tallissa, silti saan oireita. Atsmalääkärini kuitenkaan ei tuominnut hevosharrastustani vaan kehotti kuuntelemaan itseäni. Jos oireet pahenee, pidän tauon. Ja lääkäri nimenomaan painotti sitä mielihyvää, mitä hevosista saan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 225091
Oulaisten vaalit ovat hyvä alku, mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.
Oulaisten vaalit ovat hyvä alku. Puolueväristä riippumatta hallituksen rikollisuutta torjuvat toimenpiteet tehoavat ja r24333- 1011312
Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍1361310Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais121220- 931094
Kyläyhdistyksen tuho, kiitos sääntöukon
Hyrynsalmen kyläyhdistyksen yleinen keskustelutilaisuus ja ylimääräinen kokous alkoi hyvin. Siellähän keskusteltiin oike17913viekää miehet naiset kunnon treffeille
Ja käyttäytykää hyvin. Niin tehdään vaikutus. Miehen kuuluu tarjota naiselle.168855En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.61793- 37779