nyt sitte...

ollaan tässä...

tilanteessa.. että uudet lääkkeet ei auttanut mun rytmi häiriöön=( itku! kävin siis lääkärissä tänää valittaa että orlocista tulee kauheita sivu oireita ,ja myös rytmihäiriöitä esintyy, ehdotti että ottaisin kaksin kertaisen määrän,mutta koska mun pulssi on yhestä laskenu 40-50 välillä, sitä ei suositellu ja ne sivu oireetkin vielä!joten jatkan vanhoilla propral lääkkeillä edelleen, ja nyt lääkäri oli sitä mieltä että olis aika mennä terveys keskuksee tai polille kun kohtaus tulisi, saataisiin se nauhalle ja voitaisiin harkita ablaatiota,mutta ennen sitä olisi saatava toi pirun takykardia kohtaus nauhalle!nyt kysynki teiltä rakkaat ihmiset,kun tiedän että täällä on yks jos toinenki käynyt rytmin siirroissa jym,että jos jakun saan kohtauksen ja vaikka menisin tohon terveys keskuksee.. niin mitäs ne tekee siellä??olen kauhee lääkäri kammone ym sellasta! niin sit ku meen takykardia päällä sinne mitä ne sit niinku tekee?? siis käsitän sen ekg:n!! muttaentä si jollei kohtaus aika pian laukea siellä? antaako lääkettä mitä tekee????kotona saan rytmin käännettyä esim pidättämäl hengitystä.. mutta siellä en tiedä! auttaaka joku viisas joka osaisi helpottaa mun epätietoisuutta!!

sitte kysyisin muita kysymyksiä.. sain tänää tiedot tutkimuksista mitä tehtii.. lääkäri termejä en ymmärrä. jotn kysyn nyt viisammilta:
ensiksi mitä tarkoittaa kliinisesti eutyreoottinen?? sit auskultoiden ei sivu ääntä?
70 kammiosta lähtevää lisä lyöntiä parisen tuhatta eteisekstraa joista todin osa sinusarytmian piikkiin?sinus arytmia??potilaalla on kiertoaktivaatio-takykardia jossa pulssi 200.. sitten vielä luki vuonna 93 saatu holterii kiinni kapea komleksinen rytmi häiriö tarkoittaa mitä?? kiitos jos joku viitsii vastata mulle.. olisin tosi kiitollinen =) olen 24 neitonen =)

4

1237

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vastauksia

Jos menet takykardiakohtauksen aikana terveyskeskukseen, sano sit kans äkkiä et ne tajuaa ottaa sen nauhan heti eikä laita sua mihinkään jonoon, kerro miten kauan sitä nauhaa on metsästetty.

Kun EKG on otettu, voit yrittää itse saada kohtauksen lakkaamaan noilla kertomillasi toimenpiteillä. Jos saat sen itse loppumaan, ei ole mitään järkeä antaa lääkkeitä. Jos se ei lopu, annetaan adenosiinia (Adenocor) annos suoneen, se kääntää rytmin normaaliksi muutamassa sekunnissa melkein aina. Sitten ne harvinaiset tapaukset jotka ei käänny, annetaan isompia annoksia Adenocoria ja kokeillaan muita rytmilääkkeitä suoneen. Mutta sulla on varmasti sellainen helposti kääntyvä sortti kun kerran sinun ei ole päivystykseen asti tarvinnut kertaakaan vielä mennä.

Eutyreoottinen= kilpirauhanen tuottaa normaalimäärät hormoneja, ei siis ole vajaa- tai liikatoimintaa

auskultoiden ei sivuääntä = sydämestä ei stetoskoopilla kuunnellen kuulunut poikkeavia ääniä

70 kammiosta lähtevää lisä lyöntiä parisen tuhatta eteisekstraa = nauhoituksen aikana oli 70 sydämen kammioista lähtenyttä lisälyöntiä ja parisen tuhatta sydämen eteisistä lähtenyttä lisälyöntiä. Jos nauhoitus oli 24 tuntia, nuo ovat ihan normaalimääriä.

sinus arytmia= sydämen eteisessä sijaitseva sinussolmuke, josta sähköinen sydäntä supistava impulssi lähtee, antoi impulsseja hiukan epäsäännöllisesti, tätäkin esiintyy ihan normaaleissa sydämissä.

potilaalla on kiertoaktivaatio-takykardia jossa pulssi 200 = tykytyskohtauksiesi syy on se, että sydämen sähköisessä johtumisessa sähköimpulssi alkaa vahingossa kiertää nopeasti ympäriinsä eteisten ja kammioiden välisessä johtimessa, sitten tämä kiertoaktivaatio syöttää kammioihin liian suurella nopeudella "virtaa" ja ne supistuvat 200 kertaa minuutissa ja pulssi hakkaa. Tällainen kiertoaktivaatio johtuu useimmiten siitä, että eteisten ja kammioiden välillä ei olekaan vain yhtä johtorataa, kuten normaalisti, vaan kaksi rataa. Impulssi sitten menee eteisistä kammioihin toista ja palaa nopeasti takaisin toista puolta pitkin, menee tavallaan ympyrää. Jos takykardian syy on tämä, voidaan se ylimääräinen johtorata tuhota (ablaatio).

sitten vielä luki vuonna 93 saatu holterii kiinni kapea komleksinen rytmi häiriö= Holter on se 24 tunnin rytmin seuranta. Siinä on nähty kapeakompleksinen, eli varmuudella eteisistä peräisin oleva rytmihäiriö. Holterin antama EKG on kuitenkin sen verran huonompi kuin normaali EKG, että sen perusteella ei ilmeisesti voitu nähdä rytmihäiriön aivan tarkkaa muotoa ja päättää, kannattaako kokeilla ablaatiota vai ei.

• vastauksestasi!

no nyt ymmärrän paremmin =) mä on niin onneton tajuaa näitä juttuja ja sit ku yirtän kysyä itse lääkäriltä e tajua puoliakaan=) niin sellanen vielä että jos olen terveys keskuksessa.. voiko ne sielläki antaa sitä lääkettä suoneen?? vai si täytyykä just mennä sairaalaan??kun jotai oon lukenut että tarttis olla elvytys valmiudet ton lääkkeen kanssa ..siks ajatus ei oikein innosta=( mutta jos haluan sen takykardian saada nauhalle.. nii mun on vaan annettava sen jumpsuttaa ja yrittää olla tekemät mitää sen pois saamikseks.. helpommiin sanottu kun tehty =) mutta kiitos oikein paljon vastauksista!

• ihan varma
        vastauksestasi! kirjoitti:

no nyt ymmärrän paremmin =) mä on niin onneton tajuaa näitä juttuja ja sit ku yirtän kysyä itse lääkäriltä e tajua puoliakaan=) niin sellanen vielä että jos olen terveys keskuksessa.. voiko ne sielläki antaa sitä lääkettä suoneen?? vai si täytyykä just mennä sairaalaan??kun jotai oon lukenut että tarttis olla elvytys valmiudet ton lääkkeen kanssa ..siks ajatus ei oikein innosta=( mutta jos haluan sen takykardian saada nauhalle.. nii mun on vaan annettava sen jumpsuttaa ja yrittää olla tekemät mitää sen pois saamikseks.. helpommiin sanottu kun tehty =) mutta kiitos oikein paljon vastauksista!

voidaanko antaa kaikissa terveyskeskuksissa, olettaisin että voidaan. Adenosiini on ihan peruslääke ja ambulanssienkin valikoimissa. Luulis että ainakin isommissa terveyskeskuksissa sitä löytyy lääkekaapista, tai sellaisissa joista on pitkä matka lähimpään sairaalaan. Kaikissa terveyskeskuksissa on elvytyslaitteet ja -lääkkeet. Mutta se on ihan vaan varotoimi, niiden pitää olla varalla aina kun annetaan mitä tahansa rytmihäiriölääkkeitä suoneen. Adenocorilla kääntäminen on kyllä ihan turvallista, en ole edes kuullut kenestäkään jolle olis tullut siitä mitään vaaratilanteita. Ja kunhan ekg:n oton jälkeen pidätät hengitystä, sun rytmi kääntyy varmasti normaaliksi ilman lääkkeitäkin :) Tai hengityksen pidättämisen lisäksi muita usein toimivia keinoja on kasvojen laitto kylmään veteen, kaulasuonen hieronta, joillakin taas kääntyy kun roikottaa yläkroppaa rentona alaspäin.

• huojentunut
        ihan varma kirjoitti:

voidaanko antaa kaikissa terveyskeskuksissa, olettaisin että voidaan. Adenosiini on ihan peruslääke ja ambulanssienkin valikoimissa. Luulis että ainakin isommissa terveyskeskuksissa sitä löytyy lääkekaapista, tai sellaisissa joista on pitkä matka lähimpään sairaalaan. Kaikissa terveyskeskuksissa on elvytyslaitteet ja -lääkkeet. Mutta se on ihan vaan varotoimi, niiden pitää olla varalla aina kun annetaan mitä tahansa rytmihäiriölääkkeitä suoneen. Adenocorilla kääntäminen on kyllä ihan turvallista, en ole edes kuullut kenestäkään jolle olis tullut siitä mitään vaaratilanteita. Ja kunhan ekg:n oton jälkeen pidätät hengitystä, sun rytmi kääntyy varmasti normaaliksi ilman lääkkeitäkin :) Tai hengityksen pidättämisen lisäksi muita usein toimivia keinoja on kasvojen laitto kylmään veteen, kaulasuonen hieronta, joillakin taas kääntyy kun roikottaa yläkroppaa rentona alaspäin.

olet varmasti oikeessa.. tressaan ihan turhaan taas =) aina se o kääntynyt ilman lääkkei suoneen ym sellasia.. kotona tosin ottanu propralia joskus kohtauksen aika hidastaa rytmiä muutei käännä.. hengityksen pidättäminen on se kun kääntää. kerran tosi se ei auttanut.. ja kun 45min oli jumpsuttanut.. menin kylmään suihkuun.. ja sillo käänty iteksee .. en sit tiedä kuinka vaaratonta tollai on tehdä.. mutta pääasia että kääntyi.. täytyy sit ottaa ja mennä vaan kohtauksen tullessa tk:n mieluummin kuitenki menisin sinne ku päivystykseen .. mukavampi ilma piiri on terveyks keskuksessa.. kun isossa sairaalassa!mutta edelleen kitoksia vastauksista.. ja etenki kannustuksesta =)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      83
      1601
    2. Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa

Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.
      Maailman menoa
      269
      1531
    3. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      266
      1252
    4. Martina lähdössä Ibizalle

Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      1252
    5. Avustikset peruttu.

Aettokosken ampuraan rahat otettu poekkeen valtiolle.
      Suomussalmi
      56
      857
    6. 65
      834
    7. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      64
      827
    8. Miksi mies tuntee näin?

Eli olen mies ja ihastuin naiseen. Tykkään hänestä ja koskaan hän ei ole ollut minulle ilkeä. Silti ajoittain tunnen kui
      Ikävä
      40
      811
    9. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      40
      797
    10. Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg

parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤
      Ikävä
      44
      771
    Aihe