Yamaha F9.9 4-t (ei pelitä)

Eli tuollaisessa 90-luvun 4-t koneessa käyntihärö.

Käy todella nätisti tyhjäkäyntiä ja esim. uistelu onnistuu moitteetta, lisäksi käynnistyy todella hienosti.
Kun pitäisi mennä lujempaa niin puutuu täysin, ihan kuin jokin alkaisi rajoittamaan kierroksia tms. eli ei jaksa tuupata venettä liukuun. Tyhjäkäynnillä kyllä tuntuu kiertävän. Ja homma on sama heti kylmänä kuin kuumanakin.

bensa linjastoon olen laittanut kunnolliset bensaletku klemmarit ja suodatin on vaihdettu. koitin myös laittaa bensaletkun suoraan tankkkiin jos tankin liitännöissä olisi vuotoa, ei vaikutusta. käsipumppu pysyy myös kovana joka tilanteessa , joten bensapumpussakaan pitäisi mitään vikaa olla.

Jos jollakin olisi vastaavasta kokemusta niin olisin kiitollinen tiedoista jotka auttavat ratkaisemaan ongelman.

mietin sitä bi-metalli venttiiliä johon menee 3 letkua, että voisko olla rikki? ja jos joku voisi kertoa oikean toiminnan sille niin voisin testata senkin.
Lisäksi sellasen messinki mokkulan toiminta, eli pitääkö sen päästää molempiin suuntiin vai vaan toiseen? http://parts.yamaha-motor.com/partimage.gifx?d=27776,2,0
eli tuossa kuvassa 37 numerolla.

lisäksi jos jollakulla sattuu olemaan ylimääräinen lataus puola ko. koneeseen niin saapi kaupata sitä minulle! :)

17

1810

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lissu

      terve veikkaisin että kaasarissa roskia/kökköä eli hartsi möykky johtuen suomen "bensasta" joka hädin tuskin kelpaa poltto aineeksi.

      • noi hartsikököt poistan?mekaanisesti rapsuttelemalla varmaan lähtee, mutta tehoaako mikään liuotin ksyleeni tms.?


      • Been there, done that
        januski-m kirjoitti:

        noi hartsikököt poistan?mekaanisesti rapsuttelemalla varmaan lähtee, mutta tehoaako mikään liuotin ksyleeni tms.?

        valitettavasti. Eli hartsikiteitä kaasarissa jotka tukkivat pääsuuttimen. Voit vielä varmistaa diagnoosin antamalla vähän ryyppyä ajon aikana mikä nostaa kierroksia, kun kone saa soppaa tyhjäkäyntisuuttimen kautta.


      • Been there, done that kirjoitti:

        valitettavasti. Eli hartsikiteitä kaasarissa jotka tukkivat pääsuuttimen. Voit vielä varmistaa diagnoosin antamalla vähän ryyppyä ajon aikana mikä nostaa kierroksia, kun kone saa soppaa tyhjäkäyntisuuttimen kautta.

        Jep kaasari avattu ja revitty irti kaikki mikä lähti . ei löytynyt suuttimista mitään vikaa, rassasin ne lisäks suutin rassilla, samoin kuin kaikki kanavatkin. Enen purkua pesin huolella moottorin pesuaineella. Purettuna liotin päivän bensakipossa jonka jälkeen rassasin ja huuhdoin kaasari puhdisteella.
        pitäiskö muuten kaasuläpän akselilla olla jonkinlaiset tiivisteet, kun tässä yksilössä ei ollut, eikä koko kaasuläppää tahi sen akselia ollut räjäytys kuvissakaan josta olisin asian voinut tarkistaa?


    • ya-man

      "Tyhjäkäynnillä kyllä tuntuu kiertävän."

      Mitä tarkoitat ?

      • heh pieni kömmähdys.. tarkoitin tietenkin vaihde vapaalla.. ;)


    • minävaantäällä

      boksi ei saa tunnistusta joten syötön säädin ei anna mehua 'riittävästi' joten röpöttää puolikaasulla. tarkista ennakko ja johdot varmuuden varalta.

      • johdot olen jo tarkistanut, vaihdoin yhden tulpanjohdon kun oli murtunut. Koitin jopa ilman hätäkytkintä jos siinä vika olisi, mutta ei vaikuttanut mitään. eli molempiin tulppiin tulee hyvät kipinät. Ennakko ei tietääkseni ole säädettävissä muutenkuin poppakonstein...
        ajotushan voi toki olla hampaan verran pielessä, mutta veikkaan että silloin ei kävisi hyvin tyhjäkäyntiäkään.
        btw. mitä tarkoitat syötön säätimellä? ei tämä mikään ruiskukone ole ja kaasutinkin on ihan mekaaninen alipaine ohjauksin. :)


      • puristus
        januski-m kirjoitti:

        johdot olen jo tarkistanut, vaihdoin yhden tulpanjohdon kun oli murtunut. Koitin jopa ilman hätäkytkintä jos siinä vika olisi, mutta ei vaikuttanut mitään. eli molempiin tulppiin tulee hyvät kipinät. Ennakko ei tietääkseni ole säädettävissä muutenkuin poppakonstein...
        ajotushan voi toki olla hampaan verran pielessä, mutta veikkaan että silloin ei kävisi hyvin tyhjäkäyntiäkään.
        btw. mitä tarkoitat syötön säätimellä? ei tämä mikään ruiskukone ole ja kaasutinkin on ihan mekaaninen alipaine ohjauksin. :)

        Tarkista puristukset


      • minävaantaas
        januski-m kirjoitti:

        johdot olen jo tarkistanut, vaihdoin yhden tulpanjohdon kun oli murtunut. Koitin jopa ilman hätäkytkintä jos siinä vika olisi, mutta ei vaikuttanut mitään. eli molempiin tulppiin tulee hyvät kipinät. Ennakko ei tietääkseni ole säädettävissä muutenkuin poppakonstein...
        ajotushan voi toki olla hampaan verran pielessä, mutta veikkaan että silloin ei kävisi hyvin tyhjäkäyntiäkään.
        btw. mitä tarkoitat syötön säätimellä? ei tämä mikään ruiskukone ole ja kaasutinkin on ihan mekaaninen alipaine ohjauksin. :)

        niinpäjuu, kaasarivehjehän tuo on. entä onko kalvot löystynyt? eli ei jaksa imeä?


      • pensapumppu
        minävaantaas kirjoitti:

        niinpäjuu, kaasarivehjehän tuo on. entä onko kalvot löystynyt? eli ei jaksa imeä?

        4-tahtimoottorissa ei ole kampikammion paineella toimivaa bensapumppua eikä kaasuttimessakaan ole kalvoja. Toki bensapumpussa on kalvo, mutta ne harvemmin pettävät ja jos pettää niin bensaa pääsee öljyn joukkoon eli öljy lisääntyy nopeaa vauhtia.


    • ya-man

      Onko koneessa öljynpainetta ??
      Nimim. kokemusta on

      • puristuksia löytyy. Öljynpaineista en tiedä, mutta ainakin valo pelittää niinkuin ennenkin. Onkos tuossa cdi-boksissa öljynpaineen tunnistus. Eli ei anna täysiä kierroksia jos ei oo painetta? ja paljokos painetta pitäisi olla?


    • vire-moottori

      Itselläni on aivan toisenlaisessa moottorissa ilmennyt samantapaista: käynnistyi hyvin ja kävi hyvin pienillä kierroksilla. Ei suostunut ottamaan isompia kierroksia.

      Syy löytyi: Pakoputken päässä tukos. Kun poistin tukoksen, moottori kävi normaaliin tapaan.

      Kannattaisi katsoa.

    • Yamaha F2,5

      Kaasuttimessa on kaksi polttoainepiiriä. Toinen vastaa joutokäynnin(joutokäyntisuutin ja joutokäynnin seosruuvi) ja toinen käyttöalueen seossuhteesta(pääsuutin ja polttoaineen pinnankorkeus kohokammiossa).

      Siirryttäessä joutokäynniltä isommille kierroksille, voi ilmetä ns.kuollut kohta, mikäli joutokäynnin polttoaine/ilmaseos on laiha. Tällöin kannattaa avata eli kiertää vastapäivään joutokäynnin seosruuvia 1/4-1/2 kierrosta. Joutokäynnin seosruuvi voi olla kaasuttimessa hiukan "piiloon upotettu" ja sen kanta hiukan erikoinen esim. ruuvin keskellä ulkoneva tappi ja reunassa segmentin muotoinen upotus. Tee pyöreästä puuvärikynästä viilan ja poranterän avulla säätötyökalu.

      Käyttöalueen polttoaine/ilmaseosta voidaan muuttaa vaihtamalla pääsuuttimen kokoa. Isompireikäinen tuottaa rikkaamman ja pienempireikäinen laihemman seoksen. Valitettavasti kaikkiin kaasuttimiin ei ole saatavana (rahallakaan) erikokoisia pääsuuttimia. Tällöin jää ainoaksi keinoksi säätää polttoaineen pinnankorkeutta kohokammiossa.

      Polttoaineen pinnankorkeuden nostaminen rikastaa ja sen laskeminen laihentaa polttoaine/ilmaseosta. Se tehdään taivuttamalla kohossa olevaa liparetta, joka pitää neulaventtiilin neulaa. Haluttaessa rikkaampaa seosta taivutetaan kohonliparetta siten, että neulaventtiilin neula sulkee polttoaineen tulon korkeammalla polttoaineen pinnankorkeudella kohokammiossa kuin alunperin. Sopiva muutos voisi olla ( /-) 1 mm.

      Itse sain F2,5 toimimaan pelkästään joutokäynnin seosruuvia avaamalla(rikastin joutokäynnin seosta) ja samalla jouduin hiukan laskemaan joutokäynnin kierrosnopeutta(johon on kokonaan eri säätöruuvi).

    • kokeiles

      Joko olet ongelmasi ratkassut..??
      minulla oli ongelmia 50hv 4t jamussa eli kaasuttimessa ja puhdistin sen pariin otteeseen kunnes kaveri ehdoitti et puretaan vielä kerra ja uitetaan ne 4kpl kaasuttimia ultraääni pesuriin.
      Ilmesesti joku kanava oli tukkeessa mitä en huomannut mutta nyt kone pelaa kuin unelma. en tiedä olisiko siitä apua sinulle mut pieni vinkki kuitenkin. kannattanee kysellä mistä moinen löytyisi itselleni ajattelin hankki sellasen sillä totesin et sille käyttöä muuhunkin.

      • kaikille, vika korjattu.
        ilmeisesti oli vain likaa kaasarissa sekä muovisen tankin liitoksessa vuoto jonka korjasin kuumaliimalla. se vuoti tankin sisäpuolella olevan nousuputken ja pinnalla olevan kulmapalikan saumasta. :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      119
      1632
    2. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1468
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

      Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      35
      859
    4. Multa sulle

      Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      829
    5. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

      Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      756
    6. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      36
      749
    7. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      708
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

      Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      700
    9. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

      Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      42
      699
    10. Onko sulla empatiakykyä?

      Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      663
    Aihe