Yamaha F9.9 4-t (ei pelitä)

Eli tuollaisessa 90-luvun 4-t koneessa käyntihärö.

Käy todella nätisti tyhjäkäyntiä ja esim. uistelu onnistuu moitteetta, lisäksi käynnistyy todella hienosti.
Kun pitäisi mennä lujempaa niin puutuu täysin, ihan kuin jokin alkaisi rajoittamaan kierroksia tms. eli ei jaksa tuupata venettä liukuun. Tyhjäkäynnillä kyllä tuntuu kiertävän. Ja homma on sama heti kylmänä kuin kuumanakin.

bensa linjastoon olen laittanut kunnolliset bensaletku klemmarit ja suodatin on vaihdettu. koitin myös laittaa bensaletkun suoraan tankkkiin jos tankin liitännöissä olisi vuotoa, ei vaikutusta. käsipumppu pysyy myös kovana joka tilanteessa , joten bensapumpussakaan pitäisi mitään vikaa olla.

Jos jollakin olisi vastaavasta kokemusta niin olisin kiitollinen tiedoista jotka auttavat ratkaisemaan ongelman.

mietin sitä bi-metalli venttiiliä johon menee 3 letkua, että voisko olla rikki? ja jos joku voisi kertoa oikean toiminnan sille niin voisin testata senkin.
Lisäksi sellasen messinki mokkulan toiminta, eli pitääkö sen päästää molempiin suuntiin vai vaan toiseen? http://parts.yamaha-motor.com/partimage.gifx?d=27776,2,0
eli tuossa kuvassa 37 numerolla.

lisäksi jos jollakulla sattuu olemaan ylimääräinen lataus puola ko. koneeseen niin saapi kaupata sitä minulle! :)

17

1894

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lissu

      terve veikkaisin että kaasarissa roskia/kökköä eli hartsi möykky johtuen suomen "bensasta" joka hädin tuskin kelpaa poltto aineeksi.

      • noi hartsikököt poistan?mekaanisesti rapsuttelemalla varmaan lähtee, mutta tehoaako mikään liuotin ksyleeni tms.?


      • Been there, done that
        januski-m kirjoitti:

        noi hartsikököt poistan?mekaanisesti rapsuttelemalla varmaan lähtee, mutta tehoaako mikään liuotin ksyleeni tms.?

        valitettavasti. Eli hartsikiteitä kaasarissa jotka tukkivat pääsuuttimen. Voit vielä varmistaa diagnoosin antamalla vähän ryyppyä ajon aikana mikä nostaa kierroksia, kun kone saa soppaa tyhjäkäyntisuuttimen kautta.


      • Been there, done that kirjoitti:

        valitettavasti. Eli hartsikiteitä kaasarissa jotka tukkivat pääsuuttimen. Voit vielä varmistaa diagnoosin antamalla vähän ryyppyä ajon aikana mikä nostaa kierroksia, kun kone saa soppaa tyhjäkäyntisuuttimen kautta.

        Jep kaasari avattu ja revitty irti kaikki mikä lähti . ei löytynyt suuttimista mitään vikaa, rassasin ne lisäks suutin rassilla, samoin kuin kaikki kanavatkin. Enen purkua pesin huolella moottorin pesuaineella. Purettuna liotin päivän bensakipossa jonka jälkeen rassasin ja huuhdoin kaasari puhdisteella.
        pitäiskö muuten kaasuläpän akselilla olla jonkinlaiset tiivisteet, kun tässä yksilössä ei ollut, eikä koko kaasuläppää tahi sen akselia ollut räjäytys kuvissakaan josta olisin asian voinut tarkistaa?


    • ya-man

      "Tyhjäkäynnillä kyllä tuntuu kiertävän."

      Mitä tarkoitat ?

      • heh pieni kömmähdys.. tarkoitin tietenkin vaihde vapaalla.. ;)


    • minävaantäällä

      boksi ei saa tunnistusta joten syötön säädin ei anna mehua 'riittävästi' joten röpöttää puolikaasulla. tarkista ennakko ja johdot varmuuden varalta.

      • johdot olen jo tarkistanut, vaihdoin yhden tulpanjohdon kun oli murtunut. Koitin jopa ilman hätäkytkintä jos siinä vika olisi, mutta ei vaikuttanut mitään. eli molempiin tulppiin tulee hyvät kipinät. Ennakko ei tietääkseni ole säädettävissä muutenkuin poppakonstein...
        ajotushan voi toki olla hampaan verran pielessä, mutta veikkaan että silloin ei kävisi hyvin tyhjäkäyntiäkään.
        btw. mitä tarkoitat syötön säätimellä? ei tämä mikään ruiskukone ole ja kaasutinkin on ihan mekaaninen alipaine ohjauksin. :)


      • puristus
        januski-m kirjoitti:

        johdot olen jo tarkistanut, vaihdoin yhden tulpanjohdon kun oli murtunut. Koitin jopa ilman hätäkytkintä jos siinä vika olisi, mutta ei vaikuttanut mitään. eli molempiin tulppiin tulee hyvät kipinät. Ennakko ei tietääkseni ole säädettävissä muutenkuin poppakonstein...
        ajotushan voi toki olla hampaan verran pielessä, mutta veikkaan että silloin ei kävisi hyvin tyhjäkäyntiäkään.
        btw. mitä tarkoitat syötön säätimellä? ei tämä mikään ruiskukone ole ja kaasutinkin on ihan mekaaninen alipaine ohjauksin. :)

        Tarkista puristukset


      • minävaantaas
        januski-m kirjoitti:

        johdot olen jo tarkistanut, vaihdoin yhden tulpanjohdon kun oli murtunut. Koitin jopa ilman hätäkytkintä jos siinä vika olisi, mutta ei vaikuttanut mitään. eli molempiin tulppiin tulee hyvät kipinät. Ennakko ei tietääkseni ole säädettävissä muutenkuin poppakonstein...
        ajotushan voi toki olla hampaan verran pielessä, mutta veikkaan että silloin ei kävisi hyvin tyhjäkäyntiäkään.
        btw. mitä tarkoitat syötön säätimellä? ei tämä mikään ruiskukone ole ja kaasutinkin on ihan mekaaninen alipaine ohjauksin. :)

        niinpäjuu, kaasarivehjehän tuo on. entä onko kalvot löystynyt? eli ei jaksa imeä?


      • pensapumppu
        minävaantaas kirjoitti:

        niinpäjuu, kaasarivehjehän tuo on. entä onko kalvot löystynyt? eli ei jaksa imeä?

        4-tahtimoottorissa ei ole kampikammion paineella toimivaa bensapumppua eikä kaasuttimessakaan ole kalvoja. Toki bensapumpussa on kalvo, mutta ne harvemmin pettävät ja jos pettää niin bensaa pääsee öljyn joukkoon eli öljy lisääntyy nopeaa vauhtia.


    • ya-man

      Onko koneessa öljynpainetta ??
      Nimim. kokemusta on

      • puristuksia löytyy. Öljynpaineista en tiedä, mutta ainakin valo pelittää niinkuin ennenkin. Onkos tuossa cdi-boksissa öljynpaineen tunnistus. Eli ei anna täysiä kierroksia jos ei oo painetta? ja paljokos painetta pitäisi olla?


    • vire-moottori

      Itselläni on aivan toisenlaisessa moottorissa ilmennyt samantapaista: käynnistyi hyvin ja kävi hyvin pienillä kierroksilla. Ei suostunut ottamaan isompia kierroksia.

      Syy löytyi: Pakoputken päässä tukos. Kun poistin tukoksen, moottori kävi normaaliin tapaan.

      Kannattaisi katsoa.

    • Yamaha F2,5

      Kaasuttimessa on kaksi polttoainepiiriä. Toinen vastaa joutokäynnin(joutokäyntisuutin ja joutokäynnin seosruuvi) ja toinen käyttöalueen seossuhteesta(pääsuutin ja polttoaineen pinnankorkeus kohokammiossa).

      Siirryttäessä joutokäynniltä isommille kierroksille, voi ilmetä ns.kuollut kohta, mikäli joutokäynnin polttoaine/ilmaseos on laiha. Tällöin kannattaa avata eli kiertää vastapäivään joutokäynnin seosruuvia 1/4-1/2 kierrosta. Joutokäynnin seosruuvi voi olla kaasuttimessa hiukan "piiloon upotettu" ja sen kanta hiukan erikoinen esim. ruuvin keskellä ulkoneva tappi ja reunassa segmentin muotoinen upotus. Tee pyöreästä puuvärikynästä viilan ja poranterän avulla säätötyökalu.

      Käyttöalueen polttoaine/ilmaseosta voidaan muuttaa vaihtamalla pääsuuttimen kokoa. Isompireikäinen tuottaa rikkaamman ja pienempireikäinen laihemman seoksen. Valitettavasti kaikkiin kaasuttimiin ei ole saatavana (rahallakaan) erikokoisia pääsuuttimia. Tällöin jää ainoaksi keinoksi säätää polttoaineen pinnankorkeutta kohokammiossa.

      Polttoaineen pinnankorkeuden nostaminen rikastaa ja sen laskeminen laihentaa polttoaine/ilmaseosta. Se tehdään taivuttamalla kohossa olevaa liparetta, joka pitää neulaventtiilin neulaa. Haluttaessa rikkaampaa seosta taivutetaan kohonliparetta siten, että neulaventtiilin neula sulkee polttoaineen tulon korkeammalla polttoaineen pinnankorkeudella kohokammiossa kuin alunperin. Sopiva muutos voisi olla ( /-) 1 mm.

      Itse sain F2,5 toimimaan pelkästään joutokäynnin seosruuvia avaamalla(rikastin joutokäynnin seosta) ja samalla jouduin hiukan laskemaan joutokäynnin kierrosnopeutta(johon on kokonaan eri säätöruuvi).

    • kokeiles

      Joko olet ongelmasi ratkassut..??
      minulla oli ongelmia 50hv 4t jamussa eli kaasuttimessa ja puhdistin sen pariin otteeseen kunnes kaveri ehdoitti et puretaan vielä kerra ja uitetaan ne 4kpl kaasuttimia ultraääni pesuriin.
      Ilmesesti joku kanava oli tukkeessa mitä en huomannut mutta nyt kone pelaa kuin unelma. en tiedä olisiko siitä apua sinulle mut pieni vinkki kuitenkin. kannattanee kysellä mistä moinen löytyisi itselleni ajattelin hankki sellasen sillä totesin et sille käyttöä muuhunkin.

      • kaikille, vika korjattu.
        ilmeisesti oli vain likaa kaasarissa sekä muovisen tankin liitoksessa vuoto jonka korjasin kuumaliimalla. se vuoti tankin sisäpuolella olevan nousuputken ja pinnalla olevan kulmapalikan saumasta. :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. SDP palauttaa Suomen kansalle kulta-ajat

      Hyvinvointivalto on pääosin SDP:n ja osin myös Maalaisliiton rakentama. Hyvinvointivaltion ylläpito edellyttää oikeude
      Maailman menoa
      274
      15336
    2. Persut JYTKYTTÄÄ ylös, ohi kepun! +2,1 %

      Persut palasi kolmen suurimman joukkoon ja on matkalla kohti kevään 2027 eduskuntavaalivoittoa. Sosialistit ovat syöksy
      Maailman menoa
      139
      10582
    3. Älkää vassarit kuvitelko, että Marinin kulta-ajat palaavat

      Vaikka demarit voittaisivat seuraavat vaalit, se ei palauta Marinin taskut-täyteen-kelasta-aikaa takaisin, ei voi eikä h
      Maailman menoa
      108
      9430
    4. Polttomoottoriauto tulessa parkkihallissa Tampereella

      Pystyy näkemättä jo sanomaan, koska sähköautoissa ei ole palavia nesteitä lainkaan. Ihme ettei polttomoottoriautoja ole
      Maailman menoa
      66
      7968
    5. Sanna Marin saa ylistystä Hillary Clintonilta

      Jos joku ei tiedä kuka tämä rouva Hillary Clinton on, niin kerrottakoon "fun fact", eli hän on se keneltä Donald Trump
      Maailman menoa
      29
      7595
    6. 186
      6605
    7. Gallup, PS:lle JÄRISYTTÄVÄ nousu, SDP suurin laskija

      https://yle.fi/a/74-20186114 PS kovaa vauhtia nousemassa ennen 2027 vaaleja suurimmaksi puolueeksi. Nyt mennään jo etua
      Maailman menoa
      191
      6327
    8. Ohhoh. Kokoomusvirkamiehen mukaan Suomessa ei ole työttömyyskriisiä

      Kun kokoomuksen johtama hallitus epäonnistuu täydellisesti talouspolitiikassaan, niin aikaisemmin erittäin pahaksi määri
      Maailman menoa
      35
      5948
    9. Jos mä joisin

      Itteni känniin nyt, voi olla että mä tunnustaisin sulle kuinka ihastunut oon ollu suhun viimeiset 2 vuotta. Eikä mua pys
      Ikävä
      28
      2142
    10. IL - Patteriauto syttyi parkkihallissa Tampereella - 50 autoa LUNASTUKSEEN!

      "Palon aikaan parkkihallissa oli 90 autoa, joista noin 50 tuhoutui palossa korjauskelvottomiksi. Lisäksi palo vaurioitti
      Maailman menoa
      157
      1773
    Aihe