Eli tuollaisessa 90-luvun 4-t koneessa käyntihärö.
Käy todella nätisti tyhjäkäyntiä ja esim. uistelu onnistuu moitteetta, lisäksi käynnistyy todella hienosti.
Kun pitäisi mennä lujempaa niin puutuu täysin, ihan kuin jokin alkaisi rajoittamaan kierroksia tms. eli ei jaksa tuupata venettä liukuun. Tyhjäkäynnillä kyllä tuntuu kiertävän. Ja homma on sama heti kylmänä kuin kuumanakin.
bensa linjastoon olen laittanut kunnolliset bensaletku klemmarit ja suodatin on vaihdettu. koitin myös laittaa bensaletkun suoraan tankkkiin jos tankin liitännöissä olisi vuotoa, ei vaikutusta. käsipumppu pysyy myös kovana joka tilanteessa , joten bensapumpussakaan pitäisi mitään vikaa olla.
Jos jollakin olisi vastaavasta kokemusta niin olisin kiitollinen tiedoista jotka auttavat ratkaisemaan ongelman.
mietin sitä bi-metalli venttiiliä johon menee 3 letkua, että voisko olla rikki? ja jos joku voisi kertoa oikean toiminnan sille niin voisin testata senkin.
Lisäksi sellasen messinki mokkulan toiminta, eli pitääkö sen päästää molempiin suuntiin vai vaan toiseen? http://parts.yamaha-motor.com/partimage.gifx?d=27776,2,0
eli tuossa kuvassa 37 numerolla.
lisäksi jos jollakulla sattuu olemaan ylimääräinen lataus puola ko. koneeseen niin saapi kaupata sitä minulle! :)
Yamaha F9.9 4-t (ei pelitä)
17
1724
Vastaukset
- lissu
terve veikkaisin että kaasarissa roskia/kökköä eli hartsi möykky johtuen suomen "bensasta" joka hädin tuskin kelpaa poltto aineeksi.
noi hartsikököt poistan?mekaanisesti rapsuttelemalla varmaan lähtee, mutta tehoaako mikään liuotin ksyleeni tms.?
- Been there, done that
januski-m kirjoitti:
noi hartsikököt poistan?mekaanisesti rapsuttelemalla varmaan lähtee, mutta tehoaako mikään liuotin ksyleeni tms.?
valitettavasti. Eli hartsikiteitä kaasarissa jotka tukkivat pääsuuttimen. Voit vielä varmistaa diagnoosin antamalla vähän ryyppyä ajon aikana mikä nostaa kierroksia, kun kone saa soppaa tyhjäkäyntisuuttimen kautta.
Been there, done that kirjoitti:
valitettavasti. Eli hartsikiteitä kaasarissa jotka tukkivat pääsuuttimen. Voit vielä varmistaa diagnoosin antamalla vähän ryyppyä ajon aikana mikä nostaa kierroksia, kun kone saa soppaa tyhjäkäyntisuuttimen kautta.
Jep kaasari avattu ja revitty irti kaikki mikä lähti . ei löytynyt suuttimista mitään vikaa, rassasin ne lisäks suutin rassilla, samoin kuin kaikki kanavatkin. Enen purkua pesin huolella moottorin pesuaineella. Purettuna liotin päivän bensakipossa jonka jälkeen rassasin ja huuhdoin kaasari puhdisteella.
pitäiskö muuten kaasuläpän akselilla olla jonkinlaiset tiivisteet, kun tässä yksilössä ei ollut, eikä koko kaasuläppää tahi sen akselia ollut räjäytys kuvissakaan josta olisin asian voinut tarkistaa?
- ya-man
"Tyhjäkäynnillä kyllä tuntuu kiertävän."
Mitä tarkoitat ? - minävaantäällä
boksi ei saa tunnistusta joten syötön säädin ei anna mehua 'riittävästi' joten röpöttää puolikaasulla. tarkista ennakko ja johdot varmuuden varalta.
johdot olen jo tarkistanut, vaihdoin yhden tulpanjohdon kun oli murtunut. Koitin jopa ilman hätäkytkintä jos siinä vika olisi, mutta ei vaikuttanut mitään. eli molempiin tulppiin tulee hyvät kipinät. Ennakko ei tietääkseni ole säädettävissä muutenkuin poppakonstein...
ajotushan voi toki olla hampaan verran pielessä, mutta veikkaan että silloin ei kävisi hyvin tyhjäkäyntiäkään.
btw. mitä tarkoitat syötön säätimellä? ei tämä mikään ruiskukone ole ja kaasutinkin on ihan mekaaninen alipaine ohjauksin. :)- puristus
januski-m kirjoitti:
johdot olen jo tarkistanut, vaihdoin yhden tulpanjohdon kun oli murtunut. Koitin jopa ilman hätäkytkintä jos siinä vika olisi, mutta ei vaikuttanut mitään. eli molempiin tulppiin tulee hyvät kipinät. Ennakko ei tietääkseni ole säädettävissä muutenkuin poppakonstein...
ajotushan voi toki olla hampaan verran pielessä, mutta veikkaan että silloin ei kävisi hyvin tyhjäkäyntiäkään.
btw. mitä tarkoitat syötön säätimellä? ei tämä mikään ruiskukone ole ja kaasutinkin on ihan mekaaninen alipaine ohjauksin. :)Tarkista puristukset
- minävaantaas
januski-m kirjoitti:
johdot olen jo tarkistanut, vaihdoin yhden tulpanjohdon kun oli murtunut. Koitin jopa ilman hätäkytkintä jos siinä vika olisi, mutta ei vaikuttanut mitään. eli molempiin tulppiin tulee hyvät kipinät. Ennakko ei tietääkseni ole säädettävissä muutenkuin poppakonstein...
ajotushan voi toki olla hampaan verran pielessä, mutta veikkaan että silloin ei kävisi hyvin tyhjäkäyntiäkään.
btw. mitä tarkoitat syötön säätimellä? ei tämä mikään ruiskukone ole ja kaasutinkin on ihan mekaaninen alipaine ohjauksin. :)niinpäjuu, kaasarivehjehän tuo on. entä onko kalvot löystynyt? eli ei jaksa imeä?
- pensapumppu
minävaantaas kirjoitti:
niinpäjuu, kaasarivehjehän tuo on. entä onko kalvot löystynyt? eli ei jaksa imeä?
4-tahtimoottorissa ei ole kampikammion paineella toimivaa bensapumppua eikä kaasuttimessakaan ole kalvoja. Toki bensapumpussa on kalvo, mutta ne harvemmin pettävät ja jos pettää niin bensaa pääsee öljyn joukkoon eli öljy lisääntyy nopeaa vauhtia.
- ya-man
Onko koneessa öljynpainetta ??
Nimim. kokemusta onpuristuksia löytyy. Öljynpaineista en tiedä, mutta ainakin valo pelittää niinkuin ennenkin. Onkos tuossa cdi-boksissa öljynpaineen tunnistus. Eli ei anna täysiä kierroksia jos ei oo painetta? ja paljokos painetta pitäisi olla?
- vire-moottori
Itselläni on aivan toisenlaisessa moottorissa ilmennyt samantapaista: käynnistyi hyvin ja kävi hyvin pienillä kierroksilla. Ei suostunut ottamaan isompia kierroksia.
Syy löytyi: Pakoputken päässä tukos. Kun poistin tukoksen, moottori kävi normaaliin tapaan.
Kannattaisi katsoa. - Yamaha F2,5
Kaasuttimessa on kaksi polttoainepiiriä. Toinen vastaa joutokäynnin(joutokäyntisuutin ja joutokäynnin seosruuvi) ja toinen käyttöalueen seossuhteesta(pääsuutin ja polttoaineen pinnankorkeus kohokammiossa).
Siirryttäessä joutokäynniltä isommille kierroksille, voi ilmetä ns.kuollut kohta, mikäli joutokäynnin polttoaine/ilmaseos on laiha. Tällöin kannattaa avata eli kiertää vastapäivään joutokäynnin seosruuvia 1/4-1/2 kierrosta. Joutokäynnin seosruuvi voi olla kaasuttimessa hiukan "piiloon upotettu" ja sen kanta hiukan erikoinen esim. ruuvin keskellä ulkoneva tappi ja reunassa segmentin muotoinen upotus. Tee pyöreästä puuvärikynästä viilan ja poranterän avulla säätötyökalu.
Käyttöalueen polttoaine/ilmaseosta voidaan muuttaa vaihtamalla pääsuuttimen kokoa. Isompireikäinen tuottaa rikkaamman ja pienempireikäinen laihemman seoksen. Valitettavasti kaikkiin kaasuttimiin ei ole saatavana (rahallakaan) erikokoisia pääsuuttimia. Tällöin jää ainoaksi keinoksi säätää polttoaineen pinnankorkeutta kohokammiossa.
Polttoaineen pinnankorkeuden nostaminen rikastaa ja sen laskeminen laihentaa polttoaine/ilmaseosta. Se tehdään taivuttamalla kohossa olevaa liparetta, joka pitää neulaventtiilin neulaa. Haluttaessa rikkaampaa seosta taivutetaan kohonliparetta siten, että neulaventtiilin neula sulkee polttoaineen tulon korkeammalla polttoaineen pinnankorkeudella kohokammiossa kuin alunperin. Sopiva muutos voisi olla ( /-) 1 mm.
Itse sain F2,5 toimimaan pelkästään joutokäynnin seosruuvia avaamalla(rikastin joutokäynnin seosta) ja samalla jouduin hiukan laskemaan joutokäynnin kierrosnopeutta(johon on kokonaan eri säätöruuvi). - kokeiles
Joko olet ongelmasi ratkassut..??
minulla oli ongelmia 50hv 4t jamussa eli kaasuttimessa ja puhdistin sen pariin otteeseen kunnes kaveri ehdoitti et puretaan vielä kerra ja uitetaan ne 4kpl kaasuttimia ultraääni pesuriin.
Ilmesesti joku kanava oli tukkeessa mitä en huomannut mutta nyt kone pelaa kuin unelma. en tiedä olisiko siitä apua sinulle mut pieni vinkki kuitenkin. kannattanee kysellä mistä moinen löytyisi itselleni ajattelin hankki sellasen sillä totesin et sille käyttöä muuhunkin.kaikille, vika korjattu.
ilmeisesti oli vain likaa kaasarissa sekä muovisen tankin liitoksessa vuoto jonka korjasin kuumaliimalla. se vuoti tankin sisäpuolella olevan nousuputken ja pinnalla olevan kulmapalikan saumasta. :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Onks sulle väliä, jos jokin kaivattusissa
ei ole täydellistä? Esim. venytysmerkit, arvet, selluliitti, epäsymmetriset rinnat, vinot hampaat jne?874658- 1334166
Shokkiyllätys! 31-vuotias Hai asuu vielä "kotona" - Anna-vaimon asenne ihmetyttää: "No ei tämä..."
Hmmm, mitenhän sitä suhtautuisi, jos aviomies/aviovaimo asuisi edelleen lapsuudenperheensä kanssa? Tuore Ensitreffit-vai352735Eikö Marin ollut oikeassa kokoomuksen ja persujen toiminnasta
Ennen vaaleja Marin kertoi mitä kokoomus tulisi hallituksessa tekemään ja tietysti persut suostuu kaikkeen, mitä kokoomu2051765Olet elämäni rakkaus
On ollut monia ihastumisia ja syviäkin tunteita eri naisia kohtaan, mutta sinä olet niistä kaikista ihmeellisin. Olet el371327Missä Steffe hiihtää?
Missä reppuli luuraa? Ei ole Seiskassa mitään sekoiluja ollut pariin viikkoon? Onko jo liian kylmä skulata tennistä ulko251319Wiisaat Lappajärvellä iät.
Nyt nimiä listaan menneistä ja nykyisistä Wiisaista Lappajärveläisistä. Itseäkin voi tuoda esille kaikessa Wiisaudessa.121316Ratkaiseva tekijä kiinnostuksen heräämisessä
Mikä tekee deittikumppanista kiinnostavan? Mitä piirrettä arvostat / et arvosta?671268Milloin nainen, milloin?
Katselet ja tiedän, että myös mieli tekee. Voisit laittaa rohkeasti viestin. Tiedät, että odotan. Ehkä aika ei ole vielä611213Seiska: Konsta Hietanen ja Aami-rakas iltamenoissa - Salkkareista Aami täräyttää: "Sarja oli..."
Konsta Hietanen jätti Salatut elämät -draamasarjan tänä syksynä. Konstaa kyllä kaivataan vieläkin Salkkareissa! Lue li21182