Asperger -testi

triple-adhd

18

8275

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Psykopatologia

      ***

      • Diagnosoitu

        Tuon testin perusteella 80% ihmisistä on asperger-positiivisia.


      • Psykopatologia
        Diagnosoitu kirjoitti:

        Tuon testin perusteella 80% ihmisistä on asperger-positiivisia.

        .
        saattaa olla se, että oireiden tulisi olla läsnä jo lapsuudessa. Tosin esim. kolarin jälkeenkin voi tulla vastaavanlaisia neurologigisia ym. oireita, mutta silloin diagnoosin po. eri.
        .


      • Rouva45
        Psykopatologia kirjoitti:

        .
        saattaa olla se, että oireiden tulisi olla läsnä jo lapsuudessa. Tosin esim. kolarin jälkeenkin voi tulla vastaavanlaisia neurologigisia ym. oireita, mutta silloin diagnoosin po. eri.
        .

        "Tosin esim. kolarin jälkeenkin voi tulla vastaavanlaisia..."

        Kirjoitin tuohon toiseen viestiketjuun pitkiä tarinoita elämästäni. Jätin yhden aika olennaisen asian kertomatta, koska halusin suojella yksityisyyttäni. Pikkuisen ennen työpaikallani tapahtunutta organisaatio-uudistusta minulle sattui tapaturma, jonka jälkeen meni vuosia etten tuntenut olevani "oma itseni." Ilmeisesti olen sopeutunut uuteen tilanteeseeni tai sitten tilanne on korjautunut vuosien saatossa.

        En halua täällä palstalla kertoa tuosta tapahtumasta enempää, mutta kysyin psykiatrilta, olisiko se voinut vaikuttaa neurologisesti minuun niin hän vastasi, että ei.


      • Psykopatologia
        Rouva45 kirjoitti:

        "Tosin esim. kolarin jälkeenkin voi tulla vastaavanlaisia..."

        Kirjoitin tuohon toiseen viestiketjuun pitkiä tarinoita elämästäni. Jätin yhden aika olennaisen asian kertomatta, koska halusin suojella yksityisyyttäni. Pikkuisen ennen työpaikallani tapahtunutta organisaatio-uudistusta minulle sattui tapaturma, jonka jälkeen meni vuosia etten tuntenut olevani "oma itseni." Ilmeisesti olen sopeutunut uuteen tilanteeseeni tai sitten tilanne on korjautunut vuosien saatossa.

        En halua täällä palstalla kertoa tuosta tapahtumasta enempää, mutta kysyin psykiatrilta, olisiko se voinut vaikuttaa neurologisesti minuun niin hän vastasi, että ei.

        .
        Pitäisi tietysti tulla aivoruhje tms. otsalohkon alueelle.
        .


      • toimi--
        Psykopatologia kirjoitti:

        .
        Pitäisi tietysti tulla aivoruhje tms. otsalohkon alueelle.
        .

        ei laske pisteitä.


      • 55 pistettä sain
        toimi-- kirjoitti:

        ei laske pisteitä.

        ja olen sairastanut aspergeria kymmeniä vuosia jo


      • äitipuoli
        55 pistettä sain kirjoitti:

        ja olen sairastanut aspergeria kymmeniä vuosia jo

        haluisin tietää minkälaisia oireita on aspergeria sairastavalla ?? kyseessä 7- vuotias lapsi. ja onko sellainen sairaus periytyvää??


      • MM
        äitipuoli kirjoitti:

        haluisin tietää minkälaisia oireita on aspergeria sairastavalla ?? kyseessä 7- vuotias lapsi. ja onko sellainen sairaus periytyvää??

        Tietysti pieni alttius on periytymiseen. Kyseessä ei kyllä mielestäni ole mikään tauti tai sairaus. Asbergikko vaan näkee asiat eri tavalla ja on kiinnostunut eri asioista. Ei kaikkien tarvitse olla hölösuupölöttäjiä ja facebook sankareita 500 "kaverin" kanssa. Asbergikot ovat merkittäviä ihmisiä ja ilman heitä maailma olisi paljon köyhempi. Esimerkiksi Newton ja Einstein olivat asbergikkoja.


      • 12+4
        MM kirjoitti:

        Tietysti pieni alttius on periytymiseen. Kyseessä ei kyllä mielestäni ole mikään tauti tai sairaus. Asbergikko vaan näkee asiat eri tavalla ja on kiinnostunut eri asioista. Ei kaikkien tarvitse olla hölösuupölöttäjiä ja facebook sankareita 500 "kaverin" kanssa. Asbergikot ovat merkittäviä ihmisiä ja ilman heitä maailma olisi paljon köyhempi. Esimerkiksi Newton ja Einstein olivat asbergikkoja.

        Samaa mieltä, paitsi että olen hölösuuhölöttäjä - ja asperger. :)


      • xym
        12+4 kirjoitti:

        Samaa mieltä, paitsi että olen hölösuuhölöttäjä - ja asperger. :)

        Ihan käypä testi mielestäni. Terveen NT:n on varmaan mahdoton saada yli 120 pisteitä. Sitten, jos halutaan erotella varmasti juuri aspergerit muista diagnooseista, kuten estynyt persoonallisuus, krooninen masennus, traumatisoidun henkilön PTSD, ADHD/ADD jne., siihen tarvitaan varmaan jo asiantuntijalääkärin konsultaatiota. Olen kolmesti tehnyt saman testin vuoden sisällä, joskus 128, nyt 141 pistettä, ja aspergerius helpottavalla tavalla selittäisi elämänhistoriaani ja omaa persoonaani. En meinaa nykyään saada itseäni pakotettua stressaaviin, epämiellyttäviin tehtäviin ja tilanteisiin, mutta kyse lienee paremmasta itsetuntemuksesta, muulloin olen ihan hyväntuulinen!


      • Pissiintynyt
        xym kirjoitti:

        Ihan käypä testi mielestäni. Terveen NT:n on varmaan mahdoton saada yli 120 pisteitä. Sitten, jos halutaan erotella varmasti juuri aspergerit muista diagnooseista, kuten estynyt persoonallisuus, krooninen masennus, traumatisoidun henkilön PTSD, ADHD/ADD jne., siihen tarvitaan varmaan jo asiantuntijalääkärin konsultaatiota. Olen kolmesti tehnyt saman testin vuoden sisällä, joskus 128, nyt 141 pistettä, ja aspergerius helpottavalla tavalla selittäisi elämänhistoriaani ja omaa persoonaani. En meinaa nykyään saada itseäni pakotettua stressaaviin, epämiellyttäviin tehtäviin ja tilanteisiin, mutta kyse lienee paremmasta itsetuntemuksesta, muulloin olen ihan hyväntuulinen!

        takuuvarma asperger, mutta antoi matalat pisteet !

        Hölönpölöä koko testi, taitaa olla mainossivusto.
        Millä vakavasti otettavalla sivustolla tarjotaan samaan syssyyn lemmikkien nimikonetta, ihmisten nimikonetta yms. asiaankuulumatonta ?
        Jumankeka jos rupeen saamaan roskapostia tuosta linkistä, niin suutun tosissani !

        kaikkea sitä onkin . ja sit näihin uskotaan kuin Jumalaan ja raamattuun.
        Menkää neuropsykologisiin testeihin niin tulee oikeanlainen tulos.


      • ...
        Pissiintynyt kirjoitti:

        takuuvarma asperger, mutta antoi matalat pisteet !

        Hölönpölöä koko testi, taitaa olla mainossivusto.
        Millä vakavasti otettavalla sivustolla tarjotaan samaan syssyyn lemmikkien nimikonetta, ihmisten nimikonetta yms. asiaankuulumatonta ?
        Jumankeka jos rupeen saamaan roskapostia tuosta linkistä, niin suutun tosissani !

        kaikkea sitä onkin . ja sit näihin uskotaan kuin Jumalaan ja raamattuun.
        Menkää neuropsykologisiin testeihin niin tulee oikeanlainen tulos.

        Tarkin ja ehkä vanhin näistä testeistä.
        Tuon pohjalta tajusin vuosia sitten olevani assi. Lääkärit eivät niihin aikoihin olleet siitä kuulleetkaan, mutta virallisen diagnoosin sain parin vuoden sisällä.


      • ...
        ... kirjoitti:

        Tarkin ja ehkä vanhin näistä testeistä.
        Tuon pohjalta tajusin vuosia sitten olevani assi. Lääkärit eivät niihin aikoihin olleet siitä kuulleetkaan, mutta virallisen diagnoosin sain parin vuoden sisällä.

        Ai niin. Omat pisteeni olivat 143.
        Ehkä sinulla on väärä diagnoosi?


      • mjoopa
        MM kirjoitti:

        Tietysti pieni alttius on periytymiseen. Kyseessä ei kyllä mielestäni ole mikään tauti tai sairaus. Asbergikko vaan näkee asiat eri tavalla ja on kiinnostunut eri asioista. Ei kaikkien tarvitse olla hölösuupölöttäjiä ja facebook sankareita 500 "kaverin" kanssa. Asbergikot ovat merkittäviä ihmisiä ja ilman heitä maailma olisi paljon köyhempi. Esimerkiksi Newton ja Einstein olivat asbergikkoja.

        "Tietysti pieni alttius on periytymiseen. Kyseessä ei kyllä mielestäni ole mikään tauti tai sairaus. Asbergikko vaan näkee asiat eri tavalla ja on kiinnostunut eri asioista. Ei kaikkien tarvitse olla hölösuupölöttäjiä ja facebook sankareita 500 "kaverin" kanssa. Asbergikot ovat merkittäviä ihmisiä ja ilman heitä maailma olisi paljon köyhempi. Esimerkiksi Newton ja Einstein olivat asbergikkoja."

        Ensinnäkin, jos asperger kerran määritellään lääketieteellisesti, ja muulla tavalla sitä ei voi määritelläkään, niin miksi siitä ei sitten saisi puhua rehellisesti sairautena, vammana, poikkeavuutena? Miksi jossain sairausluettelossa pitää olla asperger, mutta aspergerista ei kuitenkaan saa puhua sairautena? Koska aspergerille halutaan vain lääketieteen arvovallan leima, jotta siitä voidaan puhua todellisena, tieteellisesti todistettuna asiana, mutta missään muussa suhteessa lääketieteelliseen määritelmään ei haluta sitoutua?

        Toiseksi, nämä asperger-mytologiaan niin vahvasti kuuluvat postuumit julkkisdiagnoosit voi jättää täysin omaan arvoonsa. Lähinnä niitten avulla luodaan jotain sädekehää diagnoosin ympärille, eli kyse on identiteettipolitiikasta. Asperger on sinänsä niin epämääräinen ja monien asiantuntijoittenkin avoimesti kyseenalaistaman diagnoosi, että sitä todellakaan voi todeta kenelläkään jo kuolleella ihmisellä.

        Jotenkin niin väsynyttä jo tämä höpötys, että lääketieteestä otetaan käsitteitä ja niihin pohjautuen muovataan itselle jotain identiteettiä. Hankkikaa jo oikea persoonallisuus, niin ei tarvitse tuota höpötystä seurata.


      • outoa mulla
        Psykopatologia kirjoitti:

        .
        saattaa olla se, että oireiden tulisi olla läsnä jo lapsuudessa. Tosin esim. kolarin jälkeenkin voi tulla vastaavanlaisia neurologigisia ym. oireita, mutta silloin diagnoosin po. eri.
        .

        on just se, että lapsena olin erittäin sosiaalinen ja suosittu. Tykkäsin leikkiä toisten kanssa, olin hilpeä ja kaikki halusi olla kavereitani. Murrosiässä olen varmaan saanut aivovaurion tai vastaavan, sillä olen muuttunut. En osaa olla luontevasti uusien ihmisten parissa, silmiin katsominen ei onnistu luontevasti kun mietin sitä liikaa. Uppoudun omiin maailmoihin (usein musiikki.) En viihdy enää ihmisten seurassa, paitsi joskus, mutta enimmäkseen viihdyn yksin. On suuria vaikeuksia keskittyä asioihin, jotka ei kiinnosta tippaakaan. Koulut olen päässyt lukematta läpi, ihme kyllä. Tosin arvosanat on olleet mitä on, paitsi niissä aineissa heti hyvät, joista olen ollut vähääkään kiinnostunut ja jaksanut avata sen saatanan kirjan.
        Minulla on myös ocd ja muita neuroottisia piirteitä. Suvussa on molemmilta puolilta älykkäitä ja taiteellisesti lahjakkaita ihmisiä, osan olen perinytkin. En leuhki mutta en kiellä jos niin kerta on. Yksi sukulainen on ollut testeissä myös sellainen, että oli keskivertoa paljon "tyhmempi" ja joissain asioissa paljon fiksumpi. Hän ei pystynyt itsenäiseen elämään aikuisena. Mikä diagnoosini sitten on..????? Tunnen itseni avaruusolioksi verratuna ns. normaaleiden ihmisten ajatuksenjuoksuun ja mielipiteisiin ja kiinnostuksenkohteisiin. Haluaisin tulla toimeen ihmisten kanssa ja olla normaali, viettää enemmän aikaa heidään kanssa, mutta se ei onnistu! Voiko osa persoonallisista geenesitä puhjeta kukkaan teininä..? Toisaalta olen se sama ihminen, mikä lapsena, eli tykkään ihmisistä ja huumori on ihan parasta. Olen hyväntuulinen hauskojen ihmisten kanssa.


      • Doku mentalisti
        mjoopa kirjoitti:

        "Tietysti pieni alttius on periytymiseen. Kyseessä ei kyllä mielestäni ole mikään tauti tai sairaus. Asbergikko vaan näkee asiat eri tavalla ja on kiinnostunut eri asioista. Ei kaikkien tarvitse olla hölösuupölöttäjiä ja facebook sankareita 500 "kaverin" kanssa. Asbergikot ovat merkittäviä ihmisiä ja ilman heitä maailma olisi paljon köyhempi. Esimerkiksi Newton ja Einstein olivat asbergikkoja."

        Ensinnäkin, jos asperger kerran määritellään lääketieteellisesti, ja muulla tavalla sitä ei voi määritelläkään, niin miksi siitä ei sitten saisi puhua rehellisesti sairautena, vammana, poikkeavuutena? Miksi jossain sairausluettelossa pitää olla asperger, mutta aspergerista ei kuitenkaan saa puhua sairautena? Koska aspergerille halutaan vain lääketieteen arvovallan leima, jotta siitä voidaan puhua todellisena, tieteellisesti todistettuna asiana, mutta missään muussa suhteessa lääketieteelliseen määritelmään ei haluta sitoutua?

        Toiseksi, nämä asperger-mytologiaan niin vahvasti kuuluvat postuumit julkkisdiagnoosit voi jättää täysin omaan arvoonsa. Lähinnä niitten avulla luodaan jotain sädekehää diagnoosin ympärille, eli kyse on identiteettipolitiikasta. Asperger on sinänsä niin epämääräinen ja monien asiantuntijoittenkin avoimesti kyseenalaistaman diagnoosi, että sitä todellakaan voi todeta kenelläkään jo kuolleella ihmisellä.

        Jotenkin niin väsynyttä jo tämä höpötys, että lääketieteestä otetaan käsitteitä ja niihin pohjautuen muovataan itselle jotain identiteettiä. Hankkikaa jo oikea persoonallisuus, niin ei tarvitse tuota höpötystä seurata.

        Oikeasti hyvätasoinen autismi -diagnoosin omaavana (lähes sama kuin asperger) voin sanoa, ettet tiedä, mistä puhut. Oikeastaan minua ei erota niistä ílmeisen "oikeista autisteista" kuin puhekyky. Kaikki muut ongelmat ja autismin ilmenemät ovat samat.

        Persoonallisuus minulla on - valloittava sellainen. Hanki sinä siis paremmat argumentit. Tuota "kaikki on vain kuvittelua" -argumenttia käyttävät lähinnä vain muita henkisesti lyömään pyrkivät oman navan tuijottelijat. Ja sellaiseksi ei kannata leimautua.


    • x1x1y1y1

      Lääkäri kerran vihjaisia että jos minulla olisi aspergeri. Sanoin etten sittenkään ole aivan sellainen kuin juuri mainitsin, ja vaihdoin puheenaihetta.

      Mutta läheltä piti. Olen aina koettanutvälttää muoti-ilmiöitä, ja nyt tälläistä kaikilla olevaa "sairautta" epäilivät. Mitähän seuraavaksi, hankinko tautoinnin ja adhd:n kanssa?-)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4582
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2249
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1774
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1508
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1433
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe