Narikkamaksu

maksaja

Ok, tässä on asia joka häiritsee suuresti minua. Käyn Helsingin alueella baareissa ja varmaan jokainen baari perii sen narikkamaksun, ainakin suurin osa. Eli onko pakko maksaa narikkamaksua vaikka sellaiseen ei ole tarvetta? Minut ja kaverini heitettiin Baari Kärpäsestä ulos kun emme tieneet että se narikkamaksu on pakko maksaa, yhdelläkään meistä ei ollut edes takkia mukana.

Ihmeellistä touhua

28

11289

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • !!!!!!näin on

      Narikkamaksu on maksu valvotusta vaatteiden tai kassien tms säilytyksestä.
      Jos maksua peritään ( yritetään periä) ilman tuotettua palvelua maksu on verrannollinen sisäänpääsymaksuun.
      Seuraavalla kerralla ( tai miksei ihan nytkin) ilmoitus ensiksi ravintolanomistajalle, verottajalle ja tuotevalvontakeskukseen.

      • mmm

        kyllä se narikkamaksu on suurimmassa osassa ravintoloita nimellä eteispalvelumaksu,joka kyllä peritään jokaiselta,syystä että.se kattaa ovelle sen ovimiehen tai miehet,jotka valvovat ketkä tulevat sisään ,pitävät huolta tavaroistasi,pelastavat ehkä tarpeen vaatiessa häiriköiltä sinut,eihän sitä ole pakko maksaa ,mene semmoiseen paikkaan missä ei ole sitä ,äläkä kitise,suuremmat valittajt ovat ekana pyytämässä apua


      • niin rahastus loppuu
        mmm kirjoitti:

        kyllä se narikkamaksu on suurimmassa osassa ravintoloita nimellä eteispalvelumaksu,joka kyllä peritään jokaiselta,syystä että.se kattaa ovelle sen ovimiehen tai miehet,jotka valvovat ketkä tulevat sisään ,pitävät huolta tavaroistasi,pelastavat ehkä tarpeen vaatiessa häiriköiltä sinut,eihän sitä ole pakko maksaa ,mene semmoiseen paikkaan missä ei ole sitä ,äläkä kitise,suuremmat valittajt ovat ekana pyytämässä apua

        Kuitti täytyy joka suorituksesta pyynnöstä antaa.
        Olkoon nimike sitten narikkamaksu tai eteispalvelu - jos et suoraa vastinetta saa rahalle niin kyse on ns. pimeästä palkanlisästä, jolloin kyllä eri instanssit ovat kiinnostuneita varmasti.
        Tapa on ollut vuosikymmenet, mutta kyllä siihen on puututtu kun aktiiviset ja rahastukseen kyllästyneet asiakkaat ovat asiasta ilmoittaneet
        Varsinkin kesäaikana rahastetaan täysin kylmästi palkanlisää. kun ei narikkaan ole mitään laitettavaa.
        Soita vaikka verottajalle ja kysy suoraan.
        Saat vastauksen, joka on oikea ja sama kuin ensimmäisessä vastauksessa.
        Muut ovat pokien itsensä kirjoittamia.


      • Köyhäkulkija
        niin rahastus loppuu kirjoitti:

        Kuitti täytyy joka suorituksesta pyynnöstä antaa.
        Olkoon nimike sitten narikkamaksu tai eteispalvelu - jos et suoraa vastinetta saa rahalle niin kyse on ns. pimeästä palkanlisästä, jolloin kyllä eri instanssit ovat kiinnostuneita varmasti.
        Tapa on ollut vuosikymmenet, mutta kyllä siihen on puututtu kun aktiiviset ja rahastukseen kyllästyneet asiakkaat ovat asiasta ilmoittaneet
        Varsinkin kesäaikana rahastetaan täysin kylmästi palkanlisää. kun ei narikkaan ole mitään laitettavaa.
        Soita vaikka verottajalle ja kysy suoraan.
        Saat vastauksen, joka on oikea ja sama kuin ensimmäisessä vastauksessa.
        Muut ovat pokien itsensä kirjoittamia.

        Minun mielipiteen on asiasta sellainen että jos mulla on varaa mennä kiskasee muutama huurteinen johonkin juottolaan niin en kyllä kaadu ovimiehelle maksamaani kahteen euroon tai puoleentoista.Tiedänpähän ainakin että joku vähän katselee perääni.Jos oon niin perseauki joskus(kuten yleensä olen) että toi parineuron heittäminen mua pyörryttää/vituttaa niin oonpahan menemättä bubiin! Oon todennu tään aika toimivaks konstiks:-) Ja en oikeen tiedä oonko niin kovin kannattava asiakaskaan jos nitkahdan jo kynnyksellä?


      • Persaukinen
        Köyhäkulkija kirjoitti:

        Minun mielipiteen on asiasta sellainen että jos mulla on varaa mennä kiskasee muutama huurteinen johonkin juottolaan niin en kyllä kaadu ovimiehelle maksamaani kahteen euroon tai puoleentoista.Tiedänpähän ainakin että joku vähän katselee perääni.Jos oon niin perseauki joskus(kuten yleensä olen) että toi parineuron heittäminen mua pyörryttää/vituttaa niin oonpahan menemättä bubiin! Oon todennu tään aika toimivaks konstiks:-) Ja en oikeen tiedä oonko niin kovin kannattava asiakaskaan jos nitkahdan jo kynnyksellä?

        ...kerrankin asia sanottuna niin, kuin pitää eli mikäli tuo 1-2 €:n maksu käy kukkarolle niin luulisi olevan muutakin käyttöä rahalle, kuin kapakassa rallatella? Tosiaan, kuten edellä kirjoitettiinkin, niin kyseessä usein ns. eteispalvelumaksu, joka sisältää muutakin, kuin vaatteiden tai kassien säilytyksen. Kaikkialla ovimiehet eivät nimittäin saa muuta palkkaa (eivät ole ravintolan palkkalistoilla), kuin tästä kertyvän rahan ja senkin jaettuna kaikkien kesken, joten ei sillä omaisuutta haalita. Eikä siinä ravintolan esimiehille tai verottajalle (täysin älytön juttu) soittelut auta, sillä asiat ja asiakkailta perittävät maksut ovat yleensä talon ja "ovifirman" kanssa yhdessä sovittuja. Maksu ei (yleensä) voi olla sisäänpääsymaksun nimikkeellä, koska silloin raha menisivät ravintolalle, eikä ovimiehille. Tietysti ravintola voi, vaikkapa asiakaspalautteen perusteella, "ovifirman" kanssa sopia, ettei maksua saa periä eteispalveluna kaikilta, jolloin tilalle tulee narikka ja se maksetaan kun siihen, jotain jätetään. Onhan noita kapakoita ja pubeja, joissa ei tarvitse näitä miettiä ja ottavat varmaan mielellään uusia asiakkaita...


    • lagman

      Mikäli esim. ilmoitustaululla on sanottu, että kyseessä on päällysvaatteiden säilytysmaksu, niin silloin sitä ei tarvitse maksaa, jos ei anna vaatteita säilytykseen. Mutta jos kyseessä on esim. "eteispalvelumaksu", on se maksettava riippumatta onko päällysvaatteita vai ei. Viime kädessä asian voi ratkaista nostamalla vahvistuskanne käräjäoikeudessa, vaikka tuskin kukaan niin pitkälle menee. Kirje ravintoloitsijalle tai kuluttaja-asiamiehelle voisi olla paikallaan.

    • Herramies

      Vaihtelee hiukan baareittain: suurin piirtein puolet perii narikkamaksun jättipä takin tai ei ja suurin piirtein puolet jättää tuon perimättä. Periaatteessahan siis ovimiehet eivät ole ravintolan palkkalistoilla vaan heillä on oma firmansa ja saavat tulonsa narikkamaksujen muodossa (josta toki verot maksavat. Kyllä verottajalle jää erittäin nopeasti kiinni jos koko firma jättää kaikista maksetuista rahoista verot maksamatta).

      Käytännössä kannattaa tehdä niinkuin pyydetään niin ei tule ongelmia. Aina voi valittaa eteenpäin mutta siitä ei yleensä ole itselle mitään hyötyä. Baari vaihtaa maksun nimen esim "järjestyksenvalvontamaksu"-nimiseksi ja maksu pysyy ennallaan. Ovimiehillä on mahdollisuus estää sisäänpääsysi (keksimällä vaikka joku mitätön syy tarvittaessa) joten kiukuttelemalla ja valittamalla sitä hankkii vaan äkkiä niin huonon maineen ettei ole asiaa ainakaan ko. paikkaan. Jatkamalla kiukuttelua tuskin muuallekaan. Jos kukkaro ei kestä parin euron lisähintaa, kannattaa käydä muualla. Käytännössä ovifirma ja ravintola ovat molemmat ko. käytännön kuitenkin hyväksyneet.

      ps. minulta ei ole baarikärpäsessä koskaan peritty narikkamaksua jos en ole mitään narikkaan jättänyt. Ovatkohan muuttaneet käytäntöä?

      • jepjepjep

        Ei ole käytäntö muuttunut.
        Tainnut vain metsä vastata kuten sinne on huudettu...;)


    • kyllästynyt kävijä

      Kyllähän se tympii jo periaatteesta, kun joka paikassa ollaan käsi ojossa! Ymmärrän täysin, että narikkamaksu maksetaan, jos sinne jotain jätetään, mutta monessa paikassa 2e:n vaatiminen on mennyt jo härskiksi rahastukseksi. Pahin esimerkki on Espoosta, jossa narikkamaksun joutui maksamaan, vaikka käytiin juomassa yhdet oluet TERASSILLA...!

      Kyllä siinä yksille olusille hintaa tulee, jos tuopin hinnan päälle rätkäistään vielä 2e:n maksu aivan tyhjästä. Vielä jotenkin ymmärtäisin maksun perimisen, jos olisimme jääneet sisätiloihin pitemmäksi aikaa tissuttelemaan.

      • Luetun ymmärtäjä

        ...kohdellaan samalla tavalla riippumatta mitä ja missä kohdassa tai asennossa juomansa juo. Usein eteispalvelumaksu peritään, vaikkapa klo 20:00 jälkeen kaikilta ja sillä siisti. Mikäli aletaan erittelemään, että keneltä eteispalvelumaksu peritään niin, kohta ei kenenkään kuuluisi sitä muka maksaa: "kun juon vain yhden..."

        ...ja kenellä on mahdollisuus vahtia, että asiakas pitää puheensa yhdestä tuopista? Vahtiiko jv vieressä ja veloittaa eteispalvelumaksun, kun tämä tilaakin toisen tuopin??? Onneksi tulee syksy ja talvi sekä takit niin loppuu se uikutus tuosta 1,50-2€, prkele!


    • riittää

      Pokella EI ole oikeus ottaa maksua siitä , jos asiakkaalla EI ole mitään narikkaan jätettävää , ei edes sisäänpääsymaksun yhteydessä .
      Asiakas maksaa ainoastaan vaatteiden ym. säilytyksestä , ei poken elatuksesta. Myös pikkutakki päällä saa mennä sisään ravintolaan , ei kuulu pokelle , eikä voi vaatia siitä maksua . Poke EI myöskään voi vaatia Sinua kertomaan rahavarojasi ,, eli paljonko Sinä voit illan aikana käyttää , näitäkin on käynyt . Eli poke on ihminen , joka työkseen " vahtaa " ihmisiä , mutta oikeudet hänelläkin on rajalliset

    • J4va

      Eteispalvelumaksu peritään ainakin minun työpaikallani kaikilta asiakkailta; myös niiltä, jotka ovat listalla ja jotka ovat ostaneet lipun. Me poket saadaan tuntiliksaa ja veroasiat hoidetaan täysin asianmukaisesti.

      Eteispalvelumaksu kattaa Sinun turvallisuutesi yökerhossa, baarissa tai keikkapaikalla. Turvallisuuteen kuuluu paljon muitakin asioita kun se, että häiriköt poistetaan tarpeen tullen paikalta. Tulipalon tai muun hädän yhteydessä järkkärit huolehtivat asiakkaiden turvallisuudesta heti ensikädessä. Eteispalveluun sisältyy meillä valvottu narikka, järjestyksen ylläpito ja meidän työpaikallamme pidämme huolta siitä, etteivät ala-ikäiset pääse anniskelualueelle tai tupakalle (uusi tupakkalaki).

      Itse en ikinä menisi tapahtumaan, jossa ei ole järjestyksenvalvontaa.

      • ladyheska

        Tuo valvottu narikka on aika lailla suhteellinen käsite. Monessa paikassa pitää maksaa 2-3 eur narikkaa (vaikkei sinne mitään jättäisi) ja tuon lisäksi narikan kulmassa on lappu, jossa lukee 'Emme vastaa naulakkoon jätetyistä tavaroista'. Jääkin vain arvoitukseksi mistä oikeasti maksamme? Tai eihän se arvoitus ole: tyhjästä maksamme.


    • 16+1

      Joissakin paikoissa sen narikan tarjoaa ulkopuolinen osapuoli, eikä baari itse, ja sen takia sen on kaikkien maksettava.

    • ei mikään pikkujuttu

      ja joissakin paikoissa se narikka/eteispalvelumaksu on nykyisin jo 5 euroa, tosin niissä paikoissa saa lähes kaikista juomista maksaa jopa 8-9 euroa.

      • Yualle

        Jees, esim. London Jyväskylässä =)


    • poket on rosvoja

      Kerran olin vähän reilummassa jurrissa ja olin lähdössä kapakasta. Annoin numero lapun pokelle ja se väitti ettei mul muka ollu takkia tullessa... Takin olin jättänyt aivan etu alalle (numeroidut naulakot). Sitten näin mun prätkä rotsin siel peränurkassa lattialla. Jouduin hetken tivaamaan jotta sain sen. Poke viel sattu olee samaa kokoa kuin mä ja aatteli et juopuneilt on helppo pöllii...

    • rosvousta

      Typereää kyllä näin keksäsin jolloin takkia ei tarvitse.,että pitää maksaa narikat, vaikka takkia ei ole.Eikö baarit saa jo ihan tarpeeks voittoa kalliista juomista?

    • dsaasddasaddas

      Perseestä koko narikkamaksu. Olin pari kuukautta sitten Circuksessa keikalla. Maksoin pääsylipusta 15 euroa mutta kehtasivat siltikin periä vielä 3 euron narikan! Baarissa on muutenkin niin kallista juoda, tuolla kolmella eurolla saisi illan päätyttyä snägäriltä jonkun pienen suupalan ennen kotiinmenoa.

    • Onko Näin

      Olin viime lauantaina 20.10.12 viettämässä häiden jatkoja W nightclubissa Flamingossa. Sulhanen oli jättämässä narikkaan kahta pienehköä putkikassia sekä takkiaan. Narikassa ollut lihapää ilmoitti että nämä eivät mahdu kaikki yhteen.. ei siinä mitään kummallista, onhan ennenkin nähty että takki menee narikkaan ja laukku siihen alapuolelle lattialle. Tässä ravintolassa kyykytettiinkin niin että ensin vietiin yksi kassi ja siitä annettiin narikkalappu, sitten vietiin toinen laukku ja siitä tuotiin narikkalappu. Lopuksi vielä vietiin takki ja tuotiin kolmas eri narikkalappu kommentin kera "Yhdeksän euroa kiitos". SIIS YHDEKSÄN EUROA YHDELTÄ IHMISELTÄ`?! Eikö ole niin että jos nainen jättää käsilaukkunsa, sateenvarjonsa ja minkkiturkkinsa niin ei niistä kuulu ottaa kuin yksi eteispalvelumaksu?

      Mitä olette mieltä tällaisesta toiminnasta?

      • muotitukka

        Miksi suhtaudut asenteellisesti ko. asiakaspalvelijaan kutsumalla häntä lihapääksi? Oletko itse vääräsääri, läskisäkki tai vaikkapa rillipiru?

        SIIS NÄIN ASENTEELLISTA YHDELTÄ IHMISELTÄ.

        Mitä olette mieltä tällaisesta toiminnasta?


    • maksava asiakas

      ai mitä mieltä ? no minä olen sitä mieltä että näitä kaljuja kuutiopäitä saa kutsua vaikka lihapäiksi, itsehän ovat ammattinsa valinneet kun kerran pummivat muiden rahoja.

    • mies32

      Selvähän se, että jostain portsarin on palkkansa revittävä. En vaan ymmärrä miksi juuri portsari on käsi ojossa? Miksi ei kokkikin tule kinuamaan omia 2-eurosiaan? Miksi siivoajalle ei tarvitse heittää suoraan rahaa käteen?
      Miksi ihmeessä kaikista baarin / ravintolan työntekijöistä portsari on poikkeustapaus?

      Ja joo, tiedän että sen takia, että ovat eri firman leivissä, mutta MIKSI juuri portsarit eivätkä muut? Ja miksi firmat eivät saa keskenään hiottua yhteistyötään sellaiseksi, että asiakaspalvelu / asiakkaan tunnelma ei kärsi? Ihan hyvinhän asiakkaat voitaisiin vaikka laskea ja antaa portsareille illan päätteeksi raha sen mukaan. Tai maksaa portsareille ihan vaan tuntiliksaa, niinkuin työntekijöille yleensäkin.

      • Tiskin tällä puolen

        Ihan vain tiedoksesi, niin noin 99 % suomen ravintoloissa toimivista järjestyksenvalvojista työskentelee tuntipalkalla. Se eteispalvelumaksu menee ravintolalle kattaen järjestyksenvalvojan aiheuttamat kulut, sekä näiden vedenlipittäjien aiheuttamat tappiot.


      • laatikkopääsikapoke

        Ja mistä se raha sitten sun mielestä tulisi niihin palkkoihin? Vähentäisikö ravintoloitsija sen omasta voitostaan, vai nostaisiko hän vain kaikkien tuotteiden hintoja?

        Summa summarum, jostain sen rahan on portsarillekin tultava. Mikään tapa ei vaan taida olla oikea. Ituhipeilla, hipstereillä ja kaikenkarvaisilla halailuliberaaleilla on vaan pakonomainen tarve olla kaikkea valvontaa vastaan.

        Se portsari/vartija/poliisisetä on niin kauan natsi ja idiootti, ennen kuin se on pelastamassa ko. puunhalaaja jonkun pirinistin tms. kynsistä.

        Yksinkertaista, mutta ah, niin mahdotonta sisäistää.

        Si vis pacem - para bellum.


      • ngdjsfgnjfdg
        laatikkopääsikapoke kirjoitti:

        Ja mistä se raha sitten sun mielestä tulisi niihin palkkoihin? Vähentäisikö ravintoloitsija sen omasta voitostaan, vai nostaisiko hän vain kaikkien tuotteiden hintoja?

        Summa summarum, jostain sen rahan on portsarillekin tultava. Mikään tapa ei vaan taida olla oikea. Ituhipeilla, hipstereillä ja kaikenkarvaisilla halailuliberaaleilla on vaan pakonomainen tarve olla kaikkea valvontaa vastaan.

        Se portsari/vartija/poliisisetä on niin kauan natsi ja idiootti, ennen kuin se on pelastamassa ko. puunhalaaja jonkun pirinistin tms. kynsistä.

        Yksinkertaista, mutta ah, niin mahdotonta sisäistää.

        Si vis pacem - para bellum.

        Miksi sitä narikkamaksua ei voi kerätä samalla kun sisäänpääsymaksukin maksetaan? Täysin järjetöntä, että moneen kertaan rahastetaan ja hidastetaan sisäänpääsyä. Onko se imagojono muka tosiaankin niin tärkeä?


    • elämä on

      tuohon samaan pakolliseen narikkamaksuun törmäsin kun menin ravinteliin mitään en jättänyt narikkaan ja niinpä katselin kuluttajaviraston sivuja. Ko. ravintelin ovessa ei ollut merkintää eikä näy nettisivuja.
      Kuluttajaviraston mukaan ravintoloissa, yökerhoissa tai baareissa ei pitäisi olla niin sanottuja pakollisia narikkamaksuja. Narikalla perittävään maksuun ei saa sisällyttää maksua järjestyksenvalvonnasta tai muista turvapalveluista. Alalla tähän käytäntöön on ohjannut erityisesti se, että joskus narikkaa pitävän ja turvallisuuspalveluja tuottavan yrityksen tulot muodostuvat pelkästään narikkamaksuista. Laki ei kuitenkaan kiellä ravintolaa perimästä erillistä pakollista maksua vielä narikalla, kunhan siitä on ilmoitettu selvästi. Se tarkoittaa, että yökerhon ulkopuolella on asiasta esimerkiksi kyltti, ja myös sen nettisivuilla kerrotaan maksusta.

    • ...

      Noniin. Olin yhdessä tapahtumassa Helsingin Gloriassa jokin aika sitten, ja tiedoissa luki selvästi, että hintaan sisältyy lippu tapahtumaan ja ETEISPALVELUMAKSU, eikä siis narikkamaksu. Narikka sisältyi sitten taas siihen kokonaishintaan.

      Eteispalvelumaksu on siis mun ymmärtääkseni se osa pääsymaksun hinnasta, joka ei mene paikan omistajalle/tapahtuman järjestäjälle itselleen, vaan jolla korvaillaan esim. järjestyksenvalvojat? Narikkamaksu taas on raha, joka peritään tavaroiden säilyttämisestä. Onks tää oikeesti niin vaikeeta??

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      118
      9465
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      46
      2780
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      156
      2536
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2039
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1786
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      13
      1590
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1537
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1474
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      9
      1396
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1326
    Aihe