Voisiko joku...

kertoa erään asian?

Hei! Luin vähän aikaa sitten hieman harppoen Yrjö Tähtelän "Mustalaismonopoli" kirjan, ja siinä puhuttiin Suomen Mustalaisyhdistyksestä. Voisiko joku kertoa hieman kyseisen yhdistyksen historiasta, ja sen johtajista ym. Entä mitä ovat kirjassa niin useasti mainitut "bulevardimustalaiset"? Itselleni kirjan sanoma jäi vähän auki.

Jos joku muu on lukenut kirjan niin kommenttia, kiitos.

7

2140

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mankkaan Mirkku

      Suomen Mustalaisyhdistyksestä (nyk. Suomen Romaniyhdistys), koska jos minä alan selostaa ko. järjestön historiaa, niin joku kaalotalibani heti älähtää, ettei siitä kertominen ole minun asiani.
      Sen sijaan nimitys "bulevardimustalainen" tulee siitä, että 70-luvun romanityöaktivistit, siis silloisen Suomen Mustalaisyhdistyksen johtavat jäsenet kokoontuivat usein ravintola Bulevardiassa Helsingin Bulevardin varrella. Raflan nimi on nykyisin joku muu, olisiko Saaga (lapinruokaan keskittynyt), mutta 70-luvulla se oli Bulevardia. Yrjö Tähtelää ei hyväksytty näihin kokoontumisiin ja siksi hän käytti nimitystä "bulevardimustalainen".
      t. Mirkku

      • aloittaja

        Tuo toi paljon selvennystä asiaan.


      • Mankkaan Mirkku
        aloittaja kirjoitti:

        Tuo toi paljon selvennystä asiaan.

        tuosta kirjasta, eilen oli niin kiire etten ehtinyt kuin parilla sanalla vastata. Näyttelijä Yrjö Tähtelä oli tosiaan 70-luvulla hyvin tunnettu romaniasioiden esitaistelija, hän sai vasta aikuisena miehenä tietää, että hänen isoisänsä oli romani mutta oli sitten sitäkin innokkaampi "myöhäisherännäinen". Hyvin asiallinen ja fiksu mies.

        Huomasit varmaan kirjan tyylistä, että se on kirjoitettu kovalla kiireellä ja hyvin katkeralla mielellä? Yrjö Tähtelä todella suljettiin Mustalaisyhdistyksen sisäpiiristä pois, olivatko syynä ns. rotuhygieniset syyt vai erimielisyydet, sitä en tarkkaan tiedä, kun asioista on niin kauan aikaa. Mutta joka tapauksessa Tähtelä oli tehnyt niin suurta työtä romaniasioiden eteen, jotka siihen aikaan todella olivat retuperällä verrattuna nykyisiin oloihin, että hänen katkeruutensa oli perusteltua.

        Hän loi nimen "bulevardimustalaiset" kuvaamaan niitä, jotka mielellään paransivat maailmaa kyseisessä Bulevardia-kuppilassa ja näkyivät mediassa, mutta saivat kovin vähän näkyvää aikaan..

        Kun itse aikanani luin tuon kirjan, olisin toivonut Tähtelän odottavan, kunnes pahin tunnekuohu on ohi, jolloin kirjasta olisi muodostunut analyyttisempi ja itse asian ydin olisi tosiaan tullut paremmin esille.

        t. Mirkku


      • utelias :D
        Mankkaan Mirkku kirjoitti:

        tuosta kirjasta, eilen oli niin kiire etten ehtinyt kuin parilla sanalla vastata. Näyttelijä Yrjö Tähtelä oli tosiaan 70-luvulla hyvin tunnettu romaniasioiden esitaistelija, hän sai vasta aikuisena miehenä tietää, että hänen isoisänsä oli romani mutta oli sitten sitäkin innokkaampi "myöhäisherännäinen". Hyvin asiallinen ja fiksu mies.

        Huomasit varmaan kirjan tyylistä, että se on kirjoitettu kovalla kiireellä ja hyvin katkeralla mielellä? Yrjö Tähtelä todella suljettiin Mustalaisyhdistyksen sisäpiiristä pois, olivatko syynä ns. rotuhygieniset syyt vai erimielisyydet, sitä en tarkkaan tiedä, kun asioista on niin kauan aikaa. Mutta joka tapauksessa Tähtelä oli tehnyt niin suurta työtä romaniasioiden eteen, jotka siihen aikaan todella olivat retuperällä verrattuna nykyisiin oloihin, että hänen katkeruutensa oli perusteltua.

        Hän loi nimen "bulevardimustalaiset" kuvaamaan niitä, jotka mielellään paransivat maailmaa kyseisessä Bulevardia-kuppilassa ja näkyivät mediassa, mutta saivat kovin vähän näkyvää aikaan..

        Kun itse aikanani luin tuon kirjan, olisin toivonut Tähtelän odottavan, kunnes pahin tunnekuohu on ohi, jolloin kirjasta olisi muodostunut analyyttisempi ja itse asian ydin olisi tosiaan tullut paremmin esille.

        t. Mirkku

        Olen laittanut merkille että olipa kyseessä melkein mikä asia tahansa, osaat vastata siihen :) Ja tuohan on tosi hieno ja hyvä asia mielestäni... Noin vain, osaat antaa niin tyhjentävän vastauksen että ihme jos jokin jää epäselväksi. Niinpä kysynkin, mistä ihmeestä sinä tiedät "kaiken"? :) Tarkoitan että luetko paljon tai muiden opiskeluiden ohella oletko ns. itseopiskelija...? :) Mut siis hieno juttu joka tapauksessa että meissä kaaleissakin on sivistyneitä ihmisiä. Hyvää syksyn alkua Mirkulle ja myös muillekin...! t. Nainen Vaan 07


      • Mankkaan Mirkku
        utelias :D kirjoitti:

        Olen laittanut merkille että olipa kyseessä melkein mikä asia tahansa, osaat vastata siihen :) Ja tuohan on tosi hieno ja hyvä asia mielestäni... Noin vain, osaat antaa niin tyhjentävän vastauksen että ihme jos jokin jää epäselväksi. Niinpä kysynkin, mistä ihmeestä sinä tiedät "kaiken"? :) Tarkoitan että luetko paljon tai muiden opiskeluiden ohella oletko ns. itseopiskelija...? :) Mut siis hieno juttu joka tapauksessa että meissä kaaleissakin on sivistyneitä ihmisiä. Hyvää syksyn alkua Mirkulle ja myös muillekin...! t. Nainen Vaan 07

        kun olen puolikas romani, niin veri on aina vetänyt sinne romanipuolikkaan suuntaan. Ja ihan pikkutytöstä tai teini-ikäisestä olen seurannut romanipolitiikkaa ja romanityötä...siksi muistan niin hyvin nuo 70-luvun tapahtumat, vaikka silloin itse olinkin vaikuttamassa lähinnä taistolaisnuorten politiikassa, mutta seurasin tiiviisti myös, mitä romanimaailmassa tapahtui.
        t. Mirkku


    • Anonyymi

      Eikös sitä Tähtelää pistetty puukolla kirjan julkaisemisen jälkeen. Eräs Valde kertoi minulle asiasta. Olen itse saamelainen.

    • Anonyymi

      Suomen röijyjeeno yhdistys käy kaaleen paikoissa kertomassa mistä saa pökähys tautiin lääkkeitä. Sitten opetamme myös nuorisolle koinun ja muun tärkeän.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8236
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2529
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2243
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1909
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1644
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1479
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1442
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1262
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe