Serkkuni oli lukenut NYT liitteestä sellaisen artikkelin jossa kerrottiin tekijänoikeuslaista. Siinä sanottiin että alkuperäisiä CD levyjä saisi kopioida yksityiskäyttöön jos ei siitä hyödy muuten kun siitä että saa kuunnella musiikkia.
Artikkelissa oli käytetty esimerkkinä kirjaston CD levyjä ja minua rupesi ihmetyttämään että onko tämä mahdollista? Voisinko minä siis lainata kirjastosta CD levyn ja kopioida siinä olevan musiikin MP3 soittimelleni laillisesti(tietysti niin että en levittäisi sitä eteenpäin)?
Tämä siis toimisi vain alkuperäistä CD:tä käyttäessä joten minä en saisi kopioida kopiotani laillisesti. Pystyisin silti saamaan ilmaista musiikkia käyttämättä peer to peer ohjelmia.
Tekijänoikeuslait kirjaston CD:ssä?
31
3519
Vastaukset
- Serkun kaveri
Totta kai kirjaston CD-levyjä saa kopioida vapaasti omaan käyttöön. "Vahvojen" kopiosuojausten purku sen sijaan on rikollista. Monet suojauksethan toimivat vain windowseissa...
- Huppelo
Mitäköhän ovat tällaiset vahvat suojaukset?
Kun olen kopsannut musiikkia omilta CD:ltäni niin en ole tullut sitä pahempaa vastaan kuin että "sonic stage" ohjelmani ei pysty kopioimaan niitä, mutta windowsin omat ohjelmat pystyvät. Ei kai tämä voi olla suojausten murtamista (jos kerta käyttää windowsin ohjelmia)?
Tunnistaakohan siis tällaisen suojauksen jos se tulee vastaan, vai tuleeko ne useinkin ohitettua vahingossa?
- ..........
Kyllä se on täysin sallittua. Laki takaa aina oikeuden tehdä muutaman kopion yksityiseen käyttöön. Tämä oikeus on voimassa riippumatta siitä, omistaako itse alkuperäiskappaleen vai ei. Ainoa vaatimus on se, että alkuperäiskappale, josta kopio tehdään, on laillisesti hankittu. Saat siis ihan vapaasti lainata kirjastosta tai kaverilta cd:n ja tehdä siitä itsellesi kopion.
Muista kuitenkin, että vertaisverkoissa ja kirjastoissa ei loppujen lopuksi ole kyse niinkään erilaisista asioista. Molemmat perustuvat pohjimmiltaan samaan periaatteeseen. Vertaisverkkoja voisikin hyvin pitää eräänlaisina oman aikansa digitaalisina kansankirjastoina.- Huppelo
Olet tavallaan oikeassa, mutta ainoa ero on se, että kirjastossa kaikki on laillisesti hankittua mutta p2p ohjelmissa osa on jo valmiiksi laitonta (kopioiden kopioiden kopioita jne.) eikä sen laillisuudesta voi olla varma.
Tässä jatkokysymys: Olisikohan mitään paikkaa mistä voisin löytää ns. varman todisteen asiasta (esim. wikipedia, lakipykälä jne.) joka tulisi 100% luotettavasta lähteestä? Luotan kyllä teihin, mutta periaatteessa tännehän voi kirjoittaa kuka tahansa. Huppelo kirjoitti:
Olet tavallaan oikeassa, mutta ainoa ero on se, että kirjastossa kaikki on laillisesti hankittua mutta p2p ohjelmissa osa on jo valmiiksi laitonta (kopioiden kopioiden kopioita jne.) eikä sen laillisuudesta voi olla varma.
Tässä jatkokysymys: Olisikohan mitään paikkaa mistä voisin löytää ns. varman todisteen asiasta (esim. wikipedia, lakipykälä jne.) joka tulisi 100% luotettavasta lähteestä? Luotan kyllä teihin, mutta periaatteessa tännehän voi kirjoittaa kuka tahansa.Tekijänoikeuslaki on varmin lähde:
"Valmistaminen yksityiseen käyttöön
12 § (24.3.1995/446)
Julkistetusta teoksesta saa jokainen valmistaa muutaman kappaleen yksityistä käyttöään varten. Siten valmistettua kappaletta ei ole lupa käyttää muuhun tarkoitukseen."
"11 § ...
Tässä luvussa säädetyn tekijänoikeuden rajoituksen nojalla ei saa valmistaa kappaleita sellaisesta teoksen kappaleesta, joka on valmistettu tai saatettu yleisön saataviin 2 §:n vastaisesti tai jota suojaava tekninen toimenpide on 50 a §:n 1 momentin vastaisesti kierretty. Mitä tässä momentissa säädetään, ei kuitenkaan koske teosten käyttämistä 11 a, 16, 16 a–16 c tai 22 §:n tai 25 d §:n 2 tai 5 momentin nojalla."
Olennaista on, että vertaisverkossa teos on saatettu yleisön saataviin laittomasti.
Ja jos linkiä etsit niin kokeile googlea.
Saat kopioida levyn omaan yksityiseen käyttöösi. Saat myös kopioida ko kopioita omaan käyttöösi. Olennaista on, etteivät kopiot ala vaeltelemaan sinun yksityisyytesi piiristä ulos. Periaatteessa vielä voit ehkä antaa kopion lähimmälle ystävällesi. mutta jos tämä sitten antaa siitä tehdyn kopion henkilölle, jota sinä et edes tunne on raja jo ylitetty. Myöskään nettikavereille kopioita ei saa antaa.
- Huppelo
Varmistan siis: Eihän minun tarvitse maksaa mitään koposta tai pyytää mitään lupia?
Voin siis marssia kirjastoon, lainata pari levyä, mennä kotiin polttamaan ne MP3:lle ja kuunnella hyvällä omatunnolla. Vai? - ja hyvällä
Huppelo kirjoitti:
Varmistan siis: Eihän minun tarvitse maksaa mitään koposta tai pyytää mitään lupia?
Voin siis marssia kirjastoon, lainata pari levyä, mennä kotiin polttamaan ne MP3:lle ja kuunnella hyvällä omatunnolla. Vai?omalla tunnolla voit tehdä tuon kaiken! Mitään lupia ei siis tarvita kirjastokortin lisäksi (kirjastokorttihan on tavallaan jo lupa, lupa lainata kirjastosta).
Huppelo kirjoitti:
Voin siis marssia kirjastoon, lainata pari levyä, mennä kotiin polttamaan ne MP3:lle ja kuunnella hyvällä omatunnolla. Vai?Lupia ei tarvitse kysyä ja maksukin on maksettu jo valmiiksi CD-aihioiden ja MP3-soittimien hinnoissa. Ja vaikka olisit itse tuonut laitteen maahan kiertäen maksun, niin saat silti kopioida.
- .asdaf
"mutta jos tämä sitten antaa siitä tehdyn kopion henkilölle, jota sinä et edes tunne on raja jo ylitetty."
Miten niin raja on ylitetty? En ole kuullut, että tästä olisi oikeuden päätöstä, mutta minun mielestäni, jos minä kopioin laillisen levyn kaverilleni, hänen kopionsa on laillinen, joten hän saa puolestaan kopioida sen omalle kaverilleen riippumatta siitä tunnenko minä hänet tai en. Minä en ainakaan ole löytänyt tekijän oikeuslaista kohtaa, joka kieltäisi kopion kopioimisen omalle lähipiirilleen, kunhan kopio on laillinen. - Se on laitonta
.asdaf kirjoitti:
"mutta jos tämä sitten antaa siitä tehdyn kopion henkilölle, jota sinä et edes tunne on raja jo ylitetty."
Miten niin raja on ylitetty? En ole kuullut, että tästä olisi oikeuden päätöstä, mutta minun mielestäni, jos minä kopioin laillisen levyn kaverilleni, hänen kopionsa on laillinen, joten hän saa puolestaan kopioida sen omalle kaverilleen riippumatta siitä tunnenko minä hänet tai en. Minä en ainakaan ole löytänyt tekijän oikeuslaista kohtaa, joka kieltäisi kopion kopioimisen omalle lähipiirilleen, kunhan kopio on laillinen.Laissa sanotaan selvästi, että kopion levittäminen on laitonta. Eli jos annat kopion kaverillesi, niin jo se on laitonta.
Sinun logiikallasi tuo sinun kopiosi voisi levitä vaikka 10.000:lle ihmiselle ja se olisi mielestäsi sallittua. Mietihän vähän. - .asdaf
Se on laitonta kirjoitti:
Laissa sanotaan selvästi, että kopion levittäminen on laitonta. Eli jos annat kopion kaverillesi, niin jo se on laitonta.
Sinun logiikallasi tuo sinun kopiosi voisi levitä vaikka 10.000:lle ihmiselle ja se olisi mielestäsi sallittua. Mietihän vähän.Missä kohtaa laissa muka sanotaan, että kopion levittäminen on aina laitonta? Opetus ministeriön mukaan kopioiminen laillisesta lähteestä on sallittu paitsi itselle, myös perhe- ja ystäväpiirille. Kaverille annettu kopio on näin ollen laillinen, joten en löydä mitään estettä myös sen antamiselle eteenpäin kaverille, eli omalle ystäväpiirille. Kyllä minun ymmärtääkseni kopion leviäminen vaikkapa 10 000:lle ihmiselle laillisesti on mahdollista, kunhan jokainen ihminen ketjussa kuuluu edellisen perhe tai ystäväpiiriin.
http://www.minedu.fi/OPM/Tekijaenoikeus/tekijaenoikeuden_perusteita/tekijanoikeudesta_kysyttya/yksityinen_kopiointi.html - Huppelo
.asdaf kirjoitti:
Missä kohtaa laissa muka sanotaan, että kopion levittäminen on aina laitonta? Opetus ministeriön mukaan kopioiminen laillisesta lähteestä on sallittu paitsi itselle, myös perhe- ja ystäväpiirille. Kaverille annettu kopio on näin ollen laillinen, joten en löydä mitään estettä myös sen antamiselle eteenpäin kaverille, eli omalle ystäväpiirille. Kyllä minun ymmärtääkseni kopion leviäminen vaikkapa 10 000:lle ihmiselle laillisesti on mahdollista, kunhan jokainen ihminen ketjussa kuuluu edellisen perhe tai ystäväpiiriin.
http://www.minedu.fi/OPM/Tekijaenoikeus/tekijaenoikeuden_perusteita/tekijanoikeudesta_kysyttya/yksityinen_kopiointi.html"Levyistä saa tehdä muutaman kopion yksityistä käyttöä varten"
Eli saat käyttää kopiotasi vain itse, etkä saa antaa sitä kenelle tahansa muulle koska silloin hänkin käyttäisi sitä, eikä se olisi enää "YKSITYISTÄ KÄYTTÖÄ". - .asdaf
Huppelo kirjoitti:
"Levyistä saa tehdä muutaman kopion yksityistä käyttöä varten"
Eli saat käyttää kopiotasi vain itse, etkä saa antaa sitä kenelle tahansa muulle koska silloin hänkin käyttäisi sitä, eikä se olisi enää "YKSITYISTÄ KÄYTTÖÄ".Kuten sanoin, opetusministeriön mukaan myös kaverille kopioiminen on sallittua yksityistä käyttöä. Uskon kyllä mieluummin opetusministeriön, kuin sinun tulkintaasi laista.
- Huppelo
.asdaf kirjoitti:
Kuten sanoin, opetusministeriön mukaan myös kaverille kopioiminen on sallittua yksityistä käyttöä. Uskon kyllä mieluummin opetusministeriön, kuin sinun tulkintaasi laista.
Kaverille kopioiminen on sallittua vain jos kopioit alkuperäisen levyn.
- .asdaf
Huppelo kirjoitti:
Kaverille kopioiminen on sallittua vain jos kopioit alkuperäisen levyn.
"Kaverille kopioiminen on sallittua vain jos kopioit alkuperäisen levyn."
Kysyn edelleen mistä tiedät tämän? Laki kieltää ainoastaan kopioinnin laittomasta lähteestä. Koska kaverille kopioiminen on sallittua, tällainen kopio on silloin yhtä laillinen, kuin alkuperäinen levykin. En ole löytänyt laista, enkä mistään lain tulkintaohjeesta mitään, mikä erottaisi alkuperäisen levyn ja siitä tehdyn laillisen kopion tässä mielessä toisistaan. - Se kieltää
.asdaf kirjoitti:
"Kaverille kopioiminen on sallittua vain jos kopioit alkuperäisen levyn."
Kysyn edelleen mistä tiedät tämän? Laki kieltää ainoastaan kopioinnin laittomasta lähteestä. Koska kaverille kopioiminen on sallittua, tällainen kopio on silloin yhtä laillinen, kuin alkuperäinen levykin. En ole löytänyt laista, enkä mistään lain tulkintaohjeesta mitään, mikä erottaisi alkuperäisen levyn ja siitä tehdyn laillisen kopion tässä mielessä toisistaan.Tekijänoikeuslaki, pykälä 12:
Julkistetusta teoksesta saa jokainen valmistaa muutaman kappaleen yksityistä käyttöään varten. Siten valmistettua kappaletta ei ole lupa käyttää muuhun tarkoitukseen.
Tässä tarkoitetaan "julkistetusta teoksesta"-termillä nimen omaan alkuperäista levyä, ei kopiota. - .asdaf
Se kieltää kirjoitti:
Tekijänoikeuslaki, pykälä 12:
Julkistetusta teoksesta saa jokainen valmistaa muutaman kappaleen yksityistä käyttöään varten. Siten valmistettua kappaletta ei ole lupa käyttää muuhun tarkoitukseen.
Tässä tarkoitetaan "julkistetusta teoksesta"-termillä nimen omaan alkuperäista levyä, ei kopiota.Termillä 'julkistettu teos' ei musiikin kyseessä ollessa tarkoiteta mitään yksittäistä levyä tai muuta esinettä, vaan levyllä olevaa musiikki esitystä. Jokainen äänite on siis kopio julkistetusta teoksesta, joka tässä tapauksessa aineetonta ääntä. Levy ei ole teos, sehän on teollinen tuote.
- Jankkaaminen
.asdaf kirjoitti:
Termillä 'julkistettu teos' ei musiikin kyseessä ollessa tarkoiteta mitään yksittäistä levyä tai muuta esinettä, vaan levyllä olevaa musiikki esitystä. Jokainen äänite on siis kopio julkistetusta teoksesta, joka tässä tapauksessa aineetonta ääntä. Levy ei ole teos, sehän on teollinen tuote.
Kyllä asia on niin, että jos sitä levyä levitetään rajattomasti kavereiden kavereille, niin se on laitonta.
Lain henki on yksiselitteisesti se, että voit ottaa siitä alkuperäisestä levystä muutaman kopion itsellesi ja antaa vaikka kaverillesi, mutta kaverisi ei saa sitä monistaa omille kavereille. - .asdaf
Jankkaaminen kirjoitti:
Kyllä asia on niin, että jos sitä levyä levitetään rajattomasti kavereiden kavereille, niin se on laitonta.
Lain henki on yksiselitteisesti se, että voit ottaa siitä alkuperäisestä levystä muutaman kopion itsellesi ja antaa vaikka kaverillesi, mutta kaverisi ei saa sitä monistaa omille kavereille.Hassua, kun sinä esität omia mielipiteitäsi varmoina tosiasioina. Voi olla, että olet oikeassakin. En todellakaan tiedä, mutta sinulla ei tunnu olevan kannallesi mitään muita perusteluja, kuin että sinusta tuntuu siltä. Minun mielestäni lain henki ei ole tuo mitä sinä väität. Asia kiinnostaa minua ja haluaisin, että joku joka oikeasti tietää kertoisi miten juttu on.
- täällä
.asdaf kirjoitti:
Hassua, kun sinä esität omia mielipiteitäsi varmoina tosiasioina. Voi olla, että olet oikeassakin. En todellakaan tiedä, mutta sinulla ei tunnu olevan kannallesi mitään muita perusteluja, kuin että sinusta tuntuu siltä. Minun mielestäni lain henki ei ole tuo mitä sinä väität. Asia kiinnostaa minua ja haluaisin, että joku joka oikeasti tietää kertoisi miten juttu on.
Soita Opetusministeriöön tekijänoikeusasioita hoitavalle lakimiehelle ja kysy kumpiko tulkinta on oikea.
Se kieltää kirjoitti:
Tekijänoikeuslaki, pykälä 12:
Tässä tarkoitetaan "julkistetusta teoksesta"-termillä nimen omaan alkuperäista levyä, ei kopiota.Julkistettu teos tarkoittaa teosta yleensä, ei teoskappaletta. Sensijaan olennainen seikka on tuo: "Siten valmistettua kappaletta ei ole lupa käyttää muuhun tarkoitukseen." Jos kopiosta tehdään kopioita, jotka selvästi leviävät alkuperäisen kopioijan yksityisyyden ulkopuolelle, käytetään ko. kopioita muuhun tarkoitukseen.
.asdaf kirjoitti:
Missä kohtaa laissa muka sanotaan, että kopion levittäminen on aina laitonta? Opetus ministeriön mukaan kopioiminen laillisesta lähteestä on sallittu paitsi itselle, myös perhe- ja ystäväpiirille. Kaverille annettu kopio on näin ollen laillinen, joten en löydä mitään estettä myös sen antamiselle eteenpäin kaverille, eli omalle ystäväpiirille. Kyllä minun ymmärtääkseni kopion leviäminen vaikkapa 10 000:lle ihmiselle laillisesti on mahdollista, kunhan jokainen ihminen ketjussa kuuluu edellisen perhe tai ystäväpiiriin.
http://www.minedu.fi/OPM/Tekijaenoikeus/tekijaenoikeuden_perusteita/tekijanoikeudesta_kysyttya/yksityinen_kopiointi.htmlLue tekijänoikeuslaki 2 §, 12 § ja 19 §. Lue ne ajatuksella.
- .asdaf
okaro kirjoitti:
Lue tekijänoikeuslaki 2 §, 12 § ja 19 §. Lue ne ajatuksella.
Olen lukenut nuo kohdat ajatuksella ja juuri sen vuoksi olen sitä mieltä, ettei ole asian laillisuuden kannalta mitään merkitystä sillä, otetaanko kopio laillisesti saadusta kopiosta vai kaupasta ostetusta ns. alkuperäisestä levystä. Merkittävää on vain se, että kopio otetaan itselle tai lähipiirille ja että kopio otetaan laillisesta lähteestä, jollainen laillisesti poltettu romppukin on.
- Ms$
Eli jos olen streamannut netistä musiikkia en voi lähettää kyseisiä kappaleita kaverille . Jos sitten avaan nettiradioon oman radiokanavan ja kaveri saa kappaleet sitä kautta , niin onko se sitten sallittua ?
.asdaf kirjoitti:
Olen lukenut nuo kohdat ajatuksella ja juuri sen vuoksi olen sitä mieltä, ettei ole asian laillisuuden kannalta mitään merkitystä sillä, otetaanko kopio laillisesti saadusta kopiosta vai kaupasta ostetusta ns. alkuperäisestä levystä. Merkittävää on vain se, että kopio otetaan itselle tai lähipiirille ja että kopio otetaan laillisesta lähteestä, jollainen laillisesti poltettu romppukin on.
Itse tehtyä kopiota ei saa käyttää muuhun tarkoitukseen kuin omaan yksityiseen käyttöön. Siitä ei saa siis ottaa kopioita tämän käytön ulkopuolelle.
- rikollinenmieli
okaro kirjoitti:
Itse tehtyä kopiota ei saa käyttää muuhun tarkoitukseen kuin omaan yksityiseen käyttöön. Siitä ei saa siis ottaa kopioita tämän käytön ulkopuolelle.
Esimerkki:
Ostan uuden levyn, kaveri tykkää siitä, teen hänelle kopion, kopio on laillinen koska sen on tehty alkuperäisestä.
Teen myös itselleni kopion varmuuden vuoksi.
Nyt toinen kaveri haluaa myös kopion levystä. Jos teen taas uuden kopion alkuperäisestä, se on laillinen kopio, jos sen sijaan teen kopion siitä kopiosta jonka tein itselleni, kopio on laiton....
Huomaatteko tässä mitään absurdia, oli laki mikä tahansa!
Sillä siis ei ole mitään käytännön väliä nykyään onko kopio alkuperäisestä vai kopiosta koska musiikki on digitaalisessa muodossa. Ennen vanhaa kun kopioitiin ensin kaverilta vinyyli kasetille ja sitten kasetista tuli kopion kopiota heikkeni laatu tässä samalla.
Laki siis kieltää mua tekemästä kaverille kopion siitä kopiosta joka mulla on hyllyssä alkuperäisen kanssa, tosin jos teen kopion siitä kopiosta niin eipä sitä kukaan voi tarkistaa......
Lakeja säädellään jotta voidaan hoitaa oireita. On niin helppoa säätää laki johonkin ongelmaan ja sitten unohtaa ongelma. On helppoa sakottaa varasta tai laittaa linnaan kuin selvittää miksi varas ylipäätään varasti?
Musiikkiyhtiön sanovat että ne menettävät rahaa piratismin vuoksi.
Tarkistakaapa tekikö musiikki ja elokuva yhtiöt voittoa vai tappiota viime vuonna. Elokuva yhtiöiden tappio voi tosin johtua flopanneesta leffasta, ei piratismistä.
Itse ostan nykyään enemmän musiikiia, leffoja ja pelejä kuin ennen Internetin tuloa.
Jos nyt poliisi hyökkään asuntooni ja alkaa kaivaa piraattituotteita, löytää ne muutaman leffan, pelin ja satakunta mp3 biisia tietokoneelta. Lisäksi he löytävät noin 300 alkuperäistä DVD:tä, noin sata vinyylilevyä ja parisataa cd:levyä, kaikki alkuperäisiä. Lisäksi haaviin jää isot kasat konsolipelejä ja tietokone pelejä, kaikki laillisesti hankittuja......
- mitä sanotte
mutta tällä menolla kun valvontaa ja uhkailua lisätään palataan 80-luvulle jollain kasetti kulki kaverilta kaverile
mitä puskaradiota kuuntelen niin nykyään vain käydään kaverin luona 500gb kovo kainalossa ja tavara leviää
sitäkö sedät haluaa- ???
1. Onko laillista myydä kirjastosta lainattujen CD-levyjen kopioita?
2. Onko laillista myydä ostetun levyn kopioita?
3. Onko laillista myydä ostettu levy, mutta jättää kopio itselle?
4. Onko laillista myydä ostettu levy eteenpäin?
5. Onko laillista jakaa ostettuja levyjä kavereille?
6. Onko laillista jakaa ostettuja levyjä kadulla?
7. Onko laillista jakaa ostettujen levyjen kopioita kadulla?
8. Onko laillista jakaa kirjastosta lainattujen levyjen kopiota kadulla?
9. Onko laillista jakaa kirjastosta lainattujen levyjen kopiota netissä?
10. Onko laillista jakaa ostettujen levyjen kopioita netissä?
11. Onko laillista jakaa ostettuja levyjä netissä, jos ne poistaa omalta koneelta samalla ja heittää oikean levyn pois? - yleisön saataviin saatta
??? kirjoitti:
11. Onko laillista jakaa ostettuja levyjä netissä, jos ne poistaa omalta koneelta samalla ja heittää oikean levyn pois?Yksityisen käytön nojalla saa valmistaa muutaman kappaleen (=kopion) tekijänoikeudella suojatusta teoksesta omaan ja lähipiirin käyttöön. Tämä ei päde tietokoneohjelmiin, tietokantoihin ja rakennusteoksiin. Teoksen suojaksi asetettua tehokasta teknistä toimenpidettä (kopioinnin estoa) ei saa murtaa tai kiertää. Levyn pitää olla laillinen, ei piratti.
1. Onko laillista myydä kirjastosta lainattujen CD-levyjen kopioita? Omalle lähipiirille saa myydä, sen ulkopuolelle ei. Kopioita korkeintaan muutama kappale.
2. Onko laillista myydä ostetun levyn kopioita? Sama kuin edellä.
3. Onko laillista myydä ostettu levy, mutta jättää kopio itselle? Ostetun kappaleen saa myydä vapaasti, jos on omaan käyttöön ostettu. Kopion saa tehdä omaan yksityiseen käyttöön edellä mainituin rajoituksin.
4. Onko laillista myydä ostettu levy eteenpäin? Euroopan talousalueelta laillisesti ostetun saa myydä vapaasti, Euroopan talousalueen ulkopuolelta ostetun vain, jos on omaan käyttöön ostettu. Pätee myös edelliseen.
5. Onko laillista jakaa ostettuja levyjä kavereille? Kuten edellä kohdassa neljä.
6. Onko laillista jakaa ostettuja levyjä kadulla? Kuten edellä kohdassa neljä ja viisi.
7. Onko laillista jakaa ostettujen levyjen kopioita kadulla? Kopiot kuten kohdassa 1 yksityisen käytön nojalla vain omalle lähipiirille, ei kadulla.
8. Onko laillista jakaa kirjastosta lainattujen levyjen kopiota kadulla? Kopiota ei voi jakaa kadulla, koska se on teoskappaleiden yleisön saataviin saattamista ja ei ole sallittua yksityistä käyttöä.
9. Onko laillista jakaa kirjastosta lainattujen levyjen kopiota netissä? Kopiot kuten kohdassa 1. Kopioita voi jakaa yksityisen käytön nojalla lähipiirille vain suljetussa verkossa, ei laisinkaan yleisölle avoimessa netissä.
10. Onko laillista jakaa ostettujen levyjen kopioita netissä? Kuten edellä. Netissä ei ole kopioita, vain teoksia. Teoksen saattaminen yleisön saataviin ei ole sallittua yksityisen käytön perusteella.
11. Onko laillista jakaa ostettuja levyjä netissä, jos ne poistaa omalta koneelta samalla ja heittää oikean levyn pois? Ei, sillä netissä on vain teoksia, ei teoksen kappaleita. - öööööö
??? kirjoitti:
11. Onko laillista jakaa ostettuja levyjä netissä, jos ne poistaa omalta koneelta samalla ja heittää oikean levyn pois?1. Onko laillista myydä kirjastosta lainattujen CD-levyjen kopioita? ei ole
2. Onko laillista myydä ostetun levyn kopioita? ei ole
4. Onko laillista myydä ostettu levy eteenpäin? kyllä
5. Onko laillista jakaa ostettuja levyjä kavereille? kyllä, mutta vanhempasi eivät välttämättä pidä siitä tuhlaat rahojasi tuolla tavalla.
6. Onko laillista jakaa ostettuja levyjä kadulla? sama vastaus kuin yllä
7. Onko laillista jakaa ostettujen levyjen kopioita kadulla? ei ole
8. Onko laillista jakaa kirjastosta lainattujen levyjen kopiota kadulla? ei ole
9. Onko laillista jakaa kirjastosta lainattujen levyjen kopiota netissä? ei ole
10. Onko laillista jakaa ostettujen levyjen kopioita netissä? ei ole
11. Onko laillista jakaa ostettuja levyjä netissä, jos ne poistaa omalta koneelta samalla ja heittää oikean levyn pois?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.2926526Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill652039- 1801780
- 1191251
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä151247Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181681153Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie71126RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j521025Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411011Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.288962