Hei! Minulla on omenapuu, joka on noin 4 vuotta vanha. Pari vuotta sitten se siirrettiin uuteen paikkaan, joka on aika varjoisa ja siten huono. Puu ei ole kertaakaan kukkinut eikä yhtään omenaa ole tullut, korkeutta sillä on n. 1,5 metriä. Onko sillä vielä toivoa, jos sen siirtää uuteen, aurinkoisempaan paikkaan, vai onko se jo mennyttä?
Omenapuu ei kuki
2
1173
Vastaukset
- omenapuut
vaikka on vuosikymmeniä vanha.Kuusi vuotta olemme asuneet tässä paikassa ja kertaakaan ei ole kukkinut.Ollaan leikattu ja jätetty leikkaamattakin jonkun kerran, mutta ei näy olevan apua.Olen jo uhkaillut sitä kirveelläkin,kaadan pois jos ei ala omppuja tulemaan.
On istutettu uusia omenapuita, joista on tullut muutama omena, mutta nekin tarvitsevat vuosikausia ennenkuin ne juurtuu kunnolla.
En usko, että jatkuvalla paikan vaihdolla asia kummenee.Eihän se poloinen tiedä onko se maassa vai ilmassa, kun yhtenään muutetaan paikkaa,eikä se varjoisuuskaan haittaa, luulen.
Luulo ei kyllä ole tiedon väärti Jokaisen siirron yhteydessä omenapuu menettää osan juuristaan,varsinkin tärkeimmistä ns. hiusjuurista joiden avulla veden ja ravinteiden saaminen onnistuu parhaiten.Mutta omenapuu tarvitsee yleensäkin ottaen aurinkoisen ja tuulensuojaisen kasvupaikan,joten tässä tapauksessa kyllä ehdottaisin puun siirtoa siitäkin huolimatta.Satoiän saavuttaminen taas kyllä siirtyy,mutta jos sitä satoa mielit niin...Parhaita paikkoja esim. rakennusten länsi- ja eteläreunat,samoin paikat,joissa pohjavesi on alhaalla ja talvella runsaasti lunta.Omenapuu ei pidä märästä maasta.Edullisinta maaperää on lämmin,hiekkapohjainen maa.
Kukintaan menee lajikkeestä riippuen 1-5 vuotta,joillakin kaneli-lajikkeilla voi mennä kauemminkin.Seuraavan kesän sato määräytyy edellisen kesän elokuussa,kun kääpiöversojen silmuihin alkaa muodostua kukka-aiheet.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies
Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?591164Tumman vihreä mercedes
Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,11840Miksi tällainen pelottaa ja aiheuttaa joillakin ärtymystä?
"Sitoudun ystävien ja kollegoiden kanssa puuttumaan seksistisiin vitseihin ja vähättelyyn. Sanon ääneen, kun jokin ei ol75785- 53624
Käyttäkää kumia kajaanilaisten naisten kanssa
Elkää ottako riskiä ilman kumia kun saattaa käydä niin että sinusta tuleekin isä lapselle ja elättäjä molemmille.83603Pakkomielle
Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs45532Tunnusmerkkejä Kaivatulle
Jotain mistä toinen tunnistaa. Täällä vaalea nainen kaipaa miestä jolla vaaleat hiukset ja asuu maalla. Pelataanko kortt33527Oletko nainen enää täällä?
En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv36524Hurmasit sitten minut
kauneudellasi nainen ja kun sait minut rakastumaan itseesi muutuit ihan porsaaksi etkä välitä vartalostasi enää yhtään.43503Tietysti olen varovainen,
ei kaikki ole pelkkää epävarmuutta. En halua sotkea mitään, enkä aiheuttaa kenellekään hankaluuksia. Ja luulen että ehkä40501