Ette tainneet lapset tietääkkään, että Enter Sandmanin (1991) kantava teema ja monet muutkin osat on aika härskisti kopsattu suomalaisen metallipioneeri Stonen rallista Get stoned (1988). Aika paljon on tematiikkaa muutenkin lainattu. Ihmettelempä vaan, ettei ole Stonen pojat ja Metallica raastuvassa tavanneet
Ois tainnu Metallican purkkatukilta jäädä tuokin hitti tekemättä, jolleivat olisi Stonea kuulleet ja sitä itse soitelleet ja siinä "vahingossa" keksineet sandmania
Ja ettei jää ihan puheen tasolle, niin tästä maistiaista:
Stone löytyy täältä:
http://www.youtube.com/watch?v=TDpI2l6_P8U
Tää on liveveto, levyllä kuulostaa vielä huomattavasti enemmän Metallicalta. Tai siis Metallica kuulostaa Stonelta
Enter Sandman = löysä kopio
29
11445
Vastaukset
- noMiEtaas
etäisesti samalta. Lyriikoissa ei ole oikeestaan mitään samaa. Enpä jaksa uskoa, että metallica olisi edes kuullut stonesta.
- Jumalååde
Toivottavasti elantos ei oo sävelkorvastas kiinni, sillä tuo ei ole mitenkään etäisesti samankuuloinen vaan enemmän kuin ite muusikkona kehtaisin pölliä edes tuntemattomalta katusoittajalta.
Enpäs tätä ennen ollut kuullutkaan. Törkää kopiointia. Toisaalta, Metallica on sen verran paska bändi, että eipä ne taida omilla eväillään oikein pärjätäkkään - asiaselvä
Jumalååde kirjoitti:
Toivottavasti elantos ei oo sävelkorvastas kiinni, sillä tuo ei ole mitenkään etäisesti samankuuloinen vaan enemmän kuin ite muusikkona kehtaisin pölliä edes tuntemattomalta katusoittajalta.
Enpäs tätä ennen ollut kuullutkaan. Törkää kopiointia. Toisaalta, Metallica on sen verran paska bändi, että eipä ne taida omilla eväillään oikein pärjätäkkäänTuskinpa Metallica on mistään Stonesta ikuna kuullutkaan. Hassu yhteensattuma korkeintaan.
- Promo
asiaselvä kirjoitti:
Tuskinpa Metallica on mistään Stonesta ikuna kuullutkaan. Hassu yhteensattuma korkeintaan.
Todellakin on. 80-luvun alussa olivat kiertelemässä skandinav. myös suomessa ja kyllä, stonen kanssa. Cliff kuoli tuolla kiertueella, bussiturma ruotsissa.
- kommentti...
Metallica itse toteaa, että Stone on yksi suurimmista esikuvista.
- kerry king666
kommentti... kirjoitti:
Roope Latvala pitää Metallicaa suurimpana esikuvanaan ja kertoi tuossa joku aika sitten radioissa että on kopioinu itse RIde The Lightingia..
Bändi joka on tehny levyn nimeltä Master Of Puppets ei todellakaan kopio muita vaikka Dave Mustaine niin väittääki. On se vaan jännä että Metallica on niin paska ettei mitään järkeä.. silti se on ainoa hevibändi joka myy.. Iron Maiden ei edes pysty samaan, nämä muut ei lähellekkää. - Huhahhhei
kerry king666 kirjoitti:
Roope Latvala pitää Metallicaa suurimpana esikuvanaan ja kertoi tuossa joku aika sitten radioissa että on kopioinu itse RIde The Lightingia..
Bändi joka on tehny levyn nimeltä Master Of Puppets ei todellakaan kopio muita vaikka Dave Mustaine niin väittääki. On se vaan jännä että Metallica on niin paska ettei mitään järkeä.. silti se on ainoa hevibändi joka myy.. Iron Maiden ei edes pysty samaan, nämä muut ei lähellekkää.että joku bändi on noussut faniensa mielestä jumalan asemaan, tee tyhjäksi väitettä kopioinnista. Itse kylläkin mieluummin silti puhuisin vaikutteiden ottamisesta. Helvetin usea kitarariffikin, bändillä kuin bändillä, juontaa juurensa Bachin ja varsinkin Wagnerin sinfonoihin. On sitten makuasia, onko se kopiointia vai ei.
- en sano
kommentti... kirjoitti:
metallica ei ole missään välissä todennu että stone on esikuva
P.S jos on niin lähetä linkki missä niin lukee
- hahahahahaha
Jos kukaan ei olisi kopioinut ketään ikinä niin koko Metallicaa ei olisi edes olemassa.Kuunteles poitsu sellaisia nimiä kuin Chuck Berry,Little Richard,Jerry Lee Lewis,Elvis,John Lee Hooker.B.B. King,Little Walter,J.B. Lenoir,Howling Wolf,Muddy Waters,Elmore James,Buddy Guy,Otis Rush,Robert Johnson...Noi ukot pani koko homman alulle ja KAIKKI perustuu noiden ukkojen juttuihin.
- NimimerkkiNimimerkkiNimimer...
PISTE!
- Matsonninen
Eikä unohdeta wanhaa bluesia ja countrya joihin rock'n'roll perustuu hyvin pitkälle. Country ja blues taas pohjaavat gospeliin, vanhaan afrikkalaiseen perinnemusiikkiin sekä folkiin.
Listaa voisi jatkaa niin pitkälle kun luolamies Urgah tajusi että kahta keppiä toisiinsa lyömällä saa aikaan hassuja ääniä joita voi ketjuttaa erilaisiksi rytmeiksi. Kyseisen tyypin jälkeläiset taitavat olla aika rikkaita kun kaikki en jälkeen tehty musiikki on plagiointia. - .moi.
oot kyllä vähä liikaa fanittanu noita sun peeaaäskooaa-bändejäs kun oot noin paranoid :DD
- stöne
Ei helevata...vähän kova orkka joo ja vielä metallica kopioi sitä...hahhahaha..kaikkee sitä kuukee...
- rectum1111
ää-ä Holier Than Thou on suora kopio gunnareiden You Could Be Mine biisistä! se alkaa rummuilla!!½½½½
- Metallica henkeen ja vereen
Väitätkö tosissas Metallicaa plagioinnista ton Stonen biisin perusteella? Intoissa pientä yhtäläisyyttä, mutta biisit kokonaisuutena ihan erilaisia. Santamies teknisesti miljoona kertaa paremmin soitettu. Taitaa sua vaan vähän nakertaa Metallican menestys???
- Anonyymi
Tuota, tuota.
Stonen soittajat pystyvät teknisesti aivan samaan.
Esimerkiksi Roope Latvalta soittaa Hammetin suohon. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuota, tuota.
Stonen soittajat pystyvät teknisesti aivan samaan.
Esimerkiksi Roope Latvalta soittaa Hammetin suohon.Heviurhot urheilee. Mutta ei soita.
- metallicalovw
no tuskinpa vain Metallica tuosta biisistä mitään ideoita ole ottanut kyllä ne ihan hetfieldin ja Ulrichin käsialaa ovat vanhat Heavy klassikot joihin Enter sandman kuuluu!
- agag
riffi on kirk hammetin "käsialaa"
- ...
Fail. Sandmanin riffi on Hammettin väsäämä.
- Anonyymi
... kirjoitti:
Fail. Sandmanin riffi on Hammettin väsäämä.
Ulrichin sovitus teki anthemin.
- Kheldar90
Eipä tuossa minusta hirveesti samankaltaisuutta. Riffi on samantyyppinen, mutta tunnelma ja rakenne kuulostaisi olevan melko lailla erilainen. Kuulin tuon biisin radiossa jokin aika sitten, mutta ei kyllä tullut mieleenkään Enter Sandman.
Jotain alitajuista ei-tahallista vaikutetta on kyllä voinut irrota jotakin väylää pitkin, mutta siihenpä se jääkin.
Roope Latvala itse sanoi haastattelussa, että onhan noissa hieman samankaltaisuutta, mutta hän ei lähde asiasta sanomaan sen enempää. - metallica <3
on tetenkin jotain samaa sandmanissa ja tuossa mutta ei se mitenkään häiritsevän samalta todellakaan kuulosta!
- hammer-on
Eipä itelleni tule tuosta Enter Sandman mieleen.
- si
Introtkin ihan täysin erilaisia!
- rrrrraaaa
ei oo yhtään enter sandmanin kuulonen. hanoi rockskin andy otti tradegy riffin tästä biisistä http://www.youtube.com/watch?v=4S_fHpqJVLc&feature=related
- Gambina79
Jep jep...Tosta riffin varastamisesta oli joskus Hesarissa juttua.. Metallica ja Stone todellakin tapas Suomalaisessa Hittimittari-ohjelmassa ennen Metallican supertähteyttä eli ennen Black-albumia.
Hittimittarissa Stone lahjoitti Metallican jäsenille oman levynsä, joka sisälsi tuon Get Stoned-raidan.
Kun Metallicalta on tuosta riffistä tiedusteltu on se kuitattu tyyliin "se on jostain vuosien takaa". Tokihan se voi olla täysin tahattomasti "lainattu", koska jäähän se helposti päähän soimaan. Tuon Hesarin jutun otsikko oli muuten "Kuuluisiko Janne Joutsenniemelle urheiluauto" :).- Anonyymi
Suomalaisten olisi kannattanut vain kopioida itseään hieman löysemmin.
Joutsenniemen ääni sopisi mainiosti myös Metallican MTV-slovareihin.
- Anonyymi
Pesäpalloliitolle ilmoitus tehty.
Prosessi nousee!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1115785Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta323877- 823322
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182936Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2481980Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?871953- 1411758
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81676Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui381665Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu861513