Noin 3 300 km ajettu Fude. Tänään alkoi seuraava oire. Pyörä kiihtyy todella madellellen noin 25 km/h:n tuntivauhtiin, jonka jälkeen kiihtyy hieman paremmin. Koneessa ei ole vikaa eikä kaasarissa.
Kun avasin variaattorin kopan niin ihmettelin, miten hihna voi olla niin löysällä. Kun edellisen kerran avasin kopan, niin silloin hihna oli kireällä, eikä esim. alapuolta hihnasta voinut juuri liikutella ylös-alas.
Missä voisi olla vika? Ei kait hihna ole voinut venyä niin paljon? Rullat eivät ole alkuperäiset, muistaakseni Malossin. Hieman siis viritetty, menee tuollaiset 60 km/h.
Hihnassa kait tämä vika on, mutta millainen...
Variaattorin hihna "luistaa" ?
11
25723
Vastaukset
- Kiki
Voi mitään kertoa, jos kone huutaa kuin hullu kun kiihdyttää, mutta ei kulje, niin silloin variaattorin hihna luistaa, tai kytkin luistaa haluttua enemmän, ja kytkin on siitä ilkeä että jos se hajoaa vähän, eli luistaa pikkasen, niin hajottaa "itse itseään" samaan aikaan kokoajan nopeammin, ihan niikuin autoissakin jos ajelee jalka kytkinpolkimella
- se on voinut
Hihna venyä ja kulua ja vaikka mitä, mitäs jos nyt vaikka vaihtaisit hihnan uuteen. Pösöissä tarkistus/vaihtoväli 2500km niin miksei sullakin vois olla jos kulunut loppuun.
- os..
että takapyörässä on kytkimessä jousi, joka painaa hihnapyörän puolikkaita yhteen. Silloin hihna kiristyy. Hihnan pituus ei vaikuta mitään. Variaattorin rullat toimivat keskipakoisvoimalla ja työntävät lautasia yhteen. Se myös kiristää hihnaa.
Jos kytkimessä on vikaa, niin mopo ei hyvin kiihdy. Kytkimen hajottamisessa tarvitaan erikoistyökalu, joka on kaksi V-muotoon liitettyä raudanpalaa.- Fude_
Jep, tiedän, mutta edellisen kerran kun avasin kotelon (jolloin siis pyörä vielä toimi moitteetta), niin silloin hihna oli kireämmällä. Toisaalta epäilyttää, voiko hihna venyä useita senttimetrejä?
Minkälainen tuo vika voisi kytkimessä olla? - os..
Fude_ kirjoitti:
Jep, tiedän, mutta edellisen kerran kun avasin kotelon (jolloin siis pyörä vielä toimi moitteetta), niin silloin hihna oli kireämmällä. Toisaalta epäilyttää, voiko hihna venyä useita senttimetrejä?
Minkälainen tuo vika voisi kytkimessä olla?Olisi hyvä olla korjauskirja näissä töissä. Sellainen on Piaggioon.
Näyttää olevan aika vaikeaa sen kytkimen kasaaminen, kun siinä on voimakas jousi, joka pitää puristaa kasaan jollain työkalulla. Siinä pitää olla ainakin avustaja, joka painaa jousta kasaan.
- janopleon
mulla sama ongelma solifer speedissä, ja vika on se että hihnan sivut ovat lasittuneet , ja(se vetää tyhjää mulla kulkee kans 25km/h) huomaat eron kun vertaat uutta ja vanhaa hihnaa. eli uusi hihna
- Fude_
Nyt on Fudessa uusi hihna. Vika on edelleen tallenna eli hihnassa ei ollut vikaa.
Joku voisi tehdä huolto-oppaan kiinalaisia varten. :)
Eikös noissa 2-tahtisissa ole samalla periaatteella toimiva veto kytkin? Voisi käydä ostamassa Alfamerilta skoottereita varten tehdyn korjausoppaan.- uusi kytkin
Ostakaa uusi kytkin!
- mix3r
Jos hihnan vaihto ja rullien vaihto ei auto parantamaa kiihtyvyyttä niin se on kytkimessä vika. Mulla oli just siel takavari kytkin jutussa se vika. Tai sanotaan että ne siellä kytkimen sisällä olevat kytkin palat ovat lasittuneet. ja luistavat. Toi on todella p.aska juttu jos ne luistaa. Jos ei oo pahasti lasittunu niin kokeilee hiomapaperilla saada niitä takas kaheiksi ja hiekka puhaltaa sitten kytkin kelloo että sinne saa tasasen pidon kanssa. Tää kytkin systeemi skoottereissä on tosi huono/ärsyttävä juttu huoltaa. Ja kalliskin vielä jos on kallis mopo. (itellä pösö sf2)
Hyviä ohjeita tullu.Veikkaisin et kytkimen jousi poikki.Avaa koppa ja tarkista..
- apua tarvitseva
mulla ois sellain ongelma kun moposta alkoi kuulua outoa rätinää ja ajoin sillä sitten noin kymmenisen liksaa ehkä vähemmän niin kesken ajon smmui matkan aikana kuului sama rätinä kun kiihdytti ja kotona kun katsoin variaattoria ei mitään .... ja mopo siis ei lähde enää käyntiin .eikä ole siis leikannut kiinni kosaka akseli pyörii
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?961886- 881340
- 1101143
- 761037
- 1191010
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57873- 47791
- 36782
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis48741- 33693