Mikä olet liikenteessä?

Asiamies

Paskahousu?

Kun niin monella ei vilkku toimi ollenkaan tai ainakaan riittävästi. Se toiminpide tehdään kuitenkin, nostetaan kättä, tartutaan vilkkuviikseen tai sipaistaan se päälle. Miksi? Kun ne operaatiot kuitenkin tehdään eli rasittaa kättään niin eikö sitä voisi tehdä niin että siitä olisi itselle ja muille hyötyä? Ehkä kapasiteetti loppuu hartioiden yläpuolella kun se kaikki meni jo käden liikuttamiseen.

Kun ihmettelette miksi liikenne tökkii niin yksi syy on aina se että ei tiedetä minne kukakin aikoo kääntyä tai tehdään yllättäviä kasitan vaihtoja ja kaikki joutuu jarruttamaan! Siinä vittuillaan kaikille mutta harvempi kuitenkaan on saanut lättyynsä vaikka joskus niitä on saanut lukea kyllä lehdistä.

25

762

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rieger

Samaa mieltä..

Mikään ei vituta niin paljon, kun joku vetää letkaa 60km/h, 80km/h aluella...

Kyllä se vaan johtuu monista muistakin asioista, kun vilkun käytöstä!!

Resurssit ei yksinkertaisesti riitä painamaan sitä oikeanpuoleista pedaalia tarpeeksi alas.

Välillä tosiaan tuntuu, että ajajalla on paskat housussa, eli pelkää!!!
      Nyt vaan rohkeutta siihen eteenajamiseen jokaiselle "paskahousulle".

• Anonyymi

Sunnuntaisin varsinkin liikkuu tiellä ihme porukkaa.
        50-alue ja vihreitä valoja edessä, mutta körötellään 30kmh.
        Sitten pitkä letka pysähtyy punaisiin ja seuraaviin, jne.

Ihan huvikseen vaan kun ei kiire mihinkään.
        Voihan sitä aikaa ja bensaa käyttää tuollaiseenkin, jos ei varsinaisesti ole menossa minnekään.

• lootan kuski

Näimpä juuri! Eniten vituttaa kun jotkut ei varsinkaan ruuhkassa käytä vilkkua lainkaan! vaan tulla pöksähtää eteen niikö oisin joku tietäjä! Paras suurissa nopeuksissa kun huomataan ohituskaistalla että "tolle rampille piti kääntyä" ni huidotaan menee siäl hana kaakos kaistojen poikki ilman vilkkua.....

• Anonyymi

Mitään vilkkuja tarvita, jos vilkutan, käännyn kyllä päinvastaseen suuntaan!

Näin se liikenne toimii!!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mitään vilkkuja tarvita, jos vilkutan, käännyn kyllä päinvastaseen suuntaan!

Näin se liikenne toimii!!

Suuntamerkin oikeaoppiseen käyttöön tarvitaan hivenen älyä. Kaikilla sitä älyä ei ilmiselvästi tarpeeksi ole.

• Anonyymi

"mikä olet liikenteessä?" No Teiden King tietenkin, vetelen villiä kaistaralliaohitellen ohitellen ohitellen kaiken maailman romuja ilman vilkkuja tietenkin, koska ei se muille kuulu minne minä menenAudi King Teiden King 💪

• Anonyymi

Välillä olen autoilija, välillä jalankulkija ja välillä pyöräilijä.

• Anonyymi

Vilkuttaminen ei korkeimman oikeuden mukaan edellytä, että ko. autoilija kääntyisi vilkulla osoittamaansa suuntaan. Toisin sanoen esim. kolmion takaa lähtevän pitää lisäksi varmistaa muilla keinoin, että vilkuttava on todella kääntymässä.

• Anonyymi

Tuohon väitteeseen en usko ollenkaan. Kerro ihmeessä mistä tuollainen korkeimman oikeuden päätös löytyy.

Olen kuullut sellaisesta oikeuden ratkaisusta, että oli risteys ja huoltamon pihaan ajo lähekkäin ja tapahtui kolari, koska huoltamon pihasta lähtenyt luuli vilkuttajan vilkuttaneen pihaan tuloa, eikä kauempana olevaa risteyksestä kääntymistä. Kyseisessä tapauksessa vilkutettiin kuitenkin samaan suuntaan, eli tähän tapaukseen väitteesi ei ainakaan päde.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuohon väitteeseen en usko ollenkaan. Kerro ihmeessä mistä tuollainen korkeimman oikeuden päätös löytyy.

Olen kuullut sellaisesta oikeuden ratkaisusta, että oli risteys ja huoltamon pihaan ajo lähekkäin ja tapahtui kolari, koska huoltamon pihasta lähtenyt luuli vilkuttajan vilkuttaneen pihaan tuloa, eikä kauempana olevaa risteyksestä kääntymistä. Kyseisessä tapauksessa vilkutettiin kuitenkin samaan suuntaan, eli tähän tapaukseen väitteesi ei ainakaan päde.

Tässä se ongelma juuri on: "Olen kuullut sellaisesta oikeuden ratkaisusta"

Minä taas olen lukenut sekä kiistämättömän tulkinnan tuomiosta että kyseisen KKO:n ennakkopäätöksen (Huom! Tämä löytyy nimenomaan KKO:n ennakkopäätöksistä, jotka antavat suunnan tuleville alioikeuksien päätöksille).

https://moottori.fi/uutinen/kysy-autoista-velvoittaako-vilkku-kaantymaan/

KKO:n kyseinen päätös löytyy myös netistä, mutta ihan treenin vuoksi koetapa hakea se esille ihan itse.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minä taas olen lukenut sekä kiistämättömän tulkinnan tuomiosta että kyseisen KKO:n ennakkopäätöksen (Huom! Tämä löytyy nimenomaan KKO:n ennakkopäätöksistä, jotka antavat suunnan tuleville alioikeuksien päätöksille).

KKO:n kyseinen päätös löytyy myös netistä, mutta ihan treenin vuoksi koetapa hakea se esille ihan itse.

Muistan lukeneeni tuollaisesta päätöksestä.
        Jollain oli vilkku päällä hyvissä ajoin, mutta ajoikin risteyksen ohi.
        Kolari.
        Kolmion takaa tullut oli syyllinen.

Maantiellä tapahtui...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Muistan lukeneeni tuollaisesta päätöksestä.
        Jollain oli vilkku päällä hyvissä ajoin, mutta ajoikin risteyksen ohi.
        Kolari.
        Kolmion takaa tullut oli syyllinen.

Maantiellä tapahtui...

Kolmion takaa tulevalla onkin melkoinen velvoite väistää muita risteyksessä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eihän sen löytäminen mitään vaikeuksia tuota kenellekään, kun se kerta mainitaan jutussa.

KKO:1994:33
        https://www.finlex.fi/fi/oikeus/kko/kko/1994/19940033

Tästä aiheesta on kirjoitettu myös tässä TM jutussa.
        https://tekniikanmaailma.fi/suuntamerkki-liikenneympyrassa/

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyse oli kuitenkin väitteestä >> "Vilkuttaminen ei korkeimman oikeuden mukaan edellytä, että ko. autoilija kääntyisi vilkulla osoittamaansa suuntaan."

Tuossa ratkaisussa suunta oli kuitenkin sama, johon vilkutettiin ja käännyttiin. Ei vilkutettu vasemmalle mutta käännyttiinkin oikealle. Ainoastaan kääntymiskohta oli ko. tapauksessa eri, mutta vilkutussuunta sama. Onko siis sellaista oikeuden ratkaisua, jossa on vilkutettu yhteen suuntaan, mutta käännytty toiseen suuntaan?

• Anonyymi

Suuntamerkin on lain mukaan oltava näkyvä ja ymmärrettävä. Jos vilkuttaa toiseen suuntaan, kuin mihin kääntyy, niin se ei takuulla ole silloin "ymmärrettävä".

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyse oli kuitenkin väitteestä >> "Vilkuttaminen ei korkeimman oikeuden mukaan edellytä, että ko. autoilija kääntyisi vilkulla osoittamaansa suuntaan."

Tuossa ratkaisussa suunta oli kuitenkin sama, johon vilkutettiin ja käännyttiin. Ei vilkutettu vasemmalle mutta käännyttiinkin oikealle. Ainoastaan kääntymiskohta oli ko. tapauksessa eri, mutta vilkutussuunta sama. Onko siis sellaista oikeuden ratkaisua, jossa on vilkutettu yhteen suuntaan, mutta käännytty toiseen suuntaan?

Autoissa yleensä sellainen varmistus, että kun vilkutat vasemmalle ja käännyt oikealle, vilkku napsahtaa päältä pois. Joka tapauksessa ei se mitään muuta käännyit mihin hyvänsä tai ajat suoraan, jos suuntamerkki kertoo muille tielläliikkuville jotain muuta. Se on nyt villinlännen meininki sitten jatkossa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Autoissa yleensä sellainen varmistus, että kun vilkutat vasemmalle ja käännyt oikealle, vilkku napsahtaa päältä pois. Joka tapauksessa ei se mitään muuta käännyit mihin hyvänsä tai ajat suoraan, jos suuntamerkki kertoo muille tielläliikkuville jotain muuta. Se on nyt villinlännen meininki sitten jatkossa.

Ei ole jatkossakaan mikään villinlännen meininki. Edelleenkin laki velvoittaa käyttämään suuntamerkkiä, kuten tähänkin saakka.

"48 §
        Suuntamerkki

Suuntamerkki on ajoneuvolla ajettaessa annettava suuntavalaisimella tai, jollei ajoneuvossa ole sellaista, muulla näkyvällä tavalla:

1) lähdettäessä liikkeelle tien reunasta;

2) käännyttäessä risteyksessä tai tiellä;

3) vaihdettaessa ajokaistaa;

4) poistuttaessa liikenneympyrästä;

5) muuten siirryttäessä sivusuunnassa.

Suuntamerkin on oltava näkyvä ja ymmärrettävä. Se on annettava hyvissä ajoin ennen 1 momentissa tarkoitettua toimenpidettä. Suuntavalaisimella annetun suuntamerkin tulee kestää toimenpiteen ajan. (17.12.2020/1040)"

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei ole jatkossakaan mikään villinlännen meininki. Edelleenkin laki velvoittaa käyttämään suuntamerkkiä, kuten tähänkin saakka.

"48 §
        Suuntamerkki

Suuntamerkki on ajoneuvolla ajettaessa annettava suuntavalaisimella tai, jollei ajoneuvossa ole sellaista, muulla näkyvällä tavalla:

1) lähdettäessä liikkeelle tien reunasta;

2) käännyttäessä risteyksessä tai tiellä;

3) vaihdettaessa ajokaistaa;

4) poistuttaessa liikenneympyrästä;

5) muuten siirryttäessä sivusuunnassa.

Suuntamerkin on oltava näkyvä ja ymmärrettävä. Se on annettava hyvissä ajoin ennen 1 momentissa tarkoitettua toimenpidettä. Suuntavalaisimella annetun suuntamerkin tulee kestää toimenpiteen ajan. (17.12.2020/1040)"

Totta tuokin mutta mikä on sanktio jos antaa vilkuttamalla väistämisvelvolliselle merkin kääntymisestä, mutta ajaakin suoraan väistämisvelvollisen päälle. KKO:n ennakkopäätöksen mukaan väistämisvelvollinen maksaa vilkuttamisesta huolimatta. Ehkä väärän suuntamerkin antanut saa jonkin sanktion tai sitten ei.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Totta tuokin mutta mikä on sanktio jos antaa vilkuttamalla väistämisvelvolliselle merkin kääntymisestä, mutta ajaakin suoraan väistämisvelvollisen päälle. KKO:n ennakkopäätöksen mukaan väistämisvelvollinen maksaa vilkuttamisesta huolimatta. Ehkä väärän suuntamerkin antanut saa jonkin sanktion tai sitten ei.

KKO ratkaisussa vilkuttava osapuoli on todettu toimineen täysin lakien mukaisesti, eli on lain edellyttämällä tavalla hyvissä ajoin antanut muiden varoittamiseksi aikomuksestaan merkin suunnanosoittimella ja hiljentänyt kuljettamansa auton nopeutta.

Tuosta KKO ratkaisusta jotkut sitten tulkitsevat, että vilkku ei lain silmissä velvoita kääntymään, eikä muiden vilkun käyttöön kannata sokeasti luottaa.

Oikeuden päätöksessä/ratkaisussa on varmasti ollut vahva painoarvo siinä, että toinen osapuoli on ollut tilanteessa väistämisvelvollinen ja tälle väistämisvelvollisuudelle on annettu suurempi painoarvo ratkaisussa verrattuna siihen, että toinen on toiminut täysin lain vaatimalla tavalla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

KKO ratkaisussa vilkuttava osapuoli on todettu toimineen täysin lakien mukaisesti, eli on lain edellyttämällä tavalla hyvissä ajoin antanut muiden varoittamiseksi aikomuksestaan merkin suunnanosoittimella ja hiljentänyt kuljettamansa auton nopeutta.

Tuosta KKO ratkaisusta jotkut sitten tulkitsevat, että vilkku ei lain silmissä velvoita kääntymään, eikä muiden vilkun käyttöön kannata sokeasti luottaa.

Oikeuden päätöksessä/ratkaisussa on varmasti ollut vahva painoarvo siinä, että toinen osapuoli on ollut tilanteessa väistämisvelvollinen ja tälle väistämisvelvollisuudelle on annettu suurempi painoarvo ratkaisussa verrattuna siihen, että toinen on toiminut täysin lain vaatimalla tavalla.

Ts. vilkun käyttö ei edellytä kääntymistä ja jos joku sitä edellyttää, voi satuilla, että tarkoitus oli kääntyä vasta seuraavassa risteyksessä tai jotain yhtä fiksua.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ts. vilkun käyttö ei edellytä kääntymistä ja jos joku sitä edellyttää, voi satuilla, että tarkoitus oli kääntyä vasta seuraavassa risteyksessä tai jotain yhtä fiksua.

Jotkut rikkovat sääntöjä tahallaan ja jos sitten jäävät kiinni siitä, niin satuilevat kaikenlaista. Tällaisia asennevammaisia on yllättävän paljon seassa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jotkut rikkovat sääntöjä tahallaan ja jos sitten jäävät kiinni siitä, niin satuilevat kaikenlaista. Tällaisia asennevammaisia on yllättävän paljon seassa.

Meinaat, että olisi jotenkin asennevammainen jos ja kun itseään parhaansa mukaan ja kaikki yksityiskohdat huomioiden puolustaa?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Meinaat, että olisi jotenkin asennevammainen jos ja kun itseään parhaansa mukaan ja kaikki yksityiskohdat huomioiden puolustaa?

Jos on ensiksi tahallaan rikkonut liikennesääntöjä, niin kyllä meinaan. Asennevammaisuutta on sitä, kun ei noudata yhteiskunnan lakeja ja sääntöjä.

• Anonyymi

Olen ripeä liikkuja, enkä häiriöksi kenellekään.

• Anonyymi

Turvalliset ohitukset ovat aina NOPEITA, ei ehri vilkkua käyttää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      1
      2681
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      151
      1258
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1135
    4. Mitä toivot

ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      127
      1008
    5. Hyvää huomenta 18. luukku

Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      974
    6. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      206
      949
    7. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      15
      899
    8. Olet sä silti

Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      855
    9. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      297
      855
    10. Haluaisin vain varmistua

Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      40
      851
    Aihe