Kun kuljeskelen pihan perällä, onkon suotavaa kuseskella suoraan kompostille vai ei?
Käynnistyykö / voimistuuko kompostointi tästä, vai käykö päinvastoin?
Kasvikompostiin kuseskelu
13
2149
Vastaukset
- Urea ON kompostiheräte.
Ja virtsahan on vettä ureaa.
- HanneK
Kuulin kerran Martta-liiton edustajan kompostiesitelmän ja se sanoi, että hyvin voi laittaa miespuoliset kesävieraat pissimään kompostiin. Monethan ostaa ureaa ihan oikeasti kaupasta kalliilla hinnalla.
- ja halpakin vielä!
"Ympäristöystävällisempää" on kuseskella astiaan ja kantaa se nätisti kompostiin.
Meillä on sellainen wc-istuin, jossa pissat menevät omasta kaukalostaan siististi wc:n alle ämpäriin.- Suoraa toimintaa
Mitäs ympäristöystävällisyyttä siihen kytkeytyy, kun kusi kierrätetään monen kepon kautta?
Suora toimitus kohteeseen on tärkeätä siinäkin mielessä, että tavaran lämpö hyödynnetään prosessissa.
Kun lutrataan niiden keppojen kanssa tavara jäähtyy.
- PA-ska
Akuutin tarpeen tullen voiko savet vääntää kompostoriin?
- PITEMPI
eIPÄ PANNA NIITÄ KOMPOSTIIN.
HUUSSIN JÄTKÖTSET VAATIVAT PIDEMMÄN KOMPOSTOINTIAJAN.
PAS-KASSA ON BAKTEEREJA JA NE ON ANNETTAVA KOMPOSTOITUA PITEMPÄÄN KUIN MUUT KOMPOSTIIN PANTAVAT.
SALLITTANEEN SE PISUTTELU MUTTA PAKSUT JÄTÖKSET EI-
ITSELLÄNI ON KOLME KOMPOSTILAATIKKOA JA TYHJENNÄN AINA KOLMANNEN JOKA VUOSI.
HUUSSIN JÄTÖKSIEN KOMPOSTOITUMINEN MINUN LAATIKOISSA VIE 3 VUOTTA. MUTTA TULOS ON HYVÄ. - PA-ska
PITEMPI kirjoitti:
eIPÄ PANNA NIITÄ KOMPOSTIIN.
HUUSSIN JÄTKÖTSET VAATIVAT PIDEMMÄN KOMPOSTOINTIAJAN.
PAS-KASSA ON BAKTEEREJA JA NE ON ANNETTAVA KOMPOSTOITUA PITEMPÄÄN KUIN MUUT KOMPOSTIIN PANTAVAT.
SALLITTANEEN SE PISUTTELU MUTTA PAKSUT JÄTÖKSET EI-
ITSELLÄNI ON KOLME KOMPOSTILAATIKKOA JA TYHJENNÄN AINA KOLMANNEN JOKA VUOSI.
HUUSSIN JÄTÖKSIEN KOMPOSTOITUMINEN MINUN LAATIKOISSA VIE 3 VUOTTA. MUTTA TULOS ON HYVÄ.Eikös siinä ole niitä bakteereja? Itse olen laittanut jälkikompostiin sitä 40-50 litraa ensi kevättä varten.
- Ken Tiessen
PA-ska kirjoitti:
Eikös siinä ole niitä bakteereja? Itse olen laittanut jälkikompostiin sitä 40-50 litraa ensi kevättä varten.
Entisaikoina maalla levitimme sekä eläinten että ihmisten talven aikana kertyneet jätökset pellolle keväällä lumien sulettua. Äestettiin maahan toukokuulla, ja seuraavana syksynä syötiin perunat ja uutisleivät (jos joku tietää, mitä se tarkoittaa) hyvällä ruokahalulla. Joku voisi ehkä väittää, että siksi meistä suomalaisista on tällaisia tullutkin. Mutta kun sama tapa taitaa olla maailmanlaajuinen.
Pavosen Heskalle pikakompostointi sopii käsittääkseni erinomaisen hyvin. Hevonen syö kauraa ja apetta. Jätökset ovat kuitupitoisia ja itse olisin valmis pistämään tavaran ensi keväänä omaan perunapeltooni, mutta eihän sellaista arvotavaraa mistään saa. Hevosfarmarit pitävät tiukasti kiinni omastaan. - ja niin onnellinen
Ken Tiessen kirjoitti:
Entisaikoina maalla levitimme sekä eläinten että ihmisten talven aikana kertyneet jätökset pellolle keväällä lumien sulettua. Äestettiin maahan toukokuulla, ja seuraavana syksynä syötiin perunat ja uutisleivät (jos joku tietää, mitä se tarkoittaa) hyvällä ruokahalulla. Joku voisi ehkä väittää, että siksi meistä suomalaisista on tällaisia tullutkin. Mutta kun sama tapa taitaa olla maailmanlaajuinen.
Pavosen Heskalle pikakompostointi sopii käsittääkseni erinomaisen hyvin. Hevonen syö kauraa ja apetta. Jätökset ovat kuitupitoisia ja itse olisin valmis pistämään tavaran ensi keväänä omaan perunapeltooni, mutta eihän sellaista arvotavaraa mistään saa. Hevosfarmarit pitävät tiukasti kiinni omastaan.keväällä kävi kauppias ovella myymässä hevosnepaskaa turpeessa mutta oli aika kallista enkä ostanut.Sit ajettiin yhden ison hepotallin ohi ja päätin poiketa kysymään sieltä että mitä paska maksaa.Vastaus oli:Hae kuule ihan niin paljon kun saat vietyä, ei maksa mitään kun se on meille lähes ongelmajätettä!Ei muuta kuin peräkärry esiin ja haettiin sit pari kärryllistä.Tosin sujautin heidän postilaatikkoonsa kirjekuoressa 20 ekee kun tuntui että olis vähän liian halpaa jos ihan ilmaiseksi.Nyt riittää paskaa omaan kompostiin ja vähän naapureillekkin.Tarvii vaan toivoo että ens kesänä pihalla kasvais muutakin kuin kauraa.
- PA-ska
ja niin onnellinen kirjoitti:
keväällä kävi kauppias ovella myymässä hevosnepaskaa turpeessa mutta oli aika kallista enkä ostanut.Sit ajettiin yhden ison hepotallin ohi ja päätin poiketa kysymään sieltä että mitä paska maksaa.Vastaus oli:Hae kuule ihan niin paljon kun saat vietyä, ei maksa mitään kun se on meille lähes ongelmajätettä!Ei muuta kuin peräkärry esiin ja haettiin sit pari kärryllistä.Tosin sujautin heidän postilaatikkoonsa kirjekuoressa 20 ekee kun tuntui että olis vähän liian halpaa jos ihan ilmaiseksi.Nyt riittää paskaa omaan kompostiin ja vähän naapureillekkin.Tarvii vaan toivoo että ens kesänä pihalla kasvais muutakin kuin kauraa.
Meillä on suht lähellä ravirata, josta silloin tällöin pyörällä polkaisten olen käynyt lapioimassa ämpärillisen.
Mallillensa maailma on mennyt jos paskastakin pitäisi jo maksaa. Ymmärän kyllä, että joutuuhan sitä lannoitteista kaupassakin maksamaan, mutta periaatteessa ainakaan minä en alkaisi antamaan rahaa jos vastikkeeksi saa pelkkää paskaa.
- Ken Tiessen
Tervehdys,
Taidan olla vähän myöhässä vastaukseni kanssa, sillä olet jo saanut näköjään asialliset kommentit. Mutta sanottakoon nyt vielä 30 vuoden luomuviljelykokemuksen syvällä rintaäänellä:
Ehdottomasti kompostin ureointi on aina paikallaan. Jos kompostia kääntäessäsi löydät sieltä muurahaisia tai itäviä rikkaruohoja, kompostissa ei ole kylliksi lämpöä eikä kylliksi ureaa. Voit kehottaa vieraitasikin pistäytymään kompostin äärellä. Se on erinomaisen luonnonmukainen menettely.
Terv. Ken Tiessen - Hyvin huolestunut
Entä pakkasella?
Eikö se ole suorastaan välttämätöntä, jotta prosessi pysyisi käynnissä?- kompostin vieressä
vesiastiaa, johon miespuoliset voivat lorutella veden sekaan ja sitten urea laitetaan laimennettuna vasta kompostiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400004766992- 262531
- 2202504
- 1451805
- 1141718
Nyt mielipiteitä kehiin?
Niin ,onko arvon kuhmolaiset teidän mielestänne kaupungin hommissa turhia työpaikkoja/työntekijöitä? Mielipiteitä tu611124- 741123
IS: Paljastus - Tästä syystä Marika jätti Diilin kesken -Tilittää: "Jäi vähän karvas maku, koska..."
Diilissä lähti yllättäen yksi kisaaja. Voi harmi, leikki loppui liian varhain… Diilissä Jaajo Linnonmaa etsii vetäjää Ka41115Martina miehensä kanssa Malediiveilla.
Miksi täällä puhutaan erosta? Lensivät Dubaista Malediiveilĺe.1381032Ei lumous lopu koskaan
Kerran kun tietyt sielut yhdistyvät kunnolla, ei irti pääse koskaan. Vaikka kuinka etsit muista ihmisistä sitä jotain tu62930