Kasvikompostiin kuseskelu

Ruikinko vai ei?

Kun kuljeskelen pihan perällä, onkon suotavaa kuseskella suoraan kompostille vai ei?
Käynnistyykö / voimistuuko kompostointi tästä, vai käykö päinvastoin?

13

2038

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Urea ON kompostiheräte.

      Ja virtsahan on vettä ureaa.

      • HanneK

        Kuulin kerran Martta-liiton edustajan kompostiesitelmän ja se sanoi, että hyvin voi laittaa miespuoliset kesävieraat pissimään kompostiin. Monethan ostaa ureaa ihan oikeasti kaupasta kalliilla hinnalla.


    • ja halpakin vielä!

      "Ympäristöystävällisempää" on kuseskella astiaan ja kantaa se nätisti kompostiin.
      Meillä on sellainen wc-istuin, jossa pissat menevät omasta kaukalostaan siististi wc:n alle ämpäriin.

      • Suoraa toimintaa

        Mitäs ympäristöystävällisyyttä siihen kytkeytyy, kun kusi kierrätetään monen kepon kautta?
        Suora toimitus kohteeseen on tärkeätä siinäkin mielessä, että tavaran lämpö hyödynnetään prosessissa.
        Kun lutrataan niiden keppojen kanssa tavara jäähtyy.


    • PA-ska

      Akuutin tarpeen tullen voiko savet vääntää kompostoriin?

      • PITEMPI

        eIPÄ PANNA NIITÄ KOMPOSTIIN.
        HUUSSIN JÄTKÖTSET VAATIVAT PIDEMMÄN KOMPOSTOINTIAJAN.
        PAS-KASSA ON BAKTEEREJA JA NE ON ANNETTAVA KOMPOSTOITUA PITEMPÄÄN KUIN MUUT KOMPOSTIIN PANTAVAT.
        SALLITTANEEN SE PISUTTELU MUTTA PAKSUT JÄTÖKSET EI-
        ITSELLÄNI ON KOLME KOMPOSTILAATIKKOA JA TYHJENNÄN AINA KOLMANNEN JOKA VUOSI.
        HUUSSIN JÄTÖKSIEN KOMPOSTOITUMINEN MINUN LAATIKOISSA VIE 3 VUOTTA. MUTTA TULOS ON HYVÄ.


      • PA-ska
        PITEMPI kirjoitti:

        eIPÄ PANNA NIITÄ KOMPOSTIIN.
        HUUSSIN JÄTKÖTSET VAATIVAT PIDEMMÄN KOMPOSTOINTIAJAN.
        PAS-KASSA ON BAKTEEREJA JA NE ON ANNETTAVA KOMPOSTOITUA PITEMPÄÄN KUIN MUUT KOMPOSTIIN PANTAVAT.
        SALLITTANEEN SE PISUTTELU MUTTA PAKSUT JÄTÖKSET EI-
        ITSELLÄNI ON KOLME KOMPOSTILAATIKKOA JA TYHJENNÄN AINA KOLMANNEN JOKA VUOSI.
        HUUSSIN JÄTÖKSIEN KOMPOSTOITUMINEN MINUN LAATIKOISSA VIE 3 VUOTTA. MUTTA TULOS ON HYVÄ.

        Eikös siinä ole niitä bakteereja? Itse olen laittanut jälkikompostiin sitä 40-50 litraa ensi kevättä varten.


      • Ken Tiessen
        PA-ska kirjoitti:

        Eikös siinä ole niitä bakteereja? Itse olen laittanut jälkikompostiin sitä 40-50 litraa ensi kevättä varten.

        Entisaikoina maalla levitimme sekä eläinten että ihmisten talven aikana kertyneet jätökset pellolle keväällä lumien sulettua. Äestettiin maahan toukokuulla, ja seuraavana syksynä syötiin perunat ja uutisleivät (jos joku tietää, mitä se tarkoittaa) hyvällä ruokahalulla. Joku voisi ehkä väittää, että siksi meistä suomalaisista on tällaisia tullutkin. Mutta kun sama tapa taitaa olla maailmanlaajuinen.

        Pavosen Heskalle pikakompostointi sopii käsittääkseni erinomaisen hyvin. Hevonen syö kauraa ja apetta. Jätökset ovat kuitupitoisia ja itse olisin valmis pistämään tavaran ensi keväänä omaan perunapeltooni, mutta eihän sellaista arvotavaraa mistään saa. Hevosfarmarit pitävät tiukasti kiinni omastaan.


      • ja niin onnellinen
        Ken Tiessen kirjoitti:

        Entisaikoina maalla levitimme sekä eläinten että ihmisten talven aikana kertyneet jätökset pellolle keväällä lumien sulettua. Äestettiin maahan toukokuulla, ja seuraavana syksynä syötiin perunat ja uutisleivät (jos joku tietää, mitä se tarkoittaa) hyvällä ruokahalulla. Joku voisi ehkä väittää, että siksi meistä suomalaisista on tällaisia tullutkin. Mutta kun sama tapa taitaa olla maailmanlaajuinen.

        Pavosen Heskalle pikakompostointi sopii käsittääkseni erinomaisen hyvin. Hevonen syö kauraa ja apetta. Jätökset ovat kuitupitoisia ja itse olisin valmis pistämään tavaran ensi keväänä omaan perunapeltooni, mutta eihän sellaista arvotavaraa mistään saa. Hevosfarmarit pitävät tiukasti kiinni omastaan.

        keväällä kävi kauppias ovella myymässä hevosnepaskaa turpeessa mutta oli aika kallista enkä ostanut.Sit ajettiin yhden ison hepotallin ohi ja päätin poiketa kysymään sieltä että mitä paska maksaa.Vastaus oli:Hae kuule ihan niin paljon kun saat vietyä, ei maksa mitään kun se on meille lähes ongelmajätettä!Ei muuta kuin peräkärry esiin ja haettiin sit pari kärryllistä.Tosin sujautin heidän postilaatikkoonsa kirjekuoressa 20 ekee kun tuntui että olis vähän liian halpaa jos ihan ilmaiseksi.Nyt riittää paskaa omaan kompostiin ja vähän naapureillekkin.Tarvii vaan toivoo että ens kesänä pihalla kasvais muutakin kuin kauraa.


      • PA-ska
        ja niin onnellinen kirjoitti:

        keväällä kävi kauppias ovella myymässä hevosnepaskaa turpeessa mutta oli aika kallista enkä ostanut.Sit ajettiin yhden ison hepotallin ohi ja päätin poiketa kysymään sieltä että mitä paska maksaa.Vastaus oli:Hae kuule ihan niin paljon kun saat vietyä, ei maksa mitään kun se on meille lähes ongelmajätettä!Ei muuta kuin peräkärry esiin ja haettiin sit pari kärryllistä.Tosin sujautin heidän postilaatikkoonsa kirjekuoressa 20 ekee kun tuntui että olis vähän liian halpaa jos ihan ilmaiseksi.Nyt riittää paskaa omaan kompostiin ja vähän naapureillekkin.Tarvii vaan toivoo että ens kesänä pihalla kasvais muutakin kuin kauraa.

        Meillä on suht lähellä ravirata, josta silloin tällöin pyörällä polkaisten olen käynyt lapioimassa ämpärillisen.

        Mallillensa maailma on mennyt jos paskastakin pitäisi jo maksaa. Ymmärän kyllä, että joutuuhan sitä lannoitteista kaupassakin maksamaan, mutta periaatteessa ainakaan minä en alkaisi antamaan rahaa jos vastikkeeksi saa pelkkää paskaa.


    • Ken Tiessen

      Tervehdys,

      Taidan olla vähän myöhässä vastaukseni kanssa, sillä olet jo saanut näköjään asialliset kommentit. Mutta sanottakoon nyt vielä 30 vuoden luomuviljelykokemuksen syvällä rintaäänellä:

      Ehdottomasti kompostin ureointi on aina paikallaan. Jos kompostia kääntäessäsi löydät sieltä muurahaisia tai itäviä rikkaruohoja, kompostissa ei ole kylliksi lämpöä eikä kylliksi ureaa. Voit kehottaa vieraitasikin pistäytymään kompostin äärellä. Se on erinomaisen luonnonmukainen menettely.

      Terv. Ken Tiessen

    • Hyvin huolestunut

      Entä pakkasella?
      Eikö se ole suorastaan välttämätöntä, jotta prosessi pysyisi käynnissä?

      • kompostin vieressä

        vesiastiaa, johon miespuoliset voivat lorutella veden sekaan ja sitten urea laitetaan laimennettuna vasta kompostiin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      34
      2754
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      9
      1975
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      17
      1433
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      21
      1325
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      8
      1300
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      17
      1221
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1131
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1075
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      1044
    10. 21
      1038
    Aihe