ITSERAKKAUS

Presidentti-sekoitus

Itserakkautta pidetään hyvin paheksuttavana.
Miten te koetteasian;
tykkäättekö te itsestänne vai ovatko muut aina parempia?

20

1279

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • paradoksi

      Kyllähän ne alkuun ovat parempia, mutta kun olen voittanut ne inhoan itseäni!

      • nöyristelijä

        Meillehän opetetaan,että ihmisen pitää olla
        nöyrä. Olisiko tästäkin tullut paradoksi.
        Mehän suorastaan nöyritelemme itsesäälissämme.


    • yksin eläväinen

      Olen yksin elävä.
      Yksin ollessani en koe olevani lainkaan huonossa seurassa.

    • kahvissako vain

      Kerrot arvostavasi laatua.
      Kahvissako vain?
      Koetko olevasi laadukas myös itse ihmisenä ja keskustelijana?

      • Peer G.

        Lueskelen paljon.
        Lainaan mielelläni lukemiani ajatuksia.
        - Jos Herra ei ymmärtäisi leikkiä niin en haluaisi taivaaseen, sanoi Luther aikoinaan.

        Ei kait Luoja minulle päätä antanut siksi,että kulkisin allapäin.
        Iloista antajaa on helppo rakastaa.


    • Hanna-täti

      sopivassa määrin itserakas kunhan ei pidä itseään parempana kuin muita. Kaikki ihmiset ovat samanarvoisia, kukaan ei ole toistaan parempi..eikä huonompi.

      • maistuvaisia

        Minusta Hanna-tädin kakut ovat todella hyviä.
        Ne ovat melkein yhtä hyviä kuin itse leipomani.


      • Hanna-täti
        maistuvaisia kirjoitti:

        Minusta Hanna-tädin kakut ovat todella hyviä.
        Ne ovat melkein yhtä hyviä kuin itse leipomani.

        ovat vaikka en ole niitä koskaan itse leiponut:-)


      • päiväkahville
        Hanna-täti kirjoitti:

        ovat vaikka en ole niitä koskaan itse leiponut:-)

        Sopisimmeko, että minä laitanvaikka jo huomenna päiväkahvit ja pöytään tietysti seitsemää soorttia leivonnaisia.
        Tervetuloa vaikkapa jo aamukahville.


      • Hanna-täti
        päiväkahville kirjoitti:

        Sopisimmeko, että minä laitanvaikka jo huomenna päiväkahvit ja pöytään tietysti seitsemää soorttia leivonnaisia.
        Tervetuloa vaikkapa jo aamukahville.

        en kerkee kun olen aamupäivän töissä mutta päiväkahvit käy hyvin! Oletko itse leiponut kaikki ne seitsemän sorttia?:-)


    • joskus on itselleen muistutettava, että olen ihan hyvä ihminen. Varsinkin kun on hankalia ihmissuhteita ja tulee ympäri korvia ja tuutin täydeltä... Mä olen ihan hyvä ihminen.. :-)

      • Peer G.

        Miten olisi, jos vaikka tulisit päiväkahville.
        Voisit päivittää samalla tietsikkani tietysti asianmukaista korvausta vastaan.
        Olen muuten itse mielestäni ihan hyvä ihminen, mutta
        enhän minäkään sentään ihan kaikkea osaa.


    • Aamuruuhkassa

      Aamuruuhkassa ajellaan kuulemma yleisesti yksin.
      Lieneekö se itserakkautta vai mitä kun voisi sopia naapurin kanssa vaikka vuorottelusta
      kun samalle työmaalle mennään.

    • ettei voi rakastaa ketään muuta ihmistä,jos ei ensiksi rakasta itse itseään..

      Ennen tunsin olevani huonompi kuin muut,mutta kun ikää on kertynyt,niin sekin asia on muuttunut.Miksi olisin huonompi kuin muut??Samasta muotista meidät on kaikki tehty,onneksi ollaan erillaisia luonteeltamme. :)

      • Peer G.

        Tykkää vaan itsestäsi niin minäkin itsestäni
        sellaisena kuin olen. Miksi meidän pitäisi joka tilanteessa arvottaa itseämme tai toisia ihmisiä.
        Ei sitä tarvitse mennä toreille kuuluttamaan vaan pitää ihka omana tietonaan.
        Kun keskustelen ystävieni kanssa niin ei siinä juuri koskaan tule tällaiset asiat esiin.
        Tykkääminen tulee esiin muuten arkipäivän touhuissa - toki on mukavaa yllättää läheinen ihminen vaikkapa halien.
        Itse saatan näin tehdä vaikkapa kaupan kassajonossa....sinullekin pusun poskelle !"


    • Itsevarmuus

      Itserakkaus.

      Rajanveto?

      Esimerkki.
      Olin vuosikaudet, monen muun tavoin, työni vuoksi viikot pois kotipaikkakunnalta.
      Tuttavani kysyivät ettenkö ole mustasukkainen vaimostani.

      Mihin ryhmään vastaukseni kuuluu.

      "Jos vaimoni jostain löytää minua paremman miehen on hänen velvollisuutensa tarttua ssihen maahdollisuuteen.
      Elämme vain kerran.
      Tosin tiedän ettei hän minua parempaa löydä".

      Onko kyse itserakkaudesta, itsevarmuudesta vai itseluottamuksesta?
      Ehkä molemminpuolisesta, kiintymykseen perustuvasta luottamuksesta?

      Unohtakaa hölmöys vaihtoehtona!

    • vai liika

      kun en idä itsestäni yhtään.
      Inhoan ja vihaan kehoani ja itseäni, enkä ole mikään tytönheitukka enää.
      Kun en kelpaa, en ole koskaan kelvannut, en ihmisenä, en naisena, tyttärenä.....
      Liiat itserakkaudet saa lähettää tänne, otan kopin jos saan.............

    • VeliEetu

      Itserakkaus sanana sisältää mielestäni
      jumaloivan rakkauden itseensä ja antaa
      itsekeskeisen mielikuvan. Terve itsetunto
      on parempi ilmaisu ihmisestä joka antaa
      arvon niin itselleen kuin toisillekkin.
      Minustakin itserakkaus on paheksuttavaa.

    • hildurvonhopsis

      Rakastan lähimmäisiä niinkuin itseäni ja en voi rakastaa lähimmäisiäkään jos en rakasta itseäni.
      Itsensä rakastaminen ei ole väärin, vaan itsestään täytyy pitää hyvää huolta. Jossain kohdassa Isossa Kirjassa on sanottu: "Pitäkää muita itseänne parempina" (en muista kohtaa).

      Katsoin ihan mielenkiinnosta googlesta sanalla 'itserakkaus' ja löytyi erittäin paljon tutkittua tietoa.

      Tuossa pieni näyte:

      Hesykhios
      Ei ole myrkkyä, joka olisi vaarallisempi kuin kyykäärmeen ja kobran. Ei ole myöskään suurempaa pahuutta kuin itserakkaus. Itserakkauden siivekkäitä sikiöitä ovat nämä: itsensä ylistäminen sydämensä sisimmässä, itselleen mieliksi tekeminen, vatsanpalvelu, haureus, turhamaisuus, pahansuopuus ja kaiken huippuna ylpeys, joka pystyy syöksemään ei vain ihmisiä vaan enkeleitäkin alas taivaista ja ympäröimään heidät pimeydellä valon sijaan. (Pyhä Hesykhios: Henkisestä raittiudesta ja hyveistä, Filokalia I, s. 277. 202)

      Teodoros, Edessan piispa
      Joku viisas ("Viisas" voi olla joko Euagrios,Maksimos Tunnustaja tai abba Thalassios, jotka kaikki kirjoittivat tästä aiheesta) on osuvasti sanonut itserakkaudesta, joka lietsoo vihaa muita ihmisiä kohtaan:"Tämä kauhea vihollinen, itserakkaus, on kaikkien pahojen ajatusten johtaja. Se on kuin tyranni, jonka avulla kolme päähimoa (kts.kohta 10), viisi muuta kintereillään, valtaavat mielemme". (Pyhä Teodoros, Edessan piispa: Sielulle hyödyllisiä opetuksia , Filokalia II, s. 29. 65)
      Itserakkaus, nautinnonhimo ja kunnianhimo karkottavat sielusta Jumalan muistamisen. Itserakkaus synnyttää sanoin kuvaamattomia paheita, ja kun Jumala ei ole mielessämme pääsevät himot riehumaan meissä. Joka on onnistunut kitkemään itserakkauden juurta jaksain sydämestään, pääsee Jumalan avulla helposti myös muiden himojen herraksi. Itserakkauden sokaisema on myös muiden himojen orja, sillä juuri itserakkaudesta syntyvät viha, murehtiminen, pitkävihaisuus, nautinnonhimo ja röyhkeys. Itserakkaudella tarkoitamme himollista suhtautumista ja kiintymystä ruumiiseen sekä lihan halujen täyttämistä. (Pyhä Teodoros, Edessan piispa: Sielulle hyödyllisiä opetuksia, Filokalia II, s. 39 – 40. 92 – 93)
      http://personal.inet.fi/private/tsasouna/Isien_opetuksia/itserakkaudesta.htm (juttu on tuolla linkissä aika pitkä - katso jos kiinnostaa)

      ♥ Wikipediasta en nyt katsonutkaan, mutta pitää tutkia asiaa sieltäkin, kun ehdin ♥

    • NaVaN

      :) Itsensä rakastaminen on kaiken rakastamisen ja välittämisen peruskivi.

      :( Itsekkyys on vain itselleen haluamista ja sokeutta muiden elävien olentojen olemmassaololle, he ovat vain "välineitä"

      :) Itseni rakastaminen merkitsee oman minuuteni arvostamista. Minä olen ainut ihminen maailmassa joka on minuksi syntynyt. Jokainen meistä omaksi omaksi minuudeksi omaksi itsekseen.

      Minä olen minä, sinä olet sinä; katsotaan mitä olemme yhdessä. Minä rakastan minua, sen kautta sinua ja .... HiH

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      79
      2322
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      137
      1481
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1452
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      154
      1193
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      108
      1013
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      373
      927
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      774
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      724
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      684
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    Aihe