Vetokoukun asennus -99 G-astraan

Veberriumin

Nyt tarttis asentaa vetokoukku tommoseen 2 litraseen sportti astraan.

Kattelin tossa parkkipaikalla jonkun naapurin astrasta vähän, että miten se pitäis laittaa.
Se näyttäis tulevan kiinni sieltä oikealta, vasemmalta ja keskeltä. Jos sen laittaa siitä keskeltä vararenkaan kotelosta kiinni, niin siihen pitäis porata reikä. Vasemmalla ja oikeella näytti olevan jo valmiikse reiät.
Millähän pääsen sinne vasemman ja oikean laidan kiinnytis kohdan toiselle puolelle laittamaan pultit, kun näytti että pohja siinä tulee vastaan?
Nii ja mites ne johdot? Mistä löytyy se liitoskohta johon liitän vetokoukun johtosarjan?

Kertokaa vaikka oma sepustus siitä kun olette laittanut vetokoukun tai jotain.

6

5230

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mutta maalaa

      ensin. Lähes kaikki vetokoukut ovat pulveri polttommlattuja ja tuommoiset ovat huonoja kestämään suolavesikorroosiota talven aikana.

      Siis jo kahden vuoden päästä on maali pahan näköinen, ellet heti maalaa uutta koukkua paremmin vaikkapa pensselillä mustaa "panssariväriä".

      Pultit:
      =======
      Ota takavalot, rekkarivalo ruuvarilla kolosta kammeten ja takapuskuri pois (n. 16 kpl T15 ja T20 torx ruuveja). Sitten katsot, että koukkusi pitkittäisten takapalkkien reiät sattuu kohdalleen käyttän mittaa.

      Sitten valitse takamaton alta oikeat porauskuopat ja poraa kuusiterällä sarjan mukana tulleiden holkkien kokoiset reiät.

      Yleensä Hatchback ja Sedan malleihin ei tarvitse tehdä puskuriin leikkausta vaan sen sisällä olevasta styroxista otetaan ohjeen mukainen osa pois vaikkapa laikkakoneella tai varovasti puukolla.

      Irroita takavaimentajan kumilenkit ja käännä takavaimennin niin alas kuin menee (joustava liitos).

      Varapyörän kotelo on aika ohutta peltiä, siihen ei porata reikää.

      Johtoliitin löytyy lukonvastakappaleen isohkon muovikotelon sisältä, kotelo irtoaa peltiklipsein.

      Katso, missä se liitin on. Jos ei ole, pitää ostaa takavaloliittimien väliin tulevat johtosarjat vetokoukkusarjaan (esim. maahantuojalta). Yleensä 99 malleissa on valmis liitin, josta poistetaan tulppa.

      Poraa kuusiterällä takapalkin puskurin alle jäävään osaan n. 16mm reikä johtosarjan läpivientikumille.

      Johtonippu paikalleen.

      Sitten vetokoukun runko paikalleen ja tässä yleensä kaveri on hyvä olla auttamassa.

      Ja puskuri, takavaimennin, valot takaisin ja liitä koukun runkoon peräkärryn liittimen naaraspuoli.

      Pistä vähän vaseliinia ja muovikuppi vetonuppiin, jolllet heti tarvitse koukkua.

      Ja ei muuta kuin nauttimaan Opel hurmiosta.

      • make

        " ensin. Lähes kaikki vetokoukut ovat pulveri polttommlattuja ja tuommoiset ovat huonoja kestämään suolavesikorroosiota talven aikana."
        Tämä koukun ruostumisongelma koskee lähinnä vain kotimaista Kovil-koukkua.

        Jos itse olisin nyt koukkua hankkimasa autoon niin missään nimessä en enää Kovilia laittaisi vaan saksalainen Westfalia on valintani. Ensinnäkin koukku on fiksusti suunniteltu ja muotoilu viimeistely on parempaa kuin Kovililla (ei ruostu yhtä herkästi kuin Kovil).
        Lisäksi kun Westfalin koukun irroittaa auton perästä niin kiinnityskohta jää piiloon (Kovililla vastaavasti näkyvillä reiän tukkeena onneton muovisuoja).
        Lisäksi Westfalilla on koukun tarvittaessa mukana autokohtaiset muovipalat takapuskuriin kun Kovililla on vain tarjota yleismallinen muoviläpyskä.


      • Veberriumin

        Oli totta tosiaan helppo homma.

        3 reikää piti porata ja niille oli merkitty valmiiksi paikat.
        Reiätkin porattiin vain peltiin niin ei tarvinnut taistella läpi mistään paksusta teräksestä.
        Sähköt liitettiin vain takakontissa olevaan pistokkeeseen.
        Kannattaa ehdottomasti laittaa itse ennemmin kuin vie liikkeeseen. Minulle tarjottiin 415€ hintaan koukkua asennuksineen. Nyt se tuli maksamaan 170€. Tosin en tiedä olisiko liikkeessä laitettu parempi koukku tai jotain, mutta kyllä toi 245€ säästö piristää mieltä.


      • Meriva OPC
        Veberriumin kirjoitti:

        Oli totta tosiaan helppo homma.

        3 reikää piti porata ja niille oli merkitty valmiiksi paikat.
        Reiätkin porattiin vain peltiin niin ei tarvinnut taistella läpi mistään paksusta teräksestä.
        Sähköt liitettiin vain takakontissa olevaan pistokkeeseen.
        Kannattaa ehdottomasti laittaa itse ennemmin kuin vie liikkeeseen. Minulle tarjottiin 415€ hintaan koukkua asennuksineen. Nyt se tuli maksamaan 170€. Tosin en tiedä olisiko liikkeessä laitettu parempi koukku tai jotain, mutta kyllä toi 245€ säästö piristää mieltä.

        Onko tietoa, löytyykö tollasta Westfalian "piiloasennus" koukkua Opel Meriva OPC malliin??? Koukku pitäisi saada, mutta en haluaisi auton peränäkymää "rumentaa"...


    • Fiksuwertti

      Tarviiko todellakin irrottaa puskuri?

    • mikä ihme

      on kuusiterä ? puskuria ei tartte irrottaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 131
      3787
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      97
      3439
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2478
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1861
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1714
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1589
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1565
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1496
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1471
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      86
      1436
    Aihe