Vetokoukun asennus -99 G-astraan

Veberriumin

Nyt tarttis asentaa vetokoukku tommoseen 2 litraseen sportti astraan.

Kattelin tossa parkkipaikalla jonkun naapurin astrasta vähän, että miten se pitäis laittaa.
Se näyttäis tulevan kiinni sieltä oikealta, vasemmalta ja keskeltä. Jos sen laittaa siitä keskeltä vararenkaan kotelosta kiinni, niin siihen pitäis porata reikä. Vasemmalla ja oikeella näytti olevan jo valmiikse reiät.
Millähän pääsen sinne vasemman ja oikean laidan kiinnytis kohdan toiselle puolelle laittamaan pultit, kun näytti että pohja siinä tulee vastaan?
Nii ja mites ne johdot? Mistä löytyy se liitoskohta johon liitän vetokoukun johtosarjan?

Kertokaa vaikka oma sepustus siitä kun olette laittanut vetokoukun tai jotain.

6

5646

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mutta maalaa

      ensin. Lähes kaikki vetokoukut ovat pulveri polttommlattuja ja tuommoiset ovat huonoja kestämään suolavesikorroosiota talven aikana.

      Siis jo kahden vuoden päästä on maali pahan näköinen, ellet heti maalaa uutta koukkua paremmin vaikkapa pensselillä mustaa "panssariväriä".

      Pultit:
      =======
      Ota takavalot, rekkarivalo ruuvarilla kolosta kammeten ja takapuskuri pois (n. 16 kpl T15 ja T20 torx ruuveja). Sitten katsot, että koukkusi pitkittäisten takapalkkien reiät sattuu kohdalleen käyttän mittaa.

      Sitten valitse takamaton alta oikeat porauskuopat ja poraa kuusiterällä sarjan mukana tulleiden holkkien kokoiset reiät.

      Yleensä Hatchback ja Sedan malleihin ei tarvitse tehdä puskuriin leikkausta vaan sen sisällä olevasta styroxista otetaan ohjeen mukainen osa pois vaikkapa laikkakoneella tai varovasti puukolla.

      Irroita takavaimentajan kumilenkit ja käännä takavaimennin niin alas kuin menee (joustava liitos).

      Varapyörän kotelo on aika ohutta peltiä, siihen ei porata reikää.

      Johtoliitin löytyy lukonvastakappaleen isohkon muovikotelon sisältä, kotelo irtoaa peltiklipsein.

      Katso, missä se liitin on. Jos ei ole, pitää ostaa takavaloliittimien väliin tulevat johtosarjat vetokoukkusarjaan (esim. maahantuojalta). Yleensä 99 malleissa on valmis liitin, josta poistetaan tulppa.

      Poraa kuusiterällä takapalkin puskurin alle jäävään osaan n. 16mm reikä johtosarjan läpivientikumille.

      Johtonippu paikalleen.

      Sitten vetokoukun runko paikalleen ja tässä yleensä kaveri on hyvä olla auttamassa.

      Ja puskuri, takavaimennin, valot takaisin ja liitä koukun runkoon peräkärryn liittimen naaraspuoli.

      Pistä vähän vaseliinia ja muovikuppi vetonuppiin, jolllet heti tarvitse koukkua.

      Ja ei muuta kuin nauttimaan Opel hurmiosta.

      • make

        " ensin. Lähes kaikki vetokoukut ovat pulveri polttommlattuja ja tuommoiset ovat huonoja kestämään suolavesikorroosiota talven aikana."
        Tämä koukun ruostumisongelma koskee lähinnä vain kotimaista Kovil-koukkua.

        Jos itse olisin nyt koukkua hankkimasa autoon niin missään nimessä en enää Kovilia laittaisi vaan saksalainen Westfalia on valintani. Ensinnäkin koukku on fiksusti suunniteltu ja muotoilu viimeistely on parempaa kuin Kovililla (ei ruostu yhtä herkästi kuin Kovil).
        Lisäksi kun Westfalin koukun irroittaa auton perästä niin kiinnityskohta jää piiloon (Kovililla vastaavasti näkyvillä reiän tukkeena onneton muovisuoja).
        Lisäksi Westfalilla on koukun tarvittaessa mukana autokohtaiset muovipalat takapuskuriin kun Kovililla on vain tarjota yleismallinen muoviläpyskä.


      • Veberriumin

        Oli totta tosiaan helppo homma.

        3 reikää piti porata ja niille oli merkitty valmiiksi paikat.
        Reiätkin porattiin vain peltiin niin ei tarvinnut taistella läpi mistään paksusta teräksestä.
        Sähköt liitettiin vain takakontissa olevaan pistokkeeseen.
        Kannattaa ehdottomasti laittaa itse ennemmin kuin vie liikkeeseen. Minulle tarjottiin 415€ hintaan koukkua asennuksineen. Nyt se tuli maksamaan 170€. Tosin en tiedä olisiko liikkeessä laitettu parempi koukku tai jotain, mutta kyllä toi 245€ säästö piristää mieltä.


      • Meriva OPC
        Veberriumin kirjoitti:

        Oli totta tosiaan helppo homma.

        3 reikää piti porata ja niille oli merkitty valmiiksi paikat.
        Reiätkin porattiin vain peltiin niin ei tarvinnut taistella läpi mistään paksusta teräksestä.
        Sähköt liitettiin vain takakontissa olevaan pistokkeeseen.
        Kannattaa ehdottomasti laittaa itse ennemmin kuin vie liikkeeseen. Minulle tarjottiin 415€ hintaan koukkua asennuksineen. Nyt se tuli maksamaan 170€. Tosin en tiedä olisiko liikkeessä laitettu parempi koukku tai jotain, mutta kyllä toi 245€ säästö piristää mieltä.

        Onko tietoa, löytyykö tollasta Westfalian "piiloasennus" koukkua Opel Meriva OPC malliin??? Koukku pitäisi saada, mutta en haluaisi auton peränäkymää "rumentaa"...


    • Fiksuwertti

      Tarviiko todellakin irrottaa puskuri?

    • mikä ihme

      on kuusiterä ? puskuria ei tartte irrottaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?

      Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k
      Maailman menoa
      71
      3909
    2. Voiko normaali ihminen ryhtyä vasemmistolaiseksi?

      Tätä jäin pohdiskelemaan.
      Maailman menoa
      101
      3505
    3. SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa

      SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah
      Maailman menoa
      79
      3343
    4. Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?

      Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia
      Maailman menoa
      36
      2638
    5. Mitä ajattelit kun näit

      kaivattusi ensimmäisen kerran? xd
      Ikävä
      124
      1608
    6. Nyt meni lopulliset lämmöt.

      Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta
      Sinkut
      36
      1516
    7. Sulla on avaimet ja keinot

      Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi
      Ikävä
      19
      1124
    8. Meitä ei tule

      Koska periaatteemme ovat rakkautta vahvempia. Tämä on siis koettelemus, jonka tarkoitus on vahvistaa meitä yksilöinä 😌
      Ikävä
      22
      1114
    9. Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla

      Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?
      Ikävä
      42
      1100
    10. Itseään kannattaa tarkastella realistisesti ja

      miettiä mihin ne rahkeet oikeesti riittää. Tyhmempikin ymmärtää että varakas ylemmän tason mies ei kelpuuta sellaista ku
      Ikävä
      118
      1026
    Aihe