Nyt tarttis asentaa vetokoukku tommoseen 2 litraseen sportti astraan.
Kattelin tossa parkkipaikalla jonkun naapurin astrasta vähän, että miten se pitäis laittaa.
Se näyttäis tulevan kiinni sieltä oikealta, vasemmalta ja keskeltä. Jos sen laittaa siitä keskeltä vararenkaan kotelosta kiinni, niin siihen pitäis porata reikä. Vasemmalla ja oikeella näytti olevan jo valmiikse reiät.
Millähän pääsen sinne vasemman ja oikean laidan kiinnytis kohdan toiselle puolelle laittamaan pultit, kun näytti että pohja siinä tulee vastaan?
Nii ja mites ne johdot? Mistä löytyy se liitoskohta johon liitän vetokoukun johtosarjan?
Kertokaa vaikka oma sepustus siitä kun olette laittanut vetokoukun tai jotain.
Vetokoukun asennus -99 G-astraan
6
5397
Vastaukset
- mutta maalaa
ensin. Lähes kaikki vetokoukut ovat pulveri polttommlattuja ja tuommoiset ovat huonoja kestämään suolavesikorroosiota talven aikana.
Siis jo kahden vuoden päästä on maali pahan näköinen, ellet heti maalaa uutta koukkua paremmin vaikkapa pensselillä mustaa "panssariväriä".
Pultit:
=======
Ota takavalot, rekkarivalo ruuvarilla kolosta kammeten ja takapuskuri pois (n. 16 kpl T15 ja T20 torx ruuveja). Sitten katsot, että koukkusi pitkittäisten takapalkkien reiät sattuu kohdalleen käyttän mittaa.
Sitten valitse takamaton alta oikeat porauskuopat ja poraa kuusiterällä sarjan mukana tulleiden holkkien kokoiset reiät.
Yleensä Hatchback ja Sedan malleihin ei tarvitse tehdä puskuriin leikkausta vaan sen sisällä olevasta styroxista otetaan ohjeen mukainen osa pois vaikkapa laikkakoneella tai varovasti puukolla.
Irroita takavaimentajan kumilenkit ja käännä takavaimennin niin alas kuin menee (joustava liitos).
Varapyörän kotelo on aika ohutta peltiä, siihen ei porata reikää.
Johtoliitin löytyy lukonvastakappaleen isohkon muovikotelon sisältä, kotelo irtoaa peltiklipsein.
Katso, missä se liitin on. Jos ei ole, pitää ostaa takavaloliittimien väliin tulevat johtosarjat vetokoukkusarjaan (esim. maahantuojalta). Yleensä 99 malleissa on valmis liitin, josta poistetaan tulppa.
Poraa kuusiterällä takapalkin puskurin alle jäävään osaan n. 16mm reikä johtosarjan läpivientikumille.
Johtonippu paikalleen.
Sitten vetokoukun runko paikalleen ja tässä yleensä kaveri on hyvä olla auttamassa.
Ja puskuri, takavaimennin, valot takaisin ja liitä koukun runkoon peräkärryn liittimen naaraspuoli.
Pistä vähän vaseliinia ja muovikuppi vetonuppiin, jolllet heti tarvitse koukkua.
Ja ei muuta kuin nauttimaan Opel hurmiosta.- make
" ensin. Lähes kaikki vetokoukut ovat pulveri polttommlattuja ja tuommoiset ovat huonoja kestämään suolavesikorroosiota talven aikana."
Tämä koukun ruostumisongelma koskee lähinnä vain kotimaista Kovil-koukkua.
Jos itse olisin nyt koukkua hankkimasa autoon niin missään nimessä en enää Kovilia laittaisi vaan saksalainen Westfalia on valintani. Ensinnäkin koukku on fiksusti suunniteltu ja muotoilu viimeistely on parempaa kuin Kovililla (ei ruostu yhtä herkästi kuin Kovil).
Lisäksi kun Westfalin koukun irroittaa auton perästä niin kiinnityskohta jää piiloon (Kovililla vastaavasti näkyvillä reiän tukkeena onneton muovisuoja).
Lisäksi Westfalilla on koukun tarvittaessa mukana autokohtaiset muovipalat takapuskuriin kun Kovililla on vain tarjota yleismallinen muoviläpyskä. - Veberriumin
Oli totta tosiaan helppo homma.
3 reikää piti porata ja niille oli merkitty valmiiksi paikat.
Reiätkin porattiin vain peltiin niin ei tarvinnut taistella läpi mistään paksusta teräksestä.
Sähköt liitettiin vain takakontissa olevaan pistokkeeseen.
Kannattaa ehdottomasti laittaa itse ennemmin kuin vie liikkeeseen. Minulle tarjottiin 415€ hintaan koukkua asennuksineen. Nyt se tuli maksamaan 170€. Tosin en tiedä olisiko liikkeessä laitettu parempi koukku tai jotain, mutta kyllä toi 245€ säästö piristää mieltä. - Meriva OPC
Veberriumin kirjoitti:
Oli totta tosiaan helppo homma.
3 reikää piti porata ja niille oli merkitty valmiiksi paikat.
Reiätkin porattiin vain peltiin niin ei tarvinnut taistella läpi mistään paksusta teräksestä.
Sähköt liitettiin vain takakontissa olevaan pistokkeeseen.
Kannattaa ehdottomasti laittaa itse ennemmin kuin vie liikkeeseen. Minulle tarjottiin 415€ hintaan koukkua asennuksineen. Nyt se tuli maksamaan 170€. Tosin en tiedä olisiko liikkeessä laitettu parempi koukku tai jotain, mutta kyllä toi 245€ säästö piristää mieltä.Onko tietoa, löytyykö tollasta Westfalian "piiloasennus" koukkua Opel Meriva OPC malliin??? Koukku pitäisi saada, mutta en haluaisi auton peränäkymää "rumentaa"...
- Fiksuwertti
Tarviiko todellakin irrottaa puskuri?
- mikä ihme
on kuusiterä ? puskuria ei tartte irrottaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.52452- 1161617
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill361356Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1561181- 521095
- 1131082
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1051044- 571041
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46919- 60882