Olen tavannut mukavan miehen jonkun aikaa, jolla on mitokondriatauti. Hänellä myös huono kuulo, mutta huono kuulo ei minua haittaa, mutta tuo mitokondriatauti? Jos menemme joskus naimisiin, saako terveitä lapsia? Kuulemma tautia ei voi lääketieteellisesti parantaa. Voinko siis miettiä pidemmälle tulevaisuuteen hänen kanssaan, mm avioliittoa? Johtaako tauti kuolemaan? Mistä pääsen tähän mitokondriotautia sairastavien keskusteluryhmään? Valaisisi asiaa enemmän kun voi heidän kanssaan tästä aiheesta keskustella..
T. Ihastunut
Mitokondriotaut
12
1118
Vastaukset
- tylyltä mutta...
kokeileppa googlata tai noita nykyään niin yleisiä terveyssivuja. Ja jos oikein tosissasi olet niin varmasti ihastuksesi kohde mielellään sinulle kertoo kun vain kysyt.
- tiedän, että
on vaikea ja ennustamaton etenevä sairaus, joka kyllä kulkee suvussa, mutta tiedän myös, että sen vuoksi ei kannata menettää elämänsä ihmistä eikä yhteisiä vuosia. Joten keskustele ja kerro peloistasi, mutta älä anna sen vaikuttaa tulevaisuudensuunnitelmiisi ja rakkauteesi. Voimia!
- Ihastunut nainen
Onko olemassa keskusteluryhmää tai edes paikkaa mistä voi saada enemmän tietoa tästä mitokondriataudista? Mä en oikein vielä tässä vaiheessa uskalla kysyä.. yritin kyllä googlata, mutta tulee esiin vain pieniä määriä lääketieteellisiä sivuja muutamalla lauseella, sekä lihastautiliiton sivun, joka musta vähän kuulosti vakavalta ja pelottavalta... itse kun haluaisi jo perustaa perheen. Mietin vielä voinko tämän miehen kanssa rakentaa tulevaisuutta.
T.Ihastunut - etsivä löytää
Ihastunut nainen kirjoitti:
Onko olemassa keskusteluryhmää tai edes paikkaa mistä voi saada enemmän tietoa tästä mitokondriataudista? Mä en oikein vielä tässä vaiheessa uskalla kysyä.. yritin kyllä googlata, mutta tulee esiin vain pieniä määriä lääketieteellisiä sivuja muutamalla lauseella, sekä lihastautiliiton sivun, joka musta vähän kuulosti vakavalta ja pelottavalta... itse kun haluaisi jo perustaa perheen. Mietin vielä voinko tämän miehen kanssa rakentaa tulevaisuutta.
T.IhastunutOn olemassa sivut, joissa mitokondriotauditkin luetellaan, oireineen, ennusteineen, perinnöllisyys jne. Sivustot ovat jotain: harvinaiset neurologiset sairaudet, tai jotain sellaista. Etköhän löydä oikeille sivustoille. Sivustoilla on puhdasta faktatietoa.
- Psykopatologia
etsivä löytää kirjoitti:
On olemassa sivut, joissa mitokondriotauditkin luetellaan, oireineen, ennusteineen, perinnöllisyys jne. Sivustot ovat jotain: harvinaiset neurologiset sairaudet, tai jotain sellaista. Etköhän löydä oikeille sivustoille. Sivustoilla on puhdasta faktatietoa.
.
http://www.vaestoliitto.fi/perinnollisyys/tietolehtiset/merff-tauti/
.
Kannattaa ottaa asioista selvää, voi huomata pelkäävänsä suotta.
"Periytymisestä
Edellä jo manittiin, että yksilö saa mitokondriaalisen perimänsä ja mitokondrionsa äidiltään. Munasolun hedelmöittävä siittiö ei tuo alkioon lainkaan mitokondrioitaan. Kussakin munasolussa on sadoittain mitokondrioita. Varhaisissa alkiojakautumisissa ne jakaantuvat sattumanvaraisesti tulevan yksilön eri kudosten kantasolukkoihin. Kun osa äidin mitokondrioista on poikkeavia, myös sikiön kudoksiin tulee poikkeavia mitokondrioita."- Psykopatologia
.
The Children's Mithochdrial Disease Network
http://www.emdn.mitonet.co.uk
Leigh, Kearns-Sayre, Pearson, MELAS, MERRF, NARP
United Mitochondrial Disease Foundation
http://www.umdf.org
Alpers
Jos tarvitsette geneettisten sairauksien netti-sivuja, täältä pesee (minulta).
. - Psykopatologia
Psykopatologia kirjoitti:
.
The Children's Mithochdrial Disease Network
http://www.emdn.mitonet.co.uk
Leigh, Kearns-Sayre, Pearson, MELAS, MERRF, NARP
United Mitochondrial Disease Foundation
http://www.umdf.org
Alpers
Jos tarvitsette geneettisten sairauksien netti-sivuja, täältä pesee (minulta).
..
Näköjään ensimmäinen linkki ei toiminut. On voinut tulla muutoksia. Antamani tiedot on päivitetty tammikuuhun 2005 saakka.
. - Psykopatologia
.
Näköjään ensimmäinen linkki ei toiminut. On voinut tulla muutoksia. Antamani tiedot on päivitetty tammikuuhun 2005 saakka.
. - Psykopatologia
:::
.
Lashley, Felissa R. (2005): Clinical Genetics in Nursing Practice. Third Edition. New York: Springer Publishing Company. – xii 571 p.
.
- Pikku Myy
Hei! Olen nainen joka sairastaa kyseistä tautia.Tauti on hyvin monimuotoinen ja se vaihtelee eri ihmisillä.Minulla paljon oireita ja olen naimisissa ja terve lapsi,joten älä anna asian liikaa vaikuttaa.tämän taudin kanssa pärjää vaikka välillä vaikeaa onkin.Minuun voit ottaa yhteyttä jos haluat tietoa taudista,sitä löytyy mapillinen ja ainakin minulle on selvitetty ettei miehet jatka tätä tautia lapsilleen ainoastaan naiset.Oikein mukavaa jatkoa teille!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053141Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391600Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951462- 921369
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461324Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1561236Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121178Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231009Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89922Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803