Otetaan esimerkki:
Omatalon peruspaketti, hinta 40000 eur.
1-tasoinen perustalo, 5h k s khh.
Lisäksi erillinen varasto kylmä autotalli.
Myös Omatalolta pakettina.
Mies ottaa töistä virkavapaata ja tekee täyspäiväisesti rakennushommia (osaava ja pystyvä, eli tekee mahdollisimman pitkälle kaiken itse).
Sähkötyöt täytyy teettää ulkopuolisella,
samoin muut työt, joiden osalta pakko tai hyvin
suositeltavaa (esim. kosteuseristeet).
Kalusteet keskitasoa, ei mitään erikoista.
Lattiat laminaattia, kylpyhuoneessa ja wc:ssä laattaa (mukavuuslämpö). Kylpyhuoneen ja wc:n seinät laattaa, muuten seinät maalatut. Lämmitys varaava sähkölämmitys. Ei keskuspölynimuria. Valmistakka (edullisemmasta päästä) olohuoneeseen.
Tontti pellolla, ja täytyy tod.näk.paaluttaa.
Vuokratontti.
Mikä tulee kokonaishinnaksi (jos ei oteta huomioon omaa työtä eikä miehen menetettyä palkkaa)? Tontin hintaa ei tarvitse laskea mukaan.
Talopeli-ohjelma antoi hinnaksi 145000 eur.
Pitääköhän paikkansa?
Talopaketti ja oma työ
22
5041
Vastaukset
- Yleensä
vaikka kuinka tekisi itse paketin saa kertoa 4x. Meillä oli paketin hinta 43k€ ja kaiken mahdollisen teimme itse ja silti loppuhinta oli 165000€ - 9 vuotta sitten (aspa 162m2)! Ja kun ajattelee miten paljon materiaalien hinnat on nousseet niin tiukille menee. Et sanonut minkä kokoinen talo on kyseessä mutta n. 100-120m2 voi tuohon hintaan valmistuakin ilman ulkopuolista palkattua työväkeä.
- onnistua
Mitä halvempi paketti niin sen enemmän siitä puuttuu tavaraa. Talopeli on ihan hyvä systeemi, mutta se antaa ainakin oman kokemukseni mukaan 15-20% liian pieniä arvioita. Oman taloni kohdalla talopeli antoi hinnaksi 176000€. Talo tuli lopulta maksamaan 205000€ (150ham2/180ram2), vaikka erittäin paljon hommista tehtiin itse. Talo on rakennettu 2005/2006.
145000€ on mahdollisuuksien rajoissa, jos talo on maksimissaan 110m2 ja kaikessa laitetaan halvinta mahdollista (suorasähkö, laminaattia, ei paljon kaakelia jne.). Lisäksi tosiaan vaaditaan, että itse osataan tehdä lähes kaikki.
Niinjoo, vesieristys nyt on hommista lähes kaikkein helpoimpia ja kun huolellisesti itse tekee ohjeita ja ainemääriä noudattaen niin tulee varmasti hyvä. Itse en luottaisi varsinkaan mihinkään urakoitsijaan, joka kuitenkin pyrkii vain säästämään kalliiden aineiden kanssa. - o arvio
135 neliötä 5h keittiö ja khh, sauna ja 2 wc. paketti 42 000€ teemme kaiken itse jota saamme puuverhous taloon ja autotallimateriaali omasta metsästä.
130 000€ - Puuseppä Kalle
Me rakennettiin 2005-2006 puolitoista kerroksinen Vaajan suurelementti talo. Paketti maksoi reilu 63 000€ ja lopulliseksi talon kustannukseksi tuli reilu 150 000 euroa, jossa ei siis tontin hintaa, mutta liittymät kyllä. Asuinneliöitä on 159m2 ja kaikki tehtiin itse ja omasta mielestä ihan laadukkaista materiaaleista.
Itse rakensin appiukon kanssa iltasin ja viikonloppuisin ja aikaa se vei 11kk, joten kyllä virkavapaalla ollessa, kun kerkeää paremmin tarjouksia metsästää, niin voi nykyhinnoilla päästä aikalailla samaan, tosin kuten muutkin maininneet, hinnat ovat nousseet varmaankin 10% noista meidän hinnoista.
Perustuksista vielä, meillä hyvä säkä tontin kanssa, n. 1m syvyydestä löytyi kantava moreeni. Sen päälle antura betonista, sokkeli harkoista ja alapohja ontelolaatoista.- perus 1 -taso
..Kastelli, siis n. 125 m2 5h k khh . Paketti tais olla hinnaltaan n. 45000 eur, kokonaissummaksi tuli 135000 (ei tonttia/autokatosta), ja kaikki illat appiukon kanssa meni rakentamisessa, putkityöt teki ystävä (jolla oma firma), sähkötyöt, ja kylpytilojen laatoitukset/eristykset jouduttiin tietty teettämään. Ainut pieni budjetin ylitys tuli perustusvaiheessa (louhinta).
Mahdollista on siis päästä selkeästi alle tuon 4:n kertoimen..
- ammattilainen
Laskin, että hinta tulee olemaan noin 167 500€. Ammatikseni lasken omakotitalojen kustannusarvioita, joten tiedän mistä puhun.
- suurelementtitalo loppusuor...
-Itse tehtiin kaikki maansiirtotyöt ja maa-aines omasta montusta eli ilmaista.
-Perustukset teetätettiin, mutta puolet maksettiin vaihtotyönä. Hinta oli sama kuin mitä D-talo maksaa urakoitsijalle ja tästä maksettiin siis puolet
-lattian betonit saatiin henkilökuntahinnalla
-Talopaketti oli tiukkaan kilpailutettu ja elementtien pystytys otettiin talotehtaan kautta. Asennus lämpövalmiiksi. Maksoi yhteensä n.75.000e
-lvis-työt teki kaverit edullisesti, talossa lämmityksenä maalämpö. Lvis-työt maksoi yhteensä 30.000e sis. kaikki materiaalit
-kaikki työt tehtiin muuten itse
-sisustusmateriaalit ostettiin rakennusliikkeiden alennuksilla tai loppueriä alennusmyynneistä ja ihan keskitason hintaisia, tosin lattiat, listat ja katto ovat puuta.
-kaapit ostettiin pieneltä puusepän verstaalta, hinta n. puolet merkkiliikkeestä, kodinkoneet liikkeen näyttelykoneita uloskantohintaan
Rahaa on palanut reilut 200.000e ja vielä on piha tekemättä ja taloonkin uppoaa vielä kymppitonni ja talliin toinen mokoma. Varmaan lähemmäs 250.000e on mennyt kun kaikki on valmista eikä sisällä edes tonttia.- Puuseppä Kalle
Mistä nuo hinnat oikeen tulee, kun en saa itse kulumaan 250 000€? Eli siis karkeesti hinnat näin:
Liittymät luvat: 10 000€ (oma heitto)
Maanrakennustyöt: 0€
Perustukset: 20 000€ (oma heitto)
Lattiat: Betoni maksaa 100€/m3 kotiin tuotuna, eli 200m2 10cm lattiaa maksaa 2000€
Paketti: 75 000€
LVIS: 30 000€ töineen ja tarvikkeineen
Kalusteet koneet: 15 000€
Nämä kaikki yhteensä: n. 150 000€
Kerrotko vähän neliöitä ja mihin tuo loppu 60 000€ menee? Ei kai nyt sentään listat, lattiat, katot tapetit noin paljoa maksa? - Pitkät eurot!
Puuseppä Kalle kirjoitti:
Mistä nuo hinnat oikeen tulee, kun en saa itse kulumaan 250 000€? Eli siis karkeesti hinnat näin:
Lattiat: Betoni maksaa 100€/m3 kotiin tuotuna, eli 200m2 10cm lattiaa maksaa 2000€
Kerrotko vähän neliöitä ja mihin tuo loppu 60 000€ menee? Ei kai nyt sentään listat, lattiat, katot tapetit noin paljoa maksa?Liittymät ja luvat saa alle tuon kymppitonnin(sähkö 3000 ja vesi 2000) tontille tuotuna riippuen sitten matkasta.Luvista en viellä tiedä koska ovat viellä hakusessa ensi kevättä varten.Tontti on meilläkin oma ja sisustan teemme kokonaan itse ja myöskin sisustamateriaalin höyläytämme omista tarpeista.Ulkokuoreksi olemme suunnitelleet lamellihirttä.Kaikki muu materiaali pyritään haalimaan mistä edullisimmin saa.
Jos pudjetti on tarkka ja haluaa säästää niin kannattaa käydä kurkkaamassa vaikka huutonetissä ja myöskin katsoa mitä toisilta rakentajilta on jäänyt uutta tavaraa käyttämättä, ja tästä on hyvä esimerkki Keltainen pörssi.Tämä ei tarkoita sitä että talo näyttäisi kaatopaikalta haalitulta tavaralta vaan sitä ei edes huomaakkaan. - suurelementti
Kerrotko vähän neliöitä ja mihin tuo loppu 60 000€ menee? Ei kai nyt sentään listat, lattiat, katot tapetit noin paljoa maksa?kun ei budjettitaulu ole käsillä, mutta kun niitä pieniä kulueriä on niin paljon, että niistä äkkiä kertyy isompi summa.
Liittymät, poikkeuslupa, rakennuslupa ym. viranomaismaksut, vakuutukset, lainankorot, työmaasähkö, vastaavien palkat, kaapelinvedot, teline-, nosturi- työmaakoppi- ja konevuokrat,styroxit, terassit
sisä-ja ulkoportaat, tulisijat, piipun tiilet, laastit, harkot, ylim. eristeet (haluttiin paremmat eristykset)kosteuseristeet, tapetit, boordit, liisterit, kaakelit, saumauslaastit, parketit, kattopaneelit, pohjamaalit, sisä- ja ulkomaalit,
kattoturvatuotteet, räystäskourut ja syöksyt, sadevesikaivot, salaojaputket, listat, autotallin (80m2) rakennusmateriaalit jne. jne. Kun kaikki naulat, ruuvit, verhotangot ym. nippelit, kahvit ja pullat on laskettu, niin äkkiä siitä summaa kertyy.
Talossa on neliöitä 170 ja on monimuotoinen, terasseja joka puolelle. - halvempaa
suurelementti kirjoitti:
kun ei budjettitaulu ole käsillä, mutta kun niitä pieniä kulueriä on niin paljon, että niistä äkkiä kertyy isompi summa.
Liittymät, poikkeuslupa, rakennuslupa ym. viranomaismaksut, vakuutukset, lainankorot, työmaasähkö, vastaavien palkat, kaapelinvedot, teline-, nosturi- työmaakoppi- ja konevuokrat,styroxit, terassit
sisä-ja ulkoportaat, tulisijat, piipun tiilet, laastit, harkot, ylim. eristeet (haluttiin paremmat eristykset)kosteuseristeet, tapetit, boordit, liisterit, kaakelit, saumauslaastit, parketit, kattopaneelit, pohjamaalit, sisä- ja ulkomaalit,
kattoturvatuotteet, räystäskourut ja syöksyt, sadevesikaivot, salaojaputket, listat, autotallin (80m2) rakennusmateriaalit jne. jne. Kun kaikki naulat, ruuvit, verhotangot ym. nippelit, kahvit ja pullat on laskettu, niin äkkiä siitä summaa kertyy.
Talossa on neliöitä 170 ja on monimuotoinen, terasseja joka puolelle.niin... jos talosi on yksinkertainen ... ei rönsyjä... ei boordeja...ei turhuuksia muita 150tonnia saat kulumaan... pohjois-suomessa...
- Miksi ? Eikä talo tiedä
halvempaa kirjoitti:
niin... jos talosi on yksinkertainen ... ei rönsyjä... ei boordeja...ei turhuuksia muita 150tonnia saat kulumaan... pohjois-suomessa...
mihin se rakennetaan, 150 t€;llä samanlainen taloko tehdään pohjois-Suomeen - ei muuten onnistu !
- hyvinkin tuo
suurelementti kirjoitti:
kun ei budjettitaulu ole käsillä, mutta kun niitä pieniä kulueriä on niin paljon, että niistä äkkiä kertyy isompi summa.
Talossa on neliöitä 170 ja on monimuotoinen, terasseja joka puolelle.60k€! Jo pelkästään rautakauppaan on meillä uponnut yli 10k€ kaiken maailman ruuveihin, nauloihin ja pressupeitteisiin. Kyllä sitä ostettavaa vaan kertyy! Esim jos seinälaatat maksaa 20€/m2 niin vesieristyksen ja laastin kanssa saa hintaa laskea jo 35-40€ neliölle riippuen siitä miten hyvin työn (itse) tekee. Autotallin materiaalit meille on laskettu 15k€, sisustusmateriaaleihin meni n. 20k€, rännit tonnin, terassien ja kaiteiden sekä seinien puuosien puutavarat (kivitalo) petsit ja ruuvit 3000€ jne.
- Pohjois-suomeen
halvempaa kirjoitti:
niin... jos talosi on yksinkertainen ... ei rönsyjä... ei boordeja...ei turhuuksia muita 150tonnia saat kulumaan... pohjois-suomessa...
talo tulee varmasti kalliimmaksi kuin ruuhka-suomeen. Ja ihan siitä syystä ettei rautakauppojen välillä pohjoisessa ole kilpailua, kun markkinat riittää vain yhdelle liikkeelle.
Jos teetätät talon,niin sen saat varmaan pohjoisessa halvemmalla kuin etelässä, kun palkat on pohjoisessa pienemmät. - Nimetön
Miksi ? Eikä talo tiedä kirjoitti:
mihin se rakennetaan, 150 t€;llä samanlainen taloko tehdään pohjois-Suomeen - ei muuten onnistu !
helppo tonttimaa... sähköt talkoilla.
150 tuhatta keskimääräinen laina meilläpäin... tuttu pankki täti sanoi. - Puuseppä Kalle
hyvinkin tuo kirjoitti:
60k€! Jo pelkästään rautakauppaan on meillä uponnut yli 10k€ kaiken maailman ruuveihin, nauloihin ja pressupeitteisiin. Kyllä sitä ostettavaa vaan kertyy! Esim jos seinälaatat maksaa 20€/m2 niin vesieristyksen ja laastin kanssa saa hintaa laskea jo 35-40€ neliölle riippuen siitä miten hyvin työn (itse) tekee. Autotallin materiaalit meille on laskettu 15k€, sisustusmateriaaleihin meni n. 20k€, rännit tonnin, terassien ja kaiteiden sekä seinien puuosien puutavarat (kivitalo) petsit ja ruuvit 3000€ jne.
Alkuperäisessä viestissä 'suurelementti loppusuoralla' kirjoittaja 'meillä' ilmoitti, että talon rakennukseen menee tuo 210k€, johon ei tarvitse sisällyttää autotallin kustannuksia. Sille oli speksattu oma raha. Lisäksi aivan alkuperäinen viestin aloittajahan kyseli kustannuksia talolle, jossa sisustusmateriaalit keskitasoa, maalatut seinät, lämmityksenä varaava sähkö... Otin osaa keskusteluun lähinnä siksi, ettei ketjun aloittajalle tule väärää kuvaa kustannuksista.
Ok, siirrytäämpä takaisin tuohon 60k€:oon... ;)
'Meillä' kirjoitti ostaneensa sisutusmateriaalit alennuksista ja käyttämällä hyväkseen loppueriä yms. Ihmetyttää vaan, että mihin hän ne rahat on saanut kulumaan. Sunkin listalla tulee lopuiksi kamoiksi 38k€, jos laatotettavaa 100m2 a 40€. - ne rahat oikein ovat menneet.
Alkuperäisessä viestissä 'suurelementti loppusuoralla' kirjoittaja 'meillä' ilmoitti, että talon rakennukseen menee tuo 210k€, johon ei tarvitse sisällyttää autotallin kustannuksia. Sille oli speksattu oma raha. Lisäksi aivan alkuperäinen viestin aloittajahan kyseli kustannuksia talolle, jossa sisustusmateriaalit keskitasoa, maalatut seinät, lämmityksenä varaava sähkö... Otin osaa keskusteluun lähinnä siksi, ettei ketjun aloittajalle tule väärää kuvaa kustannuksista.
Ok, siirrytäämpä takaisin tuohon 60k€:oon... ;)
'Meillä' kirjoitti ostaneensa sisutusmateriaalit alennuksista ja käyttämällä hyväkseen loppueriä yms. Ihmetyttää vaan, että mihin hän ne rahat on saanut kulumaan. Sunkin listalla tulee lopuiksi kamoiksi 38k€, jos laatotettavaa 100m2 a 40€.Sitä sitten sopii täällä eriasteisten puuseppien ja timpurien ihmetellä. Menneet ne rahat vaan joka tapauksessa ovat.
- Puuseppä Kalle
ne rahat oikein ovat menneet. kirjoitti:
Sitä sitten sopii täällä eriasteisten puuseppien ja timpurien ihmetellä. Menneet ne rahat vaan joka tapauksessa ovat.
Ok, itse sain talon valmiiksi reilu vuosi sitten ja meillä taloon meni n. 150k€. Aikalailla samankokoinen kuin teillä ja halvemmalla oot maarakennustyöt varmaan tehnyt kuin me. Ihmetystä vaan aiheutti mihin tuo 60k€ on kulunut.
- niitä ei voi edes vertailla.
Ok, itse sain talon valmiiksi reilu vuosi sitten ja meillä taloon meni n. 150k€. Aikalailla samankokoinen kuin teillä ja halvemmalla oot maarakennustyöt varmaan tehnyt kuin me. Ihmetystä vaan aiheutti mihin tuo 60k€ on kulunut.
Siksi nämä ovat aika tyhjänpäiväisiä juttuja, nämä hintavertailut ja arvuuttelut oliko kallis vai ei, tai olisiko saanut rakennettu jonnekin muualle jollain muulla tavalla halvemmalla. Sitä kun nyt vaan ei tiedä, eikä se pitäisi ketään edes kiinnostaa.
- Jarmo
Kerrotko vähän neliöitä ja mihin tuo loppu 60 000€ menee? Ei kai nyt sentään listat, lattiat, katot tapetit noin paljoa maksa?Tsekkaa mun talousseurannassa mihin kaikkeen rahaa voikaan mennä.
http://www.jarmoainasoja.net/taloprojekti/villainasoja.html
Alareunassa oikealla budjetti
- vaikeaa
Meillä suurelementtitalo ja talli/varasto pitkästä (vaiheessa..). talopelillä laskettiin pankille kustannusarvio ja kyllä se on pätenyt. Asuinneliöitä hiukan alle 190. Ollaan kyllä tehty paljon itse lvis-työtkin talkoolla. (ammattimiehet toki kuitenkin) Meillä ilman tonttia ja liittymiä hiukan alle 200 000€. Siinä on kuitenkin jo parkettilattiaa(lankkuparketti) ja vähän kalliimpia laattoja yms. Samoin kaikki valaisimet, työmaasähkö, vakuutukset yms on ostettu tuhon rakennusbudjettiin. Jopa uusia huonekaluja, eikä mistään Sotkasta..
Että voi se onnistua tarkalla laskemisella ja kovalla työllä. Kuitenkin helpommalla pääsette, jos sitä lainaa haette hiukan enemmän kuin uskotte tarvitsevanne. Silloin ei koko ajan tarvitse olla paniikissa riittääkö rahat ja kaikkeahan ei tarvitse nostaa. - pl v
mietin , ku virkavapaata ottaa ja timpurin hommiin ryhtyy.Virkatöillä ja timpurin töillä niin suuri ero,kysymyksiä herättää rakennustaidon laatu.Voi nämä tiukat budjetit pettää , ku ammattilainen joutuu käymään "susijahdissa" työmaalla.Näitä timpuriksi heittäytyneitä virkamies virityksiä Suomi täynnä, ja niitä on tosi v..maista saneerata ja maksaa paljon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3462761Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201529Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481370Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa57976Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan15964Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta27924En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm78889Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149888- 80878
Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205829