Kukas se olikaan - ja oliko se tällä palstalla, joka kerran laittoi tänne hyvän tekstin noista?
Saisiko uudelleen, kun en löydä (jaksa etsiä).
En juuri sairastaessa noita arvoja miettinyt, nyt kaivoin paperit esiin ja näkyy toi Ki-67 olevan yli sen riskirajan. Olisko ollut kevätmielinen?
Ki-67 ja muut arvot
7
9657
Vastaukset
- Ira¤
se oli,hän tietää aikalailla noista arvoista:)
- muumiaitee
kaikille! Minullakin on ki-67 ehkä vähän yli keskiarvon,se on 30%.En yhtään enää muista,mitä se tarkoitti.
Joko Kevätmielinen tai Lpolku siitä kertoi!
Mukavaa päivän jatkoa! - Ira¤
muumiaitee kirjoitti:
kaikille! Minullakin on ki-67 ehkä vähän yli keskiarvon,se on 30%.En yhtään enää muista,mitä se tarkoitti.
Joko Kevätmielinen tai Lpolku siitä kertoi!
Mukavaa päivän jatkoa!syyskuu alkaa läheneä,ja kuulaat ilmat,lähdettävä säteihin:)Hyvät päivän jatkot kaikille:)
- kevätmielinen
mutta olen lukenut :) Alkuvaiheessa tuli etsittyä ja kyseltyä kaikkea mahdollista tietoa tästä sairaudesta. Osa tiedosta ahdisti ja osa antoi toivoa.
Nyt tässä hoitojen loppusuoralla en jaksa enää kauheasti mitään ennustekijöitä miettiä. Toivon vain että syöpäsolut saatiin kokonaisuudessaan jo leikkauksen yhteydessä poistettua ja nämä hoidot ovat olleet ikäänkuin "turhia". Toivon että tämän syöpäepisodin saa jättää taakseen. Korvien väliinhän tämä jää, mutta että elimistö olisi vastedes terve.
Toivottavasti terveitä päiviä riittää tästä eteenpäin, elämänhalu on vielä kovin suuri! Sen tämä on opettanut, että kukaan meistä ei päivistään etukäteen tiedä..
- hunnye
paa tonne hakuun se ki-67, niin tulee juttuja mis on käsitelty moista yhdistelmää. Helppoa kuin nakki, sanois mun tyttö.
Pitkästä aikaa tääl on rauha maassa, ihanaa lukee noita teidän juttuja.
Tsemppiä ja voimia kaikille teille, te ootte kaikki mahtavia tyyppejä. Mä uskon et meitä on aika monta "ulkopuolistakin" lukijaa täällä, jotka saa lohtua ja elämäänsä seuraamalla teidän juttuja. - kevätmielinen
on siis prosentuaalinen lukema syöpäkasvaimen jakatumisvaiheessa olevista soluista. Loput solut ovat ikäänkuin levossa tai kuoliossa.
Ki-67 on vain yksi ennustekijä, kun syöpäkasvaimen laatua tutkitaan, mutta kertoo siis syövän kasvunopeudesta.
Aika yleinen jako on alle 10% = hidaskasvuinen, 10-20% = kohtalainen kasvunopeus ja yli 20% = nopeakasvuinen, siis siinä mielessä kun arvioidaan syövän biologista aggressiivisuutta. Tietty 70% on huomattavasti nopeakasvuisempi kuin 21%, jolloin vain noin viidennes soluista on jakautumassa uusiksi syöpäsoluiksi.
Biologisesti aggressiiviseksi katsotaan kaikki gradus III syövät, kun ki-67 arvo on yli 20%, hormoninegatiivisuus liittyy myös aggressiivisuuteen sekä her2-positiivisuus. Biologisesti aggressiivisia syöpiä voi siis olla monentyyppisiä.
Usein alle 45-vuotiaiden rintasyövät ovat aggressiivisia. Onneksi solunsalpaajat kuitenkin tuhoavat parhaiten juuri näitä aggressiivisia syöpäsoluja.
Monesti on myös tullut ilmi, että kukin syöpätapaus on omanlaisensa, ja käyttäytyy omalla tavallaan. Toki nuo käsitteet aggressiivisista syöpätyypeistä ovat suurista massoista tehtyjä johtopäätöksiä elikäs tilastoihin perustuvia.
Minun silmiini ei ole osunut mitään ki-67 arvoon liittyvää rajapyykkiä, muuta kuin nuo luokitukset, jotka tuntuvat olevan laboratoriokohtaisia nekin. Omalla kohdallani onkologit ovat puhuneet kohtalaisesta (=melko hyvä asia) jakautumisnopeudesta, vaikka ki-67 arvo olikin yli 20%.
Mitään yleistystä en lähtisi tekemään arvojen perusteella mistään, kun joillakin on esimerkiksi runsaista hormonireseptoreista huolimatta erittäin nopeakasvuisia syöpäkasvaimia, vaikka hormonireseptorien runsauden katsotaankin viittaavaan hitaammin etenevään syöpään. Her2-positiivisuuskaan ei välttämättä tarkoita korkeaa ki-67 arvoa, eli eiköhän ne onkologit tutki laajemmin kaikkia kasvaimen erityispiirteitä sekä tietty levinneisyyttä leikkaushetkellä, kun määrittelevät jatkohoitojen tarvetta ja laatua.
Itse sain tulostetun tilastollisen ennusteen käteeni, jossa oli 10-vuotisennuste uusiutumalle ilman jatkohoitoja sekä jatkohoitojen kera. Siinä ei kysytty ki-67 arvosta mitään. Ohjelmaan syötettiin ainoastaan ikä, yleinen terveydentila, ER-status, kasvaimen gradus, kasvaimen koko senttimetrin haarukalla ja positiivisten imusolmukkeiden lukumäärä.- Kukka-maaria
Välillä vaan mietityttää kun mulla oli se kasvain tosi iso. Ja nyt välillä (harvoin tosin) vihloo siitä leikatusta rinnasta. No pitää seurata. Ei viitsis aina soittaa oirepolillekaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta643315Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh433127- 432508
Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1112406- 311933
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271820- 481626
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä851435- 391300
- 821169