Hyvä TUKES!

vts00x

Vihdoin viranomainen on puuttunut aivan käsittämättömään ristiriitaan sähkötarvikekaupassa!

http://www.tukes.fi/fi/Palvelut/Tiedotteet/Sahko-ja-hissit/Kuluttajalle-kerrottava-sahkotarvikkeiden-asennusvaatimuksista/

Jospa nyt edes joku maallikko ymmärtäisi, ettei vapaa kauppa tarkoita vapaata asentamista.

37

6242

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sähkötukka

      Ihan hyvä kannanotto. Etkös sinä muuten ollut tukesin miehiä? Erästä sigua lainatakseni: "Itse olen itseäni kiittänyt ja aina on kiitosta riittänyt" :))

      Asia on kyllä tärkeä ja tuli eteen aika äsken. Korjasin juuri vastikään erään tutun naisihmisen keittiön pistorasian kun hän sanoi että se pätkii. Pätkiihän se kun johtimet oli irti rasian sisällä. Kyselin omsitajalta että kuka tällaisia hasardikytkentöjä on tehnyt. Keittiöremppaa tehnyt timpuri oli alkanut raneksi. Kuulemma piuhojen järjestyskin oli löytynyt niin että asennetaan ne jotenkin ja laitetaan sähköt päälle. Sitten leimahti, ja kokeillaan piuhoja toiseen järjestykseen. Asentamisen aikana oli kuulemma mennyt paketillinen tulppasulakkeita!! Rasianpohjassa oli pikaliittimet joista piuhat oli revitty väkisin irti. Liittimissä ei enää ollut kynsiä joten piuhat olivat vaan reijissään ja kosketus oli mitä oli; siis pätkii.

      Ei minullakaan asennuslupia ole mutta kokemusta hieman ja tiedän kyllä miten pistorasia asennetaan. Tämänkin naisihmisen pistorasia on siis laiton ja siitä hänelle mainitsinkin. Ongelmana on löytää sähkömies jokakävisi pistorasian laittamassa ilman että lysti maksaa 200-300e. Maallikoiden mielestä hinta on kova yhdelle pistorasialle.(Minä ymmärrän kyllä miksi hinta muodostuu tuollaiseksi eikä siitä sen enempää)

      Mitä olet mieltä jokamiehen asennusoikeuksien laajentamisesta? Minusta joillekin pienemmmille asennustöille voisi vapautuksen tai laittaa kevyen lupamenettelyn. Tällainen "kuivantilanpistorasian asennusoikeus" voisi olla tarpeen. Jokainen sähkömies (ja moni muukin) jolla ei ole asennuslupia mutta tekee työkseen sähkötöitä tietää kuitenkin miten pistorasia asenennetaan. Nyt ne jotka asiasta ymmärtävät jättävät asennukset tekemättä koska tietävät se olevan laitonta. Ne joilla ei päässä pakota vähääkään taas asentelevat.

      • vts00x

        en ole itse virkamiehiä, vaan teen tarkastustyötä TUKESin valtuutuksella omassa yrityksessäni.


    • kun homma on

      karannut jo. On syntynyt jo uusi asennuskulttuuri ja sitä ei niin vaan muuteta lähettämällä urakoitsijoille tiedonantoja ja toitottamalla asiaa jossain foorumissa, jota lukee murto-osa ihmisistä,...

      Tuossa on mm. eräs liike netissä, jossa isäntä selittää hinnastossaan, miten lamput, lämmittimet jne. kuuluu kytkeä. Johtimien värit on laitettu kytkentäpiirustuksiin ja kuvat on räjähdyskuvan tarkuudella. Typeryskin ymmärtää, että ohjeet on tarkoitettu niille, jotka ei osaa ennestään, eli maallikoille.

      Kuka on se sähköasentaja joka tarvitsee kuvia lampun ja sähköpatterin kytkemiseen?

      Eiköhän nuo hinnastojen tietoiskut sähköasennusohjeista ole suunnattu enemmän amatööreille. Kauppa käy kuulemma hyvin ja väkeä palkataan varastoon ja pakkaamoon lisää kokoajan.
      Samaan aikaan urakointiliikkeet vaikeroi.
      Telkkarin uutisissakin oli juttua yksi päivä, kun talonmiehet on pöllineet sähköurakat jo usealla paikkakunnalla. Hiacen perseeseen nakataan tumppien keräysvehkeiden sekaan MMJ rullat ja menoksi.

      Jokainen isäntä tekee nykyään itse asennuksensa, kun ohjeita jaellaan hinnastoissa ja netissä. Ja miksi ei tekisi? Kuka sitä touhua muka valvoo ja olisi kieltämässä? Paha enää vuosien jälkeen mennä muuttamaan käytäntöä. Laki muutetaan varmaan ennemmin tähän tee-se-itse suuntaan.

      Tuo tukesin touhu vaikuttaa nyt tilanteen lasahtaessa ammattilaisten näkökulmasta aivan naurettavalta, jälkiviisaalta höpöhöpö-touhulta. Ollaan muka vihaisia.... ( pakko vissin jotain muka tehdä, kun maksetaan)

      Olen aivan varma, että homma jatkuu ja pahenee. Sähkövoima-alan ammattilaiset siirtyy muihin ammatteihin, kun homma ei elätä. Paljon on jo siirtynyt.
      Meilläpäin ei kannata enää tehdä sähköasennuksia ollenkaan. Ne osaa näköjään jokainen tehdä itse ja tavarat saa halvalla. Neuvoja tuossa aina joku kysyy. Mutta kerron olevani maanrakennusalalla nykyään, mikä on totta. Koulut kävin periaatteessa hieman turhaan sähköalalle. Lainoja ei nimittäin enää makseta tekemällä urakoita oikeaoppisesti, mittauspöytäkirjoineen.

      Tukesissa ei ymmärretä, että nykyään sähköasennukset tekee laatoittaja laatoittaessaan, muurari muuratessaan, timpuri timpuroidessaan siinä sivussa, harrastuksena. Ei niitä enää tilata sähköliikkeistä.

      Entäpä tämä yksi viimeisimmistä tukesin tietoiskuista urakoitsijoille? Se kuuluu samaan naurettavaan sarjaan. Mittauspöytäkirjat ja pelit on ammattilaisilla kuulemma rempallaan??!
      Siis eikö siellä vielä tajuta, että tällä tämän päivän ns. uutispommilla ja mittauspöytäkirjoilla saattaisi olla jokin yhteys. Onko ne ihan torveloja??!!
      Siis jos talkkarit vie keikat, niin pakkohan jostain on tinkiä ammattilaisenkin, kun vähistä hommista kilpaillaan. On se kyllä takuulla pienempi paha, että asennukset on tehnyt ammattilainen, kuin talkkari. Siis vaikka ei olisi mitattu ihan mitään.

      Täytyy sanoa, että harvinaisen tyhmää sakkia siellä on. Vituttaa kaikkien ammattilaisten puolesta. Onneksi löysin itse paremman bisneksen, kun appiukolta sain pummattua koneen halvalla. Suosikkivävy kun olen nääs. Kyllä mä älyän tällä koulutuksella varoa kaapeleita hieman paremmin.

      • Sähkökynä

        >Eiköhän nuo hinnastojen tietoiskut sähköasennusohjeista ole suunnattu enemmän amatööreille.<
        Tässäkö syy vai seuraus:

        Siitä huolimatta turvallisuus on lisääntynyt
        Viime vuoden kuolemaan johtaneista sähkötapaturmista kaksi tapahtui sähköalan ulkopuolisille ja yksi sähköalan ammattilaiselle.
        Ammattilaistapaturma sattui ratapihan vaihteiden lämmitystä syöttävän muuntajan sulakkeen vaihdon yhteydessä.
        Maallikkoja kohdanneista onnettomuuksista toinen tapahtui luvattomasti metroradalle menneelle henkilölle.
        Toisessa tapauksessa betonipumppuauton kuljettaja sai kuolettavan sähköiskun rakennustyömaalla,
        kun auton letkunohjaimen 24-metrinen puomi osui 20 000 voltin sähkölinjaan. http://www.tyoturva.fi/keskus/tiedotteet/2007/sahkotapaturmat2007.html

        Näi muualla esim.
        Sähkömies Pariisissa: TV: ohjelma 8.3.2006
        Ranskalainen mies oli käräjillä luvattomasta oleskelusta maassa.
        Tuomari kysyi, mitä henkilö tekee työkseen,
        ilmeni ettei mies osannut lukea eikä kirjoittaa,
        joten hän oli alkanut sähköasentajaksi.
        Tuomari ei myöskään kyseenalaistanut ylös lamppuihin katsoneen luku/kirjoitustaidottoman
        Ko. sähkömiehen ammattitaitoa.
        Mutta onhan näitä luku/ja kirjoitustaidottomia ollut Suomessakin työpareittain luvallisesti,
        valtiovallan ja tuomarien suojeluksessa ( myös vitsien aiheena ),
        ei ihme etteikö myös Ranskassa,
        joka on ollut suurempia siirtotyöläisiä suosivia maita Euroopassa.

        Kaikki Venäläiset suomeen keikalle tulevat varkaat ilmoittavat myös ammatikseen ”sähköasentaja”.
        Ei siksi etteikö he sähköstä mitään ymmärtäisi,
        mutta sen ammatin edustajalle on luontevaa kantaa taskussaan sivuleikkureita ( ja sähkökynää ),
        joilla saa helposti irti kauppojen hälyttimiä.
        Kyse voisi olla samasta asiasta tämän Pariisilaisen sähkärin kanssa.

        Samainen tuomari ei antanut linkkuveitsi taskussa kulkevan "Sosiologin" hyppiä silmille,
        eli oikeuden yläpuolelle!

        Itse olen kyllä tehnyt muutamia kotitarveasennuksia,
        mittarin, sähkökynän ja hyvän näkökyvyn omaavana mm. johtojen värien ym.
        ja myös terveen ajattelukyvyn opastamana.

        Mutta tumpeloiden näpit irti sähkötöistä,
        koska hommat on luvanvaraisia!
        Pyydä nähtäväksi Tukesin lupa:
        http://www.tukes.fi/cgi-bin/sahkourakoitsijat/main.cfm
        Toimintaoikeus: luokka L Sähkölaitekorjaus
        tämä vaaditaan Ilmalämpöpumpun asentajalta,
        joka tuo virran sähköpääkeskukselta ja A-oikeus muut asennukset!

        Ps. tiesittekö mitkä olivat TeeSeItse- miehen viimeiset sanat?
        Ei tässä mitään sähkömiestä tarvita.


    • HEPPPPPPP
    • on käsittämätön

      ristiriita? Tuohan liittyy lakiin kulutustavaroiden ja kuluttajapalvelusten turvallisuudesta, eikä liene mikään sähköviranomaisen tai sähköalan riemuvoitto. Koskee varmaan yleisesti kuluttajatavaroita ja -palveluksia?

    • monella alalla

      Kyllä rautakaupassa myydään hitsauspuikkojakin, vaikka ostaja ei ole luokkahitsari.

      • aika tärkeä säkäri

        KUKA SAA ASENTAA    /AMMATTILAISET /KULUTTAJAT

        PITÄISI OLLA:
        KUKA SAA KYTKEÄ?
        VAIN AMMATTILAISET saavat kytkeä,esim. jonkun toisen asentaman esim. lieden,jakorasian tai kiukaan.
           


      • kaapeleitakaan ei saa
        aika tärkeä säkäri kirjoitti:

        KUKA SAA ASENTAA    /AMMATTILAISET /KULUTTAJAT

        PITÄISI OLLA:
        KUKA SAA KYTKEÄ?
        VAIN AMMATTILAISET saavat kytkeä,esim. jonkun toisen asentaman esim. lieden,jakorasian tai kiukaan.
           

        amatöörit asentaa virallisesti. Ei ole suinkaan kyse kytkennöistä pelkästään, kun mm. marketit kauppaa kaikkea sähkökrääsää ja teeseitse-lehdet antaa ohjeita niihin.

        Kyse on putkituksista, kaapeloinneista, rasioinneista,....

        Amatöörit saa raahata sen lieden sinne keittiöön, mutta siihen se jää. Amatööri ei saa asentaa esim. keskukselta syöttökaapelia sille liedelle eikä kiukaalle. Eikä kytkentä rasiaa niille.

        Katso tuosta itse, mitä amatöörit saa asentaa ja mitä ei, luvusta 3, pykälä 10.

        http://www.edilex.fi/tukes/fi/lainsaadanto/19960516?toc=1

        Tuskinpa on tarpeen inttää, mitkä on virallisesti sallittuja ja mitkä ei, jos joku jaksaa lukea tuon.

        Aika pieni on lista ja kiinteätasennukset ei taida kuulua amatööreille sallittuihin töihin ollenkaan.

        Mutta maailmassa on paljon sellaisia asioita, jotka on kielletty, mutta ne on ns. hauskatietää-osastoa useinkin.
        Kuten tämä sähkölaki. Se kuuluu samaan kastiin kuin pyöräilykypärän käyttö tai autossa kännykällä puhuminen. Ei sitä kukaan valvo tosissaan.
        Yllätystarkastuksissa ja otannoissa tukesin tarkastajat on kuulemma nuhdelleet joitakin urakoitsijoita, kun pöytäkirjat on puutteellisia. Jostakin paikasta on vikavirtasuojakytkin kuulemma unohtunut ja siitä on urakoitsija saanut nuhteet. Tilannetta seurataan kuulemma.
        Mutta amatöörien asennuksia ei valvo kukaan ja niihin ei voi puuttua käytännössä mitenkään. Kyse on maantavasta.
        Teeseitse-ohjeet pitäisi vaan olla kattavampia, jotta asiat menisi oikein.
        Tukes voisi alkaa julkaista noita kattavampia ohjeita, kun siltä ei valvonta onnistu.
        Huvittavaa seurata, miten asiat on nykyään. Tällainen soppa ei olisi missään nimessä ollut mahdollista vaikkapa 80-luvulla. Nyt lain määräämäät viranomaiset taitaa nostaa palkkaa hieman turhasta. Kerran vuodessa painatetaan joku Rane-julkaisu ja siinähän sitä urakkaa onkin.
        Minusta koko laitos voitaisiin ajaa alas. Säästyisi veromarkat. Turha laitos, missä ei tehdä mitään. Jos kaasu, räjähdys,... asiat on siellä samalla tavalla, niin kohta paukkuu.
        Onkohan ne jakanut ydinvoimaloihinkin sen Rane-esitteen, niille Puolalaisille asentajille.


      • kosinivii
        kaapeleitakaan ei saa kirjoitti:

        amatöörit asentaa virallisesti. Ei ole suinkaan kyse kytkennöistä pelkästään, kun mm. marketit kauppaa kaikkea sähkökrääsää ja teeseitse-lehdet antaa ohjeita niihin.

        Kyse on putkituksista, kaapeloinneista, rasioinneista,....

        Amatöörit saa raahata sen lieden sinne keittiöön, mutta siihen se jää. Amatööri ei saa asentaa esim. keskukselta syöttökaapelia sille liedelle eikä kiukaalle. Eikä kytkentä rasiaa niille.

        Katso tuosta itse, mitä amatöörit saa asentaa ja mitä ei, luvusta 3, pykälä 10.

        http://www.edilex.fi/tukes/fi/lainsaadanto/19960516?toc=1

        Tuskinpa on tarpeen inttää, mitkä on virallisesti sallittuja ja mitkä ei, jos joku jaksaa lukea tuon.

        Aika pieni on lista ja kiinteätasennukset ei taida kuulua amatööreille sallittuihin töihin ollenkaan.

        Mutta maailmassa on paljon sellaisia asioita, jotka on kielletty, mutta ne on ns. hauskatietää-osastoa useinkin.
        Kuten tämä sähkölaki. Se kuuluu samaan kastiin kuin pyöräilykypärän käyttö tai autossa kännykällä puhuminen. Ei sitä kukaan valvo tosissaan.
        Yllätystarkastuksissa ja otannoissa tukesin tarkastajat on kuulemma nuhdelleet joitakin urakoitsijoita, kun pöytäkirjat on puutteellisia. Jostakin paikasta on vikavirtasuojakytkin kuulemma unohtunut ja siitä on urakoitsija saanut nuhteet. Tilannetta seurataan kuulemma.
        Mutta amatöörien asennuksia ei valvo kukaan ja niihin ei voi puuttua käytännössä mitenkään. Kyse on maantavasta.
        Teeseitse-ohjeet pitäisi vaan olla kattavampia, jotta asiat menisi oikein.
        Tukes voisi alkaa julkaista noita kattavampia ohjeita, kun siltä ei valvonta onnistu.
        Huvittavaa seurata, miten asiat on nykyään. Tällainen soppa ei olisi missään nimessä ollut mahdollista vaikkapa 80-luvulla. Nyt lain määräämäät viranomaiset taitaa nostaa palkkaa hieman turhasta. Kerran vuodessa painatetaan joku Rane-julkaisu ja siinähän sitä urakkaa onkin.
        Minusta koko laitos voitaisiin ajaa alas. Säästyisi veromarkat. Turha laitos, missä ei tehdä mitään. Jos kaasu, räjähdys,... asiat on siellä samalla tavalla, niin kohta paukkuu.
        Onkohan ne jakanut ydinvoimaloihinkin sen Rane-esitteen, niille Puolalaisille asentajille.

        Ilman lupaa lainattu sivustolta http://www.sahkoasentajat.com/forum
           
        Ei tosiaan ollut se ideaparkin suomalainen sähkäri porukka sen ammattitaitoisempaa kuin ne polakitkaa.
        Olin itse siellä vajaa pari kuukautta hommissa. Ja kyllä siellä oli uskomattomampaa sälliä toisensa perään. Yksikin nuori kaveri tuli kyseleen minulta, että tiedänkö mistä löytyy sellasia valkosia laatikkoja. Kun tarkemmin kyselin mitä poika tarkottaa, niin hän näytti hyllyllä jakoaskia ja sano, että noita ja kaiken lisäksi kyseli, että pitäiskö ne laittaa jollain kiinni. Voi hyvät hyssykät.
        Toinen ihan samaa tasoa oleva kaveri tuli kyselemään miten eräs jakoaski pitäisi kytkeä. Sinne askiin meni syöttö, kaksi kytkinhaaraa ja lamppupää. Ja vastaavaa siellä esiinty aika paljon. Harmin paikka, kun ei tullut otettua kuvia ongelma kohdista.

        Mutta totuushan on, että siihen oli selvä syy miksi siellä oli paljon näitä ammattitaidottomia poikia. Syyhän oli se, että polakit lähetettiin kotio ja äkkiä piti haalia sata sähkäriä kursiin paikat kokoon. No eihän sinne ammattimiehiä riittänyt kuin kaikki oli täys työllistettyjä. Joten firmat haali kaikki mahdolliset harjottelijat ja vuokramiehet mitä sai.
        Kyllä siä pisti ajatteluttaan, että minkälainen moraali firmoilla on kun pistää tällä alalla hommiin pikku poikia ilman minkäänlaista alan koulutusta.
        Firmassa jossa tuolloin olin töissä, minä olin ainoa joka oli ammattilainen. Muut olivat ammattikoulun YKKÖSLUOKAN HARJOITTELIJOITA ja VUOKRAMIEHIÄ(joista yksi oli hitsari, yksi autonasentaja ja kolme oli kokkeja koulutukseltaa) ja tällaisien pitäisi antaa tehdä sähköhommia voi pyhä sylvi.


      • näkemys..

        Laki ei kiellä maallikoita hitsaamasta, jokainen saa hitsata osasi tai ei. Laki kieltää mallikoilta sähköasennusten tekemisen, siinä on vissi ero, vain tukesin sallimat pikkutyöt ovat sallittuja. Valvonta on ihan eri juttu kuin laki, laki tehdään lainkuuliaisille ja lukot asennetaan oviin vain rehellisiä varten. Laki ei kiellä sähkötarvike myyntiä kaupoissa, mutta asentaa saa vain ko. oikeudet omaava henkilö tai yritys. Yrityksen sähkövastaava taas valvoo, että asentajat ovat riittävän ammattitaitoisia annettuihin asennustehtäviin. Toisinsanoen maallikko ei saa tehdä itsenäisesti sähköasennustöitä edes sähköasennusliikkeen palveluksessa.


      • ja urbaanilegendat
        kosinivii kirjoitti:

        Ilman lupaa lainattu sivustolta http://www.sahkoasentajat.com/forum
           
        Ei tosiaan ollut se ideaparkin suomalainen sähkäri porukka sen ammattitaitoisempaa kuin ne polakitkaa.
        Olin itse siellä vajaa pari kuukautta hommissa. Ja kyllä siellä oli uskomattomampaa sälliä toisensa perään. Yksikin nuori kaveri tuli kyseleen minulta, että tiedänkö mistä löytyy sellasia valkosia laatikkoja. Kun tarkemmin kyselin mitä poika tarkottaa, niin hän näytti hyllyllä jakoaskia ja sano, että noita ja kaiken lisäksi kyseli, että pitäiskö ne laittaa jollain kiinni. Voi hyvät hyssykät.
        Toinen ihan samaa tasoa oleva kaveri tuli kyselemään miten eräs jakoaski pitäisi kytkeä. Sinne askiin meni syöttö, kaksi kytkinhaaraa ja lamppupää. Ja vastaavaa siellä esiinty aika paljon. Harmin paikka, kun ei tullut otettua kuvia ongelma kohdista.

        Mutta totuushan on, että siihen oli selvä syy miksi siellä oli paljon näitä ammattitaidottomia poikia. Syyhän oli se, että polakit lähetettiin kotio ja äkkiä piti haalia sata sähkäriä kursiin paikat kokoon. No eihän sinne ammattimiehiä riittänyt kuin kaikki oli täys työllistettyjä. Joten firmat haali kaikki mahdolliset harjottelijat ja vuokramiehet mitä sai.
        Kyllä siä pisti ajatteluttaan, että minkälainen moraali firmoilla on kun pistää tällä alalla hommiin pikku poikia ilman minkäänlaista alan koulutusta.
        Firmassa jossa tuolloin olin töissä, minä olin ainoa joka oli ammattilainen. Muut olivat ammattikoulun YKKÖSLUOKAN HARJOITTELIJOITA ja VUOKRAMIEHIÄ(joista yksi oli hitsari, yksi autonasentaja ja kolme oli kokkeja koulutukseltaa) ja tällaisien pitäisi antaa tehdä sähköhommia voi pyhä sylvi.

        ovat ihan oma lukunsa. Ei kai siellä mitään ongelmaa voinut olla, kun oli kuitenkin yksi tähtiasentaja paikalla. Taisi olla härmän suurin työmaa rakennusaikanaan. Valvovaa viranomaista on varmaan rampannut sen verran, että olisi ollut mahdollisuus herutella silloin.


      • ja sähköalan di
        näkemys.. kirjoitti:

        Laki ei kiellä maallikoita hitsaamasta, jokainen saa hitsata osasi tai ei. Laki kieltää mallikoilta sähköasennusten tekemisen, siinä on vissi ero, vain tukesin sallimat pikkutyöt ovat sallittuja. Valvonta on ihan eri juttu kuin laki, laki tehdään lainkuuliaisille ja lukot asennetaan oviin vain rehellisiä varten. Laki ei kiellä sähkötarvike myyntiä kaupoissa, mutta asentaa saa vain ko. oikeudet omaava henkilö tai yritys. Yrityksen sähkövastaava taas valvoo, että asentajat ovat riittävän ammattitaitoisia annettuihin asennustehtäviin. Toisinsanoen maallikko ei saa tehdä itsenäisesti sähköasennustöitä edes sähköasennusliikkeen palveluksessa.

        Ohjelmistosuunnittelun DI:nä pykäsin uuden taloni ja kaikki sähkötyöt itse. TUKESille joutui jotain kautta käyttöönottotarkastus ja pyysivät varmennustarkastuslappua, selvitystä koulutuksestani ja työkokemuksestani. Lähetin nipun papereitä, joissa työkokemusta mm. pari vuotta Commodore 64 korjausta mikrotietokonehuollossa 16 vuotiaana. Tämän lähemmäksi vahvavirtaa en töissä ole joutunut.

        Sieltä tuli vastaus et anti olla sitten tämän kerran kun itse sähkötöitä teet:-)

        On muuten talossa hieno logiikkaohjattu perusvalaistus:
        www.as-sahkotukku.fi/Pdf/Esitteet/logiikat_ohje.pdf

        Mitenköhän jonkun 50-luvulla syntyneen sähkösuunnittelijan tai urakoitsija ajatukset tämmöiseen koskaan päätyvät. Säästää hemmetisti varsinkin kivitalossa johdotus- ja valokatkaisinreikäjyrsimistä, kun yhdestä hyvään paikkaan sijoitetusta ohjauspaneelista kytketään valoja. Ohjelmoimani kaikkipois toiminto on erittäin kätevä 2-kerroksisessa talossa, joissa siis kummassakin kerroksessa on ohjauspaneeli.

        TUKES voisi painua sinne jonnekkin muualle leikkimään kommunistia. Mä kapitalistina omassa talossani saan tehdä omilla rahoilla just mitä mä haluan.


      • tukesin touhuista
        ja sähköalan di kirjoitti:

        Ohjelmistosuunnittelun DI:nä pykäsin uuden taloni ja kaikki sähkötyöt itse. TUKESille joutui jotain kautta käyttöönottotarkastus ja pyysivät varmennustarkastuslappua, selvitystä koulutuksestani ja työkokemuksestani. Lähetin nipun papereitä, joissa työkokemusta mm. pari vuotta Commodore 64 korjausta mikrotietokonehuollossa 16 vuotiaana. Tämän lähemmäksi vahvavirtaa en töissä ole joutunut.

        Sieltä tuli vastaus et anti olla sitten tämän kerran kun itse sähkötöitä teet:-)

        On muuten talossa hieno logiikkaohjattu perusvalaistus:
        www.as-sahkotukku.fi/Pdf/Esitteet/logiikat_ohje.pdf

        Mitenköhän jonkun 50-luvulla syntyneen sähkösuunnittelijan tai urakoitsija ajatukset tämmöiseen koskaan päätyvät. Säästää hemmetisti varsinkin kivitalossa johdotus- ja valokatkaisinreikäjyrsimistä, kun yhdestä hyvään paikkaan sijoitetusta ohjauspaneelista kytketään valoja. Ohjelmoimani kaikkipois toiminto on erittäin kätevä 2-kerroksisessa talossa, joissa siis kummassakin kerroksessa on ohjauspaneeli.

        TUKES voisi painua sinne jonnekkin muualle leikkimään kommunistia. Mä kapitalistina omassa talossani saan tehdä omilla rahoilla just mitä mä haluan.

        Olipa ne vihaisia.
        Siis ei mitään väliä kuka tekee ja mitä vaikka narahtaakin.


      • voisi keskittyä
        tukesin touhuista kirjoitti:

        Olipa ne vihaisia.
        Siis ei mitään väliä kuka tekee ja mitä vaikka narahtaakin.

        niihin sähkölaitteiden valmistamiseen, mitä kaupasta saa, eikä kiusata pientalorakentajia.


      • osoittaa..
        ja sähköalan di kirjoitti:

        Ohjelmistosuunnittelun DI:nä pykäsin uuden taloni ja kaikki sähkötyöt itse. TUKESille joutui jotain kautta käyttöönottotarkastus ja pyysivät varmennustarkastuslappua, selvitystä koulutuksestani ja työkokemuksestani. Lähetin nipun papereitä, joissa työkokemusta mm. pari vuotta Commodore 64 korjausta mikrotietokonehuollossa 16 vuotiaana. Tämän lähemmäksi vahvavirtaa en töissä ole joutunut.

        Sieltä tuli vastaus et anti olla sitten tämän kerran kun itse sähkötöitä teet:-)

        On muuten talossa hieno logiikkaohjattu perusvalaistus:
        www.as-sahkotukku.fi/Pdf/Esitteet/logiikat_ohje.pdf

        Mitenköhän jonkun 50-luvulla syntyneen sähkösuunnittelijan tai urakoitsija ajatukset tämmöiseen koskaan päätyvät. Säästää hemmetisti varsinkin kivitalossa johdotus- ja valokatkaisinreikäjyrsimistä, kun yhdestä hyvään paikkaan sijoitetusta ohjauspaneelista kytketään valoja. Ohjelmoimani kaikkipois toiminto on erittäin kätevä 2-kerroksisessa talossa, joissa siis kummassakin kerroksessa on ohjauspaneeli.

        TUKES voisi painua sinne jonnekkin muualle leikkimään kommunistia. Mä kapitalistina omassa talossani saan tehdä omilla rahoilla just mitä mä haluan.

        että joku muu otti vastuun tehdystä työstä, eli itse et voinut tarkastuspapereita allekirjoittaa kuten viralliset sähköurakoitsijat. Ja tuo noilla logiikoilla leikkiminen ei ole oikeiden sähköammattilaisten puuhaa, tietysti jos joku asiakas välttämättä haluaa hienoa tekniikkaa niin tottakai asennetaan silloin. Sähkösuunnittelijat ja urakoitsijat eivät mielellään asenna järjestelmiä, joista saavat "ikuisen " riesan.


      • sähikäinen_
        ja sähköalan di kirjoitti:

        Ohjelmistosuunnittelun DI:nä pykäsin uuden taloni ja kaikki sähkötyöt itse. TUKESille joutui jotain kautta käyttöönottotarkastus ja pyysivät varmennustarkastuslappua, selvitystä koulutuksestani ja työkokemuksestani. Lähetin nipun papereitä, joissa työkokemusta mm. pari vuotta Commodore 64 korjausta mikrotietokonehuollossa 16 vuotiaana. Tämän lähemmäksi vahvavirtaa en töissä ole joutunut.

        Sieltä tuli vastaus et anti olla sitten tämän kerran kun itse sähkötöitä teet:-)

        On muuten talossa hieno logiikkaohjattu perusvalaistus:
        www.as-sahkotukku.fi/Pdf/Esitteet/logiikat_ohje.pdf

        Mitenköhän jonkun 50-luvulla syntyneen sähkösuunnittelijan tai urakoitsija ajatukset tämmöiseen koskaan päätyvät. Säästää hemmetisti varsinkin kivitalossa johdotus- ja valokatkaisinreikäjyrsimistä, kun yhdestä hyvään paikkaan sijoitetusta ohjauspaneelista kytketään valoja. Ohjelmoimani kaikkipois toiminto on erittäin kätevä 2-kerroksisessa talossa, joissa siis kummassakin kerroksessa on ohjauspaneeli.

        TUKES voisi painua sinne jonnekkin muualle leikkimään kommunistia. Mä kapitalistina omassa talossani saan tehdä omilla rahoilla just mitä mä haluan.

        Tukes ei vaadi mitään varmennustarkastuksia eikä sen kuulukkaan, se mikä vaatii on suomenlaki. Sähkölaki tässä tapauksessa. Nyt jos jotain ikävää sattuu talossasi ei vakuutusyhtiö kaiva kuvettaan, koska et ole teettänyt varmennustarkastusta, ja jos joku ihminen saa kuolettavan sähköiskun niin sinä saat syytteen taposta. Näillä mennään, hyviä unia vaan sinnekkin.


      • Tukesin homma se on
        sähikäinen_ kirjoitti:

        Tukes ei vaadi mitään varmennustarkastuksia eikä sen kuulukkaan, se mikä vaatii on suomenlaki. Sähkölaki tässä tapauksessa. Nyt jos jotain ikävää sattuu talossasi ei vakuutusyhtiö kaiva kuvettaan, koska et ole teettänyt varmennustarkastusta, ja jos joku ihminen saa kuolettavan sähköiskun niin sinä saat syytteen taposta. Näillä mennään, hyviä unia vaan sinnekkin.

        tarkistaa. Mikään laki ei tarkasta mitään.

        Sähkölaissa velvoitetaan ministeriö antamaan tarkemmat ohjeet. Ministeriö on määrännyt viranomaisen, tässä tapauksessa tukesin valvomaan, että sähkölakiin kirjoitetut asiat toteutuu. He "valvovat".

        Nyt on kyse siitä, että veronmaksajat maksaa jollekin hamppiporukalle liksaa siitä, että ne tulee ajoissa istumaan työhuoneeseen lipittämään kahvia. Tarkastajat on järkijään vähintään DI-tasonkoulutuksella siellä ja palkkaluokka sen mukainen.
        MOT:in toimittajat voisivat käydä joskus tutkimassa, miten ne veromarkat käytetään. Kähvinjuontiin tässä tapauksessa.

        Siksi asennustoiminta täytyy vapauttaa kokonaan ja tarkastuslaitokset lopettaa. HYKSissä ei riitä syöpälasten hoitoon rahat. Ei tietenkään, kun rahat menee DI-porukan Gevalia-hetkiin.


      • vts00x
        Tukesin homma se on kirjoitti:

        tarkistaa. Mikään laki ei tarkasta mitään.

        Sähkölaissa velvoitetaan ministeriö antamaan tarkemmat ohjeet. Ministeriö on määrännyt viranomaisen, tässä tapauksessa tukesin valvomaan, että sähkölakiin kirjoitetut asiat toteutuu. He "valvovat".

        Nyt on kyse siitä, että veronmaksajat maksaa jollekin hamppiporukalle liksaa siitä, että ne tulee ajoissa istumaan työhuoneeseen lipittämään kahvia. Tarkastajat on järkijään vähintään DI-tasonkoulutuksella siellä ja palkkaluokka sen mukainen.
        MOT:in toimittajat voisivat käydä joskus tutkimassa, miten ne veromarkat käytetään. Kähvinjuontiin tässä tapauksessa.

        Siksi asennustoiminta täytyy vapauttaa kokonaan ja tarkastuslaitokset lopettaa. HYKSissä ei riitä syöpälasten hoitoon rahat. Ei tietenkään, kun rahat menee DI-porukan Gevalia-hetkiin.

        tee mitään tarkastuksia, koska tarkastustoiminta kaupallistettiin 1.9.1996.

        Mitä taas tulee TUKESin palkkoihin, niin katsopa seuraavasta hakuilmoituksesta palkkahaitari... Eipä noihin hommiin taida mitään tunkua olla, vaikka gevalia kuuluisikin luontaisetuihin.

        HYKSin lääkäreiden palkat sen sijaan taitavat olla ihan kunnolliset?


      • HYKS:issä
        vts00x kirjoitti:

        tee mitään tarkastuksia, koska tarkastustoiminta kaupallistettiin 1.9.1996.

        Mitä taas tulee TUKESin palkkoihin, niin katsopa seuraavasta hakuilmoituksesta palkkahaitari... Eipä noihin hommiin taida mitään tunkua olla, vaikka gevalia kuuluisikin luontaisetuihin.

        HYKSin lääkäreiden palkat sen sijaan taitavat olla ihan kunnolliset?

        tehdään palkkojen eteen töitä.

        TUKES:ille on määrätty tehtävät ministeriöstä, mutta ne luumuilee.
        Eli siellä ei valvota lain noudattamista ollenkaan.

        Mitä varten se Tukes on sinun mielestäsi?

        Mikä on se ministeriön määräämä elin, joka valvoo sähkölain toteutumista?


      • mitä tapahtui
        sähikäinen_ kirjoitti:

        Tukes ei vaadi mitään varmennustarkastuksia eikä sen kuulukkaan, se mikä vaatii on suomenlaki. Sähkölaki tässä tapauksessa. Nyt jos jotain ikävää sattuu talossasi ei vakuutusyhtiö kaiva kuvettaan, koska et ole teettänyt varmennustarkastusta, ja jos joku ihminen saa kuolettavan sähköiskun niin sinä saat syytteen taposta. Näillä mennään, hyviä unia vaan sinnekkin.

        Kaikki tarkastukset oli asianmukaisesti tehty ja käyttöönottotarkastuksen perusteella TUKES alkoi 5kk:n asumisen jälkeen mussuttamaan. Ihan mielivaltaista toimintaa, kuten monilla muilla viranomaisilla tässä projektissa.

        Varmennustarkastuksen teki ison sähköyhtiön tarkastaja, kehui työni jälkeä ja kertoi, miten ammattilaiset jättää kiiressä esim sairaalan sähköjohtoja asianmukaisesti suojaamatta kun on kiire luovutuspäivään.

        Näillä mennään, öitä vaan kaikille ammatilaisten pykäämissä rakennuksissa asuville.


      • logiikassa on
        osoittaa.. kirjoitti:

        että joku muu otti vastuun tehdystä työstä, eli itse et voinut tarkastuspapereita allekirjoittaa kuten viralliset sähköurakoitsijat. Ja tuo noilla logiikoilla leikkiminen ei ole oikeiden sähköammattilaisten puuhaa, tietysti jos joku asiakas välttämättä haluaa hienoa tekniikkaa niin tottakai asennetaan silloin. Sähkösuunnittelijat ja urakoitsijat eivät mielellään asenna järjestelmiä, joista saavat "ikuisen " riesan.

        "Sähkösuunnittelijat ja urakoitsijat eivät mielellään asenna järjestelmiä, joista saavat "ikuisen " riesan. "

        Mun elfalogic 8:lla releellä on pelittänyt kaksi vuotta hienosti. Vain hullu rakentaa uuteen taloon perinteisiä valokytkimiä joka oven pieleen.

        Odotin Zigbee -standardin mukaista langatonta juttua, mutta ei ole kuulunut. Täytyy kehittää itse.


      • muka tästä:
        HYKS:issä kirjoitti:

        tehdään palkkojen eteen töitä.

        TUKES:ille on määrätty tehtävät ministeriöstä, mutta ne luumuilee.
        Eli siellä ei valvota lain noudattamista ollenkaan.

        Mitä varten se Tukes on sinun mielestäsi?

        Mikä on se ministeriön määräämä elin, joka valvoo sähkölain toteutumista?

        "Sähkö ja hissit

        Edistämme sähköturvallisuutta mm. valvonnalla, kehittämistoiminnalla ja viestinnällä. Valvonnan kohteita ovat sähkölaitteiden ja -tarvikkeiden turvallisuus, eräiden laitteiden energiamerkinnät, sähkötuotteiden valmistus ja maahantuonti, sähkölaitteistot, -asennukset ja -urakointi, tarkastuslaitokset ja tarkastajat sekä henkilöpätevyyksien arviointilaitokset. Valvomme myös hissien turvallisuutta ja hissejä tarkastavien laitosten toimintaa."


        ÄÄÄÄÄHHH

        Uskomatonta paskaa suoltaa tukesin sivut. Hauskaa juttuahan tuo olisi, jos ei koskettaisi omaa alaa ja en olisi turhaan opiskellut sähköalansäännöksiä vuosikaupalla.

        Ainoastaan viestintä pelaa ja sekin ammattilaisten julkaisuissa. Ammattilaisia syyllistetään koko ajan, vaikka koko maa on täynnä "sähkömiehiä".

        Aika moni sähkövoima-alan ihminen on jo siirtynyt muihin hommiin, kun asennuksia tekee nykyään kaikki tässä maassa. Homma ei kannata, jos sitä tekee muka päätyökseen. Se kannattaa, jos niitä asennuksia tekee vaikka keittiöremontin yhteydessä samalla, kun asentaa kaapit. Mm. timpurit niitä sähköasennuksia nykyään tekee.
        Aivan turhaa on yrittää urakoida pieniä kohteita, tarkastuksineen ja pöytäkirjoineen. Menee liikaa aikaa kun on lainkuuliainen. Kiinteistönhoitoyhtiöt ne tekee täälläkin päin sähköurakoinnit ihan sujuvasti.

        Luin uusinta Pirkkaa. Se ilmestyy aika moneen talouteen.
        Ulkovaloasennus-artikkelissa oli kyllä maininta, että asennukset kuuluu ammattilaisille. Mutta miksi niin tarkat asennusohjeet kuvineen? Tyhmäkin tajuaa, että ne on tarkoitettu ihan joka pojalle, kun uhrataan sivukaupalla tilaa.
        Tämä on vaan tyypillinen esimerkki, miksi homma on karannut ja paluuta ei ole.

        Tukesille kuuluu valvoa myös tarkastustoimintaa.
        Missä tämä on karannut käsistä?
        Veikkaan, että laiskuus. Paskasakkia on vaan haalittu sinne.

        Täytyy sanoa, että paskaa porukkaa on tukesissa.
        Tietty viranomaistakin pitäisi valvoa viranomainen, mutta sielläkin nukutaan.


      • poliisivaltiosta
        muka tästä: kirjoitti:

        "Sähkö ja hissit

        Edistämme sähköturvallisuutta mm. valvonnalla, kehittämistoiminnalla ja viestinnällä. Valvonnan kohteita ovat sähkölaitteiden ja -tarvikkeiden turvallisuus, eräiden laitteiden energiamerkinnät, sähkötuotteiden valmistus ja maahantuonti, sähkölaitteistot, -asennukset ja -urakointi, tarkastuslaitokset ja tarkastajat sekä henkilöpätevyyksien arviointilaitokset. Valvomme myös hissien turvallisuutta ja hissejä tarkastavien laitosten toimintaa."


        ÄÄÄÄÄHHH

        Uskomatonta paskaa suoltaa tukesin sivut. Hauskaa juttuahan tuo olisi, jos ei koskettaisi omaa alaa ja en olisi turhaan opiskellut sähköalansäännöksiä vuosikaupalla.

        Ainoastaan viestintä pelaa ja sekin ammattilaisten julkaisuissa. Ammattilaisia syyllistetään koko ajan, vaikka koko maa on täynnä "sähkömiehiä".

        Aika moni sähkövoima-alan ihminen on jo siirtynyt muihin hommiin, kun asennuksia tekee nykyään kaikki tässä maassa. Homma ei kannata, jos sitä tekee muka päätyökseen. Se kannattaa, jos niitä asennuksia tekee vaikka keittiöremontin yhteydessä samalla, kun asentaa kaapit. Mm. timpurit niitä sähköasennuksia nykyään tekee.
        Aivan turhaa on yrittää urakoida pieniä kohteita, tarkastuksineen ja pöytäkirjoineen. Menee liikaa aikaa kun on lainkuuliainen. Kiinteistönhoitoyhtiöt ne tekee täälläkin päin sähköurakoinnit ihan sujuvasti.

        Luin uusinta Pirkkaa. Se ilmestyy aika moneen talouteen.
        Ulkovaloasennus-artikkelissa oli kyllä maininta, että asennukset kuuluu ammattilaisille. Mutta miksi niin tarkat asennusohjeet kuvineen? Tyhmäkin tajuaa, että ne on tarkoitettu ihan joka pojalle, kun uhrataan sivukaupalla tilaa.
        Tämä on vaan tyypillinen esimerkki, miksi homma on karannut ja paluuta ei ole.

        Tukesille kuuluu valvoa myös tarkastustoimintaa.
        Missä tämä on karannut käsistä?
        Veikkaan, että laiskuus. Paskasakkia on vaan haalittu sinne.

        Täytyy sanoa, että paskaa porukkaa on tukesissa.
        Tietty viranomaistakin pitäisi valvoa viranomainen, mutta sielläkin nukutaan.

        "Tukesille kuuluu valvoa myös tarkastustoimintaa.
        Missä tämä on karannut käsistä?
        Veikkaan, että laiskuus. Paskasakkia on vaan haalittu sinne.

        Täytyy sanoa, että paskaa porukkaa on tukesissa.
        Tietty viranomaistakin pitäisi valvoa viranomainen, mutta sielläkin nukutaan."

        Älä herätä nukkuvaa karhua, sanotaan. Tästä nykyisestä viranomaisten rehuna olemisesta pitäisi päästä kokonaan eroon.

        Älä turhaan huolehdi, aivan varmasti puustellinkin pojat osaavat keittiön sähköt asianmukaisesti laittaa. Bisneshän siinä menisi jos asiakas ei ole tyytyväinen ts. kuollut.

        Kettuun koko verotus, kyttä, kontrolli, sekatalous ja aitoa reilua markkinataloutta kehiin.

        Paras viranomainen on keskuudestamme poistunut viranomainen.


      • mättää..
        mitä tapahtui kirjoitti:

        Kaikki tarkastukset oli asianmukaisesti tehty ja käyttöönottotarkastuksen perusteella TUKES alkoi 5kk:n asumisen jälkeen mussuttamaan. Ihan mielivaltaista toimintaa, kuten monilla muilla viranomaisilla tässä projektissa.

        Varmennustarkastuksen teki ison sähköyhtiön tarkastaja, kehui työni jälkeä ja kertoi, miten ammattilaiset jättää kiiressä esim sairaalan sähköjohtoja asianmukaisesti suojaamatta kun on kiire luovutuspäivään.

        Näillä mennään, öitä vaan kaikille ammatilaisten pykäämissä rakennuksissa asuville.

        tuossa tarinassa. Ei tukes puutu jälkikäteen mihinkään, jos urakointioikeuden omaava liike tai yksityishenkilö on tehnyt käyttöönottotarkastuksen ok-taloon. Silloin tarkastuksen tekijä on toiminut urakoitsijana ja vastaa siitä. Mutta jos työmaalla on tehty yllätystarkastus ja siinä havaittu puutteita, niin silloin tukes puuttuu asiaan ja tekee pöytäkirjan, jossa puutteet on mainittu. Kokemusta on tuostakin asiasta. Jokin mättää myös näissä "purnareiden" kirjoituksissa. Yleensä ammattitaidottomat "raukat" ruikuttavat viranomaisten toimintaa vastaan, kun eivät osaa tehdä kunnollista työtä, joka kelpaisi asiakkaalla ja viranomaisille.


      • sähköalan tuntemus
        mättää.. kirjoitti:

        tuossa tarinassa. Ei tukes puutu jälkikäteen mihinkään, jos urakointioikeuden omaava liike tai yksityishenkilö on tehnyt käyttöönottotarkastuksen ok-taloon. Silloin tarkastuksen tekijä on toiminut urakoitsijana ja vastaa siitä. Mutta jos työmaalla on tehty yllätystarkastus ja siinä havaittu puutteita, niin silloin tukes puuttuu asiaan ja tekee pöytäkirjan, jossa puutteet on mainittu. Kokemusta on tuostakin asiasta. Jokin mättää myös näissä "purnareiden" kirjoituksissa. Yleensä ammattitaidottomat "raukat" ruikuttavat viranomaisten toimintaa vastaan, kun eivät osaa tehdä kunnollista työtä, joka kelpaisi asiakkaalla ja viranomaisille.

        Kas jos itse saa tehdä talonsa sähkötyöt, kuten sähköalan di, niin sitten pitää teettää sekä käyttöönotto, että varmennustarkastus. Jotta sain työmaalla jonkinmoiset sähköt ja tietoa, mitä vielä pitäisi korjata uusimpien pykälien mukaisiksi (joita saa vain rahalla jostain ties mistä), teetin käyttöönoton, kun asennukset olivat vielä osittain kesken. No tämä keskeneräisen työn paperi joutui kommunistien käsiin ja sitten alkoi taas mussutus. Puhelinta TEKES:illä ei ole, että voisivat soittaa, että onko varmennustarkastus tehty, kyllä on köyhää.

        Taloon ei saanut muttaa ennenkuin varmennustarkastus on tehty ja semmoisessa rakennusvalvonnan talotietokoontilapussa rasti, että sähköasennukset ok.

        Itse olet muuten raukka kun toisia nimittelet.


      • &quot;raukka&quot;
        sähköalan tuntemus kirjoitti:

        Kas jos itse saa tehdä talonsa sähkötyöt, kuten sähköalan di, niin sitten pitää teettää sekä käyttöönotto, että varmennustarkastus. Jotta sain työmaalla jonkinmoiset sähköt ja tietoa, mitä vielä pitäisi korjata uusimpien pykälien mukaisiksi (joita saa vain rahalla jostain ties mistä), teetin käyttöönoton, kun asennukset olivat vielä osittain kesken. No tämä keskeneräisen työn paperi joutui kommunistien käsiin ja sitten alkoi taas mussutus. Puhelinta TEKES:illä ei ole, että voisivat soittaa, että onko varmennustarkastus tehty, kyllä on köyhää.

        Taloon ei saanut muttaa ennenkuin varmennustarkastus on tehty ja semmoisessa rakennusvalvonnan talotietokoontilapussa rasti, että sähköasennukset ok.

        Itse olet muuten raukka kun toisia nimittelet.

        Raukkamaista on viranomaisten jatkuva mollaaminen. Sääntöjä, määräyksiä ja lakeja on oltava, jotta tämä yhteiskunta jotenkin pelaisi, eikä olisi sekasortoisessa tilassa, kuten maat, joissa lakeja on tai ei, mutta niitä ei noudateta. Turvatekniikankeskus hoitaa valvontaa, mutta ilmeisesti resurssit ovat liian pienet kunnollisen valvonnan tekemiseksi sähköalalla. Määräyksiä noudattavilla urakoitsijoilla tuskin on mitään purnaamisen aihetta Tukesin tarkastuksia ja toimintaa vastaan.


      • &quot;raukka&quot;.
        sähköalan tuntemus kirjoitti:

        Kas jos itse saa tehdä talonsa sähkötyöt, kuten sähköalan di, niin sitten pitää teettää sekä käyttöönotto, että varmennustarkastus. Jotta sain työmaalla jonkinmoiset sähköt ja tietoa, mitä vielä pitäisi korjata uusimpien pykälien mukaisiksi (joita saa vain rahalla jostain ties mistä), teetin käyttöönoton, kun asennukset olivat vielä osittain kesken. No tämä keskeneräisen työn paperi joutui kommunistien käsiin ja sitten alkoi taas mussutus. Puhelinta TEKES:illä ei ole, että voisivat soittaa, että onko varmennustarkastus tehty, kyllä on köyhää.

        Taloon ei saanut muttaa ennenkuin varmennustarkastus on tehty ja semmoisessa rakennusvalvonnan talotietokoontilapussa rasti, että sähköasennukset ok.

        Itse olet muuten raukka kun toisia nimittelet.

        Raukkamaista on viranomaisten jatkuva mollaaminen. Sääntöjä, määräyksiä ja lakeja on oltava, jotta tämä yhteiskunta jotenkin pelaisi, eikä olisi sekasortoisessa tilassa, kuten maat, joissa lakeja on tai ei, mutta niitä ei noudateta. Turvatekniikankeskus hoitaa valvontaa, mutta ilmeisesti resurssit ovat liian pienet kunnollisen valvonnan tekemiseksi sähköalalla. Määräyksiä noudattavilla urakoitsijoilla tuskin on mitään purnaamisen aihetta Tukesin tarkastuksia ja toimintaa vastaan.


      • ___noin____
        osoittaa.. kirjoitti:

        että joku muu otti vastuun tehdystä työstä, eli itse et voinut tarkastuspapereita allekirjoittaa kuten viralliset sähköurakoitsijat. Ja tuo noilla logiikoilla leikkiminen ei ole oikeiden sähköammattilaisten puuhaa, tietysti jos joku asiakas välttämättä haluaa hienoa tekniikkaa niin tottakai asennetaan silloin. Sähkösuunnittelijat ja urakoitsijat eivät mielellään asenna järjestelmiä, joista saavat "ikuisen " riesan.

        "Ja tuo noilla logiikoilla leikkiminen ei ole oikeiden sähköammattilaisten puuhaa, tietysti jos joku asiakas välttämättä haluaa hienoa tekniikkaa niin tottakai asennetaan silloin."
        En kokenuksen perusteella usko, että sähkärit rupeaa tuollaisia asentamaan asiakkaan pyynnöstä. Useimmat ei nimittäin osaa tuollaisia tehdä, kun ei ole opetettu eikä ole kokemusta, eikä valmista löydy markkinoilta, vaan se pitäisi suunnitella ja toteuttaa sen sähkärin toimesta ihan itse.
        Juuri siksi niitä niin paljon itse tehdäänkin, kun ei osaavia ammattilaisia löydä mistään tämmöisiin hommiin. Perus kivikautisiin hommiin sitten kylläkin sadan euron tunti veloituksilla.


      • Haluat maksella veroja tyhj...
        poliisivaltiosta kirjoitti:

        "Tukesille kuuluu valvoa myös tarkastustoimintaa.
        Missä tämä on karannut käsistä?
        Veikkaan, että laiskuus. Paskasakkia on vaan haalittu sinne.

        Täytyy sanoa, että paskaa porukkaa on tukesissa.
        Tietty viranomaistakin pitäisi valvoa viranomainen, mutta sielläkin nukutaan."

        Älä herätä nukkuvaa karhua, sanotaan. Tästä nykyisestä viranomaisten rehuna olemisesta pitäisi päästä kokonaan eroon.

        Älä turhaan huolehdi, aivan varmasti puustellinkin pojat osaavat keittiön sähköt asianmukaisesti laittaa. Bisneshän siinä menisi jos asiakas ei ole tyytyväinen ts. kuollut.

        Kettuun koko verotus, kyttä, kontrolli, sekatalous ja aitoa reilua markkinataloutta kehiin.

        Paras viranomainen on keskuudestamme poistunut viranomainen.

        Kuule tuo sinun ajattelu kuuluu DDR:ään.

        Se on niin, että ne virastot, missä ei tehdä mitään pitää lopettaa kokonaan.

        Mä ainakin tiedän rahoilleni parempaa käyttöä, kuin elättää sosiaalitanttoja ja elostelevia sähköviranmaisia.

        Juon ne veroeurot itse mieluummin.

        Harvinaisen tyhmää sakkia on taas sähkäreissä.
        Kommariasentajat vittuun!

        "Ollaan hiljaa vain..."
        Voi vittu mitä sakkia. Ostappa lippu Pohjois-Koreaan jo joutuin.


      • samaa mieltä
        Haluat maksella veroja tyhj... kirjoitti:

        Kuule tuo sinun ajattelu kuuluu DDR:ään.

        Se on niin, että ne virastot, missä ei tehdä mitään pitää lopettaa kokonaan.

        Mä ainakin tiedän rahoilleni parempaa käyttöä, kuin elättää sosiaalitanttoja ja elostelevia sähköviranmaisia.

        Juon ne veroeurot itse mieluummin.

        Harvinaisen tyhmää sakkia on taas sähkäreissä.
        Kommariasentajat vittuun!

        "Ollaan hiljaa vain..."
        Voi vittu mitä sakkia. Ostappa lippu Pohjois-Koreaan jo joutuin.

        http://www.vm.fi/vm/fi/04_julkaisut_ja_asiakirjat/01_julkaisut/08_muut_julkaisut/ho_eupj_suomi_netti.pdf

        Valtio Kunta Kirkko
        Henkilöstön määrä 124 000 431 000 21 400

        Pieni porukka kyykyttää meitä, parempi tapa kuin kettuilla toisillemme netissä on jättää äänestämättä, 30 % suomalaisista ei äänestä tällähetkellä:

        http://www.stat.fi/tk/he/vaalit/vaalit99/aanpros919599.html

        Toisaalta niin kauan kuin sosialistit ovat vallassa, ei ole toivoa että virastoja lopetettaisiin. Työllistäminen menee kaiken tuloksen teon edelle, jopa Nokiassa.

        Pohjois-koreassa en ole käynyt, voisi olla mielenkiintoista lomailla sielläkin, halvempaa kuin neukkusuomessa varmasti:

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Vero#Kokonaisveroaste


      • markalla markan osan

        tuntuu olevan myös noissa hitsauskonehuolto liikkeissäkin niitä joilla ei ole muuta lupaa kuin musta tuntuu lupa.Meillä ollut lukuisia koneita huolloissa joissa liitäntäkaapelit laitettu todella hengenvaarallisesti ollut jopa vaihe koneen rungossa ja jos kuluttaja ei viitsi tarkistaa huoltoliikkeen lupia ko.hommaan niin pitkälle se myös koneen omistajan vika.Luulisi oma henki olevan sen verran kallis että varmistaa asian TUKESIN sivuilta ennenkuin teetättää mitään sähkötöitä/korjauksia,sitä varten ne sivut on.Ja siellä olevat henkilöt/liikkeet ovat koulutuksen saaneet alan töihin niin ei tarvitse jälkikäteen miettiä hommien laillisuutta.Väri-väriin ja loput yhteen menttaliteetillä ei vielä paljon tehdä,eikä kannata.


    • Kuluttaja tai

      kauppias saa ko tiedotteen? Kuinkahan moni kohderyhmästä selaa tukesin tiedotteita?

      • tiedä..

        mutta kaikki lait yleensä ovat sellaisia, että ei niistä erikseen tiedoteda kaikille. Käytetyn autonkin voi ajokortiton ostaa, eikä kukaan aina sano ettei ilman korttia saa ajaa. Periaatteessa jokainen on selonottovelvollinen asiaansa koskevasta laista, se ettei tiennyt ei vapauta vastuusta mitenkään.


    • prkletana

      Se lupa jonka joku on hankkinut ei takaa turvallista asennusta.
      Kirjain jossai paperissa takaa koskemattomuuden vähä niiku diplomaateilla
      Suomesssa kuolee ammattilaisia joka vuosi
      milläs hankit luvan kun ei pääse alan töihin joka vaaditaan koulutuksen lisäksi

    • Anonyymi

      Mitenhän tämä on toteutunut. Olisiko semmoinen järjestely hyvä, että kassalla pitää esittää pätevyys- ja henkilötodistus. Valvotaan kenelle myydään alle tuhannen ja kenelle yli sen värkkiä. Samoin selvitys kuka kamppeet asentaa.
      Maallikko saisi ilman propuskaa ostaa jatkojohtoja ja tietyn rajoitetun määrän sokeripaloja ja liitäntäjohtoja.
      Antennikaapelin myyntiä ei rajoitettaisi, jos luvataan, että sitän ei käytetä pienjännitesähköasennuksiin vaikka vaihejohtimena. Sähkötarvikehyllyjen välissä saisi liilkua vain sähköurakoitsijan valvonnassa.
      Vähän niin kuin vanhaan aikaan viinakorttien kanssa.

      • Anonyymi

        Miten lienee aloittajan iloitsema Tukeksen puuttuminen käsittämättömään ristiriitan toteutunut. Euroopassa, kun ollaan, niin CE-merkitty asennusvärkki liikkuu vapaasti Euroopan alueella.

        Senkin EU-säädäntö tekee , että myös naapurikansojen sähkömiehet saavat Suomalaisen pätevyystodistuksen kansallisiin selityksiin perutuen,

        Suomalaiselle ammattilaiselle aukeaa polku yrittäjyyteen vasta tietyn koulutuksen, maksullisten Tukeksen kokeen, sähköalan omistaman instanssin hyväksymien kommervenkkien ja viranomaisen ilmoituksen käsittelyn jälkeen.

        Kun oikein menee kiville, niin olipa työn tehnyt kuka lie, niin sähköpykälien mukaan, työn tilaaja, kuulemma haltija, vastaa, että paikat laitetaan kuntoon.

        Ei kai se muuteen, mutta jos vähän harmittaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      105
      1786
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      81
      1407
    3. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      6
      1356
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      144
      1283
    5. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      92
      1250
    6. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      11
      1248
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      22
      1196
    8. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      634
      1171
    9. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      7
      1053
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      11
      994
    Aihe