täytetyt eläimet

niiskutus

Kärsiikö kukaan täytettyjen eläinten pelosta? Itse olen kärsinyt kyseisestä pelosta lapsesta lähtien ja missään en ole tavannut henkilöä joka kärsisi samasta vaivasta. Kyseiselle pelolle ei taida olla edes nimeä...

14

2032

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mutta....

      inhoan niitä yli kaiken. Ihan yhtä paljon inhottaa kun olis ihminen täytettynä. Ei mitään kunnioitusta toisen elämää kohtaan.

    • Taksitermikko

      Riippuu aika paljon siitä millä ne on täytetty. Tykkään kovasti appelsiinilla täytetystä kanasta, mutta esimerkiksi keittokinkkuviipaleella täytetty vasikanleike (Cordon bleu) on minusta yökki.

    • bia

      Kärsin myös samasta pelosta. Mitä isompi eläin, sitä pahempi. Ei kauhean yleinen...? Ei ainakaan yhtä yleinen (mun tuttavapiirissä) ku esim. pellekammo.

    • täytetty eläin kammo

      Minä pelkään ihan hullun laila täytettyjä eläimiä,taljoja ja päitä. Minun useimmat sukulaiset/lähinmiset sanoo minua oudoksi.missään en ole tavannut henkilöä joka kärsisi samasta vaivasta. Kyseiselle pelolle ei taida olla edes nimeä? Ihan pikkutyttönä en ole pelännyt täytettyjä eläimiä mutta sitten yhtäkkiä vain tuli tämä kammo O_o minua kammottaa se kun menemme koulun kanssa välillä kieppiin(kieppi siis on luontomuseo lisätietoa saatte:https://www.kokkola.fi/kulttuuri/luontokokoelmat/fi_FI/luontokokoelmat/) ja se että kun sitten menen yläasteele ja kokkolan ainoat yläasteet (minun muistini mukaan) Kiviniitty ja Länsipuisto kummassakin on täytettyjä eläimiä niin miten selviän siitä :/ ;( HRR

    • Leijona287

      Mielenkiintoista. Minustakin ne ovat aavemaisia, enkä ymmärrä, miksi jotkin ihmiset haalivat niitä asuntonsa täyteen.

    • Jokunuorivain

      Minä en varsinaisesti pelkää, mutta ovathan ne tavallaan ahdistavia :/ En esim. Yhtään tykkää istua luokassa jos vieressä on täytettyjä eläimiä

    • sudetonkivoja

      Varsinkin täytetyt sudet ja ilvekset inhottavat ja säälittävät minua...

    • fffsvvv

      Taxidermofobia ois hyvä nimi tolle.

    • Trofee

      Itse olen nyt 25v nainen ja olen pelännyt täytettyjä eläimiä koko ikäni. Kaikki alkoi kun lapsena varmaan 4-6 vuotiaana vierailin Orilammen majalla. Siellä on paljon erilaisia täytettyjä eläimiä mm. karhunpentu, lintuja, ilves, kettu ja pahimpana minulle hirvenpää. Säikähdin lapsena hirvenpäätä niim paljon että pelkoni alkoi. Pelkään tänäpäivänäkin kaikkia kettua isompia täytettyjä eläimiä, päät eli trofeet ovat pahimpia. Vaikka olen kohdannut elämäni aikana paljon erilaisia täytettyjä eläimiä, silti pelkoni on niin vahva etten uskalla mennä esim. vanhoihin museokohteisiin (kuten linnat ja palatsit, joissa mahdollisesti "metsästyshuone".) Ja en voisi käydä metsästysmajoilla juhlissa, sillä pelkään jos siellä niinkuin yleensä onkin täytettyjä eläimiä. Lapin ravintolat on poissuljettuja, samoin Tuurin kyläkauppa ja ulkomaillakin useissa ravintoloissa ja lihakaupoissa täytettyjä eläimiä. Ammattikoulussa kohtasin pahimman pelkoni, luokkaretki Helsingin luonnontieteelliseen eläinmuseoon. Ilmoitin opettajalle että istun bussissa vierailun ajan... Kun kohtaan suuren täytetyn eläimen menen lukkoon ja juoksen "silmät sokeana" karkuun. Käytökseni on herättänyt ihmetysti useasti ja olen pelostani monille kertonut, kaikki tähän mennessä on kyllä pelkoni ymmärtänyt kun on tajunnut että pelkotilani on hallitsematon paniikkireaktio. Pystyn katsomaan valokuvista täytettyjä eläimiä, mutta pitkä tuijottelu aiheuttaa huonovointisuutta. Erikoista on myös se että vanhemmillani on aina ollut täytettyjä eläimiä mm. kyykäärme, pöllöjä, saukko, kanahaukka, orava, kärppä, minkki ja pikkulintuja. Näitä en pelkää, kun on niin "pieniä" ja niihin olen tottunut. Oli kiva lukea että on olemassa muitakin kyseisestä pelosta kärsiviä. Itse tuskin pääsen pelostani koskaan eroon. Temppiä meille!

      • Eläinpelkonen

        Mulla on ollu lapsesta asti kammo täytettyihin eläimiin. Tässä fobiassa pahinta on, kun et tiedä milloin kohtaat täytetyn eläimen. Monilla huoltoasemilla ja kuppiloissa yms. saattaa niitä olla. Olen monesti säikähtänyt niitä ja pelko kasvaa kokoajan. Olen harkinnut jo siedätyshoitoa, koska pelko vaikuttaa jo niin paljon arkeen. Jos lähdetään kesälomareissuille niin kaikki hotellista lähtien pitää katella sen mukaan mikä olisi "turvallisin" vaihtoehto.


    • Hjuulia

      Ihanaa löytää tämä viestiketju! Olen pelännyt täytettyjä eläimiä kokoelämäni ajan ihan kamalasti. Mitä isompi eläin sen kamalempaa. Mutta pystyn kyllä menemään rakennukseen jossa on esim vaikka täytetty minkki tai lintuja jossain korkealla. Jos en vaan pääse säikähtämään niitä! Jos yllättäen näen jossain täytetyn eläimen juoksen pakoon, itken ja sydän hakkaa hullun lailla. Mihinkään eläinmuseoon en pysty menemään tai johonkin huoneeseen missä on esim hirvenpää tai joku muu vastaava iso. Kaikki sukulaiset ja perhe lähinnä nauraa ja pitää tätä pelkoa iha naurettavana, mutta minkäs teet. Mä en kyllä ymmärrä yhtään miks niitä niin paljon pelkään ja inhoon itseäni aina jos mies haluaisi mennä johonkin syömään mutta pitääki selvittää aina ensin ettei ole mitään täytettyjä eläimiä kyseisessä ravintolassa. Ja jonkun pitää mennä aina edellä vanhoihin rakennuksiin ja ravintoloihin ja kertoa jos on joku täytetty eläin sielä niin osaan varautua. Ärsyttävä pelko ja huonontaa kyllä jonkun verran elämänlaatua😐

    • Iiik

      NYT SAIN LOHTUA!!! 22v nainen ja pelännyt koko elämäni täytettyjä eläimiä. 9 vuotiaana oli koulun retki Helsingin eläintieteelliseen, itkin edeltävän viikon iltaisin pelosta täristen ja lopulta päivää ennen uskalsin kertoa äidilleni itkien silmät päästä, että en huomiselle retkelle pysty osallistumaan. Äiti soitti opettajalle ja kertoi koko jupakan ja kysyi sopisiko jos jäisin kotiin siksi päiväksi, opettaja ymmärsi ja olin onneni kukkuloilla. Seuraavana aamuna heräsin nähtyäni painajaista, että luokkalaiseni alkoivat kiusata minua pelkoni takia ja päätin ryhdistäytyä ja lähteä retkelle mukaan.. heti kun ovet avaa museoon seisoo vastassa todella suuri norsu. Tajusin ettei musta tähän todellakaan ole, ja vietin luokkaretken kahvilassa sekä museon kaupassa itkien. Nykyään fobiani on melkein kasvanut, en uskalla mennä esim. Abercrombie & Fitch kauppaan tai Lapin ravintoloihin/kauppoihin selvittämättä onko siellä täytettyjä eläimiä ja millaisia. Pienet linnut ja oravat sun muut ei pelota niin paljon että tulisi paniikkikohtaus, mutta välttelen niitäkin parhaani mukaan. Mistä tämän tason fobia mahtaa johtua??

      • Tollo.höperö

        Siitä se johtuu, että olet höperö.
        Sitä paitsi mitä v*ttua sun täytyy änkäytyä samaan kammariin missä on kaiken maailman sahajauhoilla täytettyjä elukkain nahkoja?!


    • Anonyymi

      En varsinaisesti pelkää, mutta ahdistaa mennä liian lähelle sellasta. Mulla on sellanen tosi outo kammo, että pelkään jäätelöauton musiikkia. Aina pienenä ku kuulin sen musiikin nii juoksin paniikissa sisälle ja peiton korvat... Viimeksi kun kuulin sen nii oli vieläki aika karmiva

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      2001
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1912
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      145
      1495
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1204
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1163
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1128
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      11
      1127
    Aihe