Onko kukaan havainnut missään tietoa siitä, mitkä numerot nyt sitten kirjoitetaan purjeveneen purjeeseen syksyllä kun tuo rekisteröintipakko astuu voimaan. Iso olisi talven aikana uusittava joten millainen numero ?
Onko tuolla purjehtijaliiton purjenumeroreksiterillä sitten enää mitään tekoa kun maistraattiin rekisteröidään kuitenkin ja ilmeisemmin jollain muulla numerolla, eihän purjenumero ole yksilöllinen (luokkanumerot).
Mielestäni kyllä yhteen paikkaan rekisteröinti tulisi riittää jo pelkästään maksujenkin puolesta.
rekisterönti
21
3691
Vastaukset
- eihoppua
Rekisteröinti pakollinen viimeistään vasta ensi syksynä toki rekisteröinti on mahdollinen jo tänä syksynä. Ja ne nukerot laitetaan niin kuin nykyänkin moottoriveneissä.
- ööverix
tarkoitus ole rekisteröidä vene, ei purjeita.
- purjehtijaxxx
Purjeveneissä vaan on ollut tapana kirjoittaa purjeeseen purjehtijaliiton antama purjenumero, mutta se lienee sitten vastaisuudessa tarpeeton rekisteri kokonaankin. (Purjeesta numero ainakin näkyy). Kuten tuossa alunperin kysyin niin tarkoitus on edelleenkin laittaa veneen tunnistetiedot myös purjeeseen joten kait sitten se rekisterinumero, joka tietenkin kirjoitetaan veneen runkoon ja pelastusvälineisiin yms paikkoihin. Veneseuran rekisteröinti maksun säästää tällä menettelyllä jolloin ei tarvitse maksaa kahta eri rekisterimaksua. Onko näin ???
- Verokarhu
Ruatsalaisillakin on purjeessa purjenumero ja rungossa veneen numero.
Tämä on ainoastaan fiskaalinen toimenpide, että saadaan veneet verolle. Perkele...- Wiki
Oli numero rungossa, mutta sitten hokasivat ettei venerekisteristä ole mitään käytännön hyötyä joten taisi olla kymmenkunta vuotta sitten kun veneiden rekisteröinnistä luovuttiin.
Oikein harmittaa että siellä on tehty jotain noin järkevää! - palataan
Wiki kirjoitti:
Oli numero rungossa, mutta sitten hokasivat ettei venerekisteristä ole mitään käytännön hyötyä joten taisi olla kymmenkunta vuotta sitten kun veneiden rekisteröinnistä luovuttiin.
Oikein harmittaa että siellä on tehty jotain noin järkevää!takaisin siihen rekisteröintiin ruotsissakin, mikäli aloite menee valtiopäivillä läpi. samassa yhteydessä on esitetty veneilykorttia. ruotsissa asioista vastaava ministeri kyllä vakuutteli, että veneille ei olla suunnittelmassa veroa. aika näyttää..
- Ulosliputus
Lyö paatin perään vaikkapa Maltan lippu äläkä rekisteröidy. Kotipaikaksi Valletta. Minkäsviranomainen voi!!! Liputa ulos.
- tämäkään
Pelkällä lipun nostolla, oletan että siinä olisi jotain muutakin paperityötä. Varsinkin jos kohdemaassakin on jonkinlainen rekisteri :)
- koko laivasto
Tämä onkin mielenkiintoinen juttu. Kuinka suuri osa veneistä siirtyy mukavuuslippujen alle? Entä onko pursiseuroissa maarajoituksia? Eli veneen kotisatamahan voi varmasti nykyisin olla vaikka tuo Malta, mutta jäsenyys suomalaisesta pursiseurasta katsastuksineen ja vakuutusalennuksineen säilyvät silti. Eihän pursiseurat halua jäsenistään eroon, päin vastoin.
Moottorivenepuolella kuuluisa tapaus Selänne voi tehdä sen, että kaikki riittävän isot siirtyvät johonkin mukavuuslipun alle, jos siis suomen lipun alla tarvitaan laivuritutkintoja huviveneissä.
Virkamiehillä riittää puuhaa, mutta puuhastelu menee jatkuvasti hullumpiin kohteisiin kun maassa on hyvinvointi muuten jo riittävää. - englanti
tämäkään kirjoitti:
Pelkällä lipun nostolla, oletan että siinä olisi jotain muutakin paperityötä. Varsinkin jos kohdemaassakin on jonkinlainen rekisteri :)
no laittamalla vaikka Iso-Britannian lipun veneeseen välttyy rekisteröinniltä. Iso-Britanniassa ei ole venerekisteriä.
- verohallinto
koko laivasto kirjoitti:
Tämä onkin mielenkiintoinen juttu. Kuinka suuri osa veneistä siirtyy mukavuuslippujen alle? Entä onko pursiseuroissa maarajoituksia? Eli veneen kotisatamahan voi varmasti nykyisin olla vaikka tuo Malta, mutta jäsenyys suomalaisesta pursiseurasta katsastuksineen ja vakuutusalennuksineen säilyvät silti. Eihän pursiseurat halua jäsenistään eroon, päin vastoin.
Moottorivenepuolella kuuluisa tapaus Selänne voi tehdä sen, että kaikki riittävän isot siirtyvät johonkin mukavuuslipun alle, jos siis suomen lipun alla tarvitaan laivuritutkintoja huviveneissä.
Virkamiehillä riittää puuhaa, mutta puuhastelu menee jatkuvasti hullumpiin kohteisiin kun maassa on hyvinvointi muuten jo riittävää.Haluavat nimittäin tietää kellä on kymmenien tai satojentuhansien jahteja,jotta voidaan tarpeen vaatiessa kysyä:millä rahoilla hankittu tai syntyikö myydessä myyntivoittoa.Tätä lakia ovat veneilyjärjästöt kuulemma lausunnoissaan tukeneet ja tarpeellisena pitäneet!
- verottaja
verohallinto kirjoitti:
Haluavat nimittäin tietää kellä on kymmenien tai satojentuhansien jahteja,jotta voidaan tarpeen vaatiessa kysyä:millä rahoilla hankittu tai syntyikö myydessä myyntivoittoa.Tätä lakia ovat veneilyjärjästöt kuulemma lausunnoissaan tukeneet ja tarpeellisena pitäneet!
Valitettavasti rekisterissä ei kysytä veneen arvoa joten on mahdotonta ryhtyä määrittämään veneen käypää hintaa tosin voisihan määrätä vakuutuksen pakolliseksi ja verottaa vakuutusarvon mukaan. pientä huviveroa....
- ei ymmärrä
verottaja kirjoitti:
Valitettavasti rekisterissä ei kysytä veneen arvoa joten on mahdotonta ryhtyä määrittämään veneen käypää hintaa tosin voisihan määrätä vakuutuksen pakolliseksi ja verottaa vakuutusarvon mukaan. pientä huviveroa....
Lähes kaikki n. 15v sitten ostetut purjeveneet maksavat tänäpäivänä enemmän kuin uutena,myydessä syntyy myyntivoitto joka on verotettavaa tuloa.Rekisteristä näkee kuka on ostaja ja kuka myyjä.Uuteen rekisteriotteeseen tulee omstajan sosiaaliturvaunnus siksi moottoriveneetkin pitää rekisteröidä uudelleen.
- yks tyhmä
ei ymmärrä kirjoitti:
Lähes kaikki n. 15v sitten ostetut purjeveneet maksavat tänäpäivänä enemmän kuin uutena,myydessä syntyy myyntivoitto joka on verotettavaa tuloa.Rekisteristä näkee kuka on ostaja ja kuka myyjä.Uuteen rekisteriotteeseen tulee omstajan sosiaaliturvaunnus siksi moottoriveneetkin pitää rekisteröidä uudelleen.
Mistäpä verottaja sen kauppahinnan saa tietoonsa puhumattakaan siitä millä hinnalla edellinen myyjä veneen on ostanut.
Lisäksi moinen nappikauppa on pientä sallitun yksityishenkilöiden käymän autokaupan rinnalla jossa verotta saa ostaa ja myydä useita autoja vuodessa ennen kuin verottaja kiinnostuu asiasta
- JRxxx
1) Asetuksen mukaan maistraatin rekisterinumero tulee veneen kylkeen, ei purjeeseen. Mahdollinen SPL:n purjenumero on sitten kokonaan eri asia.
2) Purjenumeroa ei tarvita lainkaan, jos ei kilpaile. Ei edes pursiseuraan kuuluva vene, jos seura on (myös) Veneilyliiton jäsen. Silloin vain pitää vene rekisteröidä Veneilyliiton puolelle (kuten tietysti omistajakin). Olen kuullut, että Veneilyliittokin kyllä jakaa purjenumeroita, mutta tiedän numerottomia purkkareita, jotka ovat Veneilyliiton rekisterissä. Kas kun eihän kaikilla moottoriveneilläkään ole rekisterinumeroa eikä tarvitse olla jatkossakaan.
3) "Ulosliputus" ei ole ihan niin simppeliä kuin täällä väitetään. Jokaisella maalla, myös EU:n jäsenmailla, on omat kansalliset sääntönsä siitä, milloin veneen saa rekisteröidä ko. maahan (tai ilmoittaa ko. maan sataman veneen kotisatamaksi) ja/tai käyttää ko. maan lippua. Ei ole automaattista, että esim. Suomen kansalainen, joka asuu pysyvästi Suomessa, saisi kirjata veneensä EU-maahan X.
4) Yhtälö "ulkomaille rekisteröity vene suomalaisessa pursiseurassa katsastusalennukseen jne. oikeutettuna" ei ole mahdollinen. Tämä johtuu liittojen säännöistä. Seura toki voi omien sääntöjensä puitteissa myöntää laituripaikan, mutta venettä ei voi katsastaa.
5) Ja tietysti, kuten ennenkin, seuraan kuuluminen on täysin vapaaehtoista. Jos ainoa syy veneen pitämiselle seuraan rekisteröitynä on sattunut olemaan juuri se rekisteröinti eli alustodistuksen saaminen, niin silloin maistraattirekisteröinti korvaa sen täysin.
Lopuksi kommentti noille rekisterikammoisille: tuo verokitinä on naurettavaa. Aivan varmasti ne houkuttelevimmat verotuskohteet ovat isoja moottoriveneitä, jotka ovat jo kauan olleet rekisteröityjä. Kerta kaikkiaan mikään ei muutenkaan tue verotusoletusta, kun varallisuusverokin on poistettu.- purjehtijaxxx
Tuo alustodistuksen saanti ilman venesurojen rekisteröintiä oli se varsinainen asia. Turha maksaa liiton rekisterimaksua jos ei sitä purjenumeroa tarvitse. Tuo vakuutusalennus katsastuksestakin on hyötynä lähinnä teoreettinen, rekisteröintimaksu ja jäsenmaksu kalliimpi kuin alennus. Lisäksi trossin jäsenyydestä (40 e) saa 30 % vakuutusalennuksen.
Joten rekisteröin purjeveneeni maistraattiin ja jättäydyn muista pois. - on sinisilmäinen
Esim.uusi verollinen disel koskee myös purjeveneitä,ihme ettei ole vielä käyttövoimaveroa kuten autoilla.Mitä tulee rekisterikammoisuuteen,kaikki rekisterit ovat pahasta.Maailman rekisteri intoisimmat löytyvät stasista kgb:sta natsisaksasta ja cia:sta,oletko näiden lafkojen fani,kenties?
- Oskari
"Kerta kaikkiaan mikään ei muutenkaan tue verotusoletusta, kun varallisuusverokin on poistettu."
Odotahan vaan, kun demarit taas pääsevät hallitukseen. - pikkuarska
On sitä muitakin mahdollisuuksia kerätä rahaa. Jokunen vuosi sitten on pantu aluille hanke väylämaksujen perimisestä veneiltä. Pantiin silloin jäihin, saapa nähdä koska idea taas sieltä löytyy, kun tiedetään ne väylien käyttäjätkin. Eli ei sen tarvitse edes veron nimellä kulkea.
- JRxxx
Oskari kirjoitti:
"Kerta kaikkiaan mikään ei muutenkaan tue verotusoletusta, kun varallisuusverokin on poistettu."
Odotahan vaan, kun demarit taas pääsevät hallitukseen....kyllä juuri demarit, jotka sen varallisuusveron poistivat viime TUPO-kierroksen yhteydessä.
Teoria "veneverosta" ei ota ollenkaan huomioon trendejä:
1) omaisuuteen kohdistuva verotus on lasku-/poistosuunnassa, ainoana poikkeuksena kiinteistövero (ja se pysyneekin, koska lusmuilu on vaikeaa).
2) Ajoneuvopuolellakin paine on käyttöverotuksen suuntaan, käytännössä siis polttoaineeseen.
3) Valtaosa mitenkään verotettavissaolevasta kalustosta on rekisterissä jo nyt. - Oskari
JRxxx kirjoitti:
...kyllä juuri demarit, jotka sen varallisuusveron poistivat viime TUPO-kierroksen yhteydessä.
Teoria "veneverosta" ei ota ollenkaan huomioon trendejä:
1) omaisuuteen kohdistuva verotus on lasku-/poistosuunnassa, ainoana poikkeuksena kiinteistövero (ja se pysyneekin, koska lusmuilu on vaikeaa).
2) Ajoneuvopuolellakin paine on käyttöverotuksen suuntaan, käytännössä siis polttoaineeseen.
3) Valtaosa mitenkään verotettavissaolevasta kalustosta on rekisterissä jo nyt.Moottoriveneilyn verotus on kasvamassa polttoaineiden verotuksen kautta ja dieseleiden veroedun poistuessa. Näiden merkitys purjeveneissä on kuitenkin olematon ja juuri purjeveneitähän rekisteriuudistus lähinnä koskee.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273633- 412469
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut362314Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72067Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431572- 381559
- 141372
- 1281310
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2681293Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451275