Aika vaikea osteoporoosi

Useita murtumia

Onko kellään kokemuksia forsteo nimisestä lääkkeestä. Minulle määrättiin sitä lääkettä, ja vähän kauhistuttaa mitä sivuvaikutuksia sillä on. Ensiviikolla pitäisi aloittaa lääkitys. 29.8.2007

24

20302

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • A ja O

      Ei ole henkilökohtaisia kokemuksia, mutta olen lukenut englanninkielisiltä osteoporoosipalstoilta käyttäjäkokemuksia, jotka ovat olleet hyvin myönteisiä. Lääke parantaa luuntiheyttä voimakkaasti ja vähentää tehokkaasti murtumariskiä. Turhiin huolenaiheisiin ei pitäisi olla syytä. Paljon, paljon suurempi riski on, jos aika vaikea osteoporoosisi jätetään vaille hyvää hoitoa.

      • vaikea osteoporoosi

        kiitos sinulle vastauksesta,forsteo nimisestälääkkeestä. Olen nyt käyttänyt viikonverran lääkettä eikä ole tullut ihmmeenmin sivuvaikutuksia,pientä päänsärkyä lukuunottamatta.Sain 1.5 vuoden lääkemääräyksen.Olen toivekkailla mielin. Hyvää syksyä sinulle.t.56v nainen.Olen yleensä kova liikkumaan.


    • 60 v.

      Olen nyt käyttänyt Forsteo lääkettä yli vuoden ja marraskuussa
      viimeiset pistokset.Lääke on sopinut minulle erinomaisesti.
      Pahoja sivuvaikutuksia ei ole ollut.Joulukuussa mitataan luun-
      tiheys uudestaan.Toiveikkaalla mielellä eteenpäin.

      • vaikea osteoporoosi

        kiitos sinulle kannustuksesta, minullakin on nyt mennyt ihan hyvin, olen pistänyt 1.5kk lääkettä. eikä ole tullut ihmeitä sivu vaikutuksia olen jopa pystynyt käymään joka päivä tunninlenkillä .Olen toiveikkailla mielin. onko sinulla kauan kun todettiin osteoporoosi. terveisin 56v nainen. Olisi mukava jos vastaisit minulle.


      • 60v
        vaikea osteoporoosi kirjoitti:

        kiitos sinulle kannustuksesta, minullakin on nyt mennyt ihan hyvin, olen pistänyt 1.5kk lääkettä. eikä ole tullut ihmeitä sivu vaikutuksia olen jopa pystynyt käymään joka päivä tunninlenkillä .Olen toiveikkailla mielin. onko sinulla kauan kun todettiin osteoporoosi. terveisin 56v nainen. Olisi mukava jos vastaisit minulle.

        Minulla todettiin osteoporoosi pari vuotta sitten.Alkoi todella
        kivuliaalla selkäkivulla.Silloin todettiin yhdessä nikamassa murtuma
        ja sen jälkeen vielä usea nikamaluhistuma.Hyvä kun lenkkeilet.
        Itse käyn sauvakävelyllä ja vesijuoksun olen todennut hyväksi
        liikuntamuodoksi.Joulukuussa aika luuntiheykseen ja lääkärille.
        Silloin tiedän,miten Forsteo auttanut.Kivutonta ei elämä ole,
        mutta periksi ei anneta!


      • vaikea osteoporoosi
        60v kirjoitti:

        Minulla todettiin osteoporoosi pari vuotta sitten.Alkoi todella
        kivuliaalla selkäkivulla.Silloin todettiin yhdessä nikamassa murtuma
        ja sen jälkeen vielä usea nikamaluhistuma.Hyvä kun lenkkeilet.
        Itse käyn sauvakävelyllä ja vesijuoksun olen todennut hyväksi
        liikuntamuodoksi.Joulukuussa aika luuntiheykseen ja lääkärille.
        Silloin tiedän,miten Forsteo auttanut.Kivutonta ei elämä ole,
        mutta periksi ei anneta!

        Kiitos kun vastasit viestiini.Olisin vielä kysynyt onko sinulle ollut konkreettista apua lääkkeestä(onko säyryt vähentyneet kun olet jo vuoden käyttänyt lääketttä) Oikein hyvää syksyä,ja toivotaan parasta kun menet joulukuussa luutiheysmittaukseen. Terveisin.EIJA


      • 60v
        vaikea osteoporoosi kirjoitti:

        Kiitos kun vastasit viestiini.Olisin vielä kysynyt onko sinulle ollut konkreettista apua lääkkeestä(onko säyryt vähentyneet kun olet jo vuoden käyttänyt lääketttä) Oikein hyvää syksyä,ja toivotaan parasta kun menet joulukuussa luutiheysmittaukseen. Terveisin.EIJA

        Kyllä kivut ovat vähentyneet.Tosin kivut vaihtelee.Välillä on
        hyviä jaksoja ja sitten esim.joku väärä liike tai asento aiheuttaa
        uuden kipujakson.Uskon kyllä kovasti,että lääke on auttanut,
        mutta sen näkee sitten joulukuussa.Onko sinulla kivulias osteo-
        poroosi?Hyvää syksyn jatkoa!


      • Vaikea osteoporoosi
        60v kirjoitti:

        Kyllä kivut ovat vähentyneet.Tosin kivut vaihtelee.Välillä on
        hyviä jaksoja ja sitten esim.joku väärä liike tai asento aiheuttaa
        uuden kipujakson.Uskon kyllä kovasti,että lääke on auttanut,
        mutta sen näkee sitten joulukuussa.Onko sinulla kivulias osteo-
        poroosi?Hyvää syksyn jatkoa!

        On tosi hyvä jos sinulle on ollut apua lääkkeestä.Minulla on ollut kohta 2vuotta tosi kivulliasta.Aina kun vähän paranee tulee uusia murtumia.Minulla on lantiot tosi huonossa kunnossa, on ollut yhtä aikaa kuusikin murtumaa. Söin pitkään fosamaxs nimistälääkettä siitä ei ollut mitään apua. Oletko sinä käyttänyt muuta osteoporoosilääkettä kuinForsteolääkettä.


      • 60v
        Vaikea osteoporoosi kirjoitti:

        On tosi hyvä jos sinulle on ollut apua lääkkeestä.Minulla on ollut kohta 2vuotta tosi kivulliasta.Aina kun vähän paranee tulee uusia murtumia.Minulla on lantiot tosi huonossa kunnossa, on ollut yhtä aikaa kuusikin murtumaa. Söin pitkään fosamaxs nimistälääkettä siitä ei ollut mitään apua. Oletko sinä käyttänyt muuta osteoporoosilääkettä kuinForsteolääkettä.

        Ensin käytin n.5 kuukautta Fosavance lääkettä,mutta sen aikana
        tuli uusia nikamaluhistumia,joten lääke vaihdettiin Forsteoon.
        Vähän jännityksellä odotan luuntiheysmittausta joulukuussa.
        Silloin tietää varmasti,miten on lääke auttanut.


      • vaikea osteoporoosi
        60v kirjoitti:

        Ensin käytin n.5 kuukautta Fosavance lääkettä,mutta sen aikana
        tuli uusia nikamaluhistumia,joten lääke vaihdettiin Forsteoon.
        Vähän jännityksellä odotan luuntiheysmittausta joulukuussa.
        Silloin tietää varmasti,miten on lääke auttanut.

        Olen nyt käyttänyt 3kk forsteolääkettä,alkuvaiheessa ei ollut mitään sivuvaikutuksia nyt on tullut jonkun verran huimausta ja oksentelua.Tuntuu että lääke olis auttanut ei ole ollut murtumia lääkkkeen aikana,toivottavasti ei tulisikaan.Joko sinä olit siellä luuntiheys mittauksessa?


      • 60v
        vaikea osteoporoosi kirjoitti:

        Olen nyt käyttänyt 3kk forsteolääkettä,alkuvaiheessa ei ollut mitään sivuvaikutuksia nyt on tullut jonkun verran huimausta ja oksentelua.Tuntuu että lääke olis auttanut ei ole ollut murtumia lääkkkeen aikana,toivottavasti ei tulisikaan.Joko sinä olit siellä luuntiheys mittauksessa?

        Luuntiheys on nyt mitattu.Pettymys on suuri.Ei ollut yhtään
        parantunut.Oli jopa vähän huonontunut.Sain uuden lääkkeen.
        Kerran kuukaudessa otettavan Bonvivan.Ei auta,kun toivoa,että
        tämä lääke tehoasi.Kaiken lisäksi minulla on ollut oikean jalan
        nivunen kolme viikkoa tosi kipeä.Tänään se kuvattiin ja menen
        uudestaan lääkäriin.Tilanne ei siis ole kovin hyvä tällä hetkellä.


      • myös erittäin vaikea
        60v kirjoitti:

        Luuntiheys on nyt mitattu.Pettymys on suuri.Ei ollut yhtään
        parantunut.Oli jopa vähän huonontunut.Sain uuden lääkkeen.
        Kerran kuukaudessa otettavan Bonvivan.Ei auta,kun toivoa,että
        tämä lääke tehoasi.Kaiken lisäksi minulla on ollut oikean jalan
        nivunen kolme viikkoa tosi kipeä.Tänään se kuvattiin ja menen
        uudestaan lääkäriin.Tilanne ei siis ole kovin hyvä tällä hetkellä.

        Mitä kuuluu sinun osteoporoosiin?Minulla edelleen tosi kivulias
        vaihe menossa.Jalan kipuiluun ei röntgenkuvasta löytynyt mitään
        muuta syytä kuin huonot luut.Selkäkin on taas kipeä.En ole oikein
        päässyt ulos liikkumaan.Kuten aikaisemmin kerroin,sain Bonviva
        lääkityksen,mutta vielä lääkäri miettii lääkitystäni,kun tilanne on
        edennyt huonompaan suuntaan ja odottelen lääkärin yhteydenottoa.
        Mitä lääkettä sinä olet saanut kipuihin?Minulla on nyt Panacod
        käytössä,mutta ei tunnu paljon auttavan.
        Löytyykö muita kohtalotovereita joilla vaikea osteoporoosi?
        Mistä olette apua saaneet?


      • vaikea osteoporoosi
        myös erittäin vaikea kirjoitti:

        Mitä kuuluu sinun osteoporoosiin?Minulla edelleen tosi kivulias
        vaihe menossa.Jalan kipuiluun ei röntgenkuvasta löytynyt mitään
        muuta syytä kuin huonot luut.Selkäkin on taas kipeä.En ole oikein
        päässyt ulos liikkumaan.Kuten aikaisemmin kerroin,sain Bonviva
        lääkityksen,mutta vielä lääkäri miettii lääkitystäni,kun tilanne on
        edennyt huonompaan suuntaan ja odottelen lääkärin yhteydenottoa.
        Mitä lääkettä sinä olet saanut kipuihin?Minulla on nyt Panacod
        käytössä,mutta ei tunnu paljon auttavan.
        Löytyykö muita kohtalotovereita joilla vaikea osteoporoosi?
        Mistä olette apua saaneet?

        On tullut vähän takapakkia lonkat ja alaselkä ovat aika kipeitä. Ihmettelen että sinulle on määrätty vain kipulääkettä. Minulla on ollut syyskuusta lähtien forsteo pistos kerranpäivässä,jonka pitäisi parantaa luuntiheyttä.


      • erittäin vaikea osteoporoos...
        vaikea osteoporoosi kirjoitti:

        On tullut vähän takapakkia lonkat ja alaselkä ovat aika kipeitä. Ihmettelen että sinulle on määrätty vain kipulääkettä. Minulla on ollut syyskuusta lähtien forsteo pistos kerranpäivässä,jonka pitäisi parantaa luuntiheyttä.

        Olen käyttänyt Forsteo-pistoksia 1,5v,kuten aikaisemmin olen
        kertonut,mutta sehän ei parantanut minun luuntiheyttä ja nyt siis
        lääkityksenä Bonviva.Lisäksi särkyihin on nyt Panacod.Terv.60v


      • Anonyymi
        60v kirjoitti:

        Kyllä kivut ovat vähentyneet.Tosin kivut vaihtelee.Välillä on
        hyviä jaksoja ja sitten esim.joku väärä liike tai asento aiheuttaa
        uuden kipujakson.Uskon kyllä kovasti,että lääke on auttanut,
        mutta sen näkee sitten joulukuussa.Onko sinulla kivulias osteo-
        poroosi?Hyvää syksyn jatkoa!

        Minulla alkaa Tammikuussa Forsteo lääkitys kun sain kelan korvauksen on niin pirun kallista ,lystiä varsinkin kun nyt jäin leskeksi niin epäröi sen alkamista jos kuitenkin ei ole hyötyä ?Tällä hetkellä ja kasivuotta on kestäneet kovat säryt alaselässä kylkee en pääse vaihtamaan sänkyssä kunnolla sellälleen meno kestää ennen kun saa itteni suoraan.Vasta 67 Antakaa neuvoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla alkaa Tammikuussa Forsteo lääkitys kun sain kelan korvauksen on niin pirun kallista ,lystiä varsinkin kun nyt jäin leskeksi niin epäröi sen alkamista jos kuitenkin ei ole hyötyä ?Tällä hetkellä ja kasivuotta on kestäneet kovat säryt alaselässä kylkee en pääse vaihtamaan sänkyssä kunnolla sellälleen meno kestää ennen kun saa itteni suoraan.Vasta 67 Antakaa neuvoja.

        Luustoliiton sivuilta voit lukea näistä osteoporoosin lääkityksistä. Itse käytin Alendronaattia, joka ei sopinut minulle ollenkaan ja sain lääkkeestä suolistoverenvuodon. Vaihdettiin Aclasta infuusioon, joka tehtiin kerran vuodessa kolmen vuoden ajan. Luuston tiheys parani, mutta selkäkipuihin ei vaikuttanut parantavasti. Vaurioituneet selkänikamat eivät lääkkeellä enää parane.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luustoliiton sivuilta voit lukea näistä osteoporoosin lääkityksistä. Itse käytin Alendronaattia, joka ei sopinut minulle ollenkaan ja sain lääkkeestä suolistoverenvuodon. Vaihdettiin Aclasta infuusioon, joka tehtiin kerran vuodessa kolmen vuoden ajan. Luuston tiheys parani, mutta selkäkipuihin ei vaikuttanut parantavasti. Vaurioituneet selkänikamat eivät lääkkeellä enää parane.

        Kuuluko teillä tähän Osteroproosiin,että ei pysty pitämään selkää suorassa.Vaan kulku on kumara..


      • Anonyymi

        Hei!
        Minullä määrättiin samaa lääke 2vudeksi.. Odotan KELAn päätös korvauksesta.
        Minua huolestuttaa, että lääke tulee säilyttää 2-8°, ja kuinta matkustaisin? Onko kokemuksia?
        Terv, Tanja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei!
        Minullä määrättiin samaa lääke 2vudeksi.. Odotan KELAn päätös korvauksesta.
        Minua huolestuttaa, että lääke tulee säilyttää 2-8°, ja kuinta matkustaisin? Onko kokemuksia?
        Terv, Tanja

        Hei sain myös eilen tämän lääkityksen 2 vuodeksi olin vähän shokissa kun ajattelin että 2 vuotta joka päivä pistettävä piikki mutta luin näitä kommentteja niin kyllähän sen aloitan mulla tuli kans mieleen miten jos lähtee matkalle ja pitää olla jääkaappi kylmässä Mitenkäs sitte..


    • Mummo 65v

      Käytin maksimiajan eli 2v Forsteo-piikitystä. Ainoa haitta oli jalkasärky, mutta sen takia en lopettanut lääkettä. Käytän rollaatoria ja sen kanssa kävelin vaikka yöllä, jos kipua oli säärissä. Nyt odottelen, että pääsisin luuntiheysmittaukseen ennen kuin aloitan uutta lääkettä. Hyvää vointia kaikille kohtalotovereille.

      • 100µg

        Verisuoni- ja luustonterveyden kannalta tärkeimmät ravinteet ovat kaikki antioksidantit (marjat, kasvikset, juurekset, vihannekset, hedelmät), C-vitamiini, D-vitamiini, magnesium, Omega-3 -rasvahapot ja K2-vitamiini, joten varmista näiden riittävä saanti ruuasta ja lisäravinteista.

        C-vitamiinia 500µg/vrk
        D-vitamiinia 100µg/vrk
        Magnesium (sitraattimuoto) 400µg/vrk
        Omega 3
        K2-vitamiinia 50-100µg/vrk


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Hoitosektorin suositukset kilisevät lääke- ja laitevalmistajien (luuntiheysmittaus) kassaan. Kannattaa olla kriittinen ja kuunnella mitä oma keho sanoo. Markkina menee nykyään kaiken edellä, ei ole ihme että hoitajille ei haluta maksaa kunnon palkkaa, kun rahan täytyy virrata esim. kalliisiin laitteistoihin ja kaupallisille välikäsille.

    • Anonyymi

      hinta on kai aika "suolainen !!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      311
      3700
    2. 208
      3019
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      72
      2574
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      242
      2034
    5. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      16
      1465
    6. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1371
    7. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      171
      1355
    8. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1347
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      24
      1328
    10. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1277
    Aihe